eitaa logo
بزم روایت|بِحار الأنوار
1.4هزار دنبال‌کننده
1 عکس
5 ویدیو
2 فایل
روایات خاص بحار الأنوار...🕯 علی بن موسی الرضا علیه السلام: إِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا... ارتباط با بنده: @bearanvand 📜نشر دهید، نام کانال اهمیتی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻این حرفها از قدیم بوده/این کعبه چیست که دورش می‌چرخید ▫️... فَقَالَ [ابن ابی العوجا] إِلَى كَمْ تَدُوسُونَ هَذَا الْبَيْدَرَ وَ تَلُوذُونَ بِهَذَا الْحَجَرِ وَ تَعْبُدُونَ هَذَا الْبَيْتَ الْمَرْفُوعَ بِالطُّوبِ وَ الْمَدَرِ وَ تُهَرْوِلُونَ حَوْلَهُ كَهَرْوَلَةِ الْبَعِيرِ ... فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ مَنْ أَضَلَّهُ اللَّهُ وَ أَعْمَى قَلْبَهُ اسْتَوْخَمَ الْحَقَّ وَ لَمْ يَسْتَعْذِبْهُ وَ صَارَ الشَّيْطَانُ وَلِيَّهُ يُورِدُهُ مَنَاهِلَ الْهَلَكَةِ ثُمَّ لَا يُصْدِرُهُ وَ هَذَا بَيْتٌ اسْتَعْبَدَ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ لِيَخْتَبِرَ طَاعَتَهُمْ فِي إِتْيَانِهِ فَحَثَّهُمْ عَلَى تَعْظِيمِهِ وَ زِيَارَتِهِ وَ جَعَلَهُ مَحَلَّ أَنْبِيَائِهِ وَ قِبْلَةً لِلْمُصَلِّينَ لَهُ فَهُوَ شُعْبَةٌ مِنْ رِضْوَانِهِ وَ طَرِيقٌ يُؤَدِّي إِلَى غُفْرَانِهِ ... ( ابن ابی العوجا به امام صادق علیه السلام گفت: چقدر بر این بیدر (کعبه) پا می‌گذارید و به این سنگ پناه می‌برید و این خانه بلند را که با آجر و خاک ساخته شده، عبادت می‌کنید و دور آن مثل هروله شتر می‌چرخید ... امام صادق (ع) فرمودند: «کسی که خدا او را گمراه کرده و دلش را کور کرده، حقیقت را ناخوشایند می‌داند و آن را نمی‌چشد و شیطان ولی او می‌شود و او را به چشمه‌های هلاکت می‌برد و سپس او را رها نمی‌کند. این خانه‌ای است که خداوند بندگانش را به وسیله آن به بندگی خود دعوت کرده است تا طاعت آن‌ها را در آمدن به آن بیازماید. او آن را محل تعظیم و زیارت قرار داده و آن را محل انبیای خود و قبله نمازگزاران قرار داده است. این خانه، شعبه‌ای از رضایت او و راهی است که به مغفرت او منتهی می‌شود. /ص33 @bazm_behar
بزم روایت|بِحار الأنوار
🔻این حرفها از قدیم بوده/این کعبه چیست که دورش می‌چرخید ▫️... فَقَالَ [ابن ابی العوجا] إِلَى كَمْ ت
🔻این ابن ابی العوجا آدم نمی‌شد هر چه هم که وقت حضرت صادق علیه السلام را می‌گرفت/در آخر حضرت فرمودند اگر تو راست بگویی نجات پیدا کرده ایم و چیزی از دست ندادیم اما اگر ما راست بگوییم تو هلاک شدی ▫️روِيَ أَنَّ الصَّادِقَ ع قَالَ لِابْنِ أَبِي الْعَوْجَاءِ إِنْ يَكُنِ الْأَمْرُ كَمَا تَقُولُ وَ لَيْسَ كَمَا تَقُولُ نَجَوْنَا وَ نَجَوْتَ وَ إِنْ يَكُنِ الْأَمْرُ كَمَا نَقُولُ نَجَوْنَا وَ هَلَكْتَ (امام صادق (ع) به ابن ابی العوجاء [که مدام در مورد اسلام و توحید سوال و شبهه و توهین میکرد و ایمان نمی آورد] می‌فرمایند: «اگر آنچه تو می‌گویی حقیقت داشته باشد _که ندارد_ و آنچه ما می‌گوییم نادرست باشد، ما نجات پیدا می‌کنیم و تو نیز نجات خواهی یافت. اما اگر آنچه ما می‌گوییم حقیقت داشته باشد، ما نجات پیدا می‌کنیم و تو هلاک خواهی شد) /ص35 @bazm_behar
🔻وقتی برنامه هایم به هم می‌خورد می‌فهمم مدبّر، دیگری است ▫️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُ أَبِي يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ ع أَنَّ رَجُلًا قَامَ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ بِمَا عَرَفْتَ رَبَّكَ قَالَ بِفَسْخِ الْعَزْمِ وَ نَقْضِ الْهِمَمِ لَمَّا أَنْ هَمَمْتُ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَ هَمِّي وَ عَزَمْتُ فَخَالَفَ الْقَضَاءُ عَزْمِي فَعَلِمْتُ أَنَّ الْمُدَبِّرَ غَيْرِي‏ (امام صادق از پدرشان علیهما السلام نقل میکنند: مردی به امیرالمؤمنین (ع) گفت: «ای امیر مؤمنان! چگونه خداوند را شناختی؟» امام (ع) پاسخ داد: «با فسخ شدن عزم و تصمیمم و نقض آنچه بدان همت کرده بودم. زمانی که همت کردم، چیزی مانع همت من شد و وقتی که عزم کردم، قضا مخالف عزم من شد. اینجا بود که دانستم تدبیر کننده غیر از من است.» /ص42 @bazm_behar
🔻اگر از یاران جعفر صادق هستی، او اینگونه بحث نمیکند ▫️[مفضّل که در ماجرایی شبهات ابن ابی العوجا را شنید با تندی با او صحبت کرد و ابن ابی العوجا نیز گفت:] إِنْ كُنْتَ مِنْ أَصْحَابِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ فَمَا هَكَذَا يُخَاطِبُنَا وَ لَا بِمِثْلِ دَلِيلِكَ يُجَادِلُنَا وَ لَقَدْ سَمِعَ مِنْ كَلَامِنَا أَكْثَرَ مِمَّا سَمِعْتَ فَمَا أَفْحَشَ فِي خِطَابِنَا وَ لَا تَعَدَّى فِي جَوَابِنَا وَ إِنَّهُ لَلْحَلِيمُ الرَّزِينُ الْعَاقِلُ الرَّصِينُ لَا يَعْتَرِيهِ خُرْقٌ وَ لَا طَيْشٌ وَ لَا نَزَقٌ وَ يَسْمَعُ كَلَامَنَا وَ يُصْغِي إِلَيْنَا وَ يَسْتَعْرِفُ حُجَّتَنَا حَتَّى اسْتَفْرَغْنَا مَا عِنْدَنَا وَ ظَنَنَّا أَنَّا قَدْ قَطَعْنَاهُ أَدْحَضَ حُجَّتَنَا بِكَلَامٍ يَسِيرٍ وَ خِطَابٍ قَصِيرٍ يُلْزِمُنَا بِهِ الْحُجَّةَ وَ يَقْطَعُ الْعُذْرَ وَ لَا نَسْتَطِيعُ لِجَوَابِهِ رَدّاً فَإِنْ كُنْتَ مِنْ أَصْحَابِهِ فَخَاطِبْنَا بِمِثْلِ خِطَابِهِ."اگر تو از اصحاب جعفر بن محمد صادق هستی، او اینگونه با ما جدال و بحث نمیکرد. او از کلام ما بیشتر از آنچه تو شنیده‌ای، شنیده است و در سخن‌وری ما افراط نکرده و در جواب ما تجاوز نکرده است. او همانا انسان حلیم، عاقل و متین است و هیچ‌گاه عصبی و تند نمی‌شود. او کلام ما را می‌شنود و به ما گوش می‌دهد و حجت ما را درک می‌کند تا جایی که ما آنچه را داریم بیان کردیم و گمان کردیم که او را از حجت خود مغلوب کرده ایم. اما او با کلامی ساده و سخنی کوتاه، ما را ملزم به حجت کرده و عذر ما را قطع می‌کند و ما نمی‌توانیم به جواب او پاسخ دهیم. پس اگر تو از اصحاب او هستی، با ما مانند او سخن بگو) /ص58 @bazm_behar
🔻اگر نوزاد تام العقل بود، لذت تربیت و انس و ... از بین میرفت ▫️امام صادق علیه السلام: لَوْ كَانَ يُولَدُ تَامَّ الْعَقْلِ مُسْتَقِلًّا بِنَفْسِهِ لَذَهَبَ مَوْضِعُ حَلَاوَةِ تَرْبِيَةِ الْأَوْلَادِ وَ مَا قُدِّرَ أَنْ يَكُونَ لِلْوَالِدَيْنِ فِي الِاشْتِغَالِ بِالْوَلَدِ مِنَ الْمَصْلَحَةِ وَ مَا يُوجِبُ تَرْبِيَةً لِلْآبَاءِ عَلَى الْأَبْنَاءِ مِنَ الْمُكَلَّفَاتِ بِالْبِرِّ وَ الْعَطْفِ عَلَيْهِمْ عِنْدَ حَاجَتِهِمْ إِلَى ذَلِكَ مِنْهُمْ ثُمَّ كَانَ الْأَوْلَادُ لَا يَأْلَفُونَ آبَاءَهُمْ وَ لَا يَأْلَفُ الْآبَاءُ أَبْنَاءَهُمْ لِأَنَّ الْأَوْلَادَ كَانُوا يَسْتَغْنُونَ عَنْ تَرْبِيَةِ الْآبَاءِ وَ حِيَاطَتِهِمْ فَيَتَفَرَّقُونَ عَنْهُمْ حِينَ يُولَدُونَ فَلَا يَعْرِفُ الرَّجُلُ أَبَاهُ وَ أُمَّهُ (اگر انسان‌ها با عقل کامل به طور مستقل به دنیا می‌آمدند، لذت فرزندان و آنچه برای والدین در ارتباط با فرزندان از منفعت و وظایف تربیتی لازم است، از بین می‌رفت. در این صورت، فرزندان نیازی به تربیت والدین نداشتند و والدین نیز به فرزندان و فرزندان به والدین انس نمیگرفتند. چه اینکه فرزندان از تربیت والدین و حمایت آنها بی‌نیاز می‌شدند. بنابراین، آنها در زمان تولد از والدین خود جدا می‌شدند و شخص نمی‌توانست پدر و مادر خود را بشناسد.) /ص64 @bazm_behar
🔻میگویند خلقت کار طبیعت است! ▫️[قال مفضل]: يَا مَوْلَايَ إِنَّ قَوْماً يَزْعُمُونَ أَنَّ هَذَا مِنْ فِعْلِ الطَّبِيعَةِ فَقَالَ سَلْهُمْ عَنْ هَذِهِ الطَّبِيعَةِ أَ هِيَ شَيْ‏ءٌ لَهُ عِلْمٌ وَ قُدْرَةٌ عَلَى مِثْلِ هَذِهِ الْأَفْعَالِ أَمْ لَيْسَتْ كَذَلِكَ فَإِنْ أَوْجَبُوا لَهَا الْعِلْمَ وَ الْقُدْرَةَ فَمَا يَمْنَعُهُمْ مِنْ إِثْبَاتِ الْخَالِقِ فَإِنَّ هَذِهِ صَنْعَتُهُ وَ إِنْ زَعَمُوا أَنَّهَا تَفْعَلُ هَذِهِ الْأَفْعَالَ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا عَمْدٍ وَ كَانَ فِي أَفْعَالِهَا مَا قَدْ تَرَاهُ مِنَ الصَّوَابِ وَ الْحِكْمَةِ عُلِمَ أَنَّ هَذَا الْفِعْلَ لِلْخَالِقِ الْحَكِيمِ وَ أَنَّ الَّذِي سَمَّوْهُ طَبِيعَةً هُوَ سُنَّةٌ فِي خَلْقِهِ الْجَارِيَةُ عَلَى مَا أَجْرَاهَا عَلَيْهِ ("ای مولای من، گروهی ادعا می‌کنند که این [هماهنگی خلقت و ...] از افعال طبیعت است. امام صادق علیه السلام فرمود از آنها بپرسید: آیا این طبیعت علمی دارد و قدرت انجام چنین افعالی را داراست یا نه؟ اگر آنها علم و قدرت را برای آن اثبات کنند، چه چیزی مانع از اثبات خالق می‌شود؟ زیرا این کار خود اوست. و اگر ادعا کنند که این افعال بدون علم و عمد انجام می‌شوند و این همه در افعال از صواب و حکمت مشاهده می‌شود، معلوم می‌شود که این فعل از خالق حکیم است و آنچه را که به عنوان طبیعت نامیده‌اند، سنتی است در خلقت او که بر اساس آن جاری شده است.") /ص67 @bazm_behar
🔻چرا خداوند ناخن و مو را بدون رشد قرار نداد ▫️[قال مفضل:] فَلِمَ لَمْ يَجْعَلْ ذَلِكَ خِلْقَةً لَا تَزِيدُ فَيَحْتَاجُ الْإِنْسَانُ إِلَى النُّقْصَانِ مِنْهُ فَقَالَ ع ... اعْلَمْ أَنَّ آلَامَ الْبَدَنِ وَ أَدْوَاءَهُ تَخْرُجُ بِخُرُوجِ الشَّعْرِ فِي مَسَامِّهِ وَ بِخُرُوجِ الْأَظْفَارِ مِنْ أَنَامِلِهَا وَ لِذَلِكَ أُمِرَ الْإِنْسَانُ بِالنُّورَةِ وَ حَلْقِ الرَّأْسِ وَ قَصِّ الْأَظْفَارِ فِي كُلِّ أُسْبُوعٍ لِيُسْرِعَ الشَّعْرُ وَ الْأَظْفَارُ فِي النَّبَاتِ فَتَخْرُجَ الْآلَامُ وَ الْأَدْوَاءُ بِخُرُوجِهَا وَ إِذَا طَالا تَحَيَّرَا وَ قَلَّ خُرُوجُهُمَا فَاحْتُبِسَتِ الْآلَامُ وَ الْأَدْوَاءُ فِي الْبَدَنِ فَأَحْدَثَتْ عِلَلًا وَ أَوْجَاع... (مفضل پرسید: چرا خداوند این خلقت را به گونه‌ای قرار نداده است که رشد نداشته باشد و انسان به نقصان آن نیاز پیدا نکند؟ امام صادق (ع) فرمود:... بدان که دردهای بدن و بیماری‌ها با خروج مو از منافذ آن و همچنین با خروج ناخن‌ها از انگشتان، خارج می‌شوند. به همین دلیل انسان به نوره، اصلاح سر و کوتاه کردن ناخن‌ها در هر هفته امر شده است تا مو و ناخن‌ها به سرعت رشد کنند و دردها و بیماری‌ها با خروج آنها برطرف شوند. و اگر اصلاح طول بکشد به تردید می‌افتند و خروج آنها کم می‌شود، بنابراین دردها و بیماری‌ها در بدن حبس می‌شوند و باعث ایجاد عارضه‌ها و دردها می‌گردند) /ص77 @bazm_behar
🔻نعمت فراموشی ▫️امام صادق علیه السلام: لوْ لَا النِّسْيَانُ لَمَا سَلَا أَحَدٌ عَنْ مُصِيبَةٍ وَ لَا انْقَضَتْ لَهُ حَسْرَةٌ وَ لَا مَاتَ لَهُ حِقْدٌ وَ لَا اسْتَمْتَعَ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ مَتَاعِ الدُّنْيَا مَعَ تَذَكُّرِ الْآفَاتِ وَ لَا رَجَا غَفْلَةً مِنْ سُلْطَانٍ وَ لَا فَتْرَةً مِنْ حَاسِدٍ أَ فَلَا تَرَى كَيْفَ جُعِلَ فِي الْإِنْسَانِ الْحِفْظُ وَ النِّسْيَانُ وَ هُمَا مُخْتَلِفَانِ مُتَضَادَّانِ وَ جُعِلَ لَهُ فِي كُلٍّ مِنْهُمَا ضَرْبٌ مِنَ الْمَصْلَحَة (اگر نبود فراموشی، هیچ‌کس از مصیبت‌ها آرام نمی‌گرفت و هیچ حسرتی پایان نمی‌یافت و هیچ کینه‌ای نمی‌مرد و هیچ‌کس از متاع دنیا لذت نمی‌برد در حالی که به آفات آن فکر می‌کرد. همچنین هیچ‌کس امیدی به غفلت از سلطانی و یا رهایی از حسود نداشت. آیا نمی‌بینی که چگونه در انسان، حفظ و فراموشی قرار داده شده است، در حالی که این دو متضاد و متفاوت هستند و برای هر یک از آنها نوعی مصلحت وجود دارد؟) /ص81 @bazm_behar
🔻لذت و نعمتِ نداشتن/ اگر هر چه بخواهی داشته باشی شیرینی زندگی از بین میرود ▫️امام صادق علیه السلام: لَوْ كُفِيَ النَّاسَ كُلُّ مَا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ لَمَا تَهَنَّئُوا بِالعَيْشِ وَ لَا وَجَدُوا لَهُ لَذَّةً أَ لَا تَرَى لَوْ أَنَّ امْرَأً نَزَلَ بِقَوْمٍ فَأَقَامَ حِيناً بَلَغَ جَمِيعَ مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ مِنْ مَطْعَمٍ وَ مَشْرَبٍ وَ خِدْمَةٍ لَتَبَرَّمَ بِالْفَرَاغِ وَ نَازَعَتْهُ نَفْسُهُ إِلَى التَّشَاغُلِ بِشَيْ‏ءٍ فَكَيْفَ لَوْ كَانَ طُولُ‏ عُمُرِهِ مَكْفِيّاً لَا يَحْتَاجُ إِلَى شَيْ‏ءٍ وَ كَانَ مِنْ صَوَابِ التَّدْبِيرِ فِي هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي خُلِقَتْ لِلْإِنْسَانِ أَنْ جُعِلَ لَهُ فِيهَا مَوْضِعُ شُغُلٍ لِكَيْلَا تَبَرَّمَهُ الْبِطَالَةُ وَ لِتَكُفَّهُ عَنْ تَعَاطِي مَا لَا يَنَالُهُ وَ لَا خَيْرَ فِيهِ إِنْ نَالَه‏ (اگر به مردم هر آنچه نیاز دارند داده می‌شد، هرگز از زندگی لذت نمی‌بردند و هیچ خوشی‌ای در آن نمی‌یافتند. آیا نمی‌بینی که اگر فردی به قومی نازل شود و مدتی در میان آنها بماند و تمام نیازهایش از غذا و نوشیدنی و خدمت به او تأمین شود، او از بی‌کاری خسته می‌شود و نفسش او را به مشغولیت به چیزی دیگر وادار می‌کند؟ پس چگونه است اگر عمرش به طور کامل تأمین باشد و به هیچ چیز نیاز نداشته باشد؟ از این رو، حکمت در این است که برای انسان در این امور، جایی برای مشغولیت قرار داده شده تا از بی‌کاری دلزده نشود و از پرداختن به چیزهایی که نه به او می‌رسد و نه در آن خیر است اگر هم که برسد، باز داشته شود) /ص87 @bazm_behar
🔻در دسترس بودن همه چیز، فساد به بار می‌آورد ▫️[حضرت صادق علیه السلام در جواب اینکه چرا رزق در دسترس و مهیا نیست؟]... لَمْ يَجْعَلْهُ مَبْذُولًا وَ يُنَالُ بِالْهُوَيْنَا إِذْ كَانَ لَا صَلَاحَ فِي ذَلِكَ فَإِنَّهُ لَوْ كَانَ يُوجَدُ مَجْمُوعاً مُعَدّاً كَانَتِ الْبَهَائِمُ تَتَقَلَّبُ عَلَيْهِ وَ لَا تَنْقَلِعُ حَتَّى تَبْشَمَ فَتَهْلِكَ وَ كَانَ النَّاسُ أَيْضاً يَصِيرُونَ بِالْفَرَاغِ إِلَى غَايَةِ الْأَشَرِ وَ الْبَطَرِ حَتَّى يَكْثُرَ الْفَسَادُ وَ يَظْهَرَ الفَواحِش (امام صادق علیه السلام: ... آن را به راحتی در دسترس نگذاشته است، چون در آن صلاحی نیست چه اینکه اگر روزی به صورت آماده وجود داشت، حیوانات بر آن می‌چرخیدند و آنقدر از آن جدا نمی‌شدند که فراوان بخورند و هلاک شوند. همچنین مردم نیز با فراغت به نهایت رفاه و ول انگاری و خوش گذرانی می‌رسیدند تا اینکه فساد زیاد شده و فواحش ظاهر میگردد) /ص106 @bazm_behar
🔻هوا، نامه رسانِ خدا ▫️امام صادق علیه السلام: فَجَعَلَ الْخَلَّاقُ الْحَكِيمُ جَلَّ قُدْسُهُ هَذَا الْهَوَاءَ قِرْطَاساً خَفِيّاً يَحْمِلُ الْكَلَامَ رَيْثَمَا يَبْلُغُ الْعَالَمُ حَاجَتَهُمْ ثُمَّ يُمْحَى فَيَعُودُ جَدِيداً نَقِيّاً وَ يَحْمِلُ مَا حَمَلَ أَبَداً بِلَا انْقِطَاعٍ...(پس خالق حکیم، جلت قدسه، این هوا را به عنوان کاغذی پنهان قرار داد که کلمات را حمل می‌کند، تا زمانیکه که جهان به نیازهای خود برسد. سپس محو می‌شود و دوباره به شکلی جدید و پاک بازمی‌گردد و همیشه مشغول حمل آن خواهد بود...) /ص120 @bazm_behar
🔻اگر پادشاهی به مردمش طلای فراوان بدهد چیز عجیبی میپندارید اما حواستان به باران نیست ▫️امام صادق علیه السلام: لَوْ أَنَّ مَلِكاً مِنَ الْمُلُوكِ قَسَمَ فِي أَهْلِ مَمْلَكَتِهِ قَنَاطِيرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ فِضَّةٍ أَ لَمْ يَكُنْ سَيَعْظُمُ عِنْدَهُمْ وَ يَذْهَبُ لَهُ بِهِ الصَّوْتُ فَأَيْنَ هَذَا مِنْ مَطْرَةٍ رَوَاءٍ إِذْ يُعْمَرُ بِهِ الْبِلَادُ وَ يَزِيدُ فِي الْغَلَّاتِ أَكْثَرَ مِنْ قَنَاطِيرِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ فِي أَقَالِيمِ الْأَرْضِ كُلِّهَا أَ فَلَا تَرَى الْمَطْرَةَ الْوَاحِدَةَ مَا أَكْبَرَ قَدْرَهَا وَ أَعْظَمَ النِّعْمَةَ عَلَى النَّاسِ فِيهَا وَ هُمْ عَنْهَا سَاهُون (اگر پادشاهی از پادشاهان در میان مردم مملکتش طلا و نقره فراوان تقسیم کند، آیا این امر در نظر آنها بزرگ نخواهد بود و بلند مرتبه اش نمیپندارند؟ این کجا و بارانی که با آن بیشتر از طلا و نقره در تمام اقلیم‌های زمین سرزمین‌ها آباد می‌شود و در محصولات افزوده می‌شود؟ آیا نمی‌بینی که یک چه قدر بزرگ و چه نعمت عظیمی برای مردم است، در حالی که آنها از آن غافلند؟) /ص126 @bazm_behar