🕛به وقتش🕛
❇️راننده کامیونی وارد رستوران شد .
دقایقی پس از این که او شروع به غذا خوردن کرد ،
سه جوان موتور سیکلت سوار هم به رستوران آمدند و یک راست به سراغ میز راننده کامیون رفتند .
بعد از چند دقیقه پچ پچ کردن ، اولی سیگارش را در استکان چای راننده خاموش کرد . راننده به او چیزی نگفت .
دومی شیشه نوشابه را روی سر راننده خالی کرد و باز هم راننده سکوت کرد .
وقتی راننده بلند شد تا صورتحساب رستوران را پرداخت کند ، نفر سوم به پشت او پا زد و راننده محکم به زمین خورد ، ولی باز هم ساکت ماند
دقایقی بعد از خروج راننده از رستوران یکی از جوان ها به صاحب رستوران گفت : چه آدم بی خاصیتی بود ، نه غذا خوردن بلد بود ، نه حرف زدن و نه دعوا !
رستورانچی جواب داد :
از همه بد تر رانندگی بلد نبود ،
چون وقتی داشت می رفت دنده عقب ، 3 تا موتور نازنین را له کرد و رفت 😂😂😂😂
✅ مهلت دادن خدا هم گاهی منجر میشه به اینکه حال اساسی بگیره !!
💕ولَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوٓا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوٓا إِثْمًا ۚ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
⭕️کدام تفکر از عبادت یکسال بالاتر است؟
✅ روزی آقای بهجت می فرمود: یکی از علمای بزرگ نجف اشرف هنگام سحر و وقت نماز شب پسر نوجوانش را که در اطاق آقا خوابیده بود صدا زد و گفت:
برخیز و چند رکعت نماز شب بخوان.
پسر پاسخ داد: چشم.
🔅آقا مشغول نماز شد و چند رکعت نماز خواند. ولی آقا زاده بر نخاست.
مجدداً آقا او را صدا زد که: پسرم، پا شو چند رکعت نماز بخوان. باز پسر گفت: چشم.
🔅آقا مشغول نماز شد ولی دید فرزندش از رختخواب بر نمی خیزد، برای بار سوم او را صدا زد.
🔹پسر گفت: حاج آقا، من دارم فکر می کنم، همان فکری که درباره آن در روایت آمده است که: امام صادق علیه السلام می فرماید:
« تفکر ساعة خیر من عباده سنه: یک ساعت تفکر بهتر از یک سال عبادت است.
✨آیت الله العظمی بهجت فرمودند: آقا پرخاش کرد و فرمود: ... و خود آیت الله بهجت کلمه را بر زبان جاری نکرد، ولی ما همه فهمیدیم که آن بزرگ مرد فرموده بود:
♻️ پدر سوخته، آن فکری از عبادت یک یا شصت سال بهتر است که انسان را به خواندن نماز شب وادارد، نه اینکه انسان وقت نماز شب دراز بکشد و فکر بکند و به این بهانه از خواندن آن شانه خالی کند.❗️»
📙منابع:
رضا باقی زاده، برگی از دفتر آفتاب: شرح حال شیخ السالکین حضرت آیت الله العظمی بهجت
سید مهدی ساعی، به سوی محبوب: دستورالعملها و رهنمودهایی از شیخ الفقها والمجتهدین،ایت الله بهجت
🔺 ظهور بسیار نزدیک است
🔹 @zoho313or
4)))
#لغت_نامه_تفسیری
آیه11مائده
فرق توکل وتسلیم و رضا و تَفوِیض
🍃انسان در #توکل ازدیگری می خواهد که به نفع او تلاش کند ، پس خودش اصل است ۰
🍃#تفویض بالاتر از توکّل است
زیرا انسان در اینجادیگری را در کارش تام الاختیار می کند و خود ونفعش را به حساب نمی آورد۰
🍃#رضا بالاتر از تفویض است
زیرا انسان در مقام رضا به آنچه مولا تصمیم می گیرد ، قلبا راضی است چه به ضررش باشد وچه به نفعش ۰
در اینجا علاوه براینکه نفع خودرا اصل قرار نمی دهد ، اگر ضرری هم باشد راضی هست۰
🍃#تسلیم از رضا هم برتر است ۰
زیرا انسان در مقام تسلیم ، حتی به رضای خود هم توجهی نمی کند و خود ونفع و ضرر و رضایتش را همگی تسلیم مولا کرده ، اصلا خودی در میان نیست۰
📚التحقیق /۱۳ ص۱۹۳
استاد ابوالفضل بهرام پور
#باقرآن_خوشبخت_شوید
─━━⊱✨⊰๑🕊๑⊱✨⊰━━─
@noor133Qoran
─━━⊱✨⊰๑🕊๑⊱✨⊰━━─
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ ۰۰۰ «11مائده»
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! نعمت خداوند را بر خودتان ياد كنيد، آنگاه كه جمعى (از دشمنان) قصد داشتند به سوى شما دست تعدّى دراز كنند (و شما را نابود سازند)، امّا خداوند دست آنان را از شما كوتاه كرد ۰
🍃 دفع خطرات دشمن، از نعمتهاى خداست. «فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ»
🍃(همان گونه كه به خاطر گناه، خداوند دشمن را بر انسان مسلط مىكند، توجّه به خدا هم موجب دفع دشمنان است).
#درسهای_قرآنی صفحه109
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@noor133Qoran
🍃ياد نعمتهاى خدا بر مؤمنان لازم است
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ»
زيرا هم نوعى شكر است، هم غرور و غفلت را از انسان دور مىنمايد و هم عشق انسان را به پروردگار مىافزايد.
🍃دفع خطرات دشمن، از نعمتهاى خداست
«فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ»
#درسهای_قرآنی صفحه109
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@noor133Qoran
🔶1⃣ در آیۀ فوق *فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ* آمده است و واژۀ «خَلَق» را بکار نبرده است، چون مراد از فطرت در آسمانها و زمین، عمل کردن این دو، براساس فطرت یکتاپرستیشان است و ما زمانی میتوانیم از خلقتمان که خوردن و خوابیدن و ضعیف بودن و عجله کردن در رسیدن به دنیاست به سوی فطرتمان که خداپرستی است حرکت کنیم که صورت خود را کامل به سوی خدا کنیم و همه چیز را در خدا ببینیم.
🔸در قرآن *خَلَق الْإِنْسانَ* آمده و*فَطَرَ الْإِنْسانَ* نیامده است، چون اگر «فَطَرَ الْإِنْسانَ» ذکر میشده انسان نیز بدون هیچ تلاشی از خود مانند آسمان و زمین بر مبنای فطرت و نرمافزار درونی خود عمل میکرد و قهرا و قطعا خداپرستی پیش میگرفت که اگر چنین میشد سنت حقتعالی بر انسان که منوط به هدایت و خداپرستی او با مجاهدت با نفساش قرار گرفته است از ارادۀ حقتعالی خارج میشد و مانند زمین خود به خود شکوفا میگشت.
🔸2⃣ فطرت خداجویی در انسان بالقوه و غیرفعال است و مانند هستۀ خرما در بالفعل قرار ندارد، انسان باید آن را از بالقوه به بالفعل برساند.
🕋 فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ
بقره/۱۵۹
🔅مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم.
🕋وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ
حشر / ۱۹
🔅و مانند کسانی مباشید که خدا را فراموش کردند، پس خدا هم آنان را دچار خودفراموشی کرد.
🔰یعنی برگشتن به فطرت خداجویی منوط به برگشتن انسان به شناخت و یاد توحید است و وقتی کسی فطرت خود را فراموش کرد با حیوان در خوردن و خوابیدن و شهوت مشترک میشود و شبیه حیوانات میگردد.
🕋 لهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ
اعراف/۱۷۹
🔅آنها دلها (عقلها) يى دارند كه با آن (انديشه نمىكنند و) نمىفهمند و چشمانى دارند كه با آن نمىبينند و گوشهايى دارند كه با آن نمىشنوند، آنها همچون چهارپايانند.
🍂حقتعالی میفرماید:
🕋 خُلِقَ الْإِنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ
انبیاء/۳۷
🔅آدمی در خلقت و طبیعت بسیار شتابکار است.
💥اگر به جای خَلَق از فَطَرَ استفاده میکرد عجول بودن صفت فطری و شکوفایی انسان میشد و تعجیل از صفت مذموم به صفت ممدوح تبدیل میشد. در خلقت انسان قرار دادن تعجیل هم میتواند مثبت باشد و هم منفی!!! اگر انسان در کار نیک عجله کند براساس فطرت خود عمل کرده و اگر در کسب دنیا و طمع عجله کند براساس خلقت خود عمل کرده است. (و هرگز نمیتواند بر اساس فطرت خود در این امر عجله نکند مگر اینکه پا روی عجله خَلقی خود بگذارد یعنی خوردن و خوابیدن و رسیدن به هوای نفس که هوای خلقت اوست را پشت پا زند)
🍃در آیهای دیگر میفرماید:
✨📖✨ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا (28 - نساء)
⚡️و انسان ضعيف آفريده شده است.
🔥یعنی انسان در برابر وسوسههای هوای نفس خویش ضعیف خلق شده است و برای قوی شدن در برابر آن وسوسهها باید به فطرت خود برگردد و عمل کند و از خورد و خوراک و شهوت بسیار خودداری کرده و روزه بگیرد و خود را کنترل کند، وقتی خوردن و خوابیدن و شهوت در انسان که خصلت اوست ضعیف شد، فطرت انسان قوی میشود.
@darshainabazqoran
🔸3⃣ *فَطَرَ * به معنای شکافتن است و شکافتن خود برای رشد سخت است. در هستۀ خرما این شکافتن مطلق به ارادۀ خدا بستگی دارد و نیازی به خرما برای تلاش برای این شکافتن تعریف نشده است.
🕋 إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ
انعام/۹۵
🔅خداست که (در جوف زمین) دانه و هسته را میشکافد.
🌿شکافتن هسته و حرکت آن به سمت نور از ظلمت خاک از صفر تا صد به ارادۀ خدا بستگی دارد، ولی حقتعالی در مورد انسان و شکافتن او و حرکتش از ظلمت به نور را بخشی از ارادۀ خویش به انسان واگذار کرده است و این ارادۀ اولیه را برای شکافتن بر انسان داده است.
🕋 اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ
بقره/۲۵۷
🔅خداوند، ولى و سرپرست كسانى است كه ايمان آوردهاند، آنها را از ظلمتها، به سوى نور بيرون مىبرد.
🌘یعنی برای حرکت از ظلمت به نور انسان باید خدا را به سرپرستی و ایمان بپذیرد تا خداوند ارادۀ فطری انسان در شکوفایی را محقق سازد. برای همین است که انسان سی روز، روزه میگیرد و سختی بر خلقت خود که بر مبنای هوای نفس است را تحمل میکند تا در عید فطر بر خود عید شکوفایی بگیرد.
@darshainabazqoran
⁉️تفاوت فطرت و ذات چیست؟
🔰فطرت نیکیها و دوری از بدیهایی است که در انسان برای شکافتن خویش از سویخدا تعریف شده است. فطرت در همۀ انسانها مشترک است و امکان ندارد دو نفر غذای خویش به نیازمندی بدهند که یکی حس خوب و دیگری حس بدی به او دست بدهد چون فطرت در انسانها به طور مشترک عمل میکند اما ذات در انسانها مختلف عمل میکند. «ذات» همان وجود پنهان موجودات از بدیها و نیکیهای درون و ضمیر هر فرد است که جز خداوند عالم کسی بر آن آگاه نیست.
🕋 إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ
♦️مثال: کسی در ذاتش چنین است که اگر از کسی به خاطر خطای خود عذرخواهی کند حس بدی به او دست میدهد چون متکبر است پس ذات او بر تکبر بنا شده است، ولی کسی که ذات او بر تواضع است برعکس چنین فردی اگر به خاطر خطای خود از کسی عذرخواهی نکند حس عذاب وجدان میگیرد.
💠پس برای یک فعل مشترک به نام خطا و پوزش ذات دو نفر دو گونه متفاوت خود را بروز میدهد برای همین ذات مثل فطرت در انسانها مشترک عمل نمیکند چون مبنای فطرت، مبنای عمل برای خدا و رضایت خداست ولی مبنای عمل ذات، نفس و رضایت نفس است که در متکبر یک نوع و در متواضع نوع دیگری خود را نشان میدهد.
🕋 انَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا
معارج/۱۹
🔅به راستى كه انسان سخت آزمند (و بىتاب) خلق شده است.
🔥هَلُوع:
به حرص شدید «هَلُوع» گویند، که در آیات بعد این کلمه را تفسیر کرده است.
🕋 إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً
معارج/۲۰
🔅هنگامی كه بدی به او رسد بیتابی میكند.
🕋 وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً
معارج / ۲۱
🔅و هنگامی كه خوبی به او رسد مانع ديگران میشود.
🌏پس هر انسان در خلقت الهی طوری آفریده شده است که اگر چیزی به نفعاش نباشد ناله و زاری میکند و اگر چیزی به نفعاش به دست او برسد به هیچ کس از آن نفعی نمیرساند. بنابراین انسان باید خودش این خلقت اولیه او که بر مبنای نفس مطلق است را تغییر دهد و این تغییر طبق آیات بعدی ممکن است و به اختیار انسان قرار داده شده است.
👈با دقت در آیات بعدی به وضوح به این نکته خواهیم رسید که این تغییر رفتار فقط با عمل کردن بر انسان ممکن میشود و با نشستن در جایی و خواندن دعا یا آیهای در سنت الهی جایی برای تحقق ندارد.
🕋 إِلَّا الْمُصَلِّينَ .معارج / ۲۲
🔅مگر نمازگزاران!
🕋 الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ
معارج/۲۳
🔅آنان که دائم در نماز و (طاعت الهی) عمر گذرانند.
@darshainabazqoran
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره الاعراف ( آیات187 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ «187»
🦋🦋از تو دربارهى قيامت مىپرسند كه چه وقت به پا مىشود؟ بگو: علم آن تنها نزد پروردگار من است، جز او كسى نمىتواند زمان آن را آشكار سازد. (فرا رسيدن قيامت،) در آسمانها و زمين سنگين است، جز به صورت ناگهانى پيش نمىآيد. از تو چنان مىپرسند كه گويا از (زمان) آن آگاهى كامل دارى! بگو: علم آن تنها نزد خداوند است، ولى بيشتر مردم نمىدانند.
📝نکته ها👇
🔷كفّار قريش، گروهى را نزد علماى يهود فرستادند تا مطالب و سؤالات دشوارى را فرا گرفته و از پيامبر صلى الله عليه و آله بپرسند و او از عهدهى پاسخگويى بر نيايد و محكوم شود. يكى از آن سؤالها، تعيين زمان وقوع قيامت بود. «1»
🔷«السَّاعَةِ»، زمان شروع قيامت است، و «الْقِيامَةِ»، زمان حساب و كتاب، پاداش و جزا مىباشد. «2» «مرُسى»، به معناى ثبوت و وقوع است، «جبال راسيات»، يعنى كوههاى استوار و محكم.
🔷«حَفِيٌّ»، به معناى پيگيرى و تحقيق است، حفىّ بودن پيامبر صلى الله عليه و آله، يعنى گويا پيامبر فرارسيدن روز قيامت را از خدا پرسيده و تحقيق كرده و مىداند.
🔷سنگينى قيامت در آسمانها و زمين، شايد به خاطر بهم ريختگى كرات و بىنور شدنخورشيد و زير و رو شدن زمين باشد. و شايد مراد از سنگينى قيامت، سنگينى كيفرها در آن روز باشد. در دعاى كميل مىخوانيم: «وهذا ما لاتقوم لها السماوات و الارض»، آسمانها و زمين طاقت تحمّل عذاب دوزخ را ندارند.
📚«1». تفسير برهان.
📚«2». تفسير مراغى.
📚جلد 3 - صفحه 237
🔷از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله دربارهى ظهور و خروج حضرت قائم عليه السلام پرسيدند، حضرت فرمودند:
«مثلهُ مثل الساعة» قيام او مثل برپايى قيامت ناگهانى است. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً». اين حديث از امام رضا عليه السلام نيز روايت شده است. «1»
📝پیام ها🔰
🔶1- مردم، مكرّر از پيامبر سؤال مىكردند و گاهى از زمان وقوع قيامت مىپرسيدند. «يَسْئَلُونَكَ» (فعل مضارع نشان دوام و استمرار است)
🔶2- جز خداوند، كسى از زمان برپايى قيامت آگاه نيست. «إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي» آرى، ندانستن زمان برپايى قيامت، براى آماده باش انسان بهتر است.
🔶3- قيامت، قابل پيشبينى نيست و در زمانى كه انتظارش نمىرود، ناگهانى رخ خواهد داد. «بَغْتَةً» ( «بَغْتَةً» در موردى بكار مىرود كه انسان حتّى احتمال و حدس آن را نيز در ذهن خود نداشته باشد)
🔶4- قيامت بسيار گران وسنگين است، حتّى بر آسمانها و زمين، تا چه رسد به انسانها. «ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
🔶5- در مورد آنچه نمىدانيم، از گفتنِ «نمىدانم» نهراسيم. در اين آيه پيامبر دوبار فرمان يافته كه بگويد: قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي ... قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ و در جاى ديگر نيز مىفرمايد: سرنوشت خود و شما را نمىدانم. «قُلْ ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ وَ ما أَدْرِي ما يُفْعَلُ بِي وَ لا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا ما يُوحى إِلَيَّ» «2»
🔶6- ندانستن خصوصيّات و جزئيّات قيامت، ضررى به اصل نبوّت ومعاد نمىزند.
📚«1». تفسير نورالثقلين.
📖«2». احقاف، 9.
📚جلد 3 - صفحه 238
هيچ كس از زمان و مكان مرگ خود آگاه نيست، ولى اين دليل انكار اصل مرگ نمىشود. «إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي»
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_الاعراف
❤️🍃
🆔 @QURAN_SOUND114
📎 با ما همراه باشید👆
سلام از اول ماه صفر تاکنون مبلغ ۲میلیون و ۵۰۰ برای قربانی گوسفند به نیت سلامتی و خشنودی امام زمانمان عج و تقدیم به نیازمندان جمع شده بمناسبت اربعین حسینی فرصت مشارکت در این خیرات هست اگر توفیق زیارت اربعین نداریم خوبه هزینه را در این مسیر حسینی صرف کنیم
امیر حسین زاده ۶۰۳۷۹۹۷۲۸۰۱۵۸۴۲۰
⭕️اي کاش پيروان زرتشت،اين معنا را در مي يافتند که "پندار نيک، گفتار نيک و کردار نيک" تنها و تنها در دوران طلايي ظهور توست که مجال بروز خواهد يافت. تو را "يوسف زهرا" صدا مي زنند و به يوسف تشبيه ميکنند؛ اگر چه:
بالاي تخت يوسف کنعان نوشته اند
هر يوسفي که يوسف زهرا نميشود.
🔷هرگاه تو را با اين لقب ياد مي کنند نا خود آگاه آيه اي از قرآن کريم برايم تداعي مي شود. آنگاه که برادران خطاکار يوسف به محضر او شرفياب شدند، يوسف آنها را با اين بيان مخاطب قرار داد کهَ هَلْ عَلِمْتُم مَّا فَعَلْتُم بِيُوسُفَ وَأَخِيهِ
🔷هيچ مي دانيد با يوسف و برادرش چه کرديد؟ بلافاصله بانويي قد خميده در برابرم مجسم مي شود که مرا و يکايک شيعيان و مردم جهان را مورد خطاب و عتاب قرار مي دهد که " َ هَلْ عَلِمْتُم مَّا فَعَلْتُم بِيُوسُفَ وَأَخِيهِ؟" هيچ ميدانيد با يوسف من چه کرديد؟ هيچ مي دانيد در اين ۱۱۹۱ سال که از شروع غيبتش مي گذرد بر مهدي من چه گذشته است؟ از اشک هاي غريبانه اش باخبريد؟
🔷از غصه ها و قلب پر از خونش چه مي دانيد؟ براي خلاصي او از زندان غيبتش چه کرديد؟ چرا براي رهايي او از غربت و غيبت و مظلوميت دعا نمي کنيد؟
🔷بدانيد:
دلي شکسته تر از من در آن زمانه نبُوَد
در اين زمانه دل فرزند من شکسته تر است
📚 برگرفته از کتاب آشتي با امام زمان
#منبرک_و_دلنوشته_مهدوي ۱۶
#امام_زمان
#غفلت_از_امام
🔻 ظهور بسیار نزدیک است
🔹 @zoho313or
💐معرفت مهدوی💐
☀️امام،مخاطب وحی و حامل قرآن☀️
🌿حقیقت وحی الهی، چیزی است که افراد معمولی، ظرفیت درک و تحمل آن را ندارند، و چون قرآن کتاب همیشگی و زنده انسان هاست، پس مخاطب حقیقی آن نیز باید همیشه وجود داشته باشد. و این مخاطب حقیقی که قلب و روحش بستر و جایگاه وحی است بعد از پیامبرصلی الله علیه وآله کسانی جز امامان علیهم السلام یکی پس از دیگری تا امام عصرعلیه السلام نمی توانند باشند.
⭕️امام صادق علیه السلام میفرمایند:
امام سجادعلیه السلام در مورد آیه شریفه: «إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ... » [۱]
فرمودند: «قرآن در شب قدر نازل شده و طبق خبر قرآن، در شب قدر فرشتگان و جبرئیل علیه السلام فرود آمده، امر و فرمان خداوند را در موارد مختلف با خود میآورند. حالا اگر پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله زنده نبود، باید گفت که دیگر شب قدری نیست؟! چنین دیدگاه انحرافی گریبان گیر مخالفان شده است. و این نوعی عقب گرد است! و اگر بگویند باز هم جریان شب قدر ادامه دارد، خود به خود اقرار کرده اند که باز هم امری از طرف خدا بر زمین فرود میآید؛ و چون نزول «امر» را پذیرفته اند، به ناچار باید وجود «صاحب امر» را که همان مخاطب امر و الهام و حقایق غیبی است، بپذیرند. [۲]
🌿این جریان مستمر وحی و الهام و بقاء استمرار قرآن و شب با برکت قدر، جز با پذیرش وجود کسی که حامل و محل نزول وحی و مخاطب آنها باشد، قابل تصور نیست و چنین شخصی همان امام عصرعلیه السلام میباشد.
----------
[۱]: سوره قدر، آیه ۱.
[۲]: اصول کافی، ج ۱، ص ۳۶۱، ح ۶۴۰، و نیز حدیث ۴۹۸.. و همچنین احادیث ۶۳۷ - ۶۴۵ باب «فِی شَأْنِ اِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ وَتَفْسِیرِها» که دارای ۹ حدیث مفصل است در این زمینه میباشد.
📚نیاز جهان به امام زمان
✍محمد مولوی
#معرفت_امام
#امام_زمان
🔻 ظهور بسیار نزدیک است
🔹 @zoho313or