مَعاشِرَالنّاسِ، الْقُرْآنُ یُعَرِّفُکُمْ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ، وَعَرَّفْتُکُمْ إِنَّهُمْ مِنِّی وَمِنْهُ، حَیْثُ یَقُولُ الله فی کِتابِهِ: (وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فی عَقِبِهِ). وَقُلْتُ: «لَنْ تَضِلُّوا ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما
ای مردم، قرآن به شما میشناساند که امامان بعد از علی فرزندان او هستند و من هم به شما شناساندم که آنان از نسل من و از نسل اویند. آنجا که خداوند در کتابش میفرماید: «وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیةً فی عَقِبِهِ»، «آن #امامت را به عنوان #کلمه_باقی در نسل او قرار داد»، و من نیز به شما گفتم: «اگر به آن دو (قرآن و اهل بیت) تمسک کنید هرگز گمراه نمیشوید».
❌وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً
فِی عَقِبِهِ ❌
آن را کلمه ای پایدار در نسل او قرار داد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بزرگ مفسِّر قرآن در تفسیر این آیه شریفه فرمود:
خداوند امامت را در صلب حسین قرار داد، که نُه تن از امامان از صلب او خارج شوند که از آنهاست مهدی این امّت.
👆عیّاشی، التّفسیر، ج ۳
••••❌•••••••••❌••••
امیرالمؤمنین علیهالسلام در حدیثی فرمودند:
و این آیه دربارة ما نازل شده است: و او آن را کلمهای پاینده در نسلهای بعد از خود قرار داد، (یعنی) #امامت در نسل #حسین علیهالسلام تاروز قیامت پاینده است.
🆔@noor133Qoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 راه رفاقت با امام زمان علیه السلام از قول آقای کشمیری:
♥️روزی یک ساعت با حضرت خلوت کنید و متوجه حضرت بشوید...
♥️زیارت آل یاسین را بخوانید بعد بگویید:
یا صاحب الزمان أَغِثنی
یا صاحب الزمان أَدرِکنی
اَلمُستَعانُ بِکَ یابن الحسن
♥️این عبارت را(👆🏻) زیاد بگویید و توسل بکنید به حضرت بعد خرده خرده رفاقت پیدا میشود...
🌹 خدایا و یا صاحب الزمان توفیق رفاقت با خودتان را نصیبمان بگردانید 🤲🏻
🔻 ظهور بسیار نزدیک است
🔹 @zoho313or
4_6042037430826043845.mp3
2.35M
📲 فایل صوتی ۱۹۴۷
🎙واعظ: حاج آقا #علوی
🔖 چقدر منتظر امام زمان (عج) هستیم؟ 🔖
🌎 @vaezin_com
🌎 www.vaezin.com
🌎 instagram.com/vaezincom
🔅 #از_قربان_تا_غدیر با ؛
ـ انجام یک کار نیک
ـ یک تصمیم انسانی
ـ یک مهربانیِ دلچسب
ـ یک دستگیریِ خیرخواهانه
ـ ترک یک عادت غلط
ـ ترک یک گناه تکراری
ـ ترک افکار منفی و ...
دنیایِ مهربانتری خواهیم ساخت؛
#فقط_به_عشق_علی ❤️
تصاویر فعالیتهای خود را با دو هشتگ ؛
◽️ #فقط_به_عشق_علی
◽️ #LiveLikeAli
در صفحات مجازی خود منتشر نموده،
یا برای ما ارسال کنید تا از صفحات مجازی #استاد_شجاعی ، انتشار یابند.
#فقط_به_عشق_علی ❤️
@ostad_shojae
سلام بزرگواران تاکنون یک میلیون و هفتصد هزار تومان برای قربانی گوسفند دهه ذی الحجه جمع شده است چنانچه حمایت کنید انجام می شود وگرنه به عید غدیر موکول میکنیم ومن الله توفیق
امیر حسین زاده ۶۰۳۷۹۹۷۲۸۰۱۵۸۴۲۰
♻️ #آموزش_حفظ_قرآن
❓ مدتی است که علاقه شدیدی به حفظ قرآن پیدا کردهام ولی نمی دانم چطور و از کجا باید شروع کنم و چگونه این کار را دنبال کنم؟
✍در ابتدا سزاوار است که "انگیزه و هدف" از انجام این کار مورد بررسی قرار گیرد، تا از انگیزه ها و اهدافی که با شأن والای این کتاب الهی سازگاری ندارند به دور مانده، و روحیه معنوی و ملکوتی کلام الهی، تا پایان کار بر روند حفظ و بر افکار و اعمال حافظ قرآن حاکم باشد. و پس از آن باید تصمیم بگیریم که آیا هدف ما حفظ کل قرآن است و یا کمتر؟
👌پس از مشخص شدن هدف، عزم خود را محکم نموده و کمر همت ببندیم، و از هیچ تلاش و کوششی برای رسیدن به هدف کوتاهی ننمائیم.
✍پس از گذراندن این مراحل، نوبت به مرحله انتخاب "شیوه و برنامه حفظ قرآن" می رسد.
✅الف) برای داشتن برنامه صحیح و منظم در مدت حفظ به "میزان سرعت" و "مدت زمان" حفظ باید توجه ویژه داشت. سرعت و زمان حفظ کل قرآن دارای شیوه های مختلفی است که شما هر کدام را مایل باشید می توانید به عنوان شیوه کار خود قرار دهید.
👌این شیوه ها عبارتند از:
✍1. سرعت خیلی کم؛ بدین صورت که در یک هفته فقط یک صفحه قرآن حفظ شود. بنابراین روش کل قرآن در 600 هفته که برابر با 12 سال است حفظ می شود.
✍2. سرعت کم؛ که در هفته یک ورق ـ یعنی دو صفحه ـ حفظ می شود. این شیوه حدود 300 هفته که تقریباً برابر با 6 سال است، برای حفظ کل قرآن طول می کشد.
✍3. سرعت متوسط؛ در این روش هفتهای 3 صفحه حفظ می شود که در مجموع برابر است با 200 هفته که مطابق حدود 4 سال می شود. معمولاً برای شروع، این روش مناسبتر و بهتر است.
✍4. سرعت خوب؛ در این روش در یک هفته 6 صفحه حفظ می شود؛ یعنی در طول 100 هفته و مطابق با حدود 2 سال، حفظ قرآن تمام می شود.
✍5. سرعت خیلی بالا؛ که در هر هفته 6 ورق، یعنی 12 صفحه حفظ می شود که در مجموع حفظ کل قرآن کریم در 50 هفته برابر با حدود یک سال طول خواهد کشید.
📣توجه داشته باشید که هر کس مطابق با شرائط خود باید شیوه حفظ را انتخاب کند، ولی معمولاً شروع خوب با سرعت متوسط می باشد که در ادامه راه و پس از یک سال یا دو سال می توان آن را به سرعت خوب یا سرعت خیلی بالا تغییر داد.
💢 کانال قرآن و عترت منتظران ظهور
https://eitaa.com/joinchat/46399588C5b6d3ce584
#نکات_آموزشی_حفظ_قرآن_کریم
#نکات_کلیدی_در_حفظ_قران
#ارزيابی_پيشرفت_در_حفظ
✍دوستان، پس از آنكه كار حفظ آغاز شد، بايد گزارشي از كار خود تهيه، و فعاليتهاي انجام شده را ارزيابي كنید؛ براي مثال، بايد ساعاتي را كه به حفظ كردن اختصاص داده اید، ساعاتي را كه طبق برنامه عمل نكرده اید و تعداد صفحاتي را كه حفظ كرده اید را يادداشت كنید. خودارزيابي از خودگزارشگری ساده دشوارتر است؛ چون به داوري درباره كيفيت نياز دارد؛ اما به نظر ميرسد كه شما ميتوانید ارزيابي رفتار خود را با دقت منطقي ياد بگيرید. ضمن آنكه ميتوانید ارزيابي خود را با ارزيابي افراد صاحبنظر مقايسه كنید و بدينوسيله توانايي داوري خويش در مورد كيفيت كار حفظ را افزايش دهید.
#تشویق_کردن
✍پس از ارزيابي از روند حفظ و تایید موفقیت در اجرای برنامه های حفظ، خود را تشویق کنید وبا اینکار امكان توفيق بيشتر در انجام بقيه كار حفظ قران را براي خود فراهم سازید؛ به طور مثال ميتوانید مقرر كنید در صورتي كه برنامه حفظ روزانه را به درستي انجام دهید، امكان ديدار دوستان، رفتن به مهماني، تماشاي برنامه تلويزيوني خاص و... برای خود ايجاد کنید.
🖕البته در صورتي نيز كه شما وظيفه مشخص خود را انجام ندهید ميتوانید با استفاده از روشهاي ذيل رفتار نامطلوب كمكاري خويش را حذف كنید يا كاهش دهید:👇👇
#محروم_كردن_از_لذائذ
✍روش محروم كردن يعني فرد به دليل رفتار نامطلوب (كمكاري در حفظ روزانه قرآن)براي مدتي از تقويتهاي مورد علاقه محروم شود؛ براي مثال، شما به دليل كوتاهي در حفظ هر صفحه، خود را از تماشاي برنامه تلويزيوني مورد علاقه محروم سازید یا مهمانی مهمی را تعطیل کنید، یا از فضای مجازی( تلگرام، .....) استفاده نکنید
#جریمه_کردن
✍با خود قرار بگذارید هرگاه برنامه روزانه حفظ قرآن را اجرا نكردید، خود را جريمه كرده، مبلغي پول به عنوان صدقه بپردازید، احتمال بسيار كمي وجود دارد كه پس از نخستين بار جريمه، باز هم برنامه روزانه حفظ قرآن را به تعويق بیاندازید.ولی بشرط اینکه به عهد خود پایبند باشید.
#جبران_كردن
✍با خودتان قرار بگذارید كه در صورت تخلف از برنامه حفظ قرآن، آن را در نخستين زمان ممكن جبران كنید و علاوه بر جبران تخلف، قرار شود به انجام اعمال اصلاحي ديگر نيز بپردازید، براي مثال افزون بر آنكه صفحه را حفظ كند، آيات آن را نيز بنويسد، دوستان به اینکار (جبران اضافی ) ميگويند.
✅دبیر خانه قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه های علمیه
🆔 @csis_quran
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره الاعراف ( آیات 157 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ «157»
💞💞(رحمت الهى، شامل كسانى است كه علاوه بر ايمان، زكات وتقوا،) از رسول و پيامبر درس نخواندهاى پيروى مىكنند كه (نام و نشانههاى او را) نزد خويش در تورات و انجيل نوشته مىيابند. (پيامبرى كه) آنان را به نيكى فرمان مىدهد و از زشتى باز مىدارد و آنچه را پاكيزه و پسنديده است برايشان حلال مىكند و پليدىها را بر ايشان حرام مىكند و از آنان بار گران (تكاليف سخت) و بندهايى را كه بر آنان بوده برمىدارد (وآزادشان مىكند). پس آنان كه به او ايمان آورده و او را گرامى داشته و يارى كنند و از (قرآن) نورى كه همراه او نازل شده است پيروى كنند، آنان همان رستگارانند.
📝نکته ها👇
🔷كلمهى «امى»، منسوب به «ام»، به معناى مادر، به كسى گفته مىشود كه درس نخوانده باشد، مثل كسى كه از مادر متولّد شده است. بعضى گفتهاند: امّى، يعنى برخاسته از امّت و تودهى مردم، نه اشراف. برخى هم آن را منسوب به «أُمَّ الْقُرى» دانستهاند كه نام مكّه است، پس امّى يعنى مكّى.
🔷پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله امّى و درس نخوانده بود، «الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ» چنانكه در آيهى 48 سورهى عنكبوت نيز مىخوانيم: «وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ» تو هرگز پيش از اين كتابى نمىخواندى و با دست خود نمىنوشتى. البتّه آن حضرت توانايىنوشتن و خواندن هر دو را داشت. «1»
📚جلد 3 - صفحه 189
🔷در تمام مكّه در عصر بعثت، 17 مرد و يك زن با سواد بيشتر وجود نداشت و اگر پيامبر صلى الله عليه و آله حتّى كلمهاى از يك نفر آموخته بود، نمىتوانست خود را در ميان مردم، امّى بنامد. «2»
🔷كلمهى «اصر»، به معناى نگهدارى و محبوس كردن است و به هر كار و تكليف سخت و دشوار كه انسان را از فعّاليّت باز دارد گفته مىشود، چنانكه به عهد و پيمان و كيفر نيز گفته شده است. «اغلال»، جمع «غل»، به معناى زنجير، شامل عقائد باطل، خرافات، بتپرستى، بدعت و سنّتهاى دست و پاگير جاهلى مىشود.
🔷گرچه به دلايلى، تورات و انجيل را تحريف شده مىدانيم، امّا در همين تورات و انجيل موجود نيز اشارات و بشاراتى نسبت به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به چشم مىخورد و سبب مىشود كه اهل كتاب، پيامبر خدا را بشناسند، آنگونه كه پدر فرزند خود را مىشناسد. «3» اگر نام و نشان پيامبر اسلام در تورات و انجيل نبود، مخالفان، آن دو كتاب را آورده، مىگفتند: نيافتيم و از اين راه وارد خصومت مىشدند، نه از راه لشكركشى و پرداخت هزينههاى آن چنانى و جزيه دادن.
🔷در احاديث متعدّدى از شيعه و سنّى مىخوانيم كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: هر آيهاى از قرآن كه دربارهى مؤمنان و صفات نيك آنان آمده، علىّ در رأس آن و رهبر آنان است. «ما انزل اللّه آية فيها «يا ايّها الّذين آمنوا» الّا و علىٌّ رأسها و اميرها». «4»
🔷پيامبر صلى الله عليه و آله به اصحاب خود فرمودند: پس از شما قومى مىآيند كه پيامبرى را نديدهاند و تنها به وسيلهى كتاب و مكتوبى ايمان مىآورند و آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند. «5»
📚«1». تفسير نمونه.
📚«2». تفسير نمونه، نقل از فتوحالبلدان بلاذرى، ص 459.
📚«3». از جمله: تورات، سِفر تكوين، فصل 17، آيه 18؛ سِفر پيدايش، باب 49، آيه 10 وانجيليوحنّا، باب 14، آيه 15 و باب 15، آيه 26.
📚«4». تفسير فرقان.
📚«5». تفسير مجمعالبيان.
📚جلد 3 - صفحه 190
📝پیام ها🔰
🔶1- پيروان پيامبر اسلام، از رحمت خاصّ الهى برخوردارند. فَسَأَكْتُبُها ... الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ
🔶2- پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله، واسطهى رحمت واسعهى الهى است. وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُها ... الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَ
🔶3- پيامبر اسلام هم مقام نبوّت داشت، هم مقام رسالت. «الرَّسُولَ النَّبِيَّ» «نبىّ» به كسى مىگويند كه از وحى الهى آگاهى دارد و خبر مىدهد، ولى «رسول» مسئول ابلاغ، اجرا و نظارت هم مىباشد.
🔶4- نشانهها و صفات ذكر شده از پيامبر در تورات و انجيل، به گونهاى با آن حضرت تطبيق داشت كه گويا خود او را در آن دو كتاب مىيافتند. «يَجِدُونَهُ» ونفرمود: «يجدون علائمه»
🔶5- براى نفوذ سخن و اثبات حقّ، مدرك رسمى و سند كتبى لازم است. «مَكْتُوباً»
🔶6- پيامبران پيشين، به آمدن پيامبر اسلام بشارت دادهاند. مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ ...
🔶7- امر به معروف و نهى از منكر، در رأس برنامههاى بعثت پيامبران است.
يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ...
🔶8- موضوع مصرف و تغذيه، مورد عنايت اسلام است. يُحِلُ ... يُحَرِّمُ (قبل از نزول قرآن، يهود ونصارا در دام خرافات وبرنامههاى طاقتفرسا و تحريم حلالها و بدعتگذارىها بودند كه با ظهور اسلام، تمام آنها برداشته شد.)
🔶9- براى اصلاح جامعه، ابتدا بايد امكانات حلال را فراهم كرد، سپس براى امور حرام، محدوديّت ايجاد نمود. ( «يُحِلُّ»، قبل از «يُحَرِّمُ» است).
🔶10- حلالها و حرامهاى الهى، بر اساس فطرت است. «يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ» ( «طيب»، به چيزى گفته مىشود كه مطابق طبع انسان باشد)
🔶11- عادات و رسوم غلط، زنجيرى بر افكار مردم است. انسان بدون انبيا، وابستهو اسير است. «يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ»
📚جلد 3 - صفحه 191
🔶 12- احترام و تكريم، بايد همراه امداد و تعاون باشد. «عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ» ( «عَزَّرُوهُ» از «تعزير»، به معناى حمايت با شمشير است ومراد كسانى هستند كه پيامبر اسلام را در جبههها يارى مىكردند.)
🔶13- تنها ايمان به پيامبر صلى الله عليه و آله كافى نيست، حمايت هم لازم است. عَزَّرُوهُ ... نَصَرُوهُ
🔶14- قرآن، نورى است كه دلها و انديشهها را روشن مىكند و همواره قرين پيامبر صلى الله عليه و آله بود. «النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ» (نبوّت پيامبر، همراه قرآن و از طرف خدا نازل شده است)
🔶 15- عامل رستگارى و فلاح، ايمان و حمايت از پيامبر و پيروى از قرآن است.
فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ اتَّبَعُوا ... أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_الاعراف
❤️🍃
🆔 @QURAN_SOUND114
📎 با ما همراه باشید👆
💠🔹استاد مهدی طیب :
لیلة القدر ، لیلهی پی بردن به قدر خویشتن است و کسی که قدر خود را شناخت؛ خود را جز به خدا نمیفروشد .
لینک کانال خودتان👇
https://eitaa.com/joinchat/1837236243Ca416d3ec90