eitaa logo
به دخت
59 دنبال‌کننده
759 عکس
98 ویدیو
3 فایل
"به دخت"، پایگاه زنان و دختران ارتباط با ادمین: @behdokht
مشاهده در ایتا
دانلود
به دخت
آیا کاراکتر ضد زن جایی در میان مخاطبان تلویزیون دارد؟/ دیالوگ‌ عجیب و توهین‌آمیز “یاور” 🔹️یاور و حشمت فردوس مردهای مستبدی‌اند که اجازه نفس کشیدن به اطرافیان‌شان را هم نمی‌دهند؛ حتی شخصیت اصلی این سریال طوری صحبت می‌کند که انگار فقط مردها می‌فهمند. 🔹️امسال شبکه سه آنتن رمضانی خود را به کارگردانی سپرده است که با “ستایش”، “پس از باران” و حتی سریال رمضانی “شکرانه” که این شب‌ها از شبکه پنج سیما پخش می‌شود جزو کارگردانانی است که اصطلاحاً رگِ خواب مخاطب را می‌شناسد و شیوه‌های جلب نظر تماشاگران تلویزیون را بلد است. 🔹️انتقادها از جایی شروع شد که در چند قسمت ابتدایی، “یاور” شبیه “حشمت فردوس” رفتار کرد؛ در فضای مجازی علاوه بر گریمِ قسمت اول و بخش‌های جوانی شخصیت‌های اصلی (یاور، علی شام میرزایی، جمال چلویی) و حتی تیتراژ پایانی سریال، بخشی به فضای نزدیک به “ستایش” و آن تکیه‌کلام‌ها و رفتارهای داریوش ارجمند در آن سریال ایراد گرفتند. 🔹️حرف اصلی یاور واقعاً جوانمردی است یا تکرار مکررات فیلمنامه‌های قبلی گروهِ ستایش و خصوصاً سعید مطلبی؛ مردسالاری و ضدزن بودن دوباره موج می‌زند. باورهای پوسیده‌ای که انگار دوباره قرار است احیاء شوند؛ سبک زندگی که با سبک زندگی امروز هیچ سنخیتی ندارد. هیچ خلاقیتی در فیلمنامه “یاور” دیده نمی‌شود و غرقِ در کلیشه و کنار هم قرار دادن داستان‌های تکراری، تاکنون نتوانسته به دستاورد خاصی دست پیدا کند. 🔹️شاید یکی از نمونه‌های ضدزن بودن و زیر سؤال بردن جایگاه زن و اعضای خانواده در نزدِ شخصیت اصلی داستان، در سکانسی باشد که یاور چلویی به شوکت همسرش می‌گوید “شما زن‌ها چرا این‌طوری هستید؟ یک حرف را تا بن‌ِ آن را درنیاورید آن را رها نمی‌کنید، تا می‌فهمید خودتان را به نفهمیدن می‌زنید!” 🔹️نویسنده می‌توانست به جای اینکه به صورت نوعی این دیالوگ را بنویسد و از عبارت “شما زن‌ها” استفاده کند، عبارت را شخصی بنویسد و بگوید “تو چرا این‌‌طوری هستی”، هرچند که این هم صورت خوشی نخواهد داشت اما بهتر از آن است که همه زن‌ها را متهم به نفهمی کند. متن کامل را در سایت بخوانید. ✅ https://behdokht.ir/66970/ #behdokht.ir
حذف “غربالگری اجباری” یعنی حذف اضطراب تحمیلی به پزشکان و مادران 💠 عده‌ای از همان ابتدای جان‌گرفتن طرح جوانی جمعیت در مجلس یازدهم با کلیدواژه‌های «نه به فرزندآوری اجباری»، «حقوق زنان» و «حقوق باروری» قصد داشتند از موفقیت طرح در مجلس جلوگیری کنند؛ طرحی که به‌حق به‌نفع مردم، سلامتی باروری و حفظ بقای نسل ایرانیان است. 💠 “طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده”، نخستین قانون و تنها قانون جامع جمعیتی در کشورمان خواهد بود که قصد دارد با یک برنامه مدون، از حمایت‌های اقتصادی و درمانی از خانواده‌ها و باروری گرفته تا تغییرات فرهنگی در سبک زندگی، کشور را به‌سمت شکوفایی و پویایی جمعیت حرکت دهد. 💠 افت بی‌سابقه نرخ رشد جمعیت به عدد ۰.۶، کشور را در آستانه خطر تغییر ساختار جمعیتی قرار داده است و در صورت بهره نبردن از فرصت پنجره جمعیتی، به تله پیری جمعیت خواهیم افتاد که تا ده‌ها و بلکه صدها سال نمی‌توانیم خود را از آن نجات دهیم. 💠 این طرح که البته پس از حدود ۱۰ سال بلاتکلیفی و بی‌توجهی نمایندگان دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، در مجلس یازدهم با اقبال مواجه شد و بالاخره در روزهای پایانی سال ۹۹ در صحن علنی به‌تصویب رسید، طی چند ماه گذشته در رسانه‌ها بی‌مهری و جنجال‌آفرینی فراوان دید؛ به‌ویژه القائات کذبی که درباره بند حذف اجبار غربالگری ایجاد شد و به‌غلط آن را حذف غربالگری جا زدند! همین القائات کذب اخیراً نسبت به نسخ قانون قبلی سقط‌درمانی به وجود آمده که با وارونه‌نمایی دنبال انحراف افکار عمومی و حتی جامعه متخصص کشور نسبت به طرح جوانی جمعیت است. متن کامل را در سایت بخوانید. ✅ https://behdokht.ir/66981/ #behdokht.ir
رمان/بدون تو هرگز ۱ ▪️این، واقعی است از زندگی دختری که برای فرار از خانه پدری و قهر و خشونت پدر به ازدواجی ساده با یک طلبه تن داد اما خیلی زود دانست که این ازدواج کلید خوشبختی را به دست او داده است. مردهای عوضی ▪️همیشه از پدرم متنفر بودم … مادر و خواهرهام رو خیلی دوست داشتم اما پدرم رو نه … آدم عصبی و بی حوصله ای بود … اما بد اخلاقیش به کنار … می گفت: دختر درس می خواد بخونه چکار؟ … نگذاشت خواهر بزرگ ترم تا ۱۴ سالگی بیشتر درس بخونه … دو سال بعد هم عروسش کرد … ▪️اما من، فرق داشتم … من عاشق درس خوندن بودم … بوی کتاب و دفتر، مستم می کرد … می تونم ساعت ها پای کتاب بشینم و تکان نخورم … مهمتر از همه، می خواستم درس بخونم، برم سر کار و از اون زندگی و اخلاق گند پدرم خودم رو نجات بدم … ▪️چند سال که از ازدواج خواهرم گذشت … یه نتیجه دیگه هم به زندگیم اضافه شد … به هر قیمتی شده نباید ازدواج کنی … ▪️شوهر خواهرم بدتر از پدرم، همسر ناجوری بود … یه ارتشی بداخلاق و بی قید و بند … دائم توی مهمونی های باشگاه افسران، با اون همه فساد شرکت می کرد … اما خواهرم اجازه نداشت، تنهایی پاش رو از توی خونه بیرون بزاره … مست هم که می کرد، به شدت خواهرم رو کتک می زد … ▪️این بزرگ ترین نتیجه زندگی من بود … مردها همه شون عوضی هستن … هرگز ازدواج نکن … هر چند بالاخره، اون روز برای منم رسید … روزی که پدرم گفت … هر چی درس خوندی، کافیه. متن کامل را در سایت بخوانید. 🔺️نویسنده: زینب حسینی ✅ https://behdokht.ir/64573/ #behdokht.ir
ما را ببر به رؤیت لبخند عید فطر 🌙عید رمضان آمد و ما چشم انتظار آمدنی هستیم  تا جهان را شیرینی یک گشایش عظیم فراگیرد . عیدی ما به شما شاعرانه ای زیبا از دفتر شعر علیرضا قزوه است. ▫️ایمان ما دو نیمه شد و نان ما دو نیم دست من و نگاه تو یا سیّدالکریم ▫️روحم تمام زخمی و جانم تمام درد یک امشبم ببخش به آرامش نسیم ▫️از شعله‌های روز قیامت رها شدیم افتاده‌ایم باز در این ورطه جحیم ▫️چیزی بگو شبیه سخن گفتن شبان حکمی بده به سادگی حکمت حکیم ▫️ما راهیان کوی چپ و راست نیستیم ما راست آمدیم سر راه مستقیم ▫️ما عاشقان شهید توهستیم تا ابد ما سالکان مرید تو بودیم از قدیم ▫️برقی بگو وزان شود از سمت یا لطیف اشکی بگو فرو چکد از ابر یا کریم ▫️ما را ببر به رؤیت لبخند عید فطر ما را بخوان به خلوت یا رب و یا عظیم متن کامل را در سایت بخوانید. ✅ https://behdokht.ir/41167/ #behdokht.ir
خاطره‌ای از عید فطر مشکوک برای اسرا/ گره‌ای که به دست مرحوم ابوترابی باز شد 🔹️تاریخ و فرهنگ دفاع مقدس، مملو از اتفاق‌ها و رویدادهایی است که ثبت و ضبط تک تک آنها به زمان طولانی و اراده استوار نیازمند است. 🔹️وقایع اسارت رزمندگان در بازداشتگاه‌های عراق، و آزار و اذیت‌های دشمن، مقطع مهمی از این دوره تاریخی و با اهمیت را تشکیل می‌دهد. جالب‌تر این که بخشی از این اتفاق‌ها در ایام ماه مبارک رمضان بوده است. 🔹️در این خاطره‌ای به قلم سیامک عطایی می‌خوانیم: با نزدیک شدن ماه رمضان، اسرا برای روزه داری آماده می‌شدند. 🔹️عده ای روزهای آخر شعبان را به استقبال می رفتند، عراقی ها جیره ناهار را قطع می کردند و افطاری و سحری می دادند. سحری ساعت 3 بامداد توزیع می شد و افطاری 5 عصر. 🔹️همان غذای روزانه بود، فقط ساعت آن تغییر یافته بود. غالب اسرا روزه می گرفتند، به جز چند نفری از پیرمردها و افراد مریض که توانایی روزه گرفتن نداشتند و همچنین عدهی معدودی که با تمارض به نوعی مریضی، روزه نمی گرفتند! 🔹️مشکل عمده بچه ها تعیین اوقات شرعی، روز اول و آخر ماه بود. رسانه های عراق بنابر مذهب اهل سنت حدود 20 تا 25 دقیقه زودتر افطاری را اعلام می کرد، به‌طوری که هنوز شعاع‌هایی از خورشید دیده می شد. متن کامل را در سایت بخوانید. ✅ https://behdokht.ir/66995/ #behdokht.ir
جامعه موبایل‌محور در تسخیر زبان فارسی گفتاری است 🔸️روز بزرگداشت زبان فارسی را بهانه کردیم برای پرداختن به یک موضوع مهم، این که آیا زبان فارسی که غالبا به شکل میراث مکتوب به ما رسیده است، امروز هم با زبان نوشتار دارد پیش می رود یا این که بر اثرغلبه تکنولوژیکی و ارتباطی موبایل ها، زبان فارسی گفتاری دارد بسرعت جا می افتد. 🔸️بد نیست اعتراف کنیم آگاهی‌ بسیاری از ما درباره ایران و ایرانی و از همه مهمتر درباره زبان فارسی هنوز مه‌آلود و ازهم‌گسیخته است. کم نیستند افرادی که نمی دانند زبان فارسی دقیقاً چه زمانی و از کجا به نگارش درآمد و چگونه زبان رسمی ایران شد؟ 🔸️در کنار تمام این سوالاتی که هیچ گاه به دنبال جوابش نبوده ایم، سوال مهمتر این است که آیا هیچیک از ما صدای زنگ خطر فراموش شدن فرهنگ مکتوب ایرانی در عصر جولان فضای مجازی را می شنود و این که چه آسیبی از سوی فضای مجازی و ارتباطات الکترونیکی، به زبان پارسی می رسد، همین زبانی که ناصر خسرو به پای ناکسانش نریخت و فردوسی سی سال برای زنده کردنش موی سپید کرد. 🔸️ امروز این یادگار نیاکان، این گنجینه بی همتای فرهنگ ایران زمین بر اثر غفلت و بی توجهی ما زیر آوار واژه های بیگانه و تعابیر و اصطلاحات سست و بی مایه در حال مدفون شدن است و وظیفه هر ایرانی، نگهبانی از میراث گرانبهایی است که عامل وحدت و پیوند دهنده تمام اقوام ایرانی بوده و هست. 🔸️با دکتر بلقیس روشن، رئیس انجمن زبان شناسی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و محمد حسین ذوقی کارشناس ارشد رشته ارتباطات به گفت و گو در این زمینه نشستیم. تبدیل زبان فارسی به زبان علم 🔸️دکتر روشن تاریخچه ای از روند سیر زبان فارسی در تاریخ و فرهنگ ایران را این طور عنوان می کند: فارسی باستان (۵۲۵ – ۳۰۰ پیش از میلاد) همان خط میخی هخامنشی بوده که یک زبان کاملاً تصریفی بوده است. زبان پارسی میانه (۳۰۰ پیش از میلاد – ۸۰۰ میلادی) شامل خطوط پهلوی، خط مانوی و خط اوستایی است و در آخر زبان فارسی جدید (از ۸۰۰ میلادی) که الفبای فارسی و الفبای تاجیکی مربوط به این الفباست. به طور کلی زبان فارسی جدید یک زبان تحلیلی و تا حدی ترکیبی است. متن کامل را در سایت بخوانید. 🔺️نویسنده: محبوبه ذالیانی ✅ https://behdokht.ir/52016/ #behdokht.ir