26.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا میدانید استان اصفهان در دفاع مقدس چند شهید دارد؟؟
#کنگره_شهدا_استان _اصفهان
.
🇮🇷 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🇮🇷
🔏 تدبر در قرآن 🔏
📕 تدبر سورهی ناس 📕
📝 این سوره، صد و چهاردهمین سوره و سورهی پایانی قرآن کریم میباشد.
📝 نام دیگر این سوره، «احدی المعوذتین» (یکی از دو معوذه) است، زیرا این سوره و سورهی فلق با هم «المعوذتان» (دو معوذه) نامیده میشوند، از این رو نام هر یک از این دو سوره، «المعوذه» است.
📜 گام اول : قرائت و ترجمه سوره
📝 بسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده و مهربان
📝 قلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾
بگو: پناه میبرم به پروردگار مردم، (۱)
📝 ملِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾
به مالک و حاکم مردم، (۲)
📝 إلَهِ النَّاسِ ﴿٣﴾
به (خدا و) معبود مردم، (۳)
📝 منْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾
از شر وسوسهگر پنهانکار، (۴)
📝 الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿٥﴾
که در درون سینه انسانها وسوسه میکند، (۵)
📝 منَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿٦﴾
خواه از جن باشد یا از انسان! (۶)
📜 گام دوم تفهم ساختار سوره
📝 سوره مبارکهی ناس با شش آیه، از یک سیاق و یک فعل و دو مجموعهی وابسته به آن تشکیل شده است.
📖 دسته اول : آیات ۱ تا ۳
📝 این آیات مجرورهای حرف "باء" اند.
📖 دسته دوم : آیات ۴ و ۶
📝 آیات چهارم و پنجم، مجرورهای حرف "مِنَ" اند و آیه ششم، بیان برای «الَّذِی» در آیه پنجم است.
📜 گام سوم : تفهم کلمهها و جملههای مشکل
📝 أعُوذُ : «عوذ» پناه میبرم.
📝 خنَّاسِ : «خَنَّسِ» پنهان شونده. به شیطان از این جهت«خَنَّاسِ» گفته میشود که پیوسته آدمی را وسوسه میکند. اگر انسان یاد خدا افتاد، عقب رفته و پنهان میشود و اگر از یاد خدا غافل شد، جلو میآید و وسوسه میکند.
📜 گام چهارم : تفهم جهت هدایتی سوره
📝 با توجه به ساختار آیات سوره، تفهم جهت هدایتی سوره نیز اینگونه انجام میشود :
📝 با شروع فعالیت فرهنگی و تمدن ساز رسول خدا، شیاطین جن و انس بر آن بودند تا با وسوسه، در قلب و روح مردم نفوذ کرده، آنها را از پذیرش دعوت پیامبر اکرم منصرف سازد.
📝 و از سوی دیگر شناخت ناقص مردم نسبت به پروردگار عالم، باعث شده بود که به جای پناه بردن به خداوند، به موجوداتی از جن و انس یا اشیایی بیجان پناهنده شوند.
📝 بدین جهت، سوره با اعلام لزوم پناهندگی مردم از شر هر وسوسه گر درونی جن و انس به پروردگاری که رب، ملک و اله است، نازل شد.
📝 آغاز شدن سوره با امر «قُلْ» نشان میدهد که ابلاغ این سوره به مردم فراتر از گفتن باشد، زیرا رسول اکرم تمام سورهها و آیات وحی شده را به مردم ابلاغ میکردند.
📝 چه با امر «قُلْ» شروع میشد، چه اینگونه نبود، از این رو آمدن این امر در ابتدای برخی از آیات به این معناست که «ای رسول! نه تنها بگو و ابلاغ کن که تبیین کن».
📝 و تبیین آن با سوق دادن مردم به سوی خدا، عبادت، دعا و توسل امکان پذیر است.
📝 بیشتر آیاتی که مسائل اعتقادی را بیان میکنند با فرمان «قُلْ» آغاز میشوند.
📝 این سوره از سوره های یک جملهای است که از فعل امر «قُلْ» و مقول قول تشکیل شده است؛ از «أَعُوذُ» شروع میشود و تا انتهای سوره ادامه دارد.
📝 وابستههای فعل «أَعُوذُ»، دو مجموعه را تشکیل میدهند.
📖 ۱. به چه کسی پناه ببریم؟ (آیات ۱ تا ۳)
📝 مجموعه اول اعلام میکند که همه باید به پروردگاری پناه ببرند که رب، ملک و اله انسان است.
📝 «رَبِّ» مدیر مباشری است که به طور مستقیم همیشه و همه جا بر بنده نظارت دارد و اضافه شدن آن به «النَّاس»، این تفکر نادرست را از بین میبرد که خدا را تنها «رَبِّ السماوات» یا «رَبِّ الارض» میدانستند و خداوند را رب همهی مردم : «رَبِّ النَّاس» معرفی میکند و ربوبیت جامعه را علاوه بر ربوبیت آسمان و زمین، مختص خدا میداند.
📝 در ادامه از خداوند به «مَلِکِ النَّاس» یاد میکند که توجه، بیشتر به قدرت خداست، زیرا «مَلِکِ» کسی است که با امر و نهی در تودهی مردم تصرف میکند.
📝 بالاتر از آن، آیهی بعدی است که اعلام میکند آن که باید به او پناه برده شود، معبودی است که همه رو به سوی او دارند : «إلَهِ النَّاس»
📝 نتیجه آن که اوصاف سه گانهی یاد شده برای خداوند، در طول هم قرار داشته، هر کدام نسبت به قبل از خود، سطحی بالاتر دارد.
📝 آمدن این سه وصف کنار هم بدون اینکه با حرف عطف (واو، فا و ثم) میان آنها فاصله شده باشد، بیانگر این است که مصداق واحدی وجود دارد و به توحید در استعاذه اشاره دارد.
📝 چون سخن از شر بزرگ و خطرناکی است، بایستی به سه اسم از اسماء الله پناه برد.
📝 مضارع بودن فعل «أَعُوذُ» استمرار و مداومت در استعاذه را میرساند و قرار گرفتن آن بعد از امر «قُلْ» تاکید بر عملی بودن آن است.
.
📖 ۲. از چه چیزی پناه ببریم؟ (آیات ۴ تا ۶)
📝 مجموعه دوم روشن میسازد که این پناهندگی، از شر هر وسوسهگر درونی جنی و انسی است که سینهی مردم را آماج حملات خود قرار میدهد.
📝 شر وسوسهگر پنهانی که میتواند زیر منیت انسان مخفی شود : «مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاس».
📝 "وسوس" که ریشه «الْوَسْوَاسِ» است، مانند "زلزل" بر تکرار دلالت دارد.
📝 «الْخَنَّاس» نیز وسوسهگری است که پی در پی القاء میکند؛ پنهان میشود و آشکار میگردد و سینه و قلب انسانها را مورد وسوسه قرار میدهد : «الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاس» و موجب القاء افکار و خیالهای باطل و خطرناک در انسان میشود.
📝 این وسوسه کننده آن قدر پنهان است که انسان گمان میکند این خیالها، اندیشه خودش است؛ اما در واقع این کار شیطان است که هنرمندانه به جای انسان مینشیند و چنین نشان میدهد که بر اساس منافع انسان سخن میگوید.
📝مضارع بودن فعل «یُوَسْوِسُ» مانند «أَعُوذُ» تکرار و استمرار عمل را میرساند؛ بدین معنا که شیطان هیچ گاه از وسوسهگری باز نمیایستد، بنده نیز همیشه و در همهی شرایط باید به پروردگار پناه برد.
📝 در آیهی پایانی خبر میدهد که خطورات وسوسهگر پنهانی از جانب هر دو گروه جن و انس، جامعه را تهدید میکند : «مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاس» و رسول خدا که سوره خطاب به ایشان است، به عنوان رهبر جامعهی اسلامی و به تبع ایشان مردم، برای در امان ماندن از این سرور درونی، راهی جز پناه بردن به پروردگارشان ندارند.
📜 نتیجه:
📝 این سوره که از دو مجموعه تشکیل شده است، در مجموعهی اول اعلام میکند که همه باید به پروردگار پناه ببرند که رب، مَلِک و اله انسان است و در مجموعهی دوم روشن میسازد که این پناهندگی، از شر هر وسوسهگر درونی جنی و انسی است که سینهی مردم را آماج حملات خود قرار میدهد.
📝 با توجه به این که اصل سخن و سخن اصلی در مقول قول (آنچه گفته میشود) است و اینکه تکرار پنج باره کلمه «النَّاس» در این بخش این حقیقت را میرساند که این شر، فقط به یک نفر سرایت نمیکند؛
📝 بلکه آن قدر خطرناک است که میتواند همهی اجتماع را درگیر کند و باعث انحراف همهی مردم شود، جهت هدایتی سوره، «لزوم پناه بردن همیشگی به پروردگار مردم برای حفظ اجتماع از شر دشمن درونی» میباشد.
📚 ترجمه آیتالله مکارم شیرازی.
📚 درسنامه روش تدبر، حجتالاسلام محمدحسین الهیزاده.
🌺 ادامه دارد...
💐 الـلَّـهــُمَّ صـَـلِّ عَـلَـى
مُـحَـمــَّدٍ وَ آلِ مُـحَـمــَّدٍ
وَ عَـجِّـلْ فَرَجَــهُمْ 💐
☀️ كتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ☀️
7.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 هشتم آبان ماه، سالروز شهادت شهید حسین فهمیده و روز بسیج دانشآموزی گرامی باد...
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان شهید مدافع حرم محمد کیهانی قبل از شهادت
سالروز شهادتت مبارک❤️
شهید#محمد_کیهانی
🇮🇷﷽🇵🇸
📝 سردار نقدی: رژیم صهیونیستی در روزهای آینده با ابتکارات جدید غافلگیر میشود
🍃🌹🍃
🔹معاون هماهنگکنندۀ سپاه: در روزهای آینده خواهید دید که چه ضربات کوبندهتری بر رژیم صهیونیستی وارد خواهد آمد و آنها با اقدامات و ابتکارات و خلاقیتهایی جدیدی که آنها را غافلگیر خواهد کرد، شکستهای بزرگتری خواهند خورد.
#وعده_صادق3 | #پایان_اسقاطیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷﷽🇵🇸
🎥 از ریگی تا شارمهد؛ پیغام مخفی غربیها به تروریستها و جاسوسان در ایران
🍃🌹🍃
#روشنگری | #پایان_مماشات
9.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷﷽🇵🇸
🎥 حمله شدید فرامرز دادرس، افسر گارد شاهنشاهی به ربع پهلوی: خاک بر سرت که به خاطر حمایت از حمله به ایران ننگ ابدی را برای خودت و خاندانت خریدی!
🍃🌹🍃
🔸ای خائن! من و بسیاری از فرماندهان ارتش پهلوی تو را قبول نداریم!
#روشنگری | #پهلوی_بدون_روتوش
19.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷﷽🇵🇸
🎥 ایران امن
🍃🌹🍃
🔹قطعاً یکی از برترین نیازهای هر کشوری، هر جامعهای، امنیّت است. بعضیها در تحلیلهای گوناگون، در فهم عجیب از مسئله تصوّر میکنند اگر بخواهیم کشور در امنیّت باشد، بایستی سراغ ابزارهای حسّاسکنندهی قدرتها نرویم؛ مثلاً «چه لزومی دارد ما موشک با فلان بُرد را داشته باشیم که حسّاس بشوند»!
#ایران_قوی | #پایان_اسقاطیل
8.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷﷽🇵🇸
🎥 #استوری_موشن | امامخامنهای مدظلهالعالی: زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش آموز بسیجی، شهید فهمیده از اصالتهای #دفاع_مقدس می باشد.
🍃🌹🍃
#شهید_فهمیده | #بسیج_دانش_آموزی