💢 تکنیک های جنگ شناختی
🔹سوگیری اثر شترمرغ
🔸 فرد در حالت اثر شترمرغ ترجیح میدهد از هر شرایطی که ممکن است کمی ناراحتی پیش بیاید دوری گزیند. این خطای شناختی سبب میشود فرد اطلاعات ضروری فراوانی را از دست بدهد زیرا ترجیح میدهد با آن اطلاعات کاری نداشته باشد. در نتیجه هم خود فرد دچار خطای بنیادی در قضاوتهایش میشود هم اعتماد دیگران را به تدریج از دست میدهد زیرا در جاهایی که لازم است یا حضور ندارد یا واکنشی نشان نمی دهد.
🔹افراد تحت تاثیر این خطای شناختی آنچه را باید ببینند نمیبینند و کاری را که باید انجام نمیدهند. در ظاهر مسئله گم میشود اما هیچگاه حل نمیشود. افراد بهتر است هیچگاه خود را از دریافت اطلاعات محروم نکنند زیرا صرف داشتن اطلاعات نمیتواند آسیبی به تصمیم نهایی بزند.
❇️مثال: قابل توجه دکان های انرژی مثبت و کسب موفقیت که می گویند از انرژی منفی و صحبت های منفی دوری کنید! حتی اگر نگاه دینی را کنار بگذاریم با این شیوه فرد را دچار خطا می کنند.
#سواد_رسانه_ای
@bashgahajn
🔻تابآوری و تهدیدات ترکیبی – رویکردی نوین
🔹تابآوری بهطور مؤثر بهعنوان سازوکاری عمل میکند که به جای تمرکز بر مشکلات و چالشها، بر نقاط قوت تأکید میکند.
🔹در زمینه تهدیدات ترکیبی، این به معنای در نظر گرفتن سوی دیگر ماجراست – علاوه بر شناسایی آسیبپذیریها که باید مقدم بر ساخت تابآوری باشد، مفهوم تابآوری ما را به سمت تفکر درباره تواناییها و نقاط قوت خودمان هدایت میکند و اینکه چگونه میتوان این تواناییها را به شیوهای خلاقانه و نوآورانه برای مقابله با فعالیتهای تهدیدات ترکیبی به کار گرفت.
🔹به زبان ساده، همانطور که یک تهدید ترکیبی میتواند یک بخش را هدف قرار داده و بر بخشی دیگر تأثیر منفی بگذارد (برای مثال، یک حمله سایبری میتواند تأثیر منفی بر حوزه اجتماعی داشته باشد)، اقدامات تابآوری در یک حوزه میتواند تأثیر مثبت در حوزهای دیگر داشته باشد.
🔍@bashgahajn
🔻تفاوت هوش مصنوعی (AI) و هوش انسانی
۳. یادگیری:
هوش مصنوعی:
یادگیری آن وابسته به دادهها و الگوریتمهای از پیش تعریف شده است. باید با نمونههای کافی "آموزش" ببیند (یادگیری ماشین).
هوش انسانی:
یادگیری انعطافپذیر و پویاست. انسانها میتوانند از تجربه، مشاهده و حتی اشتباهات بدون نیاز به تکرار دقیق دادهها یاد بگیرند.
@bashgahajn
🔻پروپاگاندا
🔹پروپاگاندا محتوایی است که برای متقاعد کردن و تغییر رفتارها و نگرشها استفاده میشود.
⚠️تفاوت آن با روابط عمومی و تبلیغات چیست؟
🔹برخی معتقدند که تفاوتی وجود ندارد.
🔹با این حال، پروپاگاندا بار معنایی منفی دارد، زیرا اغلب شامل اطلاعات نادرست است، در حالی که تبلیغات و روابط عمومی (باور کنید یا نه) به یک کد اخلاقی پایبند هستند و حقیقت را بیان میکنند.
🔍@bashgahajn
💢 تاکتیک های جنگ شناختی
سوگیری_شناختی
🔻سوگیری نهم، اثر ارابه یا چشم و هم چشمی! (bandwagon effect)
🔷چشم و همچشمی پدیدهای است که از یک سوگیری شناختی به نام اثر ارابه موسیقی (bandwagon effect) نشات گرفته شده است.
🔷طبق اثر چشم و هم چشمی، گاهی اوقات افراد کاری را فقط به این دلیل انجام میدهند که دیگران انجام میدهند و توجهی به باورهای خودشان ندارند. این تمایل افراد به همسویی با عقاید و رفتارهای دیگران، سوگیری چشم و همچشمی نامیده میشود...
@bashgahajn
🔻سمپوزیوم جنگ شناختی
🔹تحلیل عمیق جنگ شناختی در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۲۱ در چارچوب یک سمپوزیوم رسمی ناتو درباره جنگ شناختی به طور جدیتر بررسی شد.
🔹 این سند در ۲۵ مارس ۲۰۲۲ منتشر شد و به پیشرفتهای پس از ۲۱ ژوئن نیز پرداخته است.
🔹 با برگزاری این سمپوزیوم، جنگ شناختی دیگر تنها در اختیار "مرکز نوآوری" نیست، بلکه به طور رسمی توسط بالاترین فرماندهان ائتلاف نظامی مورد استقبال، حمایت و توسعه قرار گرفته و توسط ناتو پیش برده میشود.
🔹کارشناسان به وضوح تشخیص میدهند که اهمیت قدرت نرم همچنان افزایش خواهد یافت، در حالی که «تعداد درگیریهای فیزیکی» (یعنی قدرت سخت) «ممکن است کاهش یابد» و هدف اصلی، ذهن انسان خواهد بود.
🔹از این رو، این سمپوزیوم را میتوان به عنوان «شروع رسمی» برای توسعه بیشتر جنگ شناختی توسط ناتو دانست که از این زمان به بعد «از طریق مجموعهای از نشستها و کارگاهها» ادامه یافت.
🔍@badhgahajn