همان گونه كه بهرهمندىها متفاوت و داراى درجاتى است؛ دو برابر، چند برابر، ده برابر:
«ضِعْفٌ، اضعاف، عَشْرُ أَمْثالِها» و گاهى هفت صد برابر، «فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» «4» و گاهى فوق تصوّر، «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ» «5»
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
💠زيانكاران چند گروهند:
الف: گروهى كه كار نيك نمىكنند.
ب: گروهى كه براى دنيا كار مىكنند، نه آخرت.
ج: گروهى كه كار مىكنند و مىدانند كه كارشان صحيح نيست.
د: گروهى كه در زيانند و مىپندارند كه سود مىبرند.
سه گروه اوّل، ممكن است با توبه به فكر اصلاح خود و جبران بيفتند، ولى گروه چهارم چون به فكر چاره نمىافتند، بدترين مردمند. مثل راهبان مسيحى كه خود را از لذّات حلال دنيا محروم مىكنند ومورد انتقاد انبيا نيز هستند، يا مثل زاهدنماهاى رياكار.
كسانى كه اعتقادات صحيحى ندارند و از پندارهاى باطل خود پيروى مىكنند، تنها در يك عمل خسارت نمىكنند، بلكه در همهى برنامهها زيان مىبينند. زيرا معيار ارزش هر كارى انگيزهى درست آن است و قرآن نيز با تعابيرى همچون: أَ حَسِبَ يَحْسَبُونَ، لا يَحْسَبَنَ، أَ فَحَسِبْتُمْ و ... از حسابگرىهاى متّكى به خيال و پندار بىاساس، انتقاد كرده است.
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
📖تفسیر آیه 65 کهف📖
💥 كسى كه مىخواهد مردم را به عبوديّت خدا فرابخواند، بايد هم خودش و هم استادش عبد باشند. «مِنْ عِبادِنا»
💥 دريافت رحمت و علم الهى، در سايهى عبوديّت است.
عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً ... وَ عَلَّمْناهُ
💥 بالاتر از هر دانايى، داناترى است، پس به علم خود مغرور نشويم. عَبْداً ... عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً
📌 طىّ اين مرحله بىهمرهى خضر مكن ظلمات است بترس از خطر گمراهى (حافظ)
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
📖تفسیر آیه ۶۵ کهف 📖
چنانكه امام صادق عليه السلام فرمود: موسى در علم شرع از خضر آگاهتر بود، ولى خضر در رشته و مأموريّت ديگرى غير از آن، آگاهتر بود.
مراد از «عبد» در اين آيه، حضرت خضر است كه به دلائل زير پيامبر بوده است:
💢الف: كسى كه استاد پيامبرى همچون موسى مىشود حتماً از پيامبران است.
💢ب: تعابير «عَبْدِنا*، عَبْدِهِ*، عِبادِنا» در قرآن، غالباً مخصوص پيامبران است.
💢ج: خضر به موسى گفت: تمام كارهاى خارقالعاده كه از من ديدى و صبر نكردى، همه طبق فرمان و رأى خدا بوده، نه رأى من. «ما فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي»
💢د: موسى به خضر قول داد كه من خلاف دستور تو كارى انجام نمىدهم، «لا أَعْصِي لَكَ امراً»
و كسى كه پيامبر اولواالعزمى، تسليم بىچون و چراى او مىشود، حتماً معصوم و پيامبر است.
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
برخى علوم، با تمرين و تجربه و آموزش به دست نمىآيد و علم لدنّى لازم دارد،
مانند علم انبيا. «مِنْ لَدُنَّا عِلْماً»
💥 سرانجام رنج و جويندگى، يافتن و رسيدن است.
«فَوَجَدا عَبْداً»
💥در جامعه، خضرهاى راهنما يافت مىشوند، «1» مهم گشتن و پيدا نمودن و شاگردى آنان است. «عَبْداً مِنْ عِبادِنا»
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآياتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْها وَ نَسِيَ ما قَدَّمَتْ يَداهُ إِنَّا جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدى فَلَنْ يَهْتَدُوا إِذاً أَبَداً «57کهف»
و كيست ستمكارتر از آنكه به آيات پروردگارش تذكّر دهند، پس (به جاى پذيرش) از آنها اعراض كند و (گناهان و) دستاورد پيشينهى خويش را فراموش كند؟! البتّه ما بر دلهايشان پردههايى نهاديم تا آيات قرآن را نفهمند و در گوشهايشان سنگينى قرار داديم كه اگر به سوى هدايتشان فراخوانى، هرگز به راه نخواهند آمد.
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
تذكر»، رمز آن است كه انسان در عمق روح و فطرت خود، خدا را يافته، لكن از آن غافل شده است و تذكّر براى كنار زدن پردهى غفلت است. حضرت على عليه السلام در توصيف انبيا مىفرمايد: هدف از بعثت انبيا آن است كه مردم را به وفا كردن به فراموش شدهها يادآورى كنند. «و يذكرهم منسى نعمته». «1»
«أَكِنَّةً» جمع «كنان» به معناى پرده و پوشش است.
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
بىاعتنايى به آيات الهى و درنگ نكردن در آنها، بزرگترين ستم است.
«وَ مَنْ أَظْلَمُ ذُكِّرَ فَأَعْرَضَ نَسِيَ»
ياد عملكرد بد، زمينهساز توبه و عذرخواهى است و بر عكس غفلت از آن، سبب تيرگى روح و كليد همهى بدبختىهاست.
«نَسِيَ ما قَدَّمَتْ يَداهُ»
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
💟امام علی علیه السلام:
التَّوبَةُ تُطهِّرُ القُلوبَ و تَغْسِلُ الذُّنوبَ.
🌱 #توبه دلها را پاک میکند و گناهان را میشوید.
📚میزان الحکمه، باب توبه
#درمحضراهل_بیت
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 #سوال:
❓آیا جان حیوانات و حتی حشرات ... را هم حضرت عزرائیل می گیرد و به چه شکلی؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #استوری
📎 #شبهات
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👌 واقعا نمیدونستم شاید خیلی از شماها هم نمیدونید تفسیر واقعی ایه مبارکه وان یکادالذین....چیه
بسیییار عالی حتما گوش کنید ارسال کنید برای عاشقان مولا علی ع🕊️✨💐،بسیار زیبا
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج