#سوال
سلام و عرض تسلیت
یه سوال
در سال ۶۵، در تلویزیون سریالی به نام سال های دور از خانه اوشین پخش میشد و طرفدار بسیار داشت.
در مصاحبهای در همان سال از زنی، پرسیدند که الگوی تو در زندگی کیست و آن لحظه که همه انتظار داشتند آن زن بگوید حضرت فاطمه یا.... گفت الگوی من اشین است که او سختیا کار کرده و....
و این مصاحبه به قدری سروصدا کرد که حتی امام خمینی در همان سال گفتند که اگر آن زن عامدانه این حرف را زده باید اعدامش کرد.
و بعد با وساطت وزیر وقت صدا و سیما از آن زن گذشتند.
آیا این حرف درست است؟
چرا امام خمینی به این خاطر حکم اعدام دادند؟
باتشکر
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام واحترام
⭕️در پاسخ به مجموعه مسائل مدنظر شما
🔻واکنش امام خميني (ره) در خصوص اين مسئله؛
👈 با توجه به مطالب ذکر شده، عين صحبت امام ناظر به اعدام هيچ يک از افراد ياد شده نيست. بلکه ايشان حکم فقهي يک مسئله را طرح کرده و از قوه قضاييه به عنوان مجري اجراي قوانين، ميخواهند که مسئله را به صورت دقيق پيگيري کنند. اين امر نشان ميدهد امام در اين خصوص خواستهاند مسائل طبق قوانين پيگيري شود و هيچ کس از اجراي قانون مصون تلقي نشود. نه اينکه بدون رعايت هيچ قانوني امام از همان ابتدا بگويند تمام افراد مرتبط با اين موضوع بايد اعدام شوند. بر اين اساس واکنش امام (ره) در اين رابطه از چند زاويه قابل بررسي است:
🔻👈1- بر اساس احکام اسلام توهين به ساحت مقدس پيامبر(ص) و ائمه هدي (ع) در حکم ارتداد است.
👈2- اشاره حضرت امام مبني بر عاملان اين جريان مبتني بر تعمد هتاکان ،است نه سهو آن
👈3- هيج کسي در اين رابطه به اعدام محکوم نشد،بلکه تعدادي از عوامل محکوم و عده اي نيز تبرئه شدند
👈4- آيا شخصيت حضرت زهرا(س) با آن فضائل ،که بر اساس نص صريح سرور زنان دو عالم است قابل قياس با يک بازيگر تلويزيوني با ان ويژگي هاست؟اما اين بخش از سوال که :
آيا کسي حضرت زهر را الگو نداند به ايشان توهين کرده و مرتکب گناه است؟
همانگونه که در بخش قبلي نقل شد، مطالب پخش شده به نوعي نفي شخصيت حضرت زهرا (سلامالله عليها) به عنوان يک الگوست. استفاده از محدوده زماني در خصوص حضرت زهرا (سلامالله عليها) نوعي نفي الگو بودن ايشان است، اين امر از نظر حضرت امام به عنوان يک مرجع تقليد و متخصص در شناخت موضوعات مسائل ديني، و همچنين عموم جامعه ايران در آن زمان، نوعي توهين به يکي از معصومين تلقي شده و طبق احکام اسلامي اگر کسي به صورت عمدي اقدام به اين امر کند مصداق ارتداد محسوب شده مجازات مرتبط با آن را به دنبال خواهد داشت و حکم ارتداد در صورت احراز تمامي شرايط آن جاري ميشود.
◀️⭕️از جمله مواردي که موجب ارتداد است، اهانت از روي عمد به پيامبر و خاندان ايشان است. بر اين اساس توهين به حضرت زهرا (سلامالله عليها) نيز از مصاديق اين حکم الهي است و حضرت امام به عنوان يک مرجع تقليد اين نوع از بيان را مصداق اين حکم الهي دانستهاند. اما براي تطبيق حکم ارتداد بايستي اولاً عنوان قصد توهين ثابت شده و ثانياً شرط بيان از روي عمد نيز مطرح باشد. از اينرو ميبينيم که حضرت امام خميني (ره) در بيان خود مجازات را اولاً به شرط اثبات قصد توهين بودن دانسته و در مرحله بعد شرط انجام از روي عمد را در اين ماجرا دخيل ميدانند و از قوه قضاييه ميخواهند که ابعاد ماجرا را بررسي و حکم قانوني را صادر نمايد. چنانچه در منابع اشاره شده است، بررسيهاي قوهقضائيه نتوانست عمد بودن را در اين خصوص ثابت کند از اين رو حکم مجازات ارتداد براي هيچ يک از متهمان اين مسئله صادر نشد.اما در يک جمعبندي ميتوان اشاره کرد؛ اگر در جامعه اسلامي نسبت به موضوعات ديني حساسيتهاي منطقي وجود نداشته باشد، عملکرد دشمنان اسلام و ايران به مرور هويت اسلامي جامعه را از بين خواهند برد. اين امور همچون مرزهاي اصلي دين هستند که اگر از آن حفاظتهاي لازم صورت نگيرد خواه ناخواه اصل دين و ديانت مورد هجمه قرار گرفته و در نهايت نيز ممکن است اصل و اساس ديانت از ميان برود. بر اين اساس اين واکنش نه تنها درست بلکه جزء وظايف رهبر ديني يک جامعه اسلامي است که از مرزهاي ديني مردم حفظ و حراست کند.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام واحترام
🟢 پاسخ مستند صنعت آب کشور به ادعای خلاف واقع سخنگوی جبهه اصلاحات⬇️⬇️
🔸در حالی که سخنگوی جبهه اصلاحات و رسانههایشان با هدف انحراف افکار عمومی، در حال انتشار اخبار نادرست در زمینه تخلیه سدهای خوزستان هستند، مستندات میزان پرشدگی این سدها خلافگویی آنها را برملا میکند.
🔸بررسی وضعیت سدهای استان خوزستان در تابستان امسال نشان میدهد اکثر آنها پرآب هستند. آمارها نشان میدهد اکنون سد گتوند ۱۰۰ درصد پرشدگی دارد درحالیکه تابستان ۱۴۰۰ این سد ۷۲ درصد آب داشت؛ ۸۹ درصد ظرفیت سد کارون ۴ پر آب است.
🟡 میگن مگه دولت برای افزایش آب پشت سدها چکار کرده که آن را به عنوان دستاورد برای دولت شهید رئیسی بیان میکنند؟! خب باران اومده آب زیاد شده!
👈اولا مدیریت مصرف آب موضوع مهمی است که یکی از شاخص های آن همین میزان آب پشت سدها است.
◀️ثانیاً آماری که به عنوان میزان آب پشت سدها توسط مسئولان دولت منتشر شده به عنوان دستاوردهای دولت اعلام نشده ( دستاوردهای دولت شهید رئیسی اتفاقات مهم زیربنایی زیادی است که این مورد در برابر آنها مطلب مهمی نیست) بلکه علت انتشار آمار مذکور آن است که سخنگوی اصلاحات ادعا کرده بود دولت در حال خالی کردن آب پشت سدها است، مسئولان با انتشار آمار مذکور که به صورت آنلاین در دسترس است، شبهه وی را پاسخ دادند.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
من به یه نتیجه رسیدم و تو نهج البلاغه خوندم کسی که بدون کار روزیش نمیرسه با کار کردنم نمیرسه واقعا نمیدونم اینو چه جوری با ایه لیس للانسان الا ما سعی تطبیق بدم
#سوال
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام واحترام
✅روزی مقدر است.
«من لم یعط قاعدا لم یعط قائما؛ آن روزی که بی کوشش به کسی عطا نشود، با کوشش هم به او داده نمیشود».منظور امام عليه السلام از كلام بالا اين است كه اگر چيزى هنوز زمانش فرا نرسيده و به دست تو نيامده غمگين مباش و حسرت و اندوه به خود راه نده. شايد چنين چيزى اصلاً وجود پيدا نكند و نبايد شتابزده، غم واندوه را براى آن به خود راه دهى. چنين غم و اندوهى چه سودى دارد و اى بسا زندگى را بر ما تباه كند و غم و اندوه را بر دل ما مضاعف سازد و ما را از تفكر وتلاش براى واجبات و انجام مسئوليتها باز دارد.
اسلام در اين گفتار حكيمانه براى پيشگيرى از حرص حريصان مى فرمايد : «اى فرزند آدم! غم و اندوهِ روزى كه نيامده را بر آن روز كه در آن هستى تحميل مكن، چراكه اگر آن روز، از عمرت باشد خداوند روزىِ تو را در آن روز مى رساند. (و اگر نباشد، اندوه چرا؟)»؛ (يَابْنَ آدَمَ، لاَ تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِکَ آلَّذِي لَمْ يَأْتِکَ عَلَى يَوْمِکَ الَّذِي قَدْ أَتَاکَ، فَإِنَّهُ إِنْ يَکُ مِنْ عُمُرِک يَأْتِ اللّهُ فِيهِ بِرِزْقِکَ).
شك نيست كه منظور امام عليه السلام از اين كلام، نفى آينده نگرى و تدبير در امور زندگى به خصوص در سطح جامعه اسلامى نيستبنابراين هرگز منظور امام عليه السلام ترك تلاش و كوشش براى زندگى و تأمين آينده معقول و برنامه ريزى براى وابسته نبودن به ديگران نيست، بلكه هدف جلوگيرى از حرص و آز شديدى است كه بسيارى از مردم را فرا مى گيرد و به بهانه تأمين آينده دائمآ براى ثروت اندوزى تلاش مى كنند و اموالى را گرد مى آورند كه هرگز تا آخر عمر از آن استفاده نكرده، براى ديگران به يادگار مى گذارند.
💠 در غررالحكم ذيل گفتار حكيمانه بالا اين جمله آمده است: «وَإنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ عُمْرِکَ فَما هَمُّکَ بِما لَيْسَ مِنْ أجْلِکَ» اشاره به اينكه اگر خداوند عمرى فردا به تو بدهد، وسايل آن را فراهم مى كند و اگر در فردا عمرى نداشته باشى چرا بيهوده خود را مشغول فكر فردا كنى؟
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام واحترام
از متون دینی استفاده مي شود كه تمام بندگان خدا و موجودات جاندار، داراي روزي مقدّر هستند . هيچ كس از قلم نيفتاده است . در حدّ بقاي حيات، روزي به همه مي رسد: "و قسّم بينهم معايشهم". (1)
دوم :خداوند برای دستیابی به وسعت رزق و بركت در مال ، دو دسته عوامل (مادی و معنوی) قرار داده، هیچ یك از عوامل جایگزین دیگری نمی شود، مثلاً كار و تلاش، استفاده از تخصص و كارشناسی، تدبیر و برنامه ریزی، ارزیابی و آینده نگری، نظم و انضباط، موقعیت سنجی، ملاحظه امكانات مادی، توانایی جسمانی، استعدادهای عقلانی و روانی، از اصول اولیه پیشرفت و توسعه است.
بر اساس آیه: « و ان لیس للإنسان إلاّ ما سعی» ؛ (2) هر میزان از این اصول بهره گرفتیم و تلاش كردیم، در مسیر پیشرفت و توسعه قرار خواهیم گرفت.
در معارف اسلامی در كنار این اصول تأثیرگذار، عوامل دیگری تحت عنوان عوامل معنوی، كه باعث توسعه رزق یا مانع آن می گردد، معرفی شده است كه در ادامه بیان می شود.بر اساس معارف اسلامی ، گاهی ، هر چند اراده و كوشش انسان در جلب روزی و بركت آن زیاد است، اما به جهت برخي اعمال ، بركت از سفره روزی انسان برچیده می شود. از جمله این اعمال عبارتند از :
قطع رحم ، اسراف ، ناسپاسی و قسم خوردن به ویژه سوگند دروغ و بد اخلاقی كردن و ترشرو بودن با مردم ... و از همه مهم تر، بسیاری از محرومیت ها معلول ظلم و ستم و تجاوز افراد نسبت به حقوق دیگران است. (3)
نیز از عواملی كه تاثیر زیادی در بی بركتی در مال می شود گناه است. گناه در كنار عقوبت های اخروی كه دارد ، موجب محرومیت از نعمتها و تنگي روزي و بی بركتی در مال است.بی بركتی زاییده یكی از عوامل مادی و یا معنوی است كه در بالا بیان شد. لذا توصیه می كنیم :
عملكردهای خود را در این مدت واكاوی و ارزیابی كنید ، ببینید گیر و گره كار شما كجاست . آیا سببی از اسبا ب كاهش روزی و بی بركتی را مرتكب شده اید و یا از اسباب جلب روزی مثل كار و تلاش، استفاده از تخصص و كارشناسی، تدبیر و برنامه ریزی، و ... از اصول اولیه پیشرفت و توسعه ، كاسته اید.
در ذیل به برخی از عوامل معنوی كه باعث توسعه رزق و روزی می شود، اشاره می شود كه توجه و عمل نمودن به آن ها لازم است :
1. صدقه و انفاق مال به فقرا و ارائه هر نوع خدمات به نیازمندان. (6)
2. صلة ارحام:گاهی سختی ها و نا خوشی ها وسیله امتحان الهی است . خوشا به حال كسانی كه در همه وضعیت ها خدا را فراموش نمی كنند . باورشان این است كه:
باید وظیفه ام را انجام دهم . وقتی وظیفه ام را در همه امور زندگی انجام می دهم ، هر تقدیر را خداوند برایم مقدر نماید ، قطعا خیر و صلاح من در آن هست؛ زیرا: «إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيم؛ (23) خداوند نسبت به مردم شفقت و مهربانی دارد» .
براي پاسخ تفصيلي به اين سؤال مي توانيد تفسير آيات رزق را در الميزان و تفسير نمونه ملاحظه کنید.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
#سؤال
این مطلب علمی درسته؟
براي چه جن و شيطان از خرما بدشان مي آيد و نفرت دارند؟!
رسول الله (ص) وصيت كرده اند كه هر روز خرما بخوريم به خصوص صبح 3 و يا 5 و يا 7 دانه بخوريم.
چرا پيامبر (ص) وصيت كرده اند كه خرما را به شكل فرد بخوريم نه زوج؟
فايده ي خوردن خرما به شكل فرد چيست و چرا وصيت كرده اند به خوردن خرما و نه ميوه ای ديگر؟!!!
تحقيقات علمي نشان داده است كه خوردن خرما باعث توليد انرژي در بدن ميشود كه بصورت طيف آبي رنگ و نامرئي تمام اطراف بدن را فرا ميگيرد و بدن را از ورود جن و شيطان و سحر و چشم درامان نگاه مي دارد
؛ بشرطي كه ما خرما را بصورت فرد مصرف كنيم. ( 3 یا 5 یا 7 عدد)
اما چه اتفاقي مي افتد اگر خرما را بصورت دانه هاي زوج مصرف كنيم؟
در اين صورت خرما بصورت شكر در بدن ذخيره شده و باعث بيماري قند ميشود.
دانشمندان جهان شگفت زده اند كه پيامبر (ص) چگونه از زمان هاي قديم راه حلي برای دفاع از ورود شيطان و جن را به ما داده است.
وجود نازنین پیامبر اکرم، رحمت العالمین، خیر خلق الله صلوات
واقعا خرما دارویی عجیب است
اگر کمخونی دارید نیاز نیست قرص و کپسول های شیمیایی استفاده کنید فقط روزی چند عدد خرما بخورید، کمخونی شما برطرف خواهد شد.
کبدتان چرب یا بزرگ است روزی هفت عدد خرما صبحانه میل کنید چربی شما، قطعا آب میشود.
اگر سرد مزاج هستید حتما روزی سه عدد خرما بخورید
سرطان تهدیدی جدی برای هر مسلمانی است آیا می دانید راه پیش گیری و علاج آن خرما است.
در روایت داریم رسول الله ﷺ فرمودند: خانهای که در آن خرما نیست، قطعا آن خانواده گرسنه هستند.
تجربه نشان داده:
مصرف هفت عدد خرما قند خون را افزایش نمیدهد
نصایحی سودمند برای همه:
نصیحت اول:
ازصبح که بیدارمیشویدهرکاری. هرکاری. هرکاری چه کوچک چه بزرگ با بسم الله الرحمن الرحیم شروع کنیدکه موفق شوید
نصیحت دوم:
همواره از مایعات به انداره لازم مصرف کن زیرا خوردن آب زیاد بدن رو سرد و مستعد انواع بیماریها میکند در ضمن گول علم مدرن را نخورید که میگوید روزانه ۸ لیوان آب بخورید مصرف آب فقط به اندازه نیاز بدن،
هروقت تشنه شدی آب بنوش
نصیحت سوم:
همواره ورزش بکن اگرچه در اوج مشغولیت بودی ... بدن همواره باید تحرک داشته باشد. با پیاده روی، شنا و یا هر ورزشی دیگر.
نصیحت چهارم:
خوراک خود را کم کن
«غذا برای انسان به اندازه ای کمرش راست شود، کفایت میکند»(حدیث)
پرخوری را رها کن زیرا هیچ فایده ای برایت ندارد ... خودت را در سختی نینداز بلکه خوردن را کم بکن.
نصیحت پنجم:
تا حد امکان از ماشین فقط در مواقع ضروری استفاده بکن. سعی کن برای رفتن به مسجد، مغازه، دید و بازدید و بقیه کارهایت پیاده بروی.
نصیحت ششم:
عصبانی نشو
عصبانی نشو
عصبانی نشو
ناراحت نباش ... سعی کن چشم پوشی کنی ... خودت را در پریشانی نینداز ... همه ی این ها سلامتی ات را به خطر می اندازند و شادابی ات را از بین می برند. با کسانی مجالست کن که با آنها احساس آرامش میکنی
نصیحت هفتم:
همانطور که میگویند «مال خودت را در زیر آفتاب بزار و خودت زیر سایه بنشین» ... بر خود و بر اطرافیانت زندگی را تنگ نکن ... مال برای آن هست که با آن زندگی کنیم نه برای آن
نصیحت هشتم:
بر هیچ کس و هیچ چیزی که نمیتوانی آن را بدست بیاری حسرت نخور.
خود را به فراموشی بزن بلکه اصلا فراموشش کن. اگر قرار باشد به تو برسد حتما میرسد اگرچه در تخت خود باشی و هرچه را که تقدیر تو نیست خداوند او را از تو منع میکند. هیچ چیزی را از تو منع نمیکند مگر بخاطر ضرری که برایت دارد ... همه ی ما این ها را میدانیم اما انسان فراموش کار است لذا نیاز به همچین یادآوری هایی داریم تا از آن نفع ببریم.
نصیحت نهم:
تواضع اختیار کن... تواضع اختیار کن... مال و جاه و قوت و قدرت همه با تکبر و غرور از بین می روند.
تواضع تو را در نزد انسان ها محبوب می کند و درجه ات را نزد خداوند بالا می برد.
نصیحت دهم:
سفیدی موی سر نشانه ی پایان عمر نیست بلکه نشانه ی این هست که زندگی بهتری شروع شده. خوش بین باش، سفر کن و از مال حلال خود بخور و لذت ببر.
و یک نصیحت دیگر:
زود بخواب و شب نشینی نکن
آخرین و مهمترین نصیحت:
نمازت را به هیچ عنوان ترک نکن زیرا که نماز برگه ی سود تو در دنیا و آخرت است. آن روزی که نه فرزند فایده میدهد و نه مال
اگر از این نوشته خوشت آمد پس سبب خیر باش و آن را نشر بده، و اگر خوشت نیامد پس دیگران را محروم نکن شاید که وسیله ی نفع آن ها شدی.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام
#پاسخ ⬇️
✅🌴 بررسی حدیث در منابع شیعی: چنین خبری با این مضمون ظاهرا در هیچ یک از منابع روایی شیعه و سنی وجود ندارد.❌
به عنوان مثال در کتاب «المحاسن» تألیف: احمد بن محمد بن خالد برقی(متوفی: ۲۷۴یا ۲۸۰هـ) که از قدیمی ترین منابع روایی شیعه است و مؤلف نیز در باب ۱۱۰ این کتاب : « باب التمر» بیش از پنجاه روایت با موضوع خرما و رطب روایت نموده
اما با این حال چنین مضمونی در این اخبار مشاهده نمی گردد.
مرحوم کلینی (م۳۲۹هـ) نیز در کتاب: « الکافی»، ۲۰ روایت در خصوص خرما و رطب ذکر نموده که باز این مضمون در این اخبار مشاهد نمی گردد.
🔹همچنین در آثار روایی متأخر شیعه؛ همچون «بحار الانوار» تألیف مرحوم مجلسی(م: ۱۱۱۰هـ)، با اینکه ایشان در مجلد ۶۳ در ۲۳ صفحه به این موضوع با محور نقل روایت پرداخته؛ اما باز چنین حدیثی در این کتاب مشاهده نمی گردد؛ بلکه در گزارش هایی که بیانگر فعل معصوم(علیه السلام) است تقیّد خاصی به خوردن خرما و یا رطب به تعداد اعداد نیز خاصی مشاهده نمی گردد
🔸 هر چند که در برخی از روایات به خوردن هفت و یا ده عدد خرمای عَجوة به هنگام ناشتا برای از بین بردن کرمهای معده و روده اشاره شده است؛ که برداشت مجموعی از این روایات موافق با انحصار بر عدد خاصی نخواهد بود.
درموردمطلبجنوخرمانیزمنبعمعتبری
یافت نشد.
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
#سوال
#سوال
همین اول کار بگویم من با بلاگری آبم در یک جوب (جوی!) نرفته هیچوقت. اما این که با این دورهافتادن سیدکاظمروحبخش و گفتن از دوران حبس و اسارتش(واقعا از به کار بردن این واژهها ملول میشوم) مخالفم ربطی به آن بخش مغزم ندارد. میفهمم او بلاگر است.( خودش در نشست تهران گفت من تصمیم گرفتم سختی بلاگری حج را بپذیرم و برایتان بلاگری کنم.) و بلاگر به فکر بلاگکردن است! محتوا همیشه برایش دستدوم است. اصل نیست. هرچیزی که در خدمت بلاگری قرار بگیرد را انتخاب میکند و نفعش را میبرد.
ممکن است برای ما از سختی بلاگری بگوید و منت هم بر سر ما باشد، اما چه کسی/چیزی از یکبلاگر خواسته این کار را کند جز منافعش؟
و ماجرای دردناک این قصه اینجاست. اینجا که منافع روحبخشبلاگر که سی چهل روزی بلاگری حج میکرد، در ضدیت با روح حج قرار میگیرد. و او به بلاگر بودن متعهد است نه به حج...
او قانون عربستان را میشکند و این را در روایتش پنهان میکند، چندباری از بعثه و سازمانحج اخطار میگیرد اما همچنان به بلاگری ادامه میدهد و بهخاطر نقض قانون کشور میزبان بازداشت میشود و روند یک بازداشت معمولی مثل سایر زندانیهای عربستان را طی میکند.
اما این روایت چه جذابیتی برای من هوادار دارد؟
منی که هر شب جمعه لینک طواف نیابتی پر میکنم تا بلاگر حج با افتخار عدد افراد لیست را اعلام کند و به نیابت از من و ما کاری را انجام دهد که در زمره اعمالیست که آدم قرار است در آن هیچبودنش را بفهمد و بفهمد عددی نیست!
پس به جای روایت معمولی ماجرا در صفحات مجازی، با آب و تاب از این شهر به آن شهر میرود، هوادارنش جمع میشوند و او از زندان با جزئیات ترسآور و ماجراجویانه میگوید. حج پلهایست برای آخوندبلاگر قصهی ما که حالا بیاید و از اسارتش درسها به ما بدهد بیکهکلمهای از حج بشنویم. بی که جایی تصریح کنیم که من هم خلافقانون کردم؛ بی که جایی بگوییم این اتفاقی همگانی نیست؛ برخورد شرطه عربستان با همه این نیست...
خالیشدن دل آن نوجوان پای منبر که با چاشنی طنز چسبیده به ماجرای زندان، میخندد اما بعدها هروقت اسم حج بیاید پایش سست میشود ... که با روحبخش این کار را کردند وای به حال من بی عده و عده...
و ترس انداختن در دل آن مرد و زنی که در گرمای مرداد میآید و مینشیند که روایتاو را ( که آغشته به سانسور و اغراق است که جزء لاینفک بلاگریست) از حبس بشنود و هرآنچه روحبخش قبلش از حج گفته بود دود شود...
اینها فقط مثالهای کوچکی از حواشی ماجراست. سعودیهراسی و به تبعش حجهراسی، میشود ثمره میتینگهای حبس و اسارت...
بلاگری از حج ذاتا به حج خیانت میکند؛ چه خانمی باشد که با چشم و آبرو آمدن روبروی کعبه برای ما قصه بگوید، چه آخوندی باشد که به پشتوانه پدرش و آشنایی با سیستم هرکاری بکند و مسئولان را به زحمت بیندازد و آخرش از اشتباهش، قصهی پیروزی بگوید.
و آه...
پ.ن:این میان کاش ما بتوانیم با روایتمان به حج خدمت کنیم و قصهی خودمان را بگوییم...
قصهی آیینی که منسک واجبش انقدر عاشقانهاست و دلربا...
پ.ن۲: اگر نمیدانید سیدکاظمروحبخش کیست: آخوندبلاگر نسبتا معروفی در ایتا و اینستاگرام، که امسال در حج کلیپ میساخت و بلاگری میکرد.یکی دو روز قبل برگشت در مدینه دستگیر شد و ۲۰روزی زندان بود و آزاد شد.
هدایت شده از محمد حسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ ⬆️⬆️
حرف حساب عربستان چی بود؟
چرا منو گرفتن؟
و داستان از کجا شروع شد؟
روایت سید کاظم روحبخش از اسارت ایام حج
جرم : برائت از آمریکا و اسرائیل ،حمایت از کودکان فلسطین و ...
#سوال
سلام
من نظریه مردم سالاری دینی را انقلابی در فلسفه سیاسی میدانم که البته هنوز جای کار دارد .
اما سه سوال درباره مردم سالاری دینی:
۱_ بدیهی ست که جمهوری اسلامی در جایی امکان پزیر است که مردمش مسلمان باشند ، حالا اکر بر فرض روزی مردم مسلمان که به اسلام معتقدند و احکامش را عمل میکنند و .....خواهان حکومت اسلامی نبودند در واقع خواستار جدایی دین از سیاست ( سکولاریسم ) بودند ، جمهوری اسلامی بابد چه واکنشی نشان دهد ؟
۲_ اگر در حکومت جمهوری اسلامی ، خواست مردم ( جمهوریت ) با اسلامیت در تعارض باشد ، جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی چه کار میکند ؟
۳_ در نظریه مردم سالاری دینی آیا حکومت دینی در عمل به احکام دینی مردم را اجبار خواهد کرد یا با تمام کار های فرهنگی و تبلیغی که انجام میدهد آنها را آزاد میگذارد ؟
در واقع امر به معروف و نهی از منکر در بعضی از احکام ( مثل حجاب ) اگر مردم از آن دور شدند ، اجباری میشود یا توصیه ای و فرهنگی ؟
لطفا این مباحث را نظری و با دلیل پاسخ دهید نه با آن چیزی که امروز در عمل اجرا میشود.
ممنون
هدایت شده از حسین ستوده۲
باعرض سلام
درسوالات مورد نظر ،مردم سالاری دینی مطلق وبدون قید، به نحو تناقض وپارادکسیکال آمده، یعنی :کوسه وریش پهن، لذا برای رسیدن به پاسخ صحیح به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇
https://fa.wikifeqh.ir/%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C
درنهایت، دراین مقاله که آدرس دادم ،این نتیجه به دست خواهدآمد که درآخرمقاله آمده:👇
آن چه از مطالب گذشته به عنوان درآمد میتوان بیان داشت آن است که قرآن اکثریت را ملاک بر حقانیت بر نمیشمارد. چنانکه «اقلیت» نیز دلیلی بر حقانیت نیست. از اینرو از نظر قرآن مردمسالاری دینی در صورتی درست است و میتواند منشا قدرت و مشروعیت شمرده شود که از خصوصیات و صفات دیگری نیز برخوردار باشد. مردمسالاری دینی در صورتی حقانیت مییابد که در راه حق و حقیقت، ایمان و عمل صالح و تقوای الهی حرکت کند: و محدودهی این نیز چنان که دیدیم، در مسایل دنیوی و در حوزهی برنامهریزی است و نمیتواند پا را از این فراتر نهد و در محدوده تشریع گام بر دارد؛ زیرا تشریع امری مبتنی بر وحیانیت است. حضور مردم در صحنههای سیاست، از دیدگاه اسلام هر چند یک فریضه و شرکت فعال همگان در حاکمیت و قدرت بخشیدن به هیات حاکم به عنوان برگزیدگان امت یک وظیفه الهی ـ دینی است؛ و این مردم به عنوان منشا قدرت در همه زمینههای سیاستگذاری و برنامهریزی را اجرا هستند؛ ولی نمیتوانند از این حدّ بیرون رفته و در وادی دیگری حرکت نمایند.
خط قرمزهای مردمسالاری در قرآن از همین جامعه معلوم و دانسته شده و تفاوتهای بنیادی آن با مردمسالاری دمکراسی به خوبی نشان داده شده است. بیتوجهی به این مسایل میتواند ما را در فهم و داوری درست در مساله اسلام و مردمسالاری باز دارد. بنابراین ضرورت دارد با توجه به آیات قرآن از خط قرمزهای مردمسالاری آگاه شده و در محدودهی بینش و نگرش و راهکارهای قرآنی در نظام سیاسی حرکت کنیم
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
#سوال
سلام
من نظریه مردم سالاری دینی را انقلابی در فلسفه سیاسی میدانم که البته هنوز جای کار دارد .
اما سه سوال درباره مردم سالاری دینی:
۱_ بدیهی ست که جمهوری اسلامی در جایی امکان پزیر است که مردمش مسلمان باشند ، حالا اکر بر فرض روزی مردم مسلمان که به اسلام معتقدند و احکامش را عمل میکنند و .....خواهان حکومت اسلامی نبودند در واقع خواستار جدایی دین از سیاست ( سکولاریسم ) بودند ، جمهوری اسلامی بابد چه واکنشی نشان دهد ؟
۲_ اگر در حکومت جمهوری اسلامی ، خواست مردم ( جمهوریت ) با اسلامیت در تعارض باشد ، جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی چه کار میکند ؟
۳_ در نظریه مردم سالاری دینی آیا حکومت دینی در عمل به احکام دینی مردم را اجبار خواهد کرد یا با تمام کار های فرهنگی و تبلیغی که انجام میدهد آنها را آزاد میگذارد ؟
در واقع امر به معروف و نهی از منکر در بعضی از احکام ( مثل حجاب ) اگر مردم از آن دور شدند ، اجباری میشود یا توصیه ای و فرهنگی ؟
لطفا این مباحث را نظری و با دلیل پاسخ دهید نه با آن چیزی که امروز در عمل اجرا میشود.
ممنون
هدایت شده از جان من و سید علی💕
📛میشه هر سی سال-چهل سال یکبار رفراندوم بشه؟
✅پاسخ👇
🔗 https://eitaa.com/Wiki_Shobhe/9887
📛 چرا در جمهوری اسلامی ایران رفراندوم برگزار نمیشود؟!
✅ پاسخ👇
🔗 https://eitaa.com/Wiki_Shobhe/9711
⛔️ مگر امام خمینی نفرمودند پدران ما حق نداشتند جای ما تصمیم بگیرند، چرا رفراندم را بار دیگر اجرا نمیکنیم ؟
✅ پاسخ👇
🔗 https://eitaa.com/Wiki_Shobhe/6074
📛 چرا نظام خود را به رفراندوم نمیگذارد؟
✅ پاسخ👇
🔗 https://eitaa.com/Wiki_Shobhe/8074
📳 یادداشتی در رابطه با اظهار نظر جناب عبدالحمید در مورد برگزاری رفراندوم:
🔗 https://eitaa.com/Wiki_Shobhe/11471
📛 پاسخ به شبهه رفراندوم از منظر اسلام و سکولار
✅ پاسخ👇
🔗 https://eitaa.com/Wiki_Shobhe/11087
هدایت شده از جان من و سید علی💕
#مرتبط
🔺این شبهه را میتوان هم از منظر اسلام و هم با نگاه سکولار پاسخ داد:
✅ از منظر اسلام:
اسلام اجازه نمیدهد حاکمیت اسلام را به رفراندوم بگذاریم
❓ممکن است سوال شود که چرا اول انقلاب امام (ره) این کار را انجام دادند؟ ❇️ پاسخ این است که آن زمان حکومت اسلامی تشکیل نشده بود و پیش از تشکیل حکومت اسلامی خود را به رفراندوم گذاشت. اما وقتی که حکومت اسلامی تشکیل شد که دیگر برای براندازی آن رفراندوم برگزار نمی شود.
👈امیرالمومنین علی (ع) نیز که پس از سالها مردم برای قبول خلافت به ایشان مراجعه کردند، در ابتدا نپذیرفتند؛ تا اینکه عموم مردم با اصرار ایشان را به عنوان خلیفه انتخاب کردند. اما بعد که پذیرفتند و حکومت خود را آغاز کردند، در برابر مخالفین خود جنگیدند و سه جنگ بزرگ برای حفظ حکومت اسلامی انجام دادند.
از سوی دیگر، فرض کنید رفراندوم برگزار شده و جمهوری اسلامی از بین برود؛ آنگاه نیروهای انقلابی باید دوباره قیام کنند تا آن حکومت طاغوت از بین برود و حکومت اسلامی شکل بگیرد.
✅ از منظر سکولار:
❓ شخص میگوید به اسلام کاری ندارم سوال این است که چرا خود را به رفراندوم نمیگذارید⁉️
❇️ پاسخ این است که این سوالات را فقط برای مردم ایران درست می کنند. وگرنه شما از هیچ یک از مردم آمریکا نشنیدید که چرا آمریکا خود را به رفراندوم نمیگذارد!
✔️ اولاً هیچ کشوری در دنیا حتی یکبار خودش را به رفراندوم نگذاشته است. نزدیک 250 سال از زمان حکومت آمریکا میگذرد. چرا آمریکا یکبار خودش را به رفراندوم نمیگذارد؟ چرا انگلیس، ایتالیا، آلمان، کره، ژاپن و... یکبار خودشان را به رفراندوم نمیگذارند؟!
✔️ ثانیا اصلاً امکان برگزاری رفراندوم وجود ندارد چون سیستم انتقال قدرت همراه با قوانینش توسط چه کسی اجرا شود؟ مثلاً میگویند این حکومت فاقد صلاحیت است حالا اگر فاقد صلاحیت است چطوری انتخابات برگزار کنند اصلاً انتخابات زیر نظر چه کسی قرار بگیرد؟
✔️ ثالثاً کسانی که این درخواست را دارند چند سال یکبار میخواهند رفراندوم برگزار شود؟ مثلاً شخصی میگوید دو سال یکبار؛ نظر دیگری این است که 8 سال یکبار، 10 سال یکبار یا 40 سال یکبار. سوال این است که کدام حکومتی برنامهی خودش را 2 ساله 5 ساله یا 40 ساله میبندد؟ حکومتها برنامهی خود را 200 ساله، 500 ساله میبندند؛ مثلاً فرض کنید شما مدرسهای ساختهاید و مدیر آن عوض میشود. بعد مدیر جدید بگوید این ساختمان خوب نیست آن را خراب کنید من نقشهی دیگری دارم و شروع به ساختن کند، تا به اواسط کار میرسد نفر بعدی میآید و میگوید من نقشهی دیگری دارم! نتیجه این میشود که آن ساختمان هیچ وقت ساخته نمیشود.
چون در یک کشور باید ثبات اتفاق بیفتد، آن کشور هیچ وقت اجازه نمیدهد رفراندوم برگزار شود و مردم کشور را به رأی بگذارند و حکومت عوض شود.
✔️ رابعا فرض کنید جمهوری اسلامی نباشد؛ حالا چه کسی بیاید؟ وقتی خبرنگار از یکی از افرادی که صریح ترین دشمنی با جمهوری اسلامی را دارد، یعنی نیما (روح الله) زم، سوال کرد آیا شما تا به حال ناامید شدهاید؟ گفت بله؛ جایی ناامید شدم که با خود گفتم حالا جمهوری اسلامی نه؛ چه کسی بیاید؟ یعنی رضا پهلوی اینجا بیاید و حکومت کند؟! فرضاً جمهوری اسلامی هم رفت خودِ رضا پهلوی آمد؛ چه کسی نخستوزیر شود؟ یا باید همین افرادی که الان در کشور سرکار هستند نخستوزیر شوند یا کسانی که رضا پهلوی مدنظرش است، بالاخره کسی از کرهی ماه و مریخ نمیآید که رئیس جمهور شود. اصلاً فرض کنید مردم ولایت فقیه را نمیخواهند، مردم برای ریاست جمهوری به چه کسی رأی میدهند؟ به یکی از همین افراد رأی میدهند پس فرقی نکرد.
حجت_السلام_راجی
♦️خلاصه دیدار دکتر جلیلی با رهبر معظم انقلاب اسلامی
روز شنبه ١۶ تیر روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری، دکتر جلیلی خدمت مقام معظم رهبری شرفیاب شدند و معظمله در این دیدار نکات مهمی را اشاره فرمودند که به شرح ذیل تقدیم می گردد:
رهبر معظم انقلاب فرمودند:
۱. چقدر مطالب را خوب و منطقی تبیین کردید و رأی شما از چهار میلیون به چهارده میلیون رسید؛ این یک سرمایه بزرگ است.
۲. دلیل رشد رأی شما این بود که از اصول انقلاب تنزل نکردید و حرف های انقلاب را زدید. شما دارای پشتوانه انقلاب بودید.
۳. بسیاری از سیاسیون با شما نبودند و کسی از مقامات برای سخنرانی و تبلیغ شما به شهرستان ها نرفت! خیلی از روزنامهها هم با شما نبودند (رهبری معظم اسم برخی روزنامهها را هم فرمودند.) تنها موج مردمی بود که از شما حمایت کرد. نگذارید اینها دلسرد شوند.
۴. آن برنامههایی که از قبل داشتید سر جای خودش بماند (برنامههایی مانند دولت سایه و...) اما حتما باید یک کار کوتاه مدت شروع کنید. نگذارید جوانانی که برای شما کار کردند دلسرد شوند.
۵. رهبری معظم در پاسخ به سؤال دکتر جلیلی مبنی بر اینکه آیا شما از کار ما راضی بودید یا نه؟ می فرمایند خیلی راضی بودم.
#سعید_جلیلی
#شبهه 👆👇
سلام علیکم
اگر ممکن هست سند معتبری در این خصوص ارائه نمایید صرف اینکه در برخی کانال های خبری این مطلب آمده با کمال احترام، به نظرم زیاد نمیشود بهش اطمینان کرد.