🔰 انتخابات فراتر از گزینش افراد
📌 عبدالله گنجی
🔹معنای انتخابات در فرهنگ سیاسی ایرانیان به انتخاب زید و عمرو یا اصلاحطلب- اصولگرا یا عضو فلان قوم و طایفه تقلیل یافته است. این فهم تقلیلگرایانه از رأی را زمانی بهتر متوجه میشویم که در جمع رأیدهندگان حاضر شویم یا با آنان پرسش و پاسخی داشته باشیم. عمده سؤالات این است که «فکر میکنید کی رأی بیاورد»، «اصلاحطلبان در مجلس آینده حاکماند یا اصولگرایان»، «به فلانی رأی دادیم کاری نکرد»، «باید کاری کنیم فلانی رأی بیاورد»، «من فقط به این دلیل شرکت میکنم که فلانی رأی نیاورد و برای این کار تلاش میکنم» و...
🔹این گزارهها نشان میدهد نازلترین معنای انتخابات در صدر معنادهی به انتخابات نشسته است. نه اینکه انتخاب نوع آدمها مهم نباشد، اما معنای رأی- خصوصاً در جمهوری اسلامی ایران- بسیار موسعتر از انتخاب افراد است و اگر مردم در این تراز به انتخابات معنادهی کنند قطعاً انگیزههای مشارکت متنوع خواهد شد. دقیقاً به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب میفرمایند: کسانی که بنده را قبول ندارید یا جمهوری اسلامی را قبول ندارید شما هم مشارکت کنید.
🔹آیا منظور رهبری حضور مردم برای رأی آوردن فلان کس است؟ حتماً خیر! رهبری امنیت ایران را گوشزد میکند، پس انتخابات معنایی والا دارد که در ایران والاتر هم جلوه میکند.
🔹اولین معنای آن امنیتآوری است. ما دشمنان قسم خورده و قدرتمندی داریم که میزان مشارکت مردم محل دوری و نزدیکی یا محل استقرار آنان را تنظیم میکند. قطعاً مشارکت کم دشمن را به جلو خواهد آورد و مشارکت بالا او را به عقب برمیگرداند. دشمنان جایگاه مردمی نظام را از راهپیمایی روز قدس یا ۲۲ بهمن استنتاج نمیکنند، بلکه سه عنصر میزان، کیفیت و جهتگیری رأی ملت ایران دریچههای منازعه را بسته و باز میکند. رهبر معظم انقلاب بعد از مشارکت ۲۹ میلیونی مردم در خرداد ۱۳۷۶ با صراحت اعلام کردند این رأی یک تهدید بزرگ را از کشور دور کرد و آن تهدید حد فاصل ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ اتفاق افتاده بود که مشارکت مردم حدود ۱۵ میلیون و رئیسجمهور منتخب (هاشمی) ده و نیم میلیون رأی آورد.
🔹دومین معنای رأی اصرار بر استمرار نظام جمهوری اسلامی است. اینجا غرب نیست که مشارکت مردم صرفاً رأی به برنامههایی نظیر بیمه بیکاری، سن بازنشستگی، نحوه مواجهه با مهاجرین خارجی، قانون کار، تعرفه واردات و صادرات و درمان باشد. اینجا رأیدهندگان به کسانی رأی میدهند که مورد تأیید نظام سیاسی هم هستند و اینچنین معنای رأی و رفراندوم به نظام سیاسی هم هست. اگرچه عدم مشارکت بخشی از مردم (عدم استفاده از حق خویش) مانعی بر سر مشروعیت و قانونی بودن انتخابات نیست، اما معنایی که مشارکت بالا میدهد اصلاً در قانون انتخابات نیامده است و آن تولید سرمایه اجتماعی و اقتدار ملی است.
🔹سومین معنای انتخابات ایستادگی ملت ایران در مقابل ۱۸۰۰ تحریم دشمن است و نشان میدهند که بهرغم اینکه چکمه دشمن روی گلوی ملت ایران است، اما همچنان نفس میکشیم و شما قدرت خفه کردن این ملت را ندارید. رأی نشاندهنده شکست پروژه شکاف ملت-حاکمیت است. رأی نشان میدهد هدف تحریم محقق نشده است و دشمن باید راههای دیگری را بپیماید.
🔹چهارمین معنای آن وحدت ملی است. انتخابات نوعی سازمانیافتگی اکثریت ملت در یک سو است. با هم بودن، همجهت بودن و مثل هم اندیشیدن از معانی اصولی مشارکت ملی است. شعار «ما همه با هم هستیم» هیچ جا به اندازه انتخابات معنا نمیشود و کثرتی از ملت ایران را نشان میدهد که در عین وحدت است.
🔹معنای پنجم انتخابات ما «میثاقگرایی» است. آنان که امام میفرمود تا پایان راه با ما هستند مردان و زنان مشارکتجو هستند. انتخابات تجدید عهد با امام، حاج قاسم و همه شهدای گمنام و برجسته انقلاب اسلامی است که خون خود را به صندوق ریختند تا ما بر روی آن رأی بریزیم. عدول از مسیر پربهجت آنان یادآور تجربه تلخ اسلام و تشیع در قرن اول اسلام و همه تاریخ است. اصرار بر «راه ما راه امام است» در زیر فشار حداکثری دشمن، معنایی مقدس دارد که نباید با نظامهای عرفی که از رأی صرفاً فایدهگرایی و سودگرایی ماتریالیستی را مطالبه میکنند مقایسه شود. حاکمیت باید برای رفاه مردم هر آنچه میتواند بکند، اما عزت در فرهنگ سیاسی ایران در رتبهای بالاتر از امور دنیوی است که البته خود انقلاب اسلامی مؤید این مدعاست. ناامید کردن دشمن خود یکی از پلههای رفاه و توسعه کشور است. او باید بفهمد تحریم اهدافش را محقق نمیکند و این فهم با رأی مردم محقق و منتقل میشود.
💊 بصیرت مدافعان سلامت 💊
📣 کانال معاونت سیاسی دانشگاه بقیه الله (عج)
🆔 @BasirateSalamat
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 دو باور غلط در مورد انتخابات
1⃣ همهی نامزدهای انتخاباتی "سر و ته یه کرباسن" و همشون دزد و نالایقن»
2⃣ همه کسانی که شورای نگهبان تأیید کرده خوبن و فرقی نمیکنه به کی رأی بدیم»
✅ اولی به مشارکت آسیب می زند و دومی به انتخاب اصلح
🔸پاسخ را در کلیپ را ببینید
💊 بصیرت مدافعان سلامت 💊
📣 کانال معاونت سیاسی دانشگاه بقیه الله (عج)
🆔 @BasirateSalamat
🟡 شبهه
چرا اینقدر به کلمات انگلیسی گیر میدید در حالیکه اینقدر از کلمات عربی استفاده میکنید؟
🟢 پاسخ
حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
🔸اتفاقاً ما هم این سوال را از اونایی داریم که مرسی و اوکی و .... از دهنشون نمی افته، اما نوبت سلام که میشه یادشون میافته ایرانیان و میگن درود!!
🔸 اما در پاسخ باید دانست کلماتی که در فارسی به کار میبریم اما به نظر عربی میرسد، چند دستهاند:
1⃣بعضی از آنها کلمات "فارسی شده" ای هستند که مفهوم آنها در زبان فارسی با آنچه در عربی مطرح میشود، به طور کلی متفاوت است؛ مانند، ملت، انقلاب، ازدواج، مراجعه (مثلاً مراجعه در عربی یعنی بازگشت اما وقتی میگید به پزشک مراجعه کردم، اصلا منظور بازگشت از پزشک نیست) و...
2⃣یک دسته دیگر از الفاظ در حقیقت مربوط به فرهنگ اسلامی است نه فرهنگ عربی. این دو تا با هم فرق دارند. مثلاً همین سلام یک فرهنگ اسلامی است و لذا عربهایی که مذهبی نیستند هنگام دیدار یکدیگر از کلمات دیگری مثل اهلا و سهلا استفاده میکنند. سلام یکی از اسامی خداوند است و طبق آیات قرآن، مومنان در بهشت با این لفظ به یکدیگر سلام و درود میفرستند.
بنابراین استفاده از این کلمات منافاتی با فرهنگ ما ندارد، چون فرهنگ ما از دو بخشی ملیت و اعتقادی تشکیل شده در حالی که زبان انگلیسی هیچ جایگاهی در فرهنگ ما ندارند نه ملیت و نه دینمون
3⃣بله دسته سومی هستند که ممکن است همان معنای عربی در آن باشد و ربطی به دین و اعتقادات هم نداشته باشد. ما نیز در جایگزین کردن کلمات فارسی با آنها مشکلی نداریم اما چیزی که هست اینکه اصرار بر حذف آنها از زبان فارسی مساوی است با حذف بخش بزرگی از میراث، فرهنگ و ادبیات ملی ما. چون ادب فارسی مملو از این کلمات است. یعنی اگر شما بخواهید این گونه کلمات را از ادبیات فارسی حذف کنید، باید آثار بزرگی مانند اشعار حافظ، گلستان و بوستان سعدی ، مثنوی مولوی ، آثار خیام ، آثار صائب تبریزی و.... را از پهنه ادب فارسی حذف کنید! چون عدم استفاده از آنها باعث میشود نسل های آینده به طور کلی با آن کلمات بیگانه شود و در نتیجه وقتی نسل های بعدی حافظ و سعدی میخوانند، گویی یک زبان خارجی و نامفهوم میخوانند!
🟡 نهایتاً اینکه باید بدانیم زبان و ادبیات یکی از شیوههای مهم تاثیر گذاری فرهنگی است. یعنی برای تغییر در ذائقه و نگرش فکری افراد، کافی است ادبیات آنها را تغییر دهید، کمکم و به تبع ادبیات جدید، فکر جدید ایجاد میشود، مرسی و اوکی و پرفکت و..... تنها الفاظ نیستند، حامل و نمادی از یک فرهنگ و نگرشی متفاوتند.
💊 بصیرت مدافعان سلامت 💊
📣 کانال معاونت سیاسی دانشگاه بقیه الله (عج)
🆔 @BasirateSalamat
24.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞برشهایی از مستند تلخ
" تهران پایتخت ایران است "
📍فِلاکت پایتخت، نِکبت تاجوتخت
📍تولید سال ۱۳۴۶ به کارگردانی کامران شیردل؛ مستندی که نیمهکاره بدستور وزارت فرهنگ و هنر پهلوی توقیف شد!
📍پس از سرنگونی خفقان شاهنشاهی، نگاتیوهای این مستند برای تدوین نهایی در اختیار کارگردان قرار گرفت تا انتشار یابد.
💊 بصیرت مدافعان سلامت 💊
📣 کانال معاونت سیاسی دانشگاه بقیه الله (عج)
🆔 @BasirateSalamat
🟡 میگن آیتالله مصباح یزدی گفته، رأی مردم هیچ ارزشی ندارد!!
🟢 در تصویر فوق آیتالله مصباح را ببینید در صف رأی گیری در کنار مردم عادی
🟢 توضیحات حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم درباره سخنان منسوب به علامه مصباح در خصوص ارزش رأی مردم را از اینجا گوش بدید👇
https://eitaa.com/Shobhe_ShenaSi/16715
💊 بصیرت مدافعان سلامت 💊
📣 کانال معاونت سیاسی دانشگاه بقیه الله (عج)
🆔 @BasirateSalamat
⛔️شبهه : میگن که ما به دینی تو اذان صبحش مجازات می کنه و حکم اعدام رو اجرا می کنه کافریم...
بریم ببینیم اصلا این زمان رو چه کسی مشخص کرده و برای اسلام هست یا نه؟
💊 بصیرت مدافعان سلامت 💊
📣 کانال معاونت سیاسی دانشگاه بقیه الله (عج)
🆔 @BasirateSalamat