📣 در راستای اهمیت موضوع جوانی جمعیت
👈 در مطب ، ویزیت فرزندان چهارم و بعد از آن تا دو سالگی رایگان بوده
و مهمتر اینکه نیاز به گرفتن نوبت از قبل نمی باشد و می توانند بدون رزرو نوبت مراجعه کنند
@dfasihi
هدایت شده از سیاسی و عبادی
💠 فرازی از دعای بیستم #صحیفه_سجادیه (۲۴)
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِی صِحَّةً فِی عِبَادَةٍ، وَ فَرَاغاً فِی زَهَادَةٍ، وَ عِلْماً فِی اسْتِعْمَالٍ، وَ وَرَعاً فِی إِجْمَالٍ. اللَّهُمَّ اخْتِمْ بِعَفْوِک أَجَلِی، وَ حَقِّقْ فِی رَجَاءِ رَحْمَتِک أَمَلِی، وَ سَهِّلْ إِلَی بُلُوغِ رِضَاک سُبُلِی، وَ حَسِّنْ فِی جَمِیعِ أَحْوَالِی عَمَلِی.
🌷 بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا سلامتی ای که در عبادت، و فراغتی که در زهد مصرف شود، و دانشی که به کار بندم، و خصلت پارسایی توأم با میانه روی روزی کن. الهی حیاتم را با عفو خود پایان ده، و آرزویم را به رحمتت صورت تحقق ده، و راههای رسیدن به خشنودیت را بر من هموار ساز، و در همه حال اعمالم را نیکو گردان.
📗 دعای بیستم صحیفه سجادیه
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از سیاسی و عبادی
💠 مبانی حجاب(۱)
۱- مبنای قرآنی حجاب:
✍ آیات مربوط به حجاب عموما در دو سوره نور و سوره احزاب آمده است و در آنها به ابعاد و حدود پوشش زنان اشاره شده است.
🔹در آیه ۳۲ سوره احزاب دستوراتی در خصوص نحوه سخن گفتن و نوع پوشش زنان آمده است.
🔸 شهید مطهری در این باره می گوید:
"علت اینکه در اسلام دستور پوشش، اختصاص به زنان یافته این است که میل به خودنمائی و خودآرائی مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار است و زن شکارچی... . بنابراین انحراف "تبرج" و برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است."
🔹در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور نیز دستوراتی در خصوص حجاب، خطاب به زن و مرد آمده است.
🔸استاد مطهری ذیل آیات مذکور می گوید: "خلاصه این دستور این است که زن و مرد نباید چشم چرانی کنند و نباید به قصد لذت بردن به یکدیگر نگاه کنند. برای زنان یک وظیفه مخصوص نیز مقرر فرموده و آن این است که بدن خود را از مردان بیگانه بپوشانند و به هیچ وجه و هیچ صورت و با هیچ شکل و رنگ و بهانه ای کاری نکنند که موجبات تحریک مردان بیگانه را فراهم کنند".
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از سیاسی و عبادی
💠 به مناسبت روز بزرگداشت فقیه و متکلم شیعی، شیخ مفید(ره)
✍ محمد بن محمد بن نُعمان (336ق-411ق)، مشهور به شیخ مُفید، سال 336 ق، در قريه سويقه در ده فرسنگى شمال بغداد، دیده به جهان گشود. وی از علمای برجسته ی امامیه است که مکتب کلامی شیعه، در عصر او به اوج کمال رسید.
✅ از مسائل بسیار مهم در خصوص شیخ مفید که نشان از جایگاه رفیع او در بین عالمان شیعه دارد آن است که او در طول سه سال، مشرف به دریافت سه نامه از محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شده است.
✅ امام زمان(عج) در این نامه ها او را اینگونه خطاب می کند:
1- للاخ الاعزا السدید الشیخ المفید: برادر عزیز و استوار شیخ مفید.
2- سلام علیک ایهاالعبد الصالح الناصر للحق الداعی الیه. سلام بر تو ای بنده شایسته خدا و ای یاری دهنده حق و دعوت کننده بسوی آن.
✅ شیخ مفید شاگردان بسیاری تربیت نمود. که از آن جمله سید رضی و سيد مرتضی علم الهدی، شيخ طوسى و نجاشی از جمله آنانند.
بنابر نقل شيخ طوسى، شاگرد برجسته ی شيخ مفيد، وى بالغ بر 200 عنوان كتاب تأليف نموده است. نجاشی 171 جلد كتاب از تالیفات شیخ را ذكر كرده است.
✅ شیخ مفید در سال 413 در بغداد، پس از 77 سال تلاش و خدمت ارزنده درگذشت. سید مرتضی علم الهدی بر او نمازگزارد و در حرم مطهر امام جواد علیه السلام پائین پای آن حضرت و نزدیك قبر استادش ابن قولویه مدفون گردید.
---------------------------
📚 فقهاي نامدار شيعه، صفحه 53.
رجال نجاشی، ص 400 تا 403.
مفاخر اسلام، علی دوانی، ج ۳، ص ۲۴۱٫
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از سیاسی و عبادی
❓توقیع به چه معناست؟
✍ توقیع در لغت، نامه را نشان کردن است(۱) و در اصطلاح به نامهها و نوشتههای امامان به ویژه امام مهدی (عج)، گفته میشود که به خط خودِ امام بوده است. از دلایل این مطلب را، وجود مهر امام (عج) در نوشته و یا تأکید امام (عج) بر نگارش نامه به دست خود شمردهاند.
✅ واژه توقیع نخستین بار در روایتی از امام کاظم(ع) دیده شده؛ که در پاسخ به سوالی به دست خط خود پاسخ داده اند. با همین ترکیب و در همین معنا در چند روایت از امام رضا(ع) نیز به کار رفته است و پس از آن اصطلاح توقیع گسترش یافت. یادداشتهای مستقل امام زمان(عج)، که مسبوق به پرسش نبوده نیز، با عنوان توقیع شناسانده شده است.
✅ شیخ طوسی به نقل از راوی یک توقیع، این جمله را در کتاب خود نقل کرده است: «در پاسخ نوشته آنان، به خط امام زمان علیه السلام وارد شده است که: به نام خداوند بخشنده مهربان؛ خداوند ما و شما را از گمراهی و فتنهها سلامت بخشد و به ما و شما روح یقین عطا کند و ما و شما را از عاقبت بد پناه دهد!...».(۲)
پی نوشت:
۱.علیاکبر دهخدا، لغتنامه، ج5، ص7145.
۲.کتاب الغیبه، ص 285.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از سیاسی و عبادی
♻️ سالروز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
✍ حضرت زینب (س) بنابر قول مشهور در پنجم جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجری در مدینه به دنیا آمد.
✅ این اسوه صبر و استقامت در طول زندگی با مصائب زیادی روبرو شد. اما حضور ایشان در کربلا و دیدن آن صحنه های دلخراش و از دست دادن برادران و فرزندان و فرزندان برادر از همه مصائب دردآورتر و ناگوارتر بود. چرا که در یک روز همه عزیزانش خصوصاً برادرش امام حسین علیه السلام را از دست داد.
✅ شهید مطهری » در این رابطه می نویسد:«در حماسه حسینی آن کسی که بیش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، خواهر بزرگوارش زینب سلام الله علیها بود».(۱)
✅ علم و سخنوری، صبر و بردباری، فصاحت و بلاغت، زهد و عبادت، شجاعت و سخاوت از ویژگیهای برجسته این نفس زکیه بود.
✅از امورى كه بيانگر اوج مقام ارجمند زينب (س) است، اينكه امام حسن مجتبى (ع) در شان او خطاب به او فرمود:
🌷 «اِنَّکِ حَقّاً مِنْ شَجَرَهِ النُّبُوَّهِ وَ مِنْ مَعْدَنِ الرِّسالَهِ»؛ به درستی تو از درخت نبوت و از معدن رسالت مى باشى.(۲)
🌺 و امام سجاد (ع) در حق ایشان فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة»
«اى عمّه! شما الحمد للّه بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى كه بشرى تو را تفهیم ننموده است».(۳)
_________________
(۱) حماسه حسینی، ج ۲، ص ۲۲۵.
(۲) ریاحین الشریعه، ج 3، ص 76.
(۳) بحار الأنوار ؛ ج ۴۵ ، ص ۱۶۴.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از سیاسی و عبادی
💠 برخی از فضایل و مناقب حضرت زینب(س)
1⃣ علم و سخنوری:
سخنان و خطبههای آن حضرت در کوفه و همچنین در دربار یزید، که همراه با استدلال به آیات قرآن بود، بیانگر دانش و حد اعلای فصاحت و بلاغت او بود. شهید مطهری در این رابطه می نویسد:
«خطابه ای كه حضرت زینب در مجلس یزید خوانده است از خطابه های بی نظیر دنیاست».(۱)
🌷 امام سجاد(ع) در تأیید مقام علمی زینب(س) فرمود: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» الحمدلله،(۲)
تو دانشمند و عالمه ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد می باشی».
2⃣ عبادت:
حضرت زینب کبری (س) شبها به عبادت میپرداخت و در دوران زندگی، هیچگاه تهجّد را ترک نکرد. آنچنان به عبادت اشتغال ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد. شب زندهداری وی حتی در شب دهم و یازدهم محرم، ترک نشد.
ارتباط حضرت زینب (س) با خداوند آنگونه بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود:
🌷يَا اُختَاه، لَا تَنسِينِی فِي نَافِلَة الَّليل «خواهرم! مرا در نماز شب، فراموش نکن.»(۳)
3⃣ صبر و استقامت:
در روز عاشورا، هنگام دیدن پیکر خونین برادرش چنین گفت:
🌹"الهی تقبل منا هذا القربان؛ خدایا! این قربانی را از ما بپذیر."(۴)
و در روایتی دیگر آمده، عرض کرد:
"اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان؛ خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر!".
4⃣ فداکاری:
وی بارها جان امام سجاد(ع) را از مرگ نجات داد؛ از جمله در مجلس ابن زیاد، پس از احتجاج امام سجاد(ع) با ابن زیاد، وی دستور کشتن امام را صادر کرد. در این هنگام حضرت زینب فرمود: "فان کنت عزمت علی قتله فاقتلنی معه".
اگر خواستی او را بکشی مرا هم با او بکش.(۵)
(۱) شهید مطهری، فلسفه اخلاق، ص ۵۹.
(۲) بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۱۹۹.
(۳) عوالم العلوم، ج ۱۱، ص۹۵۴.
(۴) مقتل الحسین، ص ۳۷۹.
(۵) لهوف، چاپ سوم، ص ۲۲۸.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از سیاسی و عبادی
💠 مبانی حجاب(۲)
۲- مبنای قرآنی حجاب
✍ در آیه ۵۹ سوره احزاب نیز به موضوع حجاب اشاره شده است و فرماید:
☀️ "یا أَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِک وَبَنَاتِک وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِک أَدْنَىٰ أَن یعْرَفْنَ". (احزاب، ۵۹)
اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرىهاى بلند بر خود بيفكنند، اين (عمل) مناسبتر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.
🔹«جلابیب» در این آیه به حجاب کامل اشاره دارد که می توان گفت به همین چادر امروزی که سر و گردن و حجم بدن زن را کاملا فرا می گیرد مرتبط می شود. مقام معظم رهبری در این باره فرموند: "این مساله حجاب و محرم و نامحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن همه بخاطر اینست که قضیه عفاف در این بین سالم نگه داشته شود. اسلام به مساله عفاف زن اهمیت می دهد. البته عفاف مرد هم مهم است.
🔸 عفاف مخصوص زنان نیست مردان هم باید عفیف باشند. منتها چون در جامعه مرد بخاطر قدرت و برتری جسمانی می تواند برخلاف تمایل زن رفتار نماید روی عفت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است."
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
#پرسش_پاسخ_های_قرآنی
⁉️.آرزوها و روشهاى دشمن براى بى دين كردن مردم،كدام است؟
پاسخ: ١.علاقهى جدى به انحراف مؤمنان دارد: «وَدَّتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ» ١
٢.حق را با باطل مشتبه مىسازند: «يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ» ٢
٣.آگاهانه حقايق را كتمان مىكنند: «وَ تَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» ٣
٤.تظاهر به ايمان و عوامفريبى دارند؛مثلاً در آغاز روز ايمان مىآورند و در آخر روز كافر مىشوند: «آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اكْفُرُوا آخِرَهُ» ٤
در تفسير مىخوانيم:دوازده نفر از دانشمندان يهود،صبح اسلام آوردند و غروب از دين برگشتند تا هم در مسلمانان ترديد ايجاد كنند و هم به همكيشان خود بگويند:اگر اسلام خوب بود،ما بر آن پابرجا مانده بوديم.
٥.بودجههايى را هزينه مىكنند: «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللّهِ» ١
٦.در رهبرى ايجاد شبهه مىكنند: «أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ» ٢
٧.از غفلت و جهل مردم استفاده مىكنند،چشم بندى علمى مىكنند: «يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتابِ» ٣مطالب خود را چنان بيان مىكنند تا ديگران را به اشتباه انداخته،گمان كنند كتاب آسمانى است.
٨.تبليغات و نهى از رو در رويى با حق و حقيقت؛بزرگان يهود براى جلوگيرى از گرايش يهوديان به آنان مىگفتند: «لا تُؤْمِنُوا إِلاّ لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ
📚پرسش ها و پاسخ های قرآنی - 2، صفحه 9
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکته تفسیری صفحه ۴:
فقط یک سوره بیاورید!:
حدود 1400 سال پیش، مردی در مکه به پا خاست و ادعا کرد که از سوی خدا برای مردم دنیا برنامه ی سعادت و خوشبختی آورده است و برای اثبات ادعایش، کتابی را به مردم عرضه کرد. آری؛ کسی که در تمام عمرش نه یک کلمه خوانده و نه یک خط نوشته بود، با خود کتابی آورد و ادعا کرد که این کتاب از جانب آفریدگار جهان است. همه شگفت زده شدند. برخی او را دروغگو شمردند و ادعایش را یک دروغ بزرگ خواندند؛ ولی آن کتاب که 114 سوره داشت، آنان را به مبارزه دعوت کرد و از آنان خواست که اگر راست می گویند و اعجازی در کار قرآن نیست، همه دست به دست هم دهند و فقط یک سوره مانند سوره های آن بیاورند؛ فقط یک سوره! شما چه فکری می کنید؟ اگر دشمنان قسمخورده ی قرآن و پیامبر که حاضر بودند در راه دشمنی با اسلام، جان خود را هم بدهند، می توانستند، یک سوره بیاورند، آیا دیگر به خود زحمت لشکرکشی و جنگ و دعوا می دادند؟ بی شک اگر می توانستند، یک سوره می آوردند و بساط قرآن را در هم می پیچیدند. البته بیکار هم ننشستند؛ ولی تیرهایشان به سنگ خورد.
بد نیست یکی از شاهکارهای آنان را با هم بخوانیم. این سوره ی ساختگی، از مسیلمه ی کذّاب است که در زمان پیامبر اسلام، خود را پیامبر معرفی کرد: «قسم به دهقانان و کشاورزان. قسم به دروکنندگان. قسم به جداکنندگان کاه از گندم. قسم به خمیرکنندگان. قسم به پزندگان نان. قسم به تَریدکنندگان (که در غذایشان نان ریز می کنند). قسم به کسانی که لقمه های چرب و نرم برمی دارند.»؛ یا اینکه گفت: «ای قورباغه، دختر قورباغه! آنچه می خواهی، صدا کن! نیمی از تو در آب و نیم دیگر در گل است. نه آب را گل آلود می کنی و نه جلوی آب خوردن کسی را می گیری.» [1]
آری، 1400 سال است که خورشید قرآن در آسمان عقل و خرد می تابد و هیچ ابر تیرهای نتوانسته است از نورافشانی آن جلوگیری کند. قرآن، معجزه ی آخرین و بزرگترین پیامبر خداست. بنابراین، از تمام معجزات پیامبران گذشته بزرگتر است و چون حضرت محمّد صلوات الله علیه ، پیام آور خدا به سوی همه ی مردم جهان تا روز قیامت است، این کتاب آسمانی تا پایان دنیا دلیل برحق بودن او خواهد بود.
پیش از نزول قرآن، فن سخنوری و شعر و شاعری در میان مردم عرب به اوج رسیده بود و آنان خود را خدایگان سخن می پنداشتند؛ امّا با ظهور قرآن، سخنوران عرب در حیرت فرو رفتند و شاهکارهای ادبیشان تحت الشعاع نور قرآن قرار گرفت. البتّه قرآن، غیر از جنبه ی ادبی، از جهات دیگر نیز معجزه شمرده می شود. قرآن، کامل ترین کتاب برای هدایت انسانهاست و بی شک هیچ کتابی مانند قرآن، موضوعات و مسائل گوناگون هستی و گذشته، حال و آینده ی جهان را بازنگفته است. قرآن، به تمام نیازهای بشر توجّه کرده و چیزی را از قلم نینداخته است. علاوه بر این، قرآن حوادثی را پیشگویی کرده که همگی به وقوع پیوسته اند؛ حوادثی مانند پیروزی رومیان بر ایرانیان و فتح مکّه. همچنین قرآن به مطالب علمی مهمی اشاره کرده که با گذشت زمان و پیشرفت علوم، پرده از چهره ی برخی از آنها برداشته شده است.[2] اکنون قرآن، این معجزه ی جاوید آخرین پیامبر خدا، در دستان ماست و این ما هستیم که باید راه و رسم زندگی را از آیات درخشان آن بیاموزیم.
[1] . تفسیر نمونه ج 1 ص 135
[2] . برای اطلاع بیشتر ر.ک به تفسیر المیزان، ج 1، ص 58 (الکلام فی الاعجاز و اعجاز القرآن)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#دقایقی_باقرآن
🌸 در یک نظام حقوقی، آزادی ها دارای انواع و اقسامی است. به برخی از آنها اشاره می گردد:
🌺 الف) آزادی عقیده: كسی حق ندارد عقیدۀ خویش را بر دیگران تحمیل نماید، خداوند متعال می فرماید: «لَا إِكْرَاهَ فِی الدِّینِ» (سوره بقره/256)؛ در دین اكراهی نیست. بنابراین اسلام به پیروان ادیان دیگر اجازه می دهد تا زمانی كه متعرض جان، مال و آبروی مسلمانان نشده اند، در كنار آنان و در كشور اسلامی به عنوان اقلیت مذهبی زندگی کنند.
🌺 ب) آزادی اندیشه: صدها آیۀ قرآن، انسانها را به تفكر، تعقل و اندیشیدن فرا می خواند و روشن است كه این آزادی تا زمانی است كه منجر به سقوط و بی اعتباری اندیشه نگردد و مزاحم سایر فعالیتها در راستای انسانیت انسان و ترقی و تكامل او نباشد.
🌺 ج) آزادی بیان: آزادی بیان یکی دیگر از حقوق مسلم انسانی است، ولی باید توجه داشت كه آزادی بیان نیز به این معنا نیست كه هر شخصی هرچه می خواهد بگوید، و لو مضر به حال جامعه و افراد باشد، و یا به دیگران اهانت کند، بلكه حدود آن در اسلام مشخص شده است. خداوند متعال می فرماید: «فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَـٰئِكَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ» (زمر/۱۸-17)؛ پس بندگان مرا بشارت ده؛ همان كسانی كه سخنان را می شنوند و از بهترین آن پیروی مینمایند. اینان كسانی هستند كه خداوند هدایتشان فرموده و اینان همان خردمندانند.
✴️ روشن است كه انتخاب و «پیروی از بهترین گفتار» در جایی ممكن است كه آزادی گفتار وجود داشته باشد.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌺تفسیر صفحه 5🌺
سوره مبارکه بقره از آیات 25 تا 29
این صفحه شریفه مسیری را طی کرده است که بعضا در قران عزیز ما شاهد آن هستیم . وقتی که خدای عزیز در قران مردم را معرفی می کند. اقسام مختلف و گونه های مختلف مردم را معرفی می کند نتیجه کار این گروه های مردمی هم بیان می کند .اگر دقت کردید در صفحات ما قبل خداوند به سه گروه از مردم اشاره کرد در حقیقت مردم از 3 گروه خارج نیستند یا اهل ایمان و تقوا هستند یا کافران و مشرکان هستند و یا منافقان هستند .که بهر حال این گروه منافق معلوم نیست نهایتا با کدام گروه هستند البته قران عزیز فرمود که اینها با اهل ایمان نخواهند بود وقتی که راجع به هر سه گروه خداوند صحبت کرد نتیجه کار هر سه گروه را هم بیان کرد نتیجه کار آن دو گروه یعنی منافقان و کفار این شد که آنها هیزم جهنم خواهند بود آنها در دنیا سعاتمند نمی شوند در آخرت هم گرفتار اعمال خود و عذاب الهی هستند . اما در صفحه 5 در آیه 25 خداوند نتیجه کار گروه سوم را بیان فرموده است .فرموده است : وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ این که الان ملاحظه کردید در سوره بقره بعضا در همه جای قران آمده وقتی که خداوند درباره گروه ها صحبت کرد آنها را هم بیان می کند.در باره اهل ایمان فرموده خداوند به آنها بشارت می دهد به آنهایی که ایمان و عمل صالح دارند که آنها در بهشت الهی رستگار خواهند شد .قران عزیز ما را دعوت می کند اگر واقعا دنبال سعادت هستیم باید دو مسیر را طی کنیم اول مسیر مسیر اعتقادی است یعنی ایمان و دوم عمل صالح است یعنی اعمالی که تا بع آن ایمان باشد اگر یکی از اینها باشد و دیگری نباشد انسان سعادتمند نخواهد شد یعنی اگر عملی باشد عمل خوبی باشد اما اعتقاد درستی نداشته باشد این عمل، عمل صالح نیست و به نتیجه هم نخواهد رسید و اگر کسی مومن باشد به کتاب خدا به پیامبر خدا و به خدای عزیز ایمان داشته باشد اما اعمال نداشته باشد این هم بدرد نمی خورد آن وعده سعادتی که خداوند داده در دنیا و آخرت نصیب انسان می شود تابع ایمان و عمل صالح است. از نکات دیگر صفحه شریفه این است که خداوند یکی از موجودات کوچک جثه خودش به نام پشه مثال زده بعضی وقت ها ما فکر می کنیم مخلوقاتی که در عالم هست خلقت آنها تابع سختی و آسانی هست این سختی و آسانی برای مخلوق است وگرنه برای خالق فرقی ندارد که پشه خلق کند یا کوه خلق کند یا کهکشان خلق کند . از نظر خالق هر دو یکسان است تفاوت برای مخلوق است برای خداوند حیایی نیست و شرمی نیست و سختی نیست که پشه مثال بزند یا کوچکتر از آن یا بزرگ تر از آن. چون به هر حال هر چه که در عالم باشد مخلوق خدای عزیز است بعد فرموده آنهایی که اهل هدایت هستند اهل ایمان هستند به تمثیل های خداوند ایما ن می آورند چه کوچک چه بزرگ چه از نظر آنها سخت چه آسان .چون نگاه وقتی از نگاه خالق باشد سخت و آسانی بی معنی می شود در نتیجه اهل ایمان به اینطور مثال ها ایمان می آورند .اما آنهایی که قصد ایمان ندارند از این مثال ها هم ایراد در می آورند بهانه در می آورند .در ایه 27 خداوند از یک میثاق و عهد صحبت کرده است ما به خدای عزیز تعهد دادیم که در دنیا جز او نپرستیم و جز از او استعانت نگیریم .آنجا که فرمود : أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ دلیل بر این است که انسان پیش از تولد به خدای عزیز پیش از آمدن به عالم ماده به خدای عزیز وعده داده است پیمان بسته که جز او نپرستداما فاسقان که در آیه 26 خداوند به آن اشاره کرده این عهد را فراموش می کنند می شکنند به این عهد توجهی نمی کنند ، در دنیا مسیر فساد را طی می کنند .از آیه 28 این معنا بر می آید که عالم برزخ حتما وجود دارد اینکه فرموده كَیْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْیَاكُمْ ثُمَّ یُمِیتُكُمْ ثُمَّ یُحْیِیكُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ به عوالم مختلف زندگی بشر اشاره کرده است پیش از عالم ماده در عالم ماده در عالم برزخ و در عالم قیامت و آخرت .یکی از نکاتی که در آیه 21 آمده استوای بر آسمان است.این عبارت ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ که بعضا در قران عزیز خواهد آمد مثل استوای بر عرش استوای بر آسمان به معنای تدبیر امر و ربوبیت خدای عزیز هست پس این که میفرماید زمین را خلق کردم برای شما و هر آنچه که در زمین هست خلق کردم بعد از آن به آسما ن پرداختم یعنی اینکه تدبیر امرم بعد از آن متوجه آسمان شد.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd