eitaa logo
باشگاه تبیین افسران جنگ نرم
141 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
479 ویدیو
10 فایل
این باشگاه با هدف،محتوی سازی،معرفی جنگ شناختی و فتنه های دشمنان استکباری ،راه اندازی شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تکنیک های جنگ شناختی و عملیات روانی 📌سوگیری چهارم، هزینه هدر رفته( تعهد بیشتر به خطا) 🔸تعهد بیشتر به خطا (Escalation of commitment) الگویی در رفتار انسان است که در نتیجه آن وقتی که شخص یا گروهی با نتایج منفی یک تصمیم، رفتار، طرح یا سرمایه‌گذاری روبرو می‌شود به جای کنار گذاشتن آن همچنان به کار غلط ادامه می‌دهد. 🔸این سوگیری معمولاً زمانی روی می‌دهد که تنها دلیل ادامه یک کار وقت، انرژی یا سرمایه هدر رفته برای آن کار است و رها کردن یعنی پذیرش شکست... 🔷نمونه‌های تاریخی چنین خطاهایی پروژه هواپیمای کنکورد و جنگ ویتنام است. ⛔️و شاید مهم ترین نمونه آن رژیم تا سر فرو رفته در لجن صهیونیستی باشد که بدلیل هزینه های متحمل شده، جنگ را متوقف نمی کند!(البته همراه با دلایل دیگر) @bashgahajn
🔻تعریف مرزهای سواد رسانه‌ای به عنوان یک آموزش میان‌رشته‌ای، که از مفاهیم و روش‌شناسی خاص خود پشتیبانی می‌کند، چارچوبی برای درک این موضوع فراهم می‌آورد که چگونه اطلاعات از طریق رسانه‌های دیجیتال به محور ساخت دانش و شکل‌گیری هویت تبدیل شده است. 🔍@bashgahajn
🔻 تفاوت جنگ ترکیبی در اغتشاشات ۸۸ و ۱۴۰۱ 🔷تفاوت اغتشاشات ۱۴۰۱ با فتنه ۸۸ آن است که در فتنه ۸۸ بعد از جنگ شناختی، مهم‌ترین عرصه، جنگ سیاسی بود. یک گسل سیاسی در درون کشور با محوریت جنگ شناختی (القای تقلب در انتخابات) به‌وجود آمد و کشور را به آشوب کشاند و به‌دنبال تغییر محاسبات سران نظام برای ابطال انتخابات بودند تا کشور را به‌سمت هرج‌ومرج بیشتری ببرند؛ 🔷اما در حوادث ۱۴۰۱، یک جنگ شناختی با موضوعات فرهنگی-اجتماعی درباره مسئله زنان شکل گرفت و به‌دنبال آن، موضوع را به عرصه فرهنگ، اجتماع و سیاست کشاندند و به‌سرعت وارد عرصه بی‌ثبات‌سازی یعنی جنگ اطلاعاتی و امنیتی شدند. 📝مرحوم رضا سراج @bashgahajn
🔻مفهوم تاب‌آوری 🔹در طول زمان، ادبیات تاب‌آوری از یک رویکرد ایستا برای کنترل شوک‌ها از طریق مقاومت و بازگشت به تعادل، به یک رویکرد پویا برای غلبه بر شوک‌ها از طریق انطباق و حرکت به سمت یک تعادل جدید و پایدار نزدیک به تعادل اولیه تغییر یافت. 🔹 بنابراین، تکامل مفهوم تاب‌آوری منجر به مفاهیم چرخه تطبیقی هالینگ (هالینگ، ۱۹۸۶؛ ۲۰۰۱) و پانارکی (هالینگ، ۲۰۰۱؛ گاندرسون، ۲۰۰۲) شد تا جایگاه سیستم‌های پیچیده را از نظر تاب‌آوری ارزیابی کند، با در نظر گرفتن اینکه چگونه این سیستم‌ها به طور درونی تکامل می‌یابند و با دیگر سیستم‌های پیچیده تعامل می‌کنند. 🔍@bashgahajn
🔻مفهوم جنگ ترکیبی 🔹مفاهیمی مانند «نامتعارف»، «نامتقارن»، «نامنظم»، «ترکیبی» یا «جنگ نسل جدید» اغلب در مباحث سیاسی و آکادمیک برای توصیف پیچیدگی‌ها و ویژگی‌های درگیری‌های مدرن به کار می‌روند. 🔹در این درگیری‌ها، بازیگران دولتی و غیردولتی، روش‌های متعارف را با روش‌هایی که خارج از درک سنتی ما از عملیات نظامی قرار می‌گیرند، در استراتژی‌های جنگی خود ترکیب می‌کنند. 🔹اصطلاح «جنگ ترکیبی» اولین بار در سال ۲۰۰۲ در پایان‌نامه‌ای توسط ویلیام جی. نمث ظاهر شد که شیوه‌ای را توصیف می‌کرد که در آن شورشیان چچنی جنگ چریکی را با تاکتیک‌های نظامی مدرن و استفاده از فناوری‌های موبایل و اینترنت ترکیب می‌کردند. 🔹علاوه بر تاکتیک‌های عملیاتی بسیار انعطاف‌پذیر، چچنی‌ها از فعالیت‌های اطلاعاتی و عملیات روانی علیه نیروهای روسی نیز استفاده می‌کردند. 🔹اصطلاح «جنگ ترکیبی» ابتدا برای اشاره به استراتژی‌های بازیگران غیردولتی به کار می‌رفت، اما پس از عملیات‌های روسیه در کریمه و شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴، که به نظر می‌رسید بر اساس دکترین «جنگ غیرخطی» ژنرال والری گراسیموف در سال ۲۰۱۳ انجام شده است، اهمیت و توجه بیشتری پیدا کرد. 🔍@bashgahajn
▪️چگونه باید با نفوذ انسانی مقابله کرد؟ نفوذ انسانی فرآیندی بسیار منعطف است و در هر مرحله میتوان از شیوه های بینهایت متنوعی استفاده کرد به همین خاطر نیاز به خلاقیت و هوشمندی بسیار بالایی دارد اما کارهایی را نیز می‌توان در این مورد کرد. در سازمان S بخش مراقبت اطلاعات، حالتی ناظر و تماشاگر دارد؛ بدین شکل که این عزیزان منتظر می‌مانند یک گندی بالا بیاید و خبری بشود تا وارد عمل شوند که در چنین حالتی محکوم به شکست هستند. یکی از بهترین شیوه ها برای شناسایی، پاکسازی و حفاظت از سازمان ایجاد کمپین عملیات پرچم دروغین است. مراقبت اطلاعات میتواند خود با ایجاد طعمه هایی بخش وسیعی از این شبکه های نفوذ را شناسایی کرده و به دام بیاندازد. همزمان میتواند از این روش برای طبقه بندی نیروهای خود از لحاظ امنیتی نیز استفاده کند و خود قبل از موساد افرادی که پتانسیل تبدیل شدن به نفوذی را دارند شناسایی کند. این نوع عملیات های اطلاعاتی حتی میتواند دشمن را در ابعاد راهبردی نیز گیج کند. @bashgahajn
💢 تکنیک های جنگ شناختی 🔹سوگیری اثر شترمرغ 🔸 فرد در حالت اثر شترمرغ ترجیح می‌دهد از هر شرایطی که ممکن است کمی ناراحتی پیش بیاید دوری گزیند. این خطای شناختی سبب می‌شود فرد اطلاعات ضروری فراوانی را از دست بدهد زیرا ترجیح می‌دهد با آن اطلاعات کاری نداشته باشد. در نتیجه هم خود فرد دچار خطای بنیادی در قضاوت‌هایش می‌شود هم اعتماد دیگران را به تدریج از دست می‌دهد زیرا در جاهایی که لازم است یا حضور ندارد یا واکنشی نشان نمی دهد. 🔹افراد تحت تاثیر این خطای شناختی آنچه را باید ببینند نمی‌بینند و کاری را که باید انجام نمی‌دهند. در ظاهر مسئله گم می‌شود اما هیچ‌گاه حل نمی‌شود. افراد بهتر است هیچ‌گاه خود را از دریافت اطلاعات محروم نکنند زیرا صرف داشتن اطلاعات نمی‌تواند آسیبی به تصمیم نهایی بزند. ❇️مثال: قابل توجه دکان های انرژی مثبت و کسب موفقیت که می گویند از انرژی منفی و صحبت های منفی دوری کنید! حتی اگر نگاه دینی را کنار بگذاریم با این شیوه فرد را دچار خطا می کنند. @bashgahajn
🔻تاب‌آوری و تهدیدات ترکیبی – رویکردی نوین 🔹تاب‌آوری به‌طور مؤثر به‌عنوان سازوکاری عمل می‌کند که به جای تمرکز بر مشکلات و چالش‌ها، بر نقاط قوت تأکید می‌کند. 🔹در زمینه تهدیدات ترکیبی، این به معنای در نظر گرفتن سوی دیگر ماجراست – علاوه بر شناسایی آسیب‌پذیری‌ها که باید مقدم بر ساخت تاب‌آوری باشد، مفهوم تاب‌آوری ما را به سمت تفکر درباره توانایی‌ها و نقاط قوت خودمان هدایت می‌کند و اینکه چگونه می‌توان این توانایی‌ها را به شیوه‌ای خلاقانه و نوآورانه برای مقابله با فعالیت‌های تهدیدات ترکیبی به کار گرفت. 🔹به زبان ساده، همان‌طور که یک تهدید ترکیبی می‌تواند یک بخش را هدف قرار داده و بر بخشی دیگر تأثیر منفی بگذارد (برای مثال، یک حمله سایبری می‌تواند تأثیر منفی بر حوزه اجتماعی داشته باشد)، اقدامات تاب‌آوری در یک حوزه می‌تواند تأثیر مثبت در حوزه‌ای دیگر داشته باشد. 🔍@bashgahajn
🔻تفاوت هوش مصنوعی (AI) و هوش انسانی ۳. یادگیری: هوش مصنوعی: یادگیری آن وابسته به داده‌ها و الگوریتم‌های از پیش تعریف شده است. باید با نمونه‌های کافی "آموزش" ببیند (یادگیری ماشین). هوش انسانی: یادگیری انعطاف‌پذیر و پویاست. انسان‌ها می‌توانند از تجربه، مشاهده و حتی اشتباهات بدون نیاز به تکرار دقیق داده‌ها یاد بگیرند. @bashgahajn
🔻پروپاگاندا 🔹پروپاگاندا محتوایی است که برای متقاعد کردن و تغییر رفتارها و نگرش‌ها استفاده می‌شود. ⚠️تفاوت آن با روابط عمومی و تبلیغات چیست؟ 🔹برخی معتقدند که تفاوتی وجود ندارد. 🔹با این حال، پروپاگاندا بار معنایی منفی دارد، زیرا اغلب شامل اطلاعات نادرست است، در حالی که تبلیغات و روابط عمومی (باور کنید یا نه) به یک کد اخلاقی پایبند هستند و حقیقت را بیان می‌کنند. 🔍@bashgahajn