✅ کتاب #نواندیشی_دینی و #نوآوری_فقهی
⏮ سال ۱۳۸۷ از سوى #رهبر_معظم_انقلاب، سال #نوآورى و #شکوفايى ناميده شد.
🔶 در اين سال، #خبرگزارى_رسا مصاحبه هايى را با عنوان #نوآورى_هاى_فقهى، با سه نفر از #اساتيد_فقه_حوزه، آقايان #صفائى_بوشهرى، #ابوالقاسم_عليدوست و #محمد_حسين_ملک_زاده به انجام رساند.
✅ کتاب نوانديشى دينى و نوآورى فقهى #متن_کامل_مصاحبه علمى، تخصصى و مفصل اين خبرگزارى با استاد ملک زاده است.
⏮ برخى از موضوعات مورد اشاره در اين کتاب:
رابطه نوآورى فقهى با نوانديشى دينى - فقه و اصول مضاف - مبادى اجتهاد - #مراتب_پنجگانه_اجتهاد - روش شناسى اجتهاد - ارکان نوآورى در فقه - #فقه_پويا - جمع ميان اصل و عصر - #مکتب_حله - #مقاصد_شريعت و ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تحول_مثبت در #حوزه
⏮ تطوّر و تحول مثبت و اساسی در هر مجموعه و مرکز #علمی و #آموزشی و از جمله در #حوزه_علمیه مقدسه #شیعی و #اسلامی، تحوّلی است #تکاملی، در راستای #هدف_غایی آن مجموعه و مرکز و حداقل دربرگیرنده #چهار_عرصه که عبارتند از:
1⃣ #مواد_درسی
2⃣ #متون_درسی
3⃣ #روش_آموزشی
4⃣ #ساختار_آموزشی
🔶 قسمتی از کتاب #برنامه_درسی تالیف محمدحسین ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ معنای #تحول_مثبت
⏮ ناگفته روشن است که آنچه مطلوب است تحول مثبت یعنی #تحوّلی_تکاملی و در راستای #هدف_غایی می باشد و نه هر #دگرگونی، تغییر و #تخریبی که به #مسخ، انحراف، تضییع، #تعطیل، دورشدن از #مقصد و #مقصود و هدر رفتن سرمایه ها و #منابع_انسانی و غیرانسانی منجر شود.
🔶 قسمتی از کتاب #برنامه_درسی تالیف محمدحسین #ملک_زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
May 11
💥 #برنامه_اجتهاد 💥
✅ #تعطیلات
⏮ طلبهای که میخواهد این برنامه را با #موفقیت و کمال، طی نماید لازم است در مدت اجرای این برنامه که چه بسا بیش از چهار یا پنج سال نباشد، تعطیلات خود را به #حداقل رساند و دست کم، ده ماه از سال را با #پشتکار و #جدیّت به کار مفید علمی مشغول باشد. #تعطیلات_تابستانی در بالاترین میزانِ خود نباید از یک ماه بیشتر باشد. و حتی المقدور در بقیه تعطیلات کشوری یا حوزوی – به جز چند روز همانند عاشورا، بعضی جمعهها و ... – به تحصیل بپردازد.
🔶 طبیعتاً برای این کار باید #علاقه و #انگیزه بسیار بالایی در فرد وجود داشته باشد و به گونهای از فراگیری #علوم_اسلامی لذت ببرد که درس خواندن و #یادگیری_دانش و حلّ معضلات علمی، برایش بهترین و مفرّحترین #تفریح به شمار آید و او را به سرور و بهجت حقیقی برساند.
🔶 در ضمن، در صورت امکان، در تابستانها میتوان به یکی از شهرهای خوش آب و هوا سفر نمود و در آنجا برنامه درسی خود را پی گرفت، همان طور که از گذشتههای دور، #طلاب زیادی چنین کاری را انجام میداده و «رحلة الشتاء و الصّیف» داشتهاند!.
⏮ قسمتی از کتاب #برنامه_درسی، تالیف آیتالله ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_اجتهاد
⏪ #معرفی_استاد
🔶 محمدحسین ملک زاده
⏪ آیت الله محمدحسین ملک زاده با پیشینه حدود دو دهه تدریس سطوح عالی علوم حوزوی، دارای کرسی رسمی تدریس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم می باشد و هم اکنون علاوه بر تدریس خارج فقه - اعم از عمومی و تخصصی (مضاف) - و تدریس نظام سازی اسلامی، در حال به انجام رساندن دومین دوره تدریس خارج اصول در حوزه علمیه است و احیانا به تدریس در مقطع دکتری دانشگاه ها، سطح سه و چهار مراکز تخصصی حوزه و راهنمایی و مشاوره پایان نامه های طلاب و دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی می پردازند.
⏪ ایشان در دوران تحصیل، در مجموع، حدود ۲۵ سال در دروس خارج فقه و ۲۰ سال در دروس خارج اصول آیات عظام میرزا جواد تبریزی (۴ سال)، بهجت (۳/۵ سال)، سیدکاظم حائری (۱۳ سال)، سبحانی (۶ سال)، شریعتی نیاسر (۱۶ سال)، وحید خراسانی (۲ سال)، سیدمحمدحسین فضل الله و ... شرکت نموده است. از حضرات آیات جوادی آملی، معرفت، مکارم شیرازی، مصباح یزدی، انصاری شیرازی، مشکینی، محمدتقی جعفری و مجتهدی تهرانی هم می توان به عنوان شماری از مهمترین اساتید وی در زمینه تفسیر و علوم قرآن، فلسفه، اخلاق و عرفان یاد کرد.
⏪ همچنین ایشان در عنفوان جوانی موفق به اجازه اجتهاد از برخی علما و مراجع گردیده است.
⏪ تعداد تالیفات آیت الله ملک زاده تاکنون به حدود ۱۴۰ جلد کتاب رسیده است و به جز حفظ قرآن کریم در نوجوانی، با زبان های مختلفی آشنا می باشد و ده ها سفر علمی، فرهنگی و تبلیغی به کشورهای گوناگون داشته است.
🔶 برنامه اجتهاد:
⏪ برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد در شش سال
@barnameijtihad
💥 #برنامه_ریزی و مدیریت زمان 💥
⏮ یکی از مطالعات جانبی اما الزامی و پایهای! برای عموم طلاب و دانش پژوهان، به خصوص عزیزانی که در قالب این طرح میخواهند به طی کردن مدارج علمیِ #حوزوی بپردازند، مطالعه و در حقیقت، #مهارتیابی در زمینه چگونگی تنظیم، تقسیم و #توزیع_وقت، برنامه ریزی و #مدیریت_عمر و زمان برای توانمند شدن در جهت فرصت طلبیِ مثبت و بهرهگیری درست و مناسب و بدون #افراط و #تفریط از اوقات و فرصتهایی است که در اختیار دارند.
🔶 طلبه با نصب العین قرار دادن نورگفتههایی همچون «اضاعة الفرصة غصّة»، «تركُ الفُرَصِ غُصَص»، «اغتنموا الفرص فإنّها تمرّ مرّ السحاب»، «فانتهزوا فرص الخیر»، «يا أباذر اغتَنِم خَمساً قبل خَمسٍ شبابَك قبل هَرَمك و صحَّتَك قبل سُقمك و غِناك قبل فَقرِك و فِراغَك قبل شُغلِك و حيَاتَك قبل موتك» و غیره، ضمن آنکه باید #دعا کند و از خدا بخواهد که به عمر و وقت او #برکت دهد و در راه خدمت به دین حق، بر توفیقاتش بیفزاید،
🔵 لازم است عالمانه، مدبّرانه و مجدّانه در پی اجرای درست و عملیّاتی کردنِ اصل «توزیع الوقت توسیعه» باشد و عباراتی نظیر «اللانظام نظامنا»! [و یا به فارسی گفته میشود: «نظم ما در #بینظمی است.»!] هیچ جایگاهی در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و علمیِ او نداشته باشد.
📗📗📗قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد، تالیف آیتالله ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
💥 کوتاه مدّت، کاربردی و کارآمد 💥
🔶 آنچه پیش رو دارید خلاصهای است از یک #برنامه_مدوَّن آموزشی جهت خواندن خوب و در عین حال، کوتاه مدّتِ #مقدمات و #سطح حوزه علمیه که شامل دروس حوزوی از #آغاز تا آستانه ورود به #درس_خارج میشود.
🔶 این #برنامه_جدید و یا به تعبیر دیگر، این #تنظیم_جدید از برنامه درسی و آموزشی رایج در حوزههای علمیه را به دلیل خصوصیاتی که برای آن در نظر گرفتهایم، برنامه درسی کوتاه مدّت، #کاربردی و #کارآمد نامیدهایم.
⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد
◾️ تالیف محمدحسین ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
💥 برنامه اجتهاد محور 💥
🔶انسانِ دارای #ملکه_استنباط و #اجتهاد، یعنی انسانی که ابزار کار اسلامشناسیِ تخصصی را در اختیار دارد. لذا تا پیش از رسیدن به درجه اجتهاد، اساساً شخص، فاقد این #ابزار_کار میباشد و قادر به #اسلامپژوهی و اسلامشناسیِ تخصصی نخواهد بود. در نتیجه اگر در امور نظری و تخصصی و در مسائلی که محل #ابداء_رأی و ابراز نظرِ متخصّصین حقیقیِ اسلامشناسی و اسلامپژوهی است، قائل به رأی و نظری هم بشود رأی و نظر وی، هم از دید #عُرف و #عقلاء، معتبر نیست و هم به لحاظ شرعی، #حجّیت به معنای صحّة الانتساب إلی الشارع، و در موارد خودش، معذریّت و منجّزیّت، ندارد. به تعبیر دیگر، آن رأی، #فاقد_اعتبار_شرعی نیز میباشد.
🔶 اما اجتهاد و استنباط در علوم و معارف الهی و اسلامی در شکل کامل و جامع خود عبارت است از:
◾️ تکاپوی روشمند برای نظریه پردازیِ اسلامی.
🔶 اجتهاد در علوم و معارف اسلامی، روش، ابزار و وسیله است:
روشی مطمئن برای تفقّه در دین و #فهم_عمیق و دقیقِ آن و کشف، تبیین و معرّفی دیدگاه شارع مقدس در ساحتهای گوناگون است؛
🔶 و ابزاری معتبر جهت اسلامشناسی است، آن هم نه یک #اسلامشناسیِ_مقلدانه، عمومی و در سطح ترویجی بلکه یک اسلامشناسی #محققانه، عالمانه و در سطح تخصصی که صراط بیبدیل #نظریه_پردازی، تولید علوم اسلامی و #تمدّن_سازیِ_اسلامی میباشد؛
🔶 و وسیلهای منحصر به فرد است برای پاسخگویی ریشهای به پرسشها، شبهات و اشکالات، و ابطال عالمانة اسلامشناسیهای بدلی و #تقلّبی، و بر مَلأ ساختنِ حکیمانة نیرنگ و فریب #اسلامسراییهای_التقاطی و #مزوّرانهای که به نام اسلامشناسیِ حقیقی و یا متناسب با #عصر_جدید ارائه میگردند، و دفاع و پاسداری از مرزهای عقیده و مکتب، و جلوگیری از انحرافات عقیدتی، فرهنگی و عملی که احیاناً فرد و جامعه مسلمان به آن دچار میگردد و زدودنِ پیرایهها، #خرافات، #بدعتها و آفات احتمالیِ دین و مذهب، از جایگاه یک #خبره، صاحب نظر و کارشناس حقیقی.
🔶 سرانجام آنکه، اجتهاد و #فقاهت، #شرط_لازم برای تصدّیِ مقام اِفتاء و حجّیّت قول و فتوا و نیز #مشروعیّت قضاء و نفوذ حکم است؛ همچنان که پایه و مایة نیابت عامّ حضرت ولیّ عصر (عج)، #ولایت_سیاسی و اجتماعی بر امّت مسلمان و #مدیریت_کلان_اسلامی در عصر غیبت میباشد.
🔶 حال پس از این تمهید مختصر در باب آشنایی با اجتهاد و آثار، خواصّ و کارکردهای آن، باید تأکید نماییم که هدف اصلی این برنامه، دستیابی به پله اول و مرتبه نخست از اجتهاد است [برای آگاهی تفصیلی از گامها، مراحل، سطوح و مراتب مختلف اجتهاد به بخش «مراتب اجتهاد و سطوح مجتهدین» در همین کتاب رجوع نمایید.] و لذا میتوان به صراحت، این برنامه را برنامهای #اجتهاد_محور نامید.
⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد، تالیف آیتالله ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00