هدایت شده از مصلحان گمنام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆نخستین فیلم پلیس از اجرای طرح مقابله با پوششهای نامتعارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴قافله سالار داره میاد خدا کنه که برگرده
هدایت شده از قرارگاه فضای مجازی شهرستان پاکدشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پناهیان: شنیدم مساجدی هستند که صفهای ابتدایی آن را بازنشستگان تشکیل میدهند؛
مسئول بسیج آن محل زنده است یا مرده؟!
•
🔰 «شکاف اجتماعی» چیست و چگونه از آن میتوان برای ایجاد التهاب در یک جامعه استفاده کرد؟!
امروز درباره این موضوع با مورد مطالعاتی #مهسا_امینی توضیح خواهم داد... 👇👇👇
🔰 توضیح مسئله شکافهای اجتماعی با مورد مطالعاتی #مهسا_امینی! (۱)
نخستین وظیفه جامعهشناسی سیاسی، شناخت تعارضات (نزاع) و #شکافهای_اجتماعی است. بیشتر گروههای اجتماعی، تصادفی به وجود نمیآیند، بلکه بر اساس علایق مختلفی شکل میگیرند و همین علایق، تضاد منافع ایجاد میکند و در آخر منجر به تشکیل سازمانهای سیاسی میشوند!
➖ علایق← تضاد منافع ←بسیج اجتماعی← سازمان سیاسی
🔻به دلیل وجود علایق و منافع متعدد و همچنین تنوعات جغرافیایی و تاریخی، شکافها نیز متعدد است و به چند دسته فعال، غیرفعال، ساختاری یا تاریخی تقسیم میشود (نکته مهم*)!
در جوامع به حکم تقسیم کار اجتماعی، تبار، جنسیت، قومیت، نسل، طبقه، مذهب و ... چندین شکاف وجود دارد.
۱) ممکن است شکاف طبقاتی، به دلیل نبود آگاهی و عدم سازماندهی خفته و غیرفعال باشد اما وقتی شکافی فعال میشود که عمل و آگاهی سیاسی تکوین یابد!
مثال «من به دلیل علاقه به قومیتم، به منافع آن فکر میکنم. به قومیت من ظلم شده اما توانایی بسیج کردن دیگر همتبارهایم را ندارم. پس نمیتوانم عمل سیاسی انجام دهم...»
۲) شکاف #ساختاری، همیشگی و در اثر وجود ویژگی طبیعی هر جامعهی انسانی مثل تقسیم جنسیتی، شکل گرفته و در برخی در اثر تخصصی شدن امور ایجاد میشود و طبقات را از هم و یا از دولت فاصله میدهد.
برای مثال « من یک زن هستم و در قومیتی بزرگ شدهام که در آن به من ظلم شده است. آگاهی سیاسی خود و دیگر زنان را بالا میبرم و آنها را بسیج میکنم»
کم کم خطرناک میشود و شکافهای خفته، در اثر همپوشانی یکدیگر را تقویت میکنند و فعال میشوند...
۳) برخی شکافها در دستهی تاریخی جا میگیرند که حاصل تصادف است. مثل وجود یا عدم وجود تنوعات قومیتی و مذهبی.
در ادامه ممکن است « من به عنوان زنِ فلان قومیت، مذهبی اقلیت داشته باشم و به دلیل جغرافیایی (مرز نشینی) مشاغل سختی مثل کولهبری به من تحمیل شده باشد. ما باید حول محور این شکافها، منافع خود را تنظیم کنیم، بسیج شویم و عمل سیاسی انجام دهیم اما ... !»
♦️(۲) مورد مطالعاتی اشارهشده، تصادفی انتخاب نشده بود. همه گزینههای فعال کردن انواع شکافها را داشت به علاوه شکافی که مختص ایران و چند کشور دیگر در غرب آسیا بود، یعنی شکاف دین سیاسی و دین غیرسیاسی که در مسئله حجاب دیده میشود. همچنین توان برانگیختن دیگر قومیتها را داشت کما اینکه شدت درگیریها در مرزها و نقاط خاص تدارک دیده شده بود ...
فردی که از قومیت خاص، مذهب خاص، جنسیت خاص، نسل جدید و بر اثر مسئله کاملا خاص، میمیرد، کشته شده معرفی میشود و مهمتر از همه گروههایی وجود دارند که توانایی بسیج کردن این قوم خاص را دارند اما... شکست میخورند چرا که ماهیت این گروهها، ضد دینی است و در آخر توانایی اجماعسازی بزرگان قوم خاص را ندارد و متوسل به خشونت میشود...
🔰چرا مسئله حجاب، دیگر توان به خیابان آوردن را ندارد؟!
حالا با این اوصاف، به نظر میرسد «حجاب» دیگر مسئلهای نیست که بتوان از آن برای ایجاد شورش یا جرقهی بزرگتر شدن شکاف اجتماعی استفاده کرد! توان و ظرفیت نیروهای پشتیبانی کننده از این مسئله، سال گذشته گرفته شد، نیروهای عملیاتی آن تار و مار شد و امکان ضربه زدن به نظام سیاسی از این طریق وجود ندارد و اتفاقا بخش ساکت اما همسو با اعتراضات نیز تا حدودی علیه آن شد!
چنان که گفته شد شکافها حول محور نیروهای سیاسی_اجتماعی شکل میگیرد که سال گذشته این نیروها، بجز شکاف دین سیاسی و غیرسیاسی، تقریبا به حاشیه رفت...
🔰 تکنیک دیه گرفتن!
حالا که «حجاب» توان برانگیخته کردن و به خیابان آوردن ندارد، نیروی نحیفِ بجا مانده از شورشهای سال گذشته، میخواهد، با رد کردن خطوط قرمز جبهه مقابل از آن واکنش مورد نظر برای ایجاد جرقه اعتراضات جدید را بگیرد!
مانند کسی که در دعوا برای گرفتن دیه، دست به تحریک طرف مقابل میزند و مسایل #ناموسی او را پیش میکشد که شاید او برخورد فیزیکی کند!