.
[ تأملی در جایگاه ولایت فقیه💛🍃]
🔖از ويژگی های امام معصوم عليه السلام اين است که افزون بر عصمت در علم، در افعال نيز معصوماند. او، خدا را معصيت نمی کند و به امت خيانت نمی ورزد و مصالح فردی را بر مصالح امت مقدم نمی دارد. بنابراين اگر بخواهيم حکومتی شبيه به حکومت امام معصوم عليه السلام تشکيل دهيم، بايد کسي در رأس حکومت قرار گيرد که عدالت و تقوا داشته باشد و گرچه معصوم نيست، دستکم دنبالهرو معصوم، و ازنظر تقوا شبيه به ايشان باشد.
بنابراين، مجري قانون بايد از صلاحيت اخلاقي و بهتعبيرديگر از مرتبهاي از تقوا برخوردار باشد که بتواند در مقابل هواها و هوسها و منافع شخصی و گروهي مقاومت کند و حق را بر آنها مقدم دارد و از سِمت و امکاناتی که در اختيار دارد، سوءاستفاده نکند.
عدالت و تقوا یکی دیگر از شرایط مهم حاکم جامعه اسلامی است🌱
📗برگرفته از کتاب حکیمانه ترین حکومت علامه مصباح یزدی (رحمة الله علیه )
شباهتهای حضرت زهرا سلاماللهعلیها
و فرزندشان حضرت مهدی ارواحنافداه
۱_ زهد و ساده زیستی ایشان
حضرتزهرا بر سختیهایزندگی بردبار و به مقدار ناچیزی از حلال قناعت میکرد. نفس قدسیاش راضی و مرضیِ حق بود. به آنچه دیگران داشتند طمع نداشت...
🙏در زیارت آن بانو س میخوانیم:
یاحلیفة الورع و الزهد ایکسیکه بریده از دنیا و فانی در ذات خداوند یگانه بودی
🌸حضرت زهرا به پدرشان عرض کردند:
فَوَالَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا لِي وَ لِعَلِيٍّ ....
سوگند به خداییکه شما را بهحق مبعوث فرمود، در طول این پنج سال زندگی مشترک با علی علیهالسلام، جز پوست گوسفندی که روزها بر روی آن شترمان علف میخورد و شبها از آن بهعنوان بستر خواب استفاده میکنیم، چیزی نداریم و بهراستی بالش ما نیز چرمی میباشد که از لیف خرما پُر شده است
📚بحارالأنوار،ج ۸، ص۳۰۳
--••✾• 🌿🔻🌿 •✾••--
🌸امام صادق درباره زندگی سراسر زهد و سادگی حضرت مهدی میفرمایند:
بهخداسوگند! لباس قائم ما (مهدی عجل الله فرجه) زِبر و غذایش سخت خواهد بود📚مکیالالمکارم ج۱ص۱۴۶
#فاطمه_الزهرا_سلاماللهعلیها
حضرتزهرا الگویبزرگهمگان(بویژه زنان)
[بهتریندختر_بهترینهمسر_بهترینمادر]
🔹ادامه در نقش همسر🔰
🌸داستان) پرهیز از شرمندگی همسر
امامعلی بعلّت مشغلهکاری،چندروز به منزل نیامده بود،وقتیبازگشتند به حضرت زهرا گفتند: زهراجان!برای خوردن چیزی داریم؟
زهرا :خیر،دو روز است که من و بچهها گرسنهایم
علی ع : چرا به من چیزی نگفتید؟
فاطمه: پدرم فرمود:اگر همسرت چیزی به خانه آورد، بپذیر، وگرنه ازاو تقاضایی مکن
من ازخدا شرم دارم چیزی از تو بخواهم؛ چراکه شاید نتوانی آنرا تهیه کنی
امام ازخانه بیرون رفتند و از کسی یک دینار قرض کردند تا غذایی برای اهل خانه تهیه کنند
در بین راه، مقداد را دیدند که آشفته و پریشان بود، پرسیدند:چرا پریشانی؟
مقداد عرض کرد:نتوانستم گرسنگی و گریهی فرزندانم را تحمّل کنم، بیرون آمدم
امام آن یک دینار را به مقداد دادند و خودشان با دستخالی به منزل برگشتند
وقتی وارد خانه شدند، دیدند رسول خدا ص نشستهاند و فاطمه س هم مشغول نماز است وظرفی سرپوشیده در کنارشان.
حضرت فاطمه س نمازشان را که تمام کردند، سرپوش را از ظرف برداشتند و علی ع دیدند ظرف پر از گوشت و نان است.
پیامبرص: اینغذا ازکجا برایت آمده است؟
فاطمه س: ازجانب خداست که به هرکس را بخواهد بیحساب روزی میدهد
👌رسول خدا به علی ع فرمودند:
مَثَل تو مَثَل زکریّاست،زمانیکه در محراب بر مریم س وارد شد، دید ظرف غذایی نزد مریم است،از او پرسید:اینغذا ازکجاست؟
مریم پاسخ داد:ازجانب خداست که به هرکس بخواهد بیحساب روزی میدهد
📚اُنس مقدس،جلددوم ازآثار استاد حاتمپوری به نقل از بحارالانوار
.
♨️عملی که بینی شیطان را به خاک ذلت میمالد
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ اَلشَّيْبَانِيُّ وَ عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلدَّقَّاقُ وَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ هِشَامٍ اَلْمُؤَدِّبُ وَ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْوَرَّاقُ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمْ قَالُوا حَدَّثَنَا أَبُو اَلْحُسَيْنِ مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ اَلْأَسَدِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ: كَانَ فِيمَا وَرَدَ عَلَيَّ مِنَ اَلشَّيْخِ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ قَدَّسَ اَللَّهُ رُوحَهُ فِي جَوَابِ مَسَائِلِي إِلَى صَاحِبِ اَلزَّمَانِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «...... فَمَا أُرْغِمَ أَنْفُ اَلشَّيْطَانِ بِشَيْءٍ أَفْضَلَ مِنَ اَلصَّلاَةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمِ اَلشَّيْطَانَ »
محمّد بن جعفر اسدی رضىاللّٰهعنه گويد: توسط شيخ ابو جعفر محمّد بن عثمان-قدّس اللّٰه روحه- از #امام_زمان عليهالسّلام سؤالهايى كردم و جواب سوالم داده شد.(بخشى از جواب اين بود که): هيچ چیزى بهتر از نماز بينى شيطان را به خاك نمىمالد، پس نماز بخوان و بينى شيطان را به خاك بمال
-کمال الدين ج ۲، ص ۵۲۰
#اَللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
پزشکیان: داشتیم برای رفع تحریم ها به توافق میرسیدیم که مجبور شدیم وعده صادق ۲ را اجرا کنیم.
👈 فهم دقیق این جمله اینقدر سخته که بعضیا ازش ضدیت و ممانعت با وعده صادق ۲ رو استخراج میکنن؟!!!!
داشتیم زندگی میکردیم و برای رسیدن به آرمانهایمان تلاش میکردیم که انگلیس در منطقه غرب آسیا، غده ای سرطانی به نام رژیم صهیونی را به وجود آورد لذا مجبور شدیم هسته های مقاومت را تشکیل دهیم و در جهت نابودی این غده سرطانی اقدام کنیم.
گاهی مشغول اقدام مهمی هستیم که با پیش آمدی مجبور میشویم اقدام دیگری را در اولویت قرار دهیم. این یعنی اقدام ثانویه از اقدام اولیه مهمتر هست. دولت در حال مذاکره برای رفع تحریم بوده که با اقدام اسرائیل در ترور شهید هنیه، به ناچار اولویتش از مذاکره به انتقام تغییر کرده و این یعنی دولت تصمیم درستی را انجام داده
بعد از انقلاب ما میخواستیم کشور را سامان دهیم که صدام حمله کرد لذا مجبور شدیم عمده برنامه ها را کنار بگذاریم و به مقابله با تجاوز صدام اقدام کنیم. ما خواهان جنگ نبودیم اما به ناچار وادار به جنگیدن و مقاومت و انتقام شدیم.
♦️هر ورق سهام عدالت چقدر میارزد؟
🔹پس از معاملات دیروز بورس، ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزاری با احتساب افزایش سرمایههای شرکتهای بورسی به ۷.۶۸۳.۵۲۶ تومان رسید که ۲۰۳ هزار افزایش در ارزش را نشان میدهد.
🔹ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزاری امروز به ۸.۴۰۲.۱۵۸ تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه ۱۵۸ هزار تومان رشد داشته است.
🔹برگه سهام عدالت یک میلیون تومانی هم دیروز ۱۵.۸۴۹.۹۰۲ تومان قیمتگذاری شد که نسبت به روز پیش از آن رشد ۳۵۵ هزار تومانی را نشان میدهد.
مطالبه «وعده صادق ۳» درست یا غلط؟
✍مسعود براتی
یکی از سوالهای پرتکرار فعالان انقلابی این است که آیا ما باید وعده صادق سه را از مسئولان مطالبه کنیم یا خیر؟ عدهای معتقدند که برخی از صحبتهای رهبر انقلاب ضرورت مطالبه را تضعیف میکند مانند صحبت ایشان در نماز جمعه نصر که فرمودند «نه تعلل میکنیم و نه شتابزده عمل میکنیم» و یا در جای دیگر که فرمودند «مسئولین امر وظیفه خود را انجام خواهند داد». لذا نتیجه میگیرند که هرگونه مطالبه وعده صادق ۳ درست نیست و سکوت درستترین کار است. این حرف که در ظاهر درست است اما در واقعیت معنی انفعال و بیتوجهی میدهد و از فعال دغدغهمند انقلابی را دعوت به انفعال میکند. کار درست چیست؟ برای پاسخ به این سوال به نظر دو سطح را باید از هم تفکیک نمود:
۱- سطح تصمیم گیری و راهبرد
۲- سطح عملیات.
در سطح عملیات که مسائلی همچون زمان و نحوه و کیفیت پاسخ و چیزهایی شبیه به این را مد نظر قرار میدهد، پیچیدگیها و نکات فراوانی دارد که در فضای عمومی قابل طرح و پیگیری نیست. شاید برای صرفاً معدودی از افرادی که تخصص و اطلاعات کافی دارند این موضوع قابل پیگیری باشد. اما برای عموم مردم، نخبگان و رسانهها قابل دنبال کردن نیست. به عبارت دیگر بیان حرف متقن و محکم به سختی امکانپذیر است. مشاهده هم میشود که بخش زیادی از مباحث مطرح شده در این سطح در فضای شبکههای اجتماعی غیردقیق بوده و همچنین مخاطره اصلی این نوع مباحث زیر سوال بردن توان نظامی و فرماندهی نظامی است که در شرایط حساس بسیار غلط و تضعیف جبهه خودی است.
با این صحبت آیا همان سکوت و انفعال کار درست نیست؟
نه. در سطح تصمیمگیری و راهبرد، نقش مطالبه عمومی بسیار مهم و مؤثر است و نباید رها شود. برای توضیح این سطح به جمله تاریخی رهبر انقلاب در سال ۹۸ و حمله به پایگاه آمریکا در عراق باید توجه کرد. ایشان تاکید کردند که «فریاد انتقامی که از ملت بلند شد سوخت موشکهای نابودگر پایگاه آمریکایی را تأمین کرد». این جمله حقیقت مطالبهگری را روشن میکند و هنوز هم جاری است و میتوان گفت که مطالبه عمومی در سطح تصمیم گیری و راهبرد بسیار کلیدی و مؤثر است. در مورد وعده صادق ۳ نیز این موضوع صدق میکند.
نخبگان و عموم مردم باید به صورت مستمر لزوم تحقق وعده صادق ۳ را پیگیری کنند. این موضوع با توجه به صحبتهای رهبر انقلاب چند روز پس از گستاخی رژیم صهیونیستی به ایران اهمیت مضاعف هم پیدا میکند. ایشان تاکید کردند که: «بایستی خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد؛ اینها نسبت به ایران دچار خطای محاسباتیاند؛ اینها ایران را نمیشناسند، جوانان ایران را نمیشناسند، ملّت ایران را نمیشناسند، قدرت و توانایی و ابتکار و ارادهی ملّت ایران را هنوز نتوانستهاند درست بفهمند؛ این را ما باید به اینها بفهمانیم. کیفیّت کار را مسئولین ما باید تشخیص بدهند و درست بفهمند و آنچه صلاح این کشور و این ملّت است، آن را انجام بدهند». مهمترین کار در این سطح و در راستای مطالبه تحقق وعده صادق ۳، مقابله فکری و تبیینی با گزارههای مطرح شده در فضای افکار عمومی است که تضعیف کننده عملیات وعده صادق ۳ است. گزارههایی که از سوی نخبگان، رسانهها و برخی از مسئولین شنیده میشود که به نوعی تضعیف کننده تصمیم تحقق وعده صادق ۳ است. برای مثال وزیر امور خارجه با بیان اینکه حق ایران در پاسخ به گستاخی رژیم صهیونیستی محفوظ است تاکید میکند که البته آتش بس در لبنان را نیز در نظر خواهد گرفت. یا گزارههای دیگری که صحبت از نگرانی درباره تصاعد تنش در منطقه با وقوع وعده صادق ۳ میشود، و یا تحلیلهایی مبنی بر اینکه وضعیت اقتصادی اجازه تحقق وعده صادق ۳ را نمیدهد. برخی دیگر هم توقف وعده صادق ۳ را مانع مذاکرات با کشورهای غربی بیان میکنند. این موارد و مواردی شبیه به این گزارههایی هستند که در سطح تصمیم گیری و راهبرد تحقق وعده صادق ۳ را با اختلال مواجه میکنند. و جریان مطالبهگری برای تحقق وعده صادق ۳ باید با آنها مقابله کند و اجازه ندهد این گزارهها همچون موریانه نظام تصمیم گیری را دچار تردید و اختلال کند. طرح مستمر مطالبه وعده صادق ۳ در سطح کلان کمک میکند تا عرصه برای اثرگذاری حرفهای تضعیف کننده اراده اجرای عملیات وعده صادق ۳ تنگ شود.
✔️در جمعبندی باید گفت که مطالبه تحقق عملیات وعده صادق ۳ در سطح تصمیمگیری بسیار لازم و ضروری است و مقابله با گزارههایی که این راهبرد را مختل یا تضعیف میکنند عمل راهبردی در این مسیر است.
🔴امام خامنه ای(مدظله العالی) :
♦️در #مواجه با #دشمن_دو_جور_ #انسان داریم: یک #عده هستند که وقتی هیمنهی #آمریکا را میبینند،
قدرت #نظامی او را میبینند،
قدرت #دیپلماسی او را میبینند،
قدرت #تبلیغاتی او را میبینند،
#پول فراوان او را میبینند،
#مرعوب میشوند؛ .
♦️میگویند ما که نمیتوانیم کاری بکنیم، چرا بیخودی نیروهایمان را هدر بدهیم؟اینجور افراد الان هستند، در زمان انقلاب ما هم بودند. ما مواجه بودیم با افرادی از این قبیل که میگفتند :آقا بیخود چرا خودتان را زحمت میدهید؛ به یک حداقلی قانع شوید و قضیه را تمام کنید. یک عده اینجور بودند.
♦️یک عدهی دیگر هستند که نه، قدرت دشمن را با قدرت خدای متعال مقایسه میکنند،عظمت دشمن را در مقابل عظمت پروردگار قرار میدهند؛ آن وقت میبینند که اینها حقیر محضند، اینها چیزی نیستند.
♦️#وعدهی_الهی را هم راست میشمرند، #حسن_ظن به #وعدهی_الهی دارند؛ این #مهم است. خدای متعال به ما وعده کرده است: «و لینصرنّ اللَّه من ینصره انّ اللَّه لقویّ عزیز»؛این وعدهی قطعی است، وعدهی مؤکد است.
♦️اگر چنانچه ما به وعدهی الهی حسنظن داشته باشیم، یک جور عمل میکنیم،اگر به وعدهی الهی سوءظن داشته باشیم، جور دیگری عمل میکنیم.
♦️خدای متعال افرادی را که سوءظن دارند، مشخص کرده است:«و یعذّب المنافقین و المنافقات و المشرکین و المشرکات الظّانّین باللَّه ظنّ السّوء علیهم دائرة السّوء و غضب اللَّه علیهم و لعنهم و اعدّ لهم جهنّم و سائت مصیرا»؛
♦️این «الظّانّین باللَّه ظنّ السّوء» امروز هم هستند. چند آیه بعد میگوید: «بل ظننتم ان لن ینقلب الرّسول و المؤمنون الی اهلیهم ابدا و زیّن ذلک فی قلوبکم و ظننتم ظنّ السّوء و کنتم قوما بورا».
♦️#سوءظن به #خدا موجب میشود که #انسان_بنشیند و از حرکت و از کار و تلاش باز بماند. اگر حسنظن به خدا داشتیم، آن وقت میتوانیم پیش برویم.