May 11
May 11
🔴 ریزش ها و رویش های انقلاب اسلامی؟
هر انقلابی در مسیر حرکت و تکامل خود با #ریزش و #رویش روبه رو است. ریزش ها و رویش ها را باید از منظری تاریخی تحلیل کرد و در همان بستر به واکاوی علل ریزش و رویش پرداخت.
💢 مبنای ریزش ها و رویش ها
#رنسانس در غرب به تدریج به تولید مفاهیم پایة مادی و انسان مدارانه پرداخت و به سمت تشکیل تمدن مادی فراگیر و جهانی پیش رفت و در این مسیر و برای پیش برد پروژه جهانی شدن، مرزهای فرهنگی سایر تمدن ها و از جمله تمدن اسلامی و شیعی را مورد هجمه قرار داد.
#انقلاب_اسلامی حرکتی در برابر کلیت این تمدن است که برای مقابله می بایست چند مرحله را پشت سر بگذارد:
1⃣ نخست، مرحله #سیاسی است که در آن عرصه، تمایلات عمومی متناسب با ایده های انقلاب اسلامی بسط و شرح می یابد.
2⃣ دوم، مرحله #انقلاب_فرهنگی است که عقلانیت اجتماعی تولید می شود و سازو کارهای علمی و عقلی برای رسیدن به آرمان ها و ارزش ها پی ریزی می گردد.
3⃣ سوم، انقلاب در #صنعت_و_محصولات است که در مجموع، تمدن همه جانبه نوینی شکل می گیرد.
⬅️ انقلاب ما اکنون در مرحله دوم است؛ مرحله کنونی، مرحله عبور از عقلانیت غربی و ورود به عقلانیت دینی است. اگر انقلاب اسلامی بخواهد آرمان های خود را در مقیاس ملی، منطقه ای و جهانی بسط دهد و به یک راه جدید در مقابل راه برآمده از رنسانس تبدیل شود، باید عقلانیت جدید اسلامی تولید و از عقلانیت سکولار که سدی در مقابل سیر تکاملی انقلاب اسلامی است، گذر کند.
⬅️ به طور طبیعی، انقلاب اسلامی در این مرحله و در مراحل قبل و بعد، با ریزش هایی روبه روست؛ زیرا در هر دوره، کسانی که نمی توانند با آرمان ها و برنامه های انقلاب اسلامی هم گام شوند به تدریج، ریزش می کنند و راه دیگری می پیمایند. به عنوان نمونه، آنها که نمی خواهند از عقلانیت مدرن عبور کنند، با تکیه بر این عقلانیت به نفی اصل انقلاب می پردازند؛ آنها راه وصول به سعادت و عدالت اجتماعی را همین #عقلانیت_مدرن می دانند و می پندارند که انقلاب اسلامی به بی راهه می رود! در واقع، آنها آرمان های انقلاب و مقولاتی چون عدالت، امنیت و رفاه بشر را بر اساس همین عقلانیت مدرن، درک و تحلیل می کنند و عبور از آن را به معنای عبور از آرمان های انقلاب و ناکارآمد و متحجرانه می پندارند؛ از این رو، در مقابل این مرحله از حرکت متعالی انقلاب اسلامی مقاومت می کنند و در نهایت، صف خود را از صف انقلابیون جدا می سازند. بر این اساس، ریزش ها، به ناهم راهی عده ای با مرحله ای از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی تحلیل می شود.
🔹از سوی دیگر در هر مرحله، رویشی هم پدیدار می شود؛ زیرا هنگامی که عقلانیت دینی کاربردی و سازوکار #حرکت_اجتماعی_الهی در دنیای جدید، طراحی می شود، قشر وسیعی از نخبگان و روشن فکران و یا مستضعفان و مظلومان در دنیای اسلام و در مقیاس جامعه جهانی، مجذوب انقلاب اسلامی می شوند و به این سو می آیند.
✍ مهدی میرباقری
📚 پرسمان دانشجویی-اندیشه سیاسی
🆔@basagri
⭕️در کجای تاریخ ایستادهایم؟ صورت مسئله غلط و جوابهای ما!
🔸وقتی از تقابل و جبههبندی و یا حتی کمتر از آن از نوعی رقابت و زورآزمایی بین ما و #غرب_مدرن سخن گفته میشود ، بایستی بگوئیم همه این موارد به درجات و با شدت و ضعف میتواند به دو نوع مواجهه و یا رقابت "آشکار و پنهان" و یا "سریع و فرسایشی " تقسیم گردند. اینکه یک #انقلاب_دینی غیر غربی (شما بخوانید ضد غربی) در مراحل رشد خود در کدام منزل ایستاده است؟ و منازل قبلی و بعدیش کجاست؟ و ردر ارتباط و حتی مواجهه با غیر خودش چه نسبتی میخواهد برقرار کند، پرسش و یا پرسشهایی است که برنامهریزان استراتژیست و مدیران ارشد، لااقل دورنمایی از آن را بایستی ترسیم کنند.
🔸 شاید بیشترین عدم توجه به این امر مهم از اینجا ناشی میشود که برخی مسئولین کشور فراموش میکنند ، مدیران کشوری هستند که پرچمدار #انقلابی_بزرگ است و این تحول در مراحل رشد خود کشور را در شرایطی ویژه قرار داده است.
🔸علیرغم این دورنما، متاسفانه برای این شرایط #جنگ_فرسایشی نه برنامهای دارند ، نه به الزامات چنین جنگی واقفند، نه استعداد سازماندهی استعدادها و تواناها را دارند، نه هوش و فهم شرایط و مدیریت کارآمد را؛ از طرفی میدانیم به موازات برنامههای اصلی که لازمه چنین شرایطی هست عملاً توجهی ندارند؛ اهم این برنامهها عبارتند از: #انقلاب_فرهنگی، #اقتصاد_مقاومتی، #تحول_علوم_انسانی، #تمدن_نوین_اسلامی، #سبک_زندگی_اسلامی، #هویت_ملی و نسبت ما با ابعاد مختلف #تجدد، #غرب و #تمدن ناشی از آن.
🔸مدیران اجرایی و حتی برنامهریزان ارشد ایران معاصر، آیا صرفاً با داشتن یک خط ریش و یک یقه بسته و چند آداب ظاهری ساده میتوانند از پرسشهای مهم مطرح شده خود را جدا ببینند؟!
🔸راستی از نظر برنامهریزان ارشد، ما در کجای #تاریخ ایستادهایم؟ و آیا چنین پرسش و یا پرسشهایی اصولاً برای آنها معنا و مفهومی دارد؟ ختم کلام آنکه بسیار تفاوت میکند دیدگاه و عملکرد کسانی که دوره و زمانه را دوران "اعتلا و تمدن" میدانند با کسانی که فکر میکنند در عصر "انحطاط و اضمحلال " زندگی میکنند.
✍ دکتر موسی نجفی
@basagri
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی(مشهد)
🖊محمد حسین ساعی رئیس دانشگاه سوره درمورد هک صفحهی ایستاگرام مجری شبکه منوتو نوشت:
🔹خبری آمد که صفحه یک مجری زرد درجه سوم یک شبکه لندنی که بعد از حدود ده سال هنوز منابع مالی چند ده میلیون پوندی خود را در بریتانیای مدعی شفافیت(!) و مبارزه با پولشویی(!) روشن نکرده، هک شده است.
🔹اینکه اصل ماجرا واقعی است یا کلک جدید خود این مارهای سمی خوش خط و خال، برای فشار روانی به فعالان صنایع فرهنگی ایران، موضوع بحث من نیست.
موضوع بحث من احساس ذلت و خودکوچکبینیای است که سلبریتی های درجه یک ایرانی در برابر یک مأمور رسانهای درجه سوم یک شبکه تلویزیونی وابسته به دستگاههای جاسوسی دشمن ایران دارند. این احساس ضعف، تواضع و کرنش روانی در برابر چنان فرد غیرمهمی، که او را در جایگاه محل درد دل و سنگ صبور این افراد درآورده است، برای من دردآور بود.
🔹یادم هست امام خمینی که خود در مبارزه بیامانی با شاه دوم پهلوی بود، در سخنی از اینکه چرا رسانههای آمریکایی عکسی منتشر کرده بودند تا شاه ایران در نسبت تحقیرآمیزی با رئیس جمهور آمریکا قرار بگیرد، انتقاد شدیدی کردند؛ الان من هم شبیه همین احساس را دارم.
🔹دکتر شریعتی در یکی از کتابهای خود مینویسد، از پنجره کلاس دانشگاه پاریس که در آن درس میخواندم یک گدای فرانسوی پیدا بود؛ استاد فرانسوی در حین درس گفت به این گدای فرانسوی نگاه بد نکنید، این اگر در آسیا یا آفریقا بود میتوانست یک کشور را اداره کند یا حداقل مدیر مدیر یک شرکت بزرگ باشد!
🔹از مرحوم مددپور، بر همین سیاق، شنیدم که در تبیین مفهوم غربزدگی، به مثابه یک بیماری ذهنی و فرهنگی، میگفت بعضیها در ایران هستند که گدایی در پاریس را به ریاست در ایران ترجیح میدهند.
🔹متاسفانه در همه سالهای بعد از مشروطه تا انقلاب اسلامی، این تفکر نقش پررنگی در اداره کشور و فرهنگسازی در محیطهای روشنفکری و هنری داشته است؛ و تا این غربزدگی و خود کوچکانگاری فرهنگی در افراد فرهنگساز ایرانی دیده شود، به جایگاه واقعی خود نمیرسیم.
جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
🔥 @jebhefazamajazi
⭕ دومین جشنواره رسانهای نبأ
|ویژه #دانشجویان سراسر کشور|
🔶 در ۶ محور:
- *نشریه
- برد
- پادکست
- تبلیغات
- فضاسازی و دکور
- و کلیپ*
💠 *بخش ویژه جشنواره (در دو بخش کلیپ و نشریه)؛*
✔️ نظارت مردمی بر تصمیم مسئولان با محوریت #اعتراضات مردمی
✔️ #مصرف_گرایی و جایگاه آن در سبک زندگی
✔️ فعالیت اجتماعی #زنان
✔️ خاورمیانه در دوران بعد از #معامله_قرن
✔️ رواج یافتن #آموزش_پولی در دانشگاهها
🏆 همراه با اعطای جوایز نقدی، لوح تقدیر، #جوایز_موقعیتی و خدمات رایگان موسسه نباء به برگزیدگان بخشهای مختلف جشنواره
📆 مهلت ارسال آثار: تا * ٢٠ فروردین ٩٩*
🔺 ارسال آثار از طریق *بات تلگرامی* به آدرس: @NabaaFest_Bot
🆔 @nabaa_com
🆔 @basfum
🌹کعبه در آمدنش لحظه شماری می کرد
صحن را از قدمش آینه کاری می کرد
🌹عشق ظاهر شد و گِردش به طواف آمده است
ناگهان رکنِ یمانی به شکاف آمده است
🌹عشق را در دلِ یک جمله ی کوتاه بگو
اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّه بگو
🌹نامِ او هلهله ی شادیِ اهلِ فلک است
خاکِ نعلینِ علی سرمه ی چشمِ ملک است
🖌هستی محرابی
#ولادت_حضرت_پدر
🎉 عیدتان مبارک.
🆔 @basagri
10.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جان جان جانم علی...🌸🌸
🆔 @basagri
نشدم لایق دیدار بهم ریخته ام...
مسابقه دل نوشته ❤️📝
#حرف_دل
💠ویژه جاماندگان راهیان نور
🚂🚋🚃🚋🚃🚋🚃
💌دل نوشته های خود را در پیام رسان های ایتا یا تلگرام به شناسه
🆔 @khat_moghavemat_adm
ارسال کنید.📨
🏆همراه با اهدای جوایز به دل نوشته های برتر
🆔 @rahian_eshgh
🆔 @basfum
هدایت شده از هیئت النبی(صلی الله علیه وآله)
🔘بازهم روضه زینب،
همه جا ریخت بهم...!!
🔘حال و روز همه اهل سما ریخت بهم...!!
🔘گریههایش همه مرثیه را ریخت بهم...!!
🏴 وفات شهادت گونه حضرت زینب کبری (س) را تسلیت عرض میکنیم
🆔@heyatanabi
🆔@basagri