eitaa logo
باشگاه اندیشه
168 دنبال‌کننده
233 عکس
168 ویدیو
0 فایل
🔴 باشگاه اندیشه؛ مجالی برای آزاداندیشی و تضارب آرا ✔️ مطالب برگزیده حوزه اندیشه در قالبهای متفاوت ♨️ تحلیل‌های روز جامعه، فرهنگ و ... ✔️ #انیمیشن ، #فیلم کوتاه و ... در حوزه اندیشه ▪️ تماس و تبادل : @BashgahAdmin _________________
مشاهده در ایتا
دانلود
14.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #انیمیشن فوق‌العاده E ، در یک داستان زیبا توضیح می‌دهد که رسانه‌ها، قدرت‌ها و ... چگونه با افراد تعامل می‌کنند ! 🔻برای دوستان خود بفرستید ! ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه ♦️ @Bashgah_net
📍عدالت‌خواهی بدون تئوری، کاریکاتوری از عدالت‌خواهی است. محمد علی بیگی: 🔻کنش ما در مسیر عدالت‌خواهی باید ناظر به حل مساله و مصداق بی‌عدالتی باشد، اما پی‌گرفتن وضع آنارشیک و رادیکالیسم، ناظر به حل هیچ مصداقی از مصادیق بی‌عدالتی نیست. 🔸در بی‌نظمی و آشفتگی، نیک و بد و خیر و شر و حق و ناحق درهم‌می‌ریزد و استیفای حق منتفی می‌شود. اما نهایتا بدون‌قانون هم نمی‌توان سر کرد؛ حتی اگر مانند جان لاک بر این عقیده باشیم که بی‌قانونی و «وضع طبیعی»، وضع خوبی است و مردم همه سرشتی رحمانی دارند و شیطان را با ایشان هیچ کاری نیست، خوب است بدانیم که لاک هم با آن همه خوش‌بینی نسبت به بشر، برای تقویت محسنات وضع طبیعی، قائل به قانون و قرارداد شده بود! به‌ هر ترتیب این راه‌حل، بی‌راهه است و راهی به دهی باز نمی‌کند و از ابتدا هم وعده حل هیچ‌یک از مصادیق بی‌عدالتی را نمی‌دهد. بدتر از این چون عدالتخواهی به این شیوه هیچ شأن ایجابی ندارد و سلب محض است (و صرفا به همه‌چیز «نه» می‌گوید) مشخص نیست با پیگیری آن دقیقا سر از کجا درمی‌آوریم. 🔸ممکن است گفته شود که ریشه بی‌عدالتی‌ها، بعضی افرادند که با کنار رفتن آنها، امور، منظم و به‌سامان خواهد شد (چنانکه رئیس‌جمهور سابق چنین می‌گوید و می‌افزاید در جهان هم مشکل فقط همین افراد و اشخاص بد و شریر هستند). ytre.ir/enM 🔸افراد و اشخاص در تشدید بی‌عدالتی یا عدالت‌خواهی بی‌تاثیر نیستند ولی عالم صرفا با اراده این و آن و با ادعای «من خوبم پس کار را به من بسپارید» اداره نخواهد شد. حتی اگر حسن‌نیت «نماینده انحصاری این شعار» را بپذیریم، لازم است از او بپرسیم علم و اطلاعی را که لازمه وضع قوانین عادلانه است از کجا می‌آورد؟ آیا مهبط وحی است یا صرفا مقدمات سخنش، مطالبی اجمالی است که هیچ‌کس با آنها مخالفتی ندارد؟ ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه؛ فرصتی برای آزاداندیشی 👇 🔹تلگرام: t.me/Bashgah_net ▫️ایتا: Eitaa.ir/Bashgah_net 🔹سروش: Sapp.ir/Bashgah_net 📌بله: ble.im/join/YzQwZDU2ND فرهیختگان
💭 اگر كاری را به راستی دوست داشته باشيد، با انجام آن، ده برابر بيشتر از كارهای ديگر به نتيجه و كاميابی خواهيد رسيد. 👤 استيو چندلر ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه 👇 📌 @Bashgah_net
بسیاری از مذاکره کنندگان، مثل دونالد ترامپ، به استفاده از رفتارهای تحریک کننده بر سر میز مذاکره مشهور هستند. پرتاب کردن کاغذها، فریاد زدن، تهدیدهای کلامی و... نمونه‌هایی از این نوع رفتار محسوب می‌شوند. آیا چنین رفتارهایی می‌توانند به کسب امتیازهای بیشتر از طرف مقابل منجر شوند؟ بسیاری از رفتارهای تحریک کننده، واقعی و ناشی از عصبانیت طرف مقابل نیستند، بلکه نمایش‌های از پیش تعیین شده‌ای هستند که به صورتی دقیق تنظیم و اجرا می‌شوند تا شما را به پاسخی مشخص ترغیب کنند. بنابراین، رفتارهای تحریک کننده، بیشتر از آنکه در احساسات درونی شخص ریشه داشته باشند، رفتاری استراتژیک محسوب می شوند. 🔰 53 اصل مذاکره | تامپسون لیگ ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه در پیام‌رسان‌ها 👇 📌 @Bashgah_net
5.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کوتاه مفهومی «با من حرف بزن» کارگردان: علیرضا احمدی برگزیده نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای. ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه 🔺 @canoon_org
📍هابز علاقه‌ای به نقد استبداد نداشت! الویشس مارتینیچ، ترجمه: قربان عباسی: 🔻هابز بر این باور است که خودکامه یا جبار خواندن یک حاکم صرفاً بیانگر یک نگرش منفی نسبت ‌به حاکمیت است. وی از چنین به‌اصطلاح جبارانی به‌طور خاص دفاع نمی‌کند، بلکه می‌خواهد از حاکمیت مطلق فرمانروایان دفاع کند. 🔸اتفاق می‌افتد که گاه اتباع و شهروندان از حاکمان کین به دل می‌گیرند و نام جبار یا خودکامه را نثارش می‌کنند. پس من قائل بر این نیستم که هابز نظریه‌پرداز استبداد یا جباریت باشد. در پایان دیالوگ اول [کتاب بهیموت]، هابز کوشش به خرج می‌دهد که خطر اوامر جبارانه یا ضرورت تعهد به تبعیت از آن را به حداقل برساند. هابز در این مورد کمی ساده‌باورانه عمل می‌کند و این امر در «لویاتان» خود را نشان می‌دهد. در «لویاتان» هابز اعلام می‌کند که زیستن تحت سیطرۀ هر نوع حکومتی به‌مراتب بهتر از زیستن بدون حکومت است و اینکه اگر مردم سرشان به کار خودشان باشد، حاکم نیز کاری به کارشان نخواهد داشت. 🔸تنها تاریخ باستان بایستی به او نشان می‌داد که این دومی حداقل نمی‌تواند درست باشد. هابز فکر نمی‌کند که اتباع باید دربارۀ کیفیت و ویژگی فرمانروایی حاکمشان رأیی داشته باشند. اگر بر این باور باشند که حاکم بد است، در آن صورت با گرایش و تمایل آن‌ها برای تبعیت از او تداخل ایجاد خواهد کرد و به‌یقین اتباع حاکم نباید دربارۀ او چنین بیندیشند، چون همین بد اندیشیدن دربارۀ حاکم، هیبت و اتوریتۀ او را تحلیل می‌برد و چنین رفتاری ناقض میثاقی خواهد بود که با حاکم بسته‌اند. ytre.ir/enH 🔸هابز علاقۀ زیادی به ‌نقد خودکامگی و استبداد نداشت. هرچند با تأکید اشاره می‌کند که یک حاکم باید از قوانین طبیعت تبعیت کند، چون قوانین طبیعی دستورالعمل و رهنمودهای لازم برای صیانت را فراهم می‌آورد و این صیانت از خود، هم شامل دولت‌های مدنی و هم تک‌تک انسان‌ها می‌شود. اگر حاکمی دانسته و آگاهانه قوانین طبیعت را زیر پا بگذارد، خداوندگار او را تنبیه و مجازات خواهد کرد. اما این چیزی است که خود خدا باید در موردش تصمیم بگیرد و اتباع را روا نیست که به آن بیندیشند یا بخواهند در آن مورد تصمیم بگیرند. ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه؛ فرصتی برای آزاداندیشی 👇 🔹تلگرام: t.me/Bashgah_net ▫️ایتا: Eitaa.ir/Bashgah_net 🔹سروش: Sapp.ir/Bashgah_net 📌بله: ble.im/join/YzQwZDU2ND فرهنگ امروز
💭 يك دروغ ممكن است دنيا را دور بزند و به جای اولش برگردد؛ اما در همين مدت، يك حقيقت هنوز دارد بند كفش‌های خود را می‌بندد تا حركت كند. 👤مارك تواين ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه 👇 📌 @Bashgah_net
📚 مردم را که می شناسی! مردم از ترسوها خوششان نمی‌آید، اگرچه خودشان چندان هم شجاع نیستند. آنها از ضعیف و ناتوان بیزارند. اگرچه خودشان هم کمتر قوی و توانا هستند. این مردمی که من دیده‌ام خود به خود حامی قدرت هستند. پشت کسی هستند که توانا باشد. اما اگر آن قدرت ضعیف شود، مردم خود به خود از او دور می‌شوند. اگر قدرتی که می‌پسندند از پا دربیاید، آنوقت همین مردم لگدش می کنند و از رویش می‌گذرند، همین مردم...! 🔰 کلیدر | محمود دولت آبادی ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه در پیام‌رسان‌ها 👇 📌 @Bashgah_net
10.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 چرا از برخی فعالیت‌های ترسناک لذت می‌بریم؟ 🔻این ویدئوی جالب را برای دوستان خود هم بفرستید! #انیمیشن ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه 👇 📌 @Bashgah_net
📍چگونه جلیقه‌زردها را خفه می‌کنند؟ ادوارد لویی، ترجمه حسام حسین‌زاده: 🔻درست از ابتدای این جنبش، «کارشناسان» و «سیاست‌مدارانی» را در رسانه‌ها دیده‌ایم که در حال تحقیر، محکومیت و سخرۀ جلیقه زردها و شورشی بوده‌اند که آنان بدان تجسم بخشیده‌اند. کلماتی چون «بربرها»، «احمق‌ها»، «دهاتی‌ها» و «بی‌مسئولیت‌ها» را دیدم که در سراسر شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند. رسانه‌ها از «خُرخُر» جلیقه زردها سخن می‌گویند: از نظر آنان، طبقات فرودست شورش نمی‌کنند، بلکه همچون حیوانات مزرعه خُرخُر می‌کنند. زمانی که خودرویی به آتش کشیده شد یا پنجره‌ای شکسته شد یا مجسمه‌ای به زیر کشیده شد، از «خشونت این جنبش» شنیدم. 🔸بگذارید مثالی دم‌دستی از درکی متفاوت از خشونت بزنیم: بخش بزرگی از جهان رسانه‌ای و سیاسی می‌خواهد باور کنیم که خشونت، نابودی و به نکبت کشاندن هزاران زندگی به‌واسطۀ سیاست‌هایشان نیست، بلکه چند خودروی سوخته است. اگر فکر می‌کنید نقاشی روی مجسمه‌ای تاریخی بدتر از ناتوانی در خودمراقبتی، زندگی و سیر کردن خودتان و خانواده‌تان است، واقعاً هرگز نباید فقر را تجربه کرده باشید. 🔸برای حاکمان، طبقات فرودست بازنمایی کامل آن چیزی هستند که پیر بوردیو طبقه-ابژه می‌نامد؛ ابژه‌ای که می‌تواند توسط گفتمان دست‌کاری شود، یک روز به‌عنوان نمک زمین –فقرِ درست- بازنمایی شود و روزی دیگر به‌عنوان نژادپرست و هوموفوب. در هر دو مورد، هدف اصلی یکسان است: جلوگیری از سخن گفتن طبقات فرودست دربارۀ خودشان، هر زمان که به سخن می‌آیند. چقدر بد اگر مجبور باشید از یک روز به بعد خودتان را انکار کنید، تا ساکت نگهتان دارند. ytre.ir/enO 🔸البته که نظرات و کنش‌های نژادپرستانه و هوموفوبیک میان جلیقه زردها بوده است. اما از کِی این رسانه‌ها و «سیاست‌مداران» این‌قدر نگران نژادپرستی و هوموفوبیا شده‌اند؟ آنان برای مبارزه با نژادپرستی چه کرده‌اند؟ قتی طبقات حاکم و رسانه‌های خاص دربارۀ نژادپرستی و هوموفوبیا در جنبش جلیقه زردها صحبت می‌کنند، واقعاً در حال صحبت از هوموفوبیا و نژادپرستی نیستند. ‌آن‌ها می‌گویند «مردمِ فقیر، خفه شوید!» در هر صورت، جنبش جلیقه زردها در حال پیشرفت است و هنوز زبان آن قوام نیافته: اگر هوموفوبیا یا نژادپرستی میان جلیقه زردها وجود دارد، وظیفۀ ما آن است که این زبان را دگرگون کنیم. ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه؛ فرصتی برای آزاداندیشی 👇 🔹تلگرام: t.me/Bashgah_net ▫️ایتا: Eitaa.ir/Bashgah_net 🔹سروش: Sapp.ir/Bashgah_net 📌بله: ble.im/join/YzQwZDU2ND میدان
💭 در جامعه‌ای كه كارها برحسب استعداد تقسيم نشود، در حقيقت همه بيكارند. 👤 فرانسوا ولتر ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه 👇 📌 @Bashgah_net
📚 در جهان‌بینی اساطیری، اگر رشته‌ی عمر کسی را ظالمانه پاره کنند بی گمان به شکلی دیگر باز می‌آید و زندگی را از سر می‌گیرد. سیاوش هم کشته می‌شود، اما خونش که بر خاک می‌ریزد نیست نمی‌شود. مرگ و نیستی از هم بیگانه اند. مرگ سیاوش را می‌کشد، اما نیست نمی‌کند، زیرا او جاوید است. مرگ تن‌ها چگونگی بودن را دگرگون می‌کند، اما با ذات آن کاری نمی‌تواند بکند. 🔰 سوگ سیاوش | شاهرخ مسکوب ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه در پیام‌رسان‌ها 👇 📌 @Bashgah_net