هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸بریدن از یکی= بُریدن از همه🔸
▫️ نگاه کنید به این قسمت از دعای رجبیه:
اللهُمَّ إنّی أسئَلُکَ بِالمَولُودَینِ فی رَجَب مُحَمَّد بنِ عَلی الثّانِی وَ ابنَهُ عَلی بنِ مُحَمَّد المُنتَجَب الدعَاء ...
چرا نمیگوید: أسئَلُکَ «بِالمَوالیدِ» بِالرَّجَب امِیرالمُؤمِنِین؟
چرا [با وجودیکه ولادت حضرت علی نیز در ماه رجب است اما] اسم امیرالمومنین را نمی برد؟
می خواهد بگوید این دو مولود، موقعیتی دارند که اگر فراموش بشوند خطرناک است.
⛓ چون اینها حلقهی زنجیرند، جزء سلسله ی امامتاند، وقتی سلسله کار می کند، جمیع حلقات، جزء ضروری هستند. حذف «یک» حلقه یعنی حذف «جمیع». این مهم است. وقتی «سلسله بِما انّهُ سلسله» مطرح شد، حذف یک حلقه با حذف جمیع، هیچ فرقی نمی کند.
مثلاً شما می خواهید با یک زنجیری آب بکشید. دلو را سر زنجیر می کنید و به انتهای چاه می فرستید؛ این چاه، صد و پنجاه متر است. این زنجیر هم هر حلقهاش یک سانتیمتر است. هر متر، صد حلقه است. یعنی پانزده هزار حلقه می شود. اگر از این پانزده هزار حلقه، چهارده هزار و نهصد و نود و نه حلقه آن، محکم باشد و فقط یکی از آنها پاره شود، آب بالا نمی آید. دلو هم با آن قسمت از زنجیر می رود ته چاه!
▫️ صد و بیست چهار هزار پیغمبر، به عنوان «سلسله» مطرح هستند. وقتی بعنوان سلسله مطرح هستند، حذف «یکی» با حذف «جمیع» هیچ فرقی نمی کند! به همیندلیل می گوید: لانُفَرِّقُ بَینَ أحَدٍ مَن رُسُلِه.
▫️ حالا کار زمانی مشکل می شود که مومنین هم مثل سلسله انبیاء میشوند، یعنی آنها هم جزء سلسله می شوند. لذا تفرق از یکی، تفرق از جمیع خواهد بود.
▫️ این روایت امام صادق(ع) را ببینید:
مفضل می گوید در خدمت امام صادق (ع) بودم. حضرت فرمود: وقتی دو نفر از شیعیان من با هم قهر میکنند إنّی ابرَاءُ مِنهُما وَ العَنهُما: من به هر دو نفر لعن میکنم و از هر دو نفرشان بیزاری می جویم! [یعنی] ارتباطم با هر دو نفر قطع میشود!
گفتم: این دو که از هم قهرند، یک نفرشان مقصّر است، یک نفر دیگر بیتقصیر است. شما هم مقصّر و هم بی تقصیر را با هم لعن میکنید؟! آنکه بی تقصیر است چکار کرده؟!
حضرت فرمود: انتظار دارم بی تقصیر پیش مقصر برود و بگوید: یا أخِی! أنا الظّالِم حتّی یقطَع التّهاجِر! بگوید: ای برادر، من ظالم هستم تا نزاع تمام شود! باید این کار را بکند.
▫️ این انتظار امام صادق (ع) برای چیست؟ بیتقصیر (مظلوم) چرا نباید از مقصر (ظالم) بِبُرَد؟
چون مسئله، مسئله شخصی است. مسئلهی اعتقادی نیست. در مسائل اعتقادی، گاهی تبرّی خودش جزء وظایف شرعیه میشود. اما در مسائل شخصی، این تبرّی درست نیست. چرا؟ چون مؤمنین، یک مجموعهی به هم پیوستهاند، یک سلسلهاند؛ از یک نفرشان بُریدی یعنی از همه بُریدی! [به همین دلیل است که] امام صادق (ع) می فرماید:
اگر از او بُریدی، از من بُریدی!
▫️شبیه نماز جماعتی است که شما به وسیله یکی از مؤمنین، متّصل به جماعت هستید. اگر از ایشان بریدی، از جماعت می بُری [و نماز جماعتت از بین می رود]. می گوید همه مؤمنین، واسطه اتّصال همدیگر [به ائمه و خداوند] هستند.
▫️«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاء بَعْضٍ» یعنی اگر ولایتت با یک نفر از مومنین قطع شد؛ با همهاش قطع شده است.
@haerishirazi
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
11.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند سوال جنجالی از یک آخوند!
⁉️ فرق عمامه با تاج چیه؟!
⁉️ تفاوت حضرت والا و حضرت آقا چیه؟!
🔹 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
https://farsnews.ir/my/c/216417
پویش حمایت از عدم بازگشت سلبریتی های حامی براندازان به صدا و سیما.
لطفا حمایت کنید و نشر دهید.
آنهایی که با سواری از بیت المال مسلمین به شهرت دست پیدا کردند باید بفهمند و بدانند نمیتوانند خلاف احکام اسلامی موضع گرفته و با همراهی دشمنان قسم خورده این مردم و کشور امنیت ملی را به خطر بیاندازند.
و حالا با داغدار نمودن مادر آرمانها و روح الله ها و جوانان این مرز و بوم دوباره از بیت المال مسلمین استفاده نمایند.
هر چند بعید نیست این جماعت دوباره در کوچکترین اغتشاش و فتنه ای همنوا با فتنه گران دو باره بر تازیانه شهرت و کلام مسموم خود پیکر این کشور امام زمان عج را مجروح نمایند.
https://eitaa.com/bayan_tabligh
هدایت شده از صراط مستقیم
#نکته_های_ناب
🔇 هر کسی قابليت بحث با مخالفين را ندارد.
☝️کسی که در مسائل دينی #تازه_وارد است،
_ بايد ابتدا در پی مسائل #يقينی بوده
_ و روی آنها پافشاری بنمايد
_ و با بحثهای مختلف #يقينيات را تقويت و با تفکر تثبيت کند
✓ تا دل و جانش رنگی از امور يقيني و معرفت دينی حاصل کند
👈 و بعد از #اطمينان_قلبی، اگر لازم بود به مطالعهی شبهات پرداخته
👈 و در مرحله نهایی «به شرط وجود بنيهی دينی و اعتقادی»، به مباحثه با اهل شبهه بپردازد.
#لازمه_مباحثه_دینی
#یقین
#اطمینان_قلبی
✍کانال نشر بیانات استاد تحریری
╔════════════════╗
🆔 @seratemostaghim_ir
╚═════════════
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💬 #تحلیل_و_تبیین | محققترین بزرگان حوزه؛ مبلغترینها بودند
👈 پرونده «تبلیغ، اولویت اول»
🎤 حجتالاسلاموالمسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با رسانه KHAMENEI.IR
🔹بعد از انقلاب به برکت وسعتی که نظام اسلامی برای حوزه دین ایجاد کرد، ملحقات رساله توضیحالمسائل باب شد که یکی از آنها امربهمعروف است. در ادامه هم دفاع مقدس و جریانهای دهه شصت فرصتی ایجاد کرد که حوزه تبلیغ در جامعه از نگاه مردم مهمترین خروجی حوزه تلقی شود؛ ولی همچنان تبلیغ در حوزهها حتی در سطح درجه دوم اهمیت هم نبود؛ یعنی طلبه یا محقق، مدرس یا معلم میشد اما مبلغ نمیشد؛ ولی در جامعه بروز و ظهور دین و حوزه فقط در عرصه مبلغان و تبلیغ دیده شد. پس از انقلاب شخصیتهای بسیار زیادی هم بهخاطر حضور در عرصه تبلیغ محبوب مردم متدین شدند اما این نگاه در حوزهها تقویت نشد، اگرچه نسبت به قبل از انقلاب اوضاع بهتر شد. تبلیغ دستمایه اصلی حرکت اسلام در نظام اسلامی است.
🔹رهبر انقلاب بر استفاده از ابزار هنر تأکید دارند. باید به هنر مسلح شویم و بتوانیم نوعی استقلال در حوزه رسانه پیدا بکنیم؛ نمیگویم رسانههای دیگر را ببندیم، منظورم تفوق است. در حوزه رسانه که جوان با آن زیست میکند هنوز تفوق نداریم، چه در رسانه ملی و چه در فضای مجازی و غیره، غالباً منفعلیم.
🔹آقایی که در حسینیه امام میگویند مخاطب امروز فرق کرده به نظرم هنرمندترین آدم در ارتباطگیری با تمام اقشار جوانان و نوجوانان است و در بیانیه گام دوم رسماً مأموریت این نسل را روشن کرده که اگر جوانان گردههای خود را زیر بار انقلاب بدهند، بستر طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه ساخته خواهد شد. چنین مأموریت بزرگی یک نسل متفاوت را میطلبد و این نسل متفاوت باید خوب شناخته شود.
🔹ضعف ایمان و التزام به منابع عظیم دینی کمکم در حوزه تبلیغ دیده میشود. بر اساس توهم بسیاری که از دهه ۷۰ به بعد بهخاطر موج شبهات و گرایشهای فکری متفاوت مخصوصاً نگاه غربی ایجاد شد، تصور کردیم که با منابع دینی دیگر نمیتوان جواب داد و باید همزبان شویم. اتفاقاً جوان امروز چه در داخل و چه در خارج حتی غیرمسلمان عطش عمیقش فقط با منابع دینی رفع میشود.
🔍 ادامه را بخوانید👇
khl.ink/f/53568
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش دوم)❓
قرآن می فرماید: (هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ)
قرآن، محکم و متشابه دارد؛ #حوادث_زندگی هم محکم و متشابه دارد. #پیشامدهایی که برای انسان به وجود میآیند؛ #تصمیماتی که میخواهد بگیرد، همگی محکم و متشابه دارد.
🔆 مسائل زندگی مثل حل «#جدول_کلمات_متقاطع» است. جدول کلمات متقاطع هم محکم و متشابه دارد. این جدول کلمات متقاطع، یک عبرتی است برای انسان. به شما توصیه میکنم که چند بار جدول کلمات متقاطع را حل بکنید؛ نه به خاطر تفریح یا به خاطر تشحیذ ذهن یا وقت گذراندن، بلکه به خاطر اینکه مسئلۀ محکم و متشابه در دستتان بیاید.
🔆 شما چه جوری این جدول را حل میکنید؟ وقتی میخواهید این جدول را حل کنید ابتدا یک مروری در افقیها میکنید، یک مروری هم در عمودیها میکنید. جوابهایی برای هرکدام از سؤالات در ذهنتان میآید. بعضیهایش دو احتمالی هستند، بعضیهایش سه احتمالی یا چهار احتمالی و ... بعضیهایش هم #تک_احتمالی هستند؛ یعنی یقین و قطع دارید که جوابش چه چیزی هست. شما اول همینکه یقین دارید را میآورید و حروفش را در جدول پر میکنید. اگر بر اساس این حروف، یکی دیگر هم یقینی شد آن را هم در تقاطع با این، درستش میکنید. وقتی چند تا از این محکماتت را نوشتی، بعد متشابهاتی که مانده است، هرکدامش دو تا حرفش، سه تا حرفش با بقیه تقاطع پیدا میکند و خودبهخود روشن میشود. از همینجا تا آخر جدول پیشروی میکنید. همینطور که رو به آخر میروی، هی مسائلت حل میشود. در نهایت شما نگاه میکنید میبینید تمامش را بدون هیچ شبههای حل کردهاید. به اینهایی که اول یقین داشتید میگوییم: «محکمات»، به اینهایی که دو احتمالی، سه احتمالی بودند میگوییم: «متشابهات».
🔆 همهچیز زندگی همین است، در همه کارها محکم و متشابه بکنید. محکماتش را پیاده بکنید و اساس نقشه و برنامهتان قرار بدهید، بعد متشابهات، خودش لابهلای اینها شکل میگیرد و معنا میشود. خودش #کشف میشود. #خیر_و_شر هم عیناً همین است. کفر و ایمان هم عیناً همین است. اول صحبتم نگفتم که یک عدهای هر روز که میگذرد، روشنتر میشوند؛ بصیرتر میشوند؛ آگاهتر میشوند. اما یک عدهای هر روز که میگذرد گمراهتر میشوند؟ علتش همین است. جدول کلمات متقاطع این درس را به انسان میدهد که تا وقتی مسئله محکمات حل نشده، انسان نرود سراغ متشابهات و روی آنها اقدامی نکند. ابتدا جاهای خالی که جای محکمات است را پر کند، متشابهات جای خودش را پیدا میکند.
🔆 وقتی متشابهات بعد از محکمات میآید دیگر متشابه نیست. محکمات به او میگوید جایت اینجا است. هرکدامش سر جای خودش مینشیند. اینطوری انسان همهچیز را ساماندهی کرده است. اینکه قرآن میفرماید: (هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ) یعنی محکمات به منزلۀ مادر این کتاب هستند. بقیه قسمتها فرزندان این قسمتاند. یعنی همانطوری که فرزند باید از مادر متولد بشود، فهم متشابهات از محکمات متولد میشود.
(ادامه دارد)
@haerishirazi
🇵🇸شیـوه تبلیـغ و بیـان🇵🇸
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 ❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش دوم)❓ قرآن می فرماید: (هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَ
چقدر این تشبیه مناسب و گره گشاست ..
واقعا این حکیم الهی چه خوب مسائل غامض و مشکل رو به سادگی حل میکردند ..
رحمه الله علیه رحمه واسعه
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
کارنامه دو ساله.pdf
14.82M
کارنامه دو ساله | عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم
• یه کار تمیز
• آماری، تحلیلی
• با کیفیت و چاپ رنگی
🔴 مطالعه کنید
🟢 منتشر کنید
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
هدایت شده از الهادی حوزویان
#طلبگی #استاد
💠 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔻 شما فکر میکنید که وقتی مریمِ خردسال را برای دین خدا در معبد گذاشتند، آسان بود؟! این مادر اینقدر باگذشت بود که حتی سراغ این بچه نمیرفت!
🔸 چرا؟ به خاطر اینکه این نفس و این شخص را برای خدا گذاشته بود و این عمل، برای خدا بود. این مادر، با خود میگفت که اگر من به دیدار او بروم، مدیریّت نظارتی بر او به هم میخورد و از جهت عاطفی، دچار آسیب میشود -بالأخره بچه است- و دلش میخواهد به خانه بیاید و آنجا را رها کند.
🔹 این مادر، یکی از زنان مؤمنهی روزگار خود است که قرآن، اینطور شخصیّتش را بیان میکند.
🔸 در این راه، مدیریّت میکردهاند و سختی میکشیدهاند و چنین فضاهایی بوده است.
🔹 الآن نیز مجموعهای به نام حوزهی علمیّه، از بهترین مجامع دنیا است! خالصترین نفوس در آن هستند! از جهت طالبین، سرمایهدارترین بخشهای فرهنگی است!
🔸 ولی این طالب، دارد به شما نگاه میکند. ای استاد عزیز، حرکت و صحبت شما باید تربیتی، رشدآور و فضیلتی باشد. هم شما و هم ما، تأثیرات کیفیّت ارتباط شاگرد با استاد را دیدهایم که انسان، چقدر از شکل و صحبت و کیفیّت مدیریّت اساتید رنگ پذیر است!
کد ۲۴۹۵۴
▪️ @alHadi_h
▪️ @nasery_ir
🏴🏴🏴 موکب یاران خراسانی ورامین
☕️🫓 پذیرایی از زائران شرق کشور
💳 بنام خادم الزوار سید حسین صمدی
۶۰۳۷۹۹۸۱۴۳۵۴۰۳۲۵
"موکب یاران خراسانی"
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔴گفتار شریعتی در سنجه صداقت
آیا شریعتی در نقد توهینآمیزش به علامه مجلسی صادق بود؟
✅٣٠مرداد روز بزرگداشت علامه مجلسی
▫️ #علی_شریعتی به دلیل همکاریهای جزئی #علامه_مجلسی با #حکومت_صفوی توهینهای ناروایی را نثار ایشان کرد. این در حالی است که شریعتی پدرش را به خاطر پذیرفتن پست دولتی در دوران سیاه #رضاخان میستاید و خود وی نیز نامههای ۴٠صفحهای و ١٠صفحه به ساواک مینویسد و به #ستایش_از_شاه و #انقلاب_سفید او برمیخیزد و آمادگی خود را برایر همکاری اعلام میدارد.اما...
▪️اما دوران علامه مجلسی و عملکرد ایشان چه تفاوتی با دوران علی شریعتی داشت؟ آیا شریعتی در نقد توهینآمیز خود به ایشان صادقانه رفتار کرد؟
برای دریافت پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db