eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
5.8هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سَرو
سلام و احترام 🛑 بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت 👈 آمارها از کاهش ۳۷درصدی فقر مطلق در ایران طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ حکایت دارد و نشان می‌دهد ۰.۵ درصد کل جمعیت ایران در این وضعیت به‌سر می‌برند. 👈این نهاد بین‌المللی فقر مطلق را بر پایه درآمد روزانه ۲.۱۵ دلار برای هر نفر (بر اساس شاخص برابری قدرت خرید به‌قیمت ثابت سال ۲۰۱۷) تعریف کرده است و این رقم حداقل مبلغی است که یک نفر برای تأمین نیازهای ضروری زندگی خود به آن نیاز دارد. 👈در آغاز فعالیت دولت سیزدهم نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت در ایران ۰.۸ درصد بوده است 👈 اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۰.۵ درصد کاهش یافته... ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام وقت بخیر آیا فرشتگان قبل از ظهور هم اعمال انسان را ثبت میکنند؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام ⬇️🔻 ✅🌴در روایات، از جمله روایتی از امام صادق علیه‌السلام، چنین آمده «برای هر فردی از انسان، دو ملک وجود دارد که هر چه را انسان بر زبان می‌آورد می‌نویسند، سپس آن‌را به دو فرشته بالاتر از خود تحویل می‌دهند که این دو فرشته سخنان نیک و بد را جدا می‌کنند و هر یک را به صورت جداگانه ثبت می‌کنند. 🔸روایاتی نیز اعلام می‌کنند که نام و یا صفت این دو فرشته، «رقیب» و «عتید» است. مانند روایتی که داستان سخن گفتن مرده با سلمان فارسی را شرح می‌دهد؛ در آن روایت آمده در هنگام مرگ ، دو نفر با چهره‌ای بسیار زیبا نزد انسان می‌آیند یکی سمت راست و دیگری سمت چپ می‌نشینند، سلام می‌دهند و می‌گویند ما کتاب اعمالت را آورده‌ایم آن‌را بگیر، انسان می‌پرسد چه کتابی؟ آنان می‌گویند ما همان دو فرشته‌ای بودیم که در دنیا با تو بودیم و تمام کارهای خوب و بد تو را می‌نوشتیم این همان کتاب اعمال توست. 🔻 کتاب خوبی‌ها در دست رقیب و کتاب بدی‌ها در دست عتید است، انسان با دیدن خوبی‌ها خوش‌حال می‌شود و با دیدن بدی‌ها غمگین شده و گریه می‌کند.... 🔹اما اساس و فلسفه گماردن فرشتگان موکل بر انسان بنابر سخن امام صادق علیه‌السلام این است که گماردن این فرشتگان بر انسان سبب شده تا بندگان بر اطاعت خداوند و ترک معصیت او بیشتر مواظب اعمال و رفتار خویش باشند ⬅️ چه بسا انسانی همت به انجام معصیت و گناه می‌کند، اما با یاد آوردن جایگاه آن دو فرشته از انجام گناه خودداری می‌نماید و می‌گوید؛ پروردگارم مرا می‌بیند و نگهبانان من بر علیه من شهادت خواهند داد. همچنین خداوند با لطف و رأفت خود (علاوه بر رقیب و عتید) فرشتگان دیگری را نیز موکل انسان قرار داده، تا از آنان در مقابل دام‌های شیطان و گزند حشرات موذی زمین و آفت‌های بسیاری که به اذن خدا نمی‌بینند، دفاع نمایند تا این‌که مرگش فرا برسد. منبع :اسلام کوئست بحارالانوار:محمدباقر مجلسی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*مردگان از جمله پیامبران و امامان، نه صدای ما را می‌شنوند و نه دعای کسی را اجابت می‌کنند* نقل از علی نجار: دبیر بازنشسته و پژوهشگر دینی سال ۶۴ یا ۶۵ در ماه رمضان مرحوم حاج شیخ نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی در اصفهان بود و نماز جماعت به امامت ایشان که فردی محقق و دانشمندی بزرگ بود در مسجدالحجه برگزار می‌شد. نماز گزاران این مسجد اغلب جوانان مخلصی بودند که بسیاری از آنها به خیل شهدا پیوستند. در آن ماه، هر روز عصر در زیر زمین مسجد، جلسه کلاس و پرسش و پاسخ توسط ایشان برگزار می‌شد. سخنان آن مرحوم بسیار عمیق و قابل تامل بود و گاهی آنقدر تازگی داشت و خلاف باورهای سنتی بود که به همه شوک وارد می‌کرد بطوری که با وجودی که تمام آنها مستند به آیات قرآن بود پذیرش آنها برای عده‌ای !! بسیار سخت و گاهی غیر ممکن بود. بعنوان مثال یک روز بحث ایشان به آنجا رسیده بود که، (اهل قبور و از جمله پیامبران و امامان(ع) نه صدای ما را می‌شنوند و نه دعای کسی را اجابت می‌کنند) و این حرفی بود که برای عده‌ای بسیار ثقیل و هضم آن بسیار دشوار و حتی غیر قابل تحمل بود. بطوری که یکی از حضار برخاست و با صدایی که اعتراض از کلامش محسوس بود گفت: حاج آقا؛ ما وقتی به زیارت امام رضا(ع) می‌رویم به آن حضرت عرض می‌کنیم: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا، اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی و تعلم حاجتی و تقضی حوائجی و...... شهادت می‌دهم كه تو جايگاه مرا می‌دانی، كلام مرا می‌شنوی و جواب سلام مرا می‌دهی و حاجت مرا میدانی و حوائج مرا برآورده می‌کنی و ... مرحوم آیت‌الله صالحی با آرامش پاسخ داد و گفت: راوی این مطالب جهود بوده است و سپس ادامه داد که: 1️⃣ هر چیزی اعم از زیارت یا حدیث و ... که مغایر با قرآن باشد مطمئن باشید از معصوم نیست و باید به دیوار کوفت. 2️⃣ این جمعیتی که اطراف ضریح امام و در رواق‌ها و صحن‌ها و ... از امام رضا همزمان حاجت می‌طلبند و او را می‌خوانند، تعداشان از هزاران نفر تجاوز می‌کند، تازه اضافه کنید مردمی که در شهرهای دور مانند اصفهان، تهران و ... او را صدا می‌زنند. حال اگر امام رضا(ع) توانایی داشته باشد که همزمان تک تک آنها را ببیند و صدای تک تک آنها را بطور مجزا بشنود و حوایج تک تک آنها را بطور مجزا و همزمان بداند و حوایج تک تک آنها را بر آورد کند و راه دور و نزدیک هم ‌برایش فرقی نکند، چنین کسی با چنین توانایی فقط (خدا) است. یعنی با قدرتی خارق‌العاده. پس قبول این فرض، (لا اله الا الله) را نقض می‌کند زیرا غیر از الله ( خدا ) دیگری هم وجود دارد. بعبارت دیگر یا باید (لااله الاالله) را قبول کنیم یا اینگونه فرض‌ها را، زیرا هر دو با هم قابل جمع نیست. و از طرفی این گونه صفات از اختصاصات خداوندی است زیرا او سمیع و بصیر و قاضی‌الحاجات است. 3️⃣ وقتی حضرت علی(ع) فرقش شکافته و در بستر خوابیده بود، برای مداوای او یک پزشک یهودی آوردند. واین درحالی بود که سه_امام بر بالین او بودند، امامان حسن، حسین و سجاد خردسال و چندین امامزاده از جمله حضرت ابوالفضل، و اینها همگی بر بالین حضرت گریه می‌کردند و با وجودی که او عزیزترین کس نزد آنان بود اما کار خارق‌العاده‌ای برای او نمی‌توانستند انجام دهند تا او شفا یابد و تازه همه آنها هم زنده بودند. حال، وقتی در زمان حیات‌شان و آنهم برای عزیزترین کس‌شان نتوانستند کار خاصی انجام دهند، چگونه انتظار دارید که در زمان ممات برای دیگران بتوانند کاری انجام دهند !؟ و این در حالی است که قرآن می‌فرماید: إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ  اعراف:194 مسلماً آنهائی که [برای حاجات خود] به جای خدا می‌خوانيد، [اعم از فرشتگان، ارواح انبياء، اولياء و مقدّسين] بندگانی همچون خود شما هستند. پس [برای آزمايش و تجربه هم که شده] آنها را بخوانيد تا درخواست شما را [در حاجات] برآورده کنند، اگر راست می‌گوئيد! أَلَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا  اعراف:195 آيا آنها را پاهائی است که با آن قدم بردارند [و به دنبال حل مشکلات شما بروند؟] يا دست‌هائی که با آن [بر دشمن] يورش آورند؟  يا چشم‌هائی که با آن [احوال پريشان شما را] ببينند؟ يا گوش‌هائی که با آن [درد دل‌های شما را] بشنوند؟ ... و ده ها آیه دیگر که بر بی‌تأثير بودن واسطه‌ها در برآوردن حاجات دلالت می‌کند. و این اولین جرقه‌ها بود که زده شد و شوک‌هایی بود که وارد شد آنهم در آن تاریخ که خیلی سخت بود. و این گفتار به مزاق آخوندهای آن روزها خوش نیامد، او را تکفیر کردند و نگذاشتند این واقعیت در جامعه به گوش عوام برسد، تا دکان دین فروشی حفظ شود...!!!
هدایت شده از سَرو
16.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام و احترام 👆👆👆 ⭕️ اگر بخواهیم با امواتمان صحبتی کنیم، صدای ما را میشنوند؟! 🎙 استاد محمدی شاهرودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منظور از مرصاد چیست؟ آیا منظور این است که پلی است روی پل صراط؟
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام مرصاد در لغت به معنای کمینگاه، محل مراقبت و یا محلی است که برای شکار، دشمن و یا هر چیز دیگری در آن کمین می‌کنند. مرصاد اسم مکان است. راغب می‌گويد: فرق مرصاد با مرصد آن است كه مرصاد به مكانی كه فقط مخصوص كمين است گفته می‌شود. این واژه دو بار در قرآن کریم به کار رفته است: سوره فجر، آیه 14: ﴿إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ﴾ "به یقین پروردگار تو در کمینگاه (ستمگران) است." سوره نبأ، آیه 21: ﴿إِنَّ جَهَنَّمَ کَانَتْ مِرْصَادًا﴾ "مسلماً جهنم کمینگاهى بزرگ است. تفسیر مرصاد در آیات قرآن : در تفسیر این آیات، مفسران معانی مختلفی ارائه داده‌اند که به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. کمینگاه خداوند برای ستمگران: در آیه فجر، خداوند خود را در کمینگاه ستمگران معرفی می‌کند. این به معنای آن است که خداوند اعمال و رفتار انسان‌ها را مراقبت می‌کند و در زمان مناسب، به ستمگران پاداش اعمالشان را می‌دهد. 2. جهنم به عنوان کمینگاه: در آیه نبأ، جهنم به عنوان کمینگاه معرفی شده است. این به معنای آن است که جهنم محل مجازات کسانی است که در دنیا از خدا و دستورات او اطاعت نکرده‌اند. ◀️برخی از مفسران، مرصاد را به صراط (پل عبور از جهنم) تفسیر کرده‌اند. در این تفسیر، صراط به عنوان کمینگاهی معرفی شده است که فقط نیکوکاران می‌توانند از آن عبور کنند و گنهکاران در آن سقوط می‌کنند. امام باقر (ع) در روضه کافی از پیامبر اکرم (ص) نقل می کنند که بعد از بیان مشخصات پل صراط فرمودند: «وَ هُوَ قَوْلُ الله تَبارَکَ وَ تَعالى اِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ» «این همان چیزى است که خداوند متعال فرموده ان ربک لبالمرصاد» نتیجه : مرصاد یکی از مفاهیم مهم در قرآن کریم است که به مراقبت خداوند از اعمال انسان‌ها، پاداش و جزای الهی، و عدالت خداوند اشاره دارد. تأمل در این مفهوم می‌تواند انسان را به اطاعت از خدا و دوری از گناه و ظلم ترغیب کند. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
34. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله لو أنّ العباد لم يذنبوا لخلق اللَّه خلقا يذنبون ثمّ يغفر لهم و هو الغفور الرّحيم. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: اگر بندگان گناه نميكردند خدا خلقى مى‌آفريد كه گناه كنند تا بيامرزدشان كه او آمرزگار و رحيم است.