📸 گزارش تصویری
جلسه تخصص گرایی یا مأموریت مداری
با حضور حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
دفتر بسیج حوزه علمیه مشکوه
🔸 #واحد_حاکمیتی_و_جهتگیری
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @basij_meshkat
📸 گزارش تصویری
جلسه تخصص گرایی یا مأموریت مداری
با حضور حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
دفتر بسیج حوزه علمیه مشکوه
🔸 #واحد_حاکمیتی_و_جهتگیری
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @basij_meshkat
🔰 واحد اندیشه بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه برگزار میکند:
♦️ گاهِ امام
امام مبارزه، از طلبههای جوان خود، چه میخواهد؟
🔻 سلسله جلسات مباحثه ۵ دیدار مهم ولی معظم، با طلاب و روحانیون
جلسه اول، چهارشنبه،۵آبان
ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۳۰
دفتر بسیج
متن مورد مباحثه:
دیدار آقا با طلاب فیضیه ۱۳۷۹
https://farsi.khamenei.ir/print-content?id=21451
بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه علی بن موسی الرضا علیه السلام
🆔 @basij_meshkat
حوزه و روحانیت جزیرهای نیست که با پیرامون خود ارتباطی نداشته باشد.
مسائل روحانیت و مسائل حوزه، پیوندی ناگسستنی با مسائل کشور، مسائل نظام اسلامی، مسائل دنیای امروز و حتی با مسائلی از تاریخ و گذشته دارد.
مطلبی که امروز در نظر گرفتم در این اجتماع عزیز در میان بگذارم، مطلبی راجع به حوزه است؛ ولی مسائل حوزه از مسائل کلّ جامعه، مسائل کشور، مسائل جهان، بلکه مسائل تاریخ جدا نیست. حوزه و روحانیت جزیرهای نیست که با پیرامون خود ارتباطی نداشته باشد. برحسب بافت معمولىِ همیشگىِ تغییرناپذیر نظام اجتماعی و روابط انسانی ما، حوزه و روحانیت مثل خونی است که در سرتاسر پیکرهی جامعه در جریان است؛ در حرکت است؛ با همه جا مرتبط است. لذا مسائل روحانیت و مسائل حوزه، پیوندی ناگسستنی با مسائل کشور، مسائل نظام اسلامی، مسائل دنیای امروز و حتی با مسائلی از تاریخ و گذشته دارد که من در بحث امروز، فهرستگونهای از آن را عرض میکنم .
۱۳۷۹/۰۷/۱۴
بیانات در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه
🆔 @basij_meshkat
🔰 ماجرای لبنان
🔻 عددی که آشکار شد...
باحضور:
🎙 محمد حسین امیدی
کارشناس مسائل لبنان
🕛 دوشنبه ۳ آبان، بعد از نماز ظهر
دفتر بسیج
#جنبش_علم
بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه علی بن موسی الرضا علیه السلام
🆔 @basij_meshkat
اگر زبدگان و نخبگان و خواص جامعه نقشهای خود را پیدا کنند و طبق آن عمل کنند، هیچ بُعدی ندارد - بلکه نتیجهای حتمی است - که این تمدّن مثل همهی تمدّنهای دیگر رشد خواهد کرد.
یک فکر نو، یک پیشنهاد نو برای بشریت مطرح شود و بر اساس آن فکر، یک نظام سیاسی در گوشهای از دنیا بتواند یک ملت را گرد هم جمع کند؛ آن ملت ایستادگی کند؛ آن مردم به شرایط لازمی که خواهم گفت، عمل کنند؛ زبدگان و نخبگان و خواص جامعه نقشهای خود را پیدا کنند و طبق آن عمل کنند. لذا هیچ بُعدی ندارد - بلکه نتیجهای حتمی است - که این تمدّن مثل همهی تمدّنهای دیگر رشد خواهد کرد.
۱۳۷۹/۰۷/۱۴
بیانات در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه
🆔 @basij_meshkat
🔰 وکیل الملة
🔻چگونه نقش نظارتی مجلس بر دولت محقق شود؟
با حضور:
دکتر روح الله ایزدخواه
نماینده مجلس شورای اسلامی
دوشنبه،۱۰ آبان از نماز مغرب تا ساعت ۱۹
دفتر بسیج مشکات
🔸 #بسیج_مشکوه
🔸 #جنبش_علم
بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه علی بن موسی الرضا علیه السلام
#بعد_سوم را با یکدیگر خواهیم ساخت...
#حرکت_مشکات
#احیای_حوزه_عاصمه
🆔 @basij_meshkat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نماز جمعه...
گفتاری از حجت الاسلام عرب
برشی از جلسات شرح خطبه منا
🆔 @basij_meshkat
بسم الله الرحمن الرحیم و له الحمد
🔰 مبارزه حاد سیاسی، فصل اخیر ایجاد هویت طلبه عصر امام خمینی ره
🔻همواره یکی از اصلی ترین پرسش های دغدغه مندان در حوزه تربیت طلاب انقلابی، این بوده است که چگونه می توان نسلی همچون بهشتی، مطهری، خامنه ای، باهنر، مفتح و ... را تربیت نمود و بازتولید همان روحیه ها و انگیزه ها و مولفه ها را در تقاطع زمانی امروز انقلاب اسلامی رقم زد؟
🔻طلبه دوران سطح به صورت طبیعی نخستین اولویتش تقویت بنیان های علمی است تا بتواند از ابزار علمی به دست آمده در این دوران بهره های لازم در دوران درس خارج را ببرد؛ اما بی شک صرف پرداختن به دروس مرسوم حوزوی در دوران 7 الی 10 ساله سطح، شخصیتی بی ربط به انقلاب اسلامی پرورش خواهد داد.
🔻 بازخوانی شخصیت روحانیون انقلابی (همچون رهبر معظم انقلاب، شهیدان بهشتی، مطهری و ...) به ما نشان می دهد که تحول در سه بُعد «بینش، گرایش و کنش» طلبگی موجب پدید آمدن الگویی متفاوت از طلبه مطلوب شده است.
♦️ بینش
فهم و اجتهاد این نسل از شاگردان امام ره، خوانشی جدید از اسلام و تشیع ارائه می داد که در سالهای پایانی عمر مبارک حضرت روح الله ره #اسلام_ناب_محمدی ص نام گرفت.
♦️ گرایش
دلداگی عمیق به مکتب اسلام ناب و شخص حضرت امام ره عامل محرکی بود که اندیشه را به روحی در تمام کالبد وجودی شاگردان مکتب امام ره مبدل می ساخت.
♦️ کنش
تبلور اندیشه اسلام ناب در جامعه، این نسل را به درگیری حاد با کانون قدرت رسانده و عملا شخصیتی سیاسی از ایشان به بار آورده بود.
🔻با توجه به تجربه سال های طلبگی و فعالیت تشکلی باید گفت که نسل امروز، از یک سو فاصله ای طولانی با عمق اندیشه اسلام ناب دارد و از سویی حوصله مطالعات گسترده در حوزه مباحث اندیشه ای را ندارد. این معضل عوامل متعددی داشته که از جمله اساسی ترین آنها فقدان احساس مسئولیت اجتماعی است. به نظر می رسد تنها مسیر برای جبران این خلاء، قرار گرفتن در نقطه کانونی #مبارزات_سیاسی می باشد.
🔻طلبه امروز، به غایت محتاج درگیری حاد با تمام مسائل سیاسی است تا ضمن #درک_جامع از صحنه مبارزات کشور، #خلاء_های_فکری و اندیشه ای خویش را درک کرده و از این رهگذار چنگی به ریسمان ممدود تراث فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی بزند. سایر ابعاد مورد نیاز برای یک #مصلح_دینی همچون تبلیغ، ایجاد جریان انسانی، ارتباط با ارکان حاکمیت و ... نیز در دامنه مبارزه حاد سیاسی محقق خواهد شد.
🔻پر واضح است که فرصت طلاب محدود بوده و امکان پرداختن به تمام ابعاد در یک بازه زمانی محدود وجود نخواهد داشت. از این رو اهمیت انتخاب محوری ترین بعد شخصیتیِ مصلح دینی (به مثابه فصل اخیر) بسیار ضروری خواهد بود. بر اساس شواهد فوق الذکر و همچنین نگاه مجموعی به بیانات رهبر انقلاب پیرامون هویت طلبه عصر انقلاب خصوصا با ماموریت رهبری دینی و اصلاح گری اجتماعی (1) به نظر می رسد که فصل اخیر هویت مصلح اجتماعی، #مبارزه_حاد_سیاسی است.
🔻تفصیل مقصود از مبارزه حاد سیاسی مجال دیگری می¬طلبد اما اجمالا مقصود از مبارزه حاد سیاسی، سیاسی کاری ها یا قرار گرفتن و ضریب دادن به دسته بندی های باطل سیاسی نیست (2) بلکه مقصود همان معنای رفیع و بلندی است که رهبر معظم انقلاب در کتاب انسان 250 ساله و همچنین کتاب همرزمان حسین علیه السلام، به تشریح و تبیین آن پرداخته اند. (3)
محمد سجاد بیگی
مسئول بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه علی بن موسی الرضا علیه السلام
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
پی نوشت:
(1) بیانات رهبر انقلاب در تاریخ های: 26 دی 68 ؛ 4 بهمن 69 ؛ 20 شهریور 73 ؛ 14 مهر 79 ؛ 12 اردیبهشت 80 ؛ 11 اردیبهشت 87 ؛ 17 آبان 85 ؛ 29 مهر 89 ؛ 4 آبان 89 ؛ 19 مهر 91 ؛ 18 اردیبهشت 98
(2) بیانات رهبر انقلاب؛ 1 اسفند 70
(3) رجوع شود به کتاب همرزمان حسین علیه السلام، گفتار سوم: فلسفه و هدف امامت ؛ همچنین کتاب انسان 250 ساله (حلقه2)، بخش مقدمه
🆔 @basij_meshkat
گزارش تصویری از سفر تبلیغی ایام فاطمیه به مناطق محروم استان خراسان جنوبی (نهبندان)
برنامه مشترک، بسیج حوزه علمیه مشکوه، بسیج حوزه علمیه مشکوه کریمه اهل بیت سلام الله علیها، طلاب حوزه علمیه نهبندان و سربیشه
واحد تبلیغ بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه علی بن موسی الرضا علیه السلام
🆔 @basij_meshkat
بسم الله الرحمن الرحيم
💠 فصل اخیر چیست؟
#فصل_اخیر یا همان بعد سوم، بستری است برای تحقق ماموریتهای #طلبه_انقلابی که به همت معاونت محترم آموزش در برنامه درسی بسیاری از دورهها جانمایی شده است.
💠 چرا ترمهای قبل در برنامه نبود؟
در سالهای قبل از کرونا، همواره یک ساعت به صورت ثابت در برنامه درسی تحت عنوان #بعد_سوم وجود داشت که مختص به برنامههای سیاسی و اجتماعی بود.
نوعا این برنامه ها با حضور بزرگوارانی بود که به ارائه مسائل و چالش های روز انقلاب بپردازند. (افرادی همچون آقایان حسن رحیمپور، وحید جلیلی، محمدباقر قالیباف، سهیل اسعد و ...)
🔴 چرا تعطیل شد؟
از یک سو به دلیل #کرونا و کاهش طبیعی فعالیتهای تشکلی مدرسه و از سوی دیگر به دلیل حضور ١١ دوره در مقطع سطح مدرسه، جلسات #بعد_سوم حدودا به مدت یک سال به حال تعلیق درآمد.
اما اکنون و به واسطه حضور فعالتر بسیاری از شما برادران در #بسیج و برگزاری دو الی سه ساعت برنامه ثابت در هفته های پایانی نیمسال اول، توسط طلبههای دورههای مختلف و شکلگیری #نیاز_واقعی به لطف خدا و همت معاونت محترم علمی تربیتی، ٢ ساعت ثابت تحت عنوان #فصل_اخیر به برنامه درسی اکثر دورهها اضافه شد.
🌱 #فصل_اخیر استعارهای است تا نمایانگر عنصر هویت ساز طلبه عصر انقلاب باشد.
دو برنامه اصلی #بسیج در این دو ساعت عبارت است از:
ادامه پست قبل:
🔸 یک: جلسات مباحثه "شناخت جامع اسلام" (زمان: شنبهها ساعت ١٠:٣٠ الی ١١:٢٠)
در این جلسات متونی از آثار اندیشمندان معاصر اسلامی، همچون امام ره و علامه طباطبایی ره مباحثه میشود تا جامعیت اسلام درک شده و تطبیقش در جهان امروز مورد مداقه قرار گیرد.
دبیر این جلسات برادر فرشید خلیلی (دوره٩) خواهند بود.
🔸 دو: جلسات خبرخوانی، تحلیل و طراحی کنش سیاسی یا همان #بعد_سوم سابق (زمان: یکشنبهها ساعت ١٣:٣٠ الی ١۴:٢٠)
در این جلسات که با پشتوانه مطالعه و رصد اخبار روز شکل گرفته است، تا امروز بیشتر به بررسی و تحلیل وقایع مهم سیاسی و همچنین برقرار کردن ارتباط میان این وقایع با مبانی انقلاب اسلامی پرداختهایم. ان شاء الله به همت شما عزیزان باید به سمت #کنش_سیاسی_طلبگی نیز حرکت کنیم.
دبیری این جلسات مشترکا به عهده برادران علی شمقدری (دوره۴ جدید) و علی طلوعی (دوره٩) میباشد.
🔺 لازم به ذکر است که این دو جلسه ثابت هفتگی مکمل یکدیگر بوده و هر دو در ساماندهی شخصیت جامع طلبگی با سوگیری رهبری دینی تاثیر بسزایی دارد.
🆔 @basij_meshkat
بسم الله الرحمن الرحیم
«الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا»
به لطف خداوند متعال و توجهات حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) ، با هدف احیای فاطمیه در روستاهای مرزنشین و محروم خراسان جنوبی تعدادی از طلاب حوزه علی بن موسی الرضا و کریمه اهل بیت عزم تبلیغ کردند، گزارش این تبلیغ به شرح زیر است:
۱. اعزام حدود ۳۲ مبلغ از طلاب و اساتید مدارس علمیه مشکات(حوزه علی بن موسی الرضا و کریمه اهل بیت)
۲. برقراری ارتباط با دو حوزه علمیه سربیشه و نهبندان و همکاری با طلاب این دو حوزه علمیه در احیای مراسم فاطمیه
۳. ارتباط با نوجوانان، سرکشی به منزل اهالی روستا و برگزاری هیئت در ۱۳ روستای محروم خراسان جنوبی(نهبندان)
۴. پخت حدود ۶۰۰۰ غذا برای مراسم های عزاداری.
واحد تبلیغ بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه
🆔 @basij_meshkat
بسم الله الرحمن الرحيم
📣 *برگزاری نخستین جلسه #فصل_اخیر*
✅ با عنایت خدای تعالی و همت برادران *کارگروه اندیشه واحد حاکمیت* و همچنین با توجه به حضوری شدن مدرسه، فردا (شنبه) ٢۴ دی ماه از ساعت ١٠:٣٠، نخستین جلسه #فصل_اخیر برگزار خواهد شد.
🔴 در این جلسات شنبه ها، محتوای جزوه *جامعیت اسلام* مورد مباحثه قرار میگیرد. محتوای جزوه که به پیشنهاد حجت الاسلام والمسلمین قنبریان گردآوری شده است، مشتمل بر مباحثی از *تفسیر المیزان* و همچنین *چهل حدیث امام خمینی ره * است که به بررسی *ابعاد جامعیت دین مبین اسلام در ساحتهای مختلف حیات انسان* میپردازد.
🔰 لازم به ذکر است که برای جلسات مباحثه #جامعیت_اسلام چهار گروه ١٠ الی ١۵ نفره از دورههای ٩، ٨، ٧، ۴ جدید، ۵ جدید و ٧ جدید (حدود ۵٠ نفر از طلاب مدرسه) تشکیل گردیده است.
#کارگروه_اندیشه
#واحد_حاکمیت_و_جهتگیری
🆔 *@basij_meshkat*
🔰 گزارش تحلیلی واحد تبلیغ بسیج مشکوه از سفر تبلیغی به مناطق محروم استان خراسان جنوبی
بسم الله الرحمن الرحیم و له الحمد
♦️سفر تبلیغی #خراسان_جنوبی به پایان رسید و حاصل گفت و گو و زندگی یکی دو روزه و کوتاهمان با مردم و طلبههای #نهبندان و #سربیشه چند نکته مهم بود:
🔻١. یکجانشینی و مهاجرت به شهر
#مهاجرت_از_روستا فراگیر شده و اصلی ترین عامل، ناکارآمدی فعالیت های اقتصادی روستاییان است. صد البته عوامل فرهنگی (در لایه گرایش ها و سبک زندگی) همچون راحت طلبی و چشم و هم چشمی ها نیز بی تاثیر نبوده است.
بسیاری از روستاییان امروز (در منطقه ای که توفیق خدمت داشتیم) #عشایر دیروز بوده اند. مساله یکجانشینی عشایر و سپس مهاجرت یکجانشینان به شهر، جزء مسائلی است که پدیدآورنده چالش های امنیتی و اجتماعی خواهد بود.
🔻٢. آب، حیاتبخش دامداری
به گفته برخی روستاییان عامل رکود #اقتصاد_روستایی (خصوصا دامداری) افزایش نرخ مصوب نهاده های دامی از یکسو و عدم افزایش قیمت دامها از سوی دیگر است. به همین جهت یک روستایی با یک حساب و کتاب سر انگشتی، میوه فروشی با وانت در یک شهر بزرگتر (ماگثل بیرجند) یا حتی مسافرکشی را بسیار پر فایده تر از #تولید میداند. این درحالی است که به اذعان برخی از اهالی، اگر مساله #آب و #آب_رسانی به طور ریشه ای حل شود، امکان بسیار بهتری برای پرورش دام از طریق زمین های اطراف روستا وجود خواهد داشت و دیگر نیازی به خرید کاه یا جو حداقل در بخش مهمی از سال، نخواهد بود. طبعا #مطالبهگری و #خدمت_رسانی و #حل_تخصصی مسائل مرتبط با آب و آبرسانی بسیار مهم است. به جز #خیریه_کریمان مجموعه دیگری که متمرکز بر این مساله باشد را نمیشناسیم.
این مساله، به تنهایی میتواند عامل بسیار محرکی برای #مطالبه_گری جنبش دانشجویی و جوانان فعال طلبه استان هگخراسان جنوبی باشد.
🔻٣. وحدت شیعه و سنی
ارتباط #اهل_سنت و #شیعیان در این مناطق بسیار مسالمت آمیز بوده و وصلت میان این دو مذهب هیچ قبحی ندارد و معمول است. (این وضعیت تیز بینی علمای شیعه و اهل سنت را میطلبد تا این وحدت شیرین را به جنگ داخلی و در نتیجه بحران های امنیتی تبدیل نکنند!)
🔻۴. پایبندی به مناسک دینی
حضور مستمر #روحانیت آگاه و مجاهد ولو در حد دهه اول محرم، دهه آخر صفر، فاطمیه و ماه مبارک رمضان، تاثیر بسازیی در تثبیت #مناسک دینی و #شعائر مذهبی دارد. گرچه تعمیق این مناسک و شعائر و ایجاد فهم عمیق دینی در مردم، نیازمند زندگی مستمر با ایشان است. طبعا این مهم تنها از طریق فعالیت هر چه بیشتر طلاب و فضلای استان خراسان جنوبی امکان پذیر است.
🔻۵. وضعیت طلاب نهبندان و سربیشه
طلبه های دو حوزه علمیه #نهبندان و #سربیشه که در این سفر همراهشان بودیم، قابلیت بسیار زیادی برای ارتباط گسترده با مردم استان خود دارند. به لطف خدا در این سفر، بستر بسیار خوبی برای مواجهه این عزیزان با مردم شهر و دیارشان مهیا گردید. همچنین ارتباط دوستانهای میان ما طلبههای مشکاتی و بردران عزیزمان در این دو حوزه علمیه شکل گرفت که میتواند نوید بخش فعالیت های مشترک گفتمانی و تبلیغی باشد.
یکی از چالش های اساسی در میان برخی طلاب مستعد این استان، هجرت به حوزه علمیه مشهد یا حوزه علمیه قم است. این مساله مختص این استان هم نبوده و در سایر نقاط ایران اسلامی ما نیز متبلور است.
نتیجه هجرتهای طولانی بی بازگشت به دیار و شهر خویش، وضعیتی را به بار میآورد که امروز در قم شاهدش هستیم. حل این مساله از یکسو به سیاستگذاران حوزه علمیه و علما و بزرگان بر میگردد و از سوی دیگر به عزم و اراده جدی خود طلاب به تحقق توحید در متن جامعه ایران.
🆔 @basij_meshkat
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹
🔰بسیج حوزه علمیه مشکات علی بن موسی الرضا علیه السلام برگزار می کند: کشور چه خبر؟
🔸آشنایی با سازوکارهای حکمرانی جمهوری اسلامی در سه ساحت فرهنگ، اقتصاد و سیاست
🔹 باحضور #مسئولین_و_کارشناسان هر عرصه
🔸اطلاع رسانی جلسات متعاقبا از طریق کانال و سایت بسیج اعلام می گردد
🆔 @basij_meshkat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹
🔰بسیج حوزه علمیه مشکات علی بن موسی الرضا علیه السلام برگزار می کند: کشور چه خبر؟
🔸آشنایی با سازوکارهای حکمرانی جمهوری اسلامی در سه ساحت فرهنگ، اقتصاد و سیاست
🔹 باحضور #مسئولین_و_کارشناسان هر عرصه
🔸اطلاع رسانی جلسات متعاقبا از طریق کانال و سایت بسیج اعلام می گردد
🆔 @basij_meshkat
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 *حضرت امام خامنه ای: ملاک خط مستقیم انقلاب، حرف های امام است. *
🔰 بسیج حوزه علمیه مشکات به جهت * بازخوانی و مباحثه مبانی و اصول فکری امام خمینی (ره)* جلسات مطالعه و مباحثه صحیفه حضرت امام را برگزار می کند.
🔰 اولین جلسه ( به جهت نهایی کردن زمان و روش برگزاری جلسات ) در روز *شنبه ساعت ۱۸:۰۰* برگزار خواهد شد.
🔻 به جهت ثبت نام و شرکت در جلسات، نهایتا تا *غروب روز جمعه* به شماره یا شناسه زیر پیام دهید.
09011305392
#صحیفه_امام_خمینی
#بسیج_حوزه_مشکات
🆔 @basij_meshkat*
بسم الله الرحمن الرحيم و له الحمد
✍ تاملاتی پیرامون نهضت تحریم تنباکو
🔻به قلم برادر سیدسجاد تقوی؛ طلبه سطح٢ حوزه علمیه مشکوه
🗓 به مناسبت ٢۴ اردیبهشت، سالروز لغو امتیاز تنباکو به فتوای میرزای شیرازی ره
🔸رابطه علماء با حاکمان در دوران قاجار گاهی دور و گاهی نزدیک است، گاهی علماء خود را موظف میبینند که به جهاتی از این دستگاه حمایت کنند (جنگ ایران و روس) و گاهی اقدام به تادیب حاکمان کنند (تحریم تنباکو) در قضیه #تنباکو برای اولین بار شعار مرگ بر شاه در ایرانی سر داده شد که سلطنت در اعماق تاریخش ریشه دوانده بود. به قول مرحوم مدرس، درخت سلطنت بعد از آن دیگر شکوفه نزد. میرازای شیرازی (ره) یک مرجع عادی نبود، بلکه #زعیم_شیعه بود. در این ماجراء تاریخ فهمید که نفوذ کلام عالمان شیعه و عمق #دستگاه_ولایت در میان مردم ایران چه مقدار شدت دارد، مساله ای که میرزا از نمایان شدنش برای اجانب کمی نگران بود.
🔹علماء نیز رابط میان میرزای شیرازی (ره) و مردم شدند و مردم را نسبت به جوانب ماجرا آگاه ساختند. عظمت کلام میرزا وقتی در کنار #مجاهدت_تبیینی علماء واقع شد، باعث عقب نشینی شاه قاجار شد. میرزا محمد حسن آشتیانی در تهران و مرحوم آقا نجفی در اصفهان تلاش گسترده ای کردند که قاجار از رژی عقب نشینی کند. جالب است بدانید که مرحوم آقا نجفی قبل از میرزا، در اصفهان توتون و تنباکو را تحریم کرد و با ظل السلطان (حاکم اصفهان) درگیر شد و حتی دو تظاهرات مردمی برگزار کرد. از طرف حکومت فشار زیادی بر ایشان بود ولی با حکم میرزا و فراگیر شدن تحریم، ایشان توانست فعالیتش برای تحریم در ذیل حکم میرزا ادامه دهد.
🔸نکته حائز اهمیت عمق حرکت میرزای شیرازی (ره) است که کاملاً مطابق میزان صبر و کشش مردم برخورد کردند. با اینکه حکم صادر شد و تحریم صورت گرفت و قاجار مبهوت ماند ولی باید توجه کنیم که میرزا ماجرا را به سمت براندازی قاجار پیگیری نکرد و طاقت مردم را در این حد و اندازه نمیدانست. نقل است که مردم قبل از ۵٠ روز، از ادامه تحریم گلایه داشتند و میرزا به خوبی توان مردم را محاسبه کرده بود.
🔹سید جمال الدین اسدآبادی شخصیت روشنفکر و مبارز و کم نظیریست ولی میرزای شیرازی (ره) عمقی فراتر داشت، او متعلق به حوزه و راس مجتهدین بود (شاگرد شیخ اعظم). سید جمال الدین از میرزا خواست که حرکت را ادامه دهد تا سید بتواند با کمک عثمانی حکومت را از قاجار بگیرد. لکن میرزا مخالف بود که کشور شیعی با تمام مشکلاتش ذیل عثمانی برود و دیدیم که حکومت عثمانی بعد از جنگ جهانی اول به کلی منهدم شد.
🔸امام (ره) توصیه میکردند که #تاریخ_معاصر از میرزا مطالعه بشود و حرکت میرزا را بر خلاف مشروطه و نهضت نفت، حرکتی بدون نقص ترسیم میکردند. جلوداری نهاد #فقاهت، عمق نگاه میرزا، همراهی #مردم در محدودهی مشخص، مجاهدت دیگر علماء و حتی نگاه متقدم مرحوم آقا نجفی به مساله برای شرایط کنونی و پویایی حوزه علمیه نکات فراوانی دارد و خواهد داشت.
#یادداشت_اعضا
#جنبش_عَلَم
#بسیج_مشکوه
🆔 @basij_meshkat
*جلسه با جناب آقای محسن رجبپور، از اعضای قرارگاه جریانسازی سازمان صدا و سیما*
1️⃣ *قرارگاه چیست و چه کار میکند؟*
یکی از مشکلات سازمان صدا و سیما این بود که *گزارههای بلندمدت* نداشت یا اگر هم داشت به محتوا نمیرسید و یا اگر به محتوا میرسید، به آنتن نمیرسید و کسی هم در سازمان متولی این امر نبود.
قرارگاه و چند جای دیگر که با هم مرتبط اند، برای حل این مساله، ذیل صدا و سیما شروع به کار کردند. در اینجا *میزهای تخصصی* در موضوعات مختلف تشکیل میشود و بعد به سراغ کارشناسها میرویم و با حضور متخصصین شروع به حل مساله میکنیم.
یک مشکل دیگر اين بود که چگونه این گزارههای کلی را به خروجی رسانهای خوب تبدیل کنیم. قرارگاه متولی این هم هست. در واقع اینجا *پلی میان کارشناسان و اهالی رسانه* است. خروجی محتوایی را از یک طرف و نکات رسانهای را از طرف دیگر میگیرد تا برنامه مناسب تولید شود.
مساله و مشکل دیگر *اثرسنجی* بود. بالاخره صدا و سیما در سال، ۴۰ سریال و ۳۰ برنامه خاص تولید میکند و یک جا باید اثرگذاری این همه برنامه را بررسی کند. قبل از قرارگاه، نهایتا افکارسنجی صورت میگرفت که آن هم بسیار سطحی و به صورت کمی بوده و نه کیفی. برای مثال با هزار نفر به صورت تصادفی تماس میگرفتند و میپرسند که برنامه الف را دیدی یا نه؛ که البته در همین مدل هم وضعیت مخاطب برخی از برنامهها اصلا خوب نیست.
ما در قرارگاه دنبال این هستیم که برای موضوعات مهم این مسیر را طی کنیم اما حال اینکه جریان تهیهکنندگان ما را به رسمیت بشناسند یا نه مشکل دیگری است.
2️⃣ *به نظر شما مسائل اصلی عرصه فرهنگ در فضای رسانه کشور چیست؟*
🔹️مسئله اول *کاهش دسترسی حاکمیت به افکار عمومی* است. چون رسانهها تعاملی شدهاند و خود مردم رسانه را طبق ذائقهشان که اکثرا طنز و فان است، انتخاب میکنند. از طرفی حاکمیت طرح و برنامهای برای اين نوع رسانه ندارد و با تعداد زیادی رقیب نیز مواجه است و مجموع این نکات باعث میشود حرف حاکمیت نهایتا به ۳۰ درصد مردم برسد.
🔻در این وضعیت، جماعت حزب الله دو دستهاند:
دسته اول پیامشان را رقیق میکنند و به اصطلاح زرد میشوند که مخاطب هم معمولا پیامی که مدنظر آنهاست را برداشت نمیکند. مثل مستند پرزیدنت آکتور سینما. دسته دوم پیامشان را خیلی غلیظ و تیز فریاد میزنند. مثل افسران و بیسیمچی که به نظر کار درست این است که روی نقطه مزیتمان تمرکز کنیم.
🔹️مسئله دوم *عدم تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد* در عرصه فرهنگ و رسانه است.
🔹️مسئله سوم *نبود ساختار برای اثرگذاری افراد تربیتشده* است. ما برای ادامهی فعالیتهای همین افراد کمی هم که آموزش میدهیم، برنامه و ساختاری نداریم و به جای ساختار روی شخص حساب کردهایم. مانند موسسه طلوع حق و دانشگاه صدا و سیما که اکثر خروجیهایشان پروژهای در دست اقدام ندارند.
🔹️مسئله چهارم این است که همین ساختارهای موجود مانند باشگاهها و دانشگاههای مرتبط با خبرگزاریها و... هم به علت *عدم شفافیت و عدم اعتماد به نسل جدید* به افراد کمی محدود میشوند و متاسفانه با وجود این ناکارآمدیها باز هم اصلاح نمیشوند.
🔹️مسئله پنجم که تقریبا همیشگی است، *برنامهسازی طبق ذائقه مخاطب* است. تهیهکننده باید برنامهای را بسازد که مخاطب با آن حال میکند و این نکته، دست او را میبندد و حاصلش اکثر برنامههایی میشود که در حال حاضر میبینیم.
🔷️ اما به نظر *بزرگترین مسئله و مشکل عرصه فرهنگ این هست که جامعه متکثر است.* ما در جامعه سه دسته داریم: سنتی، مدرن و حزب اللهی که با هم مدارا نمیکنند و نقطه اشتراکشان فقط *ملّیت* است که پرداختن به خود این ملّیت هم آسیبهای فراوانی دارد و تنها راهحل آن پرداختن به ایران پس از اسلام و انقلاب است که ما در همین راستا پویش *ایران من* را شروع کردیم.
🔷️ البته شاید از این مهمتر و بزرگتر این باشد که در حاکمیت، *هیچ کس تصویر روشنی از مطلوب ندارد* و همین نکته برنامهریزی برای آینده و حرکت رو به جلو را سخت کرده است.
*#واحد_حاکمیت*
*#بسیج_حوزه_علیمه_مشکات*
بسم الله الرحمن الرحيم و له الحمد
✍ به یاد شهید ابراهیم هادی
🔻 به قلم برادر سیدسجاد تقوی؛ طلبه سطح٢ حوزه علمیه مشکوه و مسئول جنبش عَلَم
🗓 مناسبت ۱۷ شوال، روز ایستادن تمام اسلام در برابر تمام کفر در جنگ #خندق، روز #فرهنگ_پهلوانی و #ورزش_زورخانهای.
🔹 برای تشکیل محلهی اسلامی باید پدیدههای مختلفی تجمیع شوند. بافت محلهی اسلامی حتماً نیاز به یک #مسجد فعال و باشکوه دارد. با شکوه نه به معنای زرق و برق و مناره و گنبدسازی های لاکچری، بلکه به معنای محیطی که مجسّم کنندهی مفاهیم بلند و بالای اسلامی باشد، نبض حرکات محله را تنظیم کند، نقطه آغاز حرب با شیاطین عالم باشد و ... و ... و ...
🔸اگر پیامبر اکرم (ص) به محض ورود به مدینه اقدام به ساخت مسجدالنبی میکنند بدین خاطر است که اساساً فعالیت اجتماع مومنین باید از همان نقطه آغاز شود. جایگاه و ظرفیت مسجد در حرکات سیاسی و اجتماعی، فقط یک گزارهی تاریخی نیست بلکه اوایل انقلاب ثمرات کثیر این مساله در تنظیم و پشتیبانی جنگ حق علیه اباطیل عیناً نمایان شد، کما هو واضح.
🔹در کنار مسجد، مکانی دیگر که خیلی میتواند در تنظیم حرکات جوانان و مردم محلهی اسلامی نقش آفرینی کند و میتواند عهدهدار بخشی از فرآیند تربیت جوانان باشد، همان ورزش اصیلی است که سرشار از نمادها و مفاهیم عمیق اسلامی و ایرانی است ورزش باستانی و گود زورخانه.
🔸ورزشی که اول شخصیتش آقا امیرالمومنین و دمادم یادآور شان والای اهل بیت است. ورزشی که از اصولش احترام به سادات و ریش سفیدان است. ورزشی که میلش گرز و کبادهاش کمان و سنگش سپر است. ورزشی که در گود انجام میشود تا افتادگی نهادینه شود. ورزشی که حتی در بالا شهر تهران اصولش را فراموش نمیکند. ورزشی که در تمام حرکات و سکناتش نظم میآموزد. ورزشی که پهلوان تحویل جامعهی اسلامی میدهد.
🔹 ورزشی که ابراهیم را هادی میکند ...
#یادداشت_اعضا
#جنبش_عَلَم
#بسیج_مشکوه
🆔 @basij_meshkat