🕋🕋🕋
ا❁﷽❁ا
⚜ «بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ * حم * وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ * إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَة مُبَارَكَة إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ * فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْر حَكِيم»
بهنام خداوند مهرگستر مهربان حا، ميم. سوگند به اين كتاب روشنگر، كه ما آن را در شبى خجسته فرو فرستاديم، چراكه ما بيم دهندهايم. در آن شب، هر كار استوارى مشخص مىگردد.
✨آیات شریفه ۱_۴ سوره مبارکه دخان
ا┅═✧❁🥀❁✧═┅ا
✨در ذيل اين آيات شریفه آوردهاند:
أمّا حم* فَهُوَ مُحَمَّد (صلى الله عليه وآله) (۱) ، وَ أمَّا الْكِتَابُ الْمُبِين فَهُوَ أمِيْرالْمؤمنين علىّ (عليه السلام) (۲)، وَ أمَّا اللَّيْلَة، فَفاطمة (عليها السلام) (۳)، أَمَّا قَوْلُهُ فِیها فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ یَقُولُ یَخْرُجُ مِنْهَا خَیْرٌ کَثِیرٌ فَرَجُلٌ حَکِیمٌ وَ رَجُلٌ حَکِیمٌ وَ رَجُلٌ حَکِیم. (۴)
مردى مسيحى از امام كاظم (عليه السلام) از باطن اين آيات پرسيد، آن حضرت فرمود:
امّا منظور از «حم» ، وجود ارجمند محمّد (صلى الله عليه وآله) است، و منظور از «وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ» يا كتاب روشنگر، اميرمؤمنان (عليه السلام) است، و منظور از «لَيْلَة مُبَارَكَة» يا كلمه شب، وجود مبارك حضرت فاطمه (عليها السلام) است،
و امّا اين سخن كه: «فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْر حَكِيم» در آن شب، هر كار استوارى مشخص مىگردد،
امّا [معنای باطنیِ] این سخن خداوند [این است که] از حضرتزهرا (سلام الله علیها) خیری فراوان منتشر میشود که عبارت باشد از مردی حکیم (یعنی امامحسن (علیه السلام)) و مردی حکیم (یعنی امامحسین (علیه السلام)) و مردی حکیم (یعنی امامسجاد (علیه السلام)، تا آخرین امام که همگی از نسل حضرت زهرا (سلام الله علیها) و مصداق کامل خیر فراوان هستند).
📗منابع:
۱.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۴۸ الکافی، ج۱، ص۴۷۹/ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۸۷
۲.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۴۸
الکافی، ج۱، ص۴۷۹/ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۸۷
۳.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۵۲ الکافی، ج۱، ص۴۷۹/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۱۹
۴.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۶۲ بحارالأنوار، ج۴۸، ص۸۷
🕋🕋🕋
۱
🕋🕋🕋
◾️علیّبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- إِنَّا أَنْزَلْناهُ یَعْنِی الْقُرْآنَ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ وَ هِیَ لَیْلَهًُْ الْقَدْرِ أَنْزَلَ اللَّهُ الْقُرْآنَ فِیهَا إِلَی الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ جُمْلَهًًْ وَاحِدَهًًْ ثُمَّ نَزَلَ مِنَ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ عَلَی رَسُولِاللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی طُولِ عِشْرِینَ سَنَهًْ.
✨علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه): إِنَّا أَنزَلنَاهُ؛ یعنی قرآن را [نازل کردیم]. فِی لیْلةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ؛ که منظور از «شب پر برکت» شب قدر است که خداوند در آن، قرآن را یکجا بهسوی بیتالمعمور فرو فرستاد؛ سپس در طول بیست سال از بیتالمعمور بر رسولخدا (صلی الله علیه و آله) نازل گردید. (۱)
ا┅═✧❁🥀❁✧═┅ا
⚜ مطابق کلام حضرات خازن علم الله (علیهم السلام)، حضرت قرآن دارای دو نوع نزول بوده است: نزول دفعی و نزول تدریجی: «نَزَلَ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ.. ثُمَ نَزَلَ فِي طُولِ عِشْرِينَ سَنَةً (فِي عِشْرِينَ سَنَةً لِجَوَابِ كَلَامِ النَّاسِ) ». (۲)
◾️نزول دفعی، که همان نزول حضرت قرآن جملة واحدة، به صورت یکجا، در شب مبارک قدر بر قلب حضرت خاتم الانبیاء و المرسلین (صلی الله علیه و اله و سلم) بوده «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْر» (سوره قدر آيه ۱)، در حقیقت، نزول «ذات علم» بوده است.
✍ و کلام حضرت اباعبدالله، امام صادق علیه السلام مؤيد این مطلب است:
⚜امامصادق (علیه السلام) [خطاب به مفضّل] فرمودند: «ای مفضّل! قرآن در طول بیستوسه سال نازل شد و خداوند میفرماید: ماهِ رمضان [ماهی است] که قرآن در آن نازل شده است. (بقره/۱۸۵) و فرموده است: چرا قرآن یکجا بر او نازل نشده است؟
◾️این [نزول تدریجی] برای ایناست که قلب تو را بهوسیلهی آن محکم داریم. (فرقان/۳۲)». مفضّل عرضکرد: «مولای من! [آیا] این همان نزول تدریجی قرآن است که خداوند در کتابش (و قرآن را به تفاریق نازل کردیم تا تو آن را با تأنی بر مردم بخوانی و نازلش کردیم، نازل کردنی به کمال. (اسراء/۱۰۶)) بیان فرموده است و چگونه وحی در طول بیستوسه سال آشکار شد»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «آری ای مفضّل! خداوند قرآن را در ماه رمضان [بهصورت یکجا] به پیامبر (صلی الله علیه و آله) عنایت فرمود و [در نزول تدریجی] چنین بود که در هنگام شایستگی [و نیاز به] خطاب، خداوند [آیات] قرآن را به پیامبر (صلی الله علیه و آله) ابلاغ مینمود و در هنگام [نیاز به] امر و نهی، آنها را به او میرساند؛ [بر این اساس] جبرئیل (علیه السلام) وحی را فرو آورده و آنچه را که به آن فرمان مییافت، ابلاغ میکرد؛ و [همچنین] اینسخن خداوند [که فرموده است]: [هنگام نزول وحی] زبانت را به خاطر عجله برای خواندن آن حرکت مده. (قیامت/۱۶) [را ابلاغ نمود]».
مفضّل عرضکرد: «گواهی میدهم که شما از [گنجینهی] علم خدا دانا گشتهاید و به قدرت او توانا شدهاید و سخن به حکم او میگویید و به فرمان او عمل میکنید». (۲)
ا┅═✧❁🥀❁✧═┅ا
✍ لذا به واسطه نزول تدریجی حضرت قرآن و یا همان «تنزیل» است که بندگان می توانند از علم القرآن، حظّ و بهره ای داشته باشد، یعنی هر یک به میزان درک و فهم و ظرفیت حمل، از علم القرآن بهره برده و از نورانیت آن متنعم گردند.
✨امام صادق علیه السلام فرمودند:
...پس کسی که فاطمه را به حق معرفتش بشناسد، محققا که شب قدر را درک کرده است و همانا او «فاطمه» نامیده شده است زیرا مخلوقين از شناخت او بازگرفته شدهاند!(۴)
✨در این شب عظیم الشان با توجه به ظرف وجودی مان به شناخت نور مطلق، حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها می پردازیم...
📗منابع:
۱.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۵۰ بحارالأنوار، ج۹۴، ص۱۲/ القمی، ج۲، ص۲۹۰/ نورالثقلین/ البرهان
۲.تفسیر العیاشی، ج ۱، ص ۸۰
۳.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۵۰ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۳۸
۴.تفسير فرات کوفی، ص۵۸
البرهان في تفسير القرآن، ج۵ ، ص ۷۱۳
🕋🕋🕋
۲
🕋🕋🕋
ا❁﷽❁ا
⚜ «بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ * حم * وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ * إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَة مُبَارَكَة إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ * فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْر حَكِيم»
بهنام خداوند مهرگستر مهربان حا، ميم. سوگند به اين كتاب روشنگر، كه ما آن را در شبى خجسته فرو فرستاديم، چراكه ما بيم دهندهايم. در آن شب، هر كار استوارى مشخص مىگردد.
✨آیات شریفه ۱_۴ سوره مبارکه دخان
ا┅═✧❁🥀❁✧═┅ا
✨در ذيل اين آيات شریفه آوردهاند:
أمّا حم* فَهُوَ مُحَمَّد (صلى الله عليه وآله) (۱) ، وَ أمَّا الْكِتَابُ الْمُبِين فَهُوَ أمِيْرالْمؤمنين علىّ (عليه السلام) (۲)، وَ أمَّا اللَّيْلَة، فَفاطمة (عليها السلام) (۳)، أَمَّا قَوْلُهُ فِیها فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ یَقُولُ یَخْرُجُ مِنْهَا خَیْرٌ کَثِیرٌ فَرَجُلٌ حَکِیمٌ وَ رَجُلٌ حَکِیمٌ وَ رَجُلٌ حَکِیم. (۴)
مردى مسيحى از امام كاظم (عليه السلام) از باطن اين آيات پرسيد، آن حضرت فرمود:
امّا منظور از «حم» ، وجود ارجمند محمّد (صلى الله عليه وآله) است، و منظور از «وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ» يا كتاب روشنگر، اميرمؤمنان (عليه السلام) است، و منظور از «لَيْلَة مُبَارَكَة» يا كلمه شب، وجود مبارك حضرت فاطمه (عليها السلام) است،
و امّا اين سخن كه: «فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْر حَكِيم» در آن شب، هر كار استوارى مشخص مىگردد،
امّا [معنای باطنیِ] این سخن خداوند [این است که] از حضرتزهرا (سلام الله علیها) خیری فراوان منتشر میشود که عبارت باشد از مردی حکیم (یعنی امامحسن (علیه السلام)) و مردی حکیم (یعنی امامحسین (علیه السلام)) و مردی حکیم (یعنی امامسجاد (علیه السلام)، تا آخرین امام که همگی از نسل حضرت زهرا (سلام الله علیها) و مصداق کامل خیر فراوان هستند).
📗منابع:
۱.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۴۸ الکافی، ج۱، ص۴۷۹/ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۸۷
۲.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۴۸
الکافی، ج۱، ص۴۷۹/ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۸۷
۳.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۵۲ الکافی، ج۱، ص۴۷۹/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۱۹
۴.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۶۲ بحارالأنوار، ج۴۸، ص۸۷
🕋🕋🕋
۱
🕋🕋🕋
◾️علیّبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- إِنَّا أَنْزَلْناهُ یَعْنِی الْقُرْآنَ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ وَ هِیَ لَیْلَهًُْ الْقَدْرِ أَنْزَلَ اللَّهُ الْقُرْآنَ فِیهَا إِلَی الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ جُمْلَهًًْ وَاحِدَهًًْ ثُمَّ نَزَلَ مِنَ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ عَلَی رَسُولِاللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی طُولِ عِشْرِینَ سَنَهًْ.
✨علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه): إِنَّا أَنزَلنَاهُ؛ یعنی قرآن را [نازل کردیم]. فِی لیْلةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ؛ که منظور از «شب پر برکت» شب قدر است که خداوند در آن، قرآن را یکجا بهسوی بیتالمعمور فرو فرستاد؛ سپس در طول بیست سال از بیتالمعمور بر رسولخدا (صلی الله علیه و آله) نازل گردید. (۱)
ا┅═✧❁🥀❁✧═┅ا
⚜ مطابق کلام حضرات خازن علم الله (علیهم السلام)، حضرت قرآن دارای دو نوع نزول بوده است: نزول دفعی و نزول تدریجی: «نَزَلَ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ.. ثُمَ نَزَلَ فِي طُولِ عِشْرِينَ سَنَةً (فِي عِشْرِينَ سَنَةً لِجَوَابِ كَلَامِ النَّاسِ) ». (۲)
◾️نزول دفعی، که همان نزول حضرت قرآن جملة واحدة، به صورت یکجا، در شب مبارک قدر بر قلب حضرت خاتم الانبیاء و المرسلین (صلی الله علیه و اله و سلم) بوده «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْر» (سوره قدر آيه ۱)، در حقیقت، نزول «ذات علم» بوده است.
✍ و کلام حضرت اباعبدالله، امام صادق علیه السلام مؤيد این مطلب است:
⚜امامصادق (علیه السلام) [خطاب به مفضّل] فرمودند: «ای مفضّل! قرآن در طول بیستوسه سال نازل شد و خداوند میفرماید: ماهِ رمضان [ماهی است] که قرآن در آن نازل شده است. (بقره/۱۸۵) و فرموده است: چرا قرآن یکجا بر او نازل نشده است؟
◾️این [نزول تدریجی] برای ایناست که قلب تو را بهوسیلهی آن محکم داریم. (فرقان/۳۲)». مفضّل عرضکرد: «مولای من! [آیا] این همان نزول تدریجی قرآن است که خداوند در کتابش (و قرآن را به تفاریق نازل کردیم تا تو آن را با تأنی بر مردم بخوانی و نازلش کردیم، نازل کردنی به کمال. (اسراء/۱۰۶)) بیان فرموده است و چگونه وحی در طول بیستوسه سال آشکار شد»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «آری ای مفضّل! خداوند قرآن را در ماه رمضان [بهصورت یکجا] به پیامبر (صلی الله علیه و آله) عنایت فرمود و [در نزول تدریجی] چنین بود که در هنگام شایستگی [و نیاز به] خطاب، خداوند [آیات] قرآن را به پیامبر (صلی الله علیه و آله) ابلاغ مینمود و در هنگام [نیاز به] امر و نهی، آنها را به او میرساند؛ [بر این اساس] جبرئیل (علیه السلام) وحی را فرو آورده و آنچه را که به آن فرمان مییافت، ابلاغ میکرد؛ و [همچنین] اینسخن خداوند [که فرموده است]: [هنگام نزول وحی] زبانت را به خاطر عجله برای خواندن آن حرکت مده. (قیامت/۱۶) [را ابلاغ نمود]».
مفضّل عرضکرد: «گواهی میدهم که شما از [گنجینهی] علم خدا دانا گشتهاید و به قدرت او توانا شدهاید و سخن به حکم او میگویید و به فرمان او عمل میکنید». (۲)
ا┅═✧❁🥀❁✧═┅ا
✍ لذا به واسطه نزول تدریجی حضرت قرآن و یا همان «تنزیل» است که بندگان می توانند از علم القرآن، حظّ و بهره ای داشته باشد، یعنی هر یک به میزان درک و فهم و ظرفیت حمل، از علم القرآن بهره برده و از نورانیت آن متنعم گردند.
✨امام صادق علیه السلام فرمودند:
...پس کسی که فاطمه را به حق معرفتش بشناسد، محققا که شب قدر را درک کرده است و همانا او «فاطمه» نامیده شده است زیرا مخلوقين از شناخت او بازگرفته شدهاند!(۴)
✨در این شب عظیم الشان با توجه به ظرف وجودی مان به شناخت نور مطلق، حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها می پردازیم...
📗منابع:
۱.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۵۰ بحارالأنوار، ج۹۴، ص۱۲/ القمی، ج۲، ص۲۹۰/ نورالثقلین/ البرهان
۲.تفسیر العیاشی، ج ۱، ص ۸۰
۳.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۵۰ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۳۸
۴.تفسير فرات کوفی، ص۵۸
البرهان في تفسير القرآن، ج۵ ، ص ۷۱۳
🕋🕋🕋
۲
🕋🕋🕋
امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند :
جميع ما فى الكتب السماويه فى القرآن و جميع ما فى القرآن فى فاتحه الكتاب و جميع ما فى فاتحه الكتاب فى بسم الله الرحمن الرحيم و جميع ما فى بسم الله الرحمن الرحيم فى باء بسم الله و جميع ما فىباء بسم الله فى نقطه تحت الباء و انا نقطه تحت الباء .
هر آنچه در کتب آسمانیست در حضرت قرآن جمع است؛
هر آنچه در حضرت قرآن است در سوره فاتحه الکتاب است؛
هر آنچه در فاتحه الکتاب است در بسم الله الرحمن الرحیم است؛
هر آنچه در بسم الله الرحمن الرحیم است در باء بسم الله است؛
هر آنچه در باء بسم الله است، در نقطه تحت باء است؛
✨ وَ أَنَا نُقطَهُ تَحتَ البَاءِ.
✨ و من نقطه تحت باء هستم
📗منابع:
ينابيع المودة لذو القربى ج ۱ ص ٢۱٣
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۸
بحرالعرفان، ج۱، ص۳۹
مجموعه الرسایل، ج۲، ص۲۷۷
🕋🕋🕋
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴🏴 یا صاحب الزمان آجرک الله
📝 تولید محتوا مدرسه علمیه فاطمه الزهراسلام الله علیها
#تولید_محتوا
#امنیت_اتفاقی_نیست
#ألموتلإسرائیل
#کانون_نور_الثقلین
#قرارگاه_فرهنگی
#بسیج_طلاب
#کارگروه_جمعیت_دختران_انقلاب
#معاونت_فرهنگی_تبلیغی
#طلبه_بصیر_آرایش_جنگی
#مدرسه_علمیه_فاطمه_الزهرا_سلام_الله_علیها_البرز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴 آجرک الله یا صاحب الزمان
❇️ معاونت فرهنگی _تبلیغی حوزه علمیه فاطمه الزهراسلام الله علیها از فعالیتهای مبلغین در ایام ماه مبارک رمضان و لیالی قدر خبر داد.
🔹مراسم سه شنبه های مهدوی، دعای پر فیض جوشن کبیر، برگزاری مراسم جزء خوانی قرآن کریم شرکت در برپایی نماز جماعت،افطاری ساده و پذیرایی غدای سحری از مهمانان قرآنی و همچنین برگزاری جلسات خانگی در راستای طرح مسطورا با حضور معاونت فرهنگی تبلیغی سرکار خانم محمدی
🔸همکاری با هیئت سید الشهدا در ایام لیالی قدر با حضور طلبه معزز سرکار خانم محمدی
#اعزام_مبلغ
#ماه_مبارک_رمضان
#طرح_مسطورا
#کانون_نور_الثقلین
#قرارگاه_فرهنگی
#بسیج_طلاب
#کارگروه_جمعیت_دختران_انقلاب
#معاونت_فرهنگی_تبلیغی
#طلبه_بصیر_آرایش_جنگی
#مدرسه_علمیه_فاطمه_الزهرا_سلام_الله_علیها_البرز
🕋🕋🕋
امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند :
جميع ما فى الكتب السماويه فى القرآن و جميع ما فى القرآن فى فاتحه الكتاب و جميع ما فى فاتحه الكتاب فى بسم الله الرحمن الرحيم و جميع ما فى بسم الله الرحمن الرحيم فى باء بسم الله و جميع ما فىباء بسم الله فى نقطه تحت الباء و انا نقطه تحت الباء .
هر آنچه در کتب آسمانیست در حضرت قرآن جمع است؛
هر آنچه در حضرت قرآن است در سوره فاتحه الکتاب است؛
هر آنچه در فاتحه الکتاب است در بسم الله الرحمن الرحیم است؛
هر آنچه در بسم الله الرحمن الرحیم است در باء بسم الله است؛
هر آنچه در باء بسم الله است، در نقطه تحت باء است؛
✨ وَ أَنَا نُقطَهُ تَحتَ البَاءِ.
✨ و من نقطه تحت باء هستم
📗منابع:
ينابيع المودة لذو القربى ج ۱ ص ٢۱٣
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۸
بحرالعرفان، ج۱، ص۳۹
مجموعه الرسایل، ج۲، ص۲۷۷
🕋🕋🕋