#توصیه_های_طلایی
#نکات_آموزشی_حفظ_قرآن_کریم
✓چند سخن با علاقمندان به حفظ قرآن
✍8.بهتر است پیش از آغاز حفظ،ترتیب نامهای سوره ها را به خاطر بسپارید.برای حفظ نامهای سوره ها بهتر است هر پنج سوره را در یک دسته قرار دهید و پس از تکرار نامهای سوره های هر دسته،به تکرار آنها در پی هم بپردازید.
9.برای گام نخست،از جزء سی ام آغاز کنید و پس از آن،از ابتدای قرآن حفظ را پی بگیرید.
10.از آنجا که حافظه ی افراد در نگهداری محفوظات جدید(کوتاه مدت)مانند یکدیگر نیست.چنانچه احساس می کنید در فاصله یک ساعت نیز آیات حفظ شده،از ذهن شما دور شده و یا کمرنگ می شوند،پیشنهاد می شود فاصله را از یک ساعت به نیم ساعت کاهش دهید.
11.بهتر است شخصی را برای پرسش از محفوظات خود انتخاب کنید تا همواره ماندگاری محفوظات شما را ارزیابی کند.شرکت مستمر و فعال در جلسات حفظ قرآن نیز بسیار کارساز است.
12.در هنگام پاسخ گویی با اعتماد کامل به ذهن،آنچه را به یاد می آورید،بخوانید.عدم اعتماد به حافظه و تردید در پاسخ گویی به صورت عادت شما در آمده و سبب از بین رفتن روحیه قوی و اعتماد به نفس نیز می شود.
13.در مسیر حفظ به ویژه در آغاز کار،انتظار بیش از حد از خود نداشته باشید.دستیابی به موفقیت امری تدریجی است و نیازمند صبر و حوصله است.
✅دبیر خانه قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه های علمیه
🆔 @csis_quran
گلچین
شفاعت کتیبهها
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
#توصیه_های_طلایی
#نکات_آموزشی_حفظ_قرآن_کریم
✓چند سخن با علاقمندان به حفظ قرآن
✍1.حفظ قرآن را با عزم راسخ و تصمیم جدی آغاز کنید.چرا که شما انجام کاری را هدف قرار داده اید که به پایان رساندن آن،همتی بلند می خواهد.انگیزه ی سست،سبب دلسردی و عدم توفیق خواهد شد.
✍2.در هنگام حفظ،آیات را با صدای بلند نخوانید،چرا که علاوه بر خستگی زودرس،بیماری های صوتی و حنجره ای را نیز در پی خواهد داشت.
✍3.نگهداری حفظ جدید،کاری است که نیازمند نهایت دقت هست،همان گونه که محفوظات زود به دست می آیند،در صورت عدم یادآوری و مرور،زود نیز فراموش می شوند.
✍4.مشکلات و دشواریهای احتمالی مسیر حفظ،شما را گرفتار ترس و نگرانی نکند چرا که پشتکار و انجام درست تمرینات،همه ی مسائل را حل می کند.
✍5.با کسانی که تجربه حفظ قرآن را دارند،در تماس باشید و از تجربیات ارزشمند شان سود جوئید.
✍6.به یاد داشته باشید که تقویت و رشد حافظه در گروی عدم انفعال و پر کاری آن است.بنابراین از حافظه تان کار بکشید.
✍7.از معاشرت و همراهی با کسانی که در پی دلسرد کردن شما هستند،پرهیز کنید.
✅دبیر خانه قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه های علمیه
🆔 @csis_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اشتیاق به امام زمان یا واکسن؟
🎙 #ابراهیم_افشاری
🆔 @emame_zaman
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره الاعراف ( آیات165 و 166 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئِيسٍ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ «165»
💟❤️پس چون تذكّرى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند، كسانى را كه نهى از منكر مىكردند نجات داديم و ستمگران را به سزاى نافرمانى كه همواره انجام مىدادند، به عذابى سخت گرفتيم.
🕋فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ «166»
💟❤️پس چون از آنچه نهى شده بودند تجاوز كردند، به آنان گفتيم: به شكل ميمونهاى طرد شده در آييد.
📝نکته ها👇
🔷كلمهى «بَئِيسٍ» از «بأس»، به معناى شديد و «عَتَوْا»، به معناى عصيان و سركشى است.
🔷طبق روايات، چون موعظه كنندگان بنى اسرائيل ديدند پندشان در قوم خود بىاثر است، از مردم جدا شدند و همان شب، قهر و عذاب الهى نازل شد و گنهكاران و سكوتكنندگان را در برگرفت. «1» و اين تبديل و تحوّل، از تصرّفات تكوينى الهى است.
🔷در آيه 60 سوره مائده آمده كه گروهى بهخاطر نافرمانى، به صورت خوك وميمون درآمدند و اينجا فقط ميمون ذكر شده است. ابن عباس مىگويد: هر دو آيه دربارهى يك گروه است.
📚«1». تفسير نمونه.
📚جلد 3 - صفحه 207
از ظاهر آيه استفاده مىشود كه نه تنها خصلت آنان، بلكه شكل ظاهرى آنان نيز تبديل به ميمون شد. آرى، خدايى كه با يك فرمان، آتش را بر حضرت ابراهيم گلستان مىكند، مىتواند موجودى را به موجود ديگر و انسانى را نيز ميمون كند. البتّه مسخشدگان توالد و تناسلى نداشتند و به فرمودهى پيامبر صلى الله عليه و آله چندروزى بيشتر زنده نبودند. «1»
📝پیام ها🔰
🔶1- نهى از منكر، اگر سبب هدايت ديگران نشود، سبب نجات خود ناهيان مىشود. «أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ»
🔶2- فراموشى، اگر در اثر بى توجّهى و بىاعتنايى باشد كيفر دارد. فَلَمَّا نَسُوا ...
🔶3- هركس كه راه موعظه را به روى خود ببندد، راه قهر الهى را به روى خويش باز كرده است. «نَسُوا- أَخَذْنَا»
🔶4- نهى از منكر، يك وظيفه دائمىاست. «يَنْهَوْنَ» (فعل مضارع نشانه استمرار است)
🔶5- بىتفاوتان، ظالمند. «الَّذِينَ ظَلَمُوا» (در آيهى قبل، بنىاسرائيل به سه دسته تقسيم شدند: متجاوزان، واعظان و سكوتكنندگانِ بىتفاوت. در اين آيه سكوتكنندگان هم جزو ظالمانِ هلاك شده به حساب آمدهاند، زيرا تنها ناهيان از منكر نجات يافتند، «أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ» پس سكوت، هم ظلم و هم زمينهى هلاكت است.)
🔶6- از بزرگترين و شديدترين عذابها، سقوط از مرحلهى انسانيّت است. «بِعَذابٍ بَئِيسٍ، كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ»
🔶7- متجاوز، استحقاق از دست دادن انسانيّت و مسخ شدن را دارد و كيفر مستكبر، طرد و تحقير است. «عَتَوْا، قِرَدَةً خاسِئِينَ» آرى، ملّتى كه در برابر قانون الهى گردنكشى كند، ميمونوار از ديگران تقليد خواهد كرد.
🔶 8- آنان كه حكم خدا را با حيله، مسخ و دگرگون كنند، چهرهشان مسخ مىشود. بازيگرِ با دين، به صورت حيوان بازيگر (ميمون) در مىآيد. «كُونُوا قِرَدَةً»
📚«1». تفسير مجمعالبيان.
📚تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 208
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_الاعراف
❤️🍃
🆔 @QURAN_SOUND114
📎 با ما همراه باشید👆
11.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چندبار گوش کنید
زندگیتان متحول میشود
استاد رائفی پور
زندگی ما در دوری از قرآن
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره الاعراف ( آیات164 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً قالُوا مَعْذِرَةً إِلى رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ «164»
🍀🍀و (به ياد آور) زمانى كه گروهى از آنان (بنىاسرائيل، به گروه ديگر كه نهى از منكر مىكردند) گفتند: چرا شما قومى را موعظه مىكنيد كه خدا هلاك كنندهى ايشان است، يا عذاب كنندهى آنان بر عذابى سخت است؟ گفتند: براى آنكه عذرى باشد نزد پروردگارتان و شايد آنها نيز تقوا پيشه كنند.
📝نکته ها👇
🔷بنىاسرائيل سه گروه بودند: يكدسته قانونشكن، عدهاى ديگر دلسوزان نصيحتگر و گروه سوم گروهى بىتفاوت. بىتفاوتها به نصيحتگران مىگفتند: خود را خسته نكنيد، چون حرفهايتان در فاسقان اثر ندارد و آنها به هر حال جهنّمى هستند. ولى ناهيان از منكر مىگفتند: كار ما بىاثر نيست، حداقل آنكه ما نزد خدا معذوريم. و چه بسا آنها به واسطهى سخن ما تقوا پيشه كنند.
🔷در آيهى 5 و 6 سورهى مرسلات، خداوند به كسانىكه ذكرش را به ديگران، چه براى اتمام حجّت و چه براى تأثير و هشدار القا مىكنند، سوگند ياد مىكند. «فَالْمُلْقِياتِ ذِكْراً عُذْراً أَوْ نُذْراً»
🔷در كتاب امر به معروف و نهى از منكر، بيش از ده فايده براى امر و نهى، حتّى در صورتى كه اثر نكند، ذكر كردهام كه خلاصهاش را در اينجا بيان مىكنم، «1» تا شايد سكوت و ترس و بىتفاوتى در مقابل ترك معروف و عمل به منكر از بين برود:
●1. گاهى امر و نهى ما امروز اثر نمىكند، ولى در تاريخ، فطرت و قضاوت ديگران اثر دارد.
چنانكه امام حسين عليه السلام در راه امر به معروف و نهى از منكر شهيد شد، تا وجدان مردم در طول تاريخ بيدار شود.
«1». جالب اينكه اين سطرها را در هفته امر به معروف ودههى عاشورا مىنويسم كه امامحسين عليه السلام فلسفهى قيام خود را عمل نكردن جامعه به حقّ و نهى از منكر نكردن مىداند.
📚جلد 3 - صفحه 204
●2. گاهى امر و نهى، فضا را براى ديگران حفظ مىكند. چنانكه اذان گفتن مستحبّ است، گرچه شنوندهاى نباشد، ايستادن به هنگام قرمز شدن چراغ راهنمايى لازم است، گرچه ماشينى نباشد. زيرا حفظ قانون و فضاى احترام و عمل به قانون، لازم است.
●3. گاهى امر و نهى ما، گناهكاران را از گناه باز نمىدارد، ولى گفتنهاى پى در پى، لذّت گناه را در كام او تلخ مىكند و لااقل با خيال راحت گناه نمىكند.
●4. براى حفظ آزادى بايد امر و نهى كرد، زيرا نگفتن، جامعه را به محيط خفقان و ترس و سكوت تبديل مىكند.
●5. امر ونهى براى خود انسان مقامآفرين است، گرچه ديگران گوش ندهند. قرآن مىفرمايد:
«وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ» «1»
●6. امر به معروف و نهى از منكر، اگر در ديگران اثر نكند، لااقل براى خود ما يك نوع قرب به خداوند، تلقين و تمرين شجاعت و جلوهى سوز و تعهّد است.
●7. گاهى امر و نهى ما امروز اثر نمىكند، امّا روزى كه خلافكار در بنبست قرار گرفت و وجدانش بيدار شد، مىفهمد كه شما حقّ گفتهايد. بنابراين اگر امروز اثر نكند، روزگارى اثر خواهد كرد.
●8. امر و نهى، وجدان انسان را آرام مىكند، انسان با خود مىگويد كه من به وظيفهام، عمل كردم، اين آرامش وجدان با ارزش است، گرچه ديگران گوش ندهند.
●9. امر به معروف ونهى از منكر، سيرهى انبياست، گرچه ديگران گوش ندهند. قرآن مىفرمايد: «وَ إِذا ذُكِّرُوا لا يَذْكُرُونَ» «2» و يا بارها مىفرمايد: مردم سخنان و ارشادهاى پيامبران را گوش نمىدادند و از آنها روى مىگرداندند. بنابراين ما نبايد توقّع داشته باشيم كه همه به سخنان ما گوش بدهند.
●10. امر به معروف، يك اتمام حجّت براى خلافكار است تا در قيامت نگويد كسى به من نگفت! علاوه بر آنكه عذرى هم براى گوينده است تا به او نگويند چرا نگفتى؟
📖«1». فصّلت، 33.
📖«2». صافّات، 13.
📚جلد 3 - صفحه 205
●11. هنگام قهر الهى، آمرين به معروف نجات خواهند يافت. (آيهى بعد به آن اشاره مىكند)
🔷به هرحال، انبيا و اوصيا در راه امر به معروف و نهى از منكر شهيد شدند تا حقّ گم نشود واز ميان نرود، چنانكه قرآن در آياتى مىفرمايد: «يَقْتُلُونَ الْأَنْبِياءَ» «1»، «يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ» «2» و «يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ» «3» كه از اين آيات استفاده مىشود، گاهى در امر به معروف بايد تا مرز شهادت پيش رفت.
🔷حضرت على عليه السلام در نامهاى به نمايندهى خود، به خاطر حضورش بر سر سفرهى اشراف او را توبيخ كرد. «4» يعنى آن حضرت براى آنكه زهد به اشرافىگرى كشيده نشود، فردى را فداى مكتب كرد.
👇👇👇
📝پیام ها🔰
🔶1- عدّهاى، نه خود موعظه مىكنند ونه تحمّل موعظه كردن ديگران را دارند. وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ ...
🔶2- گناه بىتفاوتى خود را نبايد با «خواستهِ الهى» توجيه كرد. «لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ»
🔶3- بىتفاوتها، به جاى اعتراض به اهل گناه، به آمرين به معروف اعتراض مىكنند. «لِمَ تَعِظُونَ»
🔶4- در مقابل كسانى كه موعظه و تلاش تربيتى را بىاثر مىدانند بايد مقاومت كرد.
لِمَ تَعِظُونَ ... قالُوا مَعْذِرَةً زيرا بازنداشتن مردم از گناه، مسئوليّت دارد و بايد پاسخگو باشيم.
🔶5- قضاوتِ عجولانه، ممنوع است. نمىتوان گفت: خداوند اين گروه را عذاب يا هلاك خواهد كرد، شايد پرهيزكار شوند. مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ ... لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
🔶6- نهى از منكر واجب است؛ يا براى اينكه افراد فاسق با ايمان شوند، «لَعَلَّهُمْيَتَّقُونَ» يا براى عذر داشتن خود انسان نزد خداوند. «مَعْذِرَةً» (پس لازم نيست حتماً نهى از منكر اثر كند، تا بر ما واجب شود، زيرا ما مأمور به وظيفهايم، نه ضامن نتيجه)
📖«1». آلعمران، 112.
📖«2». بقره، 61.
📖«3». آلعمران، 21.
📚«4». نهجالبلاغه، نامه 45.
📚جلد 3 - صفحه 206
🔶7- مردان خدا، از اصلاح جامعه نا اميد نمىشوند و امر به معروف و نهى از منكر را ترك نمىكنند. «وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_الاعراف
❤️🍃
🆔 @QURAN_SOUND114
📎 با ما همراه باشید👆
زندگی پس از مرگ 🔆
💤 اندیشیدن درباره حیات آخرت، انرژی، نشاط و قدرت فوق العاده برای زندگی می دهد .
⬅️" تفکر" درباره زندگی پس از مرگ، ما را مشتاق و منتظر حضور در آخرت میکند و عبور از دالان مرگ را برای انسان آسان می نماید.
🔶 کسی که←آخرت گرا→باشد اسیر تلخ و شیرین دنیا
نمی شود و از درون آباد و نیرومند میشود.
💌 #پیام_معنوی
🍃 #استاد_پناهیان
🔍 شماره ۷۰
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
جرعه نور
مزاحم عقل!!
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
#اهل_ولایت_در_مواقف_محشر_از_دیدگاه_آیات_و_روایات
💠 خداوند میفرماید:《 لِلَّذینَ استَجابوُا لِرَبِّهِمُ الحُسنی》 برای آنان که ندای پروردگارشان را اجابت کردند وپاسخ دادند، جایگاه ومنزلتی نیکو وجود دارد .
در ذیل همین آیه جایگاه و موقف کفار ومنافقین مشخص شده است آنجا که می فرماید : 《 وَ الَّذینَ لَم یَستَجیبوُا لَهُ》 آنات که به ندای پروردگارشان پاسخ ندادند .
🕋 لَو اَنَّ لَهُم فیِ الارضِ جَمیعاً وَ مِثلَهُ لاَفتَدَوا بِهِ اولئکَ لَهُم سوُءُ الحِسابِ
اگر همه آنچه را که در زمین و همانند آن ( یعنی دوبرابر) بخواهند فدیه بدهند تا کفّاره مخالفتشان را بپردازند سودی ندارد .👇👇
《 وَ ماءواهُم جَهَنَّمُ وَ بئسَ المِهاد》.
👈 پس مشاهده میشود که آیه شریفه دو جایگاه را مشخص کرده است:
1⃣جایگاه افرادی که به ندای پروردگارشان پاسخ دادند.
2⃣ جایگاه آنان که اجابت نکردند .
📖سوره رعد آیه ۱۸
#معاد_از_دیدگاه_آیات_و_روایات
@darshainabazqoran
153» إِذْ تُصْعِدُونَ وَ لا تَلْوُونَ عَلى أَحَدٍ وَ الرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْراكُمْ فَأَثابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِكَيْلا تَحْزَنُوا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا ما أَصابَكُمْ وَ اللَّهُ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ
(به خاطر بياوريد) هنگامى كه (در جنگ احد به هنگام فرار، از كوه) بالا مىرفتيد و به هيچ كس توجّه نمىكرديد، (در حالى كه) پيامبر شما را از پشت سرتان فرا مىخواند (كه به جاى خود برگرديد). پس به سزاى آن، خداوند غمى بر غمهايتان افزود تا ديگر بر آنچه (از غنائم) از كفتان رفته يا (از آسيب و زخم) بر سرتان آمد، اندوه نخوريد و (بدانيد كه) خداوند به آنچه انجام مىدهيد، آگاه است.
درباره جملهى «فَأَثابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ» تفسيرهاى گوناگونى مطرح شد است از جمله:
1. خداوند به لطف خود، غم پيروزى كفّار بر مسلمانان را جايگزين غم از دست دادن غنائم ساخت.
2. خداوند به سزاى غمى كه بر دل پيامبر وارد كرديد، شما را دچار غم و اندوه فراوان كرد.
3. خداوند به سزاى فرار از جنگ و نافرمانى از پيامبر، غمهاى فراوانى را يكى پس از ديگرى بر شما وارد كرد.
✍بر اساس روايات، غم اول شكست در جنگ احد و غم دوم، تسلّط خالدبن وليد بر مسلمانان بود كه موجب افزايش اندوه آنان از شكست در جنگ احد گرديد.
#درسهای_قرآنی صفحه69
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@noor133Qoran