چیزی از خدا مخفی و پنهان نیست نه شمار قطرات فراوان آب ها و نه ستارگان انبوه آسمان و نه ذرات خاک همراه گردبادها و نه حرکات مورچگان بر سنگ های سخت و نه استراحتگاه مورچگان ریز در شب های تار. خدا از مکان ریزش برگ درختان و حرکات مخفیانه چشم ها آگاه است
«خطبه ۱۷۸ نهج البلاغه»
گاهی «تکلیف» تو به دست نزدن به یک دوست داشتنی تعلق گرفته است که باید اطاعت کنی و گاهی «تقدیر» تو به نداشتن یک دوست داشتنی تعلق گرفته است که باید رضایت داشته باشی. این اطاعت و رضایت؛ همان مبارزه با نفس را شکل میدهد که موضوع اصلی زندگی بشر است.
اگر رنج را بپذیری،رنج تو کم میشود. اگر از رنج فرار کنی، بدتر میشود. وقتی رنج را میپذیری، خداوند قوانین خودش را به هم میزند و از در و دیوار مرهم برای تو میرساند. همه ملائکه را میفرستد تا از تو عذرخواهی کنند. رنج را بپذیر تا رنج تو کم شود و شکرت زیاد شود.امام کاظم(ع) میفرمایند: کسی که در مواجهه با مصیبت و رنج، بیتابی کند، رنج او دو برابر میشود(تحف العقول/414)
ترک لذّت، انسان را برای لذّت بردن آمادهتر میکند، پس یکی از اهداف مهم مبارزه با نفس، آبادانی زندگی در دنیاست که تمرکز و توان بیشتری به انسان میدهد، در حالیکه انسان با هواپرستی، ذلیل و ضعیف و خراب میشود و دنیای خودش را هم نمیتواند آباد کند
خیلی زشت است که یککسی بگوید «من که بدبخت هستم! من آشغال هستم و به درد نمیخورم، اصلاً معلوم نیست برای چه زنده هستم و...» این حرفها چیست که میگویی؟ چرا به خودت توهین میکنی؟! تو برای خدا عزیز هستی.
امام علی (ع) میفرماید : خدا رحمت کند کسی را که قدر خودش را بداند.
(غررالحکم/۵۲۰۴)
طرف میخواد پوشال کولر خانه اش را عوض کند، کولرساز میآورد و بعد هم سرِ قیمتش غُر میزند؛ خُب خودت عوض کن! خیلی زشت است آدم شبیه پادشاهها زندگی کند یا فقط برای مزد، کار کند.
امام علی خودش کفش خود را پینه میزد.امام خمینی تا آخر عمر،خودش اتاقش را جارو میکرد. علامۀ طباطبایی چند سال در روستا، به لایروبی قناتها و آبادکردن باغها مشغول بود
پیامبر (ص) میفرماید : خدا از جوان بیکار بدش می آید، به او غضب میکند•
«محجّةالبيضاجلد۷صفحه۱۳۱»
ولی الان بیکاری برای جوانان ما طبق قوانین کشور سازماندهی شده است، به جوان دبیرستانی که انرژی و توان کار داره میگیم: «بنشین فقط درست را بخوان!» اما فقط بخش کمی از وقت او صرف درسخواندن میشود و بقیه اوقاتش بیکار است.
در سوره آل عمران آیه۲٠٠ آمده است
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا
اول میفرماید ( اصْبِرُوا ) یعنی تک تک شما اهل صبر باشد
بعد میفرماید ( صابِرُوا ) یعنی با هم صبر کنید «اینجا گیر کردیم»
بعد میفرماید ( رابِطُوا ) یعنی باهم هم افزایی کنید «اینجاهم گیرکردیم»
هر کداممان «تکی» برای خودمان بچههای خوبی هستیم
اما دسته جمعی نه
مگه ما مومن نیستیم ؟
مگه ما بهم اعتماد نداریم ؟
پس چرا پولامون نمیذاریم روی هم کارگاه کوچکی درست کنیم؟
چرا تعاونی در کشور ما ضعیف است ؟
چرا اقتصاد مردمی نداریم ؟
امام صادق (ع) میفرماید : مانند گاوانی که در یک چراگاه مشغول چرا هستند و کاری بهم ندارند، نباشید! (امالی طوسی/411)
شخصی نزد امام باقر (ع) رفت و اصرار کرد که ما منتظر قیام شما هستیم!
حضرت به او فرمود: آیا شما با هم اینطور هستید که راحت از پول همدیگر برمیدارید؟
گفت: نه ، حساب حساب است کاکا برادر!
حضرت فرمود: یاران مهدی ما، اینگونه هستند«یعنی راحت از پول همدیگه برمیدارن»
«اختصاص شیخ مفید صفحه۲۴»
طاغوت در کجاها حاکم میشود؟ در جمعی که افرادش به همدیگر کاری ندارند و بیتفاوتند؛
مانند چهارپایانی که در یک چراگاه زندگی میکنند و کاری با هم ندارند
کَبُعْدِ الْبَهَائِمِ مِنَ التَّعَاطُفِ، وَ إِنْ طَالَ اعْتِلَافُها عَلَى مِذْوَدٍ وَاحِدٍ؛
(مالی طوسی/411)
هر دفعه صاحب چراگاه یکی از این چهارپایان را به کشتارگاه میبرد و ذبح میکند، و بقیه هم بیتفاوت هستند.
هدایت شده از ذاکرالزهرا(سلام الله علیها)
فردا شب بین الحرمین ایرانی ها مراسم دارن
دوس دارم دقیقا لحظه سال تحویل لایو داشته باشم برای شما مخاطبین محترم
حالا کم و کیفش رو ان شاءالله اطلاع میدم داخل کانال