.
تعامل، یا تکاثر و تفاخر؟
سخنی با ائتلاف ها و منتخبان -۲
♦️در اینجا باید به یک ویژگی مهم در ارزیابی انقلابی بودن تشکل ها اشاره کرد و آن این که بعد از موفقیت و پیروزی (مثلا انتخاباتی) متواضع تر می شوند و همّ و غم خود را متوجه مسئولیت سنگینی که بار آن بر دوش شان افتاده می کنند، یا مبتلا به سرمستی و تفاخر و کُری خوانی می شوند؟
🔹تفاوت این دو رفتار، تفاوت توقع خداوند از پیامبر (ص) و مومنان در "سوره نصر"، با تفاخر جاهلیت مآبانه مشرکانی است است که در "سوره تکاثر" مذمت شده اند. جبهه مومن در موفقیت ها، افتاده تر، متذکر تر و با گذشت تر می شود، و دیگران، کارشان به فخر فروشی های نازل و مبتذل می کشد.
♦️امنایی ها و مصافی ها و حامیان آنها، احتمالا خرسند باشند که به عنوان تشکل های نوپا توانسته اند با تشکیلات قدیمی تر رقابتی موفق داشته باشند و این، برای شانایی ها و حامیان آنها ناخوشایند باشد. اما باید از این هیجان ها عبور کرد.
🔹موضوع مهم تر که باید برای آن متعهدانه -فراتر کُری ائتلاف های انتخاباتی- تدبیر کرد، ضعف تشکیلات سیاسی پایدار و پویا و اجتماعی شده ای است که بتواند از طریق تعامل درست با دستگاه های حاکمیتی (هم افزایی/ مطالبه گری/ مشورت و نصیحت و نقد/ تدوین برنامه و مطالبه آن از منتخبان در مجلس و دولت)، همدلی و مشارکت بخش مهمی از مردم را، چه در انتخابات و چه فراتر و عمیق تر از آن برانگیزد.
♦️در این باره، ائتلاف های موجود، غالبا از تراز های مطلوب، فاصله دارند و باید به روز رسانی شوند. این که انگیزاننده ائتلاف ها، صرفا رقابت منفی و فرسایش یکدیگر باشد، آورده ای برای مردم و نظام ندارد و معمولا موجب دلزدگی می شود.
🔹تراز مشارکت عمومی مطلوب، تراز جمعیت های چند ده میلیونی در راهپیمایی ها، و اجتماعات بزرگ مذهبی و ملی مشابه است. اگر تشکل ها و منتخبان بر آمده از آن بتوانند کارکرد موفقی بر جا برگذارند -که لارمه اش عبور از حواشی، فرعیات و هیجان های فرصت سوز است- آنگاه بسیج گری و مشارکت انتخاباتی هم مانند مناسبت های اسلامی و ملی دیگر، گسترده تر می شود.
ایمان محمدی
🥀◍⃟🌸🥀◍⃟🌸🥀◍⃟🌸🥀
🔹خانه ی بی قرآن
✅ #امام_صادق عليه السلام:
🔵خانه اى كه در آن قرآن خوانده نمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید:
⚫️بركتش كم شده،(دائم مشکل مالی دارند.)
⚫️فرشتگان آن را ترك مى كنند(رحمت و فیض خاص خداوند به آن خانه نازل نمی شود.)
⚫️ شياطين در آن حضور مى يابند.
(نزاع و جدال در آن خانه زیاد است.)
🌹خواندن قرآن در خانه این 👆سه گرفتاری را برطرف می کند.
📚كافى، ج 2، ص 499، ح 1
جهت سلامتی و تعجیل در امر
فرج #امام_زمان صلوات
🥀◍⃟🌸🥀◍⃟🌸🥀◍⃟🌸🥀
اَلْحَمْدُلِلّٰهْ_کَمٰاهُوَاَهْلُه
🥀◍⃟🌸🥀◍⃟🌸🥀◍⃟🌸🥀
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انتشار برای نخستین بار | از قصاب لرستان چه میدانید؟! علت کینه لرها از رضا شاه جلاد....
فجیع ترین جنایت افسران بلند پایه رضا شاه در لرستان؛ از بریدن سر جوانان غیور لر تا شرط بندی روی جنازه آنها...
✅ عفو بینالملل: نظم جهانی در آستانه فروپاشی است
🔸 سازمان عفو بینالملل در گزارشی اعلام کرد که «نظم جهانی پساجنگ جهانی دوم در آستانه فروپاشی است» و درگیریهای تلخ در جبهههای چندگانه و همچنین رشد لگامگسیخته #هوش_مصنوعی این نظم جهانی را تهدید میکنند.
🔸انیِس کالامار، دبیر کل عفو بینالملل در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه درباره گزارش سالانه این نهاد که با عنوان «وضعیت حقوق بشر جهان» منتشر شده است، گفت: «تمامی شواهد و قرائن ۱۲ ماه گذشته حاکی از آن است که نظم جهانی بینالمللی در آستانه فروپاشی است.»
♦️ تهدید #چین و #روسیه و نیاز به بازبینی ساختار شورای امنیت
🔸انیس کالامار هشدار داد که دیگر بازیگران قدرتمند از جمله روسیه و چین هم تمایل خود را در به خطر انداختن کلیت نظام مبتنیبر قوانین ۱۹۴۸ نشان دادهاند. این گزارش «قانون شکنی آشکار نیروهای روس طی تهاجم نظامی همهجانبه طولانیمدت آنها به #اوکراین و بهکارگیری شکنجه و سوءرفتار علیه زندانیان جنگ را مستند کرده است.
🔸 بنابراین گزارش چین نیز با حمایت از ارتش #میانمار بهرغم حمله این ارتش به غیرنظامیان این کشور، برخلاف حقوق بینالملل عمل کرده است. به گفته کالامار، برای احیا و تجدید نهادهای بینالمللی که وظیفه حفاظت از بشریت را برعهده دارند به اقدامات فوری نیاز است.
⬅️ او گفت: «ما خواهان بازسازی عاجل شورای امنیت سازمان ملل متحد و بهویژه اصلاح حق وتو هستیم بهگونهای که نتوان آن را در موقعیتهای نقض شدید #حقوق_بشر به کار برد.»
♦️هوش مصنوعی بهمثابه تهدید بشریت
🔸 بنابراین گزارش ظهور و رشد هوش مصنوعی بر نگرانیهایی چون امکان فرسایش فراگیر حقوق و به تبع آن تداوم سیاستهای نژادپرستانه و امکان انتشار اطلاعات نادرست و ضداطلاعات دامن میزند.
⬅️ عفو بینالملل شرکتهای بزرگ فناوری را به نادیده گرفتن این تهدیدها حتی در «درگیریهای مسلحانه» متهم میکند.
🔸در این گزارش آمده است که شرکتهای یاغی فناوری و فناوریهای سرکش آنها به حال خود رها شدهاند و در غرب وحشی دیجیتال آزادانه پرسه میزنند. بنابراین گزارش این امر احتمالاً به تسریع نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۴ خواهد انجامید، سالی که سرشار از انتخابات کلیدی از جمله انتخابات ریاست جمهوری #آمریکا است.
🔸 کالامار گفت: در دنیایی که درگیر بیثباتی فزاینده است، گسترش و بهکارگیری بیقاعده از فناوریهایی چون هوش مصنوعی مولد، تشخیص چهره و بدافزارهای جاسوسی از طریق تعمیم و گسترش نقض حقوق بینالملل و حقوق بشر به سطحی خاقالعاده، به دشمنی خطرناک تبدیل میشوند.
🔸 او افزود: «در این سال به خصوص انتخابات و در سایه لابیهای قدرتمند مخالف با مقیدسازی که توسط غولهای فناوری تامین مالی میشوند، این پیشرفت سرکش و بیقاعده فناوری برای همه ما تهدیدی عظیم به شمار میرود.»
🔸 خانم کالامار از دولتها خواسته است تا «اقدامات قانون و نظارتی خود را برای مقابله با خطرات و آسیبهای ناشی از هوش مصنوعی قوت بخشند.»
#شهداوامامزمان
🌷شهید محمدرضا تورجی زاده
🔸شهید محمدرضا تورجی زاده در یکی از نوارهای مصاحبه اش می گوید:
«راه را گم کرده بودیم، همهی ابزارهای مادی از کار افتاده بود! دیگر هیچ امیدی نداشتیم... بچه ها مضطرب به سمت من آمدند، پرسیدند تورجی! راه را پیدا کردی؟کمی نگاهشان کردم، چیزی نگفتم اما گویی کسی در درونم حرف میزد! کسی راه درست را نشان میداد!
گفتم : «بچه ها ! فقط یک راه وجود دارد.» همهی نگاهها به من بود، بعد ادامه دادم ما یک امام غائب داریم ایشان فرمودند: در سختترین شرایط به داد شما میرسم.
فقط باید از همه جا قطع امید کنیم با خلوص کامل حضرت را صدا بزنیم مطمئن باشید حضرت ما را کمک میکنند شک نکنید!»
بعد مکثی کردم و گفتم:« الان هر کسی به سمتی حرکت کند همه فریاد بزنیم: یا صاحب الزمان ادرکنی!»
بیشتر بچه ها حرکت کردند همه اشک میریختند و از عمق جان #امام_زمان را صدا میزدند...
یکدفعه دیدم چند نفر از دور با لباس پلنگی به سمت ما می آیند! ما سریع پشت درختان و صخرهها مخفی شدیم؛ دقایقی بعد سرم را کمی بالا آوردم، آنها را میشناختم با خوشحالی از جا بلند شدم ، فریاد زدم و صدایشان کردم!
آنها هم با خوشحالی به سمت ما آمدند.
گفتم :«بچهها دیدید امام زمان ما را تنها نگذاشت؟!»
هدیه به روح این شهید بزرگوار #صلوات 🌷
گلولهای آمد و مستقیم به گردن من خورد! دستم را روی گردنم گذاشتم. بلند داد زدم و گفتم:أشهد أن لاإله إلا اللّٰه و...
شلیک آرپی جی بعدی دومین سنگر تیربار را منهدم کرد. جوان آرپی جی زن آمد بالای سرم.
پرسید:طوری شده!؟
گفتم: تیر خورد تو گردنم.
خندید و گفت: پاشو بابا! من پشت سرت بودم.تیرخورد تو سنگ. یه تیکه از سنگ هم کنده شد و کمانه کرد و خورد توی گردنت.
بلند شدم و نشستم.باز هم دست زدم به گردنم.هیچ خونی نمیآمد! حسابی ضایع شدم.خندهام گرفته بود!😁
🌷 شهید محمدرضا تورجی زاده
📚 کتاب [یازهرا
35.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸کلیپ : مدل حکومتی به زبان ساده(۱)
▪️ آنارشی
▪️حکومت فردی
▪️ الیگارشی و دموکراسی
🔺خاورمیانه و بیقوارگی سیاست - بخش چهارم
حسین دهشیار
🔸رابطه عمودی دوران سلطه اقتصاد کشاورزی که اطاعت بی چون و چرا را میطلبید، در عصر سرمایهداری بازاری که دولت برای تداوم خود نیاز به حمایت مردم و رضایت آنان دارد به کناری گذاشته شد. این به معنای آن است که سیاست تعریفی متفاوت و متناسب با شرایط محیطی جدید و الزامات ساختار سیاسی یافت. در بسیاری از کشورهای خاورمیانه که قدرت تصمیم گیری در اختیار یک فرد (جمهوریت اسد و یا سلطانیسم اردوغان) و یا نهاد خاص (ارتش مصر) است، حاکمیت به معنای مطلق بودن اطاعت از قانون تجویز شده به وسیله انحصارگرایان قدرت سیاسی میباشد. پس حاکمیت که در فرد حاکم متجلی میشود به معنای اعمال قانون مورد نظر و مورد علاقه اوست، بدون اینکه پاسخگویی وجود داشته باشد. در این چارچوب، سیاست فراتر از تنبیه نیست و اصولاً توجهی به اقدامی غیر از مجازات نمیگردد. حاکمیت مساوی با حکومت تعریف میشود؛ یعنی هر دو باید یک کار ویژه یکسان را نمایش دهند و آن هم همان تنبیه کردن تودهها است. حکومت باید سیاست کند. سیاست هم چیزی جز تنبیه کردن درک نمیگردد.
در جوامعی که سرمایهداری بازاری حاکم است به ضرورت الزامات سیستم اقتصادی که سود و تولید اصل هستند، (ملاحظات بازار در تحلیل نهایی بر خودخواهی حاکم غلبه میکند) میبایستی رضایت شهروندان و حمایت آنان کسب گردد تا در مقام یکی از مهمترین مولفههای تولید افزایش سود و تولید را خواهان گردند. با توجه به این نیاز در جامعه سیاسی، سرمایهداری دیگر حکومت مترادف با حاکمیت تعریف نمیگردد. حاکمیت برای بقا اطاعت بر خاسته از ترس تنبیه را میطلبد ولیکن حکومت برای تداوم نیاز به حمایت و رضایت دارد، پس حکومت به جای تنبیه کردن صرف که ویژگی عصر یکه تازی فردی است، به سوی حکومتداری رفته است. حکومتداری میطلبد که فرد در صورت تخطی از الزامات اجتماعی تنبیه شود و در کنار آن وظیفه اصلی حکومت فراهم آوردن رفاه در ابعاد اقتصادی، آموزشی، تفریحی و سلامت میباشد.
«ادامه دارد»
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برای شناخت فردوسی بزرگ این ۱۰۰ ثانیه را از دست ندهید!