✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد
📆 جلسه: ۳۲
مفسر: علامه جوادی آملی(تفسیر تسنیم)
♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم
❎ گفتیم که در آیه «صراط الذین انعمت علیهم» خدا صراط را به سالکان راه استناد داده است و سپس توفیق طی طریق را یک #نعمت_الهی معرفی کرده است.
🗂 نعمت الهی دو گونه است:
۱. نِعَم ظاهری: که در قران، مصداقش، مال و بنون (فرزندان) است. کاربرد این نعمت نیز از نظر قرآن، #زینت دادن به زندگی دنیویست و هیچ سودی در آخرت برای انسان ندارد.
۲. نِعَم باطنی: این تنها نعمتیست که انسان را تبدیل به سالک راه و صراط مستقیم میکند.
📜 توفیق طی طریق، صرفا یک #نعمت_باطنی است. دلایل این نظر هم عبارتند از:
1⃣جمع آیات قرآن که تنها نعمت باطنی را برای آخرت، سودمند میدانند.
2⃣قرآن، منعَم علیه را به ۴ دسته نسبت داده است که عبارتند از انبیا، صدیقین، شاهدان و صالحین.
لذا مشخص است که نعمتی که خدا به اینها داده و به بقیه نداده، نعمت باطنیست، نه ظاهری.
3⃣نعمت ظاهری خداوند به مغضوبین و ضالّین (گمراهان) نیز میرسد اما خدا در سوره حمد فرموده نعمت طی طریق، به ضالین و گمراهان نمیرسد. (صراط الذین انعمت علیهم-غیرالمغضوب علیهم-و لا الضالین)
🔰 اتفاقاً منشأ گمراهی و مورد غضب الهی قرار گرفتن افراد، همان #نعمت_ظاهری است چون در قرآن بارها آمده که خداوند سرمایه داران و قدرتمندان را که گمراه یا مغضوب شدند مورد عذاب قرار داده و نابود کرده است در حالیکه سرمایه و قدرت، هر دو نعمت ظاهری خداوندند.
مثلا خداوند در قرآن، بنی اسراییل را که مورد لطف و رحمت فراوان و نعمتهای انبوهِ ظاهریِ خداوند بودند، «مغضوب علیهم» خواند.
👑 اگر نعمت، مقید به قیدی نبوده و مطلق گفته شود، منصرف به #ولایت الله است که مؤید آن، روایت امام هشتم در مورد نعمت بودن ائمه و معصومین و نیز آیه ی «اکملت لکم دینکم» است.
♦️سیره و روش منعَم علیه:
نه مجرمند و نه حامی آنها، بلکه حتی در برابر آن جریان شورش می کنند.
حضرت موسی فرمود: «ربِّ بِما انعمتَ عَلَیَّ فلن اکونُ ظهیراً للمجرمین» یعنی خداوندا بواسطه نعمتی که به من دادی، هرگز حامی مجرمین نخواهم بود.
همچنین حضرت موسی در آیات ۲۱ تا ۲۳ مائده به بنی اسراییل گوید که اگه میخواهید از مصر نجات پیدا کرده و وارد ارض مقدس فلسطین شوید باید برخیزید، بجنگید و چند تن #شهید دهید تا پیروز شوید و در ادامه دو تن از یاران حضرت موسی نیز از میان آنان گفتند با نشستن چیزی حل نمیشود و همه باید بجنگیم. این شهامت، به گفته قرآن، بواسطه نعمت الهی برای موسی و دو یارش بود!
💠 پند: اگر کسی امروز نگوید «اهدنا الصراط المستقیم»، چاره ای جز آن ندارد که در فردای قیامت بگوید «یا لیتنی اتّخذْتُ مع الرسولِ سبیلا»
یعنی فردا میگوید ای کاش راه همراهی پیامبر را در دنیا انتخاب میکردم و طی میکردم! (فرقان-۲۷)
یا باید امروز این راه را طی کند یا فردا برای عدم طی این راه تاسف بخورد.
@basij_oqm
🖼 شش انتظار رهبر انقلاب از رئیس جدید دستگاه قضا
@Farsna
رهبر انقلاب در حکمی حجتالاسلام محسنی اژهای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند
@Farsna
بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی میبد
رهبر انقلاب در حکمی حجتالاسلام محسنی اژهای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند @Farsna
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی
🔹جناب حجتالاسلام غلامحسین محسنی اژهای دامت تأییداته، اکنون که آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافتهاند، با تشکر فراوان از خدمات ارزندهی ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامهی افتخارآمیزی که در پایهگذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشتهاند، جنابعالی را که علاوه بر صلاحیتهای قانونی، برخوردار از تجربهی گرانبها و شناخت عمیق و سابقهی درخشان در امر قضا میباشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوهی قضائیه منصوب میکنم.
🔹انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریتهای اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادیهای مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزهی قاطع با فساد.
🔹ثانیاً: ادامهی رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه. ثالثاً: گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی.
🔹رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیتها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری. خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف. سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.
@Farsna
قرعهکشی مرحله نهایی انتخابی جامجهانی در آسیا
⚽️ گروه A: ایران، کرهجنوبی، لبنان، سوریه، عراق، امارات
⚽️ گروه B: ژاپن، استرالیا، عربستان، چین، عمان، ویتنام
برنامه مسابقات ایران:
▪️ایران - سوریه ۱۱ شهریور
▪️عراق - ایران ۱۶ شهریور
▪️امارات - ایران ۱۵ مهر
▪️ایران - کرهجنوبی ۲۰ مهر
▪️لبنان - ایران ۲۰ آبان
▪️سوریه - ایران ۲۵ آبان
▪️ایران - عراق ۷ بهمن
▪️ایران - امارات ۱۲ بهمن
▪️کرهجنوبی - ایران ۴ فروردین ۱۴۰۱
▪️ایران - لبنان ۹ فروردین ۱۴۰۱
@Farsna
🔴جایگاه سخن و سکوت
▫️لاَ خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الحُكمِ، كَمَا اَنَّه لا خَيْرَ في القَوْلِ بِالجَهْلِ
🌓در آنجا که باید سخن گفت، خاموشی سودی ندارد ،و آنجا که باید خاموش ماند سخن گفتن خیری نخواهدداشت .
#نهج_البلاغه
#حکمت_471
#روزشمار
#بیست_و_هشت_روز_تا_عید_بزرگ_غدیر
#با_ارسال_مطالب_به_دوستانتان_مبلغ_غدیر_باشید
@basij_oqm
روایتی از کتاب اصول کافی:
عَلِيّ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَلِيّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ سِنَانٍ
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ(علیه السلام) قَالَ حُجّةُ اللّهِ عَلَي الْعِبَادِ النّبِيّ وَ الْحُجّةُ فِيمَا بَيْنَ الْعِبَادِ وَ بَيْنَ اللّهِ الْعَقْلُ
حضرت صادق(علیه السلام) فرمود: حجت خدا بر بندگان پيغمبر است و حجت ميان بندگان و خدا عقل است.
@basij_oqm
غزلی از حافظ:
دل میرود ز دستم صاحب دلان خدا را
دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا
کشتی شکستگانیم ای باد شرطه برخیز
باشد که بازبینم دیدار آشنا را
ده روزه مهر گردون افسانه است و افسون
نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا
در حلقه گل و مل خوش خواند دوش بلبل
هات الصبوح هبوا یا ایها السکارا
ای صاحب کرامت شکرانه سلامت
روزی تفقدی کن درویش بینوا را
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند
گر تو نمیپسندی تغییر کن قضا را
آن تلخ وش که صوفی ام الخبائثش خواند
اشهی لنا و احلی من قبله العذارا
هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی
کاین کیمیای هستی قارون کند گدا را
سرکش مشو که چون شمع از غیرتت بسوزد
دلبر که در کف او موم است سنگ خارا
آیینه سکندر جام می است بنگر
تا بر تو عرضه دارد احوال ملک دارا
خوبان پارسی گو بخشندگان عمرند
ساقی بده بشارت رندان پارسا را
حافظ به خود نپوشید این خرقه می آلود
ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را
@basij_oqm
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد
📆 جلسه: ۳۳
♦️مفسر: علامه جوادی آملی(تفسیر تسنیم)
♦️موضوع: صراط الذین انعمت علیهم-غیرالمغضوب علیهم-ولا الضالین
🔹 گفتیم که طی کردن صراط مستقیم تنها مرهون نعمت الهیست و این نعمت ظاهری نیست چون نعمت ظاهری که در دست کفار نیز هست و اگر راهزن نباشد راهگشا نیست.در آیه ۱۱۹ نساء، شیطان گوید من انسانهارا با #آرزوها و تمنیاتشان گمراه میکنم و آیه ۳۹ حجر، قرآن این آرزوها و تمنیات را ناشی از زیبا نشان دادن #زینت های زمین از طرف شیطان به انسان میداند.
📍آیه ۷ و ۸ کهف، تمام زینتهای روی زمین را برای زمین میداند (زینةً لها) نه اینکه زینت انسان باشند. قرآن، زینت انسان را درونی و ایمانِ انسان میداند که خدا ایمان را زینت قلب قرار داده است. پس شیطان زینت حقیقیِ انسان را با نشان دادن زیبایی زینتهای زمین از انسان میگیرد.
#دکترین_بیع
♦️ بسیاری از چیزا اصلا نعمت نیستند اما شیطان آنها را #نعمت الهی جلوه میدهد مانند جهاد نکردن در راه خدا و عدم همکاری با مسلمانان برای رفع شر دشمنان، با این تصور زیبا که نرفتن و نمردن در این جنگها یک نعمت الهیست!
خدا در قرآن میفرماید: در میان شما کسانی هستند که کندی می کنند تا جنگیدن را به عقب بیندازند. حال اگر شما مسلمانان #شهید یا مجروح شوید اینها گویند خدا بر من نعمت داد که با اینها نرفتم و آسیبی ندیدم اما اگر فضل الهی و پیروزی نصیب شما شود آنها گویی اصلا شما را نمیشناسند و ندیدند که جنگیدید و میگویند ای کاش من هم به جبهه میرفتم تا پیروز شوم و غنایم ببرم!
پس قرآن مواردی چون عدم جنگیدن با دشمنان اسلام و مسلمین را نعمت نمیداند اما زینتهایی چون مال و فرزند را نعمت میداند که انسان میتواند آنها را در راه خیر بکار گیرد یا در راه شر.
💠 حال چنین شخصی که عدم همکاری با مسلمین جهت رفع شر را یک نعمت الهی میداند اصلا نمیتواند حقیقت نعمت را بفهمد و لذا وقتی میگوید «صراط الذین انعمت علیهم» یک مجاز گفته نه یک چیز حقیقی!
❗️خدا به چنین افرادی، گوید «شما بنشینید» یعنی خدا نمیخواهد که اینها به جنگ بروند و از اسلام دفاع کنند بلکه میخواهد احیای دینش به دست #خالصان باشد.
دستورِ «نشستن» از سوی خدا، عین فعل اوست بدین صورت که وقتی گوید اینطور بشو، میشود(کُن فیکون) لذا شخص توفیق جنگیدن را با این خطاب از دست میدهد. «امر خدا، فعل اوست» پس اگر کسی دید به سمت چنین خیراتی نمیرود بداند این خواست خداست و باید ازین حالت بترسد و به خدا پناه ببرد.
🔴 #گونه_شناسی_انسان:
1⃣انسانها در سوره حمد سه نوعند:
۱. مُنعم علیه: که خدا این نعمت طی طریق را که مایه تمام سعادت های انسان است، از سوی خود میداند.
۲ و ۳: مغضوب علیهم و ضالین: خدا این دو مورد را به خود نسبت نمیدهد و نمیگوید من اینها را گمراه یا مغضوب کردم بلکه مورد غضب قرار گرفتن و گمراهی را ناشی از عدم استفاده انسان از نعمتها و هدایتها میداند. کسی که مغضوب است گمراه و ضاله نیز هست و برعکس و رابطه این دو تابع درجات مختلف است.
2⃣ در تقسیم بندی دیگر، در سوره واقعه انسانها سه گروه معرفی شدند:
۱. #اصحاب_میمنه: گروهی که با یُمن و برکت زندگی کردند چه برای خود و چه برای دیگران.
۲. #اصحاب_مشئمه: گروهی که کارشان مشئوم و زشت است چه برای خود و چه برای دیگران.
۳. #سابقون و #مقربان: اینها ممتازترین گروهند.
🔺 پس منعَم علیه که تحت نعمات الهیند، خود دو گروهند شامل اصحاب المیمنه و مقربان.
🔺پاداش دو گروه مذکور نیز در بهشت متفاوت است. هر دو از آب گوارای بهشت مینوشند اما درجه خلوص آب متفاوت است. گروهی آب همراه با مقداری #زنجبیل مینوشند (کان مزاجها زنجبیلا) که مزه زنجبیل دارد وگروهی با مزه و مزاج تسنیم.
💎 #تسنیم چیست؟
عینً یَشرِبُ بها المقربون. چشمه ایست که بالاترین مرتبه بهشت یعنی #مقربان از آن مینوشند.
لذا مقام مقربون بسیار بالاتر از ابرار است که گوشه و چند قطره ای از چشمه مقربان را در آب ابرار میریزند.
@basij_oqm