۲۴ ماه ذیحجه ؛ سالروز مباهله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با مسیحیان نجران ؛ مبارکباد.
🤲اللهم عجل لولیک الفرج والنصر و العافیه
@basoyazoohor
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
*۲۴ ذی الحجه روز نزول سوره «هل أتی» در شأن أهل بيت عليهم السلام*
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
در اين روز سوره *«هل اتى»* در شأن *امير المؤمنين و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسين عليهم السّلام* نازل شده است.(۱)
اين مهم بعد از سه روز روزه آنان و اعطاى افطارشان به مسكين و يتيم و اسير بود كه آن طعام بهشتى نازل شد. بنابر نقلى روز ۲۵ ذى الحجة سوره مباركه نازل شد.(۲)
*ماجرای نزول سوره «هل أتی»*
در روايات جريان نزول سوره "هل اتی" به طرق مختلف بيان شده است. در يکی از اين روايات چنين آمده است:
روزی امام حسن و امام حسین علیهما السلام بیمار شدند، رسول خدا صلی الله علیه و آله به عیادت آن ها رفتند. أميرمؤمنان علی علیه السلام، فاطمه زهرا علیها السلام و خدمتکارشان فضّه، نذر کردند که اگر امام حسن و امام حسین علیهما السلام از این بیماری بهبود یابند، سه روز روزه بگیرند.
آن دو بزرگوار بهبود یافتند، اما در منزل، چیزی برای خوردن وجود نداشت. امیرمؤمنان علی علیه السلام سه صاع ( حدود سه من) جو قرض کردند.
حضرت فاطمه علیها السلام یک صاع از آن را آسیاب کرد و از آن به تعداد افراد خانواده، پنج قرص نان فراهم نمود. أمير مؤمنان علی علیه السلام نماز مغرب را خواند و به منزل آمد، هنگامی که غذا را در برابر خود نهادند تا با آن افطار کنند، بینوایی نزد آن ها آمد و از آن ها کمک خواست.
آنان همگی غذای خود را به او دادند و آن روز و آن شب چیزی نخوردند.
آنان روز دوم را روزه گرفتند.
حضرت فاطمه علیها السلام صاع دیگری از آن آرد را نان پخت. هنگامی که نان را آوردند تا با آن افطار کنند، یتیمی نزد آن ها آمد و غذا خواست، از همین رو آنان همگی غذای خود را به او دادند.
سومین روزِ روزه فرا رسید و غذا را برای افطار کردن آماده کردند که در این هنگام اسیری نزد آن ها آمد و از آن ها غذا خواست. آنان همگی غذای خود را به او دادند و در این سه روز چیزی جز آب نخوردند.
در روز چهارم پیامبر صلی الله علیه و آله آن ها را دید که از شدّت گرسنگی می لرزیدند و حضرت فاطمه علیها السلام از شدّت گرسنگی، چشمانش فرورفته و شکمش به پشتش چسبیده بود. حضرت فرمودند:
بارالها! به فریادمان برس! خاندان محمد (صلی الله علیه و آله) از شدّت گرسنگی در حال مرگ هستند.
در این هنگام، جبرئیل، برای ایشان سوره « هل أتی» را قرائت کرد.(۳)
و سپس غذايی از بهشت در ظرفی بهشتی برايشان نازل شد و همه از آن تناول فرمودند.
*ظرف بهشتی نزد امام زمان عليه السلام؛*
امام صادق عليه السّلام فرمود:
*«إِنَّ ذَلِكَ الْإِنَاءَ عِنْدَنَا، وَ سَيُظْهِرُهُ الْحُجَّةُ الْمُنْتَظَرُ (عجل الله فرجه)، وَ سَيَتَنَاوَلُ مِنْهُ طَعَامَ الْجَنَّةِ.»* (۴)
آن كاسهاى كه طعام از بهشت آوردند و آن بزرگواران ميل كردند نزد ماست و حضرت صاحب الامر عليه السّلام آن را ظاهر خواهد كرد، و طعام بهشتى از آن تناول خواهند فرمود.
📗منابع:
۱- زاد المعاد: ص ۲۲۸.
۲- توضيح المقاصد: ص ۳۲. مسار الشيعة: ص ۲۳. مصباح المتهجد: ص ۷۱۲. العدد القوية: ص ۳۱۵. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۶۰۱. فيض العلام: ص ۱۲۸.
۳- شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج ۲، ص ۳۹۷، سورة الإنسان(۷۶): الآيات ۵ الى ۲۲.
۴- زاد المعاد: ص ۲۲۹.
@basoyazoohor
🌼 دعای روز مباهله...
به نیت تعجیل فرج بخوانیم :
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِيٌّ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِبَهَائِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ جَلالِكَ بِأَجَلِّهِ وَ كُلُّ جَلالِكَ جَلِيلٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِجَلالِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ جَمَالِكَ بِأَجْمَلِهِ وَ كُلُّ جَمَالِكَ جَمِيلٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِجَمَالِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَدْعُوكَ كَمَا أَمَرْتَنِي فَاسْتَجِبْ لِي كَمَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عَظَمَتِكَ بِأَعْظَمِهَا وَ كُلُّ عَظَمَتِكَ عَظِيمَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظَمَتِكَ كُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ نُورِكَ بِأَنْوَرِهِ وَ كُلُّ نُورِكَ نَيِّرٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِنُورِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ رَحْمَتِكَ بِأَوْسَعِهَا وَ كُلُّ رَحْمَتِكَ وَاسِعَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ كُلِّهَا. اللَّهُمَّ إِنِّي أَدْعُوكَ كَمَا أَمَرْتَنِي فَاسْتَجِبْ لِي كَمَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ كَمَالِكَ بِأَكْمَلِهِ وَ كُلُّ كَمَالِكَ كَامِلٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكَمَالِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ كَلِمَاتِكَ بِأَتَمِّهَا وَ كُلُّ كَلِمَاتِكَ تَامَّةٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكَلِمَاتِكَ كُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ أَسْمَائِكَ بِأَكْبَرِهَا وَ كُلُّ أَسْمَائِكَ كَبِيرَةٌ ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَسْمَائِكَ كُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَدْعُوكَ كَمَا أَمَرْتَنِي فَاسْتَجِبْ لِي كَمَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عِزَّتِكَ بِأَعَزِّهَا وَ كُلُّ عِزَّتِكَ عَزِيزَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ كُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ مَشِيَّتِكَ بِأَمْضَاهَا وَ كُلُّ مَشِيَّتِكَ مَاضِيَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَشِيَّتِكَ كُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِقُدْرَتِكَ الَّتِي اسْتَطَلْتَ بِهَا عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ وَ كُلُّ قُدْرَتِكَ مُسْتَطِيلَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِقُدْرَتِكَ كُلِّهَا، اللَّهُمَّ إِنِّي أَدْعُوكَ كَمَا أَمَرْتَنِي فَاسْتَجِبْ لِي كَمَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِأَنْفَذِهِ وَ كُلُّ عِلْمِكَ نَافِذٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعِلْمِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ قَوْلِكَ بِأَرْضَاهُ وَ كُلُّ قَوْلِكَ رَضِيٌّ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِقَوْلِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ مَسَائِلِكَ بِأَحَبِّهَا وَ كُلُّهَا إِلَيْكَ حَبِيبٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَسَائِلِكَ كُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَدْعُوكَ كَمَا أَمَرْتَنِي فَاسْتَجِبْ لِي كَمَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ شَرَفِكَ بِأَشْرَفِهِ وَ كُلُّ شَرَفِكَ شَرِيفٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِشَرَفِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ سُلْطَانِكَ بِأَدْوَمِهِ وَ كُلُّ سُلْطَانِكَ دَائِمٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِسُلْطَانِكَ كُلِّهِ .
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ مُلْكِكَ بِأَفْخَرِهِ وَ كُلُّ مُلْكِكَ فَاخِرٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمُلْكِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَدْعُوكَ كَمَا أَمَرْتَنِي فَاسْتَجِبْ لِي كَمَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عَلائِكَ بِأَعْلاهُ وَ كُلُّ عَلائِكَ عَالٍ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَلائِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ آيَاتِكَ بِأَعْجَبِهَا وَ كُلُّ آيَاتِكَ عَجِيبَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِآيَاتِكَ كُلِّهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ مَنِّكَ بِأَقْدَمِهِ وَ كُلُّ مَنِّكَ قَدِيمٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَنِّكَ كُلِّهِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَدْعُوكَ كَمَا أَمَرْتَنِي فَاسْتَجِبْ لِي كَمَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ وَ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَا [مِمَّا] أَنْتَ فِيهِ مِنَ الشَّأْنِ وَ الْجَبَرُوتِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكُلِّ شَأْنٍ وَ كُلِّ جَبَرُوتٍ اللَّهُمَّ وَ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَا تُجِيبُنِي بِهِ حِينَ أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ أَسْأَلُكَ بِبَهَاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ أَسْأَلُكَ بِجَلالِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ أَسْأَلُكَ بِلا إِلَهَ إِلا أَنْتَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَدْعُوكَ كَمَا أَمَرْتَنِي فَاسْتَجِبْ لِي كَمَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ رِزْقِكَ بِأَعَمِّهِ وَ كُلُّ رِزْقِكَ عَامٌّ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ
بِرِزْقِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عَطَائِكَ بِأَهْنَئِهِ وَ كُلُّ عَطَائِكَ هَنِي ءٌ ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَطَائِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِكَ بِأَعْجَلِهِ وَ كُلُّ خَيْرِكَ عَاجِلٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِخَيْرِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ بِأَفْضَلِهِ وَ كُلُّ فَضْلِكَ فَاضِلٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِفَضْلِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَدْعُوكَ كَمَا أَمَرْتَنِي فَاسْتَجِبْ لِي كَمَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْنِي عَلَى الْإِيمَانِ بِكَ وَ التَّصْدِيقِ بِرَسُولِكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ وَ الْوِلايَةِ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّهِ وَ الايتِمَامِ بِالْأَئِمَّةِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلامُ فَإِنِّي قَدْ رَضِيتُ بِذَلِكَ يَا رَبِّ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ فِي الْأَوَّلِينَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ فِي الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ فِي الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ فِي الْمُرْسَلِينَ اللَّهُمَّ أَعْطِ مُحَمَّداً الْوَسِيلَةَ وَ الشَّرَفَ وَ الْفَضِيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الْكَبِيرَةَ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ قَنِّعْنِي بِمَا رَزَقْتَنِي وَ بَارِكْ لِي فِيمَا آتَيْتَنِي وَ احْفَظْنِي فِي غَيْبَتِي وَ كُلِّ غَائِبٍ هُوَ لِي اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْنِي عَلَى الْإِيمَانِ بِكَ وَ التَّصْدِيقِ بِرَسُولِكَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَسْأَلُكَ خَيْرَ الْخَيْرِ رِضْوَانَكَ وَ الْجَنَّةَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ الشَّرِّ سَخَطِكَ وَ النَّارِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ احْفَظْنِي مِنْ كُلِّ مُصِيبَةٍ وَ مِنْ كُلِّ بَلِيَّةٍ وَ مِنْ كُلِّ عُقُوبَةٍ وَ مِنْ كُلِّ فِتْنَةٍ وَ مِنْ كُلِّ بَلاءٍ وَ مِنْ كُلِّ شَرٍّ وَ مِنْ كُلِّ مَكْرُوهٍ وَ مِنْ كُلِّ مُصِيبَةٍ وَ مِنْ كُلِّ آفَةٍ نَزَلَتْ أَوْ تَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي هَذَا الشَّهْرِ وَ فِي هَذِهِ السَّنَةِ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْسِمْ لِي مِنْ كُلِّ سُرُورٍ وَ مِنْ كُلِّ بَهْجَةٍ وَ مِنْ كُلِّ اسْتِقَامَةٍ وَ مِنْ كُلِّ فَرَجٍ وَ مِنْ كُلِّ عَافِيَةٍ وَ مِنْ كُلِّ سَلامَةٍ وَ مِنْ كُلِّ كَرَامَةٍ وَ مِنْ كُلِّ رِزْقٍ وَاسِعٍ حَلالٍ طَيِّبٍ وَ مِنْ كُلِّ نِعْمَةٍ وَ مِنْ كُلِّ سَعَةٍ نَزَلَتْ أَوْ تَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي هَذَا الشَّهْرِ وَ فِي هَذِهِ السَّنَةِ اللَّهُمَّ إِنْ كَانَتْ ذُنُوبِي قَدْ أَخْلَقَتْ وَجْهِي عِنْدَكَ وَ حَالَتْ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ وَ غَيَّرَتْ حَالِي عِنْدَكَ فَإِنِّي أَسْأَلُكَ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي لا يُطْفَأُ، وَ بِوَجْهِ مُحَمَّدٍ حَبِيبِكَ الْمُصْطَفَى وَ بِوَجْهِ وَلِيِّكَ عَلِيٍّ الْمُرْتَضَى وَ بِحَقِّ أَوْلِيَائِكَ الَّذِينَ انْتَجَبْتَهُمْ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَغْفِرَ لِي مَا مَضَى مِنْ ذُنُوبِي وَ أَنْ تَعْصِمَنِي فِيمَا بَقِيَ مِنْ عُمُرِي وَ أَعُوذُ بِكَ اللَّهُمَّ أَنْ أَعُودَ فِي شَيْ ءٍ مِنْ مَعَاصِيكَ أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِي حَتَّى تَتَوَفَّانِي وَ أَنَا لَكَ مُطِيعٌ وَ أَنْتَ عَنِّي رَاضٍ وَ أَنْ تَخْتِمَ لِي عَمَلِي بِأَحْسَنِهِ وَ تَجْعَلَ لِي ثَوَابَهُ الْجَنَّةَ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ يَا أَهْلَ التَّقْوَى وَ يَا أَهْلَ الْمَغْفِرَةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْحَمْنِي بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
@basoyazoohor
💠💠💠💠💠💠💠💠
*برو ای گدای مسکین در خانه علی زن*
*که نگین پادشاهی دهد از کَرَم گدا را*
💠💠💠💠💠💠💠💠
حضرت أَمِیر المُؤمِنِینَ عَلِي (صلوات الله علیه) فرمودند:
*«أَنَا الْمُتَصَدَّقُ بِالْخَاتَمِ.»*(١)
*«فَإِنِّي كُنْتُ أُصَلِّي فِي الْمَسْجِدِ فَجَاءَ سَائِلٌ فَسَأَلَ وَ أَنَا رَاكِعٌ، فَنَاوَلْتُهُ خَاتَمِي مِنْ إِصْبَعِي، فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِيَّ: ﴿إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ-مائده : ۵۵﴾.»*(٢)
«من کسی هستم که (در حال رکوع به سائل) انگشتری صدقه دادم.»
«من در مسجد نماز می خواندم، سائلی آمد و کمک خواست در حالی که من در رکوع بودم. پس انگشترم را از انگشتم به او دادم. در اين هنگام خداوند تبارک و تعالی در شأن من این آيه را نازل فرمود:
*«همانا ولی و سرپرست شما خدا و پیامبر است و کسانی که ايمان آوردند و نماز را به پا داشتند و در حال رکوع زکات دادند.»
📗منابع:
(١) الفضائل (لابن شاذان القمي)، صفحة ٨١، خبر مفاخرة علي بن أبي طالب (صلوات الله علیه) و فاطمة الزهراء (صلوات الله علیها)
(٢) بحار الأنوار، ج٣١، ص ۴۴۵، [٢٧] باب احتجاج أمير المؤمنين صلوات الله علیه علی جماعة من المهاجرين و الأنصار.
@basoyazoohor
💎مباهله؛ به روایت تصویر...👆
🤲اللهم عجل لوليك الفرج والنصر و العافیه
@basoyazoohor
4_5972008598950120830.mp3
2.06M
💎ماجرای مباهله
🎤حجةالاسلام بندانی نیشابوری
🤲اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج والنصر و العافیه
@basoyazoohor
🔰شان نزول سوره هل أتی و عظمت و مقام رفیع اهل بیت علیهم السلام در منابع اهل تسنن ...
🔸ضحاک، مجاهد، ابن جبیر، ابن مسعود، ابن عباس و جمع کثیری از اولین و بقیۀ اجیال از آخرین، همه اتفاق نموده و اجماع کردهاند بر این مطلب که نقل میکنم.
ولی من قضیه را از جار اللّٰه، محمود بن عمر زمخشری خوارزمی که از مفسرین اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم است، نقل میکنم:
👌عن ابن عباس رضی اللّٰه عنه - این یک نفر از آن عدۀ کثیره است - :
«حسن و حسین مریض شدند. پس پیامبر با عدهای از مردم به عیادت حسنین رفت. گفتند: ای ابالحسن! نذر کن بر فرزندانت (تا شفا یابند).
پس علی و فاطمه و فضۀ جاریه برای حسن و حسین نذر کردند که اگر از این مریضی خلاصی یابند، ایشان سه روز روزه بگیرند. پس آن دو بزرگوار شفا یافتند و هیچ چیزی با ایشان نبود، تا با آن روزه بگیرند. پس حضرت علی علیه السلام از شمعون خیبری یهودی سه صاع جو قرض گرفتند.»
🔸دنیا اینجا بیچاره میشود. کسی که اگر میخواست این خانه را پر از طلا و جواهر کند، قدرت داشت، در خانۀ او نانی نبود تا اینکه سه صاع جو از یهودی قرض گرفت.
👌 این اسلامی است که دنیا را منقلب میکند. این مدینۀ اسلامی است که عالم را به هم میزند.
👌رأس اسلام و مسلمین و اشرف بیت در مدینۀ فاضلۀ بشریّت در این حدّ از زندگی مادی است که باید قرض کند؛ آن هم قرض از یهودی خیبری. چه کسی نان را پخت؟
«پس حضرت فاطمه یک صاع را آرد کرده و پنج قرص نان به تعداد خودشان پختند و در مقابل ایشان نهادند تا افطار نمایند که ناگاه سائلی بر ایشان آمد و گفت: سلام بر شما اهل بیت محمّد! مسکینی از مسکینهای مسلمین هستم.»
🔸این را دقت کنید: شب اول، مسکینی از مساکین مسلمین
👈و شب آخر اسیری از اسرای مشرکین.
شقّ القمر و اعجاز اینجاست. این اول و آخر، یک دنیا بحث دارد.
👌شب اول، خویش و شب آخر، بیگانه.
مهم از این جهت است که همچون کسی قضیه را با این خصوصیات نقل کرده است. «مرا غذا دهید تا خدا شما را از غذاهای بهشت بدهد. پس ایشان ایثار نموده، آن مسکین را بر خود مقدم کردند و خوابیدند، در حالی که جز آب نیاشامیدند و فردا نیز روزه گرفتند.
پس هنگامی که شب نموده و غذا را پیش روی خود نهادند، یتیمی بر ایشان آمد. او را نیز بر خود مقدم داشته و ایثار نموده
👈و روز سوم نیز اسیری (از اسرای کفار) بر ایشان آمد، پس با او نیز چنین کردند.
چون صبح نمودند، علی دست حسن و حسین را گرفته و به سوی رسول خدا رو نمودند. چون رسول خدا ایشان را نگریست، از شدت گرسنگی مانند جوجهای به خود میلرزیدند!»
🔸کسی که درِ خیبر را کنده بود، خودش با دو طفلش در نزد رسول خدا از شدت گرسنگی چون جوجه میلرزیدند. آن کسی که عرش به هم بخورد، دل او تکان نمیخورد، قلب پیغمبر خاتم است. یعنی انسان کامل، شاه میوۀ درخت وجود.
منظره چه جور بود که یک چنین کسی تا دید، فرمود: «این حالی که در شما میبینم، بسیار بر من سخت است.» چقدر قضیه بزرگ است! چنین کسی با چنین لفظِ تعجبی بگوید: «بسیار بر من سخت است»! «وَ قَامَ»؛ برخاست. چرا برخاست؟
🔸مهم اینجاست. مطلب این است که من شما را دیدم، میوۀ عالم را چیدم. ما نمیفهمیم قضیه چیست؟ پیغمبر دارد میوۀ درخت خلقت را میچیند. دید اینها به ثمر رسیدند، ولی با این حال و با این وضع. برخاست که ببیند آن باقیمانده در چه حال است و مهم آنجاست!
برخاست و با ایشان رفت؛ لاحَوْلَ وَلاقُوَةَ إلّا بِاللّه! سه شبانه روز است که غذا نخوردهاند. در چنین حالی باید این زن افتاده باشد، ضعف کرده و در بستر باشد. «پس فاطمه را در محرابش یافت.»
این است میوۀ درخت وجود! در چه حالی در محراب است؟! «فاطمه را در محرابش یافت، در حالی که شکمش فرو رفته به پشت چسبیده بود.» مگر همین قدر است؟ «در حالی که شکمش فرو رفته به پشت چسبیده بود و چشمهایش گود افتاده بود! این منظره بر پیامبر سخت آمد! پس جبرئیل نازل شد.»
🔸اینجا بزنگاه مطلب است؛
«پس جبرئیل نازل شد و گفت: بگیر این را ای محمد! خداوند دربارۀ اهل بیتت بر تو تهنیت فرموده است.
پس سوره را بر آن حضرت قرائت نمود.» سورۀ هل أتی را برایش خواند.
«هَنَّأَکَ اللّه» یعنی چه؟ یعنی مبارک باد، مبارک باد، تو خاتمیت را به ثمر رساندی. درخت خلقت را به میوه نشاندی، چنین بیتی را پروردی تا چنین کاری بکند که صورت و کیفیتش این است، باطنش هم این است: «انما نطعمکم لوجه الله»
🔻بخشی از سخنرانی آیت الله وحید خراسانی ۲ آذر ۱۳۷۳.
📗منابع:
۱. تفسیر کشاف ج۴ ص۱۹۷
۲.تفسیر رازی ج۳۰ ص۲۴۴
۳.تفسیر بیضاوی ج۵ ص۴۲۸
۴.تفسیر ثعلبی ج۱۰ ص۹۹
@basoyazoohor
🔹 روز بزرگ مباهله در کتب اهل تسنن...
📝 ازجمله آیاتی که در شأن أهل بيت علیهمالسلام نازل شده و مخالفین مکتب تشیع نیز نتوانستند آن را انکار کنند، آیه شریف مباهله میباشد.
مسلم در کتاب صحیحاش!!! و حاکم نیشابوری در کتاب المستدرک علی الصحیحین، چنین نقل میکنند:
👈معاویه، سعد بن أبي وقاص را احضار کرد و از وی پرسید:
چرا به ابوتراب [از القاب امیرالمؤمنین عليهالسلام] دشنام نمیدهی؟
سعد گفت: به این دلیل که از رسول خدا [صلی الله علیه وآله] سه ویژگی در شأن ایشان شنیدم که باعث شده هیچگاه به ایشان دشنام ندهم.
هنگامی که آيه مباهله
" به آنها بگو: ما فرزندان خود را فرابخوانیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خود را دعوت کنیم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. "
نازل شد، رسول خدا [صلی الله علیه وآله] علی و فاطمه و حسن و حسین [علیهمالسلام] را به حضور طلبیدند و فرمودند:
بارپروردگارا! اینان اهل بیت من هستند.
@basoyazoohor
🔹کیفیت مباهله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با مسیحیان نجران ...
🔻۲۴ ذی الحجّة روزی است كه رسول خدا صَلَّی الله عليه و آله با نصارای نجران مُباهله كرد ،
و پیش از آنكه خواست مُباهله كند عبا بر دُوش مبارك گرفت و حضرت أمیرالمؤمنین و فاطمه و حَسَن و حسین عَلیهمُ السّلام را زیر عبا داخل نمود و فرمود:
پروردگارا هر پیغمبری را أهل بیتی بوده است كه مخصوص ترین خلق بوده اند به او ، خداوندا اینان أهل بیت منند پس از ایشان برطرف كن شكّ و گناه را و پاك كن ایشان را پاك كردنی ،
پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شأن ایشان آورد ، پس حضرت رسول صَلَّی الله عليه و آلِه آن چهار بزرگوار را بیرون بُرْد از برای مباهله .
چون نگاه نصاری بر ایشان افتاد و حقّیّت آن حضرت و آثار نزول عذاب مشاهده كردند جُراءَت مُباهله ننمودند و استدعای مصالحه و قبول جزیه نمودند .
👈و در این روز نیز حضرت أمیرالمؤمنین علیه السّلام در حال ركوع انگشتری خود را به سائل داد و آیه اِنَّما وَلِیُّكُمُ اللّهُ در شأنش نازل شد .
@basoyazoohor