🛑 سه تفاوت فرامتنی
✍محسن پیرهادی
🔺در گوشه و کنار گفته میشود که مذاکره دولت فعلی در پرونده هستهای دقیقا مشابه مذاکرات دولت قبل است و از این گزاره این نتیجه را جستوجو میکنند که اگر مذاکره در دولت پیش اشتباه بود، چرا این دولت هم همان مسیر را پیش میرود و اگر در دولت فعلی صحیح است، چرا دولت پیش در ارتباط با مذاکرات مرتبا موردانتقاد بود. این موضوع زمانی جالبتر است که به گفتهها و نوشتههای برخی سیاسیون هم راه مییابد.
بنا به مصالح ملی، متن مذاکرات در اختیار عموم نیست، اما در حوزه فرامتن، مذاکرات فعلی با دوره پیشین سه تفاوت ماهوی دارد:
🔺یک. واضح است که مذاکره تنها محتوای قرارداد نهایی و آنچه بر کاغذ نگاشته میشود نیست، بلکه موارد متعددی در کنار آن را هم شامل میشود. بهعبارتدیگر، گاهی فرامتن مهمتر از متن و یا حداقل از منظر اهمیت در سطح متن مذاکرات است. دولت فعلی در حوزه فرامتن بسیار متفاوت عمل کرده است، هر تغییر مثبت یا منفی در مسیر مذاکره را رسانهای نکرده، مذاکره را دستاویز رقابت و جدل سیاسی داخلی نکرده، در هر وقت و بیوقتی مسائل جاری کشور ازجمله کمبود آب و فروش نفت و تأمین واکسن را به مذاکره گره نزده و جامعه را شرطی نکرده است. هر ناظر منصفی میپذیرد که مذاکره، راهحل و ایده محوری دولت فعلی برای باز کردن گره مشکلات کشور نیست. اتفاقا طرف مقابل در مذاکرات هم همین را بهخوبی فهمیده و چارچوب مذاکرات تغییر کرده است.
🔺دو. در مذاکرات فعلی، دولت خود را نماینده بخشی از مردم نمیبیند و با حاکمیت، دوگانه کاذب نمیسازد. دولت محترم، متعرض نیروهای مسلح نمیشود که چرا در خلال مذاکرات مانور نظامی برگزار میکنید، چراکه برگزاری رزمایش، ضرورت حفظ آمادگی در یگانهاست. در بعد روانی و رسانهای، از مذاکرات، حتی در صورت پیروزی و به ثمر نشستن، یک ابر دستاورد و شاهکار ساخته نشده است، چراکه دولت بهدرستی میداند که اگر توافقی هم حاصل شود، تازه همهچیز روی کاغذ است و باید منتظر صحنه عمل و واقعیات بود.
🔺سه. نکته دیگر که تفاوت مذاکرات این دوره با دوره پیشین است، منحصر نشدن در مذاکره با چند کشور خاص است. در همین دوره، دیپلماسی فعال، پرحجم و نقد شونده و مؤثر در حوزه اقتصاد پی گرفتهشده و به تعبیری، تهران چهارراه دیپلماسی بوده است. از عضویت در شانگهای گرفته تا حضور در بریکس پلاس و ارتقای همکاری با اتحادیه اوراسیا، همه در یک سال اخیر حاصلشده است.
🔺مجموعه این مسائل، هم فضای داخلی و هم فضای خارجی را به سمت حل صحیح و اصولی پرونده مذاکرات پیش میبرد و اتفاقا احتمال موفقیت را بالا میبرد.
هآرتص از جزئیات طرح اروپا برای احیای برجام خبر داد
🔹جاناتان لیس، خبرنگار روزنامه هاآرتص اسرائیل، امروز در مقالهای از جزئیات طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام خبر داد. به ادعای این روزنامه، اجرایی شدن کامل این طرح از روز امضا، ۱۶۵ روز طول میکشد. در این مدت تقریبا ششماهه، دو طرف طی چهار مرحله، اقدامات متقابلی انجام میدهند.
🔹۱. مرحله اول «روز صفر» نام دارد و در روز امضای قرارداد آغاز میشود. در این روز، طبق توافقی که در حال نهایی شدن است، برخی از زندانیان آزاد میشوند و تهران در مقابل برخی از پولهای خود را که در حال حاضر در بانکهای بینالمللی مختلف مسدود شدهاند، دریافت میکند و برخی تحریمها رفع میشوند. مقرر است جمهوری اسلامی ایران نیز در این مرحله تمامی موارد نقض برجام را متوقف کند، اما فعلا اجازه خواهد داشت ذخایر اورانیومی را که تاکنون انباشت کرده است، حفظ کند.
🔹۲. سپس نوبت مرحله دوم میرسد که دولت آمریکا باید در این مرحله توافق را به تایید کنگره برساند. اگر چنین شود، کنگره ۳۰ روز وقت خواهد داشت تا توافق را بررسی کند و در این مدت هرگونه لغو تحریم که نیاز به اقدام تقنینی داشته باشد، ممکن نخواهد بود. سپس هر دو بخش کنگره (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) باید با اکثریت ساده توافق را تایید کنند. اگر توافق رای نیاورد، رئیس جمهوری آمریکا میتواند با استفاده از حق وتوی خود آن را اجرایی کند؛ به شرط اینکه تعداد مخالفان به دو سوم کنگره نرسد که در غیر این صورت، وتو ممکن نخواهد بود.
🔹۳. مرحله سوم توافق، ۶۰ روز پس از تایید کنگره از راه میرسد. در این مرحله، نماینده وزارت خارجه آمریکا رسما به شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بینالمللی انرژی اتمی اعلام میکند که واشنگتن تصمیم گرفته است به برجام بازگردد.
🔹۴. سپس ۶۰ روز دیگر میگذرد تا وارد مرحله چهارم شویم که در آن، برجام کاملا احیا و اعمال میشود. در این مرحله، تهران و واشنگتن با صدور بیانیهای مشترک از تعهد خود به روند احیای برجام خبر میدهند و آمریکا تحریمهای بیشتری را علیه شرکتهای ایرانی لغو میکند.
🔹به این ترتیب، پس از ۱۶۵ روز برجام احیا میشود: آمریکا عضوی از این توافق میشود و تحریمهای باقیمانده علیه حکومت ایران لغو میشوند. جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیتهای هستهای خود را در سطح برجام محدود میکند و پیشرفتهای خود را در زمینه غنیسازی، با تعطیل کردن سانتریفیوژها و جابهجایی آنها، پس میراند.
💢دولت و جنگ روایتها
🔴فردا آخرین روز از هفته دولت و مصادف با سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر است.
🔹با پایان هفته دولت فیتیله کار تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم نباید پایین کشیده شود؛ چرا که امروز دولت مهمترین آماج جنگ روایتها و بدون اغراق در کانون آن قرار دارد؛ بیدستاورد جلوه دادن دولت، بنبستنمایی و بینتیجه نشان دادن اقدامات و برنامههای آن، ناقص و شعاری نامیدن رویکردهای دولت، ضعیف و... بخشی از این جنگ روایتها علیه دولت سیزدهم است که در طیفی از اظهارات و تحلیلها و اخبار از رسانههای عبریـ عربیـ غربی تا برخی رسانههای داخلی صورت میگیرد.
⁉️ اما سؤال این است که چرا این حجم از سیاهنمایی درباره دولت به منصه ظهور و بروز میرسد در حالی که همه میدانیم دولت با چه وضعیتی کشور را تحویل گرفته و در زمان محدود یک ساله از حیات خود و لااقل در مقایسه با مدت مشابه دولتهای گذشته کارنامه نسبتا خوب و مناسبی ارائه کرده است؟
⁉️اساسا، با چه شاخصهایی باید به تبیین دستاوردهای دولت پرداخت؟ و چرا با وجود اقدامات خوب و ریلگذاری مناسب، این خدمات دولت کمتر مشهود و محسوس جامعه است؟
🔹 پاسخهای اقناعی به این سؤالات و دهها سؤال مهم دیگر درباره دولت مستلزم فهم و ادراک عمیق نسبت به رویکرد تحولی دولت و تمایزهای اساسی این دولت با همتایان سابق خود است.
🔹 اگر این چارچوب تحلیلی را به عنوان شاهکلید نداشته باشیم چه بسا ما نیروهای انقلابی نیز دچار انحراف در تحلیل و ضعیفنمایی «دولت در میدان» شویم و این، آن غایت هدفی است که دشمنان انقلاب دنبال میکنند.
🔹زیرا دشمنان دانا بر خلاف برخی دوستان نادان این دولت را به سبب رویکرد تحولی آن و این که برنامهها و اقداماتش به معنای اتم کلمه در راستای سربازی نظام ولایی و پیادهسازی راهبردهای امامین انقلاب در خدمترسانی خستگیناپذیر به ملت تحلیل میکنند، برای منافع خود و برنامههایی که برای برگرداندن ایران به مدار غرب انجام داده و میدهند مانع و خطرناک میدانند؛
🔹حتی در همین راستا برنامهریزی میکنند با انتخابات مجلس سنگرهای خدمت را به زعم واهی خود یکی یکی از نیروهای خدوم و انقلابی پس بگیرند.
🔹اما این نکته باید تبیین گردد که دولت برنامهها و اقدامات زیربنایی و مبنایی مهمی را کلید زده و با تمام آبروی خود در میدان ساخت قدرت ملت ایران ایستاده و به شدت کار میکند .
🔹لذا در پرتو این فهم صبوری میکنند تا با مرور زمان به ثمر نشستن این دستاوردها و وارد شدن ایران به مرحله تازهای از شکوفایی را به تماشا بنشینند.
#فتحالله_پریشان
🇪🇬ادامه بنبست سیاسی در عراق
📌بنبست سیاسی عراق همچنان پابرجا است و جریانها و اشخاص مختلف برای خروج از آن همچنان مشغول رایزنی و ارائه پیشنهادها هستند.
🔹 در این میان جریان صدر همچنان بر مواضع قبلی خود تأکید میکند و تمایلی به انجام گفتوگو و مصالحه ندارد.
🔹باتوجه به وضعیت فعلی و ارائه طرحهای ابتکاری برای خروج از بنبست موجود ذکر چند نکته لازم و ضروری است:
گزارههای تحلیلی:
1⃣شرایط سیاسی عراق باید از مسیر سیاسی و بدون اردوکشیهای خیابانی حل شود. اقدامات جریان صدر در تحصن و تجمعات مختلف از پارلمان تا دادگاه فدرال ممکن است منجر به تکرار اعتراضات سال 2019 شود و در این شرایط عراق را وارد مرحلهای از بیثباتی و بحران کند.
2⃣ رویکرد چارچوب هماهنگی همچنان بر اصول اساسی یعنی گفتوگو، احترام به قانون اساسی و التزام به آن است. این جریان باهرگونه حرکت اعتراضی و تحصنی برای ایجاد بنبست در عراق مخالف است و معتقد است که شرایط عراق تنها از مسیر سیاسی و روند طبیعی خود قابل حل است. یعنی جلسات پارلمان تشکیل شود و سپس گزینههای نخستوزیری و رئیسجمهوری نیز در جلسات آتی تعیین شوند.
3⃣ یکی از مسائلی که چارچوب هماهنگی بر روی آن تأکید ویژه دارد و برای خروج عراق از بنبست امیدوار به حل آن است، انتخاب رئیسجمهور است. زیرا در صورت انتخاب رئیسجمهور شرایط برای انتخاب نخستوزیر نیز فراهم خواهد شد.
در واقع چنانچه کردها بر روی گزینه واحدی برای ریاستجمهوری اجماع کنند، شرایط برای انتخاب نخستوزیر نیز فراهم خواهد شد و شاید به نوعی این بنبست موجود نیز رفع شود.
4⃣در عرصه سیاسی چنانچه وضعیت فعلی ادامه داشته باشد، این احتمال وجود دارد که به سایر عرصهها نیز کشیده شود. امری که در قالب سناریویی آمریکایی و درجهت ایجاد بیثباتی گسترده در عراق بر مبنای رویکرد هرج و مرج خلاق است. یعنی از یکسو بیثباتی در همه عرصهها و بین جریانهای مختلف به وجود آید و از سوی دیگر یک نوع بیثباتی کنترل شده برای تشکیل دولتی مدیریت شده به وجود آید.
🔻درمجموع باید گفت که راهکار مناسب برای عبور از وضعیت فعلی عراق همان گفتوگوهای ملی با حضور همه احزاب و شخصیتها است. این امر چنانچه در کوتاهمدت اتفاق بیفتد شرایط را برای عبور از بحران موجود فراهم خواهد کرد.
#محمدرضا_فرهادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاصله بین تصمیم رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران تا اقدام آنها خیلی زیاده و اگر تصمیم بگیرن به آنها مهلتی داده نمیشه که بخوان اقدامی بکنن!
چقدر به یه رئیس جمهور انقلابی نیاز داشتیم
✅ تجربه نان و پازل گمشده برنامه ریزی
🔻دو روز قبل این جمله به نقل از وزیر اقتصاد در برخی صفحات فضای مجازی بازنشر شده بود: «امروز می دانیم چه کسی از چه نانوایی و چه تعداد نان می خرد.» بازنشر این جمله، واکنش های فراوانی به دنبال داشت
🔹 بسیاری از افراد از آن به سرک کشیدن در زندگی مردم و اطلاعات بدون فایده دولت درباره زندگی مردم تعبیر کردند. با این حال اگر اطلاع دقیقی از جزئیات طرحی که دولت در زمینه یارانه آرد و نان انجام داد، داشته باشیم، می بینیم که مسئله با آن چه در قالب یک جمله، بدون توضیحات قبل و بعد از آن در فضای مجازی بازنشر شده تفاوت می کند.
📌نکته و تحلیل:
1⃣روزانه معادل 23 هزار تن آرد نانوایی در کشور توزیع می شود، اما فقط 17 هزار تن آن به دست مردم می رسد. در شرایطی که به دلیل افت ارزش پول ملی، جهش قیمت های جهانی مواد غذایی و گندم و ثابت ماندن قیمت داخلی این محصول، هر کیسه آرد نانوایی که با قیمت حدود 45 هزار تومان به نانوایی تحویل داده می شد، با قیمتی بالاتر به دست کارخانه های تولید مواد غذایی می رسید یا در مرز تا 700 هزار تومان نیز فروش می رفت و به عبارتی یارانه ای که قرار بود به دست مردم برسد به آن طرف مرز قاچاق می شد و افرادی درآمدهای گزاف از این راه به جیب می زدند.
2⃣در شرایطی که با آزادسازی قیمت آرد صنعتی و حذف ارز 4200 تومانی قیمت مرغ، تخم مرغ، روغن خوراکی، لبنیات، ماکارونی و نان های صنعتی به شدت افزایش یافت و بعضا چند برابر شد، تغییر قیمتی در نان اتفاق نیفتاد، چرا که برخلاف کالاهای مشمول ارز 4200، قرار نشد قیمت آزاد شود و معادل آن یارانه نقدی پرداخت شود، بلکه در موضوع حساس نان که قوت غالب مردم است و به ویژه در دو دهک پایین بیش از هر ماده غذایی دیگر استفاده می شود، تدبیری متفاوت اندیشیده شد و صرفا با استفاده از کارت خوانی مجزا و الزام به فروش نان با کارت بانکی، سعی شد از تجمیع داده ها و اطلاعات تراکنش های بانکی، یارانه آرد و نان مدیریت شود و جلوی فروش آن به خارج از شبکه گرفته شود.
3⃣واقعیت این است که دنیای فضای مجازی و اینترنت، داده های بسیاری از رفتار عموم مردم در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد و خرید و فروش به دست می دهد که می تواند مبنای سیاست گذاری قرار گیرد. در حقیقت این جا تک تک داده ها به تنهایی مهم نیست و حتی هدف این نیست که رفتار مصرفی یک فرد یا افرادی خاص رصد شود ، مهم تجمیع این اطلاعات و رصد رفتار نانوایی ها برای جلوگیری از هدررفت یارانه آرد و نان است.
4⃣ این یک کار بزرگ و جدید در اقتصاد ایران است که قدرت نظارت بر فرایند توزیع و هدفمندسازی یارانه را امکان پذیر می سازد پازلی گمشده از برنامه ریزی در کشور که همواره ،نبود آن به طور مشخصی حس میشده است .
💬 آیتالله حائری ضمن انصراف از مرجعیت: از آیتالله خامنهای اطاعت کنید
آیتالله «سید کاظم حسینی حائری» از مراجع تقلید شیعیان عراق در بیانیهای اعلام کرد بهدلیل ناتوانی جسمی و بیماری، از مرجعیت انصراف میدهد.
آیتالله حائری مقلدان خود و شیعیان را به تبعیت و اطاعت از آیتالله خامنهای دعوت کرده و ایشان را شایستهترین فرد برای رهبری امت اسلام دانستند.
در این بیانیه همچنین آمده است: هر کسی بخواهد با بهرهبردن از نام دو شهید صدر میان مردم عراق اختلاف بیندازد و در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط لازم است بخواهد رهبری شرعی را بر عهده بگیرد، از صدریها نیست.
آیتالله حائری ادامه حضور اشغالگران آمریکایی در خاک عراق را نیز از بزرگترین حرامها نزد خداوند دانست.
*چرا مقتدی صدر (به ظاهر ) از سیاست کناره گرفت ؟*
✍علیرضا تقوی نیا
🔸️امروز حضرت آیت الله سید کاظم حائری مرجع دینی جریان صدر در بیانیه ای اعلام کرد که به علت کهولت جسمی از مرجعیت دینی شیعیان کناره گیری می کند .
🔸️ایشان در اعلامیه ای که منتشر کرده است به ۲ نکته مهم پرداختند ؛
1️⃣بعد از من آیت الله خامنه ای به عنوان مرجع کسانی خواهد بود که از من تقلید می کردند و ایشان بهترین فرد برای مدیریت امت اسلامی است .
2️⃣ هر کسی بخواهد با بهرهبردن از نام دو شهید صدر میان مردم عراق اختلاف بیندازد و در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط لازم است بخواهد رهبری شرعی را بر عهده بگیرد، از صدریها نیست.
🔸️نکته دوم بیانیه آیت الله حائری به وضوح اشاره و انتقاد به اقدامات مقتدی صدر دارد و همین امر به شدت مقتدی را ناراحت کرده است .
🔸️نکته مهمی که باید در مورد آیت الله سید کاظم حائری دانسته شود، اینست که پدر مقتدی یعنی آیت الله سید محمد صدر اعلام کرده بود پس از مرگم ، پیروانم به آیت الله سید کاظم حائری رجوع و از وی اطاعت و تقلید کنند و در نتیجه باید گفت امروز مرجعیت دینی جریان صدر به وضوح اظهار و اعلان داشت که آیت الله خامنه ای بهترین فرد و مرجع اعلم برای اداره امور امت اسلامی است.
🔸️ چنین رخدادی اصلا مورد انتظار مقتدی نبود و وی به شدت دچار بهم ریختگی شد و سعی کرد با اعلام استعفا و انتقاد جدی از آیت الله سید کاظم حائری ، اعلامیه و توصیه های ایشان را به حاشیه ببرد .
🔸️به نظر می رسد بیانیه امروز آیت الله سید کاظم حائری ضربه سنگینی به جایگاه مقتدی خواهد زد و در جریان صدر شکاف خواهد انداخت اما جوانان و حامیان مقتدی را از اطاعت از وی باز نخواهد داشت زیرا اکثر جوانانی که از مقتدی حمایت می کنند اصلا مقید به اجرای فرایض دینی نیستند و حرف سید کاظم حائری را حجت برای خویش نمی دانند .
🔸️به باور نگارنده استعفای مقتدی صدر یک اقدام تاکتیکی است و همگان خواهند دید که ذات او نمی تواند آرام بگیرد و دست از اقداماتش بردارد و این اولین بار نیست که مقتدی اعلام استعفا و کناره گیری از سیاست کرده است.
10.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علل کنارهگیری «مقتدی صدر»
▪️اعتراضات خیابانی به کدام سمت میرود؟
🔹جریان صدر طی یک ماهه اخیر - علیرغم تلاشهای بسیار - نتوانست اجزاء مختلف جامعه عراق را با اعتراضات موسوم به «ثورة عاشوراء» همراه سازد. همین واقعیت، صدریها را به بازنگری جدی در محاسبات خود وادار ساخت.
🔹مقتدی صدر باید اعتراضات خیابانی را به نحوی پایان میداد که از طرفی اعتبار وی حفظ شده و حتی اعتراضات به یک سرمایه سیاسی در آینده تبدیل شود؛ از طرف دیگر تحقق مطالبات آنان غیرممکن بود.
🔹واقعیت این است که جامعه عراق کشش اعتراضات کور یا براندازی بدون فرآیند و ساختار را ندارد. هنوز تجربه دوران تروریسم و دیکتاتوری از خاطر جمعی ملت عراق پاک نشده است. به همین جهت، با اعتراضات کور و بدون ساختار، همراهی نمیکنند.