eitaa logo
بارانه های انتظار حوزه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها
181 دنبال‌کننده
3هزار عکس
2.1هزار ویدیو
72 فایل
خیر مقدم خدمت تمامی اعضای محترم کانال. جمع حاضر به منظور زنده نگه داشتن مبانی دینی و اعتقادی است. بصیرت افزایی از ضروریات فرهنگ انتظار است . طلاب حوزه علمیه خواهران فاطمه الزهرا سلام الله علیها و دانشجویان استاد انصاری میزبان شما خوبان هستند.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 غصه نخور ✅ حاج اسماعیل دولابی: هر جا‌ خدا امتحانت کرد و یک خورده‌ عقب رفتی غصه‌ نخور!... این‌ امتحان‌ لازم‌ بود تا به‌ ناقص‌ بودن‌ خود پی‌‌ ببری، یک کمی‌ تلاش‌ کنی‌ جبران‌ می‌شود... امتحان‌ فضل‌ خداست؛ و برایِ‌ رشد نافع‌ و لازم!
🔴 وقف امام زمان علیه‌السلام باش! 🌕 امام باقر صلوات الله علیه فرمودند: «رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً حَبَسَ نَفْسَهُ عَلَيْنَا رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا» خدا رحمت كند كسى را كه خود را وقف ما سازد؛ خدا رحمت كند كسى را كه امر ما را احيا كند! 📚 کمال‌الدين‌، ج ۲، ص ۶۴۴ 🔺وقف امام زمان علیه السلام باش! مثل غلام، خودت را به حضرت بسپار، یعنی از خودت بِکن؛ از آرزوهایت دست بردار. آن کس که قلب و جان و وجودش به امام زمانش بسته شده، این شخص می‌تواند بگوید من منتظرم! 🔵 یادمان نرود بهترین زمان برای انجام کار مهدوی، سربازی و خدمت و تقرّب نسبت به امام زمان، زمان کنونی(عصر غیبت) است؛ نه زمان ظهور که زمان فتح و پیروزی است...!
خودسازی با آیات قرآن کریم مقدمه: پس از فرمان عبادت خداوند به تمام انسانها، در آیه 21 سوره بقره و تأکید بر خالص کردن عبادت برای خداوند در آیه 22 سوره بقره، و ترساندن کافرین از آتشی که انسان کافر و سنگها با هم در یک مقام هیزم آن هستند، در آيات 23 و 24 سوره بقره و بشارت دادن انسانهای مؤمن و صالح به بهشت های جاویدان در آیه 25 سوره بقره، خداوند متعال طی آیات 26 تا 29 و آیات 30 تا 39 دو مرحله از حرکت تکاملی انسان عابد صالح را گزارش می دهد و برتری انسان برای شدن و رسیدن به اراده خداوند در خلیفه شدن برای او، در زمین را بیان می فرماید.
«خودسازی با آیات قرآن کریم» آيه 26 سوره بقره: إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيي‏ اَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فَاَمَّا الَّذينَ آمَنُوافَيَعْلَمُونَ اَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ اَمَّا الَّذينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ ماذا اَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثيراً وَ يَهْدي بِهِ كَثيراً وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقينَ (26) » پرسشها: 1- دانشها، باورها، دستورالعملها در آيه ی 26 سوره بقره کدامند؟ 2- چه رابطه ای ميان آيه ی 26 سوره بقره با آيه ی 25 سوره بقره می يابيد؟ 3- از دانشها و باورهای مندرج در آيه 26 سوره ی بقره چه بهره ای در خودسازی می توان گرفت؟ پاسخها: پاسخ پرسش 1- الف- دانشها در آيه ی 26 سوره بقره عبارتند از: 1- صفت خداوند مبنی بر اينکه برای مثال زدن برای انسان آنچه لازم است انجام می دهد و خود را مقيّد به ملاحظات انسانی خجالت کشيدن و شرمنده بودن نمی کند. إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيي‏ اَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً (بقره/26) توضيح آنکه خداوند متعال برای هدايت انسان آنچه لازم است انجام می دهد. ممکن است انسانی با قامتی بلند و تنومند باشد ولی سيرتی کوچک و رشدنايافته داشته باشد. از زمانی که انسان از مرتبه ی سنگ بودن و جماد بودن خارج می شود و در مسير ايمان و عمل صالح قرار می گيرد، بنا بر مقدار و مرتبه ی ايمان و نوع عمل صالحش اندازه ای از وجود را برای خود می سازد. اندازه های وجودی انسان را تنها خداوند می شناسد و مطابق با آن برای انسان مثالی می آورد. اين مثال کوچک باشد يا بزرگتر، همان مثال انسانی است که خداوند اراده فرموده او را به صراط مستقيم هدايت نمايد. پس منظور از اين که « خداوند از مثال آوردن شرمنده و خجالت زده نيست»، اين است که خداوند ملاحظه ی جثّه بزرگ انسان را نمی کند، در هدايت کردن فرد مثالی مطابق سيرت و اندازه ی وجودی فرد برايش می آورد. 2- خداوند برای انسان به پشه و بالاتر از پشه مثال می زند. اَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها (بقره/26) توضيح آنکه: اندازه ی وجودی انسان به تدريج رشد می کند و تمام مراحل گياهی و حيوانی و مَلَکی را طی می کند تا به مقام انسانی می رسد. 3- انسان های مؤمن می دانند که مثال خداوند برای آنان حقّ است. آن را می پذيرند و مسير صلاح را طیّ می کنند. فَاَمَّا الَّذينَ آمَنُوافَيَعْلَمُونَ اَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ (بقره/26) توضيح آنکه: در هر مرحله و مرتبه ای که هست اگر مثال و نام خداوند بر خود را بپذيرد و عمل شايسته مطابق با آن را انجام دهد، آن مثال و آن نام را در خود به پايان می رساند و شايسته ی دريافت مثال و نام ديگر می گردد، تا تمام مراحل رشد در يک مرتبه ی ايمانی را به پايان برساند و به مرتبه ی ديگر ايمان به خدا و عمل صالح وارد شود. 4- کافرين از مثال خداوند برای آنان ابراز بی اطّلايی می کنند و می پرسند: خداوند از اين مثال چه منظوری داشته است؟ وَ اَمَّا الَّذينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ ماذا اَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثيراً (بقره/26) توضيح آنکه: کسانی که کافر می شوند نيز مراتبی دارند. مرتبه ی کافر در اين آيه ی شريفه کسی است که حق بودن فعل خداوند را انکار می کند. کافر در این قسمت از آيه شريفه کسی است که مقام و مرتبه ی وجودی که در آن است را نمی پذيرد و آن را پنهان می کند. خداوند آن مرتبه ی وجودی را با مثالی که بر او می زند آشکار می کند. ولی او آن آشکاری را حق نمی داند و نمی پذيرد. ولی تا زمانی که آن مرتبه ی وجودی و مثال خداوند بر خود را نپذيرد همچنان در گمراهی خواهد ماند و به رکود و درجا زدن در خود مبتلا خواهد بود. 5- با هر مثال خداوند برای انسان عدّه ی بيشماری گمراه می شوند و عدّه ی بيشماری هدايت می گردند. يُضِلُّ بِهِ كَثيراً وَ يَهْدي بِهِ كَثيراً (بقره/26)
توضيح آنکه سنّت خداوند در خلقت و هدايت انسانها ثابت است و هر موجود خلق شده بايد مسير شدن و تغيير يافتن خود را طی کند تا از مرتبه ای به مرتبه ی ديگر برسد. فعلْ فعلِ خداوند است، انسان تنها بايد فعلِ خداوند درباره ی خود را بپذيرد و بر عهد بندگی خود با خداوند باقی بماند. اگر سر از بندگی بتابد گمراه می شود. واژه ی کثيراً برای هر دو گروه گمراه شده و هدايت يافته آمده است. در اين خيل عظيم بندگان خدا بيشماری از مردم برای خود سوای مسير بندگی شأنی قائل می شوند و گمراه می گردند. بيشماری از مردم هم مطيع و فرمانبردار اين بندگی معهود هستند و هدايت می يابند. اين هدايت يافتن، هدايت يافتن تکوينی است. از جنس شدن است. جز خداوند قادر به اين ايجاد تحوّل در انسان نيست. کار انسان تنها فرمانبرداری و پذيرش مقام و اطاعت از فرمان صادر شده است تا برسد به آنجاهايی که خدا می خواهد و برايش تعيين فرموده است. 6_ تنها کسانی با هر مثال خداوند گمراه می گردند که مسير بدکاری و بدعملی را می پيمايند. وَ يَهْدي بِهِ كَثيراً وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقينَ (بقره/26) » توضيح آنکه: بنای خداوند بر هدايت همگان است. اين انسان است که با بدکرداری خود را از مسير هدايت خارج می سازد. گمراهی پس از عمل است. اگر فردی که مثال خداوند را دريافت کرده است پس از نفهميدن مثال و منظور خداوند از آن مثال فرامين خداوند را طی نکند و بدکرداری و بد عملی را شيوه ی خود سازد، از مسير هدايت خارج می شود و گمراه می گردد. ولی اگر فردی با وجود آنکه مثال خداوند را نفهميده است، مسير صحيح را مطابق با دستورات الهی طی کند، بالاخره از ندانستن و نفهميدن هم خارج می شود و مسير هدايت درباره ی آن مثال را طی خواهد کرد و به پاداش عمل خود خواهد رسيد.
هدایت شده از a.zeraat
شهر من از مشهدت دور است و نزدیک است دل دل خودش می آورد گاهی به سرعت نامه را
هدایت شده از a.zeraat
✨﷽✨ 🔴خوشحالی شدید شیطان از دعوای زن و شوهر! ✍از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده است: زمانی که زن با همسرش در منزل مرافعه و مشاجره می‌کند، در همان لحظه در هر یک از زوایای منزل یک شیطان مشغول کف زدن و شادمانی است و می‌گوید: خدایش خوشحال کند کسی که مرا این چنین شاد و خوشحال کرده است!! از نظر ابلیس بلند مرتبه ترین، نزدیک ترین و رفیق ترین با شیطان کسی است که میان زن و شوهر تفرقه و اختلاف بیافکند. 🌼پیامبر اکرم (ص) می فرماید: ابلیس تخت خویش را بر آب قرار می دهد، سپس سربازانش را گسیل می دارد. نزدیک ترین آنان از لحاظ رتبه و منزلت به ابلیس کسی است که فتنه بیشتری را پدید آورد، یکی یکی می آیند و می گویند: چنین و چنان کرده ام. (ابلیس) می گوید: کاری نکرده ای. سپس دیگری می آید و می گوید: او را رها نساختم تا وقتی میان وی و زنش جدایی انداختم. (ابلیس) او را نزد خود می خواند و می گوید: آری، تو! و او را (باخوشحالی) در آغوش می گیرد. » 💥بنابراین هر زن و شوهری باید بدانند که شیاطین اجنه و انسان درکمین آنان بوده و هرکدام از زوجین را تحت نظر دارند و در اندیشه ی ایجاد دشمنی و کینه در میان آنان هستند و اختلافات ساده ی آن ها را پیچیده و بزرگ می کنند تا آن ها را بیشتر و دشوارتر از آنچه در اصل بوده اند بنمایانند. تا جاییکه این اختلافات ممکن است به جدایی زن و شوهر نیز بیانجامد... 📚لئالی‌الأخبار، ج 2، ص 217
هدایت شده از a.zeraat
✨﷽✨ 🌼گناهان به حسنات بدل می شود ✍از حضرت امام رضا (علیه السلام) نقل شده فرمودند: در روز قیامت خداوند سبحان مومنان را در پیشگاه خود حاضر کرده و اعمال شان را به آنان عرضه می دارد. پس مومنی در نامه اعمالش نگاه کرده و اولین چیزی را که در آن می بیند گناهانش خواهد بود، زنگش تغییر کرده و اعضای بدنش به لرزه می افتد. سپس اعمال خیرش بر او عرضه می شود و موجب شادی اش می گردد و خداوند عزوجل می فرماید: بدلو سیئاتهم حسنات و اظهرو اللناس؛ گناهان و کارهای زشت آنان را به حسنات و نیکی ها بدل کرده و آن را به مردم نشان دهید، بعد از انجام این کار، مردم می گویند: اما کان لهولاء سیئة واحدة؟ آیا این ها یک گناه هم نداشته اند؟! و این کلام خداوندبزرگ است که می فرمایند: * یبدل الله سیاتهم؛* خداوند بخشندهٔ مهربان گناهان آنها (کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند) را به حسنات مبدل می کند. 📗 بحار الانوار، ج 71، ص 242؛ 📕و سورهٔ مبارکه فرقان، آیهٔ شریفه 70.
هدایت شده از a.zeraat
بالاترین فضیلت حضرت علی علیه السلام: 💠روزى مأمون به امام رضا علیه‌السلام گفت : بزرگترین فضیلت امیر المؤمنین علیه السلام که قرآن هم بر آن دلالت داشته باشد، چیست؟ امام رضل علیه السلام فرمود: آیه مباهله است که خداى عز و جل فرموده است: «پس هر که در این (باره) پس از دانشی که تو را (حاصل) آمده با تو محاجه کند، بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم، سپس مباهله کنیم و لعنت‌خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. » 📚(سوره آل‌عمران-آیه 61) 💠در جـریـان مباهله چهره درخشان على علیه السلام به روشنى دیده مـى شـود آنـجـا کـه در این آیـه ، وجـود مـقـدّس عـلى علیه السلام بـه عـنـوان جـان رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم معرّفى شده است « وَاَنْفُسَنا» و این مطلب نشان دهـنـده وصـول آن حـضـرت بـه درجـه نـهـایـى کـمـال اسـت ، تـا آنـجـا کـه در کـمـال مـقـام و عـصـمـت ، مـسـاوى و همسان پیامبر صلّى ا... علیه و آله و سلّم ذکر شده و خـداونـد مـتعال ، او و همسر و فرزندانش ـ با وجود خردسالیشان ـ را حجّت و نشانه صدق نـبـوّت پـیـامـبـر صـلّى الله عـلیـه و آله و سـلّم و بـرهـان و دلیـل روشـن دیـنـش قـرار داد و تـصـریـح کـرد کـه حـسـن و حـسین علیهماالسلام پسران پـیـامـبـرنـد و مـقصود از زنان در خطاب آیه « وَنِسائَنا»، فاطمه ـ سَلامُ ا...ِ عَلَیْها ـ مى‌بـاشد که پیامبر صلوات الله علیه در مباهله و احتجاج ، آنان را با خود آورد. و این جریان ، فضیلت ویژه اى است براى على علیه السلام که هیچ کس از امّت ، در این فضیلت با او سهیم نیست و در مفهوم معنوى آن ، احدى همسان و همگون على علیه السلام و یا نزدیک به آن نیست و این نیز از ویژگیهاى منحصر به فرد مقام امیرمؤمنان على علیه السلام همچون سایر ویژگی هایى است که پیشتر خاطرنشان شد. 📚عیون اخبار الرضا(ع)