eitaa logo
بصیر
369 دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
6.6هزار ویدیو
449 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
چشم‌انداز مثبت شاخص‌های کلان اقتصاد ایران 🔹بانک جهانی با بررسی چشم‌انداز شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد با وجود حفظ تحریم‌ها، رشد اقتصادی ایران در این سال به ۳.۳ درصد برسد و تراز حساب‌های جاری ایران مثبت ۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی شود. 🔹بانک جهانی پیش‌بینی کرده است تولید نفت ایران طی سال ۲۰۲۲ با رشد ۵.۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شود. 🔹همچنین بخش صنعت رشد ۱.۶ درصدی در سال ۲۰۲۲ خواهد داشت و رشد بخش خدمات به ۳.۱ درصد می‌رسد.
🛑 پاسخ به یک سوال تکراری 🔻جناب صادق زیباکلام و رسانه‌های اصلاح‌طلب چندسالی است مکرراً یک سوال را می‌پرسند و اذهان را درگیر می‌کنند و البته کمتر دیده‌ام پاسخی اقناعی یا جدلی به ایشان داده شود. 🔻سوال این است: "آیا مردم راضی هستند عوارضی که به شهرداری برای خدمات شهری می‌پردازند، صرف تبلیغات ایدئولوژیک نظام شود؟ اگر راضی نباشند، این هزینه‌ها از نظر شرعی چه وجهی پیدا میکنند؟" 🔹آقای زیباکلام؛ این سوال را میتوان در خیلی از مسائل پرسید. اگر وظایف دولت، شهرداری و دستگاه‌ها را به خدماتی چون جاده‌سازی، پل‌سازی، جدول‌سازی و.. محدود کنیم، نه تنها معنویات و مناسک دینی که بساط هر چیزی مرتبط به فرهنگ، علوم انسانی، فکر، روح و روان جامعه را باید جمع کنیم.‏ 🔸بطور مثال، مردم می‌توانند بپرسند سودِ علوم انسانی، فلسفه، تاریخ، ادبیات، جامعه شناسی، علوم سیاسی، روانشناسی و ... چیست که باید سالانه هزاران میلیارد تومان از بیت‌المال برای دانشکده‌های علوم انسانی و حقوق اساتیدی چون زیباکلام و ... هزینه شود؟ 🔹یا برای فوتبال؛ مکرراً مردم سوال می‌کنند چرا بیت المال به پای فوتبال و فوتبالیست‌هایی ریخته می‌شود که حتی افتخار آسیایی هم برای ایران کسب نکردند؟ 🔸جناب زیباکلام؛ با این استدلال شما، تولید و نشر کتاب، تولید سریال و فیلم سینمایی و ‌... نیز از بودجه بیت المال خطاست و مردم فقط پل و جاده و جدول و آسفالت و.. می‌خواهند!‏ چرا باید پول بیت‌المال پای ، هدر برود؟ 🔹کمی دایره سوالات را اگر کمی افزایش دهید مردم شمال تهران شاید بگویند که بیشتر عوارض شهرداری را ما بالانشین‌ها می‌دهیم و راضی نیستیم خدمات پایین شهر از جیب ما باشد! یا مردم خوزستان بگویند ما راضی نیستیم پول نفت‌مان برای شهرداری تهران هزینه شود در حالیکه خودمان آسفالت و آب و ... نداریم! (ارزش افزوده‌ای که دولت از بودجه عمومی به شهرداری تهران پرداخت می کند از محل پول نفت است!)‏ 🔸واضح است که کسی به این سوالات بدیهی پاسخی نمی‌دهد؛ عقلا می‌گویند هم باید برای اقتصاد هزینه کرد، هم عمران و آبادی کشور، هم نیازهای اولیه انسان‌ها، هم شادی و نشاط، هم سلامت و بهداشت، هم آموزش و پرورش، هم برای جامعه پذیری سیاسی و ترویج ارزش‌ها و فرهنگ ناب و هنجارها و زدودن زشتی‌های اخلاقی از جامعه. مثل مبارزه مواد مخدر، مبارزه با فساد و فحشای جنسی و غیره. 🔹اگر نگران هستید که نظر شرع چیست؟ نظر فقهای بزرگی چون امام خمینی(ره) و سایر علما را بگیرید. نظرشان همین است که مالیاتی که مردم به دولت می‌دهند و عوارضی که به شهرداری می‌دهند باید طبق قانون در حوزه های مختلف برای مصالح کشور هزینه شود. علاوه بر عمران و آبادی، یک عرصه آن حوزه فرهنگی و اجتماعی است! 🔸دولت و شهرداری‌ها طبق قوانین موجود، در عرصه ‎ وظایفی دارند. طبق چارت سازمانی، برخی قسمت‌ها وظایف‌شان در حوزه فرهنگ و ترویج ارزش‌هاست.‏ 🔹نه در ایران که در اکثر کشورها، خاصه کشورهای اروپایی، شهرداری‌ها وظایفی را در حوزه اجتماعی و فرهنگی برعهده دارند و غالباً حدود ۲۰ درصد از بودجه سالانه خود را برای فعالیت‌های اجتماعی و حدود ۵ درصد را برای حوزه فرهنگ تخصیص می‌دهند. 🔸در تهران و ایران، این عدد بسیار پایین‌تر است.‏ نگاه به عرصه فرهنگ در شهرداری‌های ایران کمرنگ است. ولی در کل، وظایف شهرداری‌ها علاوه بر خدمات شهری، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را در بر می‌گیرد و نمی‌توان اصل را انکار کرد. اگرچه وظایف اصلی و بزرگ شهرداری‌ها، خدمات شهری است اما طبق قانون، وظایفی در حوزه فرهنگی اجتماعی هم دارند و باید در راستای ترویج ارزش‌های دینی و انسانی بکوشند و فرهنگ عمومی را طبق این ارزش‌ها، بالا بیاورند. 🔹یادم می‌‌آید روزهای اول انتخاب محمدعلی نجفی بعنوان شهردار تهران، وی گفته بود که در تهران، مشکل زیرساختی و عمرانی نداریم ما از الان باید به فکر فرهنگ و کار فرهنگی اجتماعی باشیم! آقای حناچی شهردار سابق تهران هم از اصل تخصیص بودجه برای فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی دفاع کرده و دنبال افزایش بودجه آن بود.‏ ✍ مدرسیان
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥هدف آمریکا از تحریم ایران سید یاسر جبرائیلی
🇮🇷 📝 اگر برای خاتمی، روحانی، ظریف، حسن آقای خمینی، عارف، جهانگیری، خوئینیها و انصاری سخته که در باره خیانت موسوی به شهدای حرم اهل بیت (ع) موضع گیری کنند لااقل امروز که ۲۸ مرداد است درباره کودتای آمریکا علیه دولت ملی مصدق جمله ای ولو تشریفاتی هم شده بفرمایند، مصدق که حزب‌الهی یا نبود!
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سینما رکس آبادان،مرگ برشاه یادی کنیم از ۲۸ مرداد ۵۷
با سلام خدمت همه عزیزان درباره مذاکرات هسته‌ای در موقعیتی قرار گرفته ایم که جمهوری اسلامی ایران با شروط سه گانه متن پیشنهادی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و آن را پاسخ داده است. از این رو در این شرایط معطوف به پیش نویس متن ارائه شده و نیز عمل مجموعه نظام و خاصه تیم مذاکره‌کننده بحث های گوناگونی مطرح شده است. در این باره ضروری است سیاست ها و ملاحظات تحلیلی زیر مورد توجه قرار گیرد: ۱- توازن سازی دیپلماسی کشور با پیگیری تقویت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان، ارتباط موثر با شرق و پیگیری مذاکرات با غرب از جمله مواردی است که توسط دولت سیزدهم پیگیری شده است. در این چارچوب مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام به عنوان بخشی از سیاست توازن گرایی دولت به حساب می آید و بایستی این موضوع را در جایگاه و موقعیت خودش مورد توجه قرار داد. ۲-مذاکرات کنونی ناظر به احیای برجام است، نه آنکه توافق جدیدی خلق شود. از این منظر برجام توافقی بود که قوت‌ها و ضعف‌هایی بر آن مترتب بود اما در آن مقطع بدون توجه به اخذ تضامین پایدار برای صیانت از حقوق و منافع اقتصادی کشور مورد پذیرش قرار گرفت. اما در حال حاضر دولت سیزدهم تلاش‌ می‌کند در احیای برجام با شروط خود موقعیت اقتصادی ایران را تقویت کند.لذا پیشنهادات ایران در متن کنونی ضمن جبران پاره‌ای از نواقص و ضعف‌های برجام، قادر است مزیت‌های جدیدی برای ایران ایجاد نماید. ۳-با این حال با تلاش های از سوی تیم مذاکره کننده فعلی صورت پذیرفته است که بخشی از نقصان های موجود در توافق قبل برطرف شده و سند پیش نویس دارای مزایای متعدد نسبت به توافق سال ۲۰۱۵ می باشد. ۴-براساس پیش نویس فعلی و تلاش های صورت گرفته تضامین، راستی آزمایی ، برگشت پذیری، حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای کشور و ... به عنوان بخشی از نقاط قوت سند جدید نسبت به توافق ۲۰۱۵ لحاظ و پیش بینی گردیده است. ۵-بخشی از علل موفقیت تیم مذاکره‌کننده در تأمین منافع اقتصادی مردم و اصرار بر تحقق دیگر خواسته های قانونی تابعی از برخی مولفه ها مانند عمل به طرح راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی، اقدامات اساسی دولت احیای مولفه های قدرت ملی، همراهی مردم با نظام و .... بوده است. ۶- در شرایط کنونی باید تلاش گردد تا برجام به عنوان محلی برای انشقاق و ایجاد اختلاف در فضای عمومی جامعه بدل نگردد این امر خصوصاً در بین نیروهای انقلاب اهمیت ویژه‌ای دارد. ۷-اعتماد رهبر معظم انقلاب اسلامی به تیم مذاکره کننده بعنوان سربازان نظام در عرصه دیپلماسی که بدنبال احیای حقوق و منافع ملی هستند و تا به امروز تلاش بسیاری برای این امر انجام داده اند و با جدیت مسائل را پیگیری می نمایند بایستی در تحلیل موضوع مورد نظر واقع گردد. بایستی این اطمینان و اعتماد در بین عناصر انقلابی ایجاد شود که تیم مذاکره‌کننده ایرانی با رعایت همه ملاحظات و منافع ملی موضوع هسته‌ای و مباحث مرتبط با آن را به پیش می برد. ۸-مطالبه گری در شرایط فعلی باید معطوف به آمریکا و اخذ نتایج بهتر از مذاکرات باشد نه محلی برای یقه گیری از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که در حال پیگیری حقوق ملی هستند. ۹-جریان انقلابی باید توافق احتمالی را نه فتح الفتوح بداند و معرفی کند و نه عقب نشینی از منافع نظام و حقوق مردم. ۱۰-نکته دیگر اینکه پایان مذاکرات هسته ای و احیای توافق را نباید به معنای پایان اختلافات ایران با غرب و خاصه آمریکا دانست چرا که اختلافات ما با غرب یک اختلاف ماهوی و راهبردی است نه اختلاف شکلی و تاکتیکی. ۱۱-یکی از مسائلی که دولت جدید در حال پیگیری آن است، که در صورت توافق هم تلاش می شود که بعلت خلف وعده های پیشین غرب ، بدبینانه ترین سناریوها لحاظ گردد که این می تواند یکی از نقاط تمایز دولت جدید با دولت قبل باشد که معمولاً بر اساس خوش‌بینانه‌ترین سناریو ها حرکت می کرد.
12.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ تحلیلی بر بیانیه میر حسین موسوی 🔹 به دور از هرگونه جناح بازی وغرض ورزی تا پایان گوش کنید
سردار سلامی: حاشیه‌ امنی برای رژیم صهیونیستی وجود ندارد 🔹فرمانده کل سپاه: از اول سال تا امروز، صهیونیست‌های زیادی در عملیات‌های گروه‌های مقاومت در درون سرزمین‌های اشغالی به هلاکت رسیده‌اند که نسبت به پارسال، جز با عملیات سیف‌القدس قابل مقایسه نیست. 🔹هیچ حاشیه‌ امنی در هیچ نقطه‌ای برای رژیم صهیونیستی وجود ندارد که از آتش فلسطینی‌ها در امان باشند. 🔹صهیونیست‌‌ها انسان‌هایی نیستند که در سنگر بمانند. حتی وقتی سال ۲۰۰۰ از جنوب لبنان فرار می‌کردند هنوز غذاهایشان روی چراغ، بی‌سیم‌هایشان روشن بود و آن‌ها را هم نبرده و رها کرده بودند. یعنی اینقدر حس فرار در آن‌ها قوی است. 🔹فرماندهی کل قوا فرمودند تا آخر کنار شما می‌مانیم. این برای فلسطین، یک نقطه اتکا و استوانه عظیمی از قدرت است.
خشم یک نهاد آمریکایی از درآمد ایران پس از توافق احتمالی 🔹آندریا استریکر، معاون رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی مدعی شد که در صورت توافق احتمالی در وین بر سر برجام، ایران در سال اول به درآمدی ۲۷۵ میلیارد دلاری دست خواهد یافت و این مبلغ تا انتهای سال ۲۰۳۰ تا یک تریلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد. 🔹وی با طرح ادعاهایی از دست‌یابی ایران به این دارایی‌ها انتقاد کرد و مدعی شد که ایران تا ۲۰۳۰ در صورت اقدام برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای "توقف‌ناپذیر" می‌شود. 🔹وزارت امور خارجه کشورمان در سال ۱۳۹۸، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مدیر آن را در فهرست تحریمی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است
برای فهم علت محرمانه شدن عملکرد شرکت‌های دولتی در دولت روحانی به تحقیق و تفحص فولاد نگاه کنید. دولت جدید اطلاعات را در کدال منتشر کرد و تیم شرکت‌های اصلی را تغییر داد. نتیجه شد رکوردشکنی فولاد در سود و افزایش سرمایه تاریخ بورس. این فرصت سوزی را در ۸ سال و تمام شرکت‌ها ضرب کنید.
🔵 محمدرضا شاه و پیشکش کردن دختران ایرانی به پادشاه عمان 💠 اسدالله علم وزیر دربار و نخست وزیر شاه در خاطراتش مینویسد: زمانی که سلطان قابوس پادشاه عمان به ایران آمد و رفت، شاه از من پرسید:در این دو شب چه کرد؟ عرض کردم :هر شبی چند خانم در اختیارش بود! فرمودن:تازه داماد احیانا ناخوش نشود! گفتم:خیر، دخترهای ایرانی تمیز بودن و او هم دوستشان داشت. 📚 منبع: یادداشتهای اسدالله علم /نوشته اسدالله علم (وزیر دربار شاه) / جلد ۶/ صص۱۶۹-۱۷۰ 🌐
🇮🇷 📝 | خوانش فرااقتصادی از برجام! 🍃🌹🍃 ✍عبدالله گنجی 🔻بدون تردید شروع برجام که متأثر از رأی ملت در سال ۱۳۹۲ بود یک هدف اساسی داشت و آن کم‌کردن آلام اقتصادی مردم درقبال کُند کردن توسعه هسته‌ای ایران بود. هدف نظام جمهوری اسلامی از برجام، گشایش اقتصادی از طریق مذاکره بود ولاغیر. در خارج از پوسته قدرت و قدری هم در داخل حکومت ۳ نگاه به برجام شکل گرفت. 1⃣ دسته‌ای می‌گفتند تلاش نماییم با برجام فشار اقتصادی دشمن را کم کنیم این دسته معتقد بودند که مشکل غرب با ما بر سر وجود (ماهیت) انقلاب اسلامی نیست بلکه سر حدود است بنابراین چیزی می‌دهیم و چیزی می‌گیریم و مشکل حل می‌شود. 2⃣ دسته دوم معتقد بودند با مذاکره مخالف نیستیم اما مشکل غرب با ما بر سر اساس و ماهیت جمهوری اسلامی است و هسته‌ای و موشکی و غیره بهانه است. 3⃣ اما از سال دوم دولت روحانی دسته سومی بوده‌اند که تاکنون، بدون توجه به محتوا و داده‌ها و ستانده‌های برجام بر توافق اصرار داشته‌اند تا حدی که اصطلاح «بده‌بره» هشتگ انتقاد نسبت به آنان شد. برخی تا همین اخیرا صریح می‌گفتند که مسئولیت عدم توافق به‌عهده مقام معظم رهبری و سپاه است تا هر طور شده توافق امضا شود. 🔸 این دسته هدف از را «تبدیل ایران از یک کشور انقلابی به کشوری عادی» اعلام کردند. نام این عمل را نرمالیزاسیون گذاشتند و به روحانی نوشتند که وظیفه داری ایران را از حالت استثنایی به حالت عادی تبدیل کنید. روحانی گرچه گرایش اقتصادی را در برجام مد نظر داشت اما هنوز برجام امضا و اجرا نشده بود که از برجام ۲ و ۳ سخن می‌گفت و از «ایران جدید» نام می برد.! 🔹در همه این سال‌ها مقام معظم رهبری بر گفتمان انقلابی‌گری تأکید می‌کردند و هوشمندانه متوجه صحنه بودند. تعابیری مانند «دولت انقلابی»، «مجلس انقلابی»، «حوزه انقلابی» و حتی استاد و معلم و کارگر انقلابی را گوشزد می‌کردند و... 🔺حال در آستانه توافق احتمالی باید یادمان باشد هدف مذاکره گشایش اقتصادی برای ملتی است که تحمل کرد و تسلیم نشد. برجام ربطی به ماهیت حقیقی نظام جمهوری اسلامی ندارد. این دولت برجام را فقط برای معیشت می‌خواهد اما آن دولت برای معیشت هم می‌خواست. ممکن است ما با غرب به زیست مسالمت‌آمیز راضی شویم. اما آنان هضم شدن ما در هاضمه خود را می‌خواهند که طبیعی است ما بر هویت تمدنی و ماهیت نظام خود اصرار داریم و خواهیم داشت.