💠خودشناسی،مقدمه حرکت
🔻مولد باشیم ، نه محتکر ...
🔻آگاهی بدون حرکت ، از شما فرعون می سازد!
🔻ملاک خوشحالی ها و ناراحتی ها ؟
🔸ِ این جمله من را خیلی ترسانده و اذیتم کرده، به حق ِ حق قسم که مسئولیم و از ما کسی سؤال می کند. که به جوابهای ماواقف است و فرارهای ما را می شناسد. و با این خودشناسی که انسان می فهمد در جایی که هست نمی تواند بایستاد و باید حرکت کند همین باعث خودسازی او می شود یعنی خودشناسی مقدمه خودسازی است. حرکت مقدمه اش خودشناسی است تا انسان خود و نیازهای خود را نشناسد تا انسان اندازه ی خودش را نشناسد ساخت و ترکیب خودش را نشناسد نمی تواند حرکت کند. اینطور نیست که فقط بشنوید و بعد هم اگر شناختید و حرکت نکنید هیچ مشکلی پیش نیاید.
🔸کسانی که به اندازه ی تمام عمرشان آگاهی به دست آورده اند ولی به اندازه یک لحظه هم گامی برنداشته اند بدانند که همین آگاهی ها زنجیرهاشان می شود و آنها را خرد و خسته می کند. فقط مطلب می گیرید بر غرورتان افزوده می شود ولی هیچ حرکتی نمی کنید اینکه می بینید با باری از معلومات ومطالعات وآگاهی ها هر کدام چنان فرعونی شده ایم و آشکار و پنهان دعواها داریم به همین خاطر است که آگاهی یک عمر را به دوش گرفته ایم ولی حرکت یک لحظه را هم نداشته ایم باری که بازده نداشته باشد چه کمرها که نمی شکند! باشد که هرکدام از ما مولد باشیم نه محتکر .
🔸 ولی آدمی که کسب علم نمی کند فکر میکند یک جا ایستاده، هم از جامعه عقب می افتد وهم از علم عقب می افتد می گندد اما خوب حرکت بکند همین حرکت کردن کافی است ولی نمیشود بگوید چون هنگام حرکت خطا داشته ایم حرکت نمی کنیم. منظور اسالم هم همین است می گوید مقصود نباید این دنیا باشد اگر بفمهمیم که از این دنیا بزرگترید خودتان را با تنوع ها و مشغولیت های دنیا سرگرم نمی کنید باید بفهمیم بزرگتر از این دنیا هستیم،
🔸در دعا می خوانیم (مشغوله عن الدنیابحمدک وثنائک) یعنی در اشتغالم حمد و ثنای تو باشد یعنی ازدواج نکنم؟ نه یعنی ازدواج بکنم و بگویم الحمدهلل یاد تو باشم. یعنی ماشین که می خرم سوار ماشین که می شوم یاد تو باشم این تویی که من را مشغول کرده باشد وقتی اینجوری شد دیگه حرص نمی زنم ناراحت نمیشوم وقتم را تلف نمی کنم برای این دنیا. ملاک خوشحالی ها و ناراحتی این دنیا نمی شود رهبر عظیم انقلاب با آن همه مشغولیت هایشان می گویند شب تا مطالعه نکنم نمی خوابم این همه علما، ً مراجع و مسئولین مطالعه نکنند که اصال نمی توانند زندگی بکنند .
📋 گفتار هایی در تبیین نظریه تربیتی [حرکت و رشد]
▫️با محوریت اهمیت (کسب علم و معرفت )
▫️بخش ۹
#حرکت
#بصائر_تربیتی
@bassaer_ir
بصائر| سید منصور موسوی
💠برنامه ارسال و بازنشر سخنرانی های حجتالاسلام والمسلمین سید منصور موسوی ⚜سلسله جلسات #تفسیر قرآن
tafsir-02.mp3
35.08M
🔉 تفسیر #سوره_اسرا
📆 سال ۱۳۹۷
📌 جلسه : دوم
#دوشنبه_های_قرآنی
#بصائر_قرآنی
#تفسیر
👈 دریافت صوت های کامل
📎 @bassaer_ir
4_5902442876217854869.mp3
40.48M
🔉 مبحث #تنها_راه_آبادی_زندگی_بشر
📆سلسله جلسات محرم الحرام ۱۴۴۳
🕌تپه نور الشهدا (حرم شهدای گمنام )
2⃣جلسه دوم
🔹 شیطان کاری می کند که توجه شما به نداشته هایتان جلب شود
🔹نعمتی هایی که همیشگی هستند ، معمولا کمتر دیده می شوند
🔹محبت ؛ یک نعمت جادویی
🔹حکمت قربانی کردن امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان
🔹 راز یک زندگی لذت بخش چیست؟
#بصائر_اجتماعی
#بصائر_تربیتی
#محرم_1400
◾️دریافت فایل های صوتی جلسات از شبکه بصائر
@bassaer_ir
💠هنر مربی گری
📌قابل استفاده برای معلمان و مربیان تربیتی
🔻ما در حال حرکت هستیم وقتی می گوییم حرکت بکنید یعنی حرکت به سمت رشد داشته باشید. خود صرف کلمه حرکت برای ما مهم نیست آن اصراری که من داشتم گفتم اگر بروید فطرت خودتان را بشناسید ، قدر خودت را بشناسید نیازهای خودتان را بشناسید در نتیجه ضرورت حرکت را می فهمید منظور من از حرکت ، حرکتی است که به سوی رشد باشد. مربی دو هنر دارد اگر این دو هنر را داشت واقعا مربی است. یک اینکه بتواند متربی را به حرکت در بیاورد و جرقه ی حرکت را در وجودش بزند. دو اینکه بتواند حرکتش را جهت بدهد
🔻 در این معادله کجای آن بدست مربی است و کجا بدست متربی است؟ خود حرکت متعلق به متربی است . خود حرکت ربطی به مربی ندارد این مربی نیست که به جای نیرو حرکت می کند. خیلی اوقات مربی ها بجای متربی حرکت می کنند مثال مطلبی در ذهن خودتان نقش می بندد این بحث را می آیید به متربی انتقال می دهید بعد به متربی تحمیل می کنید. مربی نمی تواند به جای نیرو رشد کند نمی شود به جای نیرو حرکت بکند یعنی من جای تو نمازم هم بخونم؟!
🔻 ما بایستی این هنر را داشته باشیم که انسان سوزی کنیم ، سوخت حرکت را در انسانها ایجاد بکنیم. فقط ایجاد جرقه کار ماست شعله ور شدن با خود متربی است اگر پنبه ی کسی خیس باشد هر چقدر هم جرقه که چه عرض کنم اگر آتش هم بزنید این پنبه نمی سوزد اگر کسی دلش مثل یک پر کاه ناز باشد زود آتش میگیرد اما اگر کسی دلش مثل یک چوب سخت ومحکم باشد به این سادگی ها آتش نمیگیرد، دل باید آماده باشد اگر کسی دلش آماده شد ابوذر بی سواد بدلی می شود که پیامبر یک دفعه رشد عجیبی در او ایجاد کرد اما اگر دل آماده نبود پیغمبر هم نمی تواند کن فیکون کند عموی پیامبر تنها کسی است که در قرآن در مذمتش گفته است ( تبت یدا ابی لهب )
🔻نکته این است مادامی که انسان خودش تربیت نشود و خودش ِ زیاد و بارور نگردد ، مادامی که در خود انسان حرکتی به وجود نیاید هر نوع حرکتی، هر نوع تربیتی هر نوع باروری و زیاد شدنی جز به کم شدن انسان منتهی نمی شود .
📋 گفتار هایی در تبیین نظریه تربیتی [حرکت و رشد]
▫️بخش ۱۰
#حرکت
#بصائر_تربیتی
@bassaer_ir
New Microsoft Word Document.pdf
1.9M
💠نظام نامه تربیتی #مؤمن_انقلابی
🔹خلاصه ی سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین موسوی با موضوع #نظام_ولایی | جلسه ۷
#بصائر_تربیتی
#بصائر_اجتماعی
@bassaer_ir
13.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توبه کنیم از این عزاداري ها ...!
🛑 زینب (س) : خجالت نمیکشید برای ما ؛ فقط گریه میکنید...
#استوری
@bassaer_ir
هدایت شده از صوتی استاد موسوی | bassaer_mp3
80-skh-mosavi-nezam-velaie-8.mp3
12.81M
🔉 #نظام_ولایی
( تبيين نظریه تربيتي و مدیریتی #جوان_مؤمن_انقلابی )
📅 محرم الحرام (جلسه ۸)
🕌 هیئت روضه الزهرا(س) اهواز
#بصائر_تربیتی
#بصائر_اجتماعی
👈 دریافت صوت های کامل
📎 @bassaer_ir
🖼تعریفی بهتر ، از دین
🔖بهترین تعریف از دین این است که دین برنامه ای برای رساندن انسان به لقا پروردگارش است
🔻شماره : ۱
📚کتاب #کربلا_ادبستان_بندگی
#بصائر_تربیتی
#بصائر_اجتماعی
🔹 شبکه جامع مذهبی بصائر
@bassaer_ir
🔶تعریف دقیق رشد
📌 آگاهی زیاد برای انسانی که وسعت پیدا نکرده...
📌تفاوت امر به معروف و نهی از منکر با تربیت چیست؟
📌رشد کاریکاتوری ممنوع!
🔸رشد یا تربیت یعنی زیاد کردن و توسعه دادن وجود انسان. شما باید کاری بکنید خود متربی رشد بکند برای مثال خودش باید از لحاظ علمی واز لحاظ اجرائی رشد بکند اما این شخص حقیقتا دراو حرکتی ایجاد نشده وشما با این کارتان شاخ وبرگهایش را زیاد میکنید مدام چیزی را به او آموزش می دهید و تحمیل می کنید این باعث کم شدن او می شود و با این روند او کوچکتر می شود چرا که مقهورتر شده آگاهی زیاد برای انسانی که خودش زیاد نشده جز رنج ندارد این همان تعبیر رب عالم قد قتله جهله است.
🔸وقتی می گوییم انسان خودش باید زیاد شود یعنی رشد هماهنگ پیدا کند. نه اینکه دستش300 متر شود کله اش 200 کیلو شود مادامی که انسان رشد هماهنگ نداشته باشد و خودش زیاد نشده باشد هر نوع زیادتی و هر نوع تربیتی برایش رنج آور خواهد بود مرحوم صفائی می فرمائد: جهت حرکت باید رشد باشد رشد هم یعنی حرکت هماهنگ همه ی ارزش ها در وجود انسان. تعبیر آقای صفایی این است که جهت حرکت باید رشد هماهنگ باشد یعنی این زیاد شدن هماهنگ درتمام ابعاد انسان باشد.
🔸انسان نباید کاریکاتوری بزرگ شوند. تفاوت امر به معروف ونهی از منکر با تربیت فرق بین امر به معروف و نهی از منکر و تعلیم و تربیت چیست؟ در امر به معروف و نهی از منکر بنا نیست شما شخص را رشد بدهید امر به معروف برای صیانت از اجتماع است نه برای اینکه کسی را هدایت بکنیدمثال کسی یک گناه علنی کرده یا یک ترک واجب علنی انجام داده شما موظفی هستید برای صیانت از اجتماع به او تذکر بدهید اگر اصلاح شد فبها با یک تیر دو نشان زده اید ولی اصل عمل امر به معروف و نهی از منکر متعلق به زمانی است که شما بخواهید از اجتماع محافظت بکنید.
🔸مثال تذکر دادن به انسان گناهکار مثال کسی است که دارد کشتی را سوراخ می کند. هر کدام از امربه معروف ونهی از منکر وتربیت جایگاه خاص خودشان را دارند اینکه میگویند (فذکر ً ان نفعت الذکری وذکر فان الذکری تنفع المومنین) این ذکر هم اصطلاحا یک جرقه است وقتی شخصی را با عملتان یا با زبانتان یادآوری میکنید مثلا در مجلسی نشسته اید ودیگران مشغول حرف های بی فایده هستند نزدیک نماز شب است شما بلند میشوید نماز شب می خوانید وبا این عملتان تذکر می دهید این یک جرقه ای ایجاد می کند اگرشخص مقابل شما باروتش خیس نباشد شعله می گیرد ولی در تربیت شما میخواهید یک انسان را تربیت بکنید و به حرکت دربیاورید نمی توانید به یک تذکر بسنده بکنید یا با تعلیم تمامش بکنید .
📋 گفتار هایی در تبیین نظریه تربیتی [حرکت و رشد]
▫️بخش ۱۱
#حرکت
#بصائر_تربیتی
@bassaer_ir
4_5908812789459192076.mp3
36.1M
🔉 مبحث #تنها_راه_آبادی_زندگی_بشر
📆سلسله جلسات محرم الحرام ۱۴۴۳
🕌تپه نور الشهدا (حرم شهدای گمنام )
3⃣جلسه سوم
📌خودخواهی عامل اصلی تلخی زندگی
📌مؤثرترین درمان برای درد خودخواهی
📌کربلا مظهر تقابل با خودخواهی
📌نهایت خودخواهی انسان چیه؟
#بصائر_اجتماعی
#بصائر_تربیتی
#محرم_1400
◾️دریافت فایل های صوتی جلسات از شبکه بصائر
@bassaer_ir