eitaa logo
برکات قرآن، نماز، دعا، زیارت و ...
96 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
46 فایل
بیان نکات ظریفی از قرآن، ادعیه و معصومین علیهم السلام رفع اشکالات قرائت قرآن و نماز بسیار آسانست ولی شیاطین انس و جن، آن را سخت جلوه میدهند و از یادگیری راحت آن ناامید میکنند
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ سلام الله علیهانسبت به⛔️ 👇راه پیغمبر راه خدا راه خدا روشن است. همه آیات، حق اند. هر که بخواهد می تواند در دل تک تک این آیه ها، خدا و او را ببیند، ولی برخی نمی خواهند ببینند. خداوند می فرماید: «وَ كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ». (یوسف: 105) 👌نشانه های آسمانی و زمینی در دوردست ها نیست. در پس و پشت ها نیست که دست کسی به نرسد. در همه است. ⭕️آیه ها و نشانه ها و آینه های و آشکار است. پس چرا این ها را نمی بینند و نمی فهمند؟ به می کنند. 💢علت این هم که ایمان نمی آورند یا ایمان می آورند، ولی اند، این است که از آیات حق می کنند. طلوع و غروب ستاره ها و خورشید و ماه را می بینند، ولی از این آیه اعراض می کنند. اگر اعراض نمی کردند، باید همان چیزی که حضرت ابراهیم علیه السلام فهمید، . 📚استاد محمدمهدی میرباقری 😭 🆔✨@noor133Qoran
⭕️ سوال ⁉️ آیا این درست که آیه «اکمال» در روز غدیر نازل نشده پس دلیل بر ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام نمی شود؟ 💠 قرآن کریم در آیه 3 سوره «مائده» می‌فرماید: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِينا؛ امروز دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تكميل نمودم و اسلام را به عنوان آیين (جاودان) شما پذيرفتم» این آیه به صراحت بیان می‌کند که در این روز، دین اسلام کامل شد و نعمت الهی بر بشریت تمام شد. 👈 اما بیشتر مفسرین اهل سنت گفته‌اند که این آیه در روز عرفه در آخرين حج پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نازل شده؛ اما این نظر با عقل و منطق جور در نمی‌آید؛ زيرا نشانه‏‌هاى فوق بر آن روز تطبيق نمی‌كند، برخی گفته‌اند چون در روز عرفه همه مردم ایمان آورده و با پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) حج انجام دادند، پس این آیه در آن روز نازل شده است؛ 🔰 در پاسخ باید گفت: اولا: در آن روز اتفاق خاصی نیافتاد تا باعث کامل شدن دین و یاس کفار باشد، ثانیا: روز فتح مکه که همه وارد دین اسلام شدند و آثار بت‌پرستی از بین رفت، برای نزول این آیه مناسب‌تر بود. پس نمی‌توان پذیرفت روز عرفه، روز نزول این آیه باشد. 👈 شیعه بالاتفاق معتقد است این قسمت از آیه، معترضه بوده و ربطی به بالا و پایین خود ندارد و در روز «غدیر» و بعد از نصب امیرالمومنین(علیه‌السلام) به امامت و خلافت مردم توسط نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بوده است و روايات متعددى آن را تاييد مى‏‌كنند و با محتويات آيه كاملاً سازگار است؛ در آن روز و با نصب امیرالمومنین(علیه‌السلام) به عنوان جانشین بود كه كفار مایوس شدند، زيرا انتظار داشتند كه با از ميان رفتن پيامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اوضاع به حال سابق برگردد، و اسلام تدريجا برچيده شود. 🔺 در اين روز بود كه آیين اسلام به تكامل نهايى خود رسيد، زيرا بدون تعيين جانشين براى پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و بدون روشن شدن وضع آينده مسلمانان، اين آیين به تكامل نهايى نمى‏‌رسيد. آن روز بود كه نعمت خدا با تعيين رهبر لايقى هم‌چون على(علیه‌السلام) براى آينده مردم تكامل يافت. آن روز بود كه اسلام با تكميل برنامه‏‌هايش به عنوان آیين نهايى از طرف خداوند پذيرفته شد. 💢 علاوه بر اين، قرائن زير نيز اين تفسير را تاييد مى‏‌كند: 1️⃣. در تفسير فخر رازى و تفسير روح المعانى و تفسير المنار در ذيل اين آيه نقل شده است كه پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بعد از نزول اين آيه بيش از هشتاد و يك روز عمر نكرد. و با توجه به اين‌كه وفات پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در روايات اهل تسنن و حتى در بعضى از روايات شيعه، روز دوازدهم ماه ربيع الاول بوده نتيجه مى‏‌گيريم كه روز نزول آيه درست روز هيجدهم ذى الحجه بوده است. 2️⃣. در روايات فراوانى كه از طرق معروف اهل تسنن و شيعه نقل شده، صريحاً اين مطلب آمده است كه آيه شريفه فوق، در روز غدير خم و به دنبال ابلاغ ولايت على(علیه‎السلام) نازل گرديد، از جمله اين‌كه: «ابن جرير طبرى» در کتاب «ولایت» ؛ حافظ «ابو نعيم اصفهانى» در كتاب «ما نزل من القرآن فى على(عليه‌السلام)» ؛ «خطيب بغدادى» در تاريخ خود و دیگران این موضوع را نقل کرده‌اند. ______________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/43313 📎 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
💢 مروری کوتاه بر آیات سوره الانفال(آیات 73.74.75) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ «73» ❤️و كسانى كه كفر ورزيدند،ياران يكديگرند، (پس شما با آنان هم پيمان نشويد،) اگر شما (هم ميان خود،همبستگى) نداشته باشيد،فتنه وفساد بزرگى در زمين واقع خواهدشد. 📝نکته ها👇 🔷درمعناى‌ «إِلَّا تَفْعَلُوهُ»، سه احتمال بيان شده است: ●الف:اگر طبق دستور خداوند مبنى بررابطه ولايت ميان مؤمنان عمل نكنيد و با كفّار پيوند داشته باشيد،فساد بزرگى خواهد بود،چون آنان متّحدند وشما متفرّق. ●ب:اگر نسبت به مسلمانانِ درفشار بى‌اعتنايى كنيد،ممكن است آنان قتل عام شده،يا از اسلام برگردند. ●ج:اگر قراردادهاى بين‌المللى با كفّاررا رعايت نكنيد و از تعدادى مسلمان حمايت كنيد،همه‌ى كفّار عليه شما بسيج خواهند شدو فسادى بزرگ پيش خواهدآمد. 📝پیام ها🔰 🔶1-وقتى كفّار يار يكديگرند، «وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ» اگر مسلمانان هميارى نداشته باشند، گرفتار فتنه وفساد خواهندشد. «إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ» 🔶2-پذيرفتن ولايت و سلطه‌ى كافران، فساد و فتنه‌اى بزرگ درزمين است. «إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ» 🔶3-اگر ميان شما مسلمانان، پيوند محكم ولايت نباشد، كفّار متّحد شده شمارا نابودمى‌كنند. «إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ» 📚تفسيرنور(10جلدى)،ج‌3،ص:366 ✨🔅 🕋وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ «74» ❤️وكسانى كه ايمان آورده وهجرت كردند و در راه خداجهادنمودند وكسانى كه پناه دادند ويارى كردند، همانان مؤمنان واقعى‌اند.براى آنان آمرزش وروزى شايسته وكريمانه‌اى است. 📝پیام ها🔰 🔶1-ايمان، بر عمل مقدّم است. «آمَنُوا وَ هاجَرُوا» 🔶2-ارزش كارها، آنگاه است كه آنها رنگ خدايى و انگيزه‌ى الهى داشته باشد. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 🔶3-ايمان واقعى، درهجرت،جهاد،پناه‌دادن و يارى‌رساندن مسلمانان مجاهد، بروزمى‌كند. «وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا» 🔶4-حتّى مؤمنان حقيقى هم،از خطا و گناه بيمه نيستند وبه مغفرت الهى نياز دارند. «الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ» 🔶5-هجرت و جهاد، عامل بخشايش و نزول رزق ويژه‌ى الهى است. آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ‌ 🔶6-اگر به خاطر هجرت وجهاد ازرزق اندك بگذريد،به رزق كريم و شايسته‌ى الهى مى‌رسيد. آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا.. لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ‌ 🔶7-انسان هميشه مسئول است؛گاهى به صورت جهاد،گاهى هجرت،گاهى پناه‌دادن به مهاجران وگاهى پشتيبانى ازرزمندگان(تمام آيه) 📚تفسيرنور(10جلدى)،ج‌3،ص:367 💟💟 🕋وَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولئِكَ مِنْكُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ «75» ❤️وكسانى كه بعداًايمان آورده وهمراه شما هجرت وجهادكردند، آنان از شمايند.و درقانون الهى،خويشاوندان نسبت به يكديگراولويّت دارند.هماناخداوند به هرچيزى بسيار داناست. 📝نکته ها👇 🔷يكى ازمصاديق آيه،ارث است كه پيش ازاسلام،گاهى ارث براساس پسرخواندگى وعهد و پيمان بود،ولى اسلام آن را برمحورخويشاوندى و ديندارى قرارداد. 🔷در مسأله‌ى امامت وخلافت،ائمّه وعلما بارها به اين آيه استناد كرده‌اند، و علاوه بر استدلال به علم،سابقه‌ى جهادوتقوا،به خويشاوندى امام على عليه السلام باپيامبر صلى الله عليه وآله، براى اثبات امامت بلافصل آن جناب استدلال كرده‌اند«1» 📝پیام ها🔰 🔶1-مؤمنان سابق وقديمى بايدكسانى راكه در آينده ايمان مى‌آورند وهجرت مى‌كنند، همانند خود مؤمن حقيقى بدانند.«وَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ..فَأُولئِكَ مِنْكُمْ‌» آرى،آغوش جامعه اسلامى، به روى همه بازاست ومسلمانى درمداربسته و انحصارى نيست،گرچه سابقه مى‌تواندامتيازات معنوى بيشترى رابه دنبال داشته باشد. 🔶2-مؤمنان خويشاوند، علاوه بر ولايت خويشاوندى بريكديگر،ولايتى نيز در سايه‌ى ايمان، هجرت وجهادنسبت به هم دارند.وَ الَّذِينَ آمَنُوا ..وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ‌ 📚«1».تفاسير نمونه،اطيب‌البيان. 📚جلد3- صفحه368 🔶3-در قانون الهى،ميان خويشاوندان نيز سلسله مراتب وجوددارد.«وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ» 🔶 4-هجرت،شرط ملحق شدن به مؤمنان حقيقى است(هجرت،كليد تمركز وتشكّل نيروهاى خودى است)هاجَرُوا..فَأُولئِكَ مِنْكُمْ‌ «والحَمدُ لِلّه رَبّ العالَمين» -- 📚 برگرفته ازتفسیرنور 🆔 @QURAN_SOUND114
فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌ وَ مَنْ مَعَهُ ۰۰۰«131اعراف» پس هرگاه خوبى و خوشى به سراغشان مى‌آمد، مى‌گفتند: اين حقّ (ما و به خاطر لياقت) ماست، ولى اگر و به آنان مى‌رسيد، به موسى و پيروانش فال بد مى‌زدند، يَطَّيَّرُوا» از «تَطَيُّر»، به معناى فال بد زدن است. چون عرب‌ها اغلب فال بد را از طريق پرواز پرنده يا صداى آن مى‌دانستند، به هر گونه فال بد «طَيَره» مى‌گويند. در آيات ديگر قرآن نيز در مورد پيامبران حتّى رسول‌خدا صلى الله عليه و آله مطرح شده است. صفحه166 ➖➖➖ 🔸استاد قرائتی 🆔@noor133Qoran
👇آیه131اعراف فال بد، در پيدايش حوادث و پيش آمدها، هيچ اثر طبيعى و منطقى ندارد، امّا آثار روانى بسيارى دارد. در روايات مى‌خوانيم: فال بد، نوعى به خداست و هرگاه فال بد زديد، به كار خود ادامه دهيد و به آن . امام صادق عليه السلام فرمودند:، اثرش به همان اندازه است كه آن را مى‌پذيرى؛ اگر آن را سبك بگيرى، كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگيرى، پر اثر و اگر به آن اعتنا نكنى، هيچ اثرى نخواهد داشت. فال بد، در ميان تمام اقوام و ملل گذشته و حال وجود داشته و دارد و موجب و مى‌شود، لذا از آن نهى شده است، امّا چون سبب و و است، اشكالى ندارد. صفحه166 ➖➖➖ 🔸استاد قرائتی 🆔@noor133Qoran
👇آیه131اعراف ◾️اكثر فرعونيان به جاى آنكه از قحطى و هشدارهاى الهى بيدار شوند، به پرداختند و آن را به موسى نسبت دادند. «يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌» ◾️ نسبت دادن خوبى‌ها به خود و بدى و بدبختى‌ها به انبيا و دين، نشانه‌ى و است. فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌ ... أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ‌ ◾️ ريشه‌ى خرافات و فال بد، است. يَطَّيَّرُوا ... لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ‌ صفحه166 ➖➖➖ 🔸استاد قرائتی 🆔@noor133Qoran
هدایت شده از زندگی برای مهدی
`|یادت باشد؛ 'هنگام دلتنگی های ناگهانی ات... موجود است!!
سفارش حضرت فاطمه زهرا (س) به زیارت قبر او 🖤 زهرا (س) فرمود: 🍀 اوُصیکَ یا ابَاالْحَسنِ انْ لاتَنْسانی، وَ تَزُورَنی بَعْدَ مَماتی. 🍃 حضرت فاطمه زهرا (س) ضمن وصیّتی به همسرش اظهار داشت :مرا پس از مرگم فراموش نکنی . و به زیارت و دیدار من بر سر قبرم بیایی. 📖زهرة الرّیاض کوکب الدّری :ج 1، ص253 🎋🎋 😭برای شادی روح فاطمه ی زهرا سلام الله علیها یک یاسین می خوانیم واهدا می کنیم ۰
راهى براى علاج عجب 👌 🌹اگر به فوائد دنيايى ديندارى توجه كنيم 👈🏻 كمتر در معرض عُجب قرار مى‌گیریم ☘ ديندارى به نفع خود ماست👌🏻☺️ از خدا طلبكار نشويم و متواضعانه‌تر عبادت كنيم . 😊 💌 🍃 🔍 شماره ۱۸۹ ‌ ‌ ‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 ♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
😭 💔 حضرت زهرا عليهاالسلام درحالى‏كه اشك‏هايش جارى بود از شكوه‏ هاى دردآلود مى‏كرد ومى‏فرمود: «اَللّهُمَ ِاليكَ نَشكُوفَقَد نَبِيكَ وَ رَسُولِكَ وَصَفيكَ وَ اِرتِدادَ اُمَتِه عَلينا وَ مَنعِهِم ايانا حَقنَا الَذى جَعلتَهُ لَنا فِى كِتابِكَ المُنزِل عَلى نَبيكَ المُرسِل» (مجلسى، ۱۳۷۰، ج ۵۳، ص ۱۹)؛ 😭💔پروردگارا! به سوى تو شكايت مى‏كنم از اندوه از دست دادن پيامبر و فرستاده و برگزيده‏ ات و به تو مى‏كنم از ارتداد امت پيامبر و اينكه ما را از ما بازداشتند؛همان و ، را كه در كريم خودبر پيامبر اسلام نازل فرمودى.      بنابراين، اين بانوى بزرگ به‏ صورت و در مردم و با ديگران، صراحتا از زير پاگذاشتن اميرالمؤمنين عليه‏ السلام سخن به ميان آورد و را براى مردم تبيين نمود و تا آخرين لحظه براى از عليه‏ السلام پاى فشرد. 🆔✨@noor133Qoran
⭕️ سوال ❓هرچی سنگه مال پای لنگه خدایا این همه آدم آخه چرا من؟ مگه من چیکار کردم که اینقدر بلا سرم بیاد؟ اصلا چرا خدا بد ما رو میخواد؟!!! 🔰 پاسخ 💢 اولا باید به این نکته توجه داشت که نباید هر چیزی را به خدا ربط داد و گفت که خدا خواسته که ما دارای مشکلات باشیم. خداوند عالم را بر اساس سبب و مسببات آفریده است لذا هر اتفاقی که در این عالم می افتد دارای علتی خواهد بود که شاید به خودما برگردد گاهی با اعمال نادرستی که از ما سر می زند باعث پیش آمد های ناگواری می شود که زندگی را بر ما سخت می کند، آن وقت است که همهٔ مشکلات را از خدا می بینیم!؟ 👈ثانیا نکته بعدی که باید به آن توجه کرد اینه که آیا هر درد و رنجی، بد و شر محسوب میشه؟ 💢 شما ورزشکاری رو در نظر بگیرید که برای رسیدن به یکسری مهارت های خاص خودش رو به سختی می اندازه و تمرین های طاغت فرسایی رو انجام میده اما این سختی ها و درد ها رو بد نمیدونه که هیچ، ازشون لذت هم میبره چرا که داره به هدفش نزدیک میشه. ✍ در کل چیز هایی که آدم رو از هدفش دور میکنن هرچند بدون درد و مشقت باشند شر و بد قلمداد مشیه و در مقابل هر اتفاقی که انسان رو به هدفش نزدیک کنه هرچند که همراه درد و سختی باشه اتفاق خوبی به حساب میاد. از نگاه دین هدف آفرینش انسان رسیدن انسان به مقام عبودیت و رشد معنوی اونه[1] 🔸 و تمامی این بلایا آزمون هایی هستند که در صورت سربلندی در آن مقدمه ای برای رشد معنوی انسان میشوند[2]. 🌸 هر که در این بزم مقرب تر است 🌺جام بـلا بیـشترش می دهـند حالا شاید بهتر این بیت رو درک کنیم: [1]. سوره ذاریات آیه 56 [2].سوره بقره آیه 195 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
این عبارت با کدام آیه مناسبت دارد 🗣 گله از هیچ کس نباید کرد کز تن ماست آنچه بر تن ماست 🍁 آیه ↪️ 🕋 وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ(شوري /30) 🍃✨هر مصيبت و گرفتاري كه برايتان پيش مي آيد به دست خودتان ايجاد شده است . ‌ ‌ ‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 ♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️