eitaa logo
بصیر
364 دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
6.4هزار ویدیو
423 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ۷ فروردین تفاهم‌نامه ۲۵ ساله با امضا شد، چند روز بعد خواستار مذاکره برای بازگشت به شد؛ (تا مسیر بی‌اثری تحریم را خنثی کند) ۲۴ خرداد واکسن ایرانی مجوز گرفت، دیروز آمریکا برای مبادلات مرتبط با کرونا معافیت صادر کرد! (تا بخریم و نفروشیم!)
تاثیر کرونا بر انتخابات کشورها 🔹کشورهایی که انتخابات خود را در ایام کرونا برگزار کرده اند با کاهش مشارکت رو به رو بوداند. 🔹پس از شیوع کرونا در جهان وضعیت انتخابات در جهان دچار تغییر شد به شکلی که ۶۴ کشور انتخابات خود را به تعویق انداختند و ۳۰ کشور هم با این وجود آن را برگزار کردند
🔺میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری به تفکیک استان‌ها 🔹پس از پایان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شمارش آرا، استانداران و مسوولان ستادهای انتخابات استان‌ها میزان مشارکت مردم را بر اساس تعداد تعرفه‌های مصرف‌شده اعلام کردند./ایرنا
💠 چالش‌ها و فرصت‌های اقتصادی دولت سیزدهم 🔻فصل انتخابات تمام شد و اینک ملت با امید به بهتر شدن اقتصاد، منتظر شروع دولت جدید و تحقق وعده‌ها است؛ اما سؤال اصلی این است که رئیس‌جمهور منتخب ملت، از کجا و چگونه باید شروع کند؟! 🔹 نکات تحلیلی: بی‌شک مهم‌ترین مسئله امروز کشور اقتصاد است و رئیس‌جمهور منتخب نیز می‌بایست بیشتر توان خویش را بر رفع معضلات اقتصادی متمرکز کند. 1- در یک شمای کلی از اقتصاد، می‌توان ضعف‌ها را به دو دسته تقسیم کرد: الف) نظام اقتصادی: تحول در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها، اصلاح نظام مالیات، بانك، گمرك، نظام توزیع، ارزش‌گذارى پول ملى و بهره‌ورى، باید محورهای اصلی طرح تحول نظام اقتصادی باشد. ب) رویکردها: امروز در هیچ زمینه از مشکلات کنونیِ اقتصادی، فاقد برنامه و منابع لازم نیستیم. درواقع عمده مشکلات در مدیریت اجرایی و نظامِ رویکردی حاکم بر این مدیریت است. برای مثال در بخش تولید، یک تفاوت معنادار میان نگاه برون‌زا با اولویت رفع تحریم، یا نگاه درون‌زا با اولویت‌بخشی به حمایت از بنگاه‌های کوچک و مولد وجود دارد. 2- به‌هرحال اصلاح نظام اقتصادی و تغییر در رویکردها مستلزم برنامه‌ای حداقل ۵ ساله است؛ لذا نمی‌توان انتظار ایجاد تغییر فراگیر و بنیادین در کوتاه‌مدت در حوزه اقتصاد داشت. برآوردها نشان می‌دهد که برای ایجاد قدرت خرید سال ۹۲، نیازمند حداقل ۶ سال رشد اقتصادی بالای ۵ درصد هستیم. 3- در برهه کوتاه‌مدت یک‌ساله، بزرگ‌ترین چالش دولت، کسری بودجه است. گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد کسری بودجه ۱۴۰۰ به میزان ۳۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که باید از پایه پولی تأمین شود که حتی در بهترین شرایط نیز ۱۷۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای دولت قابل پوشش نخواهد بود. درنتیجه این امر به‌طورکلی آثار تورمی شدیدی به دنبال خواهد داشت. 4- بااین‌وجود تمامی مشکلات پیش رو، دورنمای نزدیک نشان از روشن بودن امیدهاست؛ تولید واکسن کرونا، شکست نظام تحریم، افزایش فروش نفت و ... همگی ازجمله مواردی است که اگر در کنار رفتارهای امیدآفرین قرار گیرند، می‌تواند جامعه را برای پذیرش تغییرات بنیادین آماده سازد. نکته راهبردی: ایجاد تغییرات بنیادین در اقتصاد مستلزم تغییر رویکردها و اصلاح نظام اقتصادی در بلندمدت است؛ اما در کوتاه‌مدت نیز نکات امیدآفرین فراوانی وجود دارند که اگر در کنار رفتارهایی از جنس مبارزه با فساد، میان مردم بودن و درد دل آن‌ها را شنیدن قرار گیرد، قطعاً می‌تواند کشور را برای نیل به اهداف عالی اقتصادی، امیدوار و آماده سازد. (نویسنده: علی محمدی)
23.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ماجرای ورود بانک انصار و سپاه به پروژه های "مال سازی" چه بود؟ سعید محمد: 🔹 سال ۹۳ وقتی فهمیدیم مقام معظم رهبری مخالف ساخت "مال" توسط سپاه هستند، من را مامور کردند که پای سپاه را از این پروژه ها بیرون بکشیم.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
پرس‎تی‎وی: آمریکا در ازای تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‎های برجامی خواستار مذاکرات در مورد منطقه‎ شده‎ است 🔹منابع نزدیک به مذاکرات در وین در گفت‎وگو با پرس‎تی‎وی: آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خودداری کرده و حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است. 🔹همچنین آمریکا تاکنون لغو کامل تحریم‎های نفتی، بانکی و حمل‎ونقل را به گونه‌ای که نیاز به تمدید نداشته باشد، نپذیرفته و صرفا تعلیق و توقف موقت ۱۲۰ روزه و یا ۱۸۰ روزه این تحریم‎ها را پیشنهاد داده که تمدید این معافیت دوره‎ای نیازمند موافقت رئیس‎جمهور آمریکاست. 🔹آمریکا هنوز راستی‎آزمایی واقعی از انجام لغو تحریم‎ها را نیز نپذیرفته و ضمن طرح ایده گام‎به‎گام، با لغو یک‎جای تحریم‌ها مخالفت کرده است. آمریکا گفته که خود را متعهد به پرداخت خسارات خروج از برجام و اعمال تحریم‎های غیرقانونی نمی‌داند. 🔹آمریکایی‎ها امکان خروج مجدد از برجام را رد نکردند و ضمانتی هم برای عدم خروج مجدد ارائه نمی‎دهند و درخواست ایران برای تضمین عدم اعمال تحریم و عدم استفاده از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (ماشه) را نپذیرفته‎اند. 🔹آمریکا و اروپا در ازای توقف موقت برخی تحریم‌های برجامی خواستار تحمیل تعهدات جدید هسته‎ای فراتر از برجام و حتی تعهدات غیربرجامی‌، همچون مذاکره در خصوص سیاست‌های منطقه‎ای ایران شده‎اند. @Farsna
♨️دلایل کاهش مشارکت چیست؟ یکی از سؤالاتی که این روزها در مورد انتخابات پرسیده می‌شود این است که چرا میزان مشارکت مردم در این انتخابات پایین‌تر از سایر انتخابات‌ها بود؟ 🔻 برخی از دلایل مستند کاهش مشارکت به شرح زیر است: 1️⃣ درصد مشارکت در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری بدین شرح است: دوره اول ۶۷.۴۱ درصد، دوره دوم ۶۴.۲۳ درصد، دوره سوم ۷۴.۲۶ درصد، دوره چهارم ۵۴.۷۸ درصد، دوره پنجم ۵۴.۵۹ درصد، دوره ششم ۵۰.۶۶ درصد، دوره هفتم ۷۹.۹۲ درصد، دوره هشتم ۶۶.۷۷، دوره نهم ۵۹.۷۶ درصد، دوره دهم ۸۴.۸۳ درصد، دوره یازدهم ۷۲.۹۴ درصد، دوره دوازدهم ۷۳.۳۳ درصد و دوره سیزدهم ۴۸.۸ درصد. 2️⃣ عوامل متعددی برای کاهش میزان مشارکت نسبت به سایر انتخابات‌ها بیان می‌شود؛ 🔸اول؛ عملکرد ضعیف آقای روحانی بزرگ‌ترین ضربه را به جمهوریت نظام و کاهش مشارکت زد و جمع زیادی از کسانی که در دوره قبل به وی رأی داده بودند را از شرکت در انتخابات منصرف کرد. 🔹دوم؛ در تمام نظرسنجی‌ها میزان رأی منفی به آقای رئیسی بسیار پایین‌تر از سایر نامزدها بود و حتی بر اساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات ۶۸.۱ درصد از افرادی که در سال ۹۶ به ابراهیم رئیسی رأی داده بودند، اعلام کرده بودند در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهند کرد. 🔸سوم؛ وضعیت معیشت، تورم، رشد نقدینگی باعث نارضایتی بخش‌هایی از جامعه حتی حامیان سابق دولت شده بود. در نظرسنجی بسیج مشکلات روزافزون اقتصادی با حدود ۳۰ درصد مهم‌ترین عامل تردید پاسخگویان برای شرکت در انتخابات بیان شد و ۲۸ درصد هم اعلام کردند که به خاطر عملکرد دولت فعلی در انتخابات شرکت نمی‌کنند. این نشان می‌دهد که مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی دولت در کاهش مشارکت نقش داشته است و نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. 🔹چهارم؛ بیماری کرونا به‌عنوان یک عامل مؤثر بر کاهش مشارکت نیز مؤثر است که در نظرسنجی‌ها حدود ۲۸ درصد اعلام کرده بودند بر عدم مشارکت تأثیرگذار است. 3️⃣ در همه دوره‌های ۱۳ گانه ریاست جمهوری، میانگین مشارکت ۶۵ درصد بوده است و حدود ۳۰ درصد در همه انتخابات‌ها شرکت نداشته‌اند؛ بنابراین عدم مشارکت بخشی از جامعه، صرفاً مربوط به این دوره از انتخابات مربوط نمی‌شود. 👈نکته پایانی: همان‌گونه که در آمارها بیان شد، نباید کاهش مشارکت را تک علتی دنبال کنیم و دلایل مختلفی در بروز آن نقش داشته‌اند. بااین‌حال، رئیس‌جمهور منتخب، رئیس‌جمهور همه ملت ایران است و باید از همه ظرفیت‌های انسانی کشور بدون توجه به قطب‌بندی‌های سیاسی استفاده کند. ✍️ فرهاد مهدوی
‏۶٨ درصد مردم فرانسه در انتخابات شوراها شرکت نکردند حزب مکرون هم ده درصد رای آورد.حالا باید چی گفت؟ رد صلاحیت بوده؟ جمهوری فرانسه را قبول ندارند؟ ‏مردم مقابل نظامند؟ لطفا با این همانی تفسیر کنید 🔗 @Dr_A_Ganji
‏بدون هیچ برنامه ریزی و فراخوان،نسل چهارم بعد از چهل سال طوری در فضای مجازی درگیر ⁧ ⁩ شده است که گویی او را از نزدیک می شناسد و با او زندگی کرده ‏چه زیبا فرمود امام شهیدان که:خدا می داند راه و رسم شهادت کور شدنی نیست و این آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 یکبار برای همیشه.... قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ادعای برخی رسانه های آن ور آبی و به دنبال آن ، برخی جریان ها و رسانه های داخلی این بود که آیت الله رئیسی، به عنوان رئیس جمهور تعیین شده است! در این یادداشت ، برای روشن شدن این تردید ،چند شباهت و تفاوت را در ۵ انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی( سال های ۶۸،۷۶،۸۴،۹۲،۱۴۰۰) بررسی می نماییم. 1- در سه انتخابات ۷۶،۸۴،۹۲ در فضای سیاسی کشور، درست مثل انتخابات اخیر، اینگونه القاء شد که ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی و قالیباف پیروز انتخابات هستند. اما نتیجه طور دیگری رقم خورد. شاید سئوال کنید که چرا آنان شکست خوردند؟ یکی از دلایل اصلی شکست این شخصیت ها آن بود که این افراد ، به عنوان نماد ادامه وضع موجود معرفی شدند . ناطق در سال ۷۶ ادامه دهنده راه هاشمی ، هاشمی در سال ۸۴ ادامه دهنده راه خاتمی و قالیباف ادامه دهنده راه احمدی نژاد معرفی شد. مردم که در هر دوره ی ذکر شده، از روند اداره ی کشور و مشکلات آن خسته شده بودند، طبیعی بود که به نامزد منتقد وضع موجود رای بدهند. پس رقبای ایشان یعنی خاتمی در سال ۷۶، احمدی نژاد در سال ۸۴ و روحانی در سال ۹۲ پیروز انتخابات گردیدند. حال باز می گردیم به انتخابات ۱۴۰۰ . یکی از دلایل اصلی رای آوری جناب آقای رییسی ، انتقاد از وضع موجود و شعار ضد فساد و ضد ناکارآمدی ایشان بود. بنابر این براساس آنچه پیشتر بیان شد، طبیعی بود که مورد توجه مردم واقع شود. حتی برخی تحلیلگران اصلاح طلبان ماه ها پیش از انتخابات و اصلا قبل از اعلام نامزدی آقای رییسی ، پیروزی وی را در صورت حضور در انتخابات پیش بینی می کردند. لذا این اطلاق که رییسی رییس جمهور از پیش تعیین شده است، بی معناست. 2- نکته دیگر اینکه پیروزی خاتمی در سال ۷۶ و رییسی در ۱۴۰۰ دارای شباهت ها و تفاوت هایی است. شباهت از این جهت که هر دو منتقد وضع موجود بودند و تفاوت در اینکه ، تیم رسانه ای خاتمی، انتخابات را در یک دو قطبی قرار داد و شایعه تقلب ( بنویسید خاتمی ، می خوانند ناطق)، خطبه های مرحوم هاشمی ، پوستر سلام بر سه سید فاطمی، شعارهایی چون : جامعه مدنی، توسعه سیاسی و آزادی و... توانست با کسب ۲۰ میلیون ، پیروز انتخابات شود ولی ،رییسی در انتخابات ۱۴۰۰ نه از دوقطبی بهره ای برد و نه تیم رسانه ای او کار خاصی انجام داد! اما آنچه باعث پیروزی رییسی شد ، عملکرد مثبت او در قوه قضاییه و امیدواری مردم برای ریشه کنی فساد و نوید کارآمدی و بهبود اوضاع بود. 3- شباهت انتخابات ۱۴۰۰ با انتخابات ۶۸ نیز در این بود که پس از رحلت امام خمینی ره و انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبری انقلاب اسلامی، عملا تمام نگاه ها به سمت رییس مجلسی رفت که یار امام و از السابقون انقلاب بود. آقای هاشمی مطابق با پیش بینی ها پیروز انتخابات شد و کسی نگفت انتخابات مهندسی شده است! در انتخابات ۱۴۰۰ هم به دلیل ناکارآمدی دولت روحانی و نارضایتی های مردمی، موجب شد مردم به آیت الله رئیسی که یکبار در سال ۹۶ به دلیل تخریب ها و ... از سوی روحانی ،از رفتن به پاستور جا مانده بود، اینبار عازم این ساختمان شود. ✍ سعید میرزایی