eitaa logo
بزم روایت|بِحار الأنوار
1.4هزار دنبال‌کننده
1 عکس
4 ویدیو
2 فایل
روایات خاص بحار الأنوار...🕯 علی بن موسی الرضا علیه السلام: إِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا... ارتباط با بنده: @bearanvand 📜نشر دهید، نام کانال اهمیتی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻در دسترس بودن همه چیز، فساد به بار می‌آورد ▫️[حضرت صادق علیه السلام در جواب اینکه چرا رزق در دسترس و مهیا نیست؟]... لَمْ يَجْعَلْهُ مَبْذُولًا وَ يُنَالُ بِالْهُوَيْنَا إِذْ كَانَ لَا صَلَاحَ فِي ذَلِكَ فَإِنَّهُ لَوْ كَانَ يُوجَدُ مَجْمُوعاً مُعَدّاً كَانَتِ الْبَهَائِمُ تَتَقَلَّبُ عَلَيْهِ وَ لَا تَنْقَلِعُ حَتَّى تَبْشَمَ فَتَهْلِكَ وَ كَانَ النَّاسُ أَيْضاً يَصِيرُونَ بِالْفَرَاغِ إِلَى غَايَةِ الْأَشَرِ وَ الْبَطَرِ حَتَّى يَكْثُرَ الْفَسَادُ وَ يَظْهَرَ الفَواحِش (امام صادق علیه السلام: ... آن را به راحتی در دسترس نگذاشته است، چون در آن صلاحی نیست چه اینکه اگر روزی به صورت آماده وجود داشت، حیوانات بر آن می‌چرخیدند و آنقدر از آن جدا نمی‌شدند که فراوان بخورند و هلاک شوند. همچنین مردم نیز با فراغت به نهایت رفاه و ول انگاری و خوش گذرانی می‌رسیدند تا اینکه فساد زیاد شده و فواحش ظاهر میگردد) /ص106 @bazm_behar
🔻هوا، نامه رسانِ خدا ▫️امام صادق علیه السلام: فَجَعَلَ الْخَلَّاقُ الْحَكِيمُ جَلَّ قُدْسُهُ هَذَا الْهَوَاءَ قِرْطَاساً خَفِيّاً يَحْمِلُ الْكَلَامَ رَيْثَمَا يَبْلُغُ الْعَالَمُ حَاجَتَهُمْ ثُمَّ يُمْحَى فَيَعُودُ جَدِيداً نَقِيّاً وَ يَحْمِلُ مَا حَمَلَ أَبَداً بِلَا انْقِطَاعٍ...(پس خالق حکیم، جلت قدسه، این هوا را به عنوان کاغذی پنهان قرار داد که کلمات را حمل می‌کند، تا زمانیکه که جهان به نیازهای خود برسد. سپس محو می‌شود و دوباره به شکلی جدید و پاک بازمی‌گردد و همیشه مشغول حمل آن خواهد بود...) /ص120 @bazm_behar
🔻اگر پادشاهی به مردمش طلای فراوان بدهد چیز عجیبی میپندارید اما حواستان به باران نیست ▫️امام صادق علیه السلام: لَوْ أَنَّ مَلِكاً مِنَ الْمُلُوكِ قَسَمَ فِي أَهْلِ مَمْلَكَتِهِ قَنَاطِيرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ فِضَّةٍ أَ لَمْ يَكُنْ سَيَعْظُمُ عِنْدَهُمْ وَ يَذْهَبُ لَهُ بِهِ الصَّوْتُ فَأَيْنَ هَذَا مِنْ مَطْرَةٍ رَوَاءٍ إِذْ يُعْمَرُ بِهِ الْبِلَادُ وَ يَزِيدُ فِي الْغَلَّاتِ أَكْثَرَ مِنْ قَنَاطِيرِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ فِي أَقَالِيمِ الْأَرْضِ كُلِّهَا أَ فَلَا تَرَى الْمَطْرَةَ الْوَاحِدَةَ مَا أَكْبَرَ قَدْرَهَا وَ أَعْظَمَ النِّعْمَةَ عَلَى النَّاسِ فِيهَا وَ هُمْ عَنْهَا سَاهُون (اگر پادشاهی از پادشاهان در میان مردم مملکتش طلا و نقره فراوان تقسیم کند، آیا این امر در نظر آنها بزرگ نخواهد بود و بلند مرتبه اش نمیپندارند؟ این کجا و بارانی که با آن بیشتر از طلا و نقره در تمام اقلیم‌های زمین سرزمین‌ها آباد می‌شود و در محصولات افزوده می‌شود؟ آیا نمی‌بینی که یک چه قدر بزرگ و چه نعمت عظیمی برای مردم است، در حالی که آنها از آن غافلند؟) /ص126 @bazm_behar
🔻بد پنداشتن و در دنیا مثل کراهت بچه ها از دوا است ▫️امام صادق علیه السلام: ...الْمُنْكِرُونَ لِهَذِهِ الْأُمُورِ الْمُوذِيَةِ [مشکلات و بلایای دنیوی] بِمَنْزِلَةِ الصِّبْيَانِ الَّذِينَ يَذُمُّونَ الْأَدْوِيَةَ الْمُرَّةَ الْبَشِعَةَ وَ يَتَسَخَّطُونَ مِنَ الْمَنْعِ مِنَ الْأَطْعِمَةِ الضَّارَّةِ وَ يَتَكَرَّهُونَ الْأَدَبَ وَ الْعَمَلَ وَ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَفَرَّغُوا لِلَّهْوِ وَ الْبِطَالَةِ وَ يَنَالُوا كُلَّ مَطْعَمٍ وَ مَشْرَبٍ وَ لَا يَعْرِفُونَ مَا تُؤَدِّيهِمْ إِلَيْهِ الْبِطَالَةُ مِنْ سُوءِ النُّشُوءِ وَ الْعَادَةِ وَ مَا تُعْقِبُهُمُ الْأَطْعِمَةُ اللَّذِيذَةُ الضَّارَّةُ مِنَ الْأَدْوَاءِ وَ الْأَسْقَامِ وَ مَا لَهُمْ فِي الْأَدَبِ مِنَ الصَّلَاحِ وَ فِي الْأَدْوِيَةِ مِنَ الْمَنْفَعَةِ وَ إِنْ شَابَ ذَلِكَ بَعْضُ الْكَرَاهَة ...(منکران این امور آزاردهنده مانند کودکانی هستند که داروهای تلخ و ناخوشایند را سرزنش می‌کنند و از منع شدن از غذاهای مضر ناراحت می‌شوند. آنها ادب و کار را دوست ندارند و ترجیح می‌دهند که به بازی و بی‌کاری بپردازند و هر نوع غذایی را که می‌خواهند، بخورند. آنها نمی‌دانند که چه آسیب‌هایی به و آنها می‌زند و غذاهای خوشمزه و مضر چه بیماری‌ها و مشکلاتی برایشان به همراه دارد. و نمیدانند چه صلاحی در تادیبشان و چه منفعتی در دوا وجود دارد حتی اگر [از تلخیِ تادیب و دارو] مقداری کامشان را تلخ کند) /ص138 @bazm_behar
🔻چرا انسانهای بد همیشه در رفاهند و انسانهای خوب همیشه در مشقت ▫️... [گفته میشود چرا هر چه ظالم است در نعمت است و هر چه صالح است در محرومیت و بلا. چرا برعکس نباشد؟ حضرت صادق علیه السلام در جواب فرمودند: اگر اینگونه میشد:] صَارَ النَّاسُ بِمَنْزِلَةِ الدَّوَابِّ الَّتِي تُسَاسُ بِالْعَصَا وَ الْعَلَفِ ... وَ كَانَ يَحْدُثُ مِنْ هَذَا أَيْضاً أَنْ يَكُونَ الصَّالِحُ إِنَّمَا يَعْمَلُ الصَّالِحَاتِ لِلرِّزْقِ وَ السَّعَةِ فِي هَذِهِ الدُّنْيَا وَ يَكُونَ الْمُمْتَنِعُ مِنَ الظُّلْمِ وَ الْفَوَاحِشِ إِنَّمَا يَعِفُّ عَنْ ذَلِكَ لِتَرَقُّبِ عُقُوبَةٍ تَنْزِلُ بِهِ مِنْ سَاعَتِهِ حَتَّى يَكُونَ أَفْعَالُ النَّاسِ كُلُّهَا تَجْرِي عَلَى الْحَاضِرِ لَا يَشُوبُهَا شَيْ‏ءٌ مِنَ الْيَقِينِ بِمَا عِنْدَ اللَّهِ وَ لَا يَسْتَحِقُّونَ ثَوَابَ الْآخِرَةِ وَ النَّعِيمَ الدَّائِمَ...* (اگر اینگونه بود مردم مانند چارپایانی میشدند که با علف و عصا مدیریت میشدند... و این وضعیت باعث می‌شد که افراد صالح تنها به خاطر تأمین روزی و رفاه در این دنیا کارهای نیک انجام دهند و کسانی که از ظلم و فحشا خودداری می‌کردند، تنها به خاطر از عذاب‌های آنی از این کارها دوری می‌کردند. در این حالت، تمامی اعمال مردم تنها بر اساس حال حاضرشان بود و هیچ‌یک از آنها به خاطر یقین به آنچه در نزد خداوند است به کاری اقدام نمیکرد و بنابراین شایسته‌ی پاداش آخرت و نعمت دائمی در آن نمی‌بودند) *و در ادامه حضرت میفرمایند البته اینطور هم نیست که همه ظالمین متنعم باشند و همه صالحین محروم. عقوبت و هم، در دنیا هست مانند آنچه برای فرعون و... اتفاق افتاد و نیکوکاران هم بعضا متنعم میشوند که مردم فکر نکنند همیشه ظالم در رفاه است و نیکو کار، محروم... /ص142 @bazm_behar
🔻بدون اجازه از فرزند او را به این دنیا بیاوریم؟ خودخواهی؟ ▫️[بحث در توحید مفضل به جایی رسید که بحث تولید مثل نکردن به میان آمد و حضرت صادق علیه السلام فرمود:] إِذاً كَانَ يَحْرُمُ أَكْثَرُ هَذَا الْخَلْقِ دُخُولَ الْعَالَمِ وَ الِاسْتِمْتَاعَ بِنِعَمِ اللَّهِ وَ مَوَاهِبِهِ فِي الدَّارَيْنِ جَمِيعاً إِذَا لَمْ يَدْخُلِ الْعَالَمَ إِلَّا قَرْنٌ وَاحِد... (اگر اینگونه میشد و فقط یک نسل در این دنیا میماند بیشتر این مخلوقات از ورود به جهان و بهره‌مندی از نعمت‌های خداوند و موهبت‌های او در دنیا و آخرت محروم میشدند...) *احیانا در توجیه فرزند دار نشدن میشنویم که ما نمیخواهیم کسی را به ورطه دنیا و مشقت بیاوریم و برایش تصمیم بگیریم. حضرت اینجا اشاره میفرمایند که ورود به دنیا (که قطعا آخرتی هم به دنبال دارد) همراه با تنعم و بهره مند شدن است و اتفاقا عدم مساوی است با محروم کردن فرزندان از این تنعم. [حاشیه: و قرینه این نکته هم میتواند این باشد که تقریبا هیچ یک از ما حتی در بدترین شرایط حاضر نیستیم با زدن یک دکمه به دیار عدم و نیستی برویم و در یک آن هم از فهرست دنیا و هم ازفهرست آخرت حذف شویم/] /ص141 @bazm_behar
🔻من هم مانند جدّم کسی را برای این علوم پیدا نمی‌کنم ▫️...قالَ [امام صادق] ع لَوْ وَجَدْتُ لِعِلْمِيَ الَّذِي آتَانِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَمَلَةً لَنَشَرْتُ التَّوْحِيدَ وَ الْإِسْلَامَ وَ الْإِيمَانَ وَ الدِّينَ وَ الشَّرَائِعَ مِنَ الصَّمَدِ وَ كَيْفَ لِي بِذَلِكَ وَ لَمْ يَجِدْ جَدِّي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع حَمَلَةً لِعِلْمِهِ حَتَّى كَانَ يَتَنَفَّسُ الصُّعَدَاءَ وَ يَقُولُ عَلَى الْمِنْبَرِ سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي فَإِنَّ بَيْنَ الْجَوَانِحِ مِنِّي عِلْماً جَمّاً هَاهْ هَاهْ أَلَا لَا أَجِدُ مَنْ يَحْمِلُه‏ (امام صادق علیه السلام فرمود: «اگر برای علمی که خداوند عزّ و جلّ به من عطا کرده، حاملانی می‌یافتم، قطعاً توحید و اسلام و ایمان و دین و شریعت‌ها را از "الصمد"منتشر می‌کردم، اما چگونه می‌توانم این کار را انجام دهم در حالی که جدّم، امیرالمؤمنین (ع)، حاملانی برای علم خود نیافت تا آنجا که آهی می کشید و میفرمود "از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست بدهید، زیرا در دل من علمی فراوان وجود دارد." آه، آه! آیا نمی‌توانم کسی را بیابم که آن را حمل کند») /ص225 @bazm_behar
🔻چرا مانند علی علیه السلام به ما اسرار را نمیگویی/ ▫️[یکی از یاران امام صادق علیه السلام]: قلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا لَنَا لَنْ تُخْبِرَنَا بِمَا يَكُونُ كَمَا كَانَ عَلِيٌّ ع يُخْبِرُ أَصْحَابَهُ فَقَالَ بَلَى وَ اللَّهِ وَ لَكِنْ هَاتِ حَدِيثاً وَاحِداً حَدَّثْتُكَهُ فَكَتَمْتَهُ فَقَالَ ... فَوَ اللَّهِ مَا وَجَدْتُ حَدِيثاً وَاحِداً كَتَمْتُهُ (راوی می‌گوید: «به ابی عبدالله (ع) گفتم: "چرا به ما نمی‌گویی که چه خواهد شد، همان‌طور که علی (ع) به اصحابش خبر می‌داد؟" ایشان فرمودند: "بله، به خدا قسم، اما یک حدیث که به تو گفته ام بیاور که آن را نگه داشته ای؟ او جواب داد: "به خدا قسم، هیچ حدیثی نیافتم که آن را مخفی کرده باشم) *این روایت با روایت قبلی در تعارض نیست. در قبلی فرمود کسی را نمی یابیم. در این جا میگوید آنها رازدار بودند. بله رازدار بودند ولی باز کسی تحمل آن علوم را نداشت و قرینه این نکته این است که امیرالمومنین آن جمله روایت قبل را به کمیل فرمود که همه او را صاحب سِر میدانند (ولی تحمل علوم عالی را ندشت) /ص75 @bazm_behar
🔻چرا تو نائب نشدی؟! مرتبط با روایت قبل ▫️سلَامَةُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَال‏...: أَنَّ أَبَا سَهْلٍ النَّوْبَخْتِيَّ* سُئِلَ فَقِيلَ لَهُ كَيْفَ صَارَ هَذَا الْأَمْرُ إِلَى الشَّيْخِ أَبِي الْقَاسِمِ الْحُسَيْنِ بْنِ رَوْحٍ دُونَكَ فَقَالَ هُمْ أَعْلَمُ وَ مَا اخْتَارُوهُ وَ لَكِنْ أَنَا رَجُلٌ أَلْقَى الْخُصُومَ وَ أُنَاظِرُهُمْ وَ لَوْ عَلِمْتُ بِمَكَانِهِ كَمَا عَلِمَ أَبُو الْقَاسِمِ وَ ضَغَطَتْنِي الْحُجَّةُ لَعَلِّي كُنْتُ أَدُلُّ عَلَى مَكَانِهِ وَ أَبُو الْقَاسِمِ فَلَوْ كَانَتِ الْحُجَّةُ تَحْتَ ذَيْلِهِ وَ قُرِضَ بِالْمَقَارِيضِ مَا كَشَفَ الذَّيْلَ عَنْه‏ (ابو سهل نوبختی را سؤال کردند و گفتند: چگونه این امر به شیخ ابوالقاسم حسین بن روح رسید و تو نایب نشدی؟ او پاسخ داد: «آنها (اهل بیت) عالم‌تر هستند و آنچه انتخاب کرده‌اند، درست است. اما من مردی هستم که با مخالفان بحث می‌کنم و اگر مانند ابوالقاسم می‌دانستم که او در کجا است، ، و اگر بحث و حجت آوردن بر من فشار می‌آورد، شاید به مکان او اشاره راهنمایی میکردم. اما ابوالقاسم، اگر حجت زیر دامان او باشد و او را با قیچی تکه تکه شود، دامان خود را کنار نمی‌زند.») * از علمای شیعه و کمک کار نواب حضرت در غیبت صغری (که در دوران کودکی نیز به دیدار با آن عزیز سفر کرده (عج) نائل آمده است). /ص359 @bazm_behar
🔻شروع آتش پرستی اینگونه بود/قابیل ▫️عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ قَابِيلَ لَمَّا رَأَى النَّارَ قَدْ قَبِلَتْ قُرْبَانَ هَابِيلَ قَالَ لَهُ إِبْلِيسُ إِنَّ هَابِيلَ كَانَ يَعْبُدُ تِلْكَ النَّارَ فَقَالَ قَابِيلُ لَا أَعْبُدُ النَّارَ الَّتِي عَبَدَهَا هَابِيلُ وَ لَكِنْ أَعْبُدُ نَاراً أُخْرَى وَ أُقَرِّبُ قُرْبَاناً لَهَا فَتَقَبَّلُ قُرْبَانِي فَبَنَى بُيُوتَ النَّارِ فَقَرَّبَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ عِلْمٌ بِرَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يَرِثْ مِنْهُ وُلْدُهُ إِلَّا عِبَادَةَ النِّيرَانِ...(از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود: هنگامی که قابیل دید که آتش قربانی هابیل را پذیرفته است، ابلیس به او گفت: هابیل آن آتش را عبادت می‌کرد. قابیل پاسخ داد: من آتش هابیل را عبادت نمی‌کنم، بلکه آتش دیگری را عبادت می‌کنم و قربانی‌ای برای آن می‌آورم تا قربانی‌ام پذیرفته شود. پس او خانه‌های آتش را بنا کرد و قربانی آورد، در حالی که هیچ علمی درباره پروردگارش عزّ و جلّ نداشت و فرزندانش جز آتش پرستی را به ارث نبردند) /ص249 @bazm_behar
🔻شروع بت پرستی اینگونه بود ▫️عنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع ...كَانُوا يَعْبُدُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَاتُوا فَضَجَّ قَوْمُهُمْ وَ شَقَّ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ فَجَاءَهُمْ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اللَّهُ فَقَالَ لَهُمْ أَتَّخِذُ لَكُمْ أَصْنَاماً عَلَى صُوَرِهِمْ فَتَنْظُرُونَ إِلَيْهِمْ وَ تَأْنِسُونَ بِهِمْ وَ تَعْبُدُونَ اللَّهَ فَأَعَدَّ لَهُمْ أَصْنَاماً عَلَى مِثَالِهِمْ فَكَانُوا يَعْبُدُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَنْظُرُونَ إِلَى تِلْكَ الْأَصْنَامِ فَلَمَّا جَاءَهُمُ الشِّتَاءُ وَ الْأَمْطَارُ أَدْخَلُوا الْأَصْنَامَ الْبُيُوتَ فَلَمْ يَزَالُوا يَعْبُدُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى هَلَكَ ذَلِكَ الْقَرْنُ وَ نَشَأَ أَوْلَادُهُمْ فَقَالُوا إِنَّ آبَاءَنَا كَانُوا يَعْبُدُونَ هَؤُلَاءِ فَعَبَدُوهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ... (امام صادق (ع) :... آن‌ها خداوند عزّ و جلّ را عبادت می‌کردند، اما وقتی مردند، قومشان ناراحت شدند و این برای آن‌ها سخت بود. سپس ابلیس لعنت‌الله به سوی آن‌ها آمد و گفت: آیا برای شما صنم‌هایی بر اساس صورت‌های آن‌ها بسازم تا به آن‌ها نگاه کنید و با آن‌ها انس بگیرید و خدا را عبادت کنید؟ پس او برایشان صنم‌هایی بر اساس مثال آن‌ها آماده کرد و آن‌ها خداوند عزّ و جلّ را عبادت می‌کردند و به آن صنم‌ها نگاه می‌کردند. وقتی زمستان و باران‌ها آمد، آن‌ها صنم‌ها را به خانه‌ها بردند و همچنان خداوند عزّ و جلّ را عبادت می‌کردند تا آن قوم مردند و فرزندانشان بزرگ شدند و گفتند: «پدران ما این‌ها را عبادت می‌کردند.» بنابراین آن‌ها نیز آن‌ها را به جای خداوند عزّ و جلّ عبادت کردند...) /ص250 @bazm_behar
🔻خداوند بندگانی دارد که خشیت زبانشان را بسته و ... ▫️أنَّ لِلَّهِ عِبَاداً قَدْ أَسْكَتَتْهُمْ خَشْيَتُهُ مِنْ غَيْرِ عِيٍّ وَ لَا بَكَمٍ وَ أَنَّهُمْ هُمُ الْفُصَحَاءُ الْبُلَغَاءُ الْأَلِبَّاءُ الْعَالِمُونَ بِاللَّهِ وَ أَيَّامِهِ‏ وَ لَكِنَّهُمْ إِذَا ذَكَرُوا عَظَمَةَ اللَّهِ انْكَسَرَتْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ انْقَطَعَتْ أَفْئِدَتُهُمْ وَ طَاشَتْ عُقُولُهُمْ وَ تَاهَتْ حُلُومُهُمْ إِعْزَازاً لِلَّهِ وَ إِعْظَاماً وَ إِجْلَالًا فَإِذَا أَفَاقُوا مِنْ ذَلِكَ اسْتَبَقُوا إِلَى اللَّهِ بِالْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ يَعُدُّونَ أَنْفُسَهُمْ مَعَ الظَّالِمِينَ وَ الْخَاطِئِينَ... («از خداوند بندگانی هستند که خوف و خشیتِ او، آن‌ها را ساکت کرده است [اما] نه از روی ناتوانی در سخن گفتن. آن‌ها فصیحان، صاحبان بلاغت و خرد هستند که به خدا و ایام او آگاهند. اما وقتی عظمت خداوند را یاد می‌کنند، زبان‌هایشان می‌شکند و دل‌هایشان منقطع می‌شود و عقل‌هایشان حیران می‌گردد و خیال‌هایشان گم می‌شود؛ این‌ها به خاطر بزرگداشت و عظمت خداوند است. وقتی از این حالت به هوش می‌آیند، به سوی خداوند با اعمال پاک و خالص می‌شتابند و خود را در کنار ظالمین و خطاکاران می‌شمارند...) /ص265 @bazm_behar