🔻 ولایتمداری به لب و دهان نیست به عمل است
✍ سید احمد رضوی
🔹عاشق رنگ و بوی معشوق را میگیرد،مثل او می اندیشد،مثل او زندگی میکند،مثل او فکر میکند، مثل او میخندد و میگرید و خلاصه مثل او میشود .
لیك از لیلی وجود من پُر است
این صدف پُر از صفات آن دُر است
داند آن عقلی كه او دل روشنیست
در میان لیلی و من فرق نیست
من کیم؟ لیلی و، لیلی کیست؟ من
ما یکی روحیم اندر دو بدن
🔸 ولی واکسن میزند و در باب کرونا میگوید: "بایستی حتما اصل را بر رعایت شیوهنامهها قرار داد و فاصلهای که باید وجود داشته باشد و ماسکی که باید زده بشود و بقیه جهاتی که لازم است رعایت بکنند." اما عده ای در قالب ولایتمداری منکر کرونا میشوند!! بر علیهش داستان سرائی میکنند!! پروتکلها را زیر سوال میبرند و ...
🔹 ولی مجلس را انقلابی میخواند و میگوید:"بحمدالله مجلس در یک سالی که گذشت نشان داد که هم پُرتلاش است، هم دارای همّت بلند است، هم کارآمد است. بحمدالله حضور نیروهای جوان و پُرتوان در کنار نیروهایی که یا سوابقِ تقنینی دارند یا سوابق اجرائی دارند، موجب شده است که این مجلس بحمدالله توفیقات خوبی را به دست بیاورد؛ هم در زمینهی تصویب تعداد معتنابهی از لوایح و طرحها در موضوعات مهم و هم در زمینهی حضور مردمی" اما عده ای در قالب ولایتمداری بلکل مجلس را انقلابی که نمیدانند هیچ بلکه خائن و بی عرضه و بدون عملکرد خاصی به مردم معرفی میکنند!!!...
🔸 ولی راه و شیوه نقد را در بیان و عمل ترویج میکنند و از تخریب باز میدارد و میگوید: "سیاهنمایی هنر نیست؛ اینکه برداریم همینطوری بیهوا، این دستگاه را، آن دستگاه را، این قوّه را، آن قوّه را بدون هیچ تمییزی محکوم کنیم؛ خب هر کسی، هر بچّهای هم میتواند سنگ دستش بگیرد شیشهها را بشکند، اینکه هنر نیست." اما عده ای در قالب ولایتمداری جز سیاه نمایی و تخریب و ناامید کردن مردم از کلیت نظام کاری نمیکنند...
🔹 ولی همیشه بر حفظ آرامش و امنیت کشور تاکید فرموده اند و بارها گفته اند : "هر هدفی را که این ملت بخواهد به آن برسد، در سایهی آرامش و امنیت خواهد رسید.: اما عده ای در قالب ولایتمداری بر سر هر موضوعی افکار عمومی را مشوش نموده و به امنیت روانی جامعه خدشه وار کرده اند . روزی به بهانه خطرات واکسن زدن رهبری، روزی قطع برق ، روزی خشکسالی، روزی طالبان،روزی استیضاح روحانی،روزی احتمال فتنه و اغتشاش و ... خلاصه هر روز یک بهانه ای را عَلَم کرده و بر علیه آرامش و امنیت عمومی اقدام میکنند...
🔸 مخلص کلام؛ ولایتمداری و انقلابیگری و مطالبه گری به حرف و ادعا نیست بلکه به فهم و درک و بصیرت و عمل بر مبنای منویات ولایت هست. یادمان باشد سرباز بی بصیرت از صفین به نهروان میرود نه کربلا...
♨️ توافق جدید بغداد-واشنگتن بر سر مأموریت نظامیان آمریکایی
🔹نشریه "وال استریت ژورنال" روز پنجشنبه از توافق آمریکا و عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تا پایان سال میلادی جاری خبر داد.
به گفته منابع آگاه عراقی، هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید اعلام کرده است که خروج نیروهای آمریکایی از عراق، مرحله ای خواهد بود و این کار مانند عقب نشینی از افغانستان «فوری» انجام نخواهد شد. به همین دلیل، تکمیل خروج نیروهای آمریکایی ممکن است سال ها طول بکشد.
👈 نکات تحلیلی
بنظر می رسد که آمریکا با رویکرد جدید تحت عنوان «فریب افکار عمومی» به دنبال حضور بلند مدت و بدون هزینه در عراق باشند:
⬅️ اینکه گفته می شود که آمریکا توافق کرده است که تاپایان سال میلادی جاری از عراق خارج خواهد شد، نشاندهنده تلاش آمریکا برای خرید زمان به جهت حضور بلند مدت در این کشور است.
⬅️ رفتار آمریکایی ها بیانگر آن است که این کشوربطور ویژه در این مدت بدنبال ناامنی سازی عراق خواهد بود و فعال سازی داعش و ایجاد ناامنی در بخش های مختلف عراق برنامه تروریست های آمریکایی خواهد بود.
⬅️ عراق برای آمریکا نقش محوری دارد و آمریکا از طریق عراق به منابع عظیمی دسترسی دارد.
⬅️ آمریکایی ها جهت پیش برد سیاست های تجزیه طلبانه در منطقه از طریق عراق در سوریه و در بین کردها اعمال نفوذ می کنند.
⬅️ مهمتر از همه اینکه در سیاست کلان آمریکایی ها عراق محلی برای برنامه ریزی جهت توطئه نا امن سازی جمهوری اسلامی بکار خواهد آمد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ از خوزستان زمانی حمایت میکرد که حمایت کردن مد نبود!
📌بازگشایی سفارتخانههای ایران و عربستان در آینده نزدیک*
🔹گفته میشود نمایندهای از پادشاهی عربستان در مراسم تحلیف رئیسی حاضر میشود. طرفین در حال مذاکره هستند که در مراسم تحلیف حرکت نمادینی انجام شده و پس از آن روابط آغاز شود. براساس شنیدهها خوشبختانه گفتوگوهای تهران و ریاض وارد فضای سیاسی نشده و در رویه قابل قبولی پیش میرود، پس امکان ازسرگیری مجدد مناسبات وجود دارد.
🔰از شیوه های جدید ضدانقلاب برای اغتشاش و نا امنی رونمایی شد
🔻کانال های مرتبط با رسانه های ضد انقلاب با ارائه روش های سوخته به دنبال ایجاد اغتشاش و نا آرامی و روحیه دهی به عناصر شکست خورده خود هستند ؛
🔻برخی از این توصیهها که توسط نیروهای امنیتی کشف رمز شده و باعث رکب خوردنشان شده است عبارتند از:
۱_ تحت هیچ شرایطی به wifi بدون رمز و رایگان در هنگام حضور در تظاهرات، ارتباطگیری و ارسال فیلم و عکس متصل نشده و از آن استفاده نکنید.
نهادهای سرکوبگر برای شناسایی شما تعدادی wifi در محل تجمعات در دسترس قرار میدهند تا از این طریق معترضان را شناسایی کنند.
۲ _ تحت هیچ شرایطی به تلفنهای ناشناسی که مدعی تماس از رسانههای برونمرزی یا گروههای سیاسی هستند، پاسخ ندهید.
ماموران سرکوبگر در پوشش خبرنگار یا فعال سیاسی با شما تماس میگیرند و از وضعیت تجمعات میپرسند. در این شرایط بلافاصله حضور خود در هر تجمعی را منکر شوید.
۳_ حتما در تجمعات از ماسک و لباس تیره استفاده کنید.
۴_ تحت هیچ شرایطی لینکها ناشناس ارسالی بر تلفن همراه را باز نکنید. جمهوری اسلامی از بدافزارهای مختلف برای کنترل تلفن هوشمند شما استفاده میکند.
۵_ بلافاصله پس از ارسال فیلم و عکس به خبرنگاران مورد اعتماد، این تصاویر را از تلفن خود حذف کنید.
۶ _ حتما در زمان ضبط تصاویر، تاریخ و محل را اعلام کنید.
🔻تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال هم به نقل از یک عنصر برانداز و فراری به نام حشمتالله طبرزدی گفت: از تاکتیک تظاهرات غافلگیر کننده استفاده کنید تا آتش انقلاب فراگیر تر شود»
🔻در همین راستا رادیو فردا رسانه وابسته به سازمان سیا خواهان عدم برخورد با نیروهای اغتشاشگر شد و به نقل از سازمان عفو بینالملل خواست تا استفاده از سلاح و زور علیه معترضان را متوقف کنند.
این در حالی است که فقط جریان ضد انقلاب از سلاح و ابزار خشونت آمیز استفاده کرده است.
✅کابینه رئیس جمهور چگونه باید باشد؟!
✍ دکتر علی دارابی
🔻برابر نظر سنجی های معتبر بیش از ۵۰ % مردم حجه الاسلام ابراهیم رئیسی را به هیچیک از جناح های سیاسی اصول گرا و اصلاح طلب متعلق نمی دانند.
🔻واقعیت هم آن است که رئیسی به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرد و وعده تشکیل کابینه و تیم کاری مرکب از " *بهترین ها و شایستگان"* را داد.
🔻انتظار افکار عمومی آن است که در گزینش اعضای " *دولت مردمی، قوی و کارآمد* " رئیس جمهور بایسته های زیر را ملاک و معیار انتخاب همکاران خود قرار دهد:
1️⃣ مومن، برخوردار از روحیه جهادی، پاکدست، برخوردار از کارنامه مدیریتی موفق در گذشته .
2️⃣ متخصص، و دارای تحصیلات مرتبط با حوزه مسئولیت، کارآمد و مدیر به معنای حقیقی کلمه.
3️⃣ وزیران، معاونان رئیس جمهور، استانداران و مقاماتی که با نظر مستقیم رئیس جمهور انتخاب می شوند.
باید دارای برنامه، تیم قوی، کارآمد برای حل مسائل و مشکلات حوزه ماموریت خود باشند و همچنین در کارنامه گذشته آنها "ناکارآمدی" نباید ثبت شده باشد.
4️⃣ قدرت تعامل و برخوردار از مناسبات لازم برای ارتباط با مردم و نهادهای ذیربط از جمله پاسخگو بودن، آشنایی و تسلط به شرایط جهانی در حوزه ماموریت و وظایف خود و بالاخره اعتقاد به خرد جمعی و عقلانیت در کارها و پرهیز از استبداد رای و تک روی.
شرایط کشور بسیار دشوار است. برابر اطلاعات و اخبار موجود دولت فعلی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه چاپ و توزیع کرده است. بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ است و ماهانه هزینه اداره کشور بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. این است وضعیت منابع و بدهی پیش روی دولت جدید برجام و لغو تحریم ها هم نه این و نه آن است و در حالت تعلیق.
🔻در انتخاب کابینه باید همه شایستگان و برترین ها را دید و از آنها برای خدمت دعوت کرد. کاری بزرگ و تاریخی در انتظار رئیسی و کابینه اوست.
⭕️ گسستهای حکمرانی آب
🔹 با نگاهی به فهرست دشتهای ممنوعه ایران (۴۱۰ دشت از ۶۰۹ دشت کشور در سال ۱۳۹۹)، میزان مصرف منابع تجدیدپذیر، تخریب تالابها و زیستگاههای کشور متوجه عدم امنیت آبی کشور میشویم. این عدم امنیت آبی اغلب با اصطلاحاتی از قبیل تنش آبی، بحران آبی و ورشکستگی آبی در محافل علمی معرفی میشود. این عدم امنیت صرفا در آمار و اطلاعات قابل مشاهده نیست. مناقشات اجتماعی و درگیریهای متعدد (از قبیل آنچه در کازرون، حوضه دریاچه ارومیه، خوزستان، شرق اصفهان، و... شاهد بوده و هستیم) آینه تمامنمای این عدم امنیت آبی است.
🔸 بهنظر میرسد که سیستم ضعیف و از هم گسیخته حکمرانی آب (water governance) کشور ریشه تمام این مشکلات است. در اینجا حکمرانی آب به عنوان مجموعه سیستمهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اداری اطلاق میشود که بهمنظور مدیریت، توسعه و تحویل منابع آبی در سطوح مختلف تعبیه شدهاند.
▪️ گسست اداری: این گسست ریشه در عدم تطابق مرزهای مدیریت و مرزهای جغرافیایی حوضه آبریز دارد. تا قبل از سال ۱۳۸۳، مقیاس مدیریت تقریبا با گستردگی جغرافیایی حوضهها همخوانی داشته است، لیکن در سال ۱۳۸۳ و تصویب قانون «تبدیل ادارات کل امور آب استانها به شرکتهای آب منطقهای استان» عملا مقیاس جغرافیایی مدیریت از حوضه به استان تغییر یافت. نتایج عملی اجرای این قانون، استانی شدن مدیریت آب حوضه بوده است. نمونه بارز این گسست در مدیریت حوضه آبریز گاوخونی است که هماکنون چندین مدیر از استانهای مختلف مسوول مدیریت آن هستند!
▪️ گسست اطلاعات: اطلاعات راجع به منابع آب ایران اغلب در شکل گزارشهای کلی و با عدم قطعیت بالا توسط وزارت نیرو ارائه میشوند. وزارتکشاورزی، بهعنوان مسوول مدیریت آب در مزرعه، تاکنون دادهها و اطلاعات مناسب و قابل اعتماد پیرامون میزان و بهرهوری مصرف آب، حسابداری آب مزرعه و کارآیی سیستمهای آبیاری ارائه نداده است.
▪️ گسست اهداف: این گسست سبب بروز مناقشات و درگیریهای فراوانی بین وزارت کشاورزی و نیرو شده است. دلیل اصلی این گسست در حکمرانی آب کشور عدم تعادل بین سیاستها و اهداف تامین امنیت آبی و امنیت غذایی کشور است. هماکنون درصد اتکایی غذایی کشور ۸۵درصد است که این خوداتکایی (که الزاما نمیتوان آن را به امنیت غذایی ترجمه کرد) به بهای برداشت ۸۹درصد از منابع آب تجدیدپذیر کشور در بخش کشاورزی تحقق یافته است. بنابراین تمام قوانین و پروژههایی (مثل پروژه احیا و تعادلبخشی منابع آب زیرزمینی کشور) که برای تامین امنیت آبی وضع میشوند، با برنامههای تامین امنیت غذایی کشور در تناقض میافتند!
💠 #دعا
✍روزی شخصی خدمت حضرت علی(علیه السلام) میرود و میگوید یا امیر بنده به علت مشغله زیاد نمیتوانم همه دعاها را بخوانم،چه کنم؟
🔹️حضرت علی(علیه السلام) فرمودند:
خلاصه تمام ادعیه را به تو میگویم،هر صبح که بخوانی گویی تمام دعاها را خواندی.
۱ ✅ الحمدلله علی کل نعمه
۲ ✅ و اسئل لله من کل خیر
۳ ✅ و استغفر الله من کل ذنب
۴ ✅ واعوذ بالله من کل شر
۱ خدا را سپاس و حمد می گویم برای هر نعمتی که به من داده است.
۲ و از خداوند درخواست میکنم هر خیر و خوبی را
۳ و خدایا مرا ببخش برای تمام گناهانم.
۴ و خدایا به تو پناه می برم از همه بدی ها.
📚بحارالانوار:ج۹۱ ص۲۴۲
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج *
✅طرحی برای کشف راههای دور زدن تحریمها توسط ایران👇
✳️ دو نماینده کنگره آمریکا از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، از جامعه اطلاعاتی آمریکا خواستهاند درباره روشهایی که باعث بقای حکومت ایران علیرغم فشار تحریمها شدهاند، اطلاعرسانی کند و «پردهها را از امپراتوری مالی ایران» کنار زده و دریچهای برای درک شبکههای تأمین مالی ایران بگشاید. «فرنچ هیل»، نماینده جمهوریخواه ایالت «آرکانزاس» و «آل لاوسون»، نماینده دموکرات ایالت «کالیفرنیا» به دنبال آن هستند که دولت «جو بایدن» یافتههای اطلاعاتی خود را درباره کانالهای مالی ایران که به این کشور کمک کرده علیرغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریمها، حکومتش را سرپا نگاه دارد، افشا کند. این دو نماینده روز چهارشنبه طرحی را ارائه کردهاند که از وزارت خزانهداری آمریکا میخواهد به نمایندگان کنگره درباره منابع مالی حکومت ایران در شرایط تحریمها گزارش ارائه دهند. پایگاه واشنگتنفریبیکن نوشته کنگره میتواند از این اطلاعات برای اعمال تحریمهای جدید علیه شبکههای مالی ایران، بانکهای دخیل در تسهیل تراکنشهای مالی مربوط به این شبکهها و مقامهای ایرانی دخیل در دور زدن تحریمها، استفاده کند.
🔴 رئیسی و کودتای سفید
🔻 محمد صادق کوشکی نوشت:
🔹جناح اصلاح طلب (بویژه طیف افراطی و بقایای جبهه مشارکت) پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری، راهبرد «کودتای سفید» را با هدف زمین زدن و به بن بست کشاندن دولت رئیسی و با مشارکت و هماهنگی رسانه های لندنی و مثلث حاکم بر فضای مجازی ( تیرانا، تل آویو و ریاض) طراحی و به اجرا گذاشته اند و ماجرای خوزستان گام اول از این راهبرد بوده و گام های بعدی آن به تناسب مشکلات پیش روی دولت سیزدهم، برداشته خواهد شد.
🔹ماهیت این کودتا به شرح زیر است :
با توجه به انبوه مشکلات بجا مانده از دولت روحانی، در هر مقطع زمانی یکی از این مشکلات برجسته سازی شده و مطالبات مردم با هدایت فضای مجازی و رسانه های لندنی، تبدیل به آشوب و « تجمعات خونین» می شود و دولت رئیسی را مجبور می کند تا برای آرام کردن آن آشوب، توجه خود را به آن نقطه متمرکز کند و تکرار این روند، امکان برنامه ریزی صحیح و اقدامات اصولی را از دولت سیزدهم خواهد گرفت و آن را در گردابی از مطالبات بی پایان غرق کرده و عملا به عنوان دولتی ورشکسته و ناکارآمد به جامعه معرفی خواهند کرد.
▪️ وقوع چنین حالتی، بهترین بهانه برای حذف نیروهای انقلاب از حاکمیت را فراهم کرده و به عنوان سند قطعی برای اثبات ناکارآمدی حکومت دینی و نیروهای انقلابی، مورد استفاده کودتاچیان قرار خواهد گرفت.
🔹به همین دلیل لازم است رئيس جمهور منتخب تدابیر زیر را جهت خنثی کردن این کودتا بکار گیرد:
١) استفاده از نیروهای انقلابی و کارشناس در عرصه جنگ روانی در مجموعه رسانه ای دولت جهت مقابله با عملیات روانی و رسانه ای هماهنگ شبکه های ماهواره ای لندنی و افراطیون اصلاحات.
▪️وجود نیروهای رسانه ای دولت احمدی نژاد در مجموعه اطلاع رسانی و تبلیغاتی دولت سیزدهم ، مکمل کودتای سفید خواهد شد و امکان موفقیت کودتاچیان را افزایش خواهد داد! چرا که این نیروها فاقد نگرش اعتقادی و انقلابی بوده و به طمع مقام و موقعیت خود را به دولت سیزدهم قالب کرده و بنا به نگرش حاکم بر دولت احمدی نژاد به باج دادن و سرخم کردن دربرابر هجمههای رسانه ای اصلاحات عادت دارند اما در برابر نیروهای انقلابی رویکردی تهاجمی و قلدرمآبانه در پیش می گیرند و نتیجه این روند تقویت جنگ روانی کودتاچیان و پراکنده شدن نیروهای انقلابی از اطراف دولت رئیسی خواهند شد.
٢) پرهیز از واکنشهای عاطفی و هیجانی در مجموعه دولت به حوادثی مانند بحران آبی خوزستان. چرا که این واکنشها به نوبه خود منشأ شکل گیری بحرانهای بعدی خواهد بود. ( مانند دادن وعده های غیر عملیاتی جهت فرونشاندن خشم مردم در مناطق بحران زده) در ضمن چنین واکنشهایی، عملا این پیام را به جامعه القا می کند که برای دستیابی به مطالبات خود از اهرم شورش و ناآرامی استفاده کنید!
🔹بکار گیری نیروهایی که تجربه کاری آنها صرفا در حوزه استانی و محلي بوده در مناصب ملی حساس مانند وزارت کشور،وزارت علوم و ریاست دانشگاههای پایتخت و.... عملا منجر به تقویت طرح کودتاچیان می شود، چرا که این افراد برای کسب تسلط و تجربه لازم جهت مواجهه با اعتراضات و تجمعات و تسلیم نشدن در برابر امواج رسانه ای کودتاچیان، نیازمند زمان و پختگی لازم اند و تا با پیچیدگی های سیاست و رسانه در سطح ملی آشنا نشوند قادر به برخورد منطقی با آشوبها و اعتراضات و مهار آنها نخواهند بود. در عین حال مناصب ملی و مناسبات قدرت و سیاست پایتخت، در ذهن این افراد ابهتی دارد که انتصاب این افراد به مسئولیت های ملی ( بدون کسب تجربه در موقعیت معاون یا مشاور)باعث «خودباختگی و مقهوریت» آنها در مواقع بحرانی خواهد شد و این همان نکته ای است که طراحان و مجریان کودتای سفید از آن به عنوان فرصت طلایی جهت پیشبرد طرح کودتا استفاده خواهند کرد.
❇️ پرهیز از نگرش محلی و استانی برای حل مشکلات و اتخاذ سیاستهای کلان و ملی در مواجهه با مطالبات به حق مردم، منطقی ترین راه برای برخورد ریشه ای با معضلات و پاسخ گویی پایدار به خواسته های مردمی است و تا مباحث بنیادین مانند « آمایش جمعیت» در ذهن دولتمردان ما جا نگیرد و جا نیافتد، امکان حل قطعی مشکلات محلی از طریق اتخاذ سیاستهای ملی و راهبردی وجود نخواهد داشت و این همان نقطه ای است که دولتمردان را ناگزیر از مشورت با عالمان انقلابی و حکومت عالمانه خواهد کرد.
🛑 چرا آدرس غلط میدهید⁉️
✍ احمد بنافی
🔵رئیسجمهور روحانی روز پنجشنبه گذشته در هشتاد و سومین برنامه افتتاح طرحهای دولت گفت: اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود قبل از عید نوروز تحریمها را برداشته بودیم. در این خصوص چند نکته حائز اهمیت است:
◀️ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها در آذرماه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی در حالی تصویب شد که فرض آن از اساس این نبوده که دولت کنونی آمریکا یعنی دموکراتها و به عبارتی بایدن در آن کشور روی کار خواهد آمد. این قانون به شکل فوقالعادهای از حیث فنی، سیاسی و حقوقی پشتیبانکننده دستگاه دیپلماسی گردید تا ضمن متوازن سازی برجام، دست تیم مذاکره کننده را پر نماید. این قانون قرار بوده قدرت چانهزنی دستگاه دیپلماسی را در این جنگ اقتصادی بالا ببرد؛ و به گونهای طراحی گردیده که با یک درک واقعبینانه نسبت به آنچه برجام برای ایران ایجاد کرده، در یک وجه از مزیت در کنار مزیتهای فراوان آن، به دستگاههای مربوطه این اجازه داده شود تا بخصوص در بخشهای فنی و نظارتی در حوزه هستهای با کاهش تعهدات خود به برجام توازن بخشیده و آن را صرفاً از یک توافق یک طرفه خارج نمایند. قانون اقدام راهبردی به شدت قابل دفاع و در خور تقدیر است. سوال اساسی که خوب است آقای روحانی در این واپسین لحظات پایانی کار دولت به آن پاسخ دهد، این است که اگر این قانون تصویب و عملیاتی نمیگردید، تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات که قرار است در دولت بعد نیز ادامه یابد، بر سر چه چیزی میخواستند چانهزنی کنند؟ به عبارتی مگر چه چیزی در حوزه هستهای برای چانهزنی باقی مانده بود که میتوانست ارزش مذاکره را برای غرب بالا ببرد؟
◀️ هدف این قانون چیزی جز قرار دادن ایران در شرایطی برتر برای تامین منافع ملی در کنار ایجاد بازدارندگی در مقابل تهدیدات امنیتی و از همه مهمتر انتفاع اقتصادی ایران، نبوده است. این قانون در یک جمله خواسته است بگوید، به همان میزان تعهد میدهیم که طرف مقابل در برجام به تعهداتش عمل کرده است. روح حاکم بر این قانون برای الزام آور کردن طرف مقابل در مقابل تعهدناپذیری میباشد.
◀️ اما دلیل ناتمام ماندن مذاکرات در این دولت، قطعاً آن چیزی که آقای روحانی آن را قانون اقدام راهبردی معرفی می کند نیست، بلکه پافشاری آمریکا بر موضع خود برای تعهدگریزی و وجود یک مانع بزرگ است که تیم مذاکره کننده به پشتیبانی این قانون در تلاشند آن را از پیش پای ملت ایران بردارند و از شکلگیری یک فاجعه مجدد جلوگیری کنند. فاجعه آن است که برجام به شکلی احیا شود که جمهوری اسلامی کلیه تعهدات خود را در یک چارچوب تعیین شده مجدداً انجام دهد و آمریکا بدون لغو تحریمها و دادن تضمین و پذیرش راستیآزمایی به برجام بازگردد. این دقیقا بازگشت به برجام یکطرفه میباشد و همان دامی است که طرف مقابل برای جمهوری اسلامی گسترده، تا با حفظ ساختار و معماری تحریمها در فردای توافق دقیقا زمانی که ایران به تعهداتش عمل کرد، تحریمها را برای فشار بر ایران حفظ نموده و مانع از انتفاع اقتصادی جمهوری اسلامی گردند.
🔹🔸 اظهارات این روزهای آقای روحانی در خصوص سرنوشت مذاکرات احیای برجام، در کنار مواضع ایشان که در حین مذاکرات وین، درست زمانی که تیم مذاکره کننده درحال چانهزنی با طرف۱+۴ بود و در کمال تأسف به هیچ عنوان تقویت کننده مذاکرهکنندگان تلقی نمیشد، آشکار کننده این حقیقت است که برای آقای روحانی در انتهای کار دولت دوازدهم اولویت دستیابی به یک توافق آنهم به هر شکل ممکن، بیشتر از ماهیت یک توافق خوب و دارای انتفاع اقتصادی از درجه اهمیت برخوردار بوده است. اکنون تقریبا روشن است که آقای روحانی به دنبال توجیه وضعیت کنونی میباشد و در این راه ضمن تلاش جهت حفظ پرستیژ، برای وضع موجود به دنبال یک مقصر میگردد تا ناکامی در سیاست خارجی را به گردن آن بیندازد؛ به همین دلیل است که در روزهای پایانی دولت، به جای پاسخگویی، آدرس غلط به مردم میدهد.