#شبهات_وهابیت_علیه_ائمه
💢اگر حضرت علی(ع) و بقیه امامان نسبت به زمان و مکان #شهادت خود علم و آگاهی داشتند، پس چرا خودشان به سمت مرگ میرفتند؟
#پاسخ
✅نکته اول
اين كه پيامبران و ائمه عليهم السلام علم غيب داشتند، از ضروريات مذهب حق است و با دلايل قطعي از كتاب و سنت و عقل قابل اثبات است ؛ از جمله ميدانستند كه كي شهيد ميشوند، چه كسي آنها را به شهادت ميرساند و ...
✅نکته دوم
بايد به اين نكته اساسي توجه كرد كه پيامبران و ائمه عليهم السلام در زندگي اجتماعي خودشان و ظيفه داشتند كه همانند انسانهاي معمولي رفتار كنند و وظيفه نداشتند كه به علم باطني و دانشي كه خداوند به آنها اعطاء كرده بود ، عمل كنند ؛ مثلاً پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم با اين كه علم غيب داشتند؛
اما در قضاوتهاي خود در بين مردم به علم #غيب عمل نميكردند؛ بلكه بر طبق موازين شرعي ، از مردم شاهد و بينه ميخواستند و شاهد و بينه بر طبق ادعاي هر كس بود، به نفع او رأي ميداد؛
چنانچه مرحوم كليني رحمت الله عليه در كتاب شريف #كافي اين #روايت صحيح السند را نقل ميكند:👇👇
✅من در ميان شما با استناد به شاهد و يمين قضاوت ميکنم . برخي از شما در اثباتادعاي خود از ديگري زيرکتر است ؛ پس هر كدام از شما اگر از مال برادرش چيزي را به سود او گرفتم و بهاو دادم [ در حالي كه خود شما ميدانيد كه مال شما نيست ] آن مال همانند پارهاي از آتش است
✅مقصود اين است كه من وظيفه ندارم بر طبق علم باطني خودم كه خداوند به من داده است، در ميان شما قضاوت كنم، من بر طبق بينه، شاهد و يمين قضاوت ميكنم و هر كس بر ادعاي خويش دليلي داشت به سود او رأي خواهم داد؛ چه آن شخص راست بگويد يا دروغ ؛ اما اگر كسي زرنگتر بود و توانست بر ادعاي خويش بينه و شاهدي فراهم كرد و مال برادرش را به ناحق غصب كند ، آن قطعه از مال براي او قطعهاي از آتش جهنم خواهد بود.
در #نتيجه ائمه عليهم السلام و ظيفه دارند كه همانند مردم عادي و همانند يكي از آنها زندگي كند . اگر قرار باشد كه امام عليه السلام به علم الهي خود، حدود، ديات قصاص و... را اجرا كند، نظام اجتماعي به هم خواهد خورد.
✅ضمن اين كه ائمه عليهم السلام براي تمامي مردم در تمامي شئونات زندگي الگو و نمونه هستند و مردم نيز وظيفه دارند كه به آن بزرگواران اقتدا كرده و از نحوه زندگي آنها الگو برداري كنند، اگر قرار باشد كه آنها زندگي غير عادي داشته باشند و بر طبق علم غيب رفتار كنند نميتوانند براي مردم الگو باشند و مردم نميتوانند از آنها الگو برداري كنند.
📚الكافي ج 7 - ص 414
📚تهذيب الأحكام - ج 6 - ص 229
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️غذای مانده بین دندان ها در حال روزه
🔷س 105: در یکی از روزهای ماه رمضان روزه گرفتم ولی دندانهایم را مسواک نزدم، و بدون اینکه باقیمانده غذاهای لابلای دندانها را عمداً ببلعم، خودبخود بلعیده شده است. آیا قضای روزه آن روز بر من واجب است؟
✅ج: اگر علم به وجود باقیمانده غذا در بین دندانهایتان و یا علم به رسیدن آن به حلق نداشته اید و فرو رفتن آن هم عمدی و با التفات نبوده، قضای روزه بر شما واجب نیست.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
♦️کاربران اینستاگرام ۶۳ درصد بیشتر از سایرین احساس بدبختی میکنند
🔹نتایج تحقیقات انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا حاکی از آن است که اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است و کاربران این شبکه اجتماعی بسیار بیشتر از کاربران دیگر شبکهها احساس بدبختی میکنند.
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️کارهایی که بر جنب حرام است:
1⃣مس خط قرآن و اسما و صفات مخصوص ذات باری تعالی و همچنین به احتیاط واجب نامهای انبیای عظام و ایمهی معصومین (ع)
2⃣ورود به مسجد الحرام و مسجد النبی (ص)، هر چند از یک در داخل و از در دیگر خارج شود.
3⃣توقف در مساجد دیگر، ولی اگر از یک در وارد و از در دیگر خارج شود مانع ندارد.
4⃣گذاشتن چیزی در مسجد.
5⃣خواندن خصوص آیات سجده از سوره هایی که سجدهی واجب دارند، ولی خواندن سایر آیات از این سورهها اشکال ندارد.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
#پاسخ_شبهات
اگرشراب در اسلام به دستور خدا حرام است، پس چرا در آیات قرآن خداوند به بهشتیان #شراب را پاداش و وعده میدهد؟
✅پاسخ
شراب دنیایی با شراب آخرت گرچه در نام مشترک هستند، امّا این تنها اشتراک لفظی است که ماهیتاً 180 درجه با هم تفاوت دارند؛ زیرا شراب دنیایی رجس و پلید است، اما شراب بهشتی در دنیای واپسین پاک و طهور و از نعمت های الاهی به بندگان شایسته اش است، از این رو است که می بینیم پیامبر (ص) علی (ع) می فرماید: یا على! کسى که شراب را براى غیر خدا ترک کند خداوند از شراب بهشتى که مهرشده به مُشک است به او می نوشاند، پس على (ع) عرض کرد حتی اگر این ترک براى غیر خدا باشد؟
حضرت فرمود: آرى به خدا سوگند، کسى که براى حفظ سلامتى خود شراب را ترک کند خداوند از او قدردانى نموده و جزاى خیر به او می دهد.
📚طرائف الحکم، ج 2، ص 189
حرام عبارت است از چیزی که #شارع_مقدس(خدا) از آن نهی کرده باشد و حلال عبارت است از چیزی که در مورد آن نهیی از جانب شارع نرسیده باشد و خداوند ارتباط زن و مرد را به طور مطلق منع ننموده، بلکه خارج از محدوده شرع را منع و حرام نموده است، پس اگر در بهشت نیز در موردی ارتباط رن و مرد را خداوند اجازه داد این یعنی جواز و مشروع بودن این عمل، پس حرام نمی باشد.
بنابراین با توجه به این نکات به نظر می رسد، مقایسه مسائل و احکام دنیا با عالم آخرت چندان درست نباشد.
سوال :آيا چرخاندن انگشتر در قنوت نماز به سمت كف دست مستحب است؟
فقهای عظام مي فرمايند :که این کار در هنگام قنوت نماز،نه تنها استحباب ندارد ؛ بلكه اگر به قصد ورود و جزء نماز باشد بدعت و حرام است ، مگر این که به قصد ثواب مطلق (بدون جزئیت در نماز) باشد.
آيت الله خامنه اي:
نه مستحب است و نه واجب؛ بلكه وجاهت چنين عملى شرعاً ثابت نيست.[سايت معظم له]
آیت الله مکارم شیرازی:
چنین چیزی در دستورات شرع وارد نشده است، ولی نماز را باطل نمی کند، بهتر است آن را ترک کنید. [سايت معظم له]
آیت الله فاضل لنکرانی (ره) می گوید:
برای عمل مورد سؤال در خصوص قنوت روایتی به نظر نرسیده است. [جامع المسائل، سؤال 355، ص103]
آيت الله بهجت:
اصل عمل وارد شده است و در حال قنوت، بدون قصد ورود مانعى ندارد.[ يعني در قنوت مستحب نيست] [استفتاءات ؛ج2، ص: 203]
حتي بعضي از فقها نگاه كردن به انگشتري كه از سنگ زينتي مثل عقيق و فيروزه و ... باشد را در قنوت مكروه مي دانند