🔹9 پیشنهاد سواد رسانه ای به مادران:
محسن مهدیان روزنامه نگار و فعال فضای مجازی در کانال خودش نوشت:
🔻مسئولین کم کاری می کنند؟ #شبکه_اجتماعی هم مصیبت شده است؟ میلیاردها دلار خرج می شود تا فرزندتان را از خودش و از شما بگیرند؟
همه اینها درست. اما نقش #مادر کلیدی است. سواد رسانه ای مادر کارگشا است. در روزگاری که همه خوابند هیچ کس مثل مادر هوشیار نیست و موثر.
این متن از جهت #سواد_رسانه_ای به نقش مادرانه می پردازد؛ فقط از جهت سواد رسانه ای و نه بیشتر.
شما می خواهید به فرزندتان کمک کنید. حالا فرض کنید سردبیر یک رسانه اید و او #مخاطب . باید چه کرد؟
تغییر در مخاطب از طرق فرآیند #اقناع انجام می شود. رسانه با اقناع بینش و گرایش و رفتار مخاطب را تغییر می دهد.
با این مقدمه باید چه کرد؟
1️⃣نگران باشید نه مضطرب
گام اول خودتان اید. شما رسانه اید. اما #رسانه هیجانی وعصبانی هیچ وقت نمی تواند موثر باشد. پس بر خود مسلط باشد. نه خودتان احساس گناه کنید و نه به فرزند احساس گناه دهید. صبور باشید و همه چیز را تمام شده نپندارید.
2️⃣مقتدرانه عمل کنید نه مستبدانه.
مستبدانه تصمیم نگیرید و برخورد متصلبانه نکنید. با این حال مقتدر باشید. آدم مقتدر، قدرتش از اعتبارش است. هم قدرت دارد و هم مشروعیت. مادر به خودی خود اعتبار دارد. این اقتدار را نگه دارید که بسیار از آن کار بر میاید. اولین گام برای اقناع اعتبار منبع است که مادر در اوج آن قرار دارد.
3️⃣اهل مدارا باشید نه مسامحه.
فرق ظریفی ایندو دارند. با فرزندتان متناسب با شرایطی که دارد مدارا کنید. اما مسماحه نکنید. یعنی بی خیال نباشید. ادمی که مدارا می کند تلاش می کند متناسب با شناخت و ظرفیت فرزند او را گام به گام به مقصد هدایت کند. اما ادم اهل مسامحه فرزندش را رها می کند.
4️⃣نظارت کنید نه مچ گیری.
نرم افزارهای مختلفی برای نظارت بر فرزند وجود دارد؛ از آنها استفاده کنید. برای نظارت وقت بگذارید اما هر اطلاعی کسب کردید جار نزنید. مچ نگیرید تا حریم ها حفظ شود و فرزندان احساس نکند راه بازگشت وجود ندارد. فقط اطلاع کسب کنید تا متناسب با آگاهی تصمیم بگیرید.
5️⃣فعال باشید نه منفعل
مرحله بعدی شکستن مقاومت است و در اینجا شکستن تابو. ماجرا را عادی کنید تا حس کنجکاوی بر دیگر هیجان ها اضافه نشود. خیلی صادقانه و تا دیر نشده موضوعی که نگرانش هستید را با او در میان بگذارید. مثلا اگر اطمینان دارید که فرزندتان در معرض مواجه با کلیپ است خودتان زودتر او را مطلع کنید که ماجرا چیست وحس کنجکاوی را تعدیل کنید. بگذارید از شما بشنود تا دیگری.
6️⃣تذکر دهید نه تعلیم
مرحله بعد از شکستن مقاومت، ایجاد تردید است. برای ایجاد تردید استدلال کافی نیست. از عواطف استفاده کنید. از ابزارهایی که می تواند یک تلنگر برای فرزندان محسوب شود. آنچه فرزندتان می داند را در این مرحله تذکر دهید. مثلا توجه دادن به خودش؛ به بزرگیش و هویتش. یا تذکر دادن به عقوبت های دنیایی و غیردنیایی. یا حتا اینکه هر آدم عاقلی در هر جای دنیا نسبت به این موضوع نوعی نفرت دارد. این مرحله تذکر است نه تعلیم. بین ایندو تفاوت است. مثل تفاوت حکمت و موعظه. در تذکر، برخلاف تعلیم شخصیت متذکر و اعتبار منبع بسیار مهم است. مادر و مادری ازین جهت خیلی موثر است.
7️⃣تعلیم دهید نه تخدیر
حالا نوبت شناخت است. فرزنداتان را در مرحله دودلی رها نکنید. تحمیق یا تخدیر یعنی بی اعتنایی به آگاهی بخشی و رها کردن فرزند در جهل. با زبان همدلی و متکی به نقاطه مشترک با فرزند برای او استدلال کنید. استدلال درباره چی؟ سه چیز. اولا صاحب اثر کیست و چه ویژگی هایی دارد. دوم درباره خود اثر. اینکه چه مشخصاتی دارد. موسیقی و شعر و بازیگران و .... مرحله سوم نیز اینکه این کلیپ در شرایط امروز جامعه چه کارکردی دارد؟چه چیز را در مخاطب هدف گرفته است. چرا برایش تخریب این وجه در مخاطب اهمیت دارد؟
8️⃣تشویق کنید نه تادیب
واپسین مرحله در اقناع ترغیب است. یعنی ایجاد رفتار. این مرحله را با تشویق امتحان کنید تا تادیب. مثلا تشویقش کنید همین مسیر را برای کمک به دوستانش دنبال کند. تلاش کنید در این ایام بیشتر سمت کارهای دلپسند و دوست داشتنی برای خودش و خانواده برود. بیشتر سمت معنویت برود و کمتر در تنهایی و خلوتی شبکه های اجتماعی باشد.
9️⃣پیروزید نه شکست خورده
توجه کنید که در هر شرایطی پیروزید. زیبایی نزد فرزند شماست به امانت. بخواهد و نخواهد درونش خوبی ها را فریاد می کند. هم از درون به فضائل کشش دارد و هم از بیرون. هرکاری از دستتان ساخته است انجام دهید اما توجه کنید که هدایت اصلی دست من و شما نیست. دست اوست که حاضراست و ناظرست و باقی است. اوست که هادیست. به اسم رب ظاهر است و مربی است و تربیت با اوست. پس اول تلاش و بعد هم با حسن ظن و ایمان به پیروزی دعا کنید.
1_770654739.pdf
1.09M
📚 دریافت کنید: کتاب «فضای مجازی از نگاه رهبر معظم انقلاب»
📱... پیدایش فضای مجازی در چند دهه ی اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است. رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه ی ملی و بین المللی نمود بیشتری پیدا می کند ...
#فضای_مجازی #رهبر_انقلاب
📕 سومین خبرنامه اسلام و فضای مجازی
🔴 سومین خبرنامه اسلام و فضای مجازی منتشر شد. این بولتن خبری به مهمترین رویدادهای حوزه اسلام و فضای مجازی در بازه دو ماهه دی و بهمن 1399 پرداخته است.
📌تهیه شده در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
💡دریافت گزارش:
🌐 b2n.ir/t66462
💡دسترسی به کتابخانه تخصصی:
🌐 b2n.ir/767231
📚مجموعه «آشنایی با تکنیکها و شگردهای جنگ رسانهای» منتشر شد
🔸آشنایی با تکنیکها و شگردهای #جنگ_رسانهای از این رو دارای اهمیت است که «در جنگ رسانه ای جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارشهایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل صورت میگیرد.
🔹در جنگ رسانه ای حقیقت را وارونه جلوه میدهند و سعی میکنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارشها ارائه کنند. ازاینرو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیکهای #عملیات_روانی همچون برجستهسازی حاشیهها و چشمپوشی از حقیقت، یکی از اصلیترین راهبردها در جنگ رسانه ای است.»
🔻فصل اول این مجموعه به «آشنایی با چیستی، کارکردها و انواع #رسانه»، «آشنایی با مختصات و میدان جنگ شناختی، رسانهای و هیبریدي»، «آشنایی با عملیات روانی، #اقناع و #تبلیغ»، «آشنایی با جنگ روایتها و نقشآفرینی جریان تحریف»، فصل دوم به «آشنایی با ۳۰ تکنیک و شگرد پرکاربرد در جنگ رسانهای+ نمونهها»، فصل سوم به «#سواد_رسانهای واکسن مقابله با جنگ رسانهای» و فصل چهارم به «آشنایی با برخی اندیشکده هاي فعال جنگ رسانهای علیه ایران» میپردازد.
🔻این مجموعه که به روح ملکوتی سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تقدیم شده است، به اهتمام محمودرضا کبیری یگانه و معصومه نصیری و حمایت رادیو گفتوگو منتشر شده است.
🔗برای دسترسی به کتاب به لینک http://seda.ir/sh/?2856169 مراجعه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️به فضای مجازی به عنوان فضای دوم از زندگی واقعی توجه کنید
دکتر مظفری مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد علوم تحقیقات در گفتگو با خبرفوری:
🔹رکن اساسی برای جلوگیری از تهدیدهای فضای مجازی #آموزش است.
🔹عدم برنامه ریزی صحیح و مدیریت زمان در استفاده از #فضای_مجازی موجب ایجاد تهدید میشود و فضای مجازی به فضایی#اعتیاد آور تبدیل میشود.
#سواد_رسانهای
⭕️ تحلیل دیتای کنش کاربران درباره سند همکاریهای جامع ایران و چین
✍🏻 معصومه نصیری- کارشناس رسانه
🔹سند همکاریهای جامع ایران و چین هفتم فروردین ماه امضا شد تا شاید این موضوع، فرصت سوزیهای پیشین در حوزه روابط تجاری راهبردی را جبران کند. علیرغم اینکه سند همکاری بلندمدت یکی از شیوههای رایج در ارتباطات بینالمللی است، بسیاری از رسانههای فارسیزبان خارج کشور به آن تاخته و برخی نیز در داخل تلاش دارند از آن بهرهبرداری سیاسی و انتخاباتی کنند؛ این در حالی است که این قرارداد که طبق آن چین با طرح سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیاردی طی ۲۵ سال راهی ایران شده، روشی برای بی اثرسازی تحریمها و اساسا کاهش مشکل تحریم و وابستگی به دلار است.
📊 رصد دیتاک از این قرارداد مهم جمهوری اسلامی ایران در شبکههای اجتماعی حکایت از چند رویکرد در قبال این موضوع است. اولا کنشگرانی که علیه قرارداد فعالیت کردند و هشتگهایی همچون #ترکمنچای_چینی، #فروش_ایران_ممنوع، #ایران_فروشی_نیست، #نه_به_قرارداد_۲۵ساله و #فروش_ایران را مورد استفاده قرار دادند تا سعی کنند آن را فاقد ارزش استراتژیک نشان دهند، دوما فعالانی که از این قرارداد استفاده سیاسی و تبلیغات انتخاباتی کرده و بهجای اشاره به امضای سند بین ایران و چین و آورده آن برای کشور، بر روی اسامی دو کاندیدای احتمالی مانور دادند و سوما افرادی که که موضوع را باعث رونق اقتصادی در صورت اجرای صحیح میدانستند.
🔹کاربران توییتر که کنش جدی خود را یک روز قبل از امضای قرارداد آغاز کرده بودند، با ۱۳۰.۲ هزار توییت، ۱۰۵.۵ هزار ریتوییت، ۴۵۰ هزار لایک و البته ۵۳۸۸ پست در ساعت موضوع را با هشتگهای #قرارداد_۲۵_ساله، #نه_به_جمهوری_اسلامی، #نه_به_قرارداد_۲۵ساله، #قرارداد_۲۵_ساله_با_چین، #No2ChinaIRAccord، #فروش_ایران_ممنوع و #ترکمنچای_چینی، در ۴۸ ساعت اخیر دنبال کردهاند.
🔹اما در تلگرام موضوع بیشتر جنبه اطلاعرسانی داشته و بر این اساس کاربران با ۷.۱هزار پست و ۲۵.۶ میلیون بازدید نسبت به امضای سند همکاری کنشگری داشتهاند. پربازدیدترین پست تلگرام با موضوع اطلاعرسانی پیش از امضای قرارداد با بیش از ۲۱۰ هزار بازدید و مربوط به کانال خبر فوری بوده است.
🔹در بستر خبر نیز مجموعا ۲.۷ هزار خبر توسط ۲۱۵ منبع خبری منتشر شده است.
🔹در کنار موج فضای مجازی، رصد شبکههای ماهوارهای با هشتگ ثابت #نه_به_جمهوری_اسلامی و با رویکرد عصبانیت پیگیری شده است و اکثر کانالها و صفحات آنها با بهکارگیری هشتگ #ترکمانچای_جدید و #استعمار_چین سعی در بازنمایی معکوس این قرارداد نزد افکار عمومی دارند. البته این گروه با رفتاری متناقض، هم سند را مهم و استعماری میدانند و هم معتقدند این سند فاقد ارزش او خاصیت استراتژیک است.
🔹این در حالی است که امضای اسناد بلندمدت سابقه جهانی دارد، مثلا سال ۲۰۱۴ روسیه سند ۴۰۰ میلیاردی برای همکاری با چین امضا و یک سال پیش نیز فاز اول خط لوله گازپروم به چین را افتتاح کرد. یا در سال ۲۰۱۹ اسکون موبیل آمریکا قرارداد ۲۰ ساله فروش گاز LNG را با چین امضا کرد. بر این اساس به نظر میرسد این میزان عصبانیت و شتابزدگی، ریشه در موفقیت ایران دربرداشتن #گام_عملی برای #کم_اثرسازی_تحریمها و رسیدن به روشهای جایگزین داشته باشد.
✅ به مناسبت تاکید مجدد رهبری معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی»
📙گزارش سریع شماره 9 حکمرانی کشورهای جهان «ایرلند»
💡دریافت گزارش👇🏻
👉🏻 yun.ir/wg60sc
🌹محمد بن عثمان می گوید:از پدرم شنیدم گفت:از امام حسن عسکری(ع) این سؤال شدآیا این مطلب که از پدران شما نقل شده :«هیچ گاه زمین از حجت خدا خالی نمی ماند، اگر کسی بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است»1
حق است؟
♦️امام حسن عسکری(ع) فرمودند:
آری این مطلب حق است.چنان که روز حق است.
شخصی پرسید:
بعد از شما امام مردم کیست؟
♦️فرمودند:
پسرم محمد،امام و حجت بعد از من است،
هر کس بمیرد و او را نشناسد،
به مرگ زمان جاهلیت مرده است.
و برای او غیبتی است که نادانان در این مورد حیران گردند
و منحرفان هلاک شوند،
و کسانی که وقت ظهورش را تعیین کنند او را تکذیب نمایند،
سپس ظهور می کند،
♦️گویا می بینم طوق های سفیدی را که بر بالای سر او در نجف و کوفه در حرکت است.2
و در پرچم ارتش آن حضرت نوشته شده:
«البیعة لله؛
بیعت مخصوص خداست»3
📚 1_ من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة
2_ کشف الغمه/ج3/ص451
3_ المجالس السنیه سید محسن جبل عاملی/ج5
🌹 قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان می شوند
♦️امام خامنه ای : قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت طلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان می شوید، فشار داده می شوید.
♦️امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست.
♦️قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان می شوند. در کوره های آزمایش وارد می شوند و سربلند بیرون می آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه) روزبه روز نزدیکتر می شود