eitaa logo
بسیج اساتید امین
1.8هزار دنبال‌کننده
13.7هزار عکس
15.9هزار ویدیو
146 فایل
بسیج اساتید دانشگاه امین و گروه کمک‌های مومنانه حسینی تهران ارتباط با ادمین @Admin_basij_asatid
مشاهده در ایتا
دانلود
از جزء ۵ ۵ تیر ۱۴۰۱ *نکته قرآنی ۱۴۰۱* *پاداش مهاجر با خدا و بالاتر از بهشت است* *وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَهً وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا؛* نساء/۱۰۰. 🔹هرکه در راه خداوند هجرت کند، در زمین سرپناهی فراوان و گشایشی (در کار) می‌یابد؛ و هر که از خانه‌اش برای هجرت به‌سوی خدا و رسول او خارج شود و آن‌گاه مرگ او را دریابد، قطعاً پاداش او برعهدۀ خداست و خداوند آمرزندۀ مهربان است. 📣 *پیام‌ها و نکته‌ها:* 1⃣ هجرت، زمینه‌ساز قدرت، حکومت و رشد است. 2⃣ با نیّت هجرت و با اوّلین گام و خروج از منزل، انسان به مقام‌هایی می‌رسد. *«و من یخرج من بیته»* 3⃣ راه خدا و رسول را بروید، نگران مرگ و حیات نباشید. *«ثمّ یدرکه الموت»* 4⃣ همۀ هجرت‌های مقدّس، مثل هجرت برای جهاد، تحصیل علم، تبلیغ و ... این آیه است. 🔴 *اشاره (۱)* 👇 - *چند نکته دربارۀ هجرت:* ✅ هجرت، قانونی عمومی حیات است و به‌معنای انتقال از محیط تهدید‌کننده به محلی است که آمادگی رشد صحیح در آن وجود دارد. ✅ در تاریخ اسلام با اینکه حوادث مهمی وجود داشته، امّا هیچ‌کدام مبدأ تاریخ شناخته نشد، مگر هجرت پیامبر که حاکی از اهمیّت موضوع می‌کند. ✅ هجرت، تنها مکانی و جغرافیایی نیست، بلکه قبل از آن باید هجرت درونی و حرکت از ظلمت به‌سوی نور شروع شود و اساساً مهاجر کسی است که از گناهان به‌سوی خدا هجرت می‌کند. 🔴 *اشاره (۲)* 👇 🔸 *ماجرای شگفت‌انگیز پیام حج حضرت امام خمینی – رحمت‌الله علیه- به روایت مرحوم حاج احمدآقا خمینی.* حضرت امام در این پیام که در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۶۶ مطابق اول ذى‌الحجه ۱۴۰۷ یعنی قبل از آغاز رسمی مناسک حج، و پیش‌از کشتار حجاج بیت‌الله الحرام توسط حاکمان آل سعود جنایتکار؛ پس از بسم‌الله ... با این آیه آغاز می‌کنند: *«وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ... »* احمد آقا نقل می‌کند: هنگامی که مقدمه و آیه‌ای را که در صدر پیام استفاده شده بود، دیده بود متعجب شد و دچار حیرت از اینکه چرا امام در این پیام حجاج را به شهادت و هجرت حسین‏‌گونه فرا خوانده‌اند! احمدآقا می‌گوید: وقتی پیام را مطالعه کردم، باور این قضیه برایم بسیار ثقیل بود. این پیام را به آقای انصاری نشان دادم که ایشان هم نظر بنده را داشت. بعد از اینکه آقای انصاری هم نظر داد، خدمت امام رفتم و به ایشان عرض کردم: آقا! تنها نظر من نیست، بلکه برادران دیگر هم معتقدند که آیه و مقدمه‏‌ای که در صدر مطلب به‌کار رفته است، هیچ‌گونه سنخیتی با مراسم و مناسک حج ندارد. امام فرمودند: *«هرچه سریع تر این پیام را به رسانه‏‌های گروهی و حجاج ایرانی در مدینه مخابره نمایید.»* این پیام در روز اول ذیحجه صادر شد و فاجعۀ خونین مکه در روز ششم ذیحجه به‌وقوع پیوست.» منبع: جناب سید مهدی امام جمارانی، برداشت‌هایی از سیرۀ امام خمینی. ✳️ حضرت آقا در ۱۸ خرداد سال جاری در دیدار با کارگزاران حج به وظایف سنگین دولت میزبان و لزوم عمل این دولت براساس مصالح دنیای اسلام نیز اشاره کردند و گفتند: تأمین امنیت همه زائران به‌ویژه زائران ایرانی و جلوگیری از تکرار فجایع گذشته و...از مطالبات جدی جمهوری اسلامی است. 🌹 *با آرزوی سلامتی کامل به همه حجاج عزیز، بخصوص حجاج کشورمان* منبع: تفسیر المیزان، نمونه و نور.
♨️وبینار جهاد تبیین ✅ سخنران: دکتر آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ⁉️با موضوع: اخلاق تشکیلاتی از منظر شهید بهشتی ⏰زمان :سه شنبه ۷ تیر ساعت ۱۱ صبح ❇️برگزار کننده: دبیرخانه ستاد جهاد تبیین اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور 💻 جهت شرکت در وبینار از لینک زیر مراجعه کنید: http://webconf.pnu.ac.ir/tabeen/ 🔹 بسیج اساتید
از جزء ۶ ۶ تیر ۱۴۰۱ *نکته قرآنی ۱۰۰۵* *تشویق خوبی‌ها و بخشش بدی‌ها* *إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا؛* نساء/۱۴۹. 🔹اگر (درباره خلق) آشکارا یا پنهانی نیکی کنید یا از بدی دیگران درگذرید خدا همیشه از بدی‌ها در می‌گذرد با آنکه در انتقام تواناست. 📣 *پیام‌ها و نکته‌ها:* 1⃣ هرجا که در موضع قدرتید و عفو اثر تربیتی دارد، عفو کنید؛ و هر جا که سکوت، ذلّت و تقویت ظلم است فریاد کنید. 2⃣ گاهی ظلم‌ستیزی و فریاد، ارزش است، و گاهی هم عفو و بخشش. 3⃣ انتقام و قصاص *«حقّ»* است و عفو و گذشت *«فضل»* 4⃣ عفو از موضع قدرت، ارزشمند است. *«عَفوّاً قدیراً»* به فرموده حضرت امام علی (ع): *بخشودن دشمن، سپاس چیره‌شدن بر اوست.* 🔴 *اشاره:* 👇 ✅ اگر خوبی‌ها را آشکار سازید، چه از طریق انجام‌دادن علنی آن و چه در گفتار و با اظهار تشکر و تقدیر یا آن را مخفی دارید، بلااشکال است؛ چون در حالت اول، مردم به کار نیک تشویق می‌شوند و در حالت دوم خلوص عمل بیشتر خواهد شد. ✅ اگر روی بدی را بپوشانید و ظالم را به ظلمی که کرده، یاد نکنید و آبرویش را پیش مردم نبرید و سعی در مقابله به‌مثل یا انتقام نکنید به یکی از صفات خدا متّصف شده‌اید، چون او نیز باوجود قدرتش صاحب عفو است. ✅ البته عفو ظالم تشویق ظلم نیست؛ چراکه عفو جایی است که بر ظالم مسلّط شده‌ای؛ دراین‌صورت عفو مایۀ تربیت خواهد بود. *روز فتح مکه، مشرکان به کعبه پناهنده شده بودند، عمر گفت که ما امروز انتقام خواهیم گرفت. پیامبر (ص) فرمود: امروز روز مرحمت است و از مشرکان پرسید گمان شما نسبت به من چیست؟ گفتند: : خیر است، تو برادر کریم ما هستی. پیامبر (ص) فرمود: امروز کلام من همان کلام یوسف است: (خطاب به برادران خود) *امروز بر شما هیچ توبیخ و ملامتی نیست.* «لاتثریب علیکم الیوم» ✅ بااین توضیح و مثال، بدیهی است که: *جایی که خطر برطرف نشده و هر گذشتی که ظالم را گستاخ‌تر کند، اسلام اجازه عفو نمی‌دهد.* منبع: تفسیر المیزان، نمونه و نور.
از جزء ۷ ۷ تیر ۱۴۰۱ *نکته قرآنی ۱۰۰۶* *کعبه؛ وسیلۀ سامان‌بخشی و قِوام برای مردم* *جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَه الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَائِدَ ذَلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ‌اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَیءٍ عَلِيمٌ؛* مائده/۹۷. 🔹 خدا کعبه را خانه حرمت‌دار و نیز ماه‌های حرام و نیز *هَدْی و قلائد* (قربانی نشان‌دار و بی‌نشان) همه را مایه قِوام مردم قرار داده، تا بدانید که خدا به هر چه در آسمان‌ها و زمین است آگاه است و خدا به همه چیز داناست. 📣 *پیام‌ها و نکته‌ها:* 1⃣ کعبه، برای همه است. *«للنّاس»* 2⃣ حجّ مایۀ ثبات و قوام مسلمانان است. *«قیاماً للنّاس»* 3⃣ قوام‌بخشی و سامان‌دادن به امور چندچیز می‌خواهد: *۱- مرکزیّت، ۲- امنیّت، ۳- غذا* و خداوند این سه را در کعبه و بیت‌الله الحرام قرار داده که هم مرکز است، هم حقّ هیچ نزاعی در آنجا نیست، هم قربانی‌ها وسیلۀ تغذیه و سامان‌بخشی به امور مسلمین است. 4⃣ کعبه که بیت‌‌الله الحرام است، از سنگ‌های ساده بنا شده است و این نشان‌دهندۀ ارزش‌های معنوی است. 5⃣ کسی حقّ قانونگذاری دارد که از تمام هستی آگاه باشد. *«یعلم ما فی‌السماوات و ما فی‌الارض»* 6⃣ سرچشمۀ احکام الهی، علم بی‌پایان اوست. اگر فلسفۀ حکمی را نمی‌دانیم، دلیل بیهودگی آن نیست، چون او می‌داند. *«ذالک لتعلموا»* 🔴 *اشاره:*👇 ✅ در این آیه به اهمیت کعبه و اثر آن در سازماندهی به زندگی اجتماعی مسلمین اشاره می‌کند: خانۀ کعبه مایۀ قوام مردم است، چون دنیا و آخرت شما قوامش به کعبه است. ✅ این خانه، رمز وحدت و مرکزی برای اجتماع دلهاست، در پناه این خانه و عمل به احکام حجّ بسیاری از کارهای مسلمین سامان می‌یابد. ✅ خدا کعبه را احترام کرد و آن را بیت‌الحرام نامید و به‌همین منظور جنگ در بعضی ماه‌ها (رجب، ذی‌قعده، ذی‌حجّه و محرّم) حرام کرد تا مراسم حجّ در محیطی امن انجام گیرد و جان و مال و عرض مردم از دستبرد دشمن در امان بماند. ✅ به‌خاطر حرمت این سرزمین بود که قربانی‌های با نشان(هَدی) و بی‌نشان (قَلائد) را جعل فرمود تا تغذیه مردم در ایامی که به مراسم حجّ اشتغال دارند تأمین گردد و افکار را ازاین جهت آسوده سازد. منبع: تفسیر المیزان، نمونه، و نور.