هدایت شده از طنز سیاسی و اجتماعی
قال امیرالمؤمنین علیه السلام :
وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ، وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ ، وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ .
بدانید که این قرآن پندآموز است که خیانت نمی کند؛ وهدایت گری است که گمراه نمی سازد ؛ وسخن گویی است که دروغ نمی گوید .
📙 نهج البلاغه خطبه 176
@Tanzsiyase
هدایت شده از طنز سیاسی و اجتماعی
🔺این تصویر مورد توجه کاربران رسانہ ھای اجتماعی پاکستان قرار گرفته است. آنها مسئولین دو کشور را باھم مقایسہ و نخست وزیر پاکستان را سرزنش میکنند.
🤣 @Tanzsiyase
هدایت شده از شمارش معکوس ظهــ🌺ــور
🔴 دکتر مرندی، سال ۷۸ جایزه سازمان ملل را بخاطر کنترل جمعیت دریافت کرد و بالاتر از بیل گیتس قرار گرفت!
ایشان، همچنان فعال است و در عالیترین سطوح حاکمیتی حضور دارد!
@shomareshmakooszohor
هدایت شده از دوستم شو 💞
15.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تعریف جالب و طنز حجاب از زبان دکتر عزیزی. خیلی خوبه 😂😂
https://eitaa.com/joinchat/900596108C3e0913ca11
ذیقعده شد و بهار ایران آمد
در مشهد و قم دو گنج پنهان آمد
در روز یکم کریمه آل رسول (ص)
در یازدهم شاه خراسان آمد
🌸✨میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه کرامت بر ساحت مقدس امام زمان عج و شما بزرگواران مبارکباد 🌸✨
🤲لَاحَول وَلَا قُوَّةَوَإلّا بِاللَّه العلي العظيم
🍏الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج وفرجنابه
🌸💫🌸💫🌸💫🌸
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
◽️زیارت_ائمة_البقیع_علیهم_السلام
➖شرح_زیارت_جامعه_کبیره
🌕 قسمت دوازدهم
❇️ «[السَّلامُ عَلَيْكُمْ یَا] دَعَائِمَ الْأَخْيَارِ»
(سلام بر شما ای) اساس و ستون هاى نیکوکاران.
♦️ "دعائم" جمع دعامة (به کسر دال) به معناى ستون و تکیه گاه است كه نگاه دار ساختمان است و بناى ساختمان روى آن پايه ساخته مى شود، همانند عمود خيمه.
♦️ "اخیار" جمع خیر به معنای به معناى بهترين و برگزيده می باشد. اخیار یعنی كسانى كه به خير متّصف هستند.
🔹 در دعای شب عرفه وارد شده است:
«اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي مِنَ الاشْرارِ، وَ لا مِنْ اصْحابِ النَّارِ، وَ لا تَحْرِمْنِي صُحْبَةَ الاخْيار»
خداوندا مرا با اشرار، و اهل جهنم قرار نده، و همنشینی با نیکان را بر من حرام نگردان.
📔 اقبال الأعمال، ج ۲، ص ۵۴؛
📌 در برخی از فرازهای ادعیه و زیارات شریف، مقام "اخیار" در کنار "ابرار" استعمال شده است که در فراز قبل به موازات این شان پرداخته شد.
🔸 در دعای روز عرفه آمده است:
«صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّيِّبِينَ الطّاهِرِينَ الابْرارِ الاخْيار».
📗 اقبال الأعمال، ج ۲، ص ۱۰۲.
🔹در یکی از ادعیه ماه مبارک رمضان می خوانیم:
«اللّهُمَّ انِّي اسْأَلُكَ انْ تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُجْتَبى... وَ عَلى اهْلِ بَيْتِهِ الابْرارِ الْمُطَهَّرِينَ الاخْيار».
📗اقبال الأعمال، ج ۱، ص ۹۷؛
🌕
⚜🌕👇👇
💠 بنابراین، فراز شریف می فرماید ائمه اطهار (علیهم السلام) ستون های نیکان می باشند.
♻️ این بدان معناست که نیکان سرتاسر عالم در هر زمان اگر خیری انجام می دهند قائم بالغیر بوده و قائمیت آنان به اهل بیت (علیهم السلام) می باشد. به عبارتی دیگر هر آنچه" اخیار" هست زیر سایه اهل بیت (علیهم السلام) هستند. بر این اساس بدون اذن و توسل به اهل بيت (عليهم السلام)، كسى نمى تواند به جايگاه نيكان، دست يابد.
🖋 رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید:
«مَنْ مَنَّ اَللَّهُ عَلَيْهِ بِمَعْرِفَةِ أَهْلِ بَيْتِي وَ وَلاَيَتِهِمْ فَقَدْ جَمَعَ اَللَّهُ لَهُ اَلْخَيْرَ كُلَّهُ»
هر كه خداوند با شناخت اهل بيت (علیهم السلام) من و ولايت ايشان، بر او منّت گذاشته باشد، بى گمان، خداوند، همه خير را براى او گِرد آورده است.
📗 بحارالأنوار، ج ۲۷، ص ۸۸؛
♦️ بنابر حدیث فوق دریافت می شود که در رأس مصادیق خیر، و راه دستیابی به خیر معرفت اهل بیت (علیهم السلام) می باشد. زیرا امامت ریشه دین اسلام می باشد:
چرا که حضرت امام رضا (علیه السلام) در شدن و مقام امام می فرماید:
«إِنَّ اَلْإِمَامَةَ أُسُّ اَلْإِسْلاَمِ اَلنَّامِي»
امامت ، ريشه بالنده اسلام است.
📔 عیون الأخبار، ج ۱، ص ۲۱۶؛
♦️ بنابراین، اگر كسى به خير متّصف شود، اهل بیت (عليهم السلام) عمود و ستون وجودى خیریت او هستند.
💠 در این فراز شریف اشاره می دارد که ائمه اطهار (علیهم السلام) ستون های نیکوکاران هستند.
🌕
⚜️
🌕⚜️🌕⚜️🌕⚜️🌕
⚪️ «[السَّلامُ عَلَيْكُمْ یَا] سَاسَةَ الْعِبَادِ»
➖سلام بر شما اي سياستمداران درميان خلق
📍 "ساسة" جمع سائس به معناي پروريدن، نگهباني كردن و سرپرستي نمودن و مدبّر امور است. از این جهت این واژه به سیاستمداران اطلاق می یابد که سیاست مداران بايد مصلحت جامعه را در نظر داشته باشند و سرپرستی آن را بعهده دارند.
در لسان العرب واژه «سوس» به معناى رياست است. اگر كسى را براى رياست نصب كنند مى گويند: «سوّسوه».
🍃 از طرفی دیگر کلمه "عباد" جمع عبد است. در لغت، عبد دارای سه معنا می باشد: یا عبد بودن در عبودیت است؛ و یا در بردگى است؛ و یا عبد در عبادت است.
🌿 در مفهوم عبد در عبادت، امام رضا (علیه السلام) می فرماید:
«اَلنَّاسُ عَبِيدٌ لَنَا فِي اَلطَّاعَةِ»
مردم در طاعت، بندگان ما هستند.
📌 در اینجا باید خاطر نشان شد که طبق سوره مبارکه نساء آیه ۵۹:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ»
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد؛ اهل بیت (علیهم السلام) نیز، همچون خدا رسولش مفروض الطاعة هستند.
📗 بشارة المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، ج ۱، ص ۷۰
🔅 در واقع می توان گفت همه معانی عبد، در بندگی و بردگی خلاصه می شود.
➖ اما در اصطلاح امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) درباره معنی "عبد" می فرماید:
«حُرُوفُ اَلْعَبْدِ ثَلَثَةٌ اَلْعَيْنُ، وَ اَلْبَاءُ، وَ اَلدَّالُ، فَالْعَيْنُ عِلْمُهُ بِاللَّهِ تَعَالَى، وَ اَلْبَاءُ بَوْنُهُ عَمَّا سِوَاهُ، وَ اَلدَّالُ دُنُوُّهُ مِنَ اَللَّهِ بِلاَ كَيْفٍ وَ لاَ حِجَابٍ»
حرف عبد سه تاست: عین، باء و دال؛ پس عین، علم به خداوند متعال پیدا کند، باء، دور شدن قلب او از غير خداى متعال، و دال، به خداوند نزدیک شده به نحوی که بین او و خدا هیچ حجابی نباشد.
📔 تفسير كنز الدقائق، ج ۱، ص ۲۵۸؛
🍂 در این فراز می فرماید: اهل بیت (علیهم السلام) سياست گذاران بندگان هستند؛ يعنى آنان سرپرستان مردم هستند و براى صلاح افراد و جامعه و سعادتمندى آنان از نظر مادى و معنوى منصوب گرديده اند و بندگان نیز باید در طاعت و بندگی از آن حضرات اطاعت کنند.
🌕
⚜🌕👇👇
🌐 از آنجا که در فراز واژه "العباد" آمده پس دایره شمول آن تنها به انسان ختم نمی شود و ملائکه را نیز که گاهاً از آنان با نام عباد یاد می شود را شامل می شود.
🍃 بر این اساس، سیاستگذاری اهل بیت (علیهم السلام) هم شامل انسان می شود و هم ملائکه و هم هرچه که به آن عبد گفته می شود.
🖋 حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید:
«فسبّحنا و سبّحت شيعتنا، فسبّحت الملائکة لتسبيحنا، و قدّسنا، فقدّست شيعتنا، فقدّست الملائکة لتقديسنا»
ما خدا را تسبيح نموديم و شيعيان ما خداوند را تسبيح نمودند، پس فرشتگان به تسبيح ما او را تسبيح نمودند و ما خدا را مقدّس شمرديم، شيعيان ما، خدا را تقديس كردند و فرشتگان نيز خدا را همانند ما تقديس نمودند.
📔 بحارالأنوار، ج ۲۶، ص ۳۴۴
📍 بنابراين، صلاح فرشتگان و سياست امور آنان نيز به دست ائمه اطهار (عليهم السلام) خواهد بود كه از اين طريق به عبادت خدا مشغول هستند.
▫️ نکته ای مهم در این میان باید اشاره شود که آنچه در این فراز نهفته، آنست که اگر کسی این سیاستمداری ائمه (علیهم السلام) را قبول نداشته باشد، هیچ نگهبانی ندارد که در این راه از او محافظت نموده و امور او را تدبیر کند. بنابراین از دایره ولایت آن حضرات خارج است!
🖋 چرا که امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید:
«الإمَامُ عَارفٌ بالسِّیاسَهِ»
امام عارف به سیاست است.
📝 و نیز امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید:
«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ عَلَى مَحَبَّتِهِ فَقَالَ وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ وَ إِنَّ نَبِيَّ اللَّهِ فَوَّضَ إِلَى عَلِيٍّ وَ ائْتَمَنَهُ فَسَلَّمْتُمْ وَ جَحَدَ النَّاسُ فَوَ اللَّهِ لَنُحِبُّكُمْ أَنْ تَقُولُوا إِذَا قُلْنَا وَ تَصْمُتُوا إِذَا صَمَتْنَا وَ نَحْنُ فِيمَا بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا جَعَلَ اللَّهُ لِأَحَدٍ خَيْراً فِي خِلَافِ أَمْرِنَا»
➖ ... سپس امر را به او مفوض فرمود و گفت در اوامر و نواهي تابع رسول باشيد و مخالفت نورزيد همچنين فرمود: هر كس از رسول اطاعت كند از خدا اطاعت كرده است.
آنگاه امام صادق (علیه السلام) فرمود:
به درستي كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) امر را با بعد از خود به حضرت علي (علیه السلام) واگذار فرمود چه او را امين دانست پس شما شيعيان اين اصل را پذيرفتيد و تسليم شديد ولي ساير مردم انكار كردند به خدا قسم براي شما شيعيان همين اندازه كافي است كه بگوييد هر زمان ما مي گوييم و ساكت باشيد زماني كه ما سكوت نموده ايم ... .
📔 بحارالأنوار، ج ۷، ص ۲۶۰؛
💠 و در جایی دیگر حضرت می فرمایند:
«فَوَّضَ اللهُ إلَى النَّبىِ أمْرَ الدِّینِ وَ الأمَّهِ لِیسُوسَ عِبَادَهُ... وَ إِنَّ نَبِيَّ اَللَّهِ فَوَّضَ إِلَى عَلِيٍّ»
خداوند كار دين و امّت را به رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) واگذار كرد تا بندگانِ او را تربيت و اداره كند... و پيغمبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) كار را به حضرت على (علیه السلام) واگذار كرد و او را امين شمرد.
📗 الكافی، ج ۱، ص ۲۶۶؛
💠 در این فراز شریف، زائر بر ائمه (علیهم السلام) که سياستمداران در ميان خلق هستند سلام می کند.
🌕
⚜
🌕⚜🌕⚜🌕⚜🌕⚜🌕
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
امام على عليه السلام:
البِشرُ يُطفي نارَ المُعانَدَةِ
خوش رويى، آتش دشمنی را خاموش مى كند
غررالحکم حدیث561
@Afsaran_ir