❇️ «[السَّلامُ عَلَيْكُمْ یَا] أَرْكَانَ الْبِلادِ»
(سلام بر شما ای) ستون هاى سرزمین ها(عوالم).
♦️ "ارکان" جمع رُکن است. در قاموس المحیط آمده است:
«الجانب الأقوى... والأمر العظيم وما يقوى به من ملك وجند وغیره».
در واقع، وقتى بقاء و دوام چيزى به چيزى بستگى داشته باشد، به آن مى گويند:
«ركن». براى مثال، پايه هاى ساختمان، اركان آن ساختمان اند و نيروهاى حاكم، اركان آن حاكم و حكومتش هستند؛ اگر سرپيچى كنند حكومت متزلزل مى شود، همچنان كه اگر پايه و ستون هاى ساختمان ضعيف باشند آن ساختمان ماندنى نخواهد بود.
📍 خداوند در سوره مبارکه هود آیه ٨٠ می فرماید:
«قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَىٰ رُكْنٍ شَدِيدٍ»
(حضرت لوط) گفت: اى كاش! در برابر شما قدرتى داشتم، يا تكيه گاه و پشتيبان محكمى در اختيار من بود.
📌 انسان در زندگى يا خود بايد در كارها و پيش آمدها نيرو و توانى ذاتى داشته باشد، يا از قدرت ديگرى استفاده كند و مقتدرى را تكيه گاه و پشتوانه خود قرار دهد.
♦️ از طرفی دیگر، "بلاد" جمع بلد به معناى شهر، آبادى، سرزمين، قطعه زمينى كه به تملّک كسى در آمده باشد، آباد يا غير آباد و گاهى نيز به معناى كشور است.
📍 در مجمع البحرین آمده است:
«يطلق البلدة والبلاد على كلّ موضع من الأرض، عامراً كان أو خلاء».
بنابراین، «بلاد» كنايه از همه عالم هستى خواهد بود.
🔖 در حضرت قرآن نیز از واژه "بلد" استفاده شده است: سوره مبارکه سبأ آیه ۱۵ می فرماید:
«بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ»
شهرى پاک و پاكيزه و پروردگارى بخشنده و آمرزنده.
🌕
⚜🌕👇👇
📍 ائمه (علیهم السلام) نه تنها ارکان بلاد و عالم هستی هستند بله این شان به طریق اولی دلالت بر اهل آن بلاد و به عبارت دیگر مخلوقات عالم هستی نیز تعمیم داده می شود.
🍃 بنابراین، ائمه اطهار (عليهم السلام) تكيه گاه و ستون و قائمیت همه عالم هستی هستند، که اگر نباشند زمین و اهل آن لحظه ای باقی نمی ماند.
📍در سوره مبارکه نبأ آیه ۶ و ٧ می فرماید: «أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا؛ وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا»
آيا زمين را گهوارهاى نگردانيديم؟ و كوهها را [چون] ميخهايى [نگذاشتيم]؟
📌 همه مفسران بالإتفاق اجماع بر این دارند که این آیه در شأن ائمه اطهار (علیهم السلام) می باشد.
📝 امام البقیع، حضرت باقر (علیه السلام) می فرماید: «لَوْ أَنَّ اَلْإِمَامَ رُفِعَ مِنَ اَلْأَرْضِ سَاعَةً لَمَاجَتْ بِأَهْلِهَا كَمَا يَمُوجُ اَلْبَحْرُ بِأَهْلِهِ»؛
اگر به فرض محال امام برای ساعتی از زمين برداشته شود، بر اهل خود موج بردارد (بالا و پایين شود) چنانچه دريا با اهل خود موج بردارد.
📗الکافی، ج ۱، ص ۱۷۹؛
📍 در اين صورت، در نبود امام بر زمین، خود زمين نابود مى شود و در نتيجه اين بلاد و ساكنان نيز نابود مى گردند. از اين رو، وجود امام به كوه ها تشبيه شده است.
➰ معنای «اوتاد الجبل» بودن ایشان در اینجا مشخص می شود.
➰اگر کوه ها نباشند، زمين و قسمت هاى خشكى كره زمين بر اثر جزر و مد درياها نابود خواهد شد. حكم امام نيز اين گونه است كه وجود حضرتش حافظ و نگهبان زمين و بلاد است؛ از اين رو زمين و بلاد براى وجود و ادامه وجود به امام نياز دارد.
از همین رو در احادیث آمده است:
حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید:
«إنَّ اللّهَ خَلَقَ الأَرض مِن أَجلِ النَّبِي فَجَعَلَ دَوَامَهَا بِدَوَامِ أهلِ بَيتِهِ وَعِترَتِهِ»
زمين براى پيامبر خدا (صلى اللّه عليه وآله و سلم) آفريده شده است و دوام و پايدارى آن به دوام و پايدارى خاندان و عترت پيامبر (صلى اللّه عليه وآله و سلم) قرار داده شده است.
📔 ینابیع المودة، ج ۱، ص ۷۲؛
🌕
⚜🌕👇👇
🖋حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید:
«فَإِذَا ذَهَبَ أَهْلُ بَيْتِي ذَهَبَ أَهْلُ اَلْأَرْضِ»؛ هر گاه اهل بيت و خاندان من (علیهم السلام) از زمين رخت ببندند، زمين نابود خواهد شد.
📗 إثبات الهداة، ج ۲، ص ۶۸؛
📝 امام البقیع، حضرت باقر (علیه السلام) می فرماید:
«جَعَلَهُمُ اللّهُ عز و جل أركانَ الأرضِ أن تَمِيدَ بِأهلِها وَ عَمَدَ الإسلامِ وَ رابِطَةً عَلى سَبِيلِ هُداه»
خداى عز و جل، ايشان (امامان) را اركان زمين قرار داد تا زمين، اهل خود را نلرزانَد، و ايشان را ستون هاى اسلام و پاسداران راه هدايت خويش، قرار داد.
📔 الكافى، ج ۱، ص ۱۹۸.
📍پس همانطور که اشاره شد این قائمیت علاوه بر ظاهر عالم هستی و خلقت آن بر مخلوقات و امت نیز صدق میکند و پس همانطور که نبود امام نابودی زمین است، فقدان امام و ستون خلایق نیز باعث پراکندگی و تفرقه امت میگردد.
🍃 حضرت صدیقه کبری (صلی الله علیه و آله و سلم) در خطبه فدکیه درباره این شان امام می فرماید:
«وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَةِ»
امامت ما موجب ايمنى از تفرقه و پراكندگى است.
📗 الإحتجاج، ج ۱، ص ۹۷؛
⬅️ پس تفرقه و اجماع خلق بوجود نازنین اهل بیت (علیهم السلام) و قائمیت "انا" ی امیر عالم تعریف می شود، آنجا که امیر المؤمنین (علیه السلام) در خطبه شریف خود می فرمایند:
«أَنَا كَلِمَةُ اَللَّهِ اَلَّتِي يَجْمَعُ بِهَا اَلْمُفْتَرِقَ وَ يُفَرِّقُ بِهَا اَلْمُجْتَمِعَ».
📔 بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۴۶.
💠 در این فراز شریف، زائر بر ائمه اطهار (علیهم السلام) که ستون های عالم هستی و خلایق هستند، سلام می کند.
🌕
⚜️
🌕⚜️🌕⚜️🌕⚜️🌕⚜️🌕
❇️ «[السَّلامُ عَلَيْكُمْ یَا] أَبْوَابَ الْإِيمَانِ»؛ (سلام بر شما ای) درهای ايمان.
♦️ در اين فراز شریف "ايمان" به منزله مكان و ائمه (عليهم السلام) به منزله "درهاى" آن مكان قرار داده شده اند، و پر واضح است كه براى ورود و در شمار اهل آن مكان قرار گرفتن، ضرورى است كه از در آن وارد شويم.
چرا که در، از اجزاى مهم آن مکان به شمار مى آيد و ورود به آن مكان از غير در، ميسر نيست. چراکه خداوند متعال در حضرت قرآن مى فرمايد:
«وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا»؛ و به خانه ها از در [ورودى] آنها درآييد.
📔 سوره مبارکه بقره، آیه ١٨٩؛
➖ ورود به هر مكانى از در آن منوط به دو چيز است:
انسان مقتضى ورود داشته باشد؛ يعنى كسى كه مى خواهد وارد جايى شود، بايستى لياقت ورود در آن مكان را داشته باشد وگرنه هر كسى را به هر جايى راه نمى دهند. پس لياقت و اهليّت ورود در آنجا شرط است.
🍃 با وجود مقتضى بايستى مانع نيز مفقود باشد. مانع گاهى در وجود آن شخص است كه بايستى خود را از آن منزّه سازد و گاهى در آن مكان است. از اين رو گاهى كسى به خانه فردى مى رود و او آمادگى پذيرش ندارد.
🔖 حضرت قرآن كريم در سوره مبارکه نور آیه ٢٨ مى فرمايد:
«فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّىٰ يُؤْذَنَ لَكُمْ وَإِن قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا»
و اگر كسى را در آن نيافتيد، پس داخلِ آن مشويد تا به شما اجازه داده شود؛ و اگر به شما گفته شد: «برگرديد» برگرديد.
♦️ واژه "ایمان" مصدر باب إفعال به معنای باور، اعتقاد و يقين می باشد. در تعریف آن در روایات آمده است:
📝 امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید:
«اَلْإِيمَانُ هُوَ أَدَاءُ اَلْفَرَائِضِ وَ اِجْتِنَابُ اَلْكَبَائِرِ وَ اَلْإِيمَانُ هُوَ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ وَ اَلْإِقْرَارُ بِعَذَابِ اَلْقَبْرِ وَ مُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ وَ اَلْبَعْثِ بَعْدَ اَلْمَوْتِ وَ اَلْحِسَابِ وَ اَلصِّرَاطِ وَ اَلْمِيزَانِ وَ لاَ إِيمَانَ بِاللَّهِ إِلاَّ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَاءِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
ايمان انجام واجبات و كنارهگيرى از گناهان كبيره است،ايمان معرفت با دل و اعتراف با زبان و عمل با اعضاء تن است با اقرار بعذاب قبر و منكر و نكير و زنده شدن پس از مرگ و حساب قيامت و صراط و ميزان شرط ايمان بخدا بيزارى از دشمنان خداست.
📔 الخصال، ج ۲، ص ۶۰۳؛
🖋 حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید:
«الإيمانُ ما وُقِّرَ فِى القُلُوبِ وَ صَدَّقَتهُ الأعمالُ»
ايمان، آن است كه در دل ها جاى گيرد و درستى آن، با عمل ثابت شود.
📗 بحار الأنوار، ج ۵۰، ص ۲۰۸؛
📝 امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید:
«هَلِ الْإِيمَانُ إِلَّا الْحُبُّ وَ الْبُغْض»
آیا ایمان چیزی غیر از حب و بغض است؟!
📔 تفسير نور الثقلين، ج ۵، ص ۸۳؛
🌕
⚜🌕👇👇
💠 بنابر تعاریف فوق، اهل بیت (علیهم السلام) درب های ورود به ایمان هستند و غیر از این ابواب هیچ باب دیگری به ایمان وجود ندارد، ضمن آنکه هر کسی هم نمی تواند به آن ورود پیدا کند.
📌 بنابر این، برای ورود به بیت ایمان، تنها راه ورود از در آن، که اهل بیت (علیهم السلام) می باشد، است.
⚜زیرا آنان خود ایمان هستند و اگر وجودی ذات همان چیز باشد، واقف به تمام جهات آن است. چرا که در روایت داریم:
امام البقیع، حضرت باقر (علیه السلام) می فرماید:
«فَالْإِيمَانُ وَلاَيَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ»
همانا ایمان، ولایت حضرت علی بن ابی طالب (علیهما السلام) است.
📔 بحارالأنوار، ج ۳۰، ص ۲۳۰؛
📍 براساس این روایت مشخص می شود که ولایت اهل بیت (علیهم السلام) نه تنها ابواب ایمان بلکه حقیقت ایمان نیز می باشند. چرا که حضرات باب الله هستند و این بدان معناست که به طریق اولی، ابواب مختلف و شئون متکثری در این مورد دارند؛ مثل باب ایمان، باب دین، باب علم، باب فقه و... .
📌 رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید:
«نَحنُ بابُ اللّهِ الّذى يُؤتى مِنهُ وَ بِنا يَهتَدِى المُهتَدونَ»
ما دروازه خداونديم كه از آن وارد مى شوند، و در پرتو [وجود] ما، هدايت جويان، ره مى يابند.
📔 بحار الأنوار، ج ۲۵، ص ۲؛
🖋 حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید:
«نَحنُ الشِّعارُ وَ الأصحابُ وَ الخَزَنَةُ وَ الأبوابُ وَ لا تُؤتَى البُيُوتُ إلّا مِن أبوابِها فَمَن أتاها مِن غَيرِ أبوابِها سُمِّىَ سارِقاً»
ماييم خاصّان و ياران و خزانه داران و درها [ى رسالت]؛ و به خانه ها، جز از درهاى آنها وارد نمى شوند، كه هر كس جز از درها به خانه ها در آيد، او را دزد مى نامند.
📗 نهج البلاغة، خطبه ۱۵۴؛
🖋 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در جایی دیگر نیز می فرمایند:
«إنَّ اللّهَ لَو شاءَ لَعَرَّفَ العِبادَ نَفسَهُ وَ لكِن جَعَلَنا أبوابَهُ وَ صِراطَهُ وَ سَبِيلَهُ وَ الوَجهَ اَلّذى يُؤتى مِنهُ ، فَمَن عَدَلَ عَن وَلايَتِنا أو فَضَّلَ عَلَينا غَيرَنا فإنَّهُم عَنِ الصّراطِ لَناكِبونَ»
اگر خداوند بخواهد، خود را به بندگانش مى شناساند؛ ليكن ما را درها و راه خود گرداند، و طريق و سويى قرار داد كه از آن مى آيند. پس هر كه از ولايت ما كناره گيرد يا ديگرى را بر ما برترى دهد، از راه، منحرف شده است.
📔 الكافى، ج ۱، ص ۱۸۴
💠 در این فراز شریف، زائر اشاره می دارد که ائمه اطهار (علیهم السلام) ابواب ایمان هستند و بر آن حضرات سلام می کند.
🌕
⚜️
🌕⚜️🌕⚜️🌕⚜️🌕⚜️🌕
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حدیث کساء _ باصدای استاد فرهمند (صوتی)
🤲التماس_دعا
🔰 امروز متوسل به آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله)
داشته باشیم به نیت:
برای رفع موانع فرج وتعجیل در فرج آقامون
برای مشکلات همه همه
سلامتی رهبر معظم انقلاب اسلامی
و به نیت رفع تمام مشکلات عزیزان کانال سیره فاطمی ۱
به نیت شفای همه مریضااااا
برای رفع موانع بیکاری ومشکلات جوانهامون
برای رفع لجبازی های درون، و شیطان آزمون دور بشه و تصمیم سریع وعجولانه نگیریم
و برای ریشکن شدن دشمنان اسلام
ثواب و پاداش این حدیث کساء👇👇
هدیه به شهدای گمنام و شهدای کانال... بخصوص شهید محمدرضا جایرود
ممنون میشم نظرتون رو اعلام بفرماید
✅عبادتهای بدون زحمت
۱. سکوت
۲.تفکردرخلقت...
۳.خوش اخلاقی
۴.نگاه به آیات قرآن
۵.نگاه بامحبت به پدرو مادر
۶.بودن در مسجد
۷.غم خوردن برای مصیب امامان (ع)
۸.نیت کارخیر
۹.باوضوبودن
۱۰.دوست داشتن اهل بیت پیامبر (ص)
۱۱نگاه به کعبه
۱۲.توبه کردن
https://eitaa.com/bavelayat_ta_shahadat_ir 👈
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
شیخ رجبعلے خیاط ره: پیش از آنکہ منزل را عوض ڪنید، آرزوهاے مرده ها را عملے ڪنید. آنان آرزو مےڪنند ڪہ حتے براے یڪ لحظہ بہ دنیا برگردند و عملے مورد رضایت خداوند انجام دهند.
https://eitaa.com/bavelayat_ta_shahadat_ir 👈
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج