بسم الله الرحمن الرحیم
⏯درآمدی بر مولفه های دیپلماسی ایرانی ( با تاکید بر دیپلماسی اقتدار و تهاجمی نه انفعالی
⏯پیام آرامش به جهان و منطقه و داخل کشور ،این مولفه یعنی در داخل کشور مردم بتوانند تمایزی بین معیشت مردم و تحولات و رخدادهای سیاسی را احساس کنند ،و سرمایه داران خارجی هم با طیب خاطر بتواند به آینده سرمایه گذاری خود مطمئن باشند...( نکته : منظور از دیپلماسی تهاجمی ،دیپلماسی فعال و پویا و بروز و متناسب با تحولات منطقه ای و جهانی با حفظ اصول و آرمان های انقلاب اسلامی است نه روابط خارجی منفعلانه و پذیرنده و تابع و سلطه پذیر و...و نتیجه راهبرد فعال و مقتدرانه میشود امنیت و آرامش در داخل و فضای منطقه ای و ...
در روابط با دنیا و خلاصه با این مشی سیاسی میتوان به دنیا ندا و پیام آرامش را منتقل کرد و نتیجه آن میشود منطقه و در نهایت دنیایی امن و آرام و بدون دغدغه ( انشاءالله با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در آینده ای نه چندان دور محقق خواهد شد
⏯تاکید بر تقویت روابط با همسایگان و نگاه و دید ثروت و سرمایه به آنها داشتن ،بویژه تحولات منطقه ای در از سرگیری روابط با عربستان ،امارات ،ترکمنستان ،و پاکستان و....(منظور از این بند اولویت مهم وزارت خارجه نه نگاه به ثروت و دارایی کشورهای منطقه باشد بلکه ضمن تقویت روابط ،از این رهگذر طرفین منتفع و بهره مند شوند و نگاه برد _برد باشد
⏯توجه ویژه در احیای جاده ابریشم و پیامدهای اقتصادی و مالی و تجاری آن برای کشورهای منطقه ، بویژه استفاده از پیامدهای پیوستن به سازمان شانگهای و تلاش و اقدام جدی در تهیه مقدمات پیوستن پیمانهای اسه آن و باریکس و اوراسیا ...و بهرهمندی از نتایج آن در بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم ...(از این بند میتوان راه ورود خارجی ها و نفوذ آنها را تا حدی مسدود کرد و سود حاصله بجای انتقال به کشورهای سلطه گر ،در داخل منطقه توزیع گردیده و باعث رشد و شکوفایی منطقه گردد...)
⏯سفرها و رفت و آمدهای دیپلمات های وزارت خارجه با محوریت منفعت برای کشور و آحاد مردم بویژه با کشورهای مثل چین ،اندونزی ،روسیه قطر ،سوریه ،تاجیکستان ،عمان و...و تقویت پیمان های چند جانبه در موضوعات مورد نیاز کشور و همسایگان با تاکید بر اخراج بیگانگان از منطقه...(در این مسیر و بازگشت به خویشتن خویش باید در دیپلماسی فعالانه و مقتدرانه عملی گردد و با رعایت سه گانه حکمت و عزت و مصلحت در روابط با دنیا منعکس گردد،و انعقاد قراردادها و پیمان های متعدد سبب شکوفایی و رونق طرفین گردد ...)
⏯تاکید بر اینکه منظور از رابطه با دنیا ،خلاصه نشود در اینکه جهان منحصر به آمریکا است !!! بویژه تمرکز زدایی از سیاست خارجی و استفاده از ظرفیت های متقابل کشورهای جنوب شرق آسیا و آمریکای جنوبی و شمال آفریقا و...( در این راستا یکی از راهبردهای ما در درهم شکستن ابهت پوشالی و ارزان آمریکا و نشان دادن موقعیت متزلزل و شکستنی آن در عرصه های مختلف بویژه اقتصادی و مالی و پایان عصر حاکمیت دلار بر روابط اقتصادی در جهان است ،و بعد ملت ها و دولت ها خود به مقتضای شرایط و اولویت بندی های خویش تصمیم گیری و تصمیم سازی نموده و آنها را اجرایی نمایند نه با هدایت قلدران و استکبار و اذناب آنها ،نکته دیگر استفاده از توانمندی های مختلف کشورها در روابط و مناسبات است و تقویت همدیگر در راستای پایان دادن به حاکمیت غرب و آمریکا در امور داخلی کشورهای مستقل و ساخت جهانی بدون کدخدایی آمریکا و نظم نوین جهانی با اهداف مملو از جنابت و خیانت آنها!!!خوب برزیل و ونزوئلا و اکوادور و ...نفت دارند ولی بدلیل سلطه استعماری آمریکا پالایشگاه ندارند ایران با ساخت پالایشگاه میتواند این کشور ها را به به استقلال و خودکفایی رسانده و بتوانند صادرات و فرآورده های نفتی داشته و از منابع آن بتوانند وضعیت اقتصادی و مالی و معیشتی کشور خود را سامان دهند و...)
⏯شکستن سدهای مختلف تحریم های دشمنان،با وجود اعمال تحریم های فلج کننده از سوی دشمنان بویژه آمریکا و غرب در واردات واکسن ،فروش نفت و گاز و تبادلات تجاری با وجود محدودیت های ارزی و تحریم ها
⏯سفر اخیر دکتر رئیسی به کشورهای آمریکای جنوبی و تبدیل شدن به حیاط خلوت جمهوری اسلامی ایران و آثار سیاسی و اقتصادی و تجاری و...آن برای جمهوری اسلامی و آن کشورها ...
⏯از اصول و ارکان بنیادین سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران ،سه گانه حکمت و عزت و مصلحت در روابط خارجی با دنیا بوده و هست( از راهبردهای و بیانات امام خامنه ای مدظله العالی ) ،به اختصار باید گفت رابطه ای با دنیا منظور نظام و رهبری است که در آن حکمت و عقلانیت و آرمان ها و...از یکسو و عزت و اقتدار جمهوری اسلامی و... از دیگر سو بتوانیم از این روابط با توجه به مصالح و شرایط و موقعیت و مقتضیات بهره لازم را ببریم و در آن نه سلطه گر باشیم و نه سلطه پذیر
✒️سهراب خلیلی
۲۵ خرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 استوری | ما را به جز خیالت فکری دگر نباشد
در هیچ سر خیالی زین خوبتر نباشد...💔
╭┈── 『🇮🇷』──
💠اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ💠
📖 روز شمار فرهنگی استان اصفهان
☀️ امروز:
شمسی: شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
میلادی:15/2022/Juin
قمری: السبت ، ۲۶ ذی القعده ۱۴۴۴
🌹🍃 🌹امروز متعلق است به :
🍃🌸 ذکر روز ، ۱۰۰ مرتبه یا رب العالمین
📆 روزشمار هفته:
👈 ۲۱ روز مانده تا عید سعید غدیر خم(اشهد ان علی ولی الله)
👈 ۱۱ روز تا عید سعید قربان(آغاز دهه امامت و ولایت).
👈 ۳۲ روز مانده به محرم(شب اول محرم سینه زنت آرزوشه /با دستای یه پیر غلامت پیرهن سیاه بپوشه).
#روز_شمار
9.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌جبران خسارتهای ناشی از سیل گرمی به تخصیص اعتبارات ملی نیاز دارد
اسماعیلی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره وقوع سیل در اردبیل، گفت:
🔹طی یک هفته 2 سیل پی در پی در شهرستان گرمی رخ داد که در اثر آن 7 نفر از همشهریان فوت کردند و 2 نفر نیز مصدوم شدند.
🔹در حوزه ماشین آلات سنگین با کمبودهایی روبه رو هستیم، همچنین مشکلاتی نیز در مناطقی که سیل وارد خانههای مردم و کوچههای روستایی شده وجود دارد.
🔹با توجه به اینکه با اعتبارات شهرستانی و استانی نمیتوان خسارتی ایجاد شده در تجهیزات توسعهای، راهها، ابنیهها، پلها، شالیزار کشاورزان و ... را جبران کرد، از مسئولان ذیربط به ویژه رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور میخواهم، کمک ویژهای شود و از اعتبارات ملی برای جبران این خسارتها استفاده شود.
https://eitaa.com/rasul313
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
رمزگشایی از خبرسازی رسانههای آمریکایی در مورد توافقات جدید میان تهران و واشنگتن
🔹طی روزهای گذشته برخی رسانههای آمریکایی با انتشار اخباری که هیچیک از مقامات واشنگتن و تهران تاکنون آن را تأیید نکردهاند از گفتگو میان مقامات این کشور با دیپلماتهای جمهوری اسلامی ایران خبر دادهاند.
🔹موضوع قابل توجه در جریانسازی جدید رسانههای آمریکایی، پنهانسازی ادعاهای قبلی واشنگتن در مورد موضوعیت نداشتن تداوم دیپلماسی با ایران پس از اغتشاشات پائیز گذشته در کشورمان است.
🔹در حالی که ایران همواره بر ضرورت تداوم گفتگو برای دستیابی به توافق با هدف رفع تحریمها تاکید داشته و هیچگاه از این رویکرد راهبردی عدول نکرده، جریانسازی رسانههای غربی به صورتی است که گویا ابتکار عمل در اختیار طرف غربی بوده و هست!
🔹بسیار روشن است که پس از اقدامات فعال و موثر ایران در تداوم همکاری با آژانس، مدیریت اغتشاشات داخلی و رفع تنش کمسابقه در مراودات منطقهای، اینک طرف غربی است که راهی به غیر از همراهی با ابتکارات ایران ندارد.
🔹در این میان دو پرونده از موارد چهارگانه ادعایی آژانس بسته شده و مسیر همکاری فنی و حقوقی میان دو طرف از سنگلاخهای بهانهجوییهای سیاسی تا حدودی فاصله گرفته است.
🔹ناامیدی غربیها از اغتشاشات، به بار نشستن راهبرد دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و آغاز مناسبات ایران و عربستان، همگی دلایل بسیار محکمی است که میتواند موجب خروج طرف غربی از توهم نتیجهبخش بودن سیاست افزایش فشار برای امتیازگیری شده باشد.
🔹گرچه هیچ یک از مقامات ایران و آمریکا تاکنون خبرهای منتشره در مورد آغاز گفتگوها و دستیابی به توافق را تأیید نکردهاند، اما واکاوی دقیق شرایط جدیدی که ذکر آن رفت، موضوع شکلگیری نوعی از گفتگوی با واسطه میان تهران و واشنگتن بهویژه در موضوع آزادی زندانیان دو طرف و رفع انسداد از منابع مالی ایران را محتمل مینماید.
🔹بیان این موضوع از سوی دو رسانه معتبر آمریکاییِ مرتبط با دستگاههای سیاسی و امنیتی آمریکا، نشان میدهد که کاخ سفید بهدنبال انتقال نشانههای مثبت برای تغییر مسیر چندماه گذشته و بازگشت به میز مذاکرهای است که ایران هیچگاه آن را ترک نکرده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💢از دیپلماسی اقتصادی تا سفره مردم
🔹یکی از نقاط قوت دولت افزایش تحرک در عرصه دیپلماسی و تنوع سبد ارتباط با کشورهاست؛ برای مثال راهاندازی کریدور شمال به جنوب میتواند در آینده ایران را به مسیر جایگزین کانال سوئز برای برخی کشورها تبدیل کند.
🔸تبدیل ایران به هاب گازی و غلات میتواند دو مشکل دیرین ما یعنی کمبود انرژی و غلات را حل کند. در کنار آنچه گفته شد پیگیری اموراتی که در سفر به آمریکای جنوبی مانند پالایشگاه و کشت فراسرزمینی انجام شد مایه امیدواری است و میتواند موجب بازارسازی نفت و تأمین مایحتاج کشور مانند ذرت، سویا و... گردد.
🔹اما دو نکتهای که باید مدنظر قرار بگیرد این است که:
🔻تناسب بین کار بنیادین و فعل روزمره:
ممکن است در هر دولت کارهای زیربنایی صورت پذیرد که اثرات آن در آینده قابل مشاهده باشد اما آنچه وجود دارد این است که جامعه اسیر واقعیتهای آنی و شرایط فعلی جامعه است و باید برای شرایط فعلی در کنار برنامهریزیهای آیندهمحور تلاش صورت پذیرد.
بر این اساس، رهبر معظم انقلاب میفرمایند: «شما که امروز چه در زمینه نفت، راه، صنعت، کشاورزی و چه در زمینه بازرگانی و... تلاش میکنید، کارهای ماندگاری انجام میدهید که بالاخره سه، پنج یا ده سال دیگر در زندگی مردم منعکس خواهد شد و مردم نتیجه کار شما را بلاشک در سفره، خانه و جیب خودشان حس خواهند کرد؛ لیکن این کارها علیالعجاله کارهای بلندمدت و سازنده قواره کلی کشور است. اما نوع کار دوم، کارهای روزمره است که به نظر من ظرافتش بیشتر از کارهای اساسی و بنیادی است.»
لذا باید بین کارهای زودبازده و تأثیرگذار در معیشت و امید مردم و اقدامات اساسی و بنیادین دیربازده تناسب برقرار نمود.
🔻تناسب بین احساس و عمل:
برای مسئله امیدآفرینی میتوان دو ساحت عمل و احساس را تعریف کرد. در واقع در ساحت عمل، مخاطب امیدآفرینی مسئولان، متولیان و کارگزاران هستند و در ساحت بازنمایی و ایجاد احساس، مخاطب امیدآفرینی «رسانه» اعم از بنگاههای خبری تا فرد رسانههاست.
🔸طبیعتا اگر هر کدام از این دو ساحت مأموریت خود را به درستی انجام ندهند امیدآفرینی به درستی شکل نخواهد گرفت. چه اینکه اگر کاری شود بدون پیوست رسانهای، مردم آن را آنگونه که باید نخواهند دید؛ همانطور که اگر کاری انجام نشود و رسانه گزارشی غیرواقعی از آن رویداد را بازنمایی کند، خروجی ندارد جز رشد بیاعتمادی.
🔹لذا امروز دولت در مسیر امیدوارکنندهای قدم برداشته که احساس آن در کف جامعه مقدمات و الزاماتی دارد که باید برای آن تلاش و برنامهریزی صورت پذیرد.
✍🏻یعقوب ربیعی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
آیا روسیه رقیب ایران در فروش نفت شده است؟
تحولات و رخدادهای سیاسی و جهانی همواره با فرصتها و تهدیداتی همراه هستند و شاید نتوان رخدادی را مطلقاً مثبت یا منفی ارزیابی کرد. جنگ روسیه و اوکراین نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحریم و فشار اقتصادی به روسیه از چند نظر تهدیدی برای ما به شمار میآید که مهمترین آن بحث رقابت بر سر فروش نفت است. برخی کارشناسان سیاست بینالملل به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین را نیز از چالشهای جنگ روسیه و اوکراین میدانند؛ چرا که بسیاری از نظارتهای غرب بر توسعه فناوری هستهای ایران و امتیازاتی که ایران پس از احیای برجام از غرب میگرفت، قرار بود از طریق روسیه انجام شود که تقابل روسیه و غرب این محاسبات را به هم زد.
اما در کنار تهدیدات مورد اشاره، فرصتهایی نیز در پرتو این رخداد برای ایران به وجود آمده که به مراتب گستردهتر هستند. در حال حاضر، ایران به گلوگاه تنفسی روسیه تبدیل شده است و این بهترین فرصت برای ایران است که منافع روسیه را با منافع ایران گره بزند و بتواند از این فرصت تحریمها را هر چه بیشتر خنثی کند. سوآپ انرژی از روسیه به سمت جنوب، افزایش ترانزیت کالاهای صادراتی و وارداتی روسیه از خاک ایران، تبادل فناوری به ویزه در حوزه فضایی، تأمین کالاهای مورد نیاز روسیه از سوی شرکتها و تولیدکنندگان ایرانی و دهها فرصت اقتصادی دیگر را میتوان از این رخداد مورد توجه قرار داد. فراتر از موضوع فرصتهای اقتصادی که برای اقتصاد خرد ایران وجود دارد، تشکیل یک قطب بزرگ اقتصادی در شرق است که از نظر منابع، فناوری، بازار مصرف و ... توان پیشی گرفتن از غرب را دارد و چین، روسیه و ایران در محوریت این قطب هستند؛ یعنی در تقابل مستقیم با قدرت اقتصادی غرب. منافع این قطب جدید اقتصادی، اقتضا میکند که روابط راهبردی با هم داشته باشند و رقابت درونی نداشته باشند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 امضای ۳۵ سند همکاری در سفر به آمریکای لاتین
🍃🌹🍃
🔻رئیسجمهور پس از بازگشت از سفر آمریکای لاتین در فرودگاه مهرآباد: در این سفر ۳۵ سند همکاری با کشورهای کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا به امضا رسید.
🔸در زمینه تراکتورسازی و خودروسازی در کشور ونزوئلا سرمایهگذاری کردهایم.
🔹ذخایر معدنی بسیار خوبی در آمریکای لاتین وجود دارد، اما بنا به دلایلی حدود ۹ سال وقفه در همکاری ها اتفاق افتاد.
🔺در بخش دانشبنیان ۵ قرارداد همکاری بسته شد که ارزش این قراردادها ۹۰ میلیون دلار بود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کریدور شمال-جنوب چه فرصتهایی را برای ایران فراهم میکند؟
مسیر(کریدور) شمال – جنوب از اهمیت ژئوپلیتیکی،راهبردی و ژئواکونومیکی فوقالعادهای برخوردار است و ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی مهمی برای ایران دارد. از منظر سیاسی، یکی از آثار مثبت آن تقویت همگرایی و اشتراک منافع بین برخی از کشورهای آسیای مرکزی و آسیای جنوبی، از جمله هند، چین، ایران و روسیه است. این موضوع در نگاه کلان امنیتی نیز برای ایران آورده خواهد داشت؛ زیرا به دنبال ایجاد و بهرهبرداری کشورها از این مسیر، اقتصاد آنها به امنیت منطقه و این مسیر گره میخورد و این وابستگی ترانزیتی و تجاری در بین کشورهای بهرهمند از این کریدور برای تجارت همبستگی ناگزیر امنیتی هم به دنبال خواهد داشت.
اما از بعد فرصتها و مزیتهای اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و منجر به تقویت جایگاه راهبردی اقتصادی و ترانزیتی ایران در بین کشورهای مذکور خواهد شد. اگر کریدور شمال ـ جنوب به همت مسئولان تکمیل و با تمام ظرفیت فعال شود، حداقل سالانه میتواند ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد کند. اهمیت این درآمد سهل گذرگاهی را زمانی بهتر درک میکنیم که بدانیم میزان صادرات نفت کشورمان در سالهای اخیر که با تحریم فروش آن روبهرو بودهایم، حدود ۲۴ میلیارد دلار بوده است یا با همه هزینهها و زحمتها در زمینه استخراج و فروش نفت، حتی در سالهایی که تحریم نبودیم، در نهایت حدود ۴۰ میلیارد دلار نفت فروختهایم. رقم امیدآفرین دیگری که در این زمینه وجود دارد و دولت باید تمام مساعی خود را صرف تکمیل بخشهای داخلی این مسیر کند، این است که ایجاد و راهاندازی مبادلات تجاری از طریق کریدور شمال- جنوب حدود یکمیلیون فرصت شغلی برای ایرانیان را به ارمغان میآورد.
بر اساس برآورد pwc که یکی از شرکتهای مهم حسابرسی در جهان است، پنج اقتصاد برتر دنیا تا سال۱۴۲۸خورشیدی شامل چین، هند، اندونزی، آمریکا و برزیل است. این امر به نوعی نشاندهنده چرخش اقتصاد جهان از غرب به سمت شرق است. به طور مسلم، در چنین وضعیتی، خطوط کریدور شمال- جنوب و شرق - غرب در داخل کشور بسیار پراهمیت میشود. همچنین، امنیت خطوط ترانزیتی و کریدور شمال- جنوب امنیت مهمی را برای کشورهای همسایه، به ویژه کشورهای آسیای مرکزی برای مبادلات تجاری و صادرات کالا به سمت جنوب ایجاد میکند؛ زیرا این کشورها به دلیل امنیت نداشتن افغانستان به دنبال یک بازار و خط انتقال امن برای صادرات محصول به سمت جنوب بودهاند که آن مزیت در جمهوری اسلامی ایران با کریدور شمال- جنوب بدون کمترین مشکلات امنیتی و تروریستی قابلیت ایجاد دارد.
از طرفی امنیت تجاری کشورهای آسیای مرکزی و جنوب آسیا و کشور روسیه و هند به امنیت خط کریدور داخلی ایران گره میخورد که این مسئله قدرت اقتصادی، سیاسی و درآمدهای ارزی کشور را افزایش میدهد. برآورد شده است، اگر کشور به درآمد ترانزیت ۵۰ میلیون تن کالا دست پیدا کند، میتواند از درآمدهای نفت بینیاز شود. در این بین، نقش انکارناپذیر ژئوپلیتیک ایران نیز به عامل تعیینکنندهای در پیشبرد راهبردهای ژئواکونومیک قدرتهای نوظهور در منطقه آسیا تبدیل شده است. در نهایت، تکمیل کریدورهای راهبردی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب فرآیند ایجاد نظم جهانی چند قطبی جدید را تسریع خواهد بخشید.
🆔
17.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک جریان سیاسی به دنبال لغو کنسرتها است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
🔹یک جریان سیاسی دنبال لغو کنسرتها و دو قطبیسازی است.
🔹یک جریان سیاسی در کشور به دنبال بزرگنمایی برخی مشکلات که گاها طبیعی و در اجراها پیش میآید، هست تا اقشار مختلف مردم را در این موضوع مقابل هم قرار دهند.
🔹اجازه هنجارشکنی در فضاهای فرهنگی و هنری کشور را نمیدهیم ولی از طرف دیگر اتفاقات معدود و اندک را هم به پای اهالی فرهنگ و هنر نمینویسیم.
🔹کنسرتهای لغوشده با تقویم جایگزین برگزار میشوند تا مشکلات چند روز اخیرشان جبران شود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•