اسرائیل؛ ویترینی برای نمایش ذات غربی ها در خاورمیانه
سبحان محمدی/ کارشناس روابط بین الملل
با ذهنی مبتنی بر گزاره های تاریخی، پر واضح است که متاسفانه جهانی را امروز نظاره گریم که با شتابی نامعقول و بیش از پیش، به طرف سرگشتگی سیاسی، ریاکاری سیستماتیک، استاندارهای دوگانه و حتی بیگانه، بی هویتی و بی مسئولیتی حرکت میکند. دهه هاست نئولیبرال ها و آرمان گراها تبلیغ و توجیه کردند که؛ گسترش حقوق بین الملل و نهادگرایی وابسته به آن، جهان را امن تر و مسئولیت پذیرتر از گذشته خواهد کرد! اما واقعیت و موجودیتی به نام " فلسطین " و ماشین نسل کشی به نام اسرائیل ( که همین دولت اسرائیل با تایید سازمان مللی تاسیس شد که همان طرفداران گسترش حقوق در روابط بین الملل آن را بنا گذاشتند و توسعه دادند) خط بطلانی بر این ادعای تئوری پردازان غربی کشید و نشان داد همه آنچه که در روابط بین الملل به نام < نهاد ها > وجود دارد و میشناسیم، چیزی جز یک روبنای شیک سیاسی غربی نیست و زیر بنا و هدف، توسعه حکمرانی جهانی غرب است!
غربی ها و اندیشه سیاسی بیشتر دولت هایشان یعنی لیبرالیسم، در حقیقت نوعی ریاکاری توسعه یافته و نرم است که ژست دلسوزان و منادیان عدالت و توسعه را به خود میگیرند اما در واقع، همان صاحبانی هستند که " دستکش مخملی بر دست های چدنی " دارند! برای مثال، اگر آنها در کشورهایی مثل ایران با انگیزه سیاسی آشوب به پا کنند و در این حین کسی کشته و زخمی شود ( جدای از پروپاگاندای رسانه ای شان و پمپاژ disinformation - اطلاعات دروغ) تریبون ها، دولت ها، نهادهای بین المللی، احزاب، اپوزوسیون، سلبریتی ها و ... که با آنها هماهنگ اند را، به خط میکنند تا ایران را محکوم (و حتی به نوعی تکفیر) کنند و در نهایت بر مبنای همان اخبار و اطلاعات و واکنش ها، ایران را تحریم و تهدید میکنند! اما اگر متحدانشان مانند نتانیاهو در اسرائیل یا آنگ سان سوچی در میانمار مرتکب نسل کشی سازمان یافته مسلمانان شوند، نه تنها اقدامی نخواهند کرد بلکه ممکن است آن را در جهت خاصی نیز توجیه کنند ( برای مثال، آمریکاییها حملات اسرائیل به غزه را دفاع از خود میدانند و به همین خاطر، صادرات تسلیحات به این دولت را حتی در حین نسل کشی فلسطینیان در یکسال اخیر قطع نکردند - لازم به ذکر است که بزرگترین کمک نظامی تاریخ در اواخر دولت اوباما دموکرات و معاونت اش بایدن در ۲۰۱۶ و به مبلغ ۳۸ میلیارد دلار صورت گرفت - یا آنگ سان سوچی از متحدان غرب در میانمار، روزگاری از دست غربی ها جایزه صلح نوبل و ساخاروف! میگیرد اما بعدها زیر سایه سکوت نهادهای بین المللی، از آتش زدن و کشتار مسلمانان روهینگیایی به دست حامیان سیاسی و نظامی اش دفاع میکند!! )
از این دست تناقضات در تاریخ سیاسی غرب به وفور موجود است اما در این میان تکلیف ما چیست!؟ با جهانی متناقض، بی رحم و نهادهای بین المللی بی خاصیت اش چه کنیم؟! در کنار آن، با سیاستمداران و بعضا مسئولان داخلی که با وجود این میزان از تاریخ عبرت آموز، هنوز با وعده صلح و آتش بس آنهم از طرف دشمن، مردد میشوند و اقدامات متناسب و ضروری را به آینده ای مبهم موکول میکنند چه کنیم؟! در پاسخ باید گفت که، در منطق روابط بین الملل به دلیل ماهیت و سرشت طبیعی آن، همه چیز حتی ذی حق بودن، تابعی از < قدرت و الزامات آن > است و اگر این واقعیت نادیده انگاشته شود یا در دستیابی و ارتقا آن تعللی صورت بگیرد، یک ملت ضربات جبران ناپذیری متحمل خواهد شد. ( قدرت؛ صرفا سخت افزار نظامی نیست هرچند بخش مهمی از آن است اما در جهان امروز نقش اطلاعات و سیستم مدیریتی و تصمیم سازی که بتواند به سرعت و متناسب واکنش نشان دهد بیشتر به مفهوم قدرت عینیت می بخشد). مضافا، باید این واقعیت تلخ را نیز پذیرفت که، اغلب سیاستمداران معامله گرند و تفکر استراتژیک و امنیتی به ندرت در ذهن محدود آنان جای میگیرد ( چرا که سقف آرزوی بسیاری از آنان و طرفدارانشان، انتخابات و حواشی آن است!)
مدیران استراتژیک و نه سیاسی، ارزش زمان، ابزار و ساختار چابک را برای شکل دادن به بهترین و متناسب ترین تصمیمات به شکل بالفطره میدانند و آن را فدای اهداف شخصی یا گروهی نمیکنند!! آنها تصمیم سازی را نه به جهت رفع تکلیف ( که عمدتا ماهیت سیاسی دارد و صرفا برای جلب رضایت مدیران بالادستی است)، بلکه به منظور ارتقا سیستم که در بلند مدت، تبدیل به یک الگو مدیریتی کارآمد نیز میشود صورت میدهند. دستیابی به این سطح از مدیریت، با گسترش فرهنگ < عملگرایی و عقلگرایی در مدیریت > و < رفع محدودیت در روش ها > امکان پذیر است.
🍃🍃💐💐🌹🌹🌹🌹
🍃 : ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﺍﻟﻠّﻪ ( جل جلاله) ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺯﻳﺎﺩ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ :
❣️ ١ : ﺟﻮﺍﻥ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺎﺭ
❣️ ٢ : ﭼﺸﻢ ﮔﺮﻳﺎﻥ
❣️ ٣ : ﻗﻠﺐ ﺧﺎﺷﻊ
🍃 : ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺤﻤﺪ(صلى الله عليه وسلم) ﺩﺭﺩﻧﻴﺎ ﺯﻳﺎﺩ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ :
❣️١ : ﻋﻄﺮ
❣️٢ : ﺯﻥ ﺩﻳﻨﺪﺍﺭ
❣️٣ : ﻧﻤﺎﺯ
🍃 : ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﻨﺎﺭ ﮔﺬﺍﺷﺖ :
❣️ ١ : ﭼﺎﭘﻠﻮسی
❣️ ٢ : ﺍﺳﺮﺍﻑ
❣️ ٣ : ﻏﻤﺎﺯی
🍃 : ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﻧﮕﻬﺪﺍﺷﺘﻦ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ :
❣️ ١ : ﺯﺑﺎﻥ
❣️ ٢ : ﺍﻋﺼﺎﺏ
❣️ ٣ : ﻧﻔﺲ
🍃 : ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ » جل جلاله« ﺁﺭﺯﻭ ﻧﻤﺎ :
❣️ ١: ﻫﺪﺍﻳﺖ
❣️ ٢ : ﻓﺮﺯﻧﺪﻧﻴﻜﻮ
❣️ ٣ : ﺷﻔﺎﺀ
🍃 : ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﻋﻼﻣﺖ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﻲ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ :
❣️ ١ : ﻋﺸﻖ
❣️ ٢ : ﺳﻜﻮﻥ
❣️ ٣ : ﺳﺎﺯﮔﺎﺭی
🍃 : ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺑﻪ ﻳﺎﺩﮔﺎﺭ ﺑﮕﺬﺍﺭ :
❣️ ١ : ﻋﻠﻢ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ
❣️ ٢ : ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺻﺎﻟﺢ
❣️ ٣ : ﺻﺪﻗﻪ ﺟﺎﺭیه
🍃: ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﻓﻜﺮ ﻛﻦ :
❣️ ١ : ﺍﺯ ﭼﻪ ﺧﻠﻖ ﺷﺪﻩ ﺍی
❣️ ٢ : ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻪ ﺧﻠﻖ ﺷﺪﻩ ﺍی
❣️ ٣ : ﺑﻪ ﻛﺠﺎﻣﻴﺮﻭی
🍃: ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﺣﺘﻤﺎً ﺣﺎﺻﻞ ﻧﻤﺎ :
❣️ ١ : ﻋﻔﺖ ﻭ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻨﻲ
❣️ ٢ : ﻋﺰﺕﻧﻔﺲ
❣️ 3 : ﺧٌﻠﻖ ﻧﻴﻜﻮ
🍃 : ﺳﻪ ﭼﻴﺰ عاقبت ﺧﻴﺮ ﻧﺪﺍﺭﺩ :
❣️ ١ : ﺭﺷﻮت ﺳﺘانی
❣️ ٢ : ﻓﺮﻳﺐ دادن مردم
5.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢پاسخ فرزند شهید السنوار به خیالبافی نتانیاهو
🗣 «ابراهیم السنوار» فرزند شهید یحیی السنوار:
🔹نتانیاهوی احمق از ما میخواهد در برابر صلح و سازش، اسیران (صهیونیست) را آزاد کنیم، او گمان میکند که شهادت پدرم، پایان نبرد است.
#یحیی_سنوار
#وعده_صادق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.
✍️ امام خامنهای (مدظلهالعالی)
#شهیدیحیی_سنوار
#یحیی_سنوار
#وعده_صادق
#پایان_اسقاطیل
📚پاسخ قرآن به کسانی که می گویند؛
⁉️مگر خدا جنایات صهیونیست ها را نمی بینه؟!❗️
⁉️ درد و آه کودکان و زنان پس کی به گوش خدا می رسه؟!‼️
⁉️ انتقام خون شهدا کی اتفاق می افته؟!‼️❗️
✅آیه110 سوره یوسف؛
تا آنگاه که رسولان مایوس شدند و مردم گمان کردند که به آنان دروغ گفته شده است؛ در این هنگام، یاری ما به سراغ آنها آمد؛ آنان را که خواستیم نجات یافتند؛ و مجازات و عذاب ما از قوم گنهکار بازگردانده نمی شود.
#طوفان_تبیین
#پایان_اسقاطیل
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻ماجرای مالکیت جزایر سه گانه
حق با ایران است یا امارات؟
🔺 فارن افرز: احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار در منطقه کم است!
🔹در پی تشدید تنشها میان ایران و اسرائیل، کارشناسان نظامی و تحلیلگران سیاسی درباره احتمال وقوع یک جنگ گسترده در خاورمیانه ابراز نگرانی کردهاند. طی ماههای اخیر، دو کشور درگیر تبادل حملات موشکی و عملیات سایبری بودهاند. گزارشها حاکی از آن است که ایران دو حمله موشکی علیه اسرائیل انجام داده، در حالی که تلآویو با حملات هدفمند پاسخ داده است.
🔹تحلیلگران معتقدند با توجه به محدودیتهای موجود، احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار در منطقه کم است. با این حال، انتظار میرود درگیریهای محدود و پراکنده ادامه یابد. هر دو کشور دارای زرادخانه قابل توجهی از موشکها و پهپادها هستند، اما ظاهراً هیچ یک توان پشتیبانی از یک جنگ طولانی مدت و گسترده را ندارند.
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاهی به تاریخچه فلسطین به زبانی ساده
🆔
.
🇮🇷 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🇮🇷
🔏 تدبر در قرآن 🔏
📕 تدبر سورهی قریش 📕
📝 این سوره، صد و ششمین سوره قرآن کریم میباشد.
📜 گام اول : قرائت و ترجمه سوره
📝 بسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده و مهربان
📝 لإیلافِ قُرَیْشٍ ﴿١﴾
(كیفر لشكر فیل سواران) بخاطر این بود كه قریش (به این سرزمین مقدس) الفت گیرند (و زمینه ظهور پیامبر فراهم شود)! (۱)
📝 إیلافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّیْفِ ﴿٢﴾
الفت آنها در سفرهاى زمستانه و تابستانه (و بخاطر این الفت به آن بازگردند)! (۲)
📝 فلْیَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ ﴿٣﴾
پس (بشكرانه این نعمت بزرگ) باید پروردگار این خانه را عبادت كنند، (۳)
📝 الَّذِی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ ﴿٤﴾
همان كس كه آنها را از گرسنگى نجات داد و از ترس و ناامنى ایمن ساخت. (۴)
📜 گام دوم تفهم ساختار سوره
📝 سوره مبارکهی قریش از یک سیاق تشکیل شده است و چهار آیه آن در دو دسته قرار میگیرند.
📖 دسته اول : (آیات ۱ و ۲)
📝 آیات یک و دو که در هر دو، واژه «ایلاف» تکرار شده است.
📖 دسته دوم (آیات ۳ و ۴)
📝 آیات سه و چهارند. آیات این دسته با حرف عطف "فاء" در «فَلْیَعْبُدُوا» با آیات دسته اول در ارتباط اند. آیه چهارم، توصیف «رَبَّ» در آیه سوم است.
📜 گام سوم : تفهم کلمهها و جملههای مشکل
📝 «إِیلافْ» : "اءلف" جمع کردن و الفت دادن.
📜 گام چهارم : تفهم جهت هدایتی سوره
📝 با توجه به ساختار آیات سوره، تفهم جهت هدایتی سوره نیز اینگونه انجام میشود :
📝 در زمان بعثت رسول اکرم صلیاللهعلیه وآله وسلم قریشیان ساکنان اصلی سرزمین مکه به شمار میآمدند.
📝 مکه نه برای کشاورزی مساعد بود و نه برای دامداری.
📝 خداوند متعال به قریشیان نعمتهای اجتماعی همچون الفت و صمیمیت درون قبیلهای و الفت با قبایل دیگر و نعمت عزت و شرف به سبب وجود خانهی خدا و نعمت اقتصادی و نعمت امنیت، عطا فرموده بود.
📝 ولی آنها به جای عبادت خداوند متعالی، به عبادت بتها روی آورده و ناسپاسی را به جایی رساندند که خانهی کعبه که قداست داشت و مایهی عزت قریش شده بود را به بت خانه تبدیل کردند.
📝 در چنین فضایی سورهی قریش با یادآوری نعمتهای ویژهای که به قریشیان داده شده بود، نازل شد و آنها را به شکرگزاری و عبادت پروردگار خانهی کعبه، امر کرد.
📝 سوره به منظور دعوت به توحید در عبودیت اجتماعی پروردگار به دنبال ربوبیتش و اعطای نعمتهای اجتماعی، اینگونه آغاز میشود :
📖 ۱. نعمت وحدت و صمیمیت (آیات ۱ و ۲)
📝 همهی آیات این سوره، از نظر معنایی به هم پیوستهاند.
📝 آیه نخست، جار و مجرور است : «لإیلافِ قُرَیْش» و چون جار و مجرور معنای کاملی ندارد، برای انس و الفت قریش، نیازمند متعلق است که با آن معنایش کامل میگردد و آن متعلق را باید در خود سوره جستجو کرد.
📝 با نگاه سیاقی و مقایسهای به سوره، مشخص میشود که با فعل امر «فَلْیَعْبُدُوا» در آیهی سوم، معنا کامل میشود.
📝 قوم قریش به خاطر انس و الفتی که پروردگار در میانشان به وجود آورده است، باید او را عبادت کنند.
📝 تکرار واژهی «إیلافِ» در «إِیلافِهِمْ»، از یک سو نشان دهندهی کثرت الفت است و از سوی دیگر، بیانگر این مطلب است که محتوای آیهی دوم با آیهی اول، متفاوت است.
📝 زیرا این آیه بیانگر الفت بیرونی قریش یعنی صمیمیت آنان با دیگر قبایل، در کوچهای زمستانی و تابستانی است : «إِیلافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّیْف»
📝 و آیهی اول به صمیمیت درون قبیلهای ایشان اشاره دارد.
📖 ۲. نعمت عزت و شرف، نعمت اقتصادی، نعمت امنیت (آیات ۳ و ۴)
📝 عقل سلیم و فطرت انسانی حکم میکرد که قریشیان به پاس این همه ناز و نعمت که به برکت خانهی کعبه نصیبشان شده بود، لحظهای از عبادت منعم خویش فروگذار نکند.
📝 لذا خداوند در آیهی سوم، به قریش امر میکند که به خاطر نعمت الفت درون قبیلهای و بیرونی و نیز نعمت عزت و شرف که به سبب وجود خانهی کعبه، به قریشیان هدیه شده بود، پروردگار خویش را عبادت کنند : «فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ»
📝 آیهی پایانی از یک سو، «رَبَّ» در آیهی سوم را توصیف میکند و از سوی دیگر دو نعمت دیگری را که پروردگار خانهی کعبه، به قریش ارزانی داشته است را یادآور میشود.
📝 یکی نعمت غذا و نجات از گرسنگی : «الَّذِی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ» و دیگری نعمت امنیت از هرچه موجب ترس است : «وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْف»
📝 تعبیر «مِنْ جُوعٍ» و «مِنْ خَوْف» بیان میکنند که موقعیتی فراگیر از گرسنگی و ناامنی در آن زمان و مکان وجود داشته است.
📝 که پروردگار با منت نهادن بر آنان، در شرایط گرسنگی آنان را سیر و در فضای ناامنی آنان را امنیت بخشید.