eitaa logo
بصیرت بچه های مفتح
56 دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
5هزار ویدیو
208 فایل
#عمـــــاریون_رهبــــــــریم 🔮در شـــام شـــوم خواص کور نور بصیــــرت عمــار آرزوست #ما_ملت_امام_حسینیم آدرس ارتباط با ادمین کانال: https://eitaa.com/Mahmood313
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🇮🇷 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🇮🇷 🔏 تدبر در قرآن 🔏 📕 تدبر سوره‌ی ماعون 📕 📝 این سوره، صد و هفتمین سوره قرآن کریم می‌باشد. 📝 نام‌های دیگر این سوره «دین» «تکذیب» می‌باشد. 📜 گام اول : قرائت و ترجمه سوره 📝 بسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ به نام خداوند بخشنده و مهربان 📝 أرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ ﴿١﴾ آیا كسى كه روز جزا را پیوسته انكار می‌كند دیدى؟ (۱) 📝 فذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ ﴿٢﴾ او همان كسى است كه یتیم را با خشونت می‌راند، (۲) 📝 ولا یَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ ﴿٣﴾ و (دیگران را) به اطعام مسكین تشویق نمی‌كند! (۳) 📝 فوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ ﴿٤﴾ پس واى بر نمازگزارانى كه... (۴) 📝 الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ ﴿٥﴾ در نماز خود سهل ‏انگارى می‌كنند، (۵) 📝 الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ ﴿٦﴾ همان كسانى كه ریا می‌كنند، (۶) 📝 ویَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﴿٧﴾ و دیگران را از وسایل ضرورى زندگى منع می‌نمایند! (۷) 📜 گام دوم تفهم ساختار سوره 📝 سوره مبارکه‌ی ماعون از یک سیاق تشکیل شده است و هفت آیه آن در دو دسته جای می‌گیرند. 📖 دسته اول : (آیات ۱ تا ۳) 📝 آیات دو و سه توضیح آیه اول بوده و آیه دوم به اسم اشاره "ذَلِکَ" و آیه سوم به وسیله حرف عطف با هم مرتبط اند. 📖 دسته دوم (آیات ۴ تا ۷) 📝 آیه چهارم با حرف عطف "فاء" «فَوَیْلٌ» با آیات دسته قبلی در ارتباط است. 📝 و موصول «الَّذِینَ» در ابتدای آیات پنجم و ششم به «الْمُصَلِّینَ» در آیه چهارم بازگشت دارد. 📝 آیه هفتم نیز با "واو" «وَیَمْنَعُونَ» به «یُرَاءُونَ» در آیه ششم عطف شده است. 📜 گام سوم : تفهم کلمه‌ها و جمله‌های مشکل 📝 «یَدُعُّ» : "دُعُّ" به خشونت می‌راند. 📝 «یَحُضُّ» : "حُضُّ" تشویق و ترغیب می‌کند. 📝 «الْمَاعُونَ» : "معن"، در اصل به معنای ملایمت و معتدل بودن در هر کاری می‌باشد. و در این سوره به معنای اسباب و وسایل خانه و زندگی است که در نهایت اعتدال و معمولی بودن است، نه وسایل با ارزش و گران‌بهاء. 📜 گام چهارم : تفهم جهت هدایتی سوره 📝 با گذشت زمان و افزایش تعداد مسلمانان و احترام و عزت اسلام، شرایط جدیدی به وجود آمد که به نوبه خود آفاتی نیز همراه داشت. 📝 از جمله اینکه عده‌ای تصور می‌کردند که با گفتن شهادتین و تظاهر به شعائر اسلامی، ایمانشان حفظ می‌شود و در دنیا و آخرت سعادتمند خواهند بود. 📝 اما مسلمانان برای احراز کامل مسلمانی، باید اموری را رعایت می‌کردند. 📝 در چنین فضایی سوره ی ماعون نازل شد و نشانه‌های عینی و عملی تکذیب کنندگان دین را ضمن تهدید آن‌ها برشمرد تا مسلمانان از آن صفات دوری کنند. 📝 لذا تدبر سوره را با دو دسته از آیات، پی می‌گیریم. 📖 ۱. بیان نشانه‌های عینی و خارجی تکذیب دین (آیات ۱ تا ۳) 📝 این سوره در پی آن است که نشانه‌های عینی و عملی مکذبان دین را بیان دارد، 📝 از این رو در آیه‌ی نخست، مخاطب ساختن رسول خدا از ایشان درباره کسی سوال می‌کند که پیوسته دین را تکذیب می‌کند : «أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّین» 📝 مخاطب قرار دادن شخص رسول الله بدان جهت نیست که سوره تنها برای ایشان نازل شده است. 📝 بلکه برای این است که ایشان تنها شنونده وحی بودند پس روشن است که عموم شنوندگان سوره، مخاطب سوره‌اند. 📝 آیه‌ی دوم با حرف "فاء" آغاز شده است و در مقام معرفی تکذیب کننده دین در آیه‌ی اول با نشانه‌های عینی و خارجی تکذیب دین است که راندن یتیم با شدت و ستم از مهم‌ترین آنهاست : «فَذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ» 📝 در واقع آیه گویای آن است که فرد مکذب از لحاظ عاطفی، خودش را با جامعه‌ی مسلمانان درگیر نمی‌کند. 📝 دومین نشانه‌ی مکذب دین، عدم تشویق خود و دیگران به دادن غذای بینوایان است : «وَلا یَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ» 📝 چنین فردی آن چنان به نیازهای مادی مسلمانان بی‌توجه است که نه تنها خودش غذای مسکین را نمی‌دهد، بلکه توانمندان یاری‌رسان به مساکین را نیز به کمک تشویق نمی‌کند. 📝 اینکه آیه از تشویق بر غذای مسکین : «طَعَامِ الْمِسْکِینِ» سخن می‌گوید نشان دهنده‌ی آن است که این غذا حق مسکین و طعام اوست و فقط خداوند روزی او را در رزق دیگران قرار داده است.
. 📖 ۲. بیان ویژگی‌های مکذبان عملی دین و وعید آنان به ویل (آیات ۴ تا ۷) 📝 آیه‌ی چهارم آغاز مطلب جدیدی است و حرف "فاء" در آغاز آن، خبر از ارتباط این دسته با دسته‌ی اول می‌دهد. 📝 سخن با تهدید نمازگزاران آغاز شده است که نشان از این دارد که روی سخن، مکذبان علمی دین هستند : «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّین» 📝 یعنی "ویل" و در گرفتاری افتادن چه در دنیا و چه در آخرت برای نمازگزارانی است که منافقانه، در زبان دین را پذیرفته‌اند و نماز می‌خوانند اما در رفتار خود، همانند مکذبان عمل می‌کنند. 📝 با توجه به آیه‌ی بعد، نخستین نشانه‌ی آنها، عدم ارتباط صحیح با پروردگار، یعنی سهل‌انگاری در اصل فریضه نماز است : «الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُون» 📝 و از این باکی ندارند که فریضه‌ی نماز را انجام ندهند یا به تاخیر اندازند. 📝 نشانه‌ی بعدی این گروه، در عدم تعامل صحیح با جامعه‌ی اسلامی روشن می‌شود، زیرا این مکذبان عملی دین، علاوه بر بی‌تفاوتی در انجام فریضه‌ی نماز، در مواقعی نیز که به آن مبادرت می‌کنند، اهل ریا بوده و عبادت‌هایشان را تنها، پیش چشم مردم انجام می‌دهند : «الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُون» 📝 و از سوی دیگر همین گروه، چیزهایی اندک در حد وسایل زندگی را از مسلمانان دریغ می‌کنند : «وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ» 📝 یعنی همانطور که به خدا به دروغ می‌گویند ایمان آوردیم ولی عملا بی‌اعتنا هستند، به مردم نیز در ظاهر به دروغ اظهار ایمان می‌کنند ولی در نتیجه و عمل، هیچ تعلق اجتماعی و تعاون احساس نمی‌کنند. 📝 فعل‌های مضارع «یُکَذِّبُ»، «یَدُعُّ»، «لا یَحُضُّ»، «یُرَاءُونَ» و «یَمْنَعُونَ»، بر دوام و استمرار کارهای ذکر شده دلالت دارند. 📝 چنانکه کاربرد «لِلْمُصَلِّینَ» و «سَاهُونَ» به صورت اسم فاعل نیز به معنای جریان و تداوم آن‌هاست که با فعل مضارع متناسب‌اند. 📝 لذا تکذیب عملی دین، نتیجه‌ی استمرار این کارهاست؛ نه انجام موردی آن‌ها. 📝 نیز از آنجا که ضمایر و شناسه‌های مفرد، در آیات اول تا سوم : «الَّذِی»، «یُکَذِّبُ»، «فَذَلِکَ»، «یَدُعُّ» و «وَلا یَحُضُّ»، در آیات چهارم تا آخر سوره، تبدیل به جمع شده‌اند : «لِلْمُصَلِّینَ»، «الَّذِینَ»، «هُمْ»، «یُرَاءُونَ» و «یَمْنَعُونَ»، باید گفت که آنچه در نهایت به تکذیب دین می‌انجامد، توسط یک جریان تحقق پیدا می‌کند و این جریان منفقانی اند که از آیه‌ی چهارم به بعد، اوصاف آن‌ها ذکر شده است. 📝 این مطلب را باید در نظر داشت که چون دین اسلام، دینی اجتماعی است، جریان‌های منحرف در آسیب رساندن به آن موفق‌ترند، لذا رهبران فرهنگی جامعه باید در پی اصلاح اجتماع مسلمانان باشند. 📜 نتیجه 📝 در این سوره خداوند متعالی ابتدا نشانه‌های عینی و خارجی تکذیب دین را در قالب اعمالی چون : راندن یتیم با شدت و ستم و تشویق نکردن به طعام مساکین مطرح می‌کند و در ادامه به تهدید افرادی می‌پردازد که منافقانه در زبان دین را پذیرفته اما در رفتار خود، همانند مکذبان عمل می‌کنند، رفتارهایی همچون سهل انگاری در اصل نماز و ریاکاری در انجام این فریضه‌ی الهی و دریغ کردن اموال خویش در رفع نیاز دیگران. 📝 با توجه به تهدید و وعیدی که به دنبال بیان نشانه‌های عینی و عملی مکذبان دین آمده است، جهت هدایتی سوره : «بیان نشانه‌های عینی و عملی مکذبان دین و وعید آنان به ویل» است. 📚 ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی. 📚 درس‌نامه روش تدبر، حجت‌الاسلام محمدحسین الهی زاده. 🌺 ادامه دارد... 💐 الـلَّـهــُمَّ صـَـلِّ عَـلَـى مُـحَـمــَّدٍ وَ آلِ مُـحَـمــَّدٍ وَ عَـجِّـلْ فَرَجَــهُمْ 💐 ☀️ كتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ☀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مظلوم‌ترین فرد عالم... متاسفانه در بيشتر مجالس مذهبی از ياد امام زمان و دعا برای تعجيل ظهور آن حضرت غفلت می شود، و اگر بدانيم چقدر از آن حضرت غافل بوده‌ايم، متوجه می‌شويم که آن حضرت مظلوم ترين فرد عالم هستند. امام حسين عليه السلام در عالم مکاشفه به يکی از علمای قم فرمودند: "مهدی ما در عصر خودش مظلوم است، تا می توانيد درباره آن حضرت سخن بگوييد و قلم فرسايی کنيد؛ آنچه درباره شخصيت اين معصوم بگوييد درباره همه معصومين عليهم السلام گفته ايد؛ چون حضرات معصومين همه در عصمت و ولايت يکی هستند و چون اين زمان، دوران مهدی ما است سزاوار است درباره او بيشتر گفتگو شود." و در خاتمه فرمودند: " باز تاکيد ميکنم درباره مهدی ما زياد سخن بگوييد و بنويسيد، مهدی ما مظلوم است، بيش از آنچه نوشته و گفته شده بايد درباره اش نوشت و گفت." 📚کتاب صحيفه مهديه؛ بخش مقدمه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهمترین اتفاقی که با ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه میفته، چیه؟ 🌹 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-_🪽🌱°° 🦋 🔴 بهترین شیوه ارتباط با امام زمان عج الله •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔴 خروج سفیانی از وادی یابس: 🌕 امام سجاد علیه السلام فرمودند: يَخْرُجُ اَلسُّفْيَانِيُّ اَلْمَلْعُونُ مِنَ اَلْوَادِي اَلْيَابِسِ. سفیانی ملعون از وادی یابس خروج می‌کند. 📗الغيبة (للطوسی)، ص ۴۴۳ 🌕 و نعیم بن حماد از امیرالمومنین علی علیه السلام نقل کرده که وادی یابس در منطقه دمشق است: يخرج من الشام من وادى من أرض دمشق يقال له وادى‏ اليابس‏. سفیانی از شام از وادیی از سرزمین دمشق که بِدان وادی یابس می‌گویند خروج می‌کند. 📗منبع مخالفین، الفتن، ص ۴۷۳ 🌕 از امام كاظم علیه السلام نقل شده كه فرمودند: سفیانی از فرزندان خالد، پسر ابوسفیان مردی با سر درشت و چهره‌ای آبله‌گون، در چشمش نقطه‌ای سفید پیداست؛ او از سمت دمشق كه وادی یابس(درّه خشک) نامیده می‌شود، با هفت نفر كه یكی از آنها درفشی آماده اهتزاز با خود دارد، خروج می‌كند. السفياني من ولد خالد بن يزيد بن أبي سفيان رجل ضخم الهامة بوجهه آثار جدري وبعينه نكتة بياض يخرج من ناحية مدينة دمشق في واد يقال له وادي اليابس يخرج في سبعة نفر مع رجل منهم لواء معقود يعرفون في لوائه النصر 📗الفتن، ص ۱۶۶ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔴 تعبیر از خروج سفیانی به فتنه شام: 🌕 امام باقر علیه السلام به جابر فرمودند: ای جابر! قائم علیه السلام ظهور نمی‌کند تا فتنه‌ای در شام مردم را در بر بگیرد که از آن دنبال رهایی می‌گردند امّا راهی نمی‌یابند (خروج اول سفیانی). و کشتاری بین کوفه و حیره خواهد بود که کشته‌هایشان یک اندازه باشند؛ (خروج دوم سفیانی). و ندا دهنده‌ای از آسمان ندا می‌دهد. ✅ در این روایت از فتنه بزرگی در شام به عنوان علامت حتمی قبل از قیام قائم علیه السلام سخن گفته شده: «لَا يَظْهَرُ الْقَائِمُ حَتَّى...» که با توجه به دیگر روایات که خروج سفیانی را جزو علائم حتمی قبل از قیام معرفی کرده، مراد همان خروج او در شام است؛ همچنان‌ که به خروج دوم(حمله به عراق) هم اشاره نموده است. عَنْ جَابِرٍ عَنْ أبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أنَّهُ قَالَ: يَا جَابِرُ لاَ يَظْهَرُ اَلْقائِمُ حَتَّى يَشْمَلَ اَلنَّاسَ بِالشَّامِ فِتنَةٌ يَطْلُبُونَ اَلمَخْرَجَ مِنْهَا فَلاَ يَجِدُونَهُ وَ يَكُونُ قَتْلٌ بَيْنَ اَلكُوفَةِ وَ اَلْحِيرَةِ قَتْلاَهُمْ عَلَى سَوَاءٍ وَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ اَلسَّمَاءِ. 📗الغيبة(للنعمانی)،ب۱۴، ح۶۵ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درد می‌پیچد در جان خسته‌ی جهان! و ما، قرن‌هاست درس‌های تکراری تاریخ را نفهمیده‌ایم؛ که بلا، تاوانِ حبس نور است؛ در دلِ تاریک زمین و زمان! اما... خورشیدی ثابت خواهد کرد؛ هیچ شبی، از پس این روشنایی برنخواهد آمد! السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈
24.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسیار دیدنی و شنیدنی👆 پند آموز
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پاسخ دندان شکن دکتر حسن عباسی به اراجیف اردوغان منافق اقای اردوغان، شمااصلا روی نقشه نیستید... کودتا شد داشتی فرار میکردی ما به تو گفتیم برگرد .
✨◾️✨◾️✨◾️✨ یاد حضرت در دقایق زندگی 🔴 زنان مهدوی را دست کم نگیرید زنان مهدوی، اگر نتوانند سرباز امام زمانشان باشند. مانند حضرت ام البنین، مربی سربازان امام زمان میشوند. ▪️سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها بر وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه و همه منتظران تسلیت باد.