🍃🌸در محضر قرآن🌸🍃
نکاتی از جزء دوم
آیات ۱۴۲ الی ۱۴۸ سوره بقره
«سیقول السفهاء...»
✏️افرادى كه هر روز دنبال بهانه اى هستند تا از پذیرش حقّ طفره روند، سفیه هستند و عقلشان کم است
همانگونه كه در روایات به كسى كه آخرت خویش را فداى دنیا كند مجنون و دیوانه،
و
به پیروان رهبر فاسد؛ فقیر
و
آن كس كه دین خود را از دست بدهد، غارت زده گفته شده است
✏️كسى كه دست خدا را در وضع یا تغییر احكام بسته بداند، سفیه و سبك مغز است. اعتراض به خداى حكیم ودانا، نشانه ى سفاهت است
✏️مسلمانان باید توطئه ها وشایعات وسؤالات بهانه جویانه ى دشمن را پیش بینى كرده وبا پاسخ به آنها، از نفوذ وگسترش آن پیشگیرى نمایند
«سیقول... قل»
✏️اصل سؤال كردن مورد انتقاد نیست، روحیّه سؤال كننده مورد انتقاد است كه از روى اعتراض و اشكال تراشى مى پرسد
«ما ولاّهم عن قبلتهم»
✏️قداست و كرامت مكان ها و زمان ها، وابسته به عنایت پروردگار است، نه چیز دیگر
«لِلّه المشرق و المغرب»
✏️آزمایش، یك سنّت قطعى الهى است و خداوند گاهى با تغییر فرمان، مردم را امتحان مى كند
«لنعلم من یتبع الرسول»
✏️ پیروى از دستورات دین، مایه رشد و كمال و نافرمانى از آن، نوعى حركت ارتجاعى است
«ینقلب على عقبیه»
✏️تمام تغییرات و تحوّلات تكوینى و تشریعى، ناشى از رحمت و رأفت خداوندى است
«لرؤف رحیم»
خدا بهتر از هر کس دیگر، به آنچه صلاح ماست و آنچه برای ما و دین و دنیا و آخرت ما مفید یا مضر است آگاه است
✏️علم، به تنهایى براى هدایت یافتن كافى نیست، روحیّه ى حقّ پذیرى لازم است. یهود صاحب كتاب بودند، ولى با وجود تعصّب نابجا، این علم چاره ساز نشد
«اهوائهم من بعد ماجاءك من العلم»
✏️پیامبر هم حقّ تغییر قانون الهى را بر اساس تمایلات مردم ندارد
«اهوائهم من بعد ماجاءك من العلم»
✏️ آئین اسلام از سرچشمه ى علم واقعى است
«جاءك من العلم»
✏️قوانینى شایسته پذیرش و پیروى هستند كه از هواهاى نفسانى پیراسته و بر پایه ى علم بنا شده باشند
«لئن اتّبعت اهوائهم من بعد ماجاءك من العلم»
✏️قانون، براى همه یكسان است. اگر بر فرض پیامبر نیز تابع هوا و هوس شود، گرفتار كیفر خواهد شد
«انّك اذاً من الظالمین
و
با وجود قانون الهى، پیروى از خواسته هاى مردم ظلم است
✏️اگر روحیّه ى حقیقت طلبى نباشد، علم به تنهایى كافى نیست. یهود با آن شناخت عمیق از رسول خدا، باز هم او را نپذیرفتند «یعرفون... لیكتمون»
🍃حتّى درباره ى دشمنان، انصاف را مراعات كنیم. قرآن، كتمان را به همه ى اهل كتاب نسبت نمى دهد
«فریقاً منهم لیكتمون»
🌿حقّ همان است كه از منبع علم بى نهایت او صادر شده باشد
«الحقّ من ربّك»
🌺دستورها و فرامین الهى كه از طریق وحى و یا روایات ثابت شود، جاى مجادله و مناقشه ندارد
«فلا تكوننّ من المُمترین»
🌹بحث هاى بیهوده را رها كنید و توجّه و عنایت شما به انجام كارهاى خیر باشد «فاستبقوا الخیرات»
و
به جاى رقابت و سبقت در امور مادّى، باید در كارهاى خیر از دیگران سبقت گرفت
✏️قرآن، کسانی را كه حقیقت را مى دانند، ولى باز هم طفره مى روند، تهدید و نكوهش مى كند
و هشدار می دهد که خدا همه را می داند و می شناسد
پس خود را اصلاح کنید
«لیعلمون انّه الحقّ... و ما اللّه بغافل عمّا یعملون»
(از تفسیر نور)
مثلا
کسانی که می دانند حجاب و عفاف خوب است و خدا بدِ بنده اش را نمی خواهد و حرف ناحق و زور نمی زند و ظلم نمی کند،
یا
کسانی که می دانند گرانفروشی و نامردی و ناجوانمردی و ظلم و خودخواهی و مال اندوزی و انفاق نکردن و کم کاری و تنبلی و... ؛ بد است،
ولی
طبق خواهش دل و هوای نفسشان عمل می کنند
و میگن دلم میخاد
نمیگن خدا چی گفته
و به نوعی یک فرعونیت و منیتی دارند
یا سرپیچی آگاهانه دارند
هشدار میده
میگه افسار نفست را بکش
تو بر نفست امیر باش
نه اینکه نفست بر تو سوار باشد
تو خودسازی کن و قوی شو و شیطان رو ضربه فنی کن و زمین بزن و دست و پاش رو ببند
اگر تو یک لحظه از شیطان غافل بشی شیطان تو رو اسیر می کنه
و به دنبال خودش می کشه
و طوری با پنبه سرتو میبره که خودتم حالیت نشه
و وقتی بفهمی که کار از کار گذشته
پس خودت رو قوی کن
خودسازی کن
تکرار و تمرین کن
مراقبه
محاسبه
و برای خودت جریمه بزار
و مرگ در کمین انسان است
و هیچکس خبر ندارد کی و کجا می میرد
وانگهی بانگی برآید فلانی مرد
و
ماییم و اعمال ما
ماییم و کارهای خوب یا بد ما
ماییم و تلاش هایی که کردیم خوب باشیم و خوبی کنیم و بنده ی خوب خدا باشیم
یا
برعکس
خودخواهی و منیت و گناه
یک لحظه فکر کردن، بهتر از هفتاد سال عبادت است
فکری که انسان رو سوق به ساختن ابدیتش دهد
و
هم پیمودن مسیر خدا و خوبان
و
هم خدمت به خلق و ایثار و گذشت را در بر داشته باشد
✅ بصیرت افزایی 👇
https://eitaa.com/basiratAfzaii110
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به
26.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خیلی قشنگه حیفم اومد نفرستم.. شما هم اگه دوست داشتید برای اقوام و دوستان و عزیزان و گروه هاتون بفرستید🌹☘
✋ السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی ،
الامام التقی النقی ،
و حجت الله علی من فوق الارض و من تحت الثری ،
الصدیق الشهید ،
و رحمت الله و برکاته
یا وجیها عند الله ، اشفع لنا عندالله 🙏
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا به 🙏🌺
✅ بصیرت افزایی 👇
https://eitaa.com/basiratAfzaii110
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به
🍃🌹در محضر قرآن🌹🍃
نکاتی از جزء سوم
آیات ۲۵۳ و ۲۵۴ سوره بقره
📜«و لو شاء اللّه»
✏️دلالت دارد بر اینکه
سنّت و قانون خداوند، آزاد گذاشتن انسان است.
او مى تواند مردم را به اجبار به راه حقّ وادار كند (و رباتیک عمل کند)، امّا رشد واقعى در سایه آزادى است.
و آزادی و اختیار است که به کارهای خوب انسان ارزش می دهد و موجب رشد و تعالی انسان است.
در این آیه دو بار مى خوانیم كه اگر خدا مى خواست، اختلاف و نزاعى میان مردم ایجاد نمى شد.
📜«من بعد ما جائتهم البیّنات»
✏️ریشه ى اكثر اختلافات؛ هوس ها، حسدها و خودبینى هاست، نه جهل و ناآگاهى
✏️راه انبیا، همراه با دلیل روشن است.
«بیّنات»
📜يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَنْفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِىَ يَوْمٌ لَابَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَعَةٌ وَالْكَفِرُونَ هُمُ الْظَّلِمُونَ. (آیه 254 بقره)
اى كسانى كه ایمان آورده اید! از آنچه به شما روزى داده ایم انفاق كنید، پیش از آنكه روزى فرا رسد كه نه خرید و فروشى در آن است و نه دوستى و نه شفاعتى، و (بدانید كه) كافران خود ستمگران هستند. (كه هم به خود ستم مى كنند و هم به دیگران.)
✏️قبل از دستور، مردم را با احترام صدا زنیم. «یا ایهاالذین امنوا»
✏️ استفاده از فرصت ها برای كارهاى خیر، ارزش است. «من قبل ان یأتى یوم»
✏️محروم كردن امروز، محروم شدن فرداست.
اگر امروز انفاق وبخششى صورت نگیرد، در آن روز هم محبّت و دوستى و وساطتى در بین نخواهد بود. «انفقوا... یوم لابیع فیه...»
✏️یاد معاد، عاملى براى تشویق به انفاق است. «انفقوا... یأتى یوم...»
✏️یكى از راههاى ایجاد روحیّه ى سخاوت، توجّه به دستِ خالى بودن انسان در قیامت است. «لا بیع ولا خلة ولا شفاعة»
✏️بخل، نشانه ى كفران نعمت و كفر به وعده هاى الهى است. «انفقوا... والكافرون»
✏️كفر ، نمونه ى بارز ظلم است. «الكافرون هم الظالمون»
📜«له ما فى السموات و ما فى الارض»
✏️مالك حقیقى همه چیز اوست.
اى كاش انسان ها هم از مِلك او و هم از مُلك او بهتر استفاده مى كردند.
اگر همه چیز از خدا و براى خداست، دیگر بخل و حرص چرا ⁉️
📝 آیا خداى خالق، ما را رها كرده است❓
أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدىً
آیا انسان خیال میکند که به حال خود رها میشود؟
(قیامت - ۳۶)
📝آیا امتحان نمی شویم ❓
« أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ»
آیا مردم گمان میکنند که با گفتنِ «ایمان آوردیم»، بدون اینکه امتحان شوند، رها میشوند؟
(عنكبوت_۲)
❤️به قول آیت الله بهجت ره:
ما به دنیا آمده ایم که با زندگی کردن ، قیمت پیدا کنیم . نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم ...
✅ بصیرت افزایی 👇
https://eitaa.com/basiratAfzaii110
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به
🍃🌺در محضر قرآن🌺🍃
نکاتی از جزء چهارم
لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (آل عمران_۹۲)
( البته اول صفحه ۶۲ است که آیه آخر از جزء ۳ می باشد )
هرگز به نيكی دست نمیيابيد، مگر آنكه از آنچه دوست داريد، (در راه خدا) انفاق كنيد و بدانيد هر چه را انفاق كنيد، قطعاً خداوند به آن آگاه است.
✏️در قرآن، در آیه ۱۷۷ سوره بقره،
ايمان
و (انواع) عمل صالح
و انفاق و دست گیری از نیازمندان و صدقه و زکات
و جهاد و نماز و وفای به عهد
و صبوری و استقامت ،
بعنوان نمونههایی از بِرّ معرفی شدهاند
و
در انتها میفرماید
اینان هستند که واقعا راست می گویند که ایمان دارند و اهل تقوا اینان هستند
✏️در قرآن همگان توصيه شدهاند كه در انجام «برّ» همديگر را ياری كنند.
«تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ»(مائده_۲)
و در اين آيه نيز میفرمايد كه شما هرگز به اين گوهر گرانبها نمیرسيد، مگر آنكه از آنچه دلپسند شماست و آن را دوست میداريد، انفاق كنيد.
✏️ يگانه راه رسيدن به مقام نيكوكاران، انفاق خالصانه از امور مورد علاقه است.
«لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ ...»
✏️در مكتب اسلام، هدف از انفاق تنها فقرزدايی نيست،
بلكه
رشد انفاق كننده نيز مطرح است.
دل كندن از محبوبهای خيالی
و شكوفا شدن روح سخاوت ( 🌹بعنوان ظهور و بروز و تعالی صفات جمالی خدای متعال در انسان خلیفة الله و مسجود ملائک🌹 ) ،
از مهمترين آثار انفاق برای انفاق كننده است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ»
✏️دلبستگی به دنيا سبب محروم شدن از رسيدن به مقام برّ است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ»
✏️سعادتِ فرد در سايه نگاه اجتماعی وكريمانه اوست. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا»
✏️بهترين چيز دوست داشتنی برای انسان «جان» است. پس شهدايی كه جان خود را در راه خدا میدهند، به بالاترين مقام بِرّ میرسند. «تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»
✏️آنچه را كه خود دوست میداری انفاق كن، نه آنچه را كه بينوايان دوست میدارند. زيرا ممكن است فقرا به جهت شدّت فقر، به اشيای ناچيز نيز راضی باشند. «مِمَّا تُحِبُّونَ»، نه «ممّايحبّون»
✏️انسانی كه تربيت الهی يافته، اسير مال و ثروت نيست، بلكه حاكم بر آنهاست.
«تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»
✏️در انفاق، اصل كيفيّت است، نه كميّت. «مِمَّا تُحِبُّونَ»
✏️اسلام، مكتب انسان دوستی است نه مال دوستی. «تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»
✏️محبّت به مال در نهاد هر انسانی هست: «مِمَّا تُحِبُّونَ»
آنچه خطرناك است، شدّت محبّت است كه مانع انفاق شود. «وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ» ( عادیات.۸)
✏️حال كه خداوند انفاق ما را میبيند، چرا در كمّ و كيف آن كوتاهی كنيم؟
بياييد بهترينها را انفاق كنيم.
«فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ»
و می فرماید📜
کسانی که پیش از مهاجران، در مدینه ساکن شده و اهل ایمان بودند، کسانی را که نزد آنان هجرت کردند، دوست دارند و به سبب آنچه (از غنائم) که به مهاجران داده شد، هیچگونه ناراحتی و حسادتی در دلهایشان احساس نمیکنند، و (مهاجران فقیر را) بر خود ترجیح میدهند؛ هرچند خود فقیر باشند. (آری،) فقط کسانی که از (شر) بخل و حرصِ (درون) خویش در امان بمانند، به خواسته و مطلوبِ (حقیقیِ خود) دست مییابند.
(حشر - ۹)
✏️خداوند از افرادی كه حسد ندارند ستايش میكند. (معمولًا حسادتها به هنگام تقسيم مال جلوه میكند. با اينكه پيامبر، فيئ را تنها به مهاجران داد ولی انصار چشمداشتی نداشتند.) لا يَجِدُونَ ... حاجَةً مِمَّا أُوتُوا
📝اظهار دوستی كافی نيست، دوستیِ عملی لازم است. يُحِبُّونَ ... يُؤْثِرُونَ
✏️بخشش با وجود نياز مهمتر است. يُؤْثِرُونَ ... وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ
📝رهایی از بخل، مايه رستگاری است. مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ ... هُمُ الْمُفْلِحُونَ
✏️بخل با نفس عجين است. اگر كسی از بخل دور شود نه تنها از مال، بلكه از جان نيز میتواند بگذرد. «يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ»
📝بخيل، رستگار نمیشود. «مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
📝بسياری از كمالات، مربوط به نجات از بخل است. جمله «يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ» به عنوان كليد سعادت، در آخر آيه آمده است.
و نیز فرموده:
📜از اموال آنان زکاتی بگیر؛ که بهوسیلهی آن پاکشان میکنی و آنان را رشد میدهی، و برایشان دعا کن که دعای تو مایهی آرامش آنان است. خداوند، بسیار شنوا و داناست.
(توبه - ۱۰۳)
(برگرفته از تفسیر نور استاد قرائتی)
خدایا توفیق دل کندن از دنیا و انفاق از آنچه دوست داریم و آمادگی همیشگی برای رحلت و کوچ از دنیا به سرای ابدی را به ما مرحمت بفرما🙏
✅ بصیرت افزایی 👇
https://eitaa.com/basiratAfzaii110
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به
🌿🌹در محضر قرآن🌹🌿
نکاتی از جزء پنجم
📜يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ اللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (۲۶_نساء)
ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ [ ﺍﺣﻜﺎم ﻭ ﻣﻘﺮّﺭﺍﺗﺶ ﺭﺍ ] ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ [ ﭘﺎﻙ ﻭ ﺻﺤﻴﺢ ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻣﻐﻔﺮﺗﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺰﺩ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺩﺍﻧﺎ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ .(٢٦)
📝سنّت خداوند، هدايت، بيان و ابلاغ است. «لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ»
✏️ از سنّتهای خوب گذشتگان بايد تبعيّت و تقليد كرد. «سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ»
🌺احكام و مقرّرات اسلام دربارهی ازدواج، همانند ساير اديان آسمانی گذشته است و خلقت انسان به گونه ای است که از نظر جسمی و روحی و روانی و ادامه ی نسل بشر نیازمند هم_سر و هم_تا ی خودش است تا در کنار هم تسکین پیدا کنند (لِتَسکُنوا اِلَیها) و مکمل یکدیگر و مایه ی رشد همدیگر باشند و لذا رهبانیت و مجرد ماندن منع شده است. «سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ»
📝خداوند، با آغوش باز لطف و مغفرت خويش را به انسان برمیگرداند و مشتاق توبه ی بندگانش است مثل پدر و مادری که منتظرند بچه ی فراری و راه گم کرده و گم شده ی اونها برگرده «يَتُوبَ عَلَيْكُمْ»
✏️علم واقعی همراه با حکمت کارها نزد خدا هست و او بهتر می داند چه چیزی به نفع ماست تا حلال کند و تشویق کند مثل ازدواج در اول جوانی ، که جلوی بسیاری از انحرافها و فسادها ی فردی و اجتماعی و مشکلات جوامع و همچنین بیکاری و تنبلی ها و دنبال دوستان ناباب رفتن ها گرفته می شود «وَ اللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»
📜 وَ اللَّـهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلاً عَظِيماً (۲۷)
و خداوند میخواهد شما را ببخشد (و از آلودگی پاك سازد،) ولی كسانی كه از هوسها پيروی میكنند، میخواهند كه شما به انحرافی بزرگ تمايل پيدا كنيد.
✏️آزادیهای جنسی در ديد اوّل، نوعی لذّت و كامجويی است، ليكن با توجّه به عوارض فردی و اجتماعی آنها، بزرگترين سقوط و انحراف است⛔️❌
بیبند وباری، جسم را ذوب، فكر را مشغول، اموال و آینده انسان را تباه می کند
و موجب نزاع و قتل خانوادگی
و افسردگی ها و مشکلات فردی و اجتماعی می شود
فرزندان نامشروع به جامعه تحويل میدهد،
امراض مقاربتی و روانی به ارمغان میآورد
و در يك كلمه، آزادی جنسی، بزرگترين اسارتها و مشکلات را به دنبال دارد
💘و یکی از بزرگترین مشکلات آن ، سلب اطمينان است برای یافتن همدم و همسر مورد اعتماد،
و لذا ميل به تشكيل خانواده را از بين میبرد ... و مشکلات روحی و روانی و فردی و اجتماعی ناشی از آن را در پی دارد.
✏️ محدوديّتها و قيودی كه در ازدواج مطرح است، رمز لطف خدا به انسان و جامعهی بشری است. «وَ اللَّـهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ»
📝در مسير شهوترانان گام ننهيد و از آنان تقليد نكنيد، كه دشمن شما هستند و می خواهند شما را هم آلوده کنند
مثل
معتادی که دیگران را آلوده می کند از روی حسادت به پاکی آنها
و هم اینکه خودش راحت تر باشد و دسترسی بیشتر و منفعت بردن و ... «يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ ...»
✏️لذا هوسبازان بیبند و بار، به چيزی جز غرق شدن شما در شهوات، قانع نمیشوند و میخواهند شما رفيق راهشان باشيد. «أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيماً»
📝اخلاق جنسی در اسلام، معتدل و دور از افراط و تفريط است، ولی هوسبازان راه افراطی را برای شما میخواهند. «مَيْلًا عَظِيماً»
📜وَ اللَّـهُ يُرِيدُ ... يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ
✏️در انتخاب راه دقّت كنيم. در آيه دوبار كلمه «يُريد» به كار رفته است؛
يك اراده از خدای عليم حكيم ؛
که خدا می خواهد شما توبه کننده و پاک باشید و خدا هم به سوی ما نظر لطف و رحمت کند ✅
و يك اراده از هوسبازان بدخواه ؛
که می خواهند شما غرق بشوید در شهوات⛔️
به سراغ كدام ارادهها و کدام راه میرويم⁉️
(برگرفته از تفسیر نور)
خدایا ما را به خودمان وا مگذار🙏
بار الها شیطان و نفس اماره و دوستان بد را از ما دور گردان و بر ما مسلط مگردان🙏
پروردگارا، ما و مردم ما و دختران و پسران ما را از شر فتنه های دشمنان و هوسبازان و گمراهان در امان نگهدار🙏
✅ بصیرت افزایی 👇
https://eitaa.com/basiratAfzaii110
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به
🍃🌺در محضر قرآن🌺🍃
نکاتی از جزء ۶
لا يُحِبُّ اللَّـهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللَّـهُ سَمِيعاً عَلِيماً (نساء_۱۴۸)
خداوند، آشكار كردن گفتار بد را دوست نمیدارد، مگر از كسی كه به او ستم شده باشد و خداوند، شنوای داناست
✏️اين آيه به مظلوم، اجازه دادخواهی با فرياد و جار زدن میدهد
و هم به معنای «لمن ظلم» است، به نفع مظلوم و در حمایت او باید فریاد زد. هر چند خودش مظلوم نباشد
✏️قانون كلّی و اصلی، حرمت افشاگری و بيان عيوب مردم است، مگر در موارد خاص مثل کسی که به او ظلم شده، برای احقاق حقش، و نه بیشتر
✏️نشانهی جامعه اسلامی آن است كه مظلوم بتواند با آزادی كامل، عليه ظالم فرياد بزند
✏️اسلام، حامی ستمديدگان است
📝سوء استفاده از قانون ممنوع است. ستمگران بدانند كه حرمت غيبت، راه ستمگری را برايشان نمیگشايد
«إِلَّا مَنْ ظُلِمَ»
📝 تنها مظلوم، اجازهی غيبت از ظالم را دارد، آن هم در مورد ظلم او، نه عيوب ديگرش
✏️ ظالم، در جامعهی اسلامی احترام ندارد، بايد محكوم شود و به مردم معرفی شود
📝در تزاحم ارزشهای انسانی، بايد اهم و مهم رعايت شود. ارزش دفاع از مظلوم، بيش از ارزش حيا وسكوت است
✏️در موارد جواز افشای عيوب، از مرز حقّ تجاوز نكنيد، چون خداوند شنوا و داناست. «سَمِيعاً عَلِيماً»
📜إِنْ تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا قَدِيراً (نساء_۱۴۹)
اگر كار نيكی را آشكارا يا پنهان انجام دهيد، يا از لغزش و بدی ديگران درگذريد، بدانيد كه قطعاً خداوند بخشاينده تواناست
✏️هرجا كه مظلوم در موضع قدرت قرار گرفت و عفوِ ظالم اثر تربيتی دارد، بايد عفو كرد
و هرجا سكوت، موجب ذلّت مظلوم و تقويت ظلم است بايد فرياد زد
📝انتقام و قصاص، «حقّ» است و عفو و گذشت، «فضل»
✏️بايد نسبت به خوبیها مشوق بود و علنی کرد و رواج داد، و نسبت به بدیها، بخشنده بود
إِنْ تُبْدُوا خَيْراً ... أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ
📝گاهی ظلم ستيزی وفرياد، ارزش است و گاهی عفو وبخشش. «تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ»
✏️عفو از موضع قدرت، ارزشمند است.
«عَفُوًّا قَدِيراً»
📜(نساء_۱۵۱_۱۵۰)
قطعاً كسانی كه به خداوند و پيامبرانش كفر میورزند و میخواهند ميان خدا و پيامبرانش جدايی بيفكنند و میگويند: به بعضی ايمان میآوريم و به بعضی كافر میشويم، و میخواهند در اين ميانه راهی در پيش گيرند، (كه مطابق هوس باشد، نه عقل و استدلال). به حقيقت كافر همينهايند و ما برای كافران عذاب خواركننده آماده ساختهايم
✏️يهوديان و مسيحيان، به خاطر هوسها و تعصّبات جاهلانه و تنگ نظریهای بیدليل، برخی انبيا را قبول داشتند و به برخی كافر بودند
✏️پذيرش قوانين مخالف دین، نوعی تبعيض در دين است و ممنوع است.
نمی شود بعضی از اصول و عقاید و احکام را قبول داشت و بعضی را قبول نداشته باشیم و بگوییم ما مسلمان و مومن هستیم.
«نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ»
📜«يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ»
✏️التقاط و راه جديدی در برابر راه انبيا گشودن، كفر است
مثل اینکه بگوییم فلانی ها افراطی و خشکه مقدس و تندرو هستند، اما، ما، هم نماز می خوانیم هم می رویم مجلس عروسی می رقصیم و یا... ❗️
یا
ما هم آخرتمان را داریم و هم دنیا را هرطور راحتیم و دلمان می خواهد هستیم و خوش و در عیش و نوش❗️
اینها قبول نیست ..
باید یا به سمت امام علی برویم و یا به سمت
معاویه❗️
یا در سپاه امام حسین باشیم یا در سپاه یزید❗️
خودمان را گول نزنیم❗️
یک بار برای همیشه تکلیف خودمان را با خودمان روشن کنیم❗️
📜أَ لَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّـهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ
آیا برای مسلمانان وقت آن نرسیده که دلهایشان در برابر یاد خدا و آنچه از حق نازل شده، خاشع شود⁉️ و همچون کسانی نباشند که پیش از این، کتاب (آسمانی) به آنان داده شد؟ آنگاه زمانی طولانی بر آنان سپری شد، و نتیجه این شد که دلهایشان سنگ شد. (آری،) بسیاری از آنان، نافرماناند
(حدید_۱۶)😔😔
📜لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّـهِ وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
اگر این قرآن را بر کوهی نازل میکردیم، حتماً میدیدی که از ترس خدا فرو میریخت و تکهتکه میشد. این نکات مهم را برای مردم بیان میکنیم تا تفکر کنند
حشر_۲۱
(برگرفته از تفسیر نور)
✅ بصیرت افزایی 👇
https://eitaa.com/basiratAfzaii110
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به
🍃🌹در محضر قرآن🌹🍃
نکاتی از جزء ۷
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قالُوا إِنَّا نَصاری ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ (مائده_۸۲)
قطعاً سرسختترين مردم را در دشمنی نسبت به اهل ايمان، يهوديان و مشركان خواهی يافت، و نزديكترينشان را از نظر دوستی با مؤمنان، كسانی خواهیيافت كه میگويند: ما نصرانی هستيم. اين (دوستی) به آن جهت است كه برخی از آنان كشيشان وراهبانند وآنان تكبّر نمیورزند.
✏️«قِسّيس»، به معنای كشيش است و به اهل علم و عالمان دينی كه عهدهدار رياست مذهبی مسيحيان هستند، گفته میشود.
و «رهبان» به معنی تَرسا به اهل عبادت و عابدان مسیحی گفته میشود.
📝دشمنی يهود با مسلمانان، تاريخی و ريشهدار است. لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً ... الْيَهُودَ
✏️با دشمنان اسلام و غير مسلمانان، بايد با هر يك برخوردی مناسب با رفتار خودشان شود. أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً ... أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً
📝دوستان و دشمنان خود را همراه با تحليل صحيح و عوامل روحی و اجتماعی آنان بشناسيم. أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً ... أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً ...
📝زمينههای رشد و هدایت و سعادت در جامعه، چند چيز است، از ی۱: عالم بودن، خداترسی و نداشتن روحيّهی استكباری. «قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ»
✏️عالمان دينی و عابدان خداترس در اصلاح عقائد و اخلاق جامعه، نقش مؤثر دارند. «ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ»
✏️اگر علم و عبادت و اخلاق به هم پيوند خورد، انسان حقّگرا میشود و تعصب را كنار میگذارد. «ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ»
📝اسلام تعصّب نابجا ندارد واز علمای ساير اديان كه خدا ترس و با انصاف باشند، منصفانه تمجيد میكند. «ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ»
✏️ تبليغ اسلام در بين مسيحيان مؤثّرتر است. «أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ»
(با آنكه مسيحيان، عقيدهی انحرافی «تثليث» دارند، ولی به خاطر روحيهی سالمتر، آمادگی بيشتری برای حقّ پذيری دارند.)
📜 الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِينَ (۸۳)
و (آن مسيحيان) هرگاه آياتی را كه بر پيامبر نازل شده میشنوند، میبينی كه چشمانشان از اينكه حقّ را شناختهاند از اشك لبريز میشود و میگويند: پروردگارا! ما ايمان آورديم، پس نام ما را در زمرهی گواهیدهندگان (به حقّ) بنويس.
✏️نمونهی اشك شوق مسيحيان، يكی هنگامی بود كه طبق شان نزول آیه ی قبل جعفربن ابیطالب عليهما السلام آيات سورهی «مريم» را در حبشه برای نجاشی خواند، و يكی هم آنگاه كه جمعی از مسيحيان همراه جعفر، به مدينه آمدند و آيات سورهی «يس» را شنيدند.
✏️نشان افراد دل آماده و متواضع آن است كه به مجرد شنيدن حقّ، منقلب میشوند. (ولی نااهلان، با ديدن حقّ هم تكان نمیخورند.) لا يَسْتَكْبِرُونَ وَ إِذا سَمِعُوا ... تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ ... يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا
📝اشك، اگر همراه معرفت باشد، نشانهی كمال است. «تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا»
✏️روح و فطرت انسان، شيفتهی حقيقت است و چون به معشوق حقیقی رسيد، اشك شوق میريزد. «تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ»
📝ايمان و اقرار بايد بر اساس شناخت باشد. مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا ...
✏️در دعا، از كلمهی مقدّس «ربّنا» استمداد كنيم. رَبَّنا آمَنَّا ...
📝شناخت و معرفت، اشك و اعتراف به نواقص خود، نشانهی رشد و تربيت معنوی است. عَرَفُوا ... يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا
✏️دعا، در كنار اقرار و ايمان اثر دارد. «آمَنَّا فَاكْتُبْنا»
📝ايمان موقّت كارساز نيست، بايد دائمی، تثبيت شده و با حسن عاقبت همراه گردد. «آمَنَّا فَاكْتُبْنا»
✏️ره صد ساله را يك شبه رفتن، ارزش است. شنيدن «سَمِعُوا»، شناختن «عَرَفُوا»، اقرار كردن «آمَنَّا»، ملحق شدن. «مَعَ الشَّاهِدِينَ»
(برگرفته از تفسیر نور)
✏️جوانان و اکثر جاهلان و نادانان نسبت به دین اسلام و زیبایی های آن ، اگر با دین آشنا شوند و نسبت به آن معرفت و شناخت پیدا کنند، عاشق آن و عاشق خدا می شوند ، و بعد، عمل کردن به احکام الهی و دستورات دینی و برنامه زندگی انسانی مومنانه و همچنین عبادت ؛ راحت و عاشقانه و لذت بخش میشه ؛
خدا روزی همه ی ما بگرداند ان شاء الله 🙏🌺
✅ بصیرت افزایی 👇
https://eitaa.com/basiratAfzaii110
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به
🍃🌹در محضر قرآن🌹🍃
نکاتی از جزء ۸
وَ لَوْ أَنَّنا نَزَّلْنا إِلَيْهِمُ الْمَلائِكَةَ وَ كَلَّمَهُمُ الْمَوْتی وَ حَشَرْنا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلاً ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّـهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ (انعام_۱۱۱)
و اگر ما فرشتگان را به سوی آنان نازل میكرديم و مردگان با آنان سخن میگفتند و همه چيز را (به گواهی صدق و اعجاز) دسته دسته در برابرشان گرد میآورديم باز هم ايمان نمیآوردند، مگر آنكه خداوند بخواهد (به اجبار ايمان آورند)، ولی بيشترشان نادانی میكنند.
✏️گويا يكی از درخواستهای مشركان، نزول فرشتگان و سخن گفتن مردگان با آنان بوده است، غافل از آنكه اين مشركان به قدری لجوجند كه حتّی اگر امور غيبی مثل فرشتگان برای آنان محسوس شود باز هم ايمان نخواهند آورد.
📝سعدی نيز میگويد:
چون بود اصل گوهری قابل
تربيت را در او اثر باشد
هيچ صيقلی نكو نتواند كرد
آهنی را كه بد گهر باشد
خر عيسی گرش به مكّه بری
چون بيايد هنوز خر باشد
✏️در دو آيهی قبل، ادعای دروغ عده ای مطرح شد كه میگفتند:
اگر معجزه بيايد ايمان میآوريم،
اينجا نمونه آن معجزات مطرح شده است
📝برای دلهای لجوج، هيچ آيه و نشانهای زمينهساز ايمان نمیگردد.
آدم لجباز چشم دلش کور است ..
«ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا»
✏️خدا اگر بخواهد، میتواند به اجبار، همه را مؤمن سازد، ولی اين خلاف حكمت اوست.
«ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّـهُ»
📝جهالت، عامل ايمان نياوردن به آيات و معجزات الهی و خدا و فرستادگان پاکش است.
ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا ... وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ
همچنین خدای متعال
در سوره حج می فرماید:
📜أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَی الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ (حج_۴۶)
آيا آنان در زمين سير نكردند تا دلهايی داشته باشند كه با آن حقيقت را درك كنند، يا گوشهايی كه با آن حقيقت را بشنوند؟ البتّه چشمهای آنان كور نيست، لكن دلهايی كه در سينه دارند نابينا است.
✏️سفرهای علمی و تجربی، كاری ارزشمند و راهی مطلوب برای گسترش شناخت است. «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا»
✏️زمين و زمان، كلاس درس است و كسانی كه عبرت نمیگيرند سزاوار توبيخ هستند. «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ»
📝گروهی از مردم، نه از پيامبران بيرونی پند میگيرند و نه از عقل كه پيامبر درونی است. «يَعْقِلُونَ بِها»
عقل، گوش و چشم از ابزار شناخت است.
يَعْقِلُونَ ... آذانٌ ... ابصار
✏️بدتر از نابينايی چشم، نابينايی دل است كه با پند گرفتن بينا نمیشود.
«تَعْمَی الْقُلُوبُ»
آری، اصرار در لجاجت و دشمنی با حقّ، انسان را مسخ میكند و او را به جايی میرساند كه نه با عقل حقيقت را درك میكند و نه با چشم و گوش
✅ بصیرت افزایی 👇
https://eitaa.com/basiratAfzaii110
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به
🍃🌺در محضر قرآن🌺🍃
نکاتی از جزء ۹
سيمای سورهی انفال
✏️اين سوره به دليل كلمهی «انفال» كه در آغاز آن آمده، همچنين به دليل بيان كردن احكام انفال و ثروتهای عمومی، به «انفال» نامگذاری شده است.
📝نام ديگر اين سوره، «بدر» است، زيرا بيشتر آياتش پيرامون جنگ بدر است اوّلين نبرد مسلمانان با مشركان میباشد و مسلمانان از امدادهای الهی و نصرت خدا برخوردار شدند.
✏️همچنين در اين سوره، ويژگیهای سپاه حقّ و باطل نيز بيان شده است
و
درسهايی از تاريخ پيامبر اسلام و چگونگی رفتار آن حضرت با مسلمانان
و
مسائلی همچون:
انفال، بيتالمال، احكام جهاد، غنائم، اسيران و خمس و چگونگی تقسيم آن، ماجرای هجرت و ليلةالمبيت، صفات مؤمنان واقعی، جلوگيری از اختلاف و تفرقه و ... بيان شده است
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّـهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (انفال_۱)
(ای پيامبر!) از تو دربارهی انفال (غنائم جنگی و اموال عمومی) میپرسند (كه از آن كيست؟) بگو: انفال، از آنِ خدا و پيامبر است. پس، از خداوند پروا كنيد و (روابط) ميان خودتان را اصلاح كنيد و اگر ايمان داريد، از خدا و رسولش اطاعت كنيد.
در قرآن حدود ۱۳۰ بار واژهی سؤال و مشتقّات آن، از جمله ۱۵ بار عبارت «يَسْئَلُونَكَ» آمده است.
✏️«انفال» جمع «نَفل»، به معنای زياده و عطيّه است
چنانكه به زيادتر از نمازهای واجب، نافله گفته میشود
و عطای فرزند به حضرت ابراهيم «نافله» به حساب آمده است.
«وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ نافِلَةً»
(انبياء، ۷۲)
📝در روايات و كتب فقهی، منابع طبيعی و ثروتهای عمومی، غنائم جنگی، اموال بیصاحب مثل: زمينی كه صاحبش آن را رها كرده، اموال مردگان بیوارث، جنگلها، درّهها، نيزارها، زمينهای موات، معادن و ... از انفال شمرده شدهاند
✏️با توجه به تبعیض های دوران جاهلیت، نظرهای مختلفی برای تقسیم غنائم وجود داشت
که سرانجام با سؤال و درخواست مردم از پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله، خود آن حضرت به تقسيم غنائم پرداخت
و بطور عادلانه و يكسان ميان مردم تقسيم كرد
تا تبعيضات موهوم دورهی جاهلی را از ميان برداشته
و از مستضعفان حمايت كند،
هر چند برخی، از اين برابری رنجيدند.
✏️آيات اين سوره دربارهی جنگ بدر است و اين آيه نيز بيشتر نظر به غنائم جنگی دارد، ولی اختصاص به آن ندارد.
📝پاداش اصلاح و آشتی ميان مردم، از يك سال نماز و روزهی مستحبّی هم بيشتر است.
امام صادق عليه السلام به شاگرد خود مفضّل فرمود:
«اگر ميان دو نفر از طرفداران ما نزاعی درگرفت، از مال من خرج كن و ميان آنان آشتی بده»
در اسلام، تقويت و تحكيم پيوندها و از بين بردن اسباب تفرقه و نفاق به قدری اهميّت دارد كه در بعضی مراحل نه تنها اصلاح ذات البين واجب است، بلكه از سهم امام نيز میتوان برای آن استفاده كرد.
📝سؤال مردم دربارهی انفال و پاسخ پيامبر صلی الله عليه و آله به آنان، نشاندهندهی دخالت اسلام در شئون اقتصادی جامعه است. يَسْئَلُونَكَ ...
✏️مرجع بيان احكام و مسائل اقتصادی، رهبر الهی است. قُل ...
📝هدف از جهاد در اسلام، پيروزی حقّ بر باطل است. غنائم، مسألهی فرعی و اضافی است. ( «انفال»، به معنای «زياده» است.)
📝حكومت اسلامی پشتوانهی اقتصادی میخواهد و انفال، پشتوانهی نظام اسلامی است. «الْأَنْفالُ لِلَّـهِ وَ الرَّسُولِ»
✏️اسلام برای منابع طبيعی و ثروتهای عمومی نيز قانون دارد. «الْأَنْفالُ لِلَّـهِ وَ الرَّسُولِ»
📝تمام مصارف رسولاللّه، در راستای اهداف الهی است. «لِلَّـهِ وَ الرَّسُولِ»
✏️حفظ اموال عمومی، پاكی و تقوا لازم دارد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ» (زيرا بيتالمال و اموال عمومی، میتواند بستری برای سوءاستفاده باشد.)
✏️كسی كه قصد اصلاح دارد، بايد خودش اهل تقوا باشد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا»
🌹حفظ وحدت واصلاح ميان مردم، بر همگان لازم است. «أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ»
✏️مؤمن بايد در ميدانهای اخلاق، جامعه و سياست، به دستورات الهی عمل كند تا مشروعيّت داشته و به موفقيّت برسد.
📝ايمان تنها در قلب نيست، بلكه جلوهی خارجی و اطاعت عملی هم میخواهد. أَطِيعُوا ... إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
✏️ممكن است كسانی در آزمايش جانفشانی و حضور در جبهه قبول شوند، ولی در آزمايش مالی و تقسيم غنائم و انفال مردود گردند. «إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
📝جبهه رفتن به تنهايی نشانهی ايمان كامل نيست، طمع نداشتن به غنائم، حفظ اخوّت و تسليم بودن در برابر رهبری هم لازم است. (كلّ آيه)
(برگرفته از تفسیر نور)
✅ بصیرت افزایی 👇
https://eitaa.com/basiratAfzaii110
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به
🍃🌸در محضر قرآن🌸🍃
نکاتی از جزء ۱۰
خدایا توفیق مطالعه و تدبر مرحمت بفرما🙏
📜وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّـهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبی وَ الْيَتامی وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّـهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلی عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ وَ اللَّـهُ عَلی كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (انفال_۴۱)
بدانيد كه هر چه غنيمت گرفتيد، همانا خمس (يك پنجم) آن برای خداوند و رسول خدا و خويشاوندان ( اهلبيت عليهم السلام) و يتيمان و بينوايان و در راهماندگان (سادات) است، اگر به خداوند وآنچه بر بندهی خود، روز جدايی (حقّ از باطل،) روز درگيری دو گروه (با ايمان و بیايمان در جنگ بدر) نازل كرديم، ايمان داريد و خداوند بر هر چيزی تواناست
✏️خداوند در اين آيه میفرمايد:
ای مجاهدان جبههی بدر، اگر به خدا و پيامبر و قرآن ايمان داريد، خمس غنائم را بدهيد. يعنی شرط ايمان به خدا، علاوه بر نماز و روزه و جهاد، ادای واجب يعنی خمس است
📝در مفردات راغب آمده است:
به هر چيزی كه انسان بدست میآورد، غنيمت گفته شده است
در قرآن نيز لفظ غنيمت، برای غنائم غير جنگی بكار رفته است:
«فَعِنْدَ اللَّـهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ» (نساء_۹۴)
✏️طبق روايات و به عقيدهی شيعه، غنيمت در اين آيه، شامل هرگونه در آمدی اعمّ از كسب و كار و تجارت میشود
و نزول آيه در جنگ بدر، دليل اين نيست كه خمس تنها در غنائم جنگی باشد
و اگر هم مراد از غنيمت در آيه تنها غنائم جنگی باشد، بايد گفت:
يك مورد از خمس در اين آيه آمده
و موارد ديگر در روايات مطرح شده است
📝خمس، در روايات نيز از اهميّت ويژهای برخودار است، از جمله اينكه هر كس خمس مالش را نپردازد، مالش حلال نمیشود و نمیتواند در آن تصرّف كند
✏️فقها، خمس را در هفت چيز واجب میدانند:
۱.سود و منفعت كسب و درآمد ساليانه
۲.گنج
۳.معادن
۴.گوهرهايی كه از غوّاصی به دست میآيد
۵.مال حلال مخلوط به حرام
۶.زمينی كه كافر ذمّی از مسلمان بخرد
۷.غنيمت جنگی
❤️بسيار روشن است كه خداوند نياز به خمس ندارد
بنابراين
سهم خدا، برای حاكميّت قانون خدا و ولايت رسول، تبليغات و رساندن ندای اسلام به گوش جهانيان، نجات مستضعفان و جلوگيری از مفسدان است
✏️برپايهی روايات، سهم خدا در اختيار رسول و سهم رسول پس از او، در اختيار امام است
و اين سه سهم در زمان غيبت امام، در اختيار نوّاب خاص و يا نوّاب عام او يعنی مجتهد جامع الشرايط و مرجع تقليد قرار داده میشود
📝از مصارف ديگر خمس در روايات، مساكين و در راه ماندگان از سادات بنیهاشم است
چون گرفتن زكات بر فقرای سادات حرام است
پس
بايد از طريق خمس، نيازهای آنان تأمين شود
در واقع اسلام برای برطرف كردن محروميّتهای جامعه، دو چيز را واجب كرده است:
يكی زكات كه مربوط به همهی فقرای جامعه میباشد
و ديگری خمس كه بخشی از آن مخصوص فقرای سادات است
و خمس و زكات به اندازهی نياز سال فقرا به آنان پرداخت میشود
📝امام رضا عليه السلام فرمودند:
تصميمگيری در مقدار سهم برای هر يك از موارد ششگانهی ذكر شده در آيه، با امام است
✏️پرداخت خمس واجب است، گرچه درآمد و غنائم كم باشد
«غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ»
📝حال كه با نصرت الهی در «بدر» پيروز شديد، حقّ خدا و رسول و اهلبيت عليهم السلام و خمس غنائم را بپردازيد.
غَنِمْتُمْ ... فَأَنَّ لِلَّـهِ خُمُسَهُ
✏️اسلام، مالكيّت اشخاص حقوقی را پذيرفته است.
«لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبی»
📝محروميّت زدايی، از برنامههای اسلام است و بايد از ثمرهی جهاد و غنائم به سود فقرا گام برداشت.
«وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ»
✏️ايمان، عامل عمل به وظيفه و ايثار است.
لِلَّـهِ خُمُسَهُ ... إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ
📝دل كندن از مال، آن قدر دشوار است كه گاهی رزمندگان هم در آن میمانند.
غَنِمتُم ... إِن كُنتُم مومنین
✏️نشانهی ايمان كامل، خمس دادن است.
بعد از بيان ايمان، عبادت، هجرت و جهاد میفرمايد: لِلَّـهِ خُمُسَهُ ... إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ ... بنابراين
خمس، واجب دائمی و مستمرّ است، نه موسمی و موقّت، چون شرط ايمان است.
📝عبوديّت، رمز دريافت معارف الهی است وپيامبر اكرم صلی الله عليه و آله، بندهی خالص خدا بود.
«وَ ما أَنْزَلْنا عَلی عَبْدِنا»
✏️وجود پيامبر ميان مسلمانان، عامل ياری خداوند و پيروزی آنان است.
«ما أَنْزَلْنا عَلی عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ»
📝امداد الهی در جنگ بدر، حقّانيّت اسلام را روشن كرد، «يَوْمَ الْفُرْقانِ» و نمودی از قدرت خداوند بود.
«وَ اللَّـهُ عَلی كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
(برگرفته از تفسیر نور)
✅ بصیرت افزایی 👇
https://eitaa.com/basiratAfzaii110
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به
🍃🌺در محضر قرآن🌺🍃
نکاتی از جزء ۱۱
آیه ۹۳ سوره توبه
تفاوت مؤمن و منافق تا به كجاست! در آيهی قبل (۹۲ توبه) می فرماید مؤمن از اينكه وسيلهای برای رفتن به جبهه ندارد گريه میكند و اشك میريزد
«أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ»
ولی
در اين آيه میخوانيم كه منافقانِ ثروتمند، برای ترك جبهه اصرار دارند و از پيامبر اجازه میخواهند !
📝فقير و غنی، در رفتن به جبهه يكساناند و ثروت، نه امتيازی برای ترك جبهه است و نه عذر و بهانهای برای آن ...
عَلَی الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ
✏️شانهخالی كردن از مسئوليّت، موجب بدفرجامی و از دست دادن شناختِ صحيح میشود. «طَبَعَ اللهُ علی قُلوبِهِم ، فهم لا يَعْلَمُونَ»
۹۴ توبه
✏️مسلمانان بايد چنان مقتدر باشند كه متخلّفان، خود را موظّف به عذرخواهی كنند. «يَعْتَذِرُونَ»
📝با منافقانِ عذر تراش، قاطعانه برخورد كنيم. «لا تَعْتَذِرُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكُمْ»
✏️خداوند از راه غيب، پيامبرش را از اخبار منافقان و اعمال مردم آگاه میسازد.
«قَدْ نَبَّأَنَا اللَّـهُ»
📝پس از پايان جنگ، عذر و بهانه تراشیها آغاز میشود. يَعْتَذِرُونَ ... إِذا رَجَعْتُمْ
✏️علم خدا نسبت به غيب و شهود، پيدا و پنهان، يكی است و چيزی از او پنهان نيست. «عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ»
📝يادآوری قيامت، از بهترين عوامل سازندهی انسان است. «تُرَدُّونَ ... فَيُنَبِّئُكُمْ ..»
✏️انسان در برابر تمام كارهای خود مسئول است وقيامت، روز رسوايی است.
فَيُنَبِّئُكُمْ ...
📜آیه ۹۵ سوره توبه
✏️در آيهی قبل، عذر و بهانهشان پذيرفته نشد، در اين آيه چون در موضع ضعف و ذلّت قرار گرفتند، به سوگند متوسّل شدهاند.
📝به هر سوگندی نبايد اعتماد كرد.
سَيَحْلِفُونَ بِاللَّـهِ ... فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ
✏️منافقان از مقدّسات و نام خدا، سوء استفاده میكنند. «سَيَحْلِفُونَ بِاللَّـهِ»
📝مسلمانان بايد اهل تولّی و تبرّی و موضعگيری باشند.
«فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ»
✏️با تاركانِ بدون عذر جبهه و جهاد، قطع رابطه كرده و آنان را بايكوت و منزوی کرده و عرصه را بر آنان تنگ كنيم.
«فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ»
📝از افراد و محيط فاسد، فاصله بگيريم. چون
روحيّهی نفاق و عيوب انسانی، به افراد ديگر منتقل میشود.
«فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ»
✏️نفاق، پليدی باطن و بيماری روح است.
«إِنَّهُمْ رِجْسٌ»
📝دوزخ ، كيفر و نتيجهی عملكرد خودِ انسان است، نه انتقامِ الهی
«جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»
(برگرفته از تفسیر نور)
خدایا توفیق جهاد در راه خودت را
جهاد فرهنگی
نظامی
اقتصادی
سیاسی
بصیرتی و روشن گری
و ...
در هر زمینه ای که از دست ما بر می آید
و در عرصه های گوناگون
و بیش از پیش
به همه ی ما مرحمت بفرما🙏
✅ بصیرت افزایی 👇
https://eitaa.com/basiratAfzaii110
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عدالت و مهربانی 💌
بریده فیلم مرتبط با آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل 🎞
إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُ بِالعَدلِ وَالإِحسانِ وَإيتاءِ ذِي القُربىٰ🌱
📜خدا از سرِ مهربانى و مصلحت، به برقرارى عدالت در جامعه، به خيرخواهى براى مردم و به بخشش به قوموخويش فرمان مىدهد.
#رسانستان_گلستان
@resanestan_golestan