فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یادی کنیم از این دیدار شهید رئیسی که خوب اینو شناخته بود
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴پسر کوچولوی شهید حججی رو یادتان هست؟!!!!
الآن مردی شده واسه خودش...ماشاءالله 😍
رجز خوانی علی پسر شهید حججی
برای دشمنان
فرزند شیری مثل شهید حججی بایدهم برا ترامپ رجزبخواند😇✌️خدا نگهدارت عزیز
💠اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
السلام علیک یا امیرالمومنین
… درد تنهایی تو را حس کرد
هر که نهج البلاغه را خوانده
🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺☘️🌺
قسمت 346 از نامه سی و یکم نهج البلاغه
خلاصه ای از درس امروز
1_در اصول کافی از امام صادق(ع) نقل شده است که میفرمایند: آیا شما دیده اید که اگر شخصی برود و در خانه خود بنشیند و در خانه را به روی خود ببندد و از آسمان برای او چیزی فرود بیاید؟
این اتفاق امکان پذیر نیست و باید تلاش و کار و کوشش کرد.
2_ در شیخ صدوق از حضرت علی(ع) نقل شده است که میفرمایند: دنیا درحال چرخش است، پس بهره خود را از دنیا به زیباترین شکل طلب کنید تا نوبتی که شما دارید فرا برسد.
3_ در اصول کافی آمده است که امام صادق(ع) میفرمایند: حضرت سراغ یکی از دوستان خود را گرفتند و به ایشان خبر دادند کار و تلاش و... را رها کرده و غرق در عبادت و قرآن و نماز شده است
حضرت او را سرزنش کردند و فرمودند: آیا او نمیداند کسی که دست از کار و تلاش برای روزی اش بردارد، خواسته اش بر آورده نمیشود؟
4_ حضرت علی(ع) میفرمایند: یک گروهی از یاران پیامبر(ص) زمانی که آیه شریفه (هر کس تقوای الهی را پیشه کند خداوند عالم او را از جایی که نمیداند رزق و روزی میدهد) نازل شد، در مغازه های خود را بستند و بدنبال عبادت رفتند و گفتند ما نیازی به کار و تلاش نداریم.
این خبر به پیامبر(ص) رسید و فرمودند: چه چیز شما را از کار و تلاش باز داشته است؟
گفتند: خداوند روزی ما را به عهده گرفته است و ما هم رو به عبادت خداوند آورده ایم.
پیامبر(ص) به آن ها فرمودند: بروید و مغازه هایتان را باز کنید و بدنبال کسب روزی باشید که به دنبال رزق الهی باید رفت و آن را کسب کنیم تا به رزق حلال برسیم.
شنبه_ 1403/09/10_ ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
.
🇮🇷 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🇮🇷
🔏 تدبر در قرآن 🔏
📕 تدبر سورهی ماعون 📕
📝 این سوره، صد و هفتمین سوره قرآن کریم میباشد.
📝 نامهای دیگر این سوره «دین» «تکذیب» میباشد.
📜 گام اول : قرائت و ترجمه سوره
📝 بسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده و مهربان
📝 أرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ ﴿١﴾
آیا كسى كه روز جزا را پیوسته انكار میكند دیدى؟ (۱)
📝 فذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ ﴿٢﴾
او همان كسى است كه یتیم را با خشونت میراند، (۲)
📝 ولا یَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ ﴿٣﴾
و (دیگران را) به اطعام مسكین تشویق نمیكند! (۳)
📝 فوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ ﴿٤﴾
پس واى بر نمازگزارانى كه... (۴)
📝 الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ ﴿٥﴾
در نماز خود سهل انگارى میكنند، (۵)
📝 الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ ﴿٦﴾
همان كسانى كه ریا میكنند، (۶)
📝 ویَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﴿٧﴾
و دیگران را از وسایل ضرورى زندگى منع مینمایند! (۷)
📜 گام دوم تفهم ساختار سوره
📝 سوره مبارکهی ماعون از یک سیاق تشکیل شده است و هفت آیه آن در دو دسته جای میگیرند.
📖 دسته اول : (آیات ۱ تا ۳)
📝 آیات دو و سه توضیح آیه اول بوده و آیه دوم به اسم اشاره "ذَلِکَ" و آیه سوم به وسیله حرف عطف با هم مرتبط اند.
📖 دسته دوم (آیات ۴ تا ۷)
📝 آیه چهارم با حرف عطف "فاء" «فَوَیْلٌ» با آیات دسته قبلی در ارتباط است.
📝 و موصول «الَّذِینَ» در ابتدای آیات پنجم و ششم به «الْمُصَلِّینَ» در آیه چهارم بازگشت دارد.
📝 آیه هفتم نیز با "واو" «وَیَمْنَعُونَ» به «یُرَاءُونَ» در آیه ششم عطف شده است.
📜 گام سوم : تفهم کلمهها و جملههای مشکل
📝 «یَدُعُّ» : "دُعُّ" به خشونت میراند.
📝 «یَحُضُّ» : "حُضُّ" تشویق و ترغیب میکند.
📝 «الْمَاعُونَ» : "معن"، در اصل به معنای ملایمت و معتدل بودن در هر کاری میباشد. و در این سوره به معنای اسباب و وسایل خانه و زندگی است که در نهایت اعتدال و معمولی بودن است، نه وسایل با ارزش و گرانبهاء.
📜 گام چهارم : تفهم جهت هدایتی سوره
📝 با گذشت زمان و افزایش تعداد مسلمانان و احترام و عزت اسلام، شرایط جدیدی به وجود آمد که به نوبه خود آفاتی نیز همراه داشت.
📝 از جمله اینکه عدهای تصور میکردند که با گفتن شهادتین و تظاهر به شعائر اسلامی، ایمانشان حفظ میشود و در دنیا و آخرت سعادتمند خواهند بود.
📝 اما مسلمانان برای احراز کامل مسلمانی، باید اموری را رعایت میکردند.
📝 در چنین فضایی سوره ی ماعون نازل شد و نشانههای عینی و عملی تکذیب کنندگان دین را ضمن تهدید آنها برشمرد تا مسلمانان از آن صفات دوری کنند.
📝 لذا تدبر سوره را با دو دسته از آیات، پی میگیریم.
📖 ۱. بیان نشانههای عینی و خارجی تکذیب دین (آیات ۱ تا ۳)
📝 این سوره در پی آن است که نشانههای عینی و عملی مکذبان دین را بیان دارد،
📝 از این رو در آیهی نخست، مخاطب ساختن رسول خدا از ایشان درباره کسی سوال میکند که پیوسته دین را تکذیب میکند : «أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّین»
📝 مخاطب قرار دادن شخص رسول الله بدان جهت نیست که سوره تنها برای ایشان نازل شده است.
📝 بلکه برای این است که ایشان تنها شنونده وحی بودند پس روشن است که عموم شنوندگان سوره، مخاطب سورهاند.
📝 آیهی دوم با حرف "فاء" آغاز شده است و در مقام معرفی تکذیب کننده دین در آیهی اول با نشانههای عینی و خارجی تکذیب دین است که راندن یتیم با شدت و ستم از مهمترین آنهاست : «فَذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ»
📝 در واقع آیه گویای آن است که فرد مکذب از لحاظ عاطفی، خودش را با جامعهی مسلمانان درگیر نمیکند.
📝 دومین نشانهی مکذب دین، عدم تشویق خود و دیگران به دادن غذای بینوایان است : «وَلا یَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ»
📝 چنین فردی آن چنان به نیازهای مادی مسلمانان بیتوجه است که نه تنها خودش غذای مسکین را نمیدهد، بلکه توانمندان یاریرسان به مساکین را نیز به کمک تشویق نمیکند.
📝 اینکه آیه از تشویق بر غذای مسکین : «طَعَامِ الْمِسْکِینِ» سخن میگوید نشان دهندهی آن است که این غذا حق مسکین و طعام اوست و فقط خداوند روزی او را در رزق دیگران قرار داده است.
.
📖 ۲. بیان ویژگیهای مکذبان عملی دین و وعید آنان به ویل (آیات ۴ تا ۷)
📝 آیهی چهارم آغاز مطلب جدیدی است و حرف "فاء" در آغاز آن، خبر از ارتباط این دسته با دستهی اول میدهد.
📝 سخن با تهدید نمازگزاران آغاز شده است که نشان از این دارد که روی سخن، مکذبان علمی دین هستند : «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّین»
📝 یعنی "ویل" و در گرفتاری افتادن چه در دنیا و چه در آخرت برای نمازگزارانی است که منافقانه، در زبان دین را پذیرفتهاند و نماز میخوانند اما در رفتار خود، همانند مکذبان عمل میکنند.
📝 با توجه به آیهی بعد، نخستین نشانهی آنها، عدم ارتباط صحیح با پروردگار، یعنی سهلانگاری در اصل فریضه نماز است : «الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُون»
📝 و از این باکی ندارند که فریضهی نماز را انجام ندهند یا به تاخیر اندازند.
📝 نشانهی بعدی این گروه، در عدم تعامل صحیح با جامعهی اسلامی روشن میشود، زیرا این مکذبان عملی دین، علاوه بر بیتفاوتی در انجام فریضهی نماز، در مواقعی نیز که به آن مبادرت میکنند، اهل ریا بوده و عبادتهایشان را تنها، پیش چشم مردم انجام میدهند : «الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُون»
📝 و از سوی دیگر همین گروه، چیزهایی اندک در حد وسایل زندگی را از مسلمانان دریغ میکنند : «وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ»
📝 یعنی همانطور که به خدا به دروغ میگویند ایمان آوردیم ولی عملا بیاعتنا هستند، به مردم نیز در ظاهر به دروغ اظهار ایمان میکنند ولی در نتیجه و عمل، هیچ تعلق اجتماعی و تعاون احساس نمیکنند.
📝 فعلهای مضارع «یُکَذِّبُ»، «یَدُعُّ»، «لا یَحُضُّ»، «یُرَاءُونَ» و «یَمْنَعُونَ»، بر دوام و استمرار کارهای ذکر شده دلالت دارند.
📝 چنانکه کاربرد «لِلْمُصَلِّینَ» و «سَاهُونَ» به صورت اسم فاعل نیز به معنای جریان و تداوم آنهاست که با فعل مضارع متناسباند.
📝 لذا تکذیب عملی دین، نتیجهی استمرار این کارهاست؛ نه انجام موردی آنها.
📝 نیز از آنجا که ضمایر و شناسههای مفرد، در آیات اول تا سوم : «الَّذِی»، «یُکَذِّبُ»، «فَذَلِکَ»، «یَدُعُّ» و «وَلا یَحُضُّ»، در آیات چهارم تا آخر سوره، تبدیل به جمع شدهاند : «لِلْمُصَلِّینَ»، «الَّذِینَ»، «هُمْ»، «یُرَاءُونَ» و «یَمْنَعُونَ»، باید گفت که آنچه در نهایت به تکذیب دین میانجامد، توسط یک جریان تحقق پیدا میکند و این جریان منفقانی اند که از آیهی چهارم به بعد، اوصاف آنها ذکر شده است.
📝 این مطلب را باید در نظر داشت که چون دین اسلام، دینی اجتماعی است، جریانهای منحرف در آسیب رساندن به آن موفقترند، لذا رهبران فرهنگی جامعه باید در پی اصلاح اجتماع مسلمانان باشند.
📜 نتیجه
📝 در این سوره خداوند متعالی ابتدا نشانههای عینی و خارجی تکذیب دین را در قالب اعمالی چون : راندن یتیم با شدت و ستم و تشویق نکردن به طعام مساکین مطرح میکند و در ادامه به تهدید افرادی میپردازد که منافقانه در زبان دین را پذیرفته اما در رفتار خود، همانند مکذبان عمل میکنند، رفتارهایی همچون سهل انگاری در اصل نماز و ریاکاری در انجام این فریضهی الهی و دریغ کردن اموال خویش در رفع نیاز دیگران.
📝 با توجه به تهدید و وعیدی که به دنبال بیان نشانههای عینی و عملی مکذبان دین آمده است، جهت هدایتی سوره : «بیان نشانههای عینی و عملی مکذبان دین و وعید آنان به ویل» است.
📚 ترجمه آیتالله مکارم شیرازی.
📚 درسنامه روش تدبر، حجتالاسلام محمدحسین الهی زاده.
🌺 ادامه دارد...
💐 الـلَّـهــُمَّ صـَـلِّ عَـلَـى
مُـحَـمــَّدٍ وَ آلِ مُـحَـمــَّدٍ
وَ عَـجِّـلْ فَرَجَــهُمْ 💐
☀️ كتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ☀️
☀️ قال المَهدي ﴿عَلَيهِ السَّلام﴾ :
🌤 « أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم »
⛅️ برای تعجيل در امرفرج بسیار دعا كنيد ، چرا كه فرج و گشايش كار شما در آن است.
📚 (کمالالدين، ج ٢، ص ٤٨٥)
🤲 «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
🍃🌷 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم وَ أَهْلِكْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الإِْنْسِ مِنَ الأَْوَّلِينَ وَ اﻵْخِرِينَ. 🌷🍃
﷽
| حسینِ محرابی شدن
🌻«شهید خندان مشهدی ها» یا «شهید امام رضایی» هرجور که دوست دارید صدایش کنید...یک مشهد است و یک حسین محرابی اش!
عکس معروف خندانش را که میبینم یادی از وعده حق خدا میکنم که میگفت:
فَرِحِينَ بِمَآ ءَاتَىٰهُمُ ٱللَّهُ مِن فَضۡلِهِ
🍃مگر میشود خوشحال نباشد، کسی که به بلندترین آرزوی بهترین آدم های دنیا رسیده است.
حالا تمام سختی ها برای آقا حسین محرابی ما، نقد شده است...
تمام دویدن ها در طول این چهل ساله!
چه چله پر برکتی بود زندگی حسین...
رفتن به سوریه هم نقطه اوج داستان زندگیاش.
💛به قول حاج قاسم «بچه زرنگ» بود دیگر؛ بچه مایه دار نبود اما ماشینش را فروخت تا از صف مدافعین حرم اهل بیت علیهم السلام جا نماند!
الکی که نبود، قرار نبود هر کسی را راه بدهند...
باید خوب امتحانت میکردند و میدیدند چقدر پای کاری و اگر همهی در ها را بسته ببینی باز هم عاشقانه برای اینکه جانت را دو دستی تقدیم این مسیر بکنی میدوی؟!
🥺آن وقت بود که به سوریه راهت میدادند و تازه اگر میپسندیدند میشدی، «شهید مدافع حرم».
حسین محرابی اینچنین قلهای بود.
همینقدر در اوج و همینقدر بی ادعا !
ما که در این پایین ها سیر میکنیم و ادعایمان گوش فلک را پر کرده است، خوب میدانیم که چه کار بزرگی است که هم «حسین محرابی» باشی و هم «ادعایی» نداشته باشی.
ملاک همین است!
⭕️آن مردمند که به های و هوی و سر و صدایت نگاه میکنند و آخر سر هم جز «التماس دعا» و «وجهه محترمانهای» چیزی عایدت نمیکنند.
وگرنه خریداران عالم نگاه به قلبت میکنند، اگر _حتی در اعماق قلبمان_، عُجب و غرور و « ما که دیگر وضعمان خوب است...» دیدند، باختهایم!
اما اگر آن شکستگی و بیادعایی صادقانه، مهمان قلبمان بود، خوشبحالمان!
💎نه از آن الکی هایش نه، از آنها که در این جمله ساده و باز هم بی ادعای حسین محرابی، نشسته است:
«با دلی آرام و قلبی مطمئن از آنچه انجام می دهم (جهاد) از حضور شما عزیزان مرخص می شوم؛ باشد که این فرزند و برادر کوچک و خطاکار خود را ببخشید و حلال کنید.»
حیف که نیستید
گر پدر مرد در این ایل غریب
گرگ ها خوب بدانند که تفنگ پدری هست هنوز
#شهید_حاج_قاسم_سلیمانی
🇮🇷🇮🇶🇱🇧🇾🇪🇵🇸🇸🇾