🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
امروزثواب تلاوت روزانه مان را به پیشگاه منور و ملکوتی حضرت امام مهدی ارواحنا فداه تقدیم می کنیم ص ۴۵۷ س ص
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
«٦٥» ﻗُﻞْ ﺇِﻧَّﻤَﺂ ﺃَﻧَﺎْ ﻣُﻨﺬِﺭٌ ﻭَﻣَﺎ ﻣِﻦْ ﺇِﻟَﻪٍ ﺇِﻟَّﺎ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺍﻟْﻮَﺍﺣِﺪُ ﺍﻟْﻘَﻬَّﺎﺭُ
ﺑﮕﻮ: ﻣﻦ ﻓﻘﻂ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍم ﻭ ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻳﻜﺘﺎﻱ ﻗﻬﺎﺭ ﻭ ﻣﻘﺘﺪﺭ ﻧﻴﺴﺖ.
«٦٦» ﺭَﺏُّ ﺍﻟﺴَّﻤَﻮَﺍﺕِ ﻭَﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَﻣَﺎ ﺑَﻴْﻨَﻬُﻤَﺎ ﺍﻟْﻌَﺰِﻳﺰُ ﺍﻟْﻐَﻔَّﺎﺭُ
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭﺯﻣﻴﻦ ﻭﺁﻧﭽﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺍﺳﺖ، ﻧﻔﻮﺫﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ.
«٦٧» ﻗُﻞْ ﻫُﻮَ ﻧَﺒَﺆٌﺍْ ﻋَﻈِﻴﻢٌ «٦٨» ﺃَﻧﺘُﻢْ ﻋَﻨْﻪُ ﻣُﻌْﺮِﺿُﻮﻥَ «٦٩» ﻣَﺎ ﻛَﺎﻥَ ﻟِﻲَ ﻣِﻦْ ﻋِﻠْﻢٍ ﺑِﺎﻟْﻤَﻠَﺈِ ﺍﻟْﺄَﻋْﻠَﻲ ﺇِﺫْ ﻳَﺨْﺘَﺼِﻤُﻮﻥَ
ﺑﮕﻮ: ﺍﻭ ﺧﺒﺮ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺭﻭﻳﮕﺮﺩﺍﻧﻴﺪ. ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺎﻟﺎ ﻫﻴﭻ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻧﺒﻮﺩ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ (ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ) ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ.
«٧٠» ﺇِﻥ ﻳُﻮﺣَﻲ ﺇِﻟَﻲَّ ﺇِﻟَّﺎ ﺃَﻧَّﻤَﺂ ﺃَﻧَﺎْ ﻧَﺬِﻳﺮٌ ﻣُﺒِﻴﻦٌ
ﺑﻪ ﻣﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﻭﺣﻲ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺁﺷﻜﺎﺭم.
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
«ﻗﻬّﺎﺭ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻗﺪﺭﺕ ﻗﺎﻫﺮﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺎ، ﻣﻘﻬﻮﺭ ﻭ ﻣﺤﻜﻮم ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ: «ﻧﺒﺄ ﻋﻈﻴﻢ» ﻋﻠﻲّ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻧﺎ ﺍﻟﻨﺒﺄ ﺍﻟﻌﻈﻴﻢ»(٩٢) ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺩﻋﺎﻱ ﻧﺪﺑﻪ ﻧﻴﺰ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻴﻢ: «ﻳﺎﺑﻦ ﺍﻟﻨﺒﺎء ﺍﻟﻌﻈﻴﻢ»
ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﺑﺎ ﺿﻤﻴﺮ «ﻫﻮ» ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ، ﻧﻪ ﺍﺷﻴﺎ، ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ.
ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻣﻠﺎء ﺍﻋﻠﻲ» ﻫﻤﺎﻥ «ﺍﻓﻖ ﺍﻋﻠﻲ» ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻧﺠﻢ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: «ﻭ ﻫﻮ ﺑﺎﻟﺎﻓﻖ ﺍﻟﺎﻋﻠﻲ» ﻭ ﻫﺪﻑ ﻣﻌﺮﺍﺝ، ﺑﺎﻟﺎ ﺑﺮﺩﻥ ﺳﻄﺢ ﻋﻠﻤﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩ. «ﻟﻨﺮﻳﻪ ﻣﻦ ﺁﻳﺎﺗﻨﺎ»
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺷﺎﻳﺪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ:
ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ! ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﮕﻮ: ﻋﻠﻲّ ﺑﻦ ﺍﺑﻴﻄﺎﻟﺐ ﺧﺒﺮ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻋﺮﺍﺽ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ (ﻭ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻣﻲ ﺭﻭﻳﺪ).
ﻣﻦ ﺍﺯ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺎﻟﺎ ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩم ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﺮ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﻭ ﻣﺨﺎﺻﻤﻪ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﻣﻌﺮﺍﺝ، ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻴﻄﺎﻟﺐ ﻣﻄﺮﺡ ﻭ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﺷﺪ ﻭ ﻓﻜﺮ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺍﻭ ﻧﻈﺮ ﺷﺨﺼﻲ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﭼﻪ ﻫﺴﺖ ﻭﺣﻲ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻤﺪﺍﺩ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪّﺩ ﻭ ﺭﻫﻨﻤﻮﺩ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻃﻴﺐ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ ﻭﻟﻲ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﻣﻘﺪّﻣﻪ ﻱ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺁﺩم ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﻭﻇﻴﻔﻪ ﻭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺍﻋﻠﺎم ﺷﻮﺩ. «ﻗﻞ»
٢- ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻏﻔﻠﺖ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﮔﺮﻓﺘﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺯﺍﻭﻳﻪ ﻱ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺖ. «ﺍﻧّﻤﺎ ﺃﻧﺎ ﻣﻨﺬﺭ»
٣- ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺧﻄﺮﻫﺎ ﻭ ﺁﺳﻴﺐ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻮﺍﺳﻄﻪ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺭﻫﺎﺋﻲ ﻳﺎﺑﺪ. «ﺃﻧﺎ ﻣﻨﺬﺭ»
٤- ﻧﻘﺶ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻭ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﺩﺭ ﺗﺮﺑﻴﺖ، ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﻘﺶ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ. «ﺃﻧﺎ ﻣﻨﺬﺭ»
٥ - ﺍﻧﺬﺍﺭ، ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻣﺆﺛّﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻱ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺃﻧﺎ ﻣﻨﺬﺭ - ﺍﻟﻮﺍﺣﺪ ﺍﻟﻘﻬّﺎﺭ»
٦- ﺍﻗﺘﺪﺍﺭ، ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﻱ ﻭﺣﺪﺕ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﻮﺍﺣﺪ ﺍﻟﻘﻬّﺎﺭ» (ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺷﺶ ﻣﻮﺭﺩ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ ﻗﻬﺎﺭ ﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ ﻭﺍﺣﺪ ﺍﺳﺖ).
٧- ﻫﻤﻪ ﻫﺴﺘﻲ ﺗﺤﺖ ﻳﻚ ﻣﺪﻳﺮﻳّﺖ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﻮﺍﺣﺪ ﺍﻟﻘﻬّﺎﺭ ﺭﺏّ ﺍﻟﺴﻤﻮﺍﺕ ﻭﺍﻟﺎﺭﺽ»
٨ - ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻤﺎم ﻫﺴﺘﻲ ﺭﺍ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﺎﻝ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ. «ﺭﺏ ﺍﻟﺴﻤﻮﺍﺕ ﻭﺍﻟﺎﺭﺽ ﻭ ﻣﺎ ﺑﻴﻨﻬﻤﺎ»
٩- ﻣﺮﺑّﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻢ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺭﺣﻤﺖ. «ﺭﺏّ... ﺍﻟﻌﺰﻳﺰ ﺍﻟﻐﻔّﺎﺭ»
١٠- ﺍﻗﺒﺎﻝ ﻳﺎ ﺍﻋﺮﺍﺽ ﻣﺮﺩم ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ ﻳﺎ ﺑﻄﻠﺎﻥ ﺍﻣﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻫﻮ ﻧﺒﺆ ﻋﻈﻴﻢ ﺍﻧﺘﻢ ﻋﻨﻪ ﻣﻌﺮﺿﻮﻥ»
١١- ﺩﺭ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺑﻬﺎم ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ. «ﻧﺬﻳﺮ ﻣﺒﻴﻦ»
««تفسیر نور»»
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑
💢پند لقمان
ای جان فرزند؛
هزار حکمت آموختم که از آن،
چهارصد حکمت انتخاب کردم و از آن چهارصد،
هشت کلمه برگزیدم که جامع کلمات است؛
دو چیز را هرگز فراموش مکن؛
"خدا" و "مرگ" را
دو چیز را همیشه فراموش کن؛
"هنگامی که به کسی خوبی کردی"
"زمانی که از کسی بدی دیدی"
و هر گاه به مجلسی وارد شدی "زبان نگه دار"
اگر به سفره ای وارد شدی "شکم نگه دار"
وقتی وارد خانه ایی شدی "چشم نگه دار"
و زمانی که برای نماز ایستادی "دل نگه دار"
پند لقمان حکیم به فرزند.
🔴 چرا امام مهدى علیه السلام در زمان غیبت کبری نایب خاص ندارد؟
🔷در پاسخ این سوال، باید گفت اوّلا، غیبت صغری مقدمه اى براى آغاز غیبت کبری بود و در این دوره، نایبان خاص، وظیفه داشتند تا شیعیان را آماده ى غیبت امام(علیه السلام) کنند. در همین مدّت غیبت صغری، شیعیان توانستند خود را براى ورود به مرحله ى جدید آماده کنند؛ بنابراین، هدف اصلى از تعیین نواب خاص، تحقق یافته بود و دیگر نیازى به تعیین نایب خاص نبود؛ چون، با آغاز غیبت کبری ـ که هدف از آن، حفظ جان امام، آزمایش مردم، آماده سازى مردم جهان براى قیام امام (علیه السلام) در آخرالزمان و... بود ـ تعیین نایب خاص، با اهداف و فلسفه ى غیبت تعارض پیدا مى کرد.
ثانیاً، در صورت استمرار تعیین نایب خاص، امکان داشت فرصت مناسبى ایجاد شود تا هر کس ادعاى نیابت امام زمان (علیه السلام) را بکند و صادق و کاذب مشتبه شود و البته این هم امکان نداشت که خود حضرت هر بار ظاهر شود و اوّلا، معجزه اى بیاورد که خود امام است و ثانیاً، براى هر عصرى، کسى را معرّفى کند.[1]
ثالثاً، شاید دلیل عدم تعیین نائب خاص، این بوده که اگر نائب خاص تعیین مى شدند، دشمنان، آنان را آزاد نمى گذاشتند، بلکه آنان را شکنجه و زجر مى دادند.
📚پی نوشت:
[1]. ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 153.
منبع: امام مهدى علیه السلام، رسول رضوى، انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه (1384).
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج 🌹#نشرخوبیها
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
@nashreborkhar
کانال نشرخوبیهادربرخوار
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
💬 مواردى كه بايد يا مىتوان نماز واجب را شكست:
🔹1. براى حفظ مال يا جلوگيرى از ضرر مالى يا بدنى مانعى ندارد. (1)
🔹2. اگر حفظ جان انسان يا كسى كه حفظ جان آن واجب است يا حفظ مالىكه نگهدارى آن واجب مىباشد، بدون شكستن نماز ممكن نباشد، بايد نماز را بشكند. (2)
🔹3. اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبكار طلب خود را از او مطالبه كند، چنانچه بتواند در بين نماز طلب او را بدهد، بايد در همان حال بپردازد و اگر بدون شكستن نماز، دادن طلب او ممكن نيست، بايد نماز را بشكند و طلب او را بدهد، بعد نماز بخواند. (3)
🔹4. اگر در بين نماز بفهمد كه مسجد نجس است، چنانچه وقت تنگ باشد بايد نماز را تمام كند و اگر وقت وسعت دارد و تطهير مسجد نماز را به هم نمىزند، بايد در بين نماز تطهير كند بعد بقيه نماز را بخواند و اگر به هم مىزند بايد نماز را بشكند و مسجد را تطهير كند. (4)
🔹5. اگر پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود يادش بيايد كه اذان و اقامه را فراموش كرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشكند. (5)
🔹6. كسى كه بايد نماز را بشكند، اگر نماز را تمام كند، معصيت كرده ولى نماز او صحيح است. (6)
📚 پینوشت:
1. توضيح المسائل مراجع، م 1159.
2. همان، م 1160.
3. همان، م 1161 .
4. توضيح المسائل مراجع، م 1162.
5. همان، م 1164.
6. همان، م 1163 .
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
سلام و عرض ادب. انشاالله
امروز یکشنبه ششم خرداد عازم سفر حج واجب هستم.
دعاگوی شما هستم شما هم به همه مسافرین اسلام دعا کنید.
انشاالله در مدینه ومکه اگر اجازه عکس گرفتن دادنند، براتون می فرستم.
التماس دعا