فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماهنگ
دلتنگ حرمم، دلم برا نسیم صبح حرمت پر میزنه...
#چهارشنبه_های_زیارتی
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بر درگه احسان رضا خاک درم
اینجا که بود خاک درش تاج سرم
با یک نظرش مرا هدایت فرمود
عمریست بدهکار همان یک نظرم
(به یاد مرحوم سید رضا موید)
مناسب #استوری
#چهارشنبه_های_زیارتی
أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی أَلرّضا{آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ}❤️
#برای_ایران
🟢بسیج #مدرسه_مبارکه_رضویه
🆔 @basijerazavieh
فراتر از ۲۰۳۰ .mp3
249.9K
آیت الله میرباقری{سال 1399} :
در حکمرانی مجازی و واردکردن 14میلیون دانشآموز در فضای مجازی،اتفاقی فراتر از 2030 در حال واقع شدن است.
@emadism ¦ عــــمــــادیــــســــم
🔴لیاقت نداریم!
🔸️خوب مىدانیم که لیاقت سربازى امام زمان ارواحنا فداه را نداریم؛ ولى باید آن قدر اصرار بورزیم و خودمان را به آنها نزدیک کنیم تا گوشه چشمى به ما کنند:
*«آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا شود که گوشه چشمى به ما کنند؟»*
📚آفتاب ولایت، صفحه ۴۸
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
تا کریم هست،به عبدالکریم نیازی نیست!
یکی از اساتید (حوزه) نقل میکرد: در زمان مرجعیّت آیتالله شیخ عبدالکریم حائری(ره) مؤسس حوزه علمیه قم،آیتالله حجت(ره) نیز مرجع تقلید بودند. مقلدان آیتالله حائری زیاد بودند و مبالغ زیادی به دفتر ایشان میرسید، اما آیتالله حجّت از نظر مالی در تنگنا بودند و برای پرداخت مخارج طلبههایشان دچار مشکل میشدند؛ از این رو، آیتالله حائری فردی را نزد آیتالله حجّت میفرستد و به ایشان پیغام میدهد به ایشان عرض کنید: «در مورد مشکلات مالی نگران نباشید؛عبدالکریم در خدمت شماست.» آقای حجّت چون این کلام را میشنود، لبخندی زده و میفرمایند: «به آقا سلام مرا برسانید و بگویید:تا کریم هست،به عبدالکریم نیازی نیست.»
منبع :
شرح حال و کرامات اولیاء الهی، انتشارات هنارس، چاپ سوم، 1393، ص 136.
#اخلاق
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
💠هیئت هفتگی حضرت قاسم ابن الحسن علیه السلام
🎉جشن ولادت حضرت زینب سلام الله و هفته بسیج
🔷سخنران:
حجت الاسلام منتظرین
🔷با مداحی:
امیرحسین اقایی،رضا عسگری وزیری
🔶همراه با تلاوت قرآن - دعایتوسل و پیش منبر
زمان: دوشنبه ساعت 18
مکان:مدرس امام(رحمةالله)
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
#مرجع_شهید
◽️ مراسم بزرگداشت شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری
همراه با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله تحریری دامظله
🔻 سخنران: دکتر مظفر نامدار
تاریخنگار و نویسنده تاریخ معاصر
🔻 سهشنبه ۸ آذر، همراه با نماز مغرب و عشاء
خیابان شهید دلآذر، کوچه ۲۰
مدرسه علمیه علوی قم
(با حضور برادران و خواهران)
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
بسیج مدرسه مبارکه رضویه
#مرجع_شهید ◽️ مراسم بزرگداشت شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری همراه با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله
نکته:
کسانی که بنای بر حضور دارند برای ایاب و ذهاب به مسئول فرهنگی اطلاع بدهند.
مسئول فرهنگی:
@Teif313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقشه تروری که از سالهای قبل کشیده شده بود
🔸وقتی جلیلی اجازه بازجویی شهید فخری زاده را به آژانس نداد
➖خبرنگار NBC: درباره دکتر فخری زاده چی چیزی میتوانید به ما بگویید؟
➕جلیلی:
🔸اجازه مصاحبه با دانشمندانمان را نمیدهیم
🔸اتهامات جعلی قابل قبول نیست!
📌بخشی از مصاحبه دکتر سعید جلیلی، دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی با شبکه آمریکایی NBC در سال ۸۹
🔺بازنشر بمناسبت دومین سالگرد شهادت دکتر محسن فخری زاده
#برای_ایران #لبیک_یا_خامنه_ای
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
🌸اطلاعیه🌼
برنامه پیاده روی حوزه علمیه تا مسجد مقدس جمکران
روز جمعه همراه با صبحانه
🔸حرکت از مدرسه بعد از نمازصبح به صورت دسته جمعی انجام میگیرد.
زمان: صبح جمعه
مورخ: ۱۱ آذر ۱۴۰۱
🔸همراه با صبحانه
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶اعترافات دردآور یکی از قاتلان شهید عجمیان در محضر پدر شهید!
#امام_زمان #برای_ایران
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
🔸جلسه روضه هفتگی
هیئت قاسم ابن الحسن علیهالسلام
سخنران:حجت الاسلام والمسلمین فخرروحانی
مداح:سید علی نسابه
امروز دوشنبه،ساعت ۱۸
مدرس امام (رحمةالله)
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
15.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 حجت الاسلام ماندگاری: ناراحتی دشمن از پیشرفتهای خیره کننده این دولت در یک سال اول است.
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
«اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند.»
(صحیفه امام(رحمةالله)، ج21، ص195)
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
@yaddashthaye_talabeh.mp3
3.99M
کاری نکنیم که #فقها و #علمای دین در نظر مردم کوچک شمرده شوند...
🔊 آیت الله ضیاءآبادی (رحمةالله)
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
📣 اجتماع بزرگ میثاق با ولایت حوزویان
اجتماع بزرگ حوزویان و مردم ولایتمدار قم با هدف تجدید میثاق با مقام عظمای ولایت و محکوم کردن توطئههای استکبار و دشمنان جهانی اسلام روز سهشنبه مورخ
۱۴۰۱/۰۹/۱۵از ساعت ۱۰ صبح در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار میگردد. طلاب محترم مدرسه جهت عزیمت و شرکت دسته جمعی در این تجمع ساعت ۹.۵۰ صبح در صحن مدرسه حضور بهم رسانند. 🔸 ضمناً، کلاس های درس مدرسه تا ساعت مذکور برگزار خواهند شد.
پنج ویژگی علمآموزی
#حضرت_رضا_علیه_السلام :
🔸آموختن علم در راه خدا حسنه
🔸و طلب آن،عبادت
🔸و گفتگوی علمی آن،تسبیح
🔸و عمل بدان،جهاد
🔸و آموزش آن به کسی که آگاهی ندارد، صدقه است.
#برای_ایران
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 جبرئیل آمده بود از وسط عرش حرم...
السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا...🖐🏻
#برای_ایران
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تناقصات عبدالحمید در دو قاب متفاوت!
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
چشم هایش نَه، همین خاکِ به رویِ چادرش
خلقِ صدها مجتهد مانند بهجت میکند
صلی الله علیک یا مولاتنا یا فاطمه الزهرا
#محمدجواد_شیرازی
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
4_5967744933375773237.mp3
19.76M
سخنرانی آیت الله میرباقری
#شهادت_حضرت_زهرا (سلام الله)
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
🔸سه شب عزاداری مادر سادات،حضرت زهرا (سلام الله علیها)
▪️سخنران:
حجت الاسلام شفیعی
بانوای:
مداحان اهل بیت (علیهم السلام)
➕همراه قرائت خطبهی فدکیه قبل از منبر
زمان:
شنبه تا دوشنبه،۱۹ لغایت ۲۱ آذر ماه
ساعت ۱۸
🔸مکان:مدرس امام(ره)
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
▪️ یک طلبه بسیجی دیگر به شهادت رسید
🔸بسیجی مدافع امنیت "حسن مختارزاده" طلبه پایه ۶ مدرسه علمیه عترت قم و عضو گردان بسیجیان امام علی(ع) سعادت آباد تهران که به دلیل مجروحیت توسط اشرار اغتشاشگر از ۲۲ روز پیش در بیمارستان در حالت کما بستری بود، سرانجام به فیض شهادت نائل آمد.
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
🔹 #تقوای_سیاسی ؛ یعنی هر کس که در کار سیاست است، سعی کند با مسائل سیاسی صادقانه و دردمندانه و از روی دلسوزی برخورد کند. سیاست به معنای پشتهماندازی و فریب و دروغ گفتن به افکار عمومی مردم، مطلوب اسلام نیست. سیاست یعنی اداره درست جامعه؛ این جزو دین است. تقوای سیاسی، یعنی انسان در میدان سیاست صادقانه عمل کند.
#لبیک_یا_خامنه_ای #تخریب_چی
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
⭕️ از یک سال تبعید به اعدام؟!
(مجازاتِ محارب اگر مرتکب قتل نشده چیست؟)
✔️آيت الله خویی: اگر با اسلحه کشیدن فقط موجب ترس مردم شده باشد، نفی بلد میشود و اگر آسیبی به کسی رسانده باشد، ابتدا در حد همان جراحت قصاص میشود و سپس تبعید میگردد.(تکمله المنهاج/ص۵۱)
✔️آيت الله وحید خراسانی و بسیاری از شاگردان آيت الله خویی هم همین فتوی را دارند و با متن منهاج همراهی کردهاند.
✔️آیت الله بهجت: اگر محاربت نمود و عملی دیگر -- قتل یا اخذ مال -- انجام نداد نفی بلد میشود و در صورتی که مجروح کرده باشد، قصاص جراحت یا دیه آن، افزوده میشود.(جامع المسائل/ ج۵، ص۳۲۹)
✔️امام خمینی نیز با توجه به اضطراب فتاوا و روایات در این باره، تبعید را اولی میداند. ایشان در تحریر الوسیله میگوید:
مسئله۵) در این حد، بنابر اقوی حاکم بین قتل و مصلوب کردن و قطع به طور مخالف و نفی بلد، مخیّر است و بعید نیست که برای حاکم بهتر باشد که جنایت را ملاحظه کند و آنچه که مناسب آن است، اختیار نماید. پس:
اگر کشته است، حاکم، قتل یا مصلوب نمودن را اختیار کند.
اگر مال را برداشته است قطع را اختیار نماید.
اگر شمشیر کشیده و فقط ترسانده است، نفی بلد را اختیار کند.
و تحقیقاً کلمات فقها و روایات مضطرب است و بهتر همان است که ما ذکر کردیم.
متن تحریرالوسیله چنین است:
«(مسألة۵): الأقوی فی الحدّ تخییر الحاکم بین القتل و الصلب و القطع مخالفاً و النفی و لایبعد أن یکون الأولی له أن یلاحظ الجنایة و یختار ما یناسبها، فلو قتل اختار القتل أو الصلب، ولو أخذ المال اختار القطع، ولو شهر السیف وأخاف فقط اختار النفی و قد اضطربت کلمات الفقهاء و الروایات و الأولی ما ذکرنا.»
✍🏻 محمد سروشمحلاتی
#شبهه
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
بسیج مدرسه مبارکه رضویه
⭕️ از یک سال تبعید به اعدام؟! (مجازاتِ محارب اگر مرتکب قتل نشده چیست؟) ✔️آيت الله خویی: اگر با اس
❇️ تفقه یا ابتذال فقه
📝 تأملی بر ادعای اخیر سروش محلاتی
🖋 علی اشراقی
🔸 جناب آقای سروش محلاتی در نوشتهای با عنوان "مجازات محاربی که مرتکب قتل نشده" با اشاره به نظر تعدادی از فقهاء عظام خواستهاند اینگونه القاء نمایند که اعدام محاربی که قتل نکرده، غیرشرعی است.
🔻 دربارهی ادعای ایشان ملاحظاتی وجود دارد:
1⃣ برای استاد حوزه شایسته نیست که به جهت مخالفت با یک مادهی قانون مجازات اسلامی به وجود قول فقهی مخالف، اشاره نماید چراکه در بسیاری از مسائل فقهی، فقهاء عظام، نظرات متفاوت دارند و قانون بر اساس ضوابطی در نهایت، مطابق با یک نظر فقهی تصویب میگردد. بسیاری از مؤمنین آشنا با تقلید و رساله نیز میدانند که مسائل اختلافی کم نیستند.
2⃣ ایشان گفتهاند امام خمینی نیز تبعید چنین محاربی را اولی میداند. اگر ایشان نمیدانند که اولی در اینجا به معنای احتیاط مستحب است -و فتوای مرحوم امام همان قول به تخییر است- جنابشان را به دقت و تأمل بیشتر توجه میدهیم؛
اما اگر متوجه این نکته بوده و قصد داشتهاند که نظر نهایی امام را به گونهی دیگری به مخاطبین عام و غیر طلبه، القاء نمایند اقدامشان را به دور از صداقت و امانت میبینیم.
3⃣ بعید است که آقای سروش ندانند که در این مسأله قائلین به تخییر حاکم و امکان اعدام چنین محاربی کم نیستند.
شیخ صدوق در کتابهای هدایه و مقنع، شیخ مفید، سلار، ابن ادریس، محقق حلی در کتابهای مختصر النافع و شرایع، علامه حلی در کتابهای مختلف الشیعة، تحریر و تبصره، فخر المحققین، شهید اول در کتابهای لمعه و دروس، شهید ثانی در روضه و مسالک و حاشیة الارشاد و حاشیه مختصر النافع، ابن فهد حلی، فاضل مقداد و فیض کاشانی از قائلین به تخییر حاکم هستند. حتی صاحب ریاض که خودش مخالف تخییر است میگوید: اکثر متأخرین قائل به تخییرند.
4⃣ اردوکشی و یارگیری در بین موافقان و مخالفان یک نظر فقهی، آن هم در رسانهها و تریبونهای عمومی شایسته استاد حوزه نیست.
اینگونه روشها به ابتذال فقه و در نهایت تخریب دینداری مردم میانجامد.
#پاسخ_شبهه
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
بسیج مدرسه مبارکه رضویه
⭕️ از یک سال تبعید به اعدام؟! (مجازاتِ محارب اگر مرتکب قتل نشده چیست؟) ✔️آيت الله خویی: اگر با اس
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش نخست
🔸 جناب سروش محلاتی در مطلبی با عنوان «این معارضان، محارب نیستند» در دو بخش، به نفی صدق عنوان بغی و محاربه پرداخته و در اجرای مجازات این دو عنوان، درباره کسانی که رفتار خشونتآمیز داشته و مرتکب قتل و جرح شدهاند، تردید مینماید!
♨️ اشکال به تردید در عنوان «بغی»
به نظر وی، حرکتهای خشونتآمیز در نظام اسلامی، دو دسته است:
➖ یا حرکت سازمانی است که به آن «فئة باغیة» گفته میشود
➖ و دسته دیگر، حرکت اعتراضی پراکنده است که صدق بغی نمیکند.
وی برای اثبات این مدعا، به کلام شیخ طوسی استناد کرده که؛ شرط صدق عنوان بغی، سازمانیبودن آن است و اعتراض خشونتآمیز مشمول عنوان بغی نیست.
🔺 این دیدگاه، موافق با موازین فقهی نیست و اشکالات عدیدهای بر آن وارد است:
1⃣ اولاً: استناد او به کلام شیخ طوسی و صاحب جواهر، مفید هیچ نکته فقهی نیست، چرا که رأی شیخ طوسی در مقام، حکایتی از شهرت میان متقدمین ندارد؛ زیرا؛
او فقط در «المبسوط» به این رأی تصریح کرده و در «الخلاف» و «النهایة» به تعریف غالب اکتفا کرده: «الباغي: من خرج على إمام عادل، و قاتله، و منع تسليم الحق اليه، و هو اسم ذم».(۱)
و دیگر اینکه، فقهای متقدم بر شیخ طوسی نیز متعرض به آن نشده و فقط ابن ادریس(۲) و ابن حمزه طوسی(۳) از او تبعیت کرده، و در مقابل، فقهای دیگری مانند علامه حلی، نظر مقابل یعنی «صدق عنوان بغی حتی با یک نفر» (۴) را تقویت کرده و شهید ثانی نیز قول علامه را «حسن» دانسته است.(۵)
با این وصف، نه شهرتی وجود دارد و نه اتفاق نظری، پس، این استناد به کلام شیخ خالی از وجه فقهی است.
2⃣ ثانیاً: ایشان ادعا کرده؛ فقها فقط به گروهی که به صورت سازماندهیشده، مرتکب خشونت میشوند اطلاق «فئة باغیة» کردهاند که حکومت موظف به برخورد با آنهاست؛ اما اعتراضات پراکنده که حتی با قتل و جرح همراه است، مشمول عنوان بغی نمیشود.
با جستجو در متون فقهی، معلوم میگردد که چنین نسبتی به فقها درست نبوده و اینگونه نیست که، ایشان عنوان بغی را منحصر در «فئة باغیة» کرده باشند.
به علاوه اینکه، این تعبیر، متخذ از روایت معروفی است که در منابع روایی فریقین آمده و اشاره به شهادت عمار در جنگ صفین به دست معاویه علیه اللعنة دارد، و در غالب موارد در متون فقهی، با نظر به همین معنا در کلام فقها استفاده شده است.
3⃣ ثالثاً: تعریفی که فقها از عنوان «باغی» ارائه کردهاند به اینکه: «کل من خرج علی امام عادل»(۶) که به نظر میرسد از روایت ذیل آیه شریفه «فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ»(۷) استفاده کردهاند که میفرماید: «الباغي؛ الخارج على الإمام»(۸) عموم این تعریف، شامل هر خارجی میشود؛ چه قلیل باشد چه کثیر، چه سازمانی باشد چه نباشد. همانطور که صاحب جامع المقاصد نیز میگوید:
«و هي بعمومها تتناول الآحاد، و ما فوقهم»(۹)
4⃣ رابعاً: روایتی از حفص بن غیاث به نقل از امام صادق(سلام الله علیه) وارد شده که، کیفیت مواجهه با بغات را بعد از هزیمت ایشان تبیین میکند:
«عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الطَّائِفَتَيْنِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ إِحْدَاهُمَا بَاغِيَةٌ وَ الْأُخْرَى عَادِلَةٌ فَهَزَمَتِ الْعَادِلَةُ الْبَاغِيَةَ فَقَالَ لَيْسَ لِأَهْلِ الْعَدْلِ أَنْ يَتْبَعُوا مُدْبِراً وَ لَا يَقْتُلُوا أَسِيراً وَ لَا يُجْهِزُوا عَلَى جَرِيحٍ وَ هَذَا إِذَا لَمْ يَبْقَ مِنْ أَهْلِ الْبَغْيِ أَحَدٌ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ فِئَة يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا فَإِذَا كَانَ لَهُمْ فِئَةٌ يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا فَإِنَّ أَسِيرَهُمْ يُقْتَلُ وَ مُدْبِرَهُمْ يُتْبَعُ وَ جَرِيحَهُمْ يُجْهَزُ»(۱۰)
عموم فقهایی که به احکام بغاة پرداختهاند، به این روایت استناد کرده و بغات را به دو دسته تقسیم کردهاند: بغاتی که دارای فئة و رئیس هستند و بغاتی که بدون فئة و رئیسند؛
از جمله شیخ طوسی: «و أهل البغي على ضربين: ضرب منهم يقاتلون و لا تكون لهم فئة يرجعون اليه. و الضّرب الآخر تكون لهم فئة يرجعون إليه.»(۱۱) رفتار با هرکدام متفاوت از دیگری است.
این افتراق حکم میان بغاة با وجود صدق عنوان بغی بر هر دو دسته - هم در روایت و هم در اقوال فقها- حکایت از آن دارد که، مقاتله اولیه با باغی، بدون در نظر گرفتن «فئة» انجام میشود و بعد از هزیمت است که باید باغیان دارای فئة را از فاقد فئة تفکیک کرده و با هرکدام متفاوت رفتار نمود.
📌 ادامه در فرسته بعد...
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پاسخ_شبهه (1)
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
بسیج مدرسه مبارکه رضویه
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه 📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی 🖋 محمد متقیان تبریزی 🔢 بخ
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش دوم
5⃣ خامساً: احتمال میرود، از آیه شریفه «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتي تَبْغي حَتَّى تَفيءَ إِلى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطين»(۱۲) و برخی نصوص دیگر از جمله روایت حفص بن غیاث که گذشت، با نظر به تعبیر «طائفتین» اینگونه استفاده شود که، آیه و روایت، دلالت بر بغی بیش از یک نفر دارند؛ حال ممکن است، قلیل باشند یا کثیر. اگر هم چنین باشد، اما به هیچ وجه، حکایت از «خروج سازمانی» ندارد. ممکن است یک نفر خروج بر امام کند و دیگرانی دفعتاً حول او جمع شوند و
به مقاتله با امام بپردازند بدون آنکه، سازماندهی در میان باشد.
و کلام شیخ طوسی که مورد استناد جناب سروش محلاتی قرار گرفته، ظاهر در اخذ قید «کثرت» است و هیچ اشعاری به «سازمانیبودن» ندارد:
«أن يكونوا في منعة لا يمكن كفهم و تفريق جمعهم إلا بإنفاق و تجهيز جيوش و قتال، فأما إن كانوا طائفة قليلة و كيدها كيد ضعيف، فليسوا بأهل البغي»(۱۳)
همانطور که پیداست، نکته قتال در کلام شیخ، وجود کثرتی است که نیاز به دفع شدید دارد و عنوان بغی را منحصر به سازمانی یا فئهایبودن نمیکند.
تمام الکلام اینکه، ملاک صدق عنوان بغی «الخروج علی الإمام» است، چه خارجیین، قلیل باشند چه کثیر، چه سازمانی باشند چه نباشند.
6⃣ سادساً: او، با استناد به اینکه، شیخ طوسی میان اقدام ابن ملجم، لعنه الله، با دیگر بغاة تفاوت قائل شده و آن را بغی ندانسته، و با استناد به کلام حضرت امیر(سلام الله علیه) که دال بر عفو قاتل دارد، سخن حضرت را به معنای عدم صدق عنوان بغی بر فعل آن ملعون ازل و ابد دانسته است. در حالیکه، از عفو حضرت نمیتوان عدم صدق عنوان بغی را کشف نمود، بلکه ممکن است به ملاک دیگری، مورد عفو قرار گرفته، ضمن آنکه، ملاک صدق عرفی عنوان بغی (خروج بر امام) وجود دارد و مانعیت از صدق عنوان، باید به دلیل حاکمی باشد که به تعبد، فعل ابن ملجم را از عنوان خارج نماید، در حالیکه چنین دلیلی در مقام نیست.
📌 ادامه در فرسته بعد...
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پاسخ_شبهه (2)
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
بسیج مدرسه مبارکه رضویه
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه 📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی 🖋 محمد متقیان تبریزی 🔢
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش سوم
♨️ اشکال به تردید در عنوان محارب
اما در خصوص بخش دوم متن که درباره عنوان «محاربه» است. نکتهای که در این خصوص قابل طرح میباشد ناظر بر کلام اوست که میگوید:
«آیا کسانی که قصد اخلال در امنیت عمومی نداشته و صرفاً در اعتراض به حکومت، دست به رفتارهای خشن میزنند و یا مرتکب قتل یا جرح نسبت بخصوص مأموران حکومتی میشوند، کارشان مصداق "یسعون فی الأرض فساداً" بوده و مستحق مجازات محارب هستند، و یا تحت عناوین دیگری مجازات شده و کیفرشان متفاوت از محارب است؟»
او در صدق عنوان محاربه بر این افراد تردید دارد، چرا که با وجود اینکه آنها مرتکب قتل و جرح شدهاند، و لیکن چون قصد اخلال نداشتهاند، پس مصداق محارب نیستند و فعل ایشان افساد فی الأرض نیست.
🔺 این دیدگاه نیز صواب نبوده و مخدوش میباشد:
1⃣ اولاً: روشن است که کسی که شهرِ سلاح کرده و به مقابله با مأمورین - حتی اگر مردم را هم نگوییم- میپردازد، کار او «اعتراض» نیست. چه برسد به اینکه در فرآیند اعتراض، از آن سلاح گرم و سرد استفاده کرده و مأمورین را به قتل برساند یا مجروح نماید. هذا اول الکلام که روشن شود، چنین فردی را در هیچ عرف بین المللی، «معترض» نمیگویند. اگر هم بدواً به عنوان معترض به میدان آمده، اما با اسلحهکشی و قتل و جرحی که صورتداده، دیگر عنوان معترض بر او صدق نمیکند، و باید به تناسب جرمی که انجامداده مجازات شود. و اساساً رفتار یکسان با چنین فردی که مرتکب قتل شده و با فرد دیگری که صرفاً اعتراض دارد، خارج از عدالت بوده و برخلاف حکمت مجازات و خارج از مشی عقلاء عالم است.
2⃣ ثانیاً: کسی که قصد اخلال در امنیت عمومی ندارد و صرفاً اعتراض به حکومت دارد، چرا باید از اسلحه استفاده نموده و شهر سلاح کند؟
آیا جز این است که ملازمه عادیه میان «شهر سلاح» با «قصد اخافه» وجود دارد؟
و آیا غیر از این است که، «قصد اخافه» ملازم با «افساد فی الأرض» است؟
و افساد فی الأرض نیز به معنای «سلب الأمن» از جامعه است. پس چگونه میتوان، فقدان قصد اخلال در امنیت عمومی را از فعل چنین فردی که شهر سلاح او به قتل و جرح منجر شده است، استفاده نمود؟
📌 منابع در فرسته بعد...
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پاسخ_شبهه (3)
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh
بسیج مدرسه مبارکه رضویه
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه 📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی 🖋 محمد متقیان تبریزی 🔢
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش پایانی/منابع
✳️ منابع
۱- النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۶/ الخلاف، ج ۵، ص: ۳۳۵
۲- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج ۲، ص: ۱۵
۳- الوسيلة إلى نيل الفضيلة؛ ص: ۲۰۵
۴- تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية (ط - القديمة)؛ ج ۱، ص: ۱۵۵/ تذكرة الفقهاء (ط - الحديثة)؛ ج ۹، ص: ۴۰۶/ منتهى المطلب في تحقيق المذهب؛ ج ۱۵، ص: ۱۷۵
۵- مسالك الأفهام إلى تنقيح شرائع الإسلام؛ ج ۳، ص: ۹۱
۶- شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج ۱، ص: ۳۰۷/
۷- البقرة : ۱۷۳
۸- تفسير العياشي، ج ۱، ص: ۷۴/ الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۶، ص: ۲۶۵
۹- جامع المقاصد في شرح القواعد، ج ۳، ص: ۴۸۳
۱۰- الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۵، ص: ۳۲/ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج ۶، ص: ۱۴۴
۱۱- النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۷
۱۲- الحجرات : ۹
۱۳- المبسوط في فقه الإمامية، ج ۷، ص: ۲۶۴
#لبیک_یا_خامنه_ای
#منابع_پاسخ_شبهه
🟢بسیج مدرسه مبارکه رضویه
🆔 @basijerazavieh