eitaa logo
بسیج اساتید امین
1.8هزار دنبال‌کننده
13.7هزار عکس
15.9هزار ویدیو
146 فایل
بسیج اساتید دانشگاه امین و گروه کمک‌های مومنانه حسینی تهران ارتباط با ادمین @Admin_basij_asatid
مشاهده در ایتا
دانلود
از جزء ۸ ۸ تیر ۱۴۰۱ *نکته قرآنی ۱۰۰۷* *انتصاب‌های خدا حکیمانه است* *وَ إِذا جاءَتْهُمْ آيَةٌ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ اللهِ اللهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ سَيُصيبُ الَّذينَ أَجْرَمُوا صغارٌ عِنْدَ اللهِ وَ عَذابٌ شَديدٌ بِما كانُوا يَمْكُرُونَ؛* انعام /۱۲۴. 🔹و هنگامى‌كه آيه‌اى براى آن‌ها بيايد، مى‌گويند: «ما هرگز ايمان نمى‌آوريم، مگر اينكه همانند چيزى كه به پيامبران خدا داده شده، به ما داده شود». خداوند آگاه‌تر است كه رسالت خويش را در كجا [و به‌عهدۀ چه كسى] قرار دهد. به‌زودى كسانى كه مرتكب گناه شدند، [و مردم را از راه حق منحرف ساختند]، در برابر مكر [و فريب و نيرنگى] كه مى‌كردند، گرفتار حقارت در پيشگاه خدا، و عذاب شديد خواهند شد. 📣 *پیام‌ها:* 1⃣ سردمداران قدرتمند مستکبر، بدون منطق و تنها به دلیل خودبرتربینی دعوت اسلام را نمی‌پذیرند. *«قالوا لن نؤمن»* 2⃣ پیامبران، منتخبان خدا هستند. *«الله اعلم حیث یجعل رسالته»* 3⃣ ملاک گزینش الهی، علم او به شایستگی‌هاست. *«الله أعلم»* 4⃣ نتیجۀ استکبار ذلّت است. *«لن نؤمن – صغار»* 5⃣ دربارۀ جمعی از سران کفر که در «بدر» کشته شدند، وعدۀ الهی عملی شد و ذلّت به آنان رسید. 🔴 *اشاره:* 👇 ✅ از شأن نزول‌هایی که برای این آیه نقل شده، فهمیده می‌شود که برخی از مشرکان، به بهانۀ این‌که سن یا قدرت یا ثروتشان از پیامبر (ص) بیشتر بوده، خود را برای پیامبری شایسته‌تر می‌دانستند؛ امّا روشن است که پیامبرشدن به سن و سال و ثروت و مقام و موقعیت نیست؛ بلکه به آمادگی روحی، پاکیزگی درونی، ویژگی‌های اخلاقی و انسانی، دوری از گناه، تقوی و پرهیزگاری زیاد نیاز دارد و کسی جز خدا از آن آگاه نیست. ✅ جانشین پیامبر نیز تمام صفات و برنامه‌های پیامبر به‌جز وحی و قانونگذاری را دارد؛ یعنی هم نگهبان دین است و هم رهبر مادی و معنوی مردم و هم باید دارای مقام عصمت از گناه باشد تا بتواند وظیفۀ خویش را به‌خوبی انجام دهد و الگوی مناسبی برای مردم باشد. به‌همین‌ دلیل، انتخاب او نیز به دست خداست و تنها خدا می‌داند چه کسی باید امام شد. ✅ روی همین اصل باید اذعان کرد، حتی برگزیده‌شدن شخصیت شاخصی مانند حضرت امام خمینی – رحمت‌الله علیه - به‌عنوان رهبری امّت اسلامی و بنیانگذار نظام دینی در دورۀ معاصر و در ادامه، سپرده‌شدنِ سکانداری کشتی انقلاب به دست با کفایت حضرت آقا به‌عنوان رهبریِ انقلاب اسلامی، نمی‌تواند بدون لطف و عنایت خدای متعال باشد. آری، *«الله اعلم حیث یجعل رسالته»؛* مگر نه این است که *«العلماء ورثة الانبیاء»* و چه کسی مرجّح‌ و اولی‌است ازاین دو شخصیت ممتاز، یعنی امامین انقلاب اسلامی که ادامه دهندۀ راه انبیا و ائمّه هدی (ع) هستند. منبع: تفسیر نمونه و نور ⚫ *سالروز شهادت حضرت امام جواد -علیه‌السلام- تسلیت باد.*
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پوتین خطاب به رئیسی: سلام مرا به آقای خامنه‌ای، رهبر معنوی ایران برسانید 🔹ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با همتای ایرانی‌اش خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: «در ابتدای گفتگو مایلم از جنابعالی بخواهم که بهترین آرزوهای مرا به آقای خامنه‌ای، رهبر معنوی ایران برسانید.» 🔹این دو مقام سیاسی همچنین از تجربه مشترک همکاری در مسائل حساس سوریه به نیکی یاد کردند.
حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر می‌فرماید: ای مالک! در کارهای کارمندان کاوش کن و چشم هایی را به عنوان بازرس که دارای خصوصیات صداقت و وفاداری هستند بر آنان بگمار، چون بازرسی کارهای آنان در پنهانی، وادارشان می کند تا نسبت به امانتداری در برخورد با مردم به نرمی و محبت رفتار نمایند.
از جزء ۹ ۹ تیر ۱۴۰۱ *نکته قرآنی ۱۰۰۸* *ماجرای تمدید مأموریت حضرت موسی (ع)* *وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيلَةً وَقَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ؛* اعراف/۱۴۲. 🔹و با موسی، سی شب وعده گذاشتیم و آن را با ده‌شب دیگر تمام کردیم، تا آنکه میقات پروردگارش در چهل‌شب به‌سر آمد و موسی هنگام رفتن به کوه طور به برادرش هارون گفت: در میان قوم من جانشینم باش و کار آنان را اصلاح کن و راه فسادگران را پیروی مکن! *اشاره (۱):* ✅ این آیه، ماجرای درگیری دیگر بنی‌اسرائیل با حضرت موسی را خاطرنشان می‌سازد و آن، جریان رفتن موسی به میعادگاه پروردگار عالم و گرفتن تورات است. ✅ ماجرای دیگر، آوردن جمعی از مردان بنی‌اسرائیل به میعادگاه برای مشاهدۀ این جریان و اثبات اینکه خدا را نمی‌توان با چشم سر دید. به‌دنبال آن داستان گوساله‌پرستی و غوغای سامری ذکر شده است. ✅ موسی وقتی برای قرار به کوه طور می‌رفت، به برادرش هارون گفت: در میان قوم من جانشین من باش و در اصلاح آنها تلاش کن. ✅ در این‌که چرا در یک آیه سی‌شب گفته و در آیۀ دیگر چهل شب؟ مفسّران گفته‌اند در اصل، توقف موسی در میقات ( محل قرار) طور چهل روز بوده، امّا خدا برای امتحان بنی‌اسرائیل، نخست موسی را برای یک مواعدۀ سی روز دعوت نمود، سپس آن را تمدید کرد تا سرکشان آنها صفوف خود را از پیروان موسی مشخص نمایند. ✅ برخی از مفسّران گفته‌اند موسی از خدا خواست کتابی برای هدایت مردم بر او نازل کند و خدا به او وعده داد که پس از سی‌شب بر او نازل می‌کند و این نزول ده شب ادامه خواهد یافت. پس سی‌شب عبادت و ده‌شب تحویل کتاب بوده است که جمعاً چهل‌شب می‌شود و در آیۀ دیگر جمع آن را بیان کرده است: *( وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَيلَةً)* ۰ ✳️ *در عدد چهل اسراری نهفته است که نمونه‌های آن تقدیم می‌شود:* 🔹 ماجرای میقات موسی(ع) ۴۰ شب طول کشید. 🔹 قوم موسی(ع) ۴۰ سال سرگردان بودند. 🔹 در زمان حضرت نوح (ع) ۴۰ روز باران بارید. 🔹 انبیا بجز حضرت عیسی و یحیی (ع) در ۴۰ سالگی مبعوث شدند. 🔹 پیامبر اسلام (ص) در ۴۰ سالگی مبعوث شد. 🔹۴۰ روز خدیجه (س) از پیامبر جدا شد، تا مقدمه تولد حضرت فاطمه (س) شود. 🔹حفظ ۴۰ حدیث موجب قرارگرفتن در شمار فقها. 🔹 خواندن ۴۰ حمد بر بیمار تب‌دار باعث شفاست. 🔹 گواهی ۴۰ مؤمن بر خوبی مؤمن متوفی موجب آمرزش اوست. 🔹 تا ۴۰ سالگی کسب کمالات روحی آسان است. 🔹امام حسین (ع) تنها امامی است که «اربعین» و « زیارت اربعین» دارد. 🔴 *اشاره (۲)* 👇 🔰 شب‌های دهه نخست ماه ذی‌حجّه هر شب بین نماز بین مغرب و عشاء دو رکعت نماز دارد. امام صادق (ع) می‌فرماید: پدرم حضرت امام باقر (ع) به من فرمود پسرم! اگر این نماز را بخوانی، در ثواب حاجیان، و اعمال آنان شریک می‌شوی. 🔰 نماز شب‌های ذی‌حجّه: در هر رکعت، سورۀ حمد و توحید، و پس‌از آن همین آیه (۱۴۲سورۀ اعراف) می‌خوانی. 🌹 *روز اول ذی‌حجّه، روز ازدواج امیر مؤمنان و حضرت زهراء (علیهما‌السلام) است که این روز مبارک را گرامی می‌داریم.* منبع: تفسیر مبین و نور.
از جزء ۱۰ ۱۰ تیر ۱۴۰۱ *نکته قرآنی ۱۰۰۹* *نحوۀ برخورد با پیمان‌شکنان لجوج* *وَأَذَانٌ مِنَ‌اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى‌النَّاسِ يوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيرٌ لَكُمْ وَإِنْ تَوَلَّيتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيرُ مُعْجِزِی اللَّهِ وَبَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ؛* توبه/۳. 🔹و اين اعلام خدا و رسول اوست به مردم در روز حجّ اکبر که خدا و پیامبر وی در برابر مشرکان تعهّدی ندارند، و اگر توبه کنند به‌سود شماست؛ اما اگر روی برتابید بدانید که شما خداوند را عاجز نتوانید کرد و کافران را به عذابی دردناک بشارت ده. 📣 *نکته‌ها و پیام‌ها:* ✅ در آیه اوّل، اعلام برائت به خود مشرکان بود، اینجا اعلام این برائت از مشرکان به عموم مردم است. ✅ *«حجّ اکبر»* یا عید قربان است، یا روز عرفه و به همهّ مراسم حج، در برابر «عمره» که حجّ اصغر است. ✅ برای جلوگیری از مظلوم‌نمایی دشمن و تبلیغ علیه خودتان، مردم را در جریان بگذارید. *«أذان ... من‌النّاس».* ✅ در تبلیغ از عنصر زمان و مکان غفلت نکنید *«یوم الحجّ الاکبر».* ✅ از تشویق و تهدید، استفاده کنید. *«إن تبتم ... خیر لکم، إن تولیتم فأعلموا».* ✅ هنگام قطع روابط، روزنه‌ای برای پیوند، باقی گذارید *«فإن تبتم».* 🔴 *اشاره:*👇 🔰 برخلاف آیۀ قبلی با تأکید بیشتری بیزاری از مشرکان را نه تنها به خود آنها بلکه به همۀ مردم در روز عید قربان اعلام می‌کند تا هم مشرکان و بهانه‌جویان نگویند غافلگیر شدیم و هم مردم پس‌از انقضای چهار ماه، خودشان را برای قتال آماده سازند. سپس مشرکان را خطاب می‌کند و آنها را تشویق به توبه می‌نماید؛ زیرا در سایۀ گرایش به توحید، سعادت دنیا و آخرت را به‌دست خواهند آورد؛ اما به مخالفان لجوج هشدار می‌دهد که اگر از این فرمان الهی که ضامن سعادتتان است، سرپیچی کنید باید بدانید هرگر نمی‌توانید خدا را ناتوان ساخته و از قلمرو وحکومت او بیرون روید بلکه عذابی دردناک در انتظارتان است. 🔰 گرچه قرآن، بیزاری و برائت از مشرکان را سربسته بیان کرده، امّا از روایات استفاده می‌شود که حضرت علی - علیه‌السلام- از طرف پیامبر (ص) مأمور شد که چهار موضوع را به مردم ابلاغ کند: 1⃣ لغوِ پیمانِ مشرکان‌؛ (چون بیشتر آنها پیمان‌شکنی کردند و بر سر عهدشان نماندند) 2⃣ ممنوع‌بودن شرکت آنها در مراسم حجّ آینده؛ 3⃣ ممنوع‌بودن طواف افراد عریان و برهنه که تا آن زمان در میان مشرکان رایج بود. 4⃣ ممنوع‌بودن ورود مشرکان به خانۀ خدا.‌ منبع: تفسیر المیزان، نمونه و نور
از جزء ۱۲ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ *نکته قرآنی ۱۰۱۱* *تابلوی انسان‌های کم‌ظرفیت و پرظرفیّت* *وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ*إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ؛*‌هود/۱۰و ۱۱. 🔹و اگر بعد از شدت و رنجی که به او رسيده، نعمت‌هایی به او بچشانيم، می‌گويد: «مشکلات از من برطرف شد، و ديگر باز نخواهد گشت!» و غرق شادی و غفلت و فخرفروشی می‌شود؛ مگر آنها که (در سايۀ ايمان راستين،) صبر و استقامت ورزيدند و کارهای شايسته انجام دادند؛ که برای آنها، آمرزش و اجر بزرگی است. 📣 *پیام‌ها و نکته‌ها:* 1️⃣ انسان، کم‌ظرفیت است و با چشیدن نعمتی فخرفروشی می‌کند. 2⃣ کامیابی‌ها را نشانۀ محبوبیت نزد خداوند ندانیم و نگوییم: *«ذهب‌السیّئات عنّی»* 3⃣ تحلیل‌ها و بینش‌های غلط سبب رفتار نادرست می‌شود، گمان می‌کند بدی ندارد *«ذهب‌السّیئات عنّی»* لذا دست به فخرفروشی می‌زند. *«لفرخ فخُور»* 4⃣ شخصیّت برخی‌ انسان‌ها متزلزل وابسته به حوادث بیرونی است، نه کمالات درونی؛ گاهی «یَؤس» و «کفور» و گاهی «فرخ فخور» *امّا در مقابل این گروه کم‌ظرفیّت، مؤمنان هستند که:* در برابر حوادث تلخ و شیرین زندگی، اهل صبراند و عمل صالح، نشکنند و مقاوم، نه مأیوسند و نه کفور و نه فخور؛ با صبر و پایداری‌شان، مغفرت و پاداش الهی را جذب می‌کنند. 🔴 *اشاره:*👇 ✅ اگر انسان‌های تربیت‌نشده، کوته‌بین و کوته‌نظر هستند و به هنگام سختی دچار نومیدی و ناشکری می‌شوند و موقع نعمت دچار شادی و فخرفروشی می‌گردند؛ *ولی انسان‌های تربیت‌شده مکتب وحی، طور دیگر عمل می‌کنند.* ✳️ آنان موقع بلا و سختی صبر می‌کنند و بی‌تابی موجب نمی‌شود که نومید و ناسپاس شوند. به‌هنگام گشایش، خدا را سپاس گویند و با انجام عمل صالح، نعمت الهی را در جایی که سبب رضایت خداست صرف می‌کنند. اینها افراد بزرگی هستند که هم سختی‌ها و هم گشایش را در خود هضم می‌کنند و از یاد خدا غافل نمی‌شوند، لذا خدا آنها را فراموش نمی‌کند و می‌آمرزد، یعنی خصلت‌های بد را از وجود آنان محو می‌کند و ... به علاوه پاداش بزرگی نصیب‌شان خواهد شد. منبع: تفسیر المیزان، نمونه و نور
از جزء ۱۳ ۱۳ تیر ۱۴۰۱ *نکته قرآنی ۱۰۱۲* *رهاکردن هاجر و اسماعیل در سرزمین مکّه* *رَبَّنَا إِنِّی أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيتِی بِوَادٍ غَيرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَيتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَيهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يشْكُرُونَ؛* إبراهيم/۳۷. 🔹پروردگارا! من (یکی) از فرزندانم (اسماعیل) را در سرزمين بی‌آب و علفی، در کنار خانه‌ای که حرم توست، ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند؛ تو دل‌های گروهی از مردم را متوجه آنها ساز؛ و از ثمرات به آنها روزی ده؛ باشد که سپاسگزاری کنند. 📣 *نکته‌ها و پیام‌ها:* 1⃣ وقتی خداوند در زمان پیری ابراهیم، اسماعیل را به او عطا کرد، او را فرمان داد که این کودک و مادرش را در مکّه اسکان دهد. ابراهیم، فرمان الهی را اطاعت و سپس برای آنان دعا کرد. 2⃣ در روایات می‌خوانیم که امام باقر (ع) فرمود: ما اهل بیت رسول‌الله (ص)، بقیّه ذریّه ابراهیم هستیم که دل‌های مردم به‌سوی ما گرایش دارد؛ سپس این آیه را تلاوت فرمودند: *«ربّنا انّی اسکنت ...»* 3⃣ انتخاب مسکن انبیا براساس نماز و عبادت بود. *«اسکنت – لیقیمواالصلوة»* 4⃣ دینداری گاهی با آوارگی، هجرت، دوری از خانواده و محرومیّت از امکانات رفاهی همراه است.*«اسکنت من ذریّتی بواد غیر ذی زرع»* 5⃣ کعبه و اطراف آن در زمان حضرت ابراهیم نیز محترم و دارای محدودیّت و ممنوعیّت بوده است. *«بیتک المحرّم»* 6⃣ محبوبیِت و گرایش دل‌ها به دست خداست. *«فاجعل افئدة ...»* 7⃣ همه مردم، لیاقت دوست‌داشتنِ اولیای خدا را ندارند. *«من النّاس»* 8⃣ مردان خدا، دنیا را برای هدف عالی می‌خواهند. *«من الثمرات لعلهم یشکرون»* 🔴 *اشاره:* 👇 ✅ این آیه به زمانی اشاره دارد که ابراهیم پس‌از آن‌که از کنیزش هاجر، صاحب پسری شد و نامش را اسماعیل گذاشت،حسادت همسر اوّلش ساره تحریک شد و او نتوانست حضور هاجر و فرزندش را تحمّل کند. به‌همین جهت از ابراهیم خواست که آن مادر و فرزند را به نقطۀ دیگری ببرد. ✅ ابراهیم نیز به فرمان خدا در برابر این درخواست تسلیم شد و اسماعیل و مادرش هاجر را به سرزمین مکه که در آن روز، سرزمینی خشک و غیرمسکونی بود، برد و در آنجا گذارد و با آنها خداحافظی کرد و بازگشت. چیزی نگذشت که این کودک و مادر در آن آفتاب داغ تشنه شدند. هاجر برای نجات جان کودکش سعی و تلاش فراوان کرد و خدایی که اراده کرده بود آن سرزمین یک کانون عبادت گردد، چشمۀ زمزم را آشکار کرد. چندی نگذشت قبیلۀ بیابان‌گرد «جُرهُم» که از نزدیکی آنجا می‌گذشت، از ماجرا آگاه شد و در آنجا رحل اقامت افکند و مکّه کم‌کم شکل گرفت. منبع: تفسیر نمونه و نور
6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موضوع پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از نظر سرلشکر باقری