💌بخش چهارم بیعت عاشقانه با پروردگار
پذیرش بیچون و چرای فرامین الهی و بلی گفتن به بیعت خداوند
من این را بارها عرض کردم، روزها، روزهای پروردگار عالم است، پس چرا با هم فرق میکند؟ امروز، باید روزه میگرفتی، ماه مبارک رمضان است. امروز، حرام است، نباید روزه بگیری. اما تمام آنها روز خداست. دیروز نمیگرفتی، میگفت: تو را توبیخ میکنم، امروز بگیری، باز میگوید تو را توبیخ میکنم. تمام احکام ما و تمام این مطالب، همه همان «قالُوا بَلى» و جواب آن بیعت است؛ نماز را کامل بخوان، چشم. در سفر هستی، شکسته بخوان، چشم. در نماز باید با وضو باشی و بدون وضو نمیپذیرند، چشم. اگر مریض هستی، وضو نگیر، چون آب اثر بدی بر روی جسمت دارد تیمم کن. حالا به فرض کسی بگوید: من میدانم بدتر هم میشوم، اما وضو میگیرم و نمازم را هم با آن میخوانم. از چنین کسی نمازش را نمیپذیرند.
حرام است که در ماه مبارک روزه نگیری. اما اگر مریض هستی، حرام است بگیری. حالا شاید کسی بگوید: ماه مبارک است، با این که مریضم و برای من ضرر دارد، ولی میخواهم روزه بگیرم که از او نمیپذیرند. «أَلَسْتُ بِرَبکُمْ قالُوا بَلى»، پس همه اینها «قالُوا بَلى» است. یعنی همه اینها جواب به بیعت است و ما داریم همچنان بیعت میکنیم. نکته خیلی عجیبی است؛ هیچ عملی اینطور نیست که برای خدا سودی داشته باشد. یک روز من این را حلالش میکنم، امکان دارد یک روز هم حرامش کنم. عجب، مگر میشود؟! بله، امکان دارد. یک روز میگویم: قبلهات، بیتالمقدس است، به سمت آن نماز بخوان. بعد در مسجد ذو قبلتین یا در نماز دومی و یا بعضی میگویند: در همان نماز اول، وقتی رکعت اول تمام شد، وحی آمد که حالا برگرد به کعبه نماز بخوان، چشم. تا حالا رو به بیتالمقدس نماز میخواندی، اما حالا دیگر نمیخواهم به بیتالمقدس نماز بخوانی، اینجا قبله تو نیست و دیگر باید به سمت کعبه نماز بخوانی. اولین جایگاهی که خدا برای عبادت قرار داد، کعبه بود، «وُضِعَ لِلناس»؛ حالا فرض بگیرید من بگویم: چه فرقی میکند رو به بیتالمقدس یا کعبه باشیم؟ من که خودم خبر دارم پیامبر یک روزی به بیتالمقدس نماز میخواند، حالا به فرض قبله کج شد و رو به بیتالمقدس شد، من حالا میخواهم رو به آن نماز بخوانم، پیغمبر هم یک روزی خوانده، فرقی نمیکند. میگوید: باطل است.
تعبدیها، تعقلیترین انسانها هستند
💌بخش پنجم بیعت عاشقانه با پروردگار
شهری در جهنم برای پیمانشکنان
آنوقت، حالا در اینجا هر کسی به نوعی از بیعت دست میکشد. حتی اگر یک کسی بگوید: من این مقدار از این را قبول دارم و این مقدارش را قبول ندارم، این یعنی اظهار فضل کردن در مقابل پروردگار عالم! و آن «أَلَسْتُ بِرَبکُمْ قالُوا بَلى» که گفته، در اینجا دروغ است و دیگر «قالُوا بَلى» نیست. وقتی میگوید: من اینقدر از احکام را میپذیرم و اینقدر را دیگر نمیپذیرم، یا این که من فقط در حدی که خودم درک میکنم، جلو میروم و مابقی آن را جلو نمیروم؛ یعنی این بیعتش را که روز نخست گفت: «أَلَسْتُ بِرَبکُمْ قالُوا بَلى»، شکانده. منتها یک کسی بیعتش را زیاد میشکند و یک کسی کمتر؛ لذا در جهنم عنوانی دارد که خیلی جالب است، چون نوع بیعتشکنیها تفاوت دارد، برای بیعتشکنان یک شهر دارند. دیدید در شهر یکی خانهاش بالاتر است، یک پایینتر است، یکی بزرگتر است، یکی کوچکتر است و ... وجود مقدس مولیالموالی، امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب(صلوات الله و سلامه علیه) بیان میفرمایند: «إن فى النارِ لَمدینةً یُقالُ لها الحَصِینةُ» در آتش دوزخ؛ یک شهر و مدینهای به نام حصینه است. بعد خود حضرت فرمودند: «أفَلا تَسْألونى ما فِیها؟» نمیپرسید در آن شهر چیست؟ «فقیلَ لَهُ: وما فِیها یا أمیرَ المؤمنینَ؟» وقتی حضرت اینطور بیان فرمودند، یک کسی عرضه داشت: یا امیرالمؤمنین در آن شهر چیست؟ «قالَ: فیها أیْدى الناکِثینَ» حضرت فرمودند: در آن شهر، دستهای آنها که پیمان میشکنند، وجود دارد.
عاقبت بیعت با اغراض دنیوی
ببینید پس این «أَلَسْتُ بِرَبکُمْ» برای همه بوده و باید مراقب باشیم که از آنجا به بعد بیعتشکنی نشود. حالا چه میشود که انسان، بیعتش را میشکند؟ این از همان «قالُوا بَلى» ریشه میگیرد که محکم گفتیم یا خیر. آنچه گفتیم، در دنیا تجلی میکند؛ پیغمبر اکرم، خاتم رسل، محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند: خداوند فردای قیامت با سه گروه صحبت نمیکند، «رجُلٌ بایَعَ إماما لا یُبایِعُهُ إلا للدنیا ، إنْ أعْطاهُ مِنها ما یُریدُ وَفی لَهُ، وإلا کَف» یک گروهشان، کسانی هستند که با پیغمبر، امام، حجت خدا و یا پیشوایی بیعت میکنند ولی بیعت نمیکنند مگر برای دنیا. اگر خواستهاش را برآورد، به پیمانش وفادار مىماند و اگر برنیاورد، دست مىکشد
همانطور که قرآن هم فرمود:«وَ مِنَ الناسِ مَنْ یَعْبُدُ اللهَ عَلى حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَن بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى وَجْهِه» این فتنه هم در حقیقت آزمایش خدا برای جواب حقیقی دادن به بیعت است؛ یعنی خدای متعال میخواهد «قالُوا بَلى» را در عمل نشان دهد که یک عده با این آزمایشها دگرگون میشود، «خَسِرَ الدنْیا وَ الْآخِرَةَ ذلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبین».
💌بخش ششم بیعت عاشقانه با پروردگار
علت اصلی جاودان شدن کربلا
حالا ببینید علت اصلی که کربلا جاودان شد، چه بود؟ پیامبر عظیمالشأن(صلی الله علیه و آله و سلم) این همه غزوات دارد، امیرالمؤمنین(علیه الصلوة و السلام) این همه جنگ کردند و ... به عنوان مثال جنگ احد شوخیبردار نیست، غوغاست. کسانی مثل حمزه سیدالشهدا که اسدالله و اسد رسوله بود یا جعفر طیار و یا حنظله که به غسیل الملائکه ملقب شد و به تعبیری یک عده از فحول و به حقیقت دست کشیدههای از دنیا در این جنگها حضور داشتند.
اما نکته مهم این است که در سپاه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) همه، اینگونه نبودند. ولی در کربلا، روز عاشورا، همه واقعاً باوفا بودند، بیعت کردند و دست از بیعت نکشیدند؛ حتی سفیر با عظمتش، مسلمبن عقیل(علیه الصلوة و السلام) هم که قبل از ابیعبدالله(علیه الصلوة و السلام) به کوفه آمد، باوفای باوفاست. او سفیر است، بسیاری از مردم هم با او بیعت کردند، به ظاهر سر حضرت مسلم هم دعوا است، ولی یک روزی، همه دست کشیدند، اما او دست نکشید.
لذا باید بدانیم خصوصیت آنهایی که از روز نخست «أَلَسْتُ بِرَبکُمْ قالُوا بَلى» را گفتند و بر سر آن بیعت ماندند، این است که وقتی به آنها گفتند: خیانت نکن، قبول میکند. یا اگر گفتند: اگر کسی یک موقعی خبر ندارد، ناگهانی او را نکش، قبول میکند. لذا مسلم میتوانست دشمن خودش را بکشد و راحت شود، خیلیها هم راحت میشدند، اما گفت: نه، من این کار را نمیکنم و بیپروا به او حمله نمیکنم، نامردی کار ما نیست. به او گفته شده: نامرد نباش، او هم میگوید: چشم. از آن طرف هم برای خدا خون بده، چشم. از آن طرف هم دستت را جلو بیاور که مردم به عنوان بیعت با ابیعبدالله(علیه الصلوة و السلام) با تو بیعت کنند، چشم. جلو بایست نماز بخوان، چشم. امروز هم دیگر هیچ کس نیست، چشم. اصلاً همه برایش یکسان میشود. یک روز امام میشوی، اما فردا که حجت خدا بیاید تو دیگر امام نیستی و مأموم میشوی، چشم. نکته، همین چشم گفتن و عبد بودن است. این «أَلَسْتُ بِرَبکُمْ قالُوا بَلى» و وفای به عهد است که مهم است.
💌بخش آخر بیعت عاشقانه با پروردگار
منتظر واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
حالا ما خودمان را امتحان کنیم، اگر حضرت بیایند و بگویند: همه پولت را بده، میگوییم: چشم یا إنقلت میآوریم؟! مثلاً حضرت بیایند و به فرض به من بگویند: حتی از خونهات هم بیرون بیا و آن را تحویل ما بده، میگویم: آقا! ما امید داشتیم، میگفتیم حضرت بیایند برکات میآید، وضع اقتصادی مردم خوب میشود، حتی میگفتند: وقتی حضرت میآیند، زکاتدهنده زیاد است، اما زکاتگیرنده دیگر نیست و خیلی کم است؛ یعنی اینقدر زکاتها روی هم هست، حالا میفرمایید من از خونهام هم بیرون بیایم و چادر بزنم؟! دیگر از اینجا به بعد است که باید دید مطیع حجت و ولی خدا میمانیم یا خیر. پس ما باید امتحان و تمرین کنیم.
#خودسازی
#مبارزه_با_نفس
#یا_ابا_صالح_المهدی_ادرکنی
✍مبحث بیعت با پروردگار گرچه طولانی است
اما ما را به وظائفمان نسبت به پروردگار و امام عصر علیه السلام آگاه می کند.
🔞جدی بگیرید🔞
قابل توجه بانوان متدین و با حجابی که عکس های خودشونو یا در پروفایل یا در اینستاگرام و یا در فضای مجازی استفاده می کنند..
آیا می دانستید عکس های شما در گروه ها و کانال های تلگرامی دست به دست می شود
آگاه باشید و آگاهی دهید❌🔞
❌یک بانو خود را در معرض دید نامحرم قرار نمی دهد❌
1_1757809090-AudioConverter.mp3
2.27M
⁉️وظیفه ما در مقابل افرادی که برای ظهور تعیین وقت میکنند چیست ؟
⭕️ پاسخ: ابراهیم_افشاری
نماز.سکوی پرواز_39 - @ostad_shojae.mp3
5.27M
#نماز_سکوی_پرواز 39
عجب خدایی...
بی نیاز از ماست؛
اما هر ساعت از شب و روز؛ که دلم هواشو کرد؛
جوري آغوش بازمیکنه؛
که انگار هیچ بنده ديگه ای،جز من نداره!
این خدا رو باید،سجده کرد.💕
#استاد_شجاعی 🎤