💠کلید رمز عالم
🔹انسانی که پی به فلسفه خلقت ببرد کلید رمز عالم را خواهد فهمید. تمام عالم برای یک کلمه خلق شده. و آن هم انسان است ،خوب ،عالَم برای انسان خلق شده که چه بشود ؟این خیلی سؤال مهمی است، ما همیشه شنیده بودیم که ای انسان خلقت االشیا الجلک ، ما عالم را برای تو خلق کردیم اگر آدم تا نصف مسئله را بفهمد از عالم سوءاستفاده می کند می گوید مگر نه عالم برای من خلق شده پس بگذار غذا بخورم لباس بپوشم کیف دنیا را ببرم مگر نه عالم برای من خلق شده از چارپایان سواری بگیرم از گیاهان تغذی بکنم ، از طبیعت لذت ببرم. پس عالم برای که خلق شده؟! این کافی نیست باید بدانیم عالَم برای چه خلق شده؟ این رابه شما بگویم اگر در آیات و روایات تتبع کنید و خداوند حکمت را بر قلب شما جاری کند خواهید فهیمد که عالَم
برای عالِم شدن انسانها خلق شده هدف عالَم ، عالِم شدن انسان است هدف یک کلمه بیشتر نیست علم.
🔹 همه پیچیدگی و گسترش عالم فقط برای این است که انسان عالِم شود و گمشده ی خودش را در صفحه عالم پیدا کند. یکی از اساتید حرف قشنگی می زد می گفت: همه صفات خدا به علم و قدرت بر می گردد جالب این است که قدرت هم به خود علم برمی گردد یعنی علم ُ قدرت ساز است العلم ُ سلطان، انسانها به میزان علم شان توانایی هایشان باال می رود. دنیای غرب هم اگر بر دیگران تسلط دارد به واسطه علمش است با سو استفاده از علم یک سری ابزارهای تحکم ایجاد کرده اند. انسانها به میزانی که عالم اند از غذا خوردن لذت می بردند. برای اینکه مسئله برای شما ساده تر شود مثال روزی که از صبح کلاس بروید آن روز غذا خوردن ُ برای شما لذت بیشتری دارد.
🔹انسان باید این را بفهمد ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون یعنی ای لیعرفون ما شما را برای علم و معرفت خلق کردیم یک ً آیه دیگر صراحتا گفته ما شما را خلق کردیم که شما عالِم به ما بشوید. خدا َ وقتی حضرت آدم را خلق کرد او را با چه چیزی معرفی کرد؟ علم اآلدم االسما کلها در این آیه علت خلقت را بیان می کند علت خلقت این است که من به او تعلیم دادم، یک سری علوم داشتم به شما نمی توانستم تعلیم بدهم به این آدم تعلیم دادم کار علمی باید در اولویت هر انسانی باشد مخصوصا اگر آن انسان شیعه اهل بیت علیهم السلام باشد تکلیفش دوبرار است اهل بیت ما مهمترین خصوصیتشان علم بود .
🔹بزرگترین فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها علم بود. پس انسان اگر شیعه باشد تکلیفش دو برابر است چرا که اولیاء الهی همه در نهایت علم بودند اگر زیارت جامعه را مطالعه کنید سرتاسر از علم امام حرف می زند آنوقت زشت نیست شیعه ای کسب علم نکند. امام باقر عیله السلام می گوید اگر ببینم جوانی کسب علم نمی کند ناراحت می شوم به حدی که او را تنبیه می کنم و اگر این شیعه، طلبه یا یک دانشجوی مجاهد در راه نظام اسلامی در حال تالش باشد یا یک دانشجوی بسیجی باشد تکلیفش سه برابر می شود .
📋 گفتار هایی در تبیین نظریه تربیتی [رشد و حرکت]
#حرکت
#بصائر_تربیتی
@bassaer_ir
🏴مبحث سخنرانی : #نظام_ولایی [۱۰جلسه]
🔉 تبيين نظریه تربيتي و مدیریتی #جوان_مؤمن_انقلابی
📅 ایراد شده در محرم الحرام ۱۳۹۴
🕌 هیئت روضه الزهرا(س) اهواز
📌معرفی بحث :
▫️يكي از بزرگترين موانع موجود در تربيت ديني، ناآشنايي متولّيان تربيتي، با مباني اصيل ديني، و ارائه آن به صورت «كما هو حقه» است.
مهمترين مسئله، امر «ولايت» است؛ حقيقت و اساس دين و طريق جريان آن ولايت ميباشد، اما هنوز اين مسئله به منزلة اصليترين مبنا در دين، در ميان نخبگان علمي و تربيتي، به ظهور نيافته است. بنابراين، پرداختن به هرگونه تربيت ديني و الهي، جز با شناخت حقيقت ولايت، امكانپذير نيست!بر اين اساس، در اين مبحث سخنرانی ابتدا مفاهيم تربيت از ديدگاههاي مختلف مطرح، و مباحث ولايت، تربيت و مدیریت ولايي و مباني اصولي اين نوع تربيت و مدیریت ، ارائه و آنگاه آثار اين تربيت در زندگي انسان تبيين ميشود.
👈دریافت صوت ها از شبکه جامع بصائر:
📎 @bassaer_ir
11-sokhanrani1.mp3
13.48M
🔉 #نظام_ولایی
( تبيين نظریه تربيتي و مدیریتی #جوان_مؤمن_انقلابی )
📅 محرم الحرام ۱۳۹۴ (جلسه ۱)
🕌 هیئت روضه الزهرا(س) اهواز
#بصائر_تربیتی
#بصائر_اجتماعی
👈 دریافت صوت های کامل
📎 @bassaer_ir
New Microsoft Word Document.pdf
2.49M
💠نظام نامه تربیتی #مؤمن_انقلابی
🔹خلاصه ی سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین موسوی با موضوع #نظام_ولایی | جلسه ۱
#بصائر_تربیتی
#بصائر_اجتماعی
@bassaer_ir
💠منشاء حرکت
🔹پس فهمیدیم برای علم خلق شدیم و فهمیدیم علم یعنی حرکت. چه کار کنیم که حرکت کنیم؟ چرا نمی توانیم حرکت کنیم؟ چرا ما نمی توانیم مثل علامه طباطبایی در ظهر گرمای 50 درجه تابستان نجف ، بعداز نماز و نهار که انسان دوست دارد بخوابد از یک طرف شهر نجف به آن طرف شهر نجف پیاده حرکت کنیم فقط بخاطر یک استادی که وقت کلاس ریاضی به ایشان داده است نه فقه نه اصول نه فلسفه، بلکه ریاضی عالمه در خاطراتشان تعریف می کنند وقتی که خانه استاد می رسیدم با تمام لباس هایشان داخل حوض می رفتند و بعد وارد کالس می شدند اینقدرگرمای شهر نجف اذیت کننده بود. چرا شخصی مثل عالمه طباطبایی باید اینجوری باشد و ما صبح خوابمان بگیرد و نتوانیم به کالس برویم چرا ما نمی توانیم حرکت کنیم؟
🔹می دانید علتش چیست چون با دنیای تنگ و تاریکمان خو گرفته ایم چون دریچه ای از این دنیای تنگ و تاریک بر روی آن دنیا روشن و گسترده نداریم که بفهمیم چه دنیای کوچیکی داریم چون نور را ندیدیم چون نمی فهیم
که در ظلمتیم چون خالءهای خود را حس نمی کنیم به قول مرحوم صفایی چون ساخت خودمان و قدر خودمان و نیازهای خودمان را نمی شناسیم نمی دانیم چی هستیم و نمی دانیم چی می توانیم بشویم یه شخصی در اردوی
مشهد امسال پیش من آمد به او جمله ای گفتم به ظاهر روی آن شخص تأثیر گذاشت گفتم:اگر می خواهی به حرم بروی فقط به این فکر کن که چه می توانستی باشی و الان کجایی.
🔹من خودم گاهی وقتها که می نشینم و فکر می کنم که الان چی می توانستم باشم اگر یک سری کارها را ترک می کردم وسری کارها را انجام می دادم االن کجا بودم وقتی می بینم مرحوم صفایی این کتاب مسئولیت و سازندگی را در سن 18 سالگی نوشته و من تو سن سی سالگی هنوز نمی توانم مطالبش را بفهمم آنهم سی چهل سال بعد از آن 18 ً سال حقیقتا باید گفت (لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین). ما حقیقتا به خودمان ظلم کردیم.
🔹 قدر خود را نمی دانیم ، وقتی که قدر خود را
نمی دانیم برای چی حرکت کنیم؟ وقتی نمی دانیم در چه مخمصه ای مانده ایم؟ من همیشه به دوستان می گفتم هیچ کس نمی فهمد (خلصنامن النار یارب ) در دعای جوشن کبیر یعنی چه؟ این خالصنا من النار یعنی اینکه خدا یا ما را از دنیا ی جهل نجات بده این وضعیتی که در آن هستیم نار است.
🔹من که در خیابانها قدم می زنم بعضی مواقع اینقدر به زندگی خودم تأسف می خورم که چرا هندسه و ریاضی بلد نیستم می دانستم اگر بلد بودم لذت دیگری از عالم می بردم می دانستم اگر ریاضی و هندسه بلد بودم وقتی در خیابان راه میرفتم بجای اینکه به زیبای کاشی خیابان و خونه ها نگاه کنم به فرمولهای هندسه و ریاضی تفکر می کردم وقتی کسی مثل ابوریحان بیرونی لحظه مرگ هم سوال می کند برای این است که لذت حرکت را فهمیده است.
📋 گفتار هایی در تبیین نظریه تربیتی [حرکت و رشد]
▫️با محوریت اهمیت (کسب علم)
▫️بخش ۲
#حرکت
#بصائر_تربیتی
@bassaer_ir
21-skh-mosavi-nezam-velaie-2.mp3
24.46M
🔉 #نظام_ولایی
( تبيين نظریه تربيتي و مدیریتی #جوان_مؤمن_انقلابی )
📅 محرم الحرام (جلسه ۲)
🕌 هیئت روضه الزهرا(س) اهواز
#بصائر_تربیتی
#بصائر_اجتماعی
👈 دریافت صوت های کامل
📎 @bassaer_ir
New Microsoft Word Document.pdf
2.55M
💠نظام نامه تربیتی #مؤمن_انقلابی
🔹خلاصه ی سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین موسوی با موضوع #نظام_ولایی | جلسه ۲
#بصائر_تربیتی
#بصائر_اجتماعی
@bassaer_ir
🏴سلسله جلسات : #اکسیر_تربیت [۱۰جلسه]
🔉 جايگاه محبت به خدا و اولیای الهی در نظام معارف دینی
📅 ایراد شده در محرم الحرام
🕌 هیئت روضه الزهرا(س) اهواز
👈دریافت صوت ها از شبکه جامع بصائر:
📎 @bassaer_ir
بصائر| سید منصور موسوی
🏴سلسله جلسات : #اکسیر_تربیت [۱۰جلسه] 🔉 جايگاه محبت به خدا و اولیای الهی در نظام معارف دینی 📅 ایرا
📌معرفی بحث
هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ (جمعه ۲)
💠 خداوند متعال انبیاء و اهل بیت (علیهم السلام) را برای کلمه ای به نام تربیت انسان ها فرستاده که تربیت از یک فرآیند دو مرحله¬ای در این آیه تشکیل شده،تزکیه و تعلیم،تعلیم کتاب و حکمت، نه تعلیم علوم عادی،البته اگر علوم مادی ذیل حکمت بیایندکه البته آن بخش هایی از آن که ذیل حکمت می آیند اهل بیت (علیهم السلام) دخالت کرده اند.ولی این را متوجه باشید مسأله اصلی انبیاء و اهل بیت علیهم السلام تربیت انسان بوده، انسان می¬تواند تمام عالم را مدیریت کند اما خودش را نمی¬تواند مدیریت کند، انسان می¬تواند در تمام موجودات عالم تحول و پیشرفت ایجاد کند اما در خودش نمی¬تواند تحول و پیشرفت ایجاد کند، نیاز به یک ارتباط با عالم غیب دارد، فلسفه ارسال رسل در یک کلمه به نام تربیت جمع شده که یک کلمه تربیت از یک فرآیند دو مرحله¬ای به نام تزکیه و تعلیم ایجاد شده است.
💠 تربیت یک معنای رایج دارد و آن هم شکوفایی استعدادها است، وقتی می¬گویند یکی را باید تربیتش کنی یعنی باید استعدادهایی که در او نهفته است را شکوفا کنی،سوال؟ اهل بیت علیهم السلام برای تربیت کدام استعداد ما آمده¬اند؟ استعدادهای هنری ما؟ استعدادهای فنی ما؟
انسان پر از استعداد است ، اهل بیت علیهم السلام و انبیاء آمده¬اند که استعداد محوری انسان را شکوفا کنند،آن استعداد چیست؟ مهمترین استعداد و محوری¬ترین استعداد بشر که اهل بیت آمده¬اند آن را شکوفا کنند و تربیتش کنند استعداد خداوندگاری شدن است،خدایی شدن است، یعنی مظهر علم وقدرت خدا باشیم.
#اکسیر_تربیت
#بصائر_تربیتی
@bassaer_ir
1.mp3
20.09M
🏴سلسله جلسات : #اکسیر_تربیت
▫️ جايگاه محبت به خدا و اولیای الهی در نظام دینی
📅 ایراد شده در محرم الحرام /جلسه۱
🔊بخشی از مطالب صوت این جلسه را در ادامه می خوانید :
🔻مثل خدا شدن چطوری اتفاق می¬افتد؟ کی آدم مثل خدا می¬شود؟ موقعی که عبد خدا باشد،انسان موقعی مثل خدا می¬شود که عبد خدا شود یعنی ...
👈دریافت صوت ها از شبکه جامع بصائر:
📎 @bassaer_ir
💠مربی یعنی انسان ساز
🔻راه انسان سازی چیست؟
🔻بالاخره می خواهی مربی بچه ات بشوی!
🔻مهمترین کار مربی...
🔻یکی از خصوصیت های بارز کتب آقای صفایی حائری
🔹 اگر کسی انسان شناس نباشد و خودسازی نکرده باشد نمی تواند انسان سازی کند. بیا و انسان شناسی خود را درست بکن بالاخره می خواهی مربی بچه های خودت بشوی یا نه؟یا اینکه می خواهی بدهی مهدکودک تربیت کند؟می دانیدراه انسان سازی چیست؟ راه انسان سازیً را به نامحرم نگویید سوءاستفاده می کنند اصلا آنها بلدند، غربیها خوب می دانند. راه انسان سازی ، انسان سوزی است.
🔹 مربی ای که نتواند انسانها را بسوزاند این مربی نمی تواند آدمها را بسازد. مهمترین کار مربی سوزاندن آدماهاست آتشی به دلشان بیندازد که در آنها رشد و حرکت ایجاد کند و از وضع موجود خودشان بدشان بیاید. از اینکه نمی فهمند و از اینکه خیلی چیزها را نمیداند ناراحت باشند همۀ نکته همین است پس برای اینکه حرکت بکنیم .بایستی با دامنه جهل خود آشنا بشویم تا نفهمیم که چقدر جاهلیم و جهل چه مضراتی در زندگی ما ایجاد کرده به سمت علم و نور حرکت نمی کنیم.
🔹 خیلی اوقات آدم باید مطالعه بکند تا جهلش روشن شود نه برای اینکه مجهولاتش معلوم بشود. خیلی اوقات بایستی دریک سری جلسات شرکت کنیم برای اینکه جهل هایمان مشخص شود نه اینکه مجهولاتمان معلوم بشود این خیلی مهم است. مهمترین خصوصیت کتابهای آقایی صفایی این است آدم را با خودش درگیر می کند حرفهایش سؤالی است می گذارد تو با سؤال در گیر شوی اینکه بعد پاسخ رابگوید یا نه مهم نیست تو رابا خودت درگیر می کند. یکی از قشنگترین کتابهایش همین کتاب حرکت است که سخنرانی های سال 56 و 57 است.
🔹خودشان در این کتاب می گوید بعضی از انسانها مثل سنگ اند باید هل شان بدهیم تا حرکت کنند .چقدر می توان انسان ها را هل داد خودتان بایستی از وضع موجود خود خسته باشید، خودتان باید از باتالقی که در آن زندگی می کنید و از دنیای تنگ و تاریکی ً که برای خود ساخته اید خسته باشید تا بتوانید حرکت کنید. یک نظام نسبتادسته بندی شده ای را ایشان ارائه می دهد در مورد سیر حرکت انسان که هم برای خودشناسی و هم برای خودسازی و هم برای دگر شناسی مناسب است
📋 گفتار هایی در تبیین نظریه تربیتی [حرکت و رشد]
▫️با محوریت اهمیت (کسب علم و معرفت )
▫️بخش ۳
#حرکت
#بصائر_تربیتی
@bassaer_ir
31-skh-mosavi-nezam-velaie-3.mp3
29.53M
🔉 #نظام_ولایی
( تبيين نظریه تربيتي و مدیریتی #جوان_مؤمن_انقلابی )
📅 محرم الحرام ۱۳۹۴ (جلسه ۳)
🕌 هیئت روضه الزهرا(س) اهواز
👈 دریافت صوت های کامل
📎 @bassaer_ir