eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.6هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.6هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طاهری
میشه لطفاً پاسخ این شبهه رو بدین .ممنونم
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم بزرگوار دروغ و بی سند هست. ضمنا باید گفت هرکسی از هراستانی بلندشه بره به استقبال کسی برداشت بد ازش نمیشه، مگه روز انتخابات هست که بگیم رفته اونجا تا رأی بده...، حمایت کننده آزاده که هرجا فرد مورد علاقه و کاندید اصلحش حضور داره ،با رعایت موازین به اونجا بره....، البته با پخش فیلم از اتوبوس نمیشه گمانه زنی کرد .... یقینا اینا دروغه. یاسریع الرضا‌ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
✳️ شماره صفر روزنامه فائزه هاشمی تمام قد در حمایت از شهرداری و کرباسچی که به اتهام اختلاس به زندان محکوم شد! شماره صفر به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی در منتشر و اکثر تیترهای صفحه نخست خود را به محکومیت کرباسچی اختصاص داد. ‼️ نخستین موضع گیری پس از اعلام حکم در گفت و گو با روزنامه زن ؛ اگر دادگاه بیطرف بود تبرئه می شدم! ‼️ وکلای مدافع کرباسچی : تقاضای تجدید نظر می کنیم ‼️ واکنش مردم به حکم دادگاه کرباسچی ؛ حیرت، تعجب و تاسف ‼️ ارزیابی رسانه های خارجی از حکم کرباسچی ؛ محکومیت کرباسچی ضربه ای به روند اصلاحات است ⛔️ غلامحسین کرباسچی روز پنجشنبه گذشته به اتهام اختلاس به پنج سال زندان، 20 سال انفصال از خدمات دولتی، 100 میلیون تومان جزای نقدی و 60 ضربه شلاق تعلیقی و بازپرداخت یک میلیارد و 700 میلیون تومان محکوم شده است.
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
علم‌الهدی با اشاره به سخنان چندی قبل مقام معظم رهبری در خصوص لزوم شرکت در انتخابات، تصریح کرد: ایشان -به عنوان مجعیت ممتازی که بخش زیادی از جهان تشیع مقلد ایشان هستند- اعلام کردند که شرکت در انتخابات واجب شرعی است و مراجع دیگر نیز این نکته را اعلام کردند. برخی ممکن است بگویند ما مقلد مرجعی هستیم که در این خصوص اظهار نظر نکرده است. باید گفت که ولو مرجع شما در این خصوص اظهار نظر نکرده، اما همه فقها بر این مسئله که مشارکت اجتماعی و سیاسی در امت اسلام یک تکلیف قطعی شرعی است، اتفاق نظر دارند. وی افزود: از هر مرجعی بالاتر پیامبر اکرم(ص) هستند که فرمودند هرکس صبح برخیزد و به امور جمعی و اجتماعی مسلمان‌ها اهتمام نورزد مسلمان نیست. امام جمعه مسهد تأکید کرد: بارزترین مصداق امور مسلمین شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت زندگی اجتماعی با رأی دادن است و بر اساس روایت پیامبر اکرم(ص) کسی که در انتخابات شرکت نکند مسلمان نیست. وی ادامه داد: دو روز دیگر در فضای مجازی آدم‌های عوضی خواهند گفت فلان کس [علم‌الهدی] گفته که هرکس رأی ندهند مسلمان نیست. این سخن را من نمی‌گویم بلکه صحبت پیامبر است که هر کس در امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نیست و این یک روایت متواتر است که هم شیعه و هم سنی آن را نقل کرده‌اند. علم‌الهدی بیان کرد: پس به فتوای همه مراجع مشارکت سیاسی یک تکلیف شرعی است و از نظر دین و شریعت ما یک وظیفه و تکلیف است و همه باید رأی دهند https://www.donya-e-eqtesad.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-62/3628142-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%86%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
به گزارش خبرگزاری مهر، دادسرای تهران در مورد شایعه آزادی برخی محکومان اقتصادی اطلاعیه‌ای صادر کرد. در پی ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر آزادی پنج نفر از محکومان اقتصادی که سال گذشته به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند روابط عمومی دادسرای تهران اعلام کرد: چنین ادعایی صحت نداشته و این محکومان، هم اکنون در زندان حاضر و در حال تحمل کیفر هستند. بنابراین گزارش، در میان محکومانی که ادعای آزادی آنها مطرح شده است، تنها یک نفر به صورت مرخصی در خارج از زندان بود، این فرد مدعی انجام جراحی قلب بوده است که پس بررسی ادعای وی از سوی پزشکی قانونی و اعلام اینکه اعزامش به زندان مشکلی ایجاد نمی‌کند دستور جلب وی صادر و دوباره به زندان برگشت. گفتنی است، اخیراً شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر آزاد بودن محکومین هادی رضوی، پرویز کاظمی، علی بخشایش، محمدرضا توسلی و ابولفضل میرعلی منتشر شده بود که کذب محض است. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
باسلام درباره این جمله به دین خود جواب آماده و دردسترس چیزی دارید لطف کنبد در کانال پیدا نکردم😞
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
ضرب المثل موسی به دین خود، عیسی به دین خود، از نظر شرعی اعتبار ندارد.  همه نسبت به هم مسئولند و هیچکس نمی تواند با تمسک به آن خود را از مسئولیت مبرا بداند. بله، اگر این مثل تنها یک تعبیر عامیانه برای رساندن این مقصود باشد که من در فلان مورد خاص کاری به کار تو ندارم، اشکال ندارد. بدیهی ست که اگر چنین طرز فکری بر زندگی شخص سایه بیفکند، جرات و جسارت او برای حرکت های اصلاحی دچار رکود می شود؛ زیرا همه حرکت های اصلاحی، اصولا با نوعی تعریض و «پیچیدن به پروپای عرفیات اجتماع » همراه است و طبعا مقاومت دیگران را به دنبال دارد. در چنین نگرشی فریضه ی «امر به معروف و نهی از منکر» که در خیلی از موارد مقابله با عرفیات و آداب رایج جامعه را می طلبد، به خاموشی می گراید؛ و این در حالی است که قرآن کریم در بسیاری از آیات خود به این فریضه ی مهم اشاره می کند. امیرالمومنین علی علیه السلام نیز فرموده است: «امر به معروف و نهی از منکر کنید و گرنه عذاب الهی شما را فرا می گیرد» همچنین فرموده امام باقر علیه السلام است که «بدقومی هستند، قومی که از امر به معروف و نهی از منکر خرده می گیرند و آن را بی ارزش می شمارند» (امر به معروف و نهی ازمنکر، آیت الله نوری همدانی، ص 136) در تاریخ روایت شده که به یکی از پیامبران بنی اسرائیل وحی شد که یکصد هزار نفر از قوم تو را هلاک خواهیم کرد، شصت هزار نفر از نیکان و چهل هزار نفر از بدکاران! ظاهرا امر شگفت آور بود، زیرا هلاکت نیکان، آن هم یک و نیم برابر بدکاران عجیب به نظر می رسید؛ اما در جواب این شگفتی، وحی آمد که علت هلاکت نیکان آن است که آنان در برابر بدکاری های گناهکاران سکوت کردند. پس بی تفاوتی و بی مسئولیتی نسبت به دیگران از نظر اسلام درست نیست؛ اما این به معنای دخالت در امور شخصی و اظهارنظرهای بیجا در امور دیگران هم نمی باشد ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
: چطور می توان در ۲۰سالگی دادستان شد؟ اگه کسی می دونه ممنون میشم توضیح بدن رییسی چه طور در ۲۰ سالگی بطور همزمان دادستان کرج و همدان بودن واقعا جای سوأل هست چطور آخه؟!
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
✅ در ابتدای انقلاب بدلیل فقدان نیروی متعهد مومن و متخصص کارکشته و مجرب در در دستگاه حکومت پهلوی، از بدنه طیف جریان انقلاب که شاکله اون رو جوانان تشکیل میدادند برای کادرسازی استفاده شد که البته به بهترین و عالی ترین نتایج هم ختم شد. 📌بعنوان مثال فرماندهان ارشد جنگ در دوران دفاع مقدس در سپاه رنج سنی ۲۰ و خورده ای سال داشتند که همین جوانان شکست طرح ها و نقشه های فرماندهان رژیم بعث در طول ۸ سال جنگ که با پشتیبانی کامل مالی و تجهیزاتی و اطلاعاتی آمریکا و شوروی و اعراب بود را رقم زدند. ☑️به همین دلیل رهبر انقلاب در گام دوم به کادرسازی و رویکرد جوانگرایی شدیدا تاکید میکنند. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از نجمه کبیریان
دقت خواهم کرد مِن بعد، تعبیر "استبداد دینی" را استفاده نکنم. آخر دین چه تقصیری دارد؟ خدا، کتاب، پیامبر و امام چه تقصیری دارند که دین، نادرست تفسیر می‌شود؟ استبداد یک حکومت دینی، تنها مسببش، متولی آن، یعنی روحانیت حاکم است. آن هم نه هر روحانیتی! تنها و تنها روحانیت حاکم! چه در میان روحانیت غیرحاکم، انسان‌های باسواد، زحمت‌کش، شریف، سلیم‌النفس و حتی منتقد، کم نداریم. علامه طباطبایی چقدر واقع‌بینانه گفته بود که اولین شهید انقلاب اسلامی، خود "اسلام" است. حاج‌آقا رضا صدر نیز چقدر هوشمندانه گفته بود که در دوران غیبت، تنها حکومتِ به‌سود مذهب، حکومت "لائیک" است. چون روحانیت حاکم، تمامی افکار و افعال نادرست خود را ناجوان‌مردانه به‌اسلام نسبت خواهد داد. لذا تعبیر "استبداد دینی" را دیگر استفاده نخواهم کرد. تعبیر صحیح‌تر این است: استبداد آخوندی!
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
#شبهه دقت خواهم کرد مِن بعد، تعبیر "استبداد دینی" را استفاده نکنم. آخر دین چه تقصیری دارد؟ خدا، کت
سلام. احمدی نژاد و بنی‌صدر و رجایی که روحانی نبودن. طبق قانون اساسی کشور، وزیر اطلاعات باید روحانی و مجتهد باشد. وضعیت امروز ایران نتیجه تفکر لیبرالی هست ربطی هم به روحانی بودن و نبودن نداره وضع اقتصادی مردم هم نتیجه همین تفکره وضع مردم ایران دقیقا مثل مردم آمریکاست کتاب آمریکایی رو بخونید صد سال قبل نوشته شده وضع ایران بی شباهت به وضع امریکا نیست مشکل از انتخاب ماست نه از انقلاب 😔😔 هر کسی که لباس روحانیت به تن میکند و سطح یک را گذرانده است . نمادی از کل روحانیت نیست . چهار نفری را که شما به کل روحانیت تعمیم دادید ، از اصلاح طلبان غرب گرا هستند ، که در تفکر با بسیاری از عناصر انقلابی و مردمی فاصله دارند . کشور ایران الحمد لله عناصر انقلابی ناشناخته و بی ادعا زیاد دارد وگرنه این انقلاب اینقدر عمر نمی کرد . ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از نجمه کبیریان
نظرتون رو بفرمایید ◀️ آیا شرکت در انتخابات وظیفه شرعی است؟ ✍️ آیت‌الله محمد سروش محلاتی، استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔻با نزدیک شدن فصل برگزاری انتخابات بکارگیری تعبیر “وظیفه شرعی” رواج پیدا می کند و از مردم خواسته می شود برای انجام “تکلیف دینی” در انتخابات حضور یافته و به افراد شایسته رای دهند.استفاده از این تعبیر به لحاظ مبنایی محذوری ندارد و چه بسا یک شخصیت آگاه و متعهد در بررسی اوضاع و شرایط سیاسی و اجتماعی به این نتیجه برسد که شرکت در رای گیری شرعا واجب بوده و آن را اعلام نماید. چه اینکه در سالهای اول جمهوری اسلامی با توجه به اینکه هنوز فرهنگ مشارکت در انتخابات در مردم نهادینه نشده بود و کشور در شرایط بحران ناشی از ترور و جنگ بسر میبرد، رهبر فقید انقلاب اسلامی، از این تعبیر استفاده می کردند. ولی استفاده از این ادبیات پس از چند دهه با توجه به این نکات، توجیهی ندارد: 🔻۱. مسائلی از قبیل انتخابات، خارج از موضوعات احکام شرعی است و ذاتا در شرع حکمی برای آن مقرر نشده است. در این موارد، بر حسب شرایط، حکم شرعی سیال و متغیر میباشد مثلا گاه از باب حرمت تضعیف نظامِ عدل، شرکت نکردن حرام میگردد و گاه به عکس از باب حرمت تقویت نظام جور، شرکت کردن حرام می شود. بنابراین هرگز فقیهی فتوای کلی و دائمی در این موارد نمی تواند صادر کند. 🔻۲. در موضوعاتی مانند انتخابات که فاقد حکم ذاتی شرع است، تشخیصِ موضوع، صرفا جنبه فقهی نداشته و به فقها و کارشناسان فقه محول نمیباشد و کارشناسان مختلف حق دارند با توجه به ارزیابی شرایط و جنبه های مثبت و منفی حضور و عدم حضور، نظر خود را اعلام کنند. مثلا یک کارشناس اقتصاد یا سیاست می تواند با اعلام نظر خود در این باره، شهروندان را در درک درست از وظیفه دینی شان کمک کند، حتی آنها می توانند استدلال سیاسی و یا اقتصادیِ فقیهی که فتوی به وجوب یا حرمت داده را نقد کنند. 🔻۳. انسان متدین و خردمند، برای هر اقدام خود بدنبال یافتن حجت و دلیل است ولی آیا در تشخیص مصادیق (مثل شرکت در یک تظاهرات و یا یک انتخابات)، نظر فقیه حجت است؟ اگر فتوای فقیه در حقِ اشخاص عامی “حجت” است، از باب رجوع جاهل به خبره است، ولی مگر فقیه که در استنباط احکام کلی شرع خبره و صاحب نظر است، الزاما در تشخیص مصادیق سیاسی هم اهل نظر می باشد؟ بر این اساس چگونه می توان در تشخیص هر امر سیاسی بسراغ کارشناسان دینی رفت؟ 🔻۴. ادبیات “تعیین وظیفه شرعی” کردن در مصادیق سیاسی، ادبیات نابالغ پنداری مردم است. اگر مردم بالغ و رشیدند و از قدرت تشخیص برخوردارند، پس باید به شعور و بلوغ آنها احترام گذاشت و اجازه داد خودشان بر مبنای درک و تحلیلشان از جریانات به تصمیم برسند. اگر شرع به آنها اجازه داده تا در مصادیق وارد شده و با درک شرایط تصمیم بگیرند، پس چرا ما با تعیین تکلیف شرعی و محصور کردنشان، این حق شرعی را از آنها سلب می کنیم؟ 🔻۵. بحث و گفتگوی منطقی درباره انتخابات و مسائل دیگر سیاسی و نیز حق اظهارنظر را برای همگان محترم شمردن یک مطلب است و “حق ویژه” برای یک گروه قائل شدن که با تعبیر “وجوب شرعی ” برای دیگران تعیین تکلیف کنند و متخلفان را به معصیت و فسق منسوب سازند، مطلب دیگری است. این ادبیات علاوه بر آنکه فاقد مبنای فقهی است، در جامعه امروز به اعتبار فقه و احکام شرعی لطمه وارد میسازد و این تصور را بوجود میاورد که دیگر احکام مسلم شرعی شاید پشتوانه محکمی نداشته و یا ناشی از دخالتهای فقها در حوزه های غیر تخصصی شان باشد. مضافا بر اینکه طبق قواعد مسلم فقه، حتی در آنجا هم که فقیهِ جامع الشرائط حق “صدور حکم” دارد، حکم او در حقِ کسی که علم به خطای او دارد نافذ نیست و تخلف چنین فردی، معصیت نمی باشد. از این رو پرس و جو از اشخاص که در انتخابات شرکت کرده و انجام وظیفه کرده اند یا نه؟ و سپس بر مبنای آن دیگران را به فسق و گناه متهم کردن، کاری خارج از اخلاق و شرع است. 🔻۶. در کشور ما، در دوره های اخیر بخش گسترده ای از مردم در انتخابات شرکت نمی کنند. شمارگان این گروه گاه بیش از نصف جمعیت واجدان شرایط رای دادن است. در چنین وضعی تاکید بر جنبه شرعی مشارکت مردم به معنی آن است که این جمعیت گسترده به وظایف دینی خود مقید نبوده و فرمان الهی را زیر پا می گذارند! در این شرایط استفاده از ادبیات “وظیفه شرعی” نه تنها کمک موثری به مشارکت بیشتر نمی کند بلکه به اعتبار این عنوان هم آسیب میرساند. عنوانی که که یک روز همه کشور را به لرزه در میاورد و حتی در قضیه تحریم تنباکو تا درون کاخ ناصرالدین شاه نفوذ نمود و اطرافیان او را هم به انقیاد وادار نمود نباید بسادگی موهون گردد. صاحبان فتوی و حکم بیش از دیگران باید در فکر حراست از این سرمایه باشند تا در مواقع سرنوشت ساز از کارایی و تاثیر کامل برخوردار باشد. 👆👆👆 🔻۷. شخصیت های روحانی که سخاوتمندانه ادبیات