◄ همتی: از پیچ اصلی مصائب اقتصادی عبور کردیم/ رئیس بانک مرکزی گفت: «در پایان سال ۹۸ و در سال ۹۹ مشکلاتی پیش آمد که مدیریت بازار ارز را با دشواری همراه کرد. یکی بحث گران شدن نرخ بنزین و دیگری رفتن اسم ایران به لیست سیاه FATF بود. تا زمانی که بانکها را بتوان به صراط مستقیم آورد، ۵ سال زمان نیاز داریم؛ اما در مسیر هستیم و بخش مهمی از وقت رئیس بانک مرکزی روی این موضوع متمرکز شده است. خیلی از مشکلات ساختاری اقتصاد ایران ناشی از بانکها است ولی خیلی از تولید و پیشرفت کشور نیز مرهون نظام بانکی است. در این دوره با پشتیبانی رهبر انقلاب و مجموعه دولت توانستیم این پیچ اصلی فشار حداکثری را رد کنیم و فشار حداکثری ابرقدرتها را شکست دادیم
3.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بد نیست یکبار دیگه بنشینیم و به عامل بدبختیهامون نگاه کنیم!🤦♂
🌐 عزم انقلابی و زنجیره پارهشدنی!
✍ فتحالله پریشان
دیروز ایران در حالی به مناسبت روز ملی فناوری هستهای، از ۱۳۳ دستاورد جدید در این حوزه رونمایی کرد که در نشست وین، آمریکاییها همچنان حاضر نشدند دست از ابزار تحریمها بکشند.
نکات تحلیلی:
۱ - برخی تحلیلگران و جریانات سیاسی کشور در دوره مبارزات انتخاباتی در آمریکا و ابتدای پیروزی بایدن، در تفسیر از روی کار آمدن بایدن بر این باور بودند که دوران سختی سپریشده و دولت بایدن به تعهدات بینالمللی ازجمله برجام باز خواهد گشت و شرایط فشار حداکثری تحمیلی ترامپ برداشته خواهد شد. ۲- جریان دیگری نیز بود که بین بایدن و ترامپ فرقی قائل نبوده و تصریح داشت که با روی کار آمدن مستأجر جدید کاخ سفید، برجام ۲۰۱۵ نهتنها احیا نخواهد شد، فشارها و تحریمها نیز تداوم خواهد داشت. رهبر معظم انقلاب نیز با دلایلی متقن دیدگاه دوم را باور داشتند. اکنون که حدود سه ماه از روی کار آمدن بایدن میگذرد، واقعبینانه و درستی تحلیل گروه دوم را شاهد هستیم.
۳ - البته میتوان دلایل زیادی را برای عدم احیا یا چرایی مانعتراشی آمریکاییها برای شکست مذاکرات برشمرد که مهمترین آنها نگرش مبنایی و کلیشهای مقامات آمریکایی و اروپایی به ملت ایران در کنار زیادهخواهیهای آنها خارج از عرف و عقلانیت مذاکره سیاسی است. در این میان نباید از اعتماد بیشازاندازه و البته کاذب آمریکاییها و همپیمانان آنها به نتیجهبخشی ابزار تحریمها غافل شد. به همین دلیل ابزار تحریمها باید حفظ شود ولو متعلق به رئیسجمهور غیراستانداردی مثل ترامپ باشد که اساساً وعده بایدن، تجدیدنظر در غالب تصمیمات وی بود.
۴ - این در حالی است که همین دیروز سردبیر نیویورکتایمز اذعان کرد که آمریکا در اعمال فشار حداکثری به ایران شکست خورده است. نیویورکتایمز با بیان اینکه در مقطع کنونی رویکرد تندروانه با عقل سلیم جور درنمیآید، نوشت: «اگر آمریکا پایبندی به توافق اول را نپذیرفت، چرا باید ایران به توافق دوم اعتماد کند؟».
نکته راهبردی: اما چه چیزی عامل شکست فشار حداکثری آمریکاست؟ مسلماً در وهله اول پایمردی و پایداری ملت ایران در تحمل تبعات نفسگیر این تحریمهای ناجوانمردانه است؛ و در وهله بعد، همصدایی و هماهنگی مسئولان بهویژه در تصویب قانون اقدام راهبردی مجلس در لغو تحریمها و مهندسی معکوس گامهای هستهای ایران است. لذا امروز نباید بیجهت دیگران را متهم کرد که نگذاشتند و نمیگذارند برجام به فرجام برسد! با نگاه غربی! اساساً برجام قرار نبود به سرانجامی برسد بلکه مأموریتش مهار و کنترل ایران بود که لااقل در پیشرفت علمی و هستهای در این سالها موفق بوده و زمینهساز مطالبه وقیحانه سلسله زیادهخواهیهایی چون محدودیت موشکی و منطقهای شده است که تنها با عزم انقلابی و دولت انقلابی این زنجیره پاره شدنی است.
🔴گزارش|آیا اصلاحطلبان با «حسن مصطفوی» به دنبال موجسواری در انتخابات ۱۴۰۰ هستند؟
♦️با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و اعلام حضور کاندیدهای مستقل و وابسته به احزاب، جبهه اصلاحات نیز در حال نوشتن سناریو مختص به خود است. سناریویی شبیه سال ۹۲ اما این بار با حضور سید حسن مصطفوی.
♦️باتوجه به اظهارات حسن مصطفوی، معلوم است که وی پیشاپیش دست پیش را گرفته تا هرطور شده شوراینگهبان صلاحیت او را احراز کند. با این حال باتوجه به سابقه او بعید است صلاحیت او احراز شود.
♦️شباهت دیگری که وجود دارد در عدم احراز صلاحیت حسن مصطفوی مثل هاشمی رفسنجانی است. چرا که قبلاً نیز او تجربه ردصلاحیت در انتخابات خبرگان را داشته و برخی از رسانهها بلافاصله بعد از طرح نام وی به عنوان کاندیدای احتمالی در انتخابات ۱۴۰۰ نسبت به تکرار آن تجربه هشدار دادهاند.
4_6023949094454560970.pdf
حجم:
223.8K
⛔️برای اینکه ناکامی عجله سیاسی در برجام تکرار نشود این سند را بخوانید
🔹️ اگر دولت گفت توافق کرده و تحریم ها لغو می شود، دقیقا چه اتفاقی باید بیفتد؟
⭕ شبکه نفوذی نایاک با ایران چه کرد/ باراک اوباما: اگر جنبش ۸۸ نبود، تحریمی هم علیه ایران نبود!
🔓 باراک اوباما در کتاب جدیدش [ سرزمین موعود] نوشت: اگر اتفاقات سال ۱۳۸۸ در ایران شکل نمیگرفت آمریکا سختترین تحریمها را علیه ایران اعمال نمیکرد؛ از مذاکره به سمت بسیج جامعه جهانی برای اعمال تحریمهای سخت و چند جانبه اقتصادی تغییر مسیر دادیم.
🔹من در ابتدا وسوسه شدم که حمایت قوی خودم را از تظاهراتکنندگان ابراز کنم ولی وقتی با تیم امنیت ملیام نشست برگزار کردم، کارشناسان مسائل ایران به من درباره چنین اقدامی هشدار دادند. طبق گفته آنها، هر اظهار نظری از جانب من، احتمالاً اثر معکوس میگذاشت.
🔸رئیسجمهور سابق آمریکا در ادامه، درباره هدفش از عدم ابراز لفظی به حمایت از جنبش ۸۸ اینطور توضیح داده است: فعالین در داخل ایران بیم این داشتند که هرگونه اظهارنظر حمایتگرانه از جانب دولت آمریکا بهانهای برای اعتبارزدایی از جنبش آنها میشد!
▪️قربانیان امروز سوء مدیریت به سبک آقای "به نظر من از پیک کرونا عبور کردیم؛ ۲۵۸ نفر!
🔻این رقم که به حدود هفتاد نفر رسیده بود، ظرف سه هفته، سه و نیم برابر شد.
🔻می شد با یکی دو ماه تدبیر و تحمل، رقم قربانیان را به حداقل ممکن رساند و نقطه پایانی بر زیان ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی اصناف از قِبَل کرونا گذاشت؛ تا آن شنبه ای که همه چیز شد همه چیز درباره کرونا عادی شود، فرا برسد.
🔻اما سوء تدبیر سوال برانگیز موجب شد شمار قربانیان، دوباره تصاعدی شود و رکود اقتصادی حاصل از کرونا، ماندگار.
🔻زمانی فرشاد مومنی اقتصاد دان، این جماعت را لیبرال های نادان و مغروری خوانده بود که در حال آینده فروشی هستند.
🔻اما باورش سخت است که این همه بی تدبیری -با عقبه ماجرای بنزین و بورس و برجام و...- صرفا از سر نادانی و غرور باشد.
💬 ایمان محمدی
@Fars_plus
🔴 #تحلیل| از #سیاست_قطعی تا منطق #عدم_عجله؛ آمریکا محکوم به مذاکره است
✍ ابوذر گوهری :
🔻 مذاكرات ايران و گروه ۱+۴ در حالی در وين انجام میشود كه « #سياست_قطعی » ايران در رابطه با نحوه تعامل و سياست جمهوری اسلامی مشخصاً در عالیترین سطح بیانشده است. مبنای اين سياست بازگشت به تعهدات برجامی ایران پس از رفع همه تحریمها و راستی آزمايی آن به شكل فنی و كامل است.
🔹 نكته مهمِ مورد تأکید نيز #عدم_عجله در اين فرايند است. منطقِ تلاش و اقدام جهت لغو تحریمها به شکل فوری، نبايد باعث تعجيل و عدم رعايت منافع ملی و درازمدت كشور شود. آسیبهای عدم لحاظ جميع شرايط لازم در مذاكرات پيش رو میتواند لطمات جبرانناپذیر جدی به همراه داشته باشد.
🔹 منطق «عدم عجله» مورد تأکید مقام معظم رهبری ناشی از اين واقعيت است. كه ظرفيت تحريمی آمریکا بيش از ميزان فعلی نيست و كشور عليرغم آسيب ديدن از این شرایط در سالهای گذشته، در وضعيت باثبات مقابله و بیاثر سازی تحريم قرار داد و از سوی ديگر میتوان با تکیه بر تغييرات مديريتی كشور در ماههای آينده و توجه به داخل و توان ملی، بسياری از آثار تحریمها را كاهش و آنها را بیاثر ساخت.
🔹 در سطح ديگر نيز با تقويت سياست نگاه به شرق جمهوری اسلامی و رويكرد راهبردی به روابط با قدرتهای غيرغربی، میتوان منافع ازدسترفته را ترميم و شرايط بهتری را مهيا نمود.
🔹 عدم لحاظ منافع ملی در مقطع فعلی و اتصال مذاكرات به نتیجه انتخابات و آثار کوتاهمدت آن میتواند باعث ورود كشور به چرخه مذاكرات طولانی و بی نتیجهای شود كه صرفاً جهت مهار رفتار جمهوری اسلامی توسط آمریکا بهعنوان يك راهبرد اصلی طراحیشده است.
🔹 در اين مسير آمریکا قرار است بدون تغيير در ساختار تحريمی خود مطالبات جديد در حوزههای مختلف را مطرح و مردم و كشور را به مذاكرات طولانی شرطی نموده و زمینهسازی تأثیرگذاری در محيط داخلی را فراهم آورد.
🔹 دلیل تأکید نظام بر عدم مذاکره مستقیم و مخالفت با انجام تعهدات به شکل گامبهگام، عدم اراده و عجله طرف مقابل برای رفع تحریم توسط آنهاست...
✔️عاملين و ذينفعان خرابكاري #نطنز چه كساني هستند؟
✍️هادي خسروشاهين /روزنامه نگار
ايران در روز فناوري هستهاي از ١٣٣پروژه و نسل جديد سانتريفيوژهاي پيشرفته رونمايي كرد.يك روز پيش از آن يك مقام ارشد وزارت خارجه آمريكا گفته بود كه آمريكا به دقت اين برنامه ها را رصد مي كند و آن را به عنوان نشانه اي از جديت ياعدم جديت ايران براي پيوستن به برجام مورد بررسي قرار خواهد داد.يك نماينده مجلس ايران نيز صراحتا مي گويد علت رونمايي از اين برنامه هاي پيشرفته تحت فشار قرار دادن دولت بايدن براي لغو تحريم ها بوده است.حال در ميان اين اخبار اعلام شده است كه تاسيسات نطنز مورد حمله سايبري قرار گرفته و شبكه برق آن دچار اختلال شده است.همه نشانه ها رو به سوي اسراييل است و همه قرائن نيز نشان مي دهد كه اسراييل ذينفع اول اين خرابكاري بوده است و به نوعي خطوط قرمز خود را به طرف هاي ثالث نشان داده است.ولي نكته مهم تر اين است كه ايالات متحده نيز از ذينفعان چنين خرابكاري است.
اگر سياست بر پايه منطق قدرت، امكان رونمايي از پروژه هاي پيشرفته هسته اي جهت كسب امتيازات بيشتر و افزايش اهرم هاي فشار براي ايران را فراهم مي كند؛ ستاندن اين اهرم فشار از دستان ايران نيز به عنوان يك گزينه مد نظر طرف آمريكايي قرار مي گيرد.اگر درعامليت اسراييل در انجام اين خرابكاري قطعيتي وجود داشته باشد ؛در ذينفع بودن آمريكا نيز در اين ماجرا نيز ترديد كمي وجود دارد.البته ذينفع بودن لزوما به منزله عامليت در اين حادثه نمي تواند باشد ولي همپوشاني ميان اين دو پديده را هم مي توان به عنوان يك سناريو مد نظر قرار داد.آن هم در مقطع زماني كه بايدن با انتصاب ويليام برنز به عنوان اولين ديپلمات كاركشته آمريكايي به رياست سيا تلاش مي كند سازمان اطلاعات مركزي آمريكا را در همان مسيري قرار دهد كه برادران دالس در دهه ١٩٥٠هدايت آن را برعهده داشتند؛يعني سرويس اطلاعاتي و جاسوسي در خدمت بيشتر ديپلماسي آمريكا.بر اساس همين منطق بود كه در دهه ١٩٥٠يك برادر مسووليت ديپلماسي در قبال ايران را برعهده داشت و برادر ديگر در كسوت رياست سيا برنامه براي تحت فشار قرار دادن ايران را سازماندهي مي كرد.
برنز نيز اگرچه برادر بايدن،بلينكن وساليوان نيست ولي حداقل با همه آنها رفاقت ديرينه دارد و از قضا سال ها در كنار هم بر روي مساله برنامه هسته اي ايران با يكديگر كار مي كردند.علاوه بر اين برنز فرستاده و سفير ايالات متحده براي ماموريت هاي محرمانه بود از جمله مذاكرات پشت درهاي بسته با تهران در مسقط در سال٢٠١٣.او در عين حال به گفته داگلاس لندن رييس پيشين سرويس اطلاعاتي امريكا در جنوب غرب آسيا كارگزاري بيرون از آژانس اطلاعاتي محسوب نمي شود چرا كه در دوره اوباما در تمام برنامه هاي حساس سيا با عوامل اطلاعاتي به خوبي همكاري كرده است.
اين دقيقا مصادف با زماني است كه در سال ٢٠١٠براي اولين بار نشانه هايي از فعاليت بدافزاري به نام استاكسنت در تاسيسات هسته اي ايران ديده شد و احتمالا توانست با از كار انداختن حدود٩٨٤دستگاه سانتريفيوژ حدود ٣٠درصد از ميزان غني سازي اورانيوم ايران را كم كند.
رسانه هاي آمريكايي معتقدند كه اين بدافزار محصول مشترك آمريكا و اسراييل بوده است كه با هدف تخريب و كند كردن سرعت فعاليت هسته ايران طراحي شده بود.٢سال پس از اين خرابكاري آمريكا از طريق واسطه عماني پيشنهاد مذاكره به ايران را داد و برنز را به عنوان نماينده آمريكا راهي مذاكرات محرمانه عمان كرد.با درهم تنيدگي بيشتر سازمان اطلاعات مركزي آمريكا در عرصه سياست خارجي در عصر بايدن بر اساس الگوي برادران دالس سناريوي همكاري اسراييل و آمريكا براي خرابكاري در نظنز جهت خرابكاري و ستاندن اهرم هاي فشار ايران در مذاكرات پيش رو دور از ذهن نيست؛ حتي اگر برنز و سيا فقط چشم هاي خود راچند ساعت قبل از وقوع اين حادثه ،به روي آن بسته باشند.چرا كه به خوبي مي دانستند اين عمليات خرابكارانه تاثيراتي را بر مذاكرات هسته اي خواهد داشت و امكان بيشتري را براي واشنگتن فراهم مي كند تا احتمالا با دستاني بازتر وارد پروسه چانه زني بر سر ١٦٠٠تحريم دوران ترامپ با ايران شود.آيا تاريخ دو برادر پس از٧١سال تكرار مي شود؛يكي در واشنگتن وديگري در وين؟
سیاست تکراری ترور در ایران و مذاکره در وین.
▪️آقای روحانی! مذاکره زیر سایه ترور را ترک کنید
🔹۱- ایران در موارد گذشته برخی عوامل مرتبط با انفجارها و بعضاً ترورها را به پلیس اینترپل معرفی کرده با این حال هیچ اقدامی توسط این نهاد برای تعقیب آنان صورت نگرفته است.
🔹۲- آژانس بینالمللی انرژی اتمی که همواره ایران را زیر نظر داشته و حتی از طریق برخی تفاهمها و بخصوص توافقنامه برجام، نظارت و بازرسیهای مکرر و شبانهروزی از ایران داشته است، همواره نسبت به این اقدامات تروریستی توسط صهیونیستها و آمریکا علیه تاسیسات هستهای ایران مهر سکوت بر لب زده است.
🔹این در حالی است که این آژانس علاوه بر نقش «نظارت»، نقش «صیانت» و همکاری با سازمانهای هستهای کشورهای عضو را بر عهده دارد.
🔹به نظر میرسد ضروری است که ایران اقدامات متناسب و مشخصی را علیه این آژانس درنظر بگیرد تا این نهاد نیز به سهم خود مجبور شود افساری به صهیونیستها بزند. اگرچه حق عملیات تلافیجویانه ایران باید در جای خود باقی بماند و واقعاً به مرحله اجرا درآید.
🔹۳- شواهد و قرائن بسیاری اثبات میکند که هیچ اقدام تروریستی از این جنس توسط صهیونیستها وجود ندارد مگر اینکه پیش از آن هماهنگی مشخصی بین آنها و آمریکاییها صورت گرفته باشد. ویروس استاکس نت که مشخصاً پروژه مشترکی بین آنها و برخی دولتهای تروریستی دیگر بود و غیر از آن در ترور دانشمندان و اقدامات تروریستی خرابکارانه دیگر هم شواهد نشاندهنده هماهنگی و همکاری بین آمریکاییها و صهیونیست هاست.
🔹رسانههای غربی طی روزهای اخیر نیز از سفر یوسی کوهن رئیس موساد به آمریکا با دستور کار مسائل هستهای مربوط به ایران خبر دادهاند و به نظر میرسد این سفر با چنین اقدامات تروریستی از ناحیه موساد بیارتباط نیست.
🔹۴- سیاست دوستونه عملیات خرابکارانه میدانی از یک سو و درخواست مذاکرات از سوی دیگر از سیاستهای نسبتاً قدیمی آمریکاییها و صهیونیستها در ارتباط با موضوع هستهای ایران است.
🔹آنان از یک سو، بویژه از سال ۸۸ به این طرف که پیشرفتهای هستهای ایران با غنیسازی ۲۰ درصد وارد مرحله جدیدی شد، ترور دانشمندان یا عملیات خرابکارانه در تاسیسات را به موازات درخواستهای ریاکارانه برای مذاکره به منظور رسیدن به تفاهم دنبال کردهاند.
🔹این در حالی است که اگر درخواست مذاکره برای رسیدن به تفاهم و حل مناقشه موجود، رویکردی واقعی باشد، باید از چنین جنایتهایی در میدان خودداری شود.
🔹متاسفانه برخی مسئولان تلاش میکنند این اقدامات تروریستی را به معنای ضرورت تن دادن به ستون دیگر عملیاتی طرف مقابل، یعنی حضور به هر قیمت در مذاکرات، جا بزنند.
🔹این در حالی است که رفتن زیر بار چنین رویکرد غیر عاقلانهای، عملاً باعث تقویت انگیزه طرف برای پیگیری همین سیاست دو ستونه خواهد شد.
🔹بنابراین حالا که اولاً آژانس بینالمللی انرژی اتمی هیچ اقدامی در راستای صیانت از حقوق هستهای ایران انجام نمیدهد و ثانیاً آمریکا از یک سو ادعای صداقت و حسننیت در مذاکره دارد و از سوی دیگر با صهیونیستها در اقدامات تروریستی در میدان شریک است، عاقلانه ترین اقدام و شاید حداقلیترین اقدام آن است که تیم مذاکرهکننده ایرانی در وین به منظور تنبیه طرف مقابل و همچنین اتخاذ موضعی عزتمندانه مذاکرات را ترک کند.
🔹بیهزینه گذاشتن چنین اقداماتی و حتی تقویت موضعی که خواست صهیونیستها و آمریکاییهاست، یعنی امتیاز دادن در مذاکرات، ارسال سیگنالی به آمریکاییهاست که همین روند را ادامه دهند تا هم پشت میز مذاکره امتیاز بگیرند و هم در میدان اقدامات تروریستی و خرابکارانه خود را دنبال کنند.